Siinäpä se kysymys henkilökohtaisille avustajille. Mielenkiinnosta kysyn ja tarkoitan tällä sitä, että teetkö kaikki avustettavan puolesta yksin vaiko teettekö yhdessä?
Itse olen ollut pelkästään palvelija monia vuosia eli yksin tehnyt kaiken.
En mitenkään moiti tätä palvelujana oloa, tahdon vain tietää miten yleistä tämä on.
Ja ymmärrän kyllä ilman saarnoja, että avustettavia on monenlaisia ja kykyisiä, tästä ei ole nyt siis kyse.
Onko avustaja palvelija?
9
508
Vastaukset
- Anonyymi
Eikö täällä ole yhtään avustajaa?
- Anonyymi
mitä liikuntarajoitteisempaa ja huonokuntoisempaa avustat sitä enemmän työroolina on olla palvelija. Työn kuormittavuus lisääntyy. Dementoituneen avustaminen ja palvelu on haasteellista kun ei tiedä miten häntä voi auttaa. Suurin osa avustajista ei siihen kykene.
- Anonyymi
Huono on se avustaja, joka puolesta tekee sen, minkä avustettava itsekin kykenisi tekemään - avustaa avuttomaksi.
- Anonyymi
Näinpä. Tarkoitus on ylläpitää toimintakykyä siinä määrin kuin vain mahdollista, ei passivoida ja tehdä kaikki puolesta. Avustaja ei myöskään ole hoitaja. Kiire on yleisin syy tehdä asiakkaan puolesta kaikki tehokkaasti. (Kotihoitokin tähän sortuu usein. Esim. Asiakas kykenisi pukemaan osittain itse mutta hitaasti , harjaisi itse hampaat ja hiukset mutta siinä kuluisi aikaa, asiakas pystyisi syömään itse mutta hitaasti jne.)
- Anonyymi
Avustettavahan se on se, joka päättää miten tehdään.
Ei ole huono avustaja jos tekee sitä, mitä avustettava tahtoo. Potkuthan sitä saa jos ei tee tehtäviään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Avustettavahan se on se, joka päättää miten tehdään.
Ei ole huono avustaja jos tekee sitä, mitä avustettava tahtoo. Potkuthan sitä saa jos ei tee tehtäviään.Tottakai tehdään sitä mitä avustettava haluaa, kyse onkin vain siitä kuinka työ toteutetaan. Jos tuntee hyvin avustetyavansa, voi osallistaa ja käyttää pelisilmää. Suostutella ensin kokeilemaan itse, mahdollistaa, ja jos on haastavaa niin tulla heti avuksi.
- Anonyymi
Mutta alkuperäiseen kysymykseen ei ole tullut yhtäkään vastausta
Vain pelkkiä mielipiteitä, mitä aloittaja ei kysynyt.
Tämä taitaa olla melko arka aihe.- Anonyymi
Vastaus: En tee kaikkea avustettavieni puolesta yksin. Teen kyllä osan töistä itsenäisesti niiltä osin joihin avustettavani eivät kykene sairautensa vuoksi. Mutta yhdessä tehdään paljon. Laitetaan ruokaa, järjestellään asioita, käydään kaupassa, asioilla, ulkoillaan, autan hygienian hoidossa jne.
- Anonyymi
sitä roolia on mahdoton välttääkään, Kaikessa avustamisessa on kyse myös palvelemisesta. Avustamista on mahdoton tehdä ilman palvelemista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!3922363- 581701
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?1721483Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi2781235- 87990
Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal67989Varkaita kuhmossa
Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.33963Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-120961Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks12906K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali8876