Siinäpä se kysymys henkilökohtaisille avustajille. Mielenkiinnosta kysyn ja tarkoitan tällä sitä, että teetkö kaikki avustettavan puolesta yksin vaiko teettekö yhdessä?
Itse olen ollut pelkästään palvelija monia vuosia eli yksin tehnyt kaiken.
En mitenkään moiti tätä palvelujana oloa, tahdon vain tietää miten yleistä tämä on.
Ja ymmärrän kyllä ilman saarnoja, että avustettavia on monenlaisia ja kykyisiä, tästä ei ole nyt siis kyse.
Onko avustaja palvelija?
11
612
Vastaukset
- Anonyymi
Eikö täällä ole yhtään avustajaa?
- Anonyymi
mitä liikuntarajoitteisempaa ja huonokuntoisempaa avustat sitä enemmän työroolina on olla palvelija. Työn kuormittavuus lisääntyy. Dementoituneen avustaminen ja palvelu on haasteellista kun ei tiedä miten häntä voi auttaa. Suurin osa avustajista ei siihen kykene.
- Anonyymi
Huono on se avustaja, joka puolesta tekee sen, minkä avustettava itsekin kykenisi tekemään - avustaa avuttomaksi.
- Anonyymi
Näinpä. Tarkoitus on ylläpitää toimintakykyä siinä määrin kuin vain mahdollista, ei passivoida ja tehdä kaikki puolesta. Avustaja ei myöskään ole hoitaja. Kiire on yleisin syy tehdä asiakkaan puolesta kaikki tehokkaasti. (Kotihoitokin tähän sortuu usein. Esim. Asiakas kykenisi pukemaan osittain itse mutta hitaasti , harjaisi itse hampaat ja hiukset mutta siinä kuluisi aikaa, asiakas pystyisi syömään itse mutta hitaasti jne.)
- Anonyymi
Avustettavahan se on se, joka päättää miten tehdään.
Ei ole huono avustaja jos tekee sitä, mitä avustettava tahtoo. Potkuthan sitä saa jos ei tee tehtäviään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Avustettavahan se on se, joka päättää miten tehdään.
Ei ole huono avustaja jos tekee sitä, mitä avustettava tahtoo. Potkuthan sitä saa jos ei tee tehtäviään.Tottakai tehdään sitä mitä avustettava haluaa, kyse onkin vain siitä kuinka työ toteutetaan. Jos tuntee hyvin avustetyavansa, voi osallistaa ja käyttää pelisilmää. Suostutella ensin kokeilemaan itse, mahdollistaa, ja jos on haastavaa niin tulla heti avuksi.
- Anonyymi
Itse asiassa avustaja tekee sen mitä avustettava pyytää. Avustaja ei ala miettimään, pystyisikö avustettava tekemään jonkun asian itse vaan avustaja tekee ne työtehtävät mitä avustettava hänelle osoittaa, mitään laitonta tai hyvän tavan vastaista ei tietenkään tarvitse eikä pidäkään tehdä vaikka joku avustettava sellaista pyytäisi, mutta muuten avustettava määrittelee avustajan työnkuvan.
Avustaja ei ole hoitaja, joten jotkut kuntouttavat työotteet voi jättää sinne lähihoitajan oppikirjaan; avustettava on avustajan työnantaja, ei potilas.
Olen aika kauan avustajan työtä tehnyt ja eräs pahimpia mokia mitä tässä voi tehdä on alkaa jonkinlaiseksi ohjaajaksi tai holhoojaksi avustettavalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa avustaja tekee sen mitä avustettava pyytää. Avustaja ei ala miettimään, pystyisikö avustettava tekemään jonkun asian itse vaan avustaja tekee ne työtehtävät mitä avustettava hänelle osoittaa, mitään laitonta tai hyvän tavan vastaista ei tietenkään tarvitse eikä pidäkään tehdä vaikka joku avustettava sellaista pyytäisi, mutta muuten avustettava määrittelee avustajan työnkuvan.
Avustaja ei ole hoitaja, joten jotkut kuntouttavat työotteet voi jättää sinne lähihoitajan oppikirjaan; avustettava on avustajan työnantaja, ei potilas.
Olen aika kauan avustajan työtä tehnyt ja eräs pahimpia mokia mitä tässä voi tehdä on alkaa jonkinlaiseksi ohjaajaksi tai holhoojaksi avustettavalle.Avustaja ei ole ohjaaja, holhooja eikä hoitaja tai terapeutti, mutta kaupungin vammaispalvelu ainakin korostaa avustamisessa yhdessä tekemistä mahdollisuuksien mukaan.
- Anonyymi
Mutta alkuperäiseen kysymykseen ei ole tullut yhtäkään vastausta
Vain pelkkiä mielipiteitä, mitä aloittaja ei kysynyt.
Tämä taitaa olla melko arka aihe.- Anonyymi
Vastaus: En tee kaikkea avustettavieni puolesta yksin. Teen kyllä osan töistä itsenäisesti niiltä osin joihin avustettavani eivät kykene sairautensa vuoksi. Mutta yhdessä tehdään paljon. Laitetaan ruokaa, järjestellään asioita, käydään kaupassa, asioilla, ulkoillaan, autan hygienian hoidossa jne.
- Anonyymi
sitä roolia on mahdoton välttääkään, Kaikessa avustamisessa on kyse myös palvelemisesta. Avustamista on mahdoton tehdä ilman palvelemista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2581860- 401688
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1001599Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631389Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?791274- 781254
Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031223- 551067
Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per2041062Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?160942