Hei!
Olen 70 ja puolisoni 75 vuosikymmenien liitto takana. Olen alkanut eroa miettimään meillä ole enään ole mitään yhteistä.
Missään ei käydä kuin kaupassa , mitä tahtoisin käydä teatterissa ym. sekä matkustella täytyy vain kavereiden kera mennä olis vain kerran kiva hänenkin kanssaan tehdä asioita.
Hän on tullut äkäiseksikin, komentelee kuin jotain piikaa.
Onkohan täällä ketään joka eronnut näin iäkkäänä , onkohan siinä mitään järkeä.
Ero mielessä
73
393
Vastaukset
- Anonyymi
Tiedän kaki pariskuntaa jotka erosivat noissa ikälukemisissa , joten toinen pari löysi takaisin toistensa luokse, kun taas se toinen on vieläkin erossa. Mies oli halunnut eron ja löysi 50 vuotiaan lesken vierelleen. Sanoi että ihanaa kun sai kokea sen rakkauden ensi kertaa elämässään Siis ei vissiin ollut kokenut sitä koskaan; kun avioon menivät aikonaan siksi kun oli vauva tulossa.
Se helppoakin ero on aina tuskainen. Ja aiheuttaa masennusta usein . Se joka on yksin alkaa tuntemaan vanhuuden sairauksia ja huomaakin että ei ole ketään kuuntelemassa , ei tukemassa , joten ei se vapaus olekkaan niin mukavaa kun on kuvitellut .. mutta kukin tavallaan , ei ole muilta pois . - Anonyymi
Mieti ja juttele, katso mihinkä asiat kehittyy, ja onko jokin sairaus kenties kyseessä jne.
- Anonyymi
moniki eroaa vanhana,
tee mitä parhaaksesi näet,
voi olla puolisollesi helpotus jos lähdet läiskimään
usen se on näin päin,
kun yleensä mies ei kehtaisi erota,
mutta on sitten helpottunu kun puolisko lähtee läiskimään, - Anonyymi
Paljon on pariskuntia, että toinen yleensä mies viihtyy kotona ja nainen on lietsossa.
Käy yksin tai yhdessä muitten kanssa, turha sitä ukkoa puoliväkisin kyörättävä matkaan.- Anonyymi
Kokemukseni on se, että miehet ne ovat jotka eivät kotona ole, kun kodin ulkopuolella on kaikkea kivaa ja jännittävää. Näin meillä päin on tapana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokemukseni on se, että miehet ne ovat jotka eivät kotona ole, kun kodin ulkopuolella on kaikkea kivaa ja jännittävää. Näin meillä päin on tapana.
Niin minäkin sen olen kokenut. Miehet on aina juoksussa jonnekkin,
Sitten me vanhennutaan eri tavalla, jos ei puoliso halua mukaan niin anataa olla kotona ja menee yksin rientoihin, samalla voi ehkä kertoa puolisolle että olisi kiva joskus mennä yhdesaä. Jonnekkin , luulen että kun avaa sysämmensä siihen että puhuu asiallisesti toisen kanssa.
- Anonyymi
Ero tulee ennenpitkää ja monta kertaa odottamatta, mutta jos sitä haluaa nopeuttaa, niin netissä vaan lomaketta maistraatille niin asia järjestyy.
- Anonyymi
Etuja on, ei tarvitse hoitaa puolisoa, jos hän sairastuu. Tuossa iässä ei koskaan tiedä , kumpi sairastuu, tai saa sykärin.
Huonoina puolina, näyttää esimerkkiä lapsille ja lastenlapsilleen. On jopa vaara että suhteet lapsiin heikkenee.
Jos vaimosi on tullut yllättäen äkäiseksi, voi olla vaikka alzainerintauti tulossa.- Anonyymi
"Etuja on, ei tarvitse hoitaa puolisoa, jos hän sairastuu."
Jo on KYLMÄVERISTÄ ja TYHMÄÄ ajattelua. Hoidan mielelläni ja ilolla puolisoani,
koska hän on parasta mitä minulla on koskaan ollut, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Etuja on, ei tarvitse hoitaa puolisoa, jos hän sairastuu."
Jo on KYLMÄVERISTÄ ja TYHMÄÄ ajattelua. Hoidan mielelläni ja ilolla puolisoani,
koska hän on parasta mitä minulla on koskaan ollut,Raskastahan se on hoitaa sairasta, mutta minä ainakin hoidin mieheni kotona niin kauan kun jaksoin ,kun alkoi olemaan univelkaa niin hommattiin henkilökohtaiset hoitajat ja itse otin ainoastaan yövuorot koska silloin oli oltava tarkkana siitä että hengityskoneen oli kontrollin ja että saturatio otettiin tasaisin väliajoin . Päivät sain nukkua kun hoitajia oli aina kaksi töissä yhtäaikaa .ei ollut sydäntä laittaa häntä laitokseen . Olin luvannut hänelle että hoidan hänet. Mutta täytyy sanoa että se oli raskasta aikaa niin henkisesti kun fyysisestikkin. Mutta nyt on hyvä olla siitä että en jättänyt häntä laitokseen, olimme olleet onnellisia sen ajan minkä saimme , joten siitä kiitollisena annoin hänelle mahdollisuuden kuolla omassa kodissaan .
Joten jokainen tapaus on erilainen , esim kälyni hoiti vaimoaan muutaman vuoden itse , lopulta oli laitettava demes asumis muotoon , jossa hön kävi joka toinen päivä katsomassa vaimoaan .
Yksi tuttava nainen jätt miehensä kun mies sai aggressiivisen syövän , mies yritti pärjäillä yksin sairautensa kanssa ja surunsa kanssa siitä että hänet jätettiin kun hän eniten olisi apua tarvinnut. Heidän lapsensa olivat niin vihaisi etteivät laittaneet kuolin ilmoitukseen edes hänen vaimonsa nimeä . Niin että ihmisiä on monenlaista kukin elää tavallaan minkä näkee parhaaksi . Joten ketään ei voi tuomita mitenkään. Kaikki vaan eivät jaksa hoitaa toisiaan
- Anonyymi
Eihän leskel tarvitse erota.
- Anonyymi
Mielessä jos on, niin se on jo paljon.
- Anonyymi
Kun ajattelet avioeroa, niiin eikö mieleen ole juolahtanut ollenkaan, että kohta jo kuolemakin erottaa.
" ... meillä ole enää mitään yhteistä. ... " Pari vuottako teillä on aviota takana vai vuosikymmeniä. Eikä lapsia lainkaan. Eihän teillä pitäisi olla mitään muuta kuin yhteistä. Noin niinkuin jos pää on kasassa.- Anonyymi
Kukaan ei voi tunteilleen mitään , jos tuntee ettei enää mikään luista avioliitossa niin ero on silloin ajankohtainen , vaan riskinä on ettö pariskunnan lapset suuttuu siihen vanhempaan joka lähtee. Monessa tapauksessa on ollut niin. Aloittaja haluaa matkustella ja mennä teatteriin , se on ihan luonnollista silloin kun ihminen on terve, ja kiirekin tulee mitä enemmän vuosia kuluu.
Joten kenenkään ei tarvitse tuomita häntä ,
Minä taas sanoisin hänelle että yrittää keskustella puolisonsa kanssa siitä että hänestä olisi kiva jos josku tehtäis jotain yhdessä . Jos ei puoliso halua niin menee ystäviensä kanssa , ja antaa toisen olla kotona , se toinen ei voi estääkään menoja koska hän on saanut pyynnön olla mukana , ja mitä tulee toisen ärtyisyyteen niin siitäkin voi kysyä miksi häntä ärsyttää , joten usein asiat selviää puhumalla - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei voi tunteilleen mitään , jos tuntee ettei enää mikään luista avioliitossa niin ero on silloin ajankohtainen , vaan riskinä on ettö pariskunnan lapset suuttuu siihen vanhempaan joka lähtee. Monessa tapauksessa on ollut niin. Aloittaja haluaa matkustella ja mennä teatteriin , se on ihan luonnollista silloin kun ihminen on terve, ja kiirekin tulee mitä enemmän vuosia kuluu.
Joten kenenkään ei tarvitse tuomita häntä ,
Minä taas sanoisin hänelle että yrittää keskustella puolisonsa kanssa siitä että hänestä olisi kiva jos josku tehtäis jotain yhdessä . Jos ei puoliso halua niin menee ystäviensä kanssa , ja antaa toisen olla kotona , se toinen ei voi estääkään menoja koska hän on saanut pyynnön olla mukana , ja mitä tulee toisen ärtyisyyteen niin siitäkin voi kysyä miksi häntä ärsyttää , joten usein asiat selviää puhumallaJopa tunteille voi jotain, jos tarpeeksi haluaa. Jostain syystä vanhoillle pareille on hemmetin vaikeaa lähteä yksin mihinkään. Oisko se jotain entisaikain painolastia, jota ei saada karistettua harteilta.
Totta tosiaan; "asiat selviää puhumalla". Mutta miksi puhuminen on niin riivatun vaikeaa, toisille jopa mahdotonta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jopa tunteille voi jotain, jos tarpeeksi haluaa. Jostain syystä vanhoillle pareille on hemmetin vaikeaa lähteä yksin mihinkään. Oisko se jotain entisaikain painolastia, jota ei saada karistettua harteilta.
Totta tosiaan; "asiat selviää puhumalla". Mutta miksi puhuminen on niin riivatun vaikeaa, toisille jopa mahdotonta.Tuppisuita ja mököttäjiä on kaikissa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuppisuita ja mököttäjiä on kaikissa .
No niiinpä, mutta parisuhe ei noilla elkeillä oikein onnistu. Tai ei luonnistu lainkaan.
- Anonyymi
Vähän ristiriitaa haluissasi. Ilmeisesti tykkäät käydä kaupassa hänen kanssaan. Sitten vielä haluaisit lisää mennä juuri hänen kanssaan teatteriin ja matkoille.
Paraneeko asia jos teet sellaisen muutoksen että et mene enää minnekään hänen kanssaan, et sinne kauppaankaan. Sittenkö sinnekin vielä yksin tai ystäviesi kanssa.
Eikö elämästäsi tule vielä piirun verran ankeampaa jos häntä ei sitten enää ole missään kohtaa elämässäsi.
Sitten on eri jos ajattelet kohtaavasi heti uuden miehen joka lähtee kanssasi minne haluat, Se olisi ihanaa ja tietenkin toivon sitä sattumaa ja onnea sinulle.
Mutta haluatko todella jäädä sitä uuttaa odottamaan ja sitä ennen jättää miehesi.
Aiotko siis maksimoida harmisi. että kun kerran mies ei lähde teatteriin. no pe***le, älköön tulko sitten kauppaankaan.
En yleensä neuvo, mutta mielipiteeni sanon. Jos mä oisin sä: nauttisin niistä kauppareissuista ja olisin onnellinen kun on ystäviä joiden kanssa mennä rientoihin. Ja että on liikuntakyky, että rientoihin pääsee ja rahaa matkustaa. Se olisi täydellinen ikäihmisen elämä. Ei mopolla mahdottomia hyvä ihminen.
Tuosta komentelusta: jättäisin omaan arvoon enkä mahdollisesti tottelisi, ja voisin haastaa keskusteluun asiasta äksyilyn lopettamiseksi.- Anonyymi
Sinähän jotenkin tuomitset toisen ihmisen . Ei hän ole missään sanonut että on uutta puolisoa etsimässä .se on ainoastaan sinun sanojasi.
Vaikea vieraan on annella neuvoja kun ei tiedä heistä mitään. Viiden vuoden ikä ero on paljon kun ollaan näillä ikälukemilla.
Sinä olisit toisella tavalla , mutta hön ei ole sinä . Äjoten toiviåon että matkustelee ja käy teatterissa ystäviensä kanssa ja nauttii elämästä niin kauan kun saa olla terve .viåuoeet menee äkkiä ja sitä vaan yhtä äkkiä huomaa että elämä on eletty . Elämästä pitää saada nauttia vaikka olisi minkä ikäinen
- Anonyymi
Ei ole mitää järkeä. Puolisosi ajattelee ehkä samaa, mutta koittakaa pysyä
yhdessä.- Anonyymi
Miksi pitäisi yrittää olla yhdessä , kukaan ei tiedä heidän elämästään yhtään mitään. Silti pyydetään että koittakaa olla yhdessä . Minusta heidän tulisimkeakustella asiasta ihan tavallisella äönsnpainolla ja jos niin on että se toinenkin haluaa erota niin kene; vuoksi pitäisi olla yhdessä.
Kyllä kai se kotona olijakin voisi hieman joustaa mielestäni, ja kuunnella kun toinen ehdottaa jotain minne olisi kiva mennä yhdessä..niin että kukin tavallaan keskustelemalla tavallisesti ratkaistaan ongelmat .
- Anonyymi
Onko aloittajalla se alzheimer aluillaan ... ? Aivan hullu ajatus erota pitkän
liiton jälkeen. Mitä ihanaa luulet elämääsi tulevan ?- Anonyymi
Ei ole hullua haluta muutosta elämäänsä, jos ei ole tyytyväinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole hullua haluta muutosta elämäänsä, jos ei ole tyytyväinen.
Elämään voi tehdä muutoksia muulla(kin) lailla kuin eroamalla.
- Anonyymi
Miten niin hullu ajatus , sinunko mielipiteesi on se oikea jotenkin .
Moni ikä ihminen on eronnut yli 80 vuotiaatkin .
Kenen vuoksi kahden ihmisen pitäis olla yhdessä , juoruakkojenko vuoksi , hyvähän se tietysti on jos kykenee ratkaisemaan ongelmat vaan aina siihen kyetä , joten kaikkien on saatava tehdä omat päätöksensä itse, se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. - Anonyymi
Miksi olet ilkeä aloittajalle . Ja vihjailet alzheimeristä, tälläisiä asioista sattuu monessa paikassa ei ole ensimmäinen eikä viimeinen joka ajattelee eroa Sinunko vuoksi jonkun olisi jatkettava liittoa, voi olla etä sitä eroa on ajatellut vuosikausia Eikö se ole terveen merkki ettei halua jähmettyä kotiin istujaksi , vaan haluaa koska asioita kuten esim matkustaa , tai käydä teatterissa . En usko että ajattelee että jotain ihanaa odottaa , haluaa vaan päättää ihan itse elämästään sehän toki on sallittua jokaiselle. Sinä et tiedä kaikkia syitä tässäkään asiassa . Älä tuomitse , ei hän ole sanonut vielä että eroaa vaan on ajatellut että jos eroaisi . Pistä se moraalipuheesi sinne minne se kuuluu, sinun kommenttisi on vihamielinen siksi sillä ei ole mitään arvoa.
- Anonyymi
Onko aloittaja on joku kontrollifriikki, joka haluaa määrätä kaiken ?
Myös avioliitossa on oltava henkinen vapaus.- Anonyymi
Sitä henkistä vapautta tarvitsee aloittajankin onko muka kontrollifriikiksi jos haluaa joskus vaikka teatteriin tai matkoille ,
Joten miksi väännät asian ihan toiseksi mitä se on.
Sana Kontrolli friikki ei oikein sivi asia yhteyteen
- Anonyymi
Aloittaja on ehkä sitä lajia, että papin aamenen jälkeen puolisolla
ei ole saanut olla mielipidettä mistään.- Anonyymi
Jos niin. Olisi ollut ei olisi aloitusta tehty koskaan . Hänhän on sanonut että toinen ei halua lähteä minnekkään , joten ei ole määräillyt mitenkään , ainoastaan ehdottanut asioita. Äavioliitossa om molemmilla sanan vapaus joten miksi sanot että aamenen jälkee; eintoiwellamole omaa mielipidettä . Onko tuttukin asia ainulle kun et ole edes ymmärtänyt aloittaja tekstiä usein ainun laisesi Puhuvat itsestään tällä tyylillä
- Anonyymi
Mene niitten kavereitten kanssa, kun heitä kiinnostaa teatterit yms.
Anna puolisollesi ihmisoikeudet tehdä omat valintansa.
Et sinä tuolla luonteella parempaa saa.
Avioliitto voi olla onnellinen, vaikkei käsi kädessä kuljetakaan,
sehän olisi kamalaa, että toisen tahto määrää kaiken.
Puolisosi on varmaan kyllästynyt määräilyihisi ja siksi ärtynyt,
kun se ei koskaan lopu !!!- Anonyymi
Älä viitsi olla mikään tuomari siinä. Aloitus oli ihan vaan asiallinen selitys. Miten ihminen tuntee olonsa, ja nyt olet maalaamassa siitä omaa versiotasi , sillä kyvyllä mikä sinulla on.
Miksi oikeastaan ihmiset alkavat vääntelemään asioista vaikka tekstissä luki selvästi että miten aloittaja tuntee .
Et sinä voi tietää toisen avioliitosta mitään. Kukaan ei varmana viihdy yhdessä. Joa ei elämässä ole enää muuta kun kaupassa käynnit . Mielestäni se toinen. Voisi myös joustaa hieman juuri siinä että menisivät yhdessä jonnekkin joskus . Joten anna olla rautalangan vääntö
- Anonyymi
Ihanaa, kun puolisosi lähtee kauppaan mukaan. Minun lähtee harvoin,
mutta ei se minua millään lailla haittaa. Kotona on ihanaa yhdessä.
Arvostan hänen seuraansa, hän on hyvä keskustelija ja "tietopankki".
Aiheita löytyy - kummaltakin. Ei koskaan "olla möllötetä" vain.
Henkinen taso on tärkeä. - Anonyymi
Alottajassa itsessään on vika kun avioliitto on menny pieleen,
onko alotuksentekijä kenties väkivaltainen, pakottanu puolionsa menemään naimisiin kanssaan kenties valehdellen olevansa raskaana,
ym. psyykkistä väkivaltaa kayttävä tyyppi,
jos alottajan mieli tekee mennä kavereittensa kaa juhliin, mene ihmeessä ja anna puolisollesi vapaa ilta kerranki olla ja elää omien harrastustensa piirissä,
sitäpaitsi kun sun tekee mieli ottaa ero, ota ihmeessä,
se ilmeisesti olisi h e l p t u s puolisollesi,
sillä varsikaan miehet EI kehtaa ottaa eroa,
ne mieluummin odottaa että akka lähtee läiskimään ,
se olisi suuri helpotus puolisollesi:- Anonyymi
Turha syyllistää ja syytellä tuntematonta kirjoittaa. Kukaan meistä ei tiedä toisen elämästä yhtään mitään.
- Anonyymi
Aina vaan paranee mielikuvitus jutut eräillä. Nyt oli vaan aloittaja ajatuksia joita hän kirjoitti ei aiis mitään muuta. Äja ainunlaiseaimovat jompäättäneet että kaikki on aloittajan vikaa jne . Raukkamaista touhua ,ei eees ihan vaan tavallista ajatusta voi tänne kurjuuttaa kun. Haaskat on paikalla nalkuttamassa , omia kokemuksiaan ja neuvoja haukkumalla aloittaja maan tasalle mielikuvitus jutuilla . Aika kääntää sivua hullunmylly on käynnistetty .
- Anonyymi
Mikäpäs siinä, tosin mielestäni avioero on aika radikaali ratkaisu ihan jo käytännön syistäkin; missä asutte, miten jaatte omaisuuden, miten vietätte juhlapyhät suvun/lasten/lastenlasten kanssa ja tapahtuuko ero sovussa vai ei.
Meilläkin on yli 40 vuotias avioliitto takana ja ei sitä yhteistä hirveästi ole mutta ei meillä kyllä tiuskita toisille vaan hyvinkin arvostetaan toisiamme. Yhdessä käydään mekin kaupassa ja saan puolisoni mukaan teatteriin kun ostan liput ja sanon, että nyt mennään. Ja mielissäänhän hän on kun tuli lähdetyksi.
Järjestän myös paljon tutuille pariskunnille meillä illanistujaisia ja tästäkin puoliso on hyvillään. Mitä sitten puolisoni tekee? No, hän on kuskina aina kun tarvitsen, minulla ei ole autoa ja hoitaa kaikki perinteiset miesten työt.
Kinaa ei ole mutta ei enää mitään intohimon hehkuakaan, mutta kun arki sujuu, ei ero ole mielessä - Anonyymi
On tymää vanhana erota,
empä suosittele kellekkää,
elämä on rajallista,
eikä se kiihkeä rakkaus kestä avioliitossa kovinkaa monta vuotta, mutta terveet normaalit ihmiset jotka elää reaali elämää ymmärtää elämän rajallisuuden
ja fyysisen kehityksen vanhentuessaan omassa kehossaan,
vanha on aivan normaalia kun seksi loppu se on yksinkertasesti elämänlaki,
ja vanhalla ihmisellä voi psyykkinen terevys pysyä hyvinki vanhaksi, kaikki ei dementoidu, joillekki jää jokseenki terveet aivot
joten terve ihminen sopeutuu vanhanakin elämään vanhan puolisonsa kanssa ihan normaalia sopuisaa jopa rakastavaista elämää,
vaikka seksi olisi jo menneisyyttä, ei seksi ole maailman tärkein osa parisuhteessa, kyllä se on psyykkinen terveys ymmärtää elämän lait,- Anonyymi
Tymää on myös tupakointi, silti sitä tehdään ihan posket lommolla...niin tymää.
- Anonyymi
Jos tunteet ovat kuolleet siihen vanhaan puolisoon kokonaan , niin en ainakaan minä jäisi norkoilemaan . Samalla kunnioitan avioliittoa , mutta en mene mitenkään antamaan neuvoja koska ne neuvot eivät auta tilanteessa jossa aloittaja in juuri nyt. Ilmeiseatihönkin on väsynyt siihen asitä elämä on vaan aitä samaa koko ajan .ei mielestäni paljon pyydetty jos haluaisi mennä teatteriin puolisonsa kanssa
Kas kun tangossa tarvitaan; kaksi.
Sen toisenko ehdoilla hänen nyt pitäisi elää
Ja sekö mikä ei sinulle ole tärkeä asia , on toisen myöskin hyväksyttävä omalla kohdallaan .
Asia on niin että on pariskuntia jotka eroavat vanhoilla päivillään, ja on niitä jotka jatkavat avioliittoaan loppuun asti. Kaikki riippuu ihmisistä ja heidän luonteestaan , ja kenenkään asioissa ei tarvita tuomaria tuomitsemassa kaa kun kukin päättää ihan itse asiansa - Anonyymi
Normaalit ihmiset ?
Kukahan oikeastaan on oikein normaali, kuka sen normin laittaa kellekkin .
Aloitus oli hyvä mielestäni, se kertoo elämän halusta tehdä jotain , vaikka toinen ei halua tehdä mitäön, siis pitöisikö hänen vaan alistua olemaan jokin mitä ei ole. Jos on pyydedekållut toista mukaansa ja ehdotellut uusia asioista että ekisivät yhdessä ja toinen ei ota kuuleviin korviinsa niin minä ainakin lähtisin ,en rukoilisi itselleni seuraksi puolisoani joka ei halua olla seurassani muualla kun ruokakaupassa .siis kaikki puolisot eivät osaa edes keskustella asioista. Eräs läheinen haaveili myös eroa vaa ei uskaltanut ottaa askelta omaan elämäänsä hän oli pirteä ja halusi tehdä asioita toinen oli nuuka ja laski joka kolikon ettei vaan tuhlata rahaa jota heillä oli vaikka toisille jakaa, . Nyt ovat kuolleet molemmat . Joten ystäväni eli viimeiset 30 vuotta säästöliekillä , mutta en mennyt sanomaan juuta en jaata koska päätös on tehtävä itše . Mutta jos olisi lähtenyt olisin antanut kaiken tukeni . Joten on tunnettava ihmistetrikseen ennenkö voi annella neuvoja , jokainen elämän tarina on erikålainen
- Anonyymi
Toisen puolesta on vaikea sanoa mitä pitäisi tehdä. Jos kuitenkin valitset eron niin mieti tarkkaan onko se tässä kohtaa ok. Itse olen eronnut 20 v sitten, elelen yksin. Ero on aina tai ainakin jollakin lailla traumaattinen elämänvaihe. Kaikki pitää alkaa uudelleen, koko elämä, näin itse koin. Ikään kuin menneellä elämällä
ei olisi ollut mitään merkitystä. Kysy puolisoltasi haluaisiko hän erota. Kerro tunteesi miltä tuntuu. Mitä voisitte yhdessä tehdä ja mitä muuttaa elämässänne. Ehkä se sittenkin löytyy yhteinen muutos elämän ehtooseen.- Anonyymi
Kerrankin yksi joka on asiallinen. .
- Anonyymi
Ota ero sillä viimeisetkin elon ajat kannattaa käyttää oman tahdon mukaan . Alku on hankalaa mutta onnistuessasi voit kokea mitä itse haluat .
- Anonyymi
Aika monet pariskunnat muuttavat eri huoneisiin loppuvuosiksi. Saattaa olla että juuri samoista syistä mitä aloittaja nyt potee. Sisareni teki niin, mutta mitään uusia deittejä ei ollut kummallakaan. Olivat vaan kyllästyneet toisiinsa mutta samaa ruokaa söivät ja kumpikin teki omakotitalossa omat hommansa. Yhdessä kävivät ainakin kylän hautajaisissa ja lasten perheissä sekä mies vei vaimon lääkäriin autolla. Muuten toinen kalasti ja toinen hoiti kasvimaata. Ei ainakaan kovin onnettomilta vaikuttaneet. Olisiko tästä aloittajalle apua.
- Anonyymi
Ei ne olleet toisiinsa kyllästyneet, mutta helpotti nukkua yksin omassa huoneessa niin menki tehtiin kun meistä tuli vanhoja
kyllä me silti tykättiin toisistaan,
myöhemmin ilmeni puolisolla kuolemaan ohavaauti ja hän kuoli siihen.
vanhuus on normaali ilmiö, elimistöki vanhenee ei seksi ole ikuista eikä se ole loppuelämässä ollenkaan se tärkein asia, vaan yhteen kuuluminen
ja tostensa läheisyys loppuunasti on parasta,
kunnes kuolema erottaa. kuten vihkikaavassa on luvattu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne olleet toisiinsa kyllästyneet, mutta helpotti nukkua yksin omassa huoneessa niin menki tehtiin kun meistä tuli vanhoja
vanhuus on normaali ilmiö, elimistöki vanhenee ei seksi ole ikuista eikä se ole loppuelämässä ollenkaan se tärkein asia, vaan yhteen kuuluminen
kunnes kuolema erottaa. kuten vihkikaavassa on luvattu.Äläpä nyt väitä vastaan. Oli ne toisiinsa kyllästyneitä. Se toinenhan oli sisar, kertoi kyllä niin olevan. Ei hän edes mitenkään valittanut asiasta, totesi vaan. Ajoittain lähes vihasivat toisiaan ja riitaakin tuli. Mutta ei ne erota tahtoneet, mieluummin jotenkin mielsivät että se kuuluu asiaan, onneksi oli monta kammaria talossa kun oli ollut monta lasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kunnes kuolema erottaa. kuten vihkikaavassa on luvattu.Meinaatko, että ei voi olla seksiä, jos nukutaan eri huoneissa. Eihän siihen hommaan välttämättä makuuhuonetta tarvita ollenkaan.
- Anonyymi
Tee puolisosi onnelliseksi: Eroa !
Itse tuskin uutta onnea löydät.
Etsit jotain utopistista,
jota ei ole olemassa.
Muista ikäsi ja mieti
olisiko sinulla kysyntää.- Anonyymi
Missä hän on sanonut että hakee uutta ihmistä vierelleen . Kyllä siinä mielikuvitus teikäläisellä lentää.
Ikäkin se on se tärkein sinullekkin tässä asiassa , tiedän pariskuntia jotka ovat iäkkäänä eronneet , silti ovat ystäviä. Siis kysymys on että jotain virikkeitä pitäisi sentään yhdessä kokea muuta kun kauppa reisut.
Muutamisss kommenteissa näkyy selvästi että ei olle edes ymmärretty aloittajan kirjoitusta,
Ja ilkeilyt sitten vaan pränttiin ja syyttelyt. Se on vissiin sitä onnellisen maan tyyliä käsitellä asioita - Anonyymi
Kaksin aina kaunihimpi !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaksin aina kaunihimpi !
Periaatteessa kyllä, mutta todellisuudessa, raadollisessa reaalielämässä ei todellakaan.
- Anonyymi
Omaa tylsyyttäsi, jos avioliittosi on kulahtanut.
- Anonyymi
Aloittajalla ei ole todellisuudentajua. Ei kai kukaan kuvittele, että
avioliitto jatkuu samanlaisena loppuun asti, mutta silti se voi olla
ihanaa, jos sen oikein oivaltaa ja tekee itsekin jotain sen eteen.
Muutakin kuin yrittää väkisin muuttaa toista ihmistä mieleisekseen.
Se on naisten tapa. Ihastutaan mieheen, mutta heti kun päästään naimisiin
aletaan muuttaa miestä.
Miehet eivät toimi niin. Miehet ovat viisaampia tässä asiassa,
miehille kelpaa se nainen sellaisena kun sen on ottanut.- Anonyymi
Älä yleistä muka ” naisten tapa” sinun kohdallasi voi sanoa että naisen tapa siis yksikössä ei monikossa.
- Anonyymi
Kun ympärilleen on nähnyt noin se tuntuu menevän. Mies ei saa edes sukkiaan
valita itse. - Anonyymi
Älä puhu potaskaa. Viittaan kommenttisi viimeiseen virkkeeseen.
- Anonyymi
Miehenä seurannu kuinka siskoni mies ottanut diktaattori asenteen siskoani kohtaan, huusollin rahan käyttöön ei siskolla ole asiaa. Joku vuosi sitten siskoni uhkasi erota miehestään jopa tuli hätä, nyt siskoni sairastunut ja alistunut vanhuus voi aiheuttaa mielen vikaisuutta, mutta eroaminen voi pahentaa elämänlaatua joissakin tilanteissa.
- Anonyymi
Tarkoitatko, että siskosi ei saa puuttua miehensä rahankäyttöön ?
Minä en puutu puolisoni rahankäyttöön. Kotitalouden kustannukset
on jaettu niin, että enemmän tienaava maksaa enemmän ja lopuilla
saa kumpikin tehdä mitä itse tahtoo.
Isommista hankinnoista, joita on harvoin, keskustelemme yhdessä.
Onhan teillä yhteistä, vuosikymmenien avioliitto johon lienee mahtunut niin ylä- kuin alamäkiä kuten kaikilla muillakin. Lapsia?
Onko eroajatusten takana tyytymättömyys omaan elämään ja itseesi? Onko puoliso yksin syypää tyytymättömyyteesi? Mitä voisit tehdä jotta olisit tyytyväisempi?
Toista ei voi muuttaa, vain itseään ja asennettaan voi. Jos parisuhteessa on henkistä tai jopa fyysistä väkivaltaa se voisi olla syy eroon. Muutoin tuossa iässä miettisin tarkkaan eroa ja mitä se toisi tullessaan.
Ero on raskas prosessi henkisesti ja iäkkäämmälle myös fyysisestikin. Muutto omaisuuden jako ja yksineläminen. Nuoruutta ei voi elämän viime vuosina elää uudelleen.
Mitä positiivista toivoisit/ otaksuisit yksinelämisen näillä kilometreillä elämääsi tuovan?
Jos miehesi kärtyneisyys uusi asia, ota puheeksi ja tilatkaa aika lääkärille. Onko takana joku vaiva.
Tässä minun ajatuksiani. Kukaanhan ei ole kengissäsi kulkenut joten tämä on vain hakuammuntaa.- Anonyymi
Hemmetin hyvää "hakuammuntaa" kuitenkin. Miksiköhän ihmisille on niiin kamalan vaikeaa tehdä 'irtiottoja' ja oman elämän valintoja parisuhteissa. Hmmm ... Tai no jooo, juuri siksi. Entisaikain malli; kahdesta pitää tulla yksi. Kahdestaan ei millään voi olla kaksi erillistä, omaa persoonaa.
Toivoa sopii, että nykyparit ajattelevat jo toisin. Kokonaan ja totaalisesti eri tavalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hemmetin hyvää "hakuammuntaa" kuitenkin. Miksiköhän ihmisille on niiin kamalan vaikeaa tehdä 'irtiottoja' ja oman elämän valintoja parisuhteissa. Hmmm ... Tai no jooo, juuri siksi. Entisaikain malli; kahdesta pitää tulla yksi. Kahdestaan ei millään voi olla kaksi erillistä, omaa persoonaa.
Toivoa sopii, että nykyparit ajattelevat jo toisin. Kokonaan ja totaalisesti eri tavalla.Ei uskalleta muutoksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei uskalleta muutoksiin.
Totta, uskallusta uupuu ja rohkeus rikkoa rajoja on vissiin syntiä.
- Anonyymi
Hyvä kirjoitus Siililtä. Olen samaa mieltä, ettei näillä kilometreillä kannata heppoisin perustein erota.
Jos ei nyrkistä tule, niin pienet kiukuttelut kyllä menee, ja on hyvä tarkistaa omaa käyttäytymistä. - Anonyymi
Eli käytännössä ero on jo tapahtunut.
- Anonyymi
Ero, mutta asuvat silti yhdessä, sitä taitaa olla aika paljon.
- Anonyymi
Onko pakko erota ? Voithan sinä kokeilla ihanaa vapaata elämää
muuttamalla kokeeksi omaan asuntoon vaikka vuodeksi,
jos miehesi pääsette sopimukseen kokeilusta ja voitte miettiä asiaa uudestaan
vuoden päästä mitä SINÄ haluat. Teillähän mennään sinun ehdoillasi
vai kuinka ?
Vai vaaditko miestäsi lähtemään kotoaan ?- Anonyymi
Mistähän kukaan tietää kenenkä ehdoilla kenenkin kotona mennään. Kukaan ulkopuolinen sitä ei tiedä. Alku kommentistasi on kyllä kokeilemisen arvoinen asia tässä iässä, mutta loppu toteamisesi on vain oletusta.
- Anonyymi
"Missään ei käydä kuin kaupassa , mitä tahtoisin käydä teatterissa ym. sekä matkustella täytyy vain kavereiden kera mennä olis vain kerran kiva hänenkin kanssaan tehdä asioita."
Oletko sinä mukana koskaan niissä harrastuksissa jotka puolisoasi kiinnostaa.?
Voitko keskustella hänen kanssaan ja yrittää houkutella hänet vaikka kävelylle.
Jos puoliso on kätevä käsistään tai kiinnostunut vaikka puutarhan hoidossa, niin kehu ja kannusta häntä niissä asioissa. Voisitte käydä vaikka jossain messuilla tms.- Anonyymi
Vie hänet vaikkapa Multian kirpparille käymään niin näkee kaikenlaista roinaa mitä maaseudulta voi löytyä.
- Anonyymi
Siis puolison ehdoilla , ei muuta kun puutarhaan vaan rikkaruohoja perkaamaan , jääköön teatteri ja matkat kunhan vaan puoliso saa päättää mikä on elämisen arvoista . Messuilla ? Hänhän haluaa matkustaa , nähdä uusia paikkoja, käydä teattereissakin joskus , pitääkö hänen olla kokematta asioita vaan siksi ettei joku jääräpää halua tehdä niitäkin asioita mitkä häntä kiinnostaisi . Eletään vaan kerran, ja silloin on saatava tehdä asioista mitkä kiinnostaa , ja jos puolisolle ei käy niin menee ystävien kanssa . Minä olen matkustanut paljon mieheni kanssa kun hän eli ja ne elämykset olivat todella matkan arvoisia .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis puolison ehdoilla , ei muuta kun puutarhaan vaan rikkaruohoja perkaamaan , jääköön teatteri ja matkat kunhan vaan puoliso saa päättää mikä on elämisen arvoista . Messuilla ? Hänhän haluaa matkustaa , nähdä uusia paikkoja, käydä teattereissakin joskus , pitääkö hänen olla kokematta asioita vaan siksi ettei joku jääräpää halua tehdä niitäkin asioita mitkä häntä kiinnostaisi . Eletään vaan kerran, ja silloin on saatava tehdä asioista mitkä kiinnostaa , ja jos puolisolle ei käy niin menee ystävien kanssa . Minä olen matkustanut paljon mieheni kanssa kun hän eli ja ne elämykset olivat todella matkan arvoisia .
Aloittajahan kertoi että hän käy teattereissa ja matkustelee kavereitten kanssa kun puoliso ei lähde mukaan, mutta toivoi että puolisokin edes joskus lähtisi hänen kanssaan. Eihän aloittaja mistään jää paitsi, muusta kuin puolisonsa seurasta hänen omiin harrastuksiinsa.
- Anonyymi
Aloittaja ei muuten ole kommentoinut kertaakaan mielipiteisiin. Huhuu, missä olet, vastaa nyt jotakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734529Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202205- 1021376
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos181231- 711168
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia123999Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66998Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75925Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi255884- 65876