Transvestiitit ovat aivan ylivoimaisesti Suomen syrjityin laillinen vähemmistö. Lähes 100% on salaa yksin kaapissa, eikä voi avautua kenellekään, koska tätä ilmiötä ei ymmärrä juuri kukaan.
Julkisilla paikoilla näyttäyttyminen on varsinkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella "massamurhaaja poliiseja paossa" -kaltaista extreme-urheilua, jossa asioidaan tarkasti valikoiduissa kaupoissa hiljaiseen aikaan, peläten ihmisten negatiivisia reaktioita.
Käsittääkseni missään länsimaassa transvestiittien asema ei ole niin heikko kuin Suomessa. Täällä kuitenkin kaikki muut vähemmistöt on pyritty tekemään osaksi suomalaista yhteiskuntaa.
Miten Suomesssa on päädytty tällaiseen tilanteeseen?
Transvestiitit - Suomen syrjityin laillinen vähemmistö
61
1067
Vastaukset
- Anonyymi
Pikemminkin kilpailette vuoden uhri -asemasta kaikkien muiden "transihmisten " kanssa somessa ja medioissa. Ihmisiä ei noin yleensä kiinnosta mitä teette jos ette änge vaikkapa naisten tiloihin toteuttamaan fetissejänne.
Kukaan ei jahtaa teitä, olette vain huomionkipeitä.- Anonyymi
Missä sä edes näet transvestiitteja Suomessa? Et yhtään missään, koska tää vähemmistö ei näy yhtään missään! Joo, somes on kyllä transnaisia, transmiehiä ja muunsukupuolisia esillä ja omalla naamallaan. Mutta ruksin voi laittaa seinään jos jossakin tiitin onnistuu näkemään. Mä kirjoitan paremman vastineen ap kommenttiin ku ehdin.
- Anonyymi
Joops.. vihdoinkin löytyi aikaa kirjoittaa kommentti tähän ikuisesti ajankohtaiseen aiheeseen. Stoori on pitkä, lukekaa jos huvittaa,
Ap kertoo haluavansa tulla kaapista, joten arvelisin hänen tarkoittavan old-school transvestiittia joka tällaytyy täydellisesti naiseksi hameita, peruukkeja ja meikkejä myöten. Oon itse tällainen ja tiedän miten ihanaa olisi lähteä ulos ostoksille, teatteriin ja konserttiin. Mutta sitten kanssaihmisten reaktiot pelottaa....
Tiitit on Suomessa ihmisryhmä, joka on tavallaan olemassa mutta oikeasti ei sitten kuitenkaan. Me ei olla näkyvillä missään, eikä taviksilla ole meistä oikein mitään järkeviä mielikuvia. Me ollaan tavallaan yhteiskunnan ulkopuolella ja siihen on monia syitä.
Suurin juurisyy mun ymmärtääkseni on se, että tiitit on tavallaan jätetty yksin ajamaan meidän omaa asiaamme. Oikeestaan ainoa taho joka meitä on mitenkään kompannut, on mies->transvestiitti->transnainen polun kulkeneet. Osa näistä ihmisistä tuntee sielun sympatiaa tiittejä kohtaan, koska tietävät miten pirun hankalaa salatun kaksoiselämämän eläminen toiseen sukupuoleen eläytyen on. Muualta tukea ei oo juuri tullut. Seksuaalivähemmistöjen sisällä on jopa ollut erilaisia tiiteille harmillisia uskon sotia, mutta enpä jaksa ruveta tässä stoorissa vanhoja haavoja avaamaan...
DwC on ajanut transvestiittien asiaa, mutta se on ollut Suomessa pirun pieni ja hiljainen ryhmä moneen muuhun vähemmistöryhmään verrattuna. Muut vähemmistöt on yksinkertaisesti jyrännyt yli massalla ja äänekkyydellä. Muissa vähemmistöissä on myös ollut suhteellisen helppo löytää sopivia ihmisiä, jotka haluaa edustaa vähemmistöä omalla naamallaan. Mutta kukapa tiitti haluaisi mennä mekossa ja meikeissä edustamaan johonkin TV-ohjelmaan tai poliitikkoja tapaamaan tai edes Setan kokouksiin? Ei oo tulijoita jonoksi asti...
Setan sisällä on elänyt se ajatus, ettei sen tarvitse tehdä tiittien hyväksi mitään, koska tiiteillä on oma alaorganisaatio DwC. Tään ajatusmallin syntyminen on ollut valtava virhe... Tiittien asian ajaminen olisi nimenomaan tarvinnut koko Setan vääntövoimaa, mutta se voima on aina käytetty muiden vähemmistöjen asioiden ajamiseen.
Mun mielestä kenenkään tiitin ei kannata jäädä odottamaan tilanteen paranemista, vaan mahdollisuuksien mukaan vaan astua kaapista ulos. Yhteiskunta ei ole auttanut meitä, mutta meidän avuksi on tullut ylitsevuotavan informaation määrä. Ihmisten päät on niin pirun täynnä kaikenlaisia asioita ja ajatuksia, ettei naapurin naiseksi pukeutuva mies jaksa enää kiinnostaa samalla tavalla kuin joskus 30 vuotta sitten. Duunipaikalla saattaa tulla keskustelua ja se keskustelu voi kestää muutamia viikkoja, mutta ei samaa kappaletta toistavaa rikkinäistä levysoitinta jaksa kukaa loputtomasti kuunnella. Nää puheet laantuu tässä ylitsevuotavan informaation maailmassa aina nopeaan.- Anonyymi
Pakko myöntää, etten ole itse koskaan osannut ajatella asiaa tältä kannalta. Enkä myöskään sitä, että mulla voisi olla jotain yhteistä transvestiitin kanssa, mutta mullahan on - molemmat kuulumme näkymättömään ihmisryhmään, jota ei tavisten silmissä ole olemassa. Itse elän niin tavallisena, maskuliinisena heteromiehenä kuin olla voi, joten en tietenkään voi kuulua LGBT-yhteisöön, kun taas woket jaksavat muistuttaa, etten heteromiehenä voi ymmärtää vähemmistöjen asioita enkä heidän kärsimyksiään - prosessin läpikäyneitä, cispassing transmiehiähän ei voi olla olemassa.
- Anonyymi
Kiitos että näit vaivaa pitkän ja ajatuksia herättävän kirjoituksen tekemiseen! En ole ollut koskaan DwC:n ja Setan toiminnassa mukana, mutta olen kaappini avaimenreiästä seurannut pidempään transvestiittien aseman kehittymistä Suomessa.
Muutama viikko sitten lähestyin sähköpostilla muutamia Setan hallituksen jäseniä ja kerroin, millaisessa ahdingossa transvestiitit Suomessa elävät. Kerroin, ettei meidän asema ole kehittynyt oikeastaan ollenkaan 90-luvun lopun jälkeeen. Samaan aikaan kuitenkin monet muut vähemmistöt on normalisoitu Suomessa ja tehty yhteiskunnallisesti hyväksytyiksi.
Kysyin Setan hallituksen jäseniltä heidän näkemystään siihen, miksi transvestiittien asema on jäänyt 90-luvulle. Yllätys oli melkoinen, kun en saanut heiltä mitään vastanetta!
Rupesin miettimään, että oliko kysymykseni liian provosoiva vai tajusivatko ihmiset Setassa itsekin, etteivät asiat ole edenneet aivan oikein. Ollaanko Setassa luotettu siihen, että pieni DwC pystyisi itsenäisesti ja yksin hoitamaan asiat(?). Vai onko jopa niin, että Setassa nähdään kaikkien muiden vähemmistöjen asiat oleellisesti tärkeämpinä (?).
Joka tapauksessa koen absurdina sen, että Seta ja muut vähemmistöjärjestöt sekä poliittiset toimivat askartelevat tällä hetkellä mm. sen kanssa, mikä sukupuolimääritys joidenkin ihmisten henkilötiedoissa tulisi lukea. Samaan aikaan Suomessa on kokonainen vähemmistö lähes 100% kaapissa, mutta se ei ole ongelma kenellekään. Olisin itse valmis ottamaan passiini minkä tahansa sukupuolimäärityksen, jos saisin elää transvestiitin elämää normaalisti ilman ihmisten paheksuntaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos että näit vaivaa pitkän ja ajatuksia herättävän kirjoituksen tekemiseen! En ole ollut koskaan DwC:n ja Setan toiminnassa mukana, mutta olen kaappini avaimenreiästä seurannut pidempään transvestiittien aseman kehittymistä Suomessa.
Muutama viikko sitten lähestyin sähköpostilla muutamia Setan hallituksen jäseniä ja kerroin, millaisessa ahdingossa transvestiitit Suomessa elävät. Kerroin, ettei meidän asema ole kehittynyt oikeastaan ollenkaan 90-luvun lopun jälkeeen. Samaan aikaan kuitenkin monet muut vähemmistöt on normalisoitu Suomessa ja tehty yhteiskunnallisesti hyväksytyiksi.
Kysyin Setan hallituksen jäseniltä heidän näkemystään siihen, miksi transvestiittien asema on jäänyt 90-luvulle. Yllätys oli melkoinen, kun en saanut heiltä mitään vastanetta!
Rupesin miettimään, että oliko kysymykseni liian provosoiva vai tajusivatko ihmiset Setassa itsekin, etteivät asiat ole edenneet aivan oikein. Ollaanko Setassa luotettu siihen, että pieni DwC pystyisi itsenäisesti ja yksin hoitamaan asiat(?). Vai onko jopa niin, että Setassa nähdään kaikkien muiden vähemmistöjen asiat oleellisesti tärkeämpinä (?).
Joka tapauksessa koen absurdina sen, että Seta ja muut vähemmistöjärjestöt sekä poliittiset toimivat askartelevat tällä hetkellä mm. sen kanssa, mikä sukupuolimääritys joidenkin ihmisten henkilötiedoissa tulisi lukea. Samaan aikaan Suomessa on kokonainen vähemmistö lähes 100% kaapissa, mutta se ei ole ongelma kenellekään. Olisin itse valmis ottamaan passiini minkä tahansa sukupuolimäärityksen, jos saisin elää transvestiitin elämää normaalisti ilman ihmisten paheksuntaa.Jatkan vähän vielä. On aivan totta, että transvestiittien tulisi itse tulla enemmän esiin ja hoitaa asiat itse kuntoon. Mutta kenellä varteenotettavalla ja asiallisella henkilöllä olisi pokkaa astua esiin ja esiintyä julkisesti sellaisen vähemmistön edustajana, jota ei Suomessa ymmärretä (?).
Muita vähemmistöjä on avitettu merkittävästi ulostulemisessa median toimesta. Erilaisissa ohjelmissa ja sarjoissa on ollut valtavat määrät erilaisia homoja, lesboja, biseksuaaleja ja aika paljon myös transsukupuolisia. Tavis-suomalaiset ovat nähneet, että nämä ihmiset ovat loppujen lopuksi aivan tavallisia ja varteenotettavia ihmisiä. Esimerkiksi Salattujen elämien "Jutta Korhonen" on antanut transnaisille positiivista näkyvyyttä enemmän kuin kaikki Suomen pride-kulkueet yhteensä.
Transvestiittien kohdalla on oltu hiltaa tai esitetty materiaalia, joka on jopa haitallista. Tätä on hyvin vaikeaa käsittää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkan vähän vielä. On aivan totta, että transvestiittien tulisi itse tulla enemmän esiin ja hoitaa asiat itse kuntoon. Mutta kenellä varteenotettavalla ja asiallisella henkilöllä olisi pokkaa astua esiin ja esiintyä julkisesti sellaisen vähemmistön edustajana, jota ei Suomessa ymmärretä (?).
Muita vähemmistöjä on avitettu merkittävästi ulostulemisessa median toimesta. Erilaisissa ohjelmissa ja sarjoissa on ollut valtavat määrät erilaisia homoja, lesboja, biseksuaaleja ja aika paljon myös transsukupuolisia. Tavis-suomalaiset ovat nähneet, että nämä ihmiset ovat loppujen lopuksi aivan tavallisia ja varteenotettavia ihmisiä. Esimerkiksi Salattujen elämien "Jutta Korhonen" on antanut transnaisille positiivista näkyvyyttä enemmän kuin kaikki Suomen pride-kulkueet yhteensä.
Transvestiittien kohdalla on oltu hiltaa tai esitetty materiaalia, joka on jopa haitallista. Tätä on hyvin vaikeaa käsittää.Toi kuulostaa valitettavalta, ettei Seta kommentoinut sulle mitään.:-( Olisivat nyt edes antaneet vakio jaksuhalinsa että "on ihan hyväksyttävää, että mies pukeutuu välillä naiseksi plaa plaa...". Mutta nähtävästi tajusivat itsekin, ettei ole mennyt ihan putkeen ja menivät sitten siitä mistä aita puuttuu... Kuten aiemmin kirjoitin niin Setan aktiivinen tuki tiiteille olisi välttämätöntä koska seksuaalivähemmistöjen vaikutusvoima ja kanavat on siellä.
Mutta kannattaa miettiä tota mitä aiemmin kirjoitin. Kaappiin voi jäädä vuosikausiksi oottelemaan tiittien asemien paranemista Suomessa tai sitten astua kaapista rohkeasti ulos. Kokeile laittaa jotakin maltillisempaa ylle ja mene johonkin vieraaseen kaupunkiin kokeilemaan miten sujuu? Alku on kaikilla aina haastava, mutta kun rohkeus karttu niin se vaan alkaa sitten sujua.:-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toi kuulostaa valitettavalta, ettei Seta kommentoinut sulle mitään.:-( Olisivat nyt edes antaneet vakio jaksuhalinsa että "on ihan hyväksyttävää, että mies pukeutuu välillä naiseksi plaa plaa...". Mutta nähtävästi tajusivat itsekin, ettei ole mennyt ihan putkeen ja menivät sitten siitä mistä aita puuttuu... Kuten aiemmin kirjoitin niin Setan aktiivinen tuki tiiteille olisi välttämätöntä koska seksuaalivähemmistöjen vaikutusvoima ja kanavat on siellä.
Mutta kannattaa miettiä tota mitä aiemmin kirjoitin. Kaappiin voi jäädä vuosikausiksi oottelemaan tiittien asemien paranemista Suomessa tai sitten astua kaapista rohkeasti ulos. Kokeile laittaa jotakin maltillisempaa ylle ja mene johonkin vieraaseen kaupunkiin kokeilemaan miten sujuu? Alku on kaikilla aina haastava, mutta kun rohkeus karttu niin se vaan alkaa sitten sujua.:-)Vaikka olen läheiselleni kaapissa, olen ulkoillut vieraissa kaupungeissa naisena. Olen käynyt ostoksilla, ruokakaupassa, lounaspaikassa jne. Näille reissuille olen ottanut yleensä vuokra-auton, jotta joku liian kiinnostunut ei saisi selville henkilöllisyyttäni.
Jos ei puhuta kehäkolmosen suvaitsevaisuusvyöhykkeestä, niin vastaanotto ei ole aina ollut erityisen lämmin. Liian usein näkee, että olen asiakaspalvelijalle aivan esimmäinen transvestiitti asiakkaana, minkä seurauksena asiakaspalvelija ei oikein tiedä miten päin olisi ja miten hoitaisi tilanteen korrektisti. Tilanne on kiusallinen meille kummallekin. Joskus minulle on jopa ilkeilty henkilökunnan toimesta, mutta näitä tapauksia ei ole onneksi montaa.
Kehäkolmosen ulkopuolella olen harvoin kokenut oloni tervetulleeksi. Kohtaamiset menee joko neutraalisti tai sitten minulle jää tunne, että olisi ollut parempi kun en olisi tullut ollenkaan. Tämä on huvittavaa, koska miehenä saan usein hyvää kohtelua. Minua tullaan palvemaan hymyissä suin ja minulle ollaan kohteliaita.
Jos muilla transvestiiteilla on vastaavia kokemuksia, en ihmettele miksi meitä ei näy koskaan missään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka olen läheiselleni kaapissa, olen ulkoillut vieraissa kaupungeissa naisena. Olen käynyt ostoksilla, ruokakaupassa, lounaspaikassa jne. Näille reissuille olen ottanut yleensä vuokra-auton, jotta joku liian kiinnostunut ei saisi selville henkilöllisyyttäni.
Jos ei puhuta kehäkolmosen suvaitsevaisuusvyöhykkeestä, niin vastaanotto ei ole aina ollut erityisen lämmin. Liian usein näkee, että olen asiakaspalvelijalle aivan esimmäinen transvestiitti asiakkaana, minkä seurauksena asiakaspalvelija ei oikein tiedä miten päin olisi ja miten hoitaisi tilanteen korrektisti. Tilanne on kiusallinen meille kummallekin. Joskus minulle on jopa ilkeilty henkilökunnan toimesta, mutta näitä tapauksia ei ole onneksi montaa.
Kehäkolmosen ulkopuolella olen harvoin kokenut oloni tervetulleeksi. Kohtaamiset menee joko neutraalisti tai sitten minulle jää tunne, että olisi ollut parempi kun en olisi tullut ollenkaan. Tämä on huvittavaa, koska miehenä saan usein hyvää kohtelua. Minua tullaan palvemaan hymyissä suin ja minulle ollaan kohteliaita.
Jos muilla transvestiiteilla on vastaavia kokemuksia, en ihmettele miksi meitä ei näy koskaan missään.Aloitusviestissä kerrot käyttäytymisestä kuin poliiseja paossa oleva massamurhaaja. Jos käyttäytyminen herättää huomiota?
Oon itsekin pakoillut kaupassa ihmisiä, katsonut seiniin kun ihmisiä tulee vastaan. Jotenkin oon huomannut, että ihmiset arvostaa sitä että joku on aidosti sitä mitä on peittelemättä sitä. Mutta pakko seon myöntää, että välillä tiitille tulee noita ikävämpiä kohtaamisia, mutta ne on pakko vaan ohittaa olankohautuksella. Mäkään en oo läpimenevä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloitusviestissä kerrot käyttäytymisestä kuin poliiseja paossa oleva massamurhaaja. Jos käyttäytyminen herättää huomiota?
Oon itsekin pakoillut kaupassa ihmisiä, katsonut seiniin kun ihmisiä tulee vastaan. Jotenkin oon huomannut, että ihmiset arvostaa sitä että joku on aidosti sitä mitä on peittelemättä sitä. Mutta pakko seon myöntää, että välillä tiitille tulee noita ikävämpiä kohtaamisia, mutta ne on pakko vaan ohittaa olankohautuksella. Mäkään en oo läpimenevä.Se on kovin on mennä etukenossa ihmisiä viliseviin paikkoihin, jos lähes jokaisella reissulla tapahtuu jotakin epämiellyttävää.
Olen huomannut transvestiittien ohjeistavan toisilleen, että itsevarmuudella siitä selviää. Tätä joudutaan hokemaan, koska mitään muuta apua emme mistään saa. Muiden vähemmistöjen kohdalla on toisin.
Haluaisin esimerkiksi nähdä sen päivän kun jollekin rasismia kokeneelle afrikkalaiselle sanotaan "Sä et nyt ole tarpeeksi itsevarma, siksi sinua kohdellaan noin". Samalla annetaan rivien välistä ymmärtää, että voisit myös muuttaa vaatetustasi ja hiuslaitteistoasi tullaksesi hyväksytyksi. Kun joku muu vähemmistö kokee huonoa kohtelua, Yle, poliitikot ja kaikenlaiset virkamiehet paheksuvat voimakkaasti asiaa ja vaativat toimenpiteitä.
Transvestiittien kohdalla tulee vain vaikenemista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka tapauksessa koen absurdina sen, että Seta ja muut vähemmistöjärjestöt sekä poliittiset toimivat askartelevat tällä hetkellä mm. sen kanssa, mikä sukupuolimääritys joidenkin ihmisten henkilötiedoissa tulisi lukea. Samaan aikaan Suomessa on kokonainen vähemmistö lähes 100% kaapissa, mutta se ei ole ongelma kenellekään. Olisin itse valmis ottamaan passiini minkä tahansa sukupuolimäärityksen, jos saisin elää transvestiitin elämää normaalisti ilman ihmisten paheksuntaa.Ikävä kyllä näyttää siltä ettei pallopäät ymmärrä toisten ihmisten tuskaa vaan vääntävät kaiken ivailuksi.
Ahdasmielisiä ihmisiä jotka vaativat kaikkien olevan kuten hekin ovat. Kypsä ihminen ei sillai käyttäydy edes .juntti maailmassa kun ei tieteestä olla kiinnostuneita eikä ylettyä samalle normaalitasolla muiden ihmisten kanssa ainoa pääoma heillä on turpavärkki jota käyttävät vinoiluun toista ihmistä kohtaan. Ja ollaan niin miestä olevinaan , kun haukutaan ihmistä jostain mitä hän on.mutta naisen frigoliitti päiden vuoksi eivät saa olla osana yhteiskunnassa , kun ihmiset ovat jostain kummasta syystä puuttuneet Ilkeydellä heidän kohdatessaan . Vanhat pälyilevät ympärilleen. Että mitäs jos vaikka hyökkää kimppuun miksi hyökkäisivät koska heillä ei ole siihen; tarvetta edes. Ennakko luuloista porukkaa . Joilla ei muut ole päässä kun ilkeileminen. Milloin mistäkin ja milloin kenestäkään..
Asioita mitä eivät ymmärrä hanakasti ollaan haukkumassa. , mitä rumemalla tavalla
Siinä mennyt ihmiseen kunnioitus olemattomiin, ja en ymmärtää liioin sitä että eivät itse tajua omaa ilkeyttään sairaudeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ikävä kyllä näyttää siltä ettei pallopäät ymmärrä toisten ihmisten tuskaa vaan vääntävät kaiken ivailuksi.
Ahdasmielisiä ihmisiä jotka vaativat kaikkien olevan kuten hekin ovat. Kypsä ihminen ei sillai käyttäydy edes .juntti maailmassa kun ei tieteestä olla kiinnostuneita eikä ylettyä samalle normaalitasolla muiden ihmisten kanssa ainoa pääoma heillä on turpavärkki jota käyttävät vinoiluun toista ihmistä kohtaan. Ja ollaan niin miestä olevinaan , kun haukutaan ihmistä jostain mitä hän on.mutta naisen frigoliitti päiden vuoksi eivät saa olla osana yhteiskunnassa , kun ihmiset ovat jostain kummasta syystä puuttuneet Ilkeydellä heidän kohdatessaan . Vanhat pälyilevät ympärilleen. Että mitäs jos vaikka hyökkää kimppuun miksi hyökkäisivät koska heillä ei ole siihen; tarvetta edes. Ennakko luuloista porukkaa . Joilla ei muut ole päässä kun ilkeileminen. Milloin mistäkin ja milloin kenestäkään..
Asioita mitä eivät ymmärrä hanakasti ollaan haukkumassa. , mitä rumemalla tavalla
Siinä mennyt ihmiseen kunnioitus olemattomiin, ja en ymmärtää liioin sitä että eivät itse tajua omaa ilkeyttään sairaudeksi.Ketään ei kiinnosta kenenkään tiitteilyt, ainoa asia mitä paheksutaan on se, jos mies menee munat heiluen esimerkiksi naisten pukuhuoneeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta kenenkään tiitteilyt, ainoa asia mitä paheksutaan on se, jos mies menee munat heiluen esimerkiksi naisten pukuhuoneeseen.
En tiedä mistä todellisuudesta nämä "ketään ei kiinnosta kenenkään tiitteilyt" kommentit tulee. Minun todellisuudessani mies pääsee työpaikan yleiseksi puheenaiheeksi, jos menee töihin kynnet heavy metal -tyyliin mustaksi lakattuna. Ei tohdi edes kuvitella, millainen keskustelu syntyisi jos kynnet olisi lakattu naisellisen punaiseksi, puhumattakaan että menisi töihin naiseksi pukeutuneena.
- Anonyymi
Voisiko joku transvestiitti vastata siihen mitä mieltä pitäisi olla siitä, että kuitenkin suurimman osan elämästään miehenä elävä, itsensä mieheksi määrittävä ihminen käyttää naiseksi pukeutuessaan naisten vessaa?
- Anonyymi
Kerros mulle montako kertaa oot nähnyt transvestiitin naisten vessassa? Jos annat suuremman lukeman kuin nolla, niin kerrotko sitten myös että missä vessassa tämä tapahtui?
Johan se on tässä ketjussa moniin kertoihin todettu, ettei Suomen katukuvassa näy käytännössä koskaan transvestiitteja, koska täällä on seksuaalista tasa-arvoa tarjolla vain eräille!
Ps. oon muuten mies-moodissa nähnyt aikamoisen monta kertaa yökerhoissa ja konserteissa, kun naisia tunkee miesten puolen vessaan asioille koska naisten vessaan on puolen tunnin jono. Pitäisikö mun pahoittaa mieleni tästä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerros mulle montako kertaa oot nähnyt transvestiitin naisten vessassa? Jos annat suuremman lukeman kuin nolla, niin kerrotko sitten myös että missä vessassa tämä tapahtui?
Johan se on tässä ketjussa moniin kertoihin todettu, ettei Suomen katukuvassa näy käytännössä koskaan transvestiitteja, koska täällä on seksuaalista tasa-arvoa tarjolla vain eräille!
Ps. oon muuten mies-moodissa nähnyt aikamoisen monta kertaa yökerhoissa ja konserteissa, kun naisia tunkee miesten puolen vessaan asioille koska naisten vessaan on puolen tunnin jono. Pitäisikö mun pahoittaa mieleni tästä?Kyse ei ole siitä olenko nähnyt ja haittaako asia minua, vaan siitä mitä mieltä olette itse asiasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse ei ole siitä olenko nähnyt ja haittaako asia minua, vaan siitä mitä mieltä olette itse asiasta.
Mä en tiittinä mielelläni asioi naisten vessassa, koska ulkonäöstäni huolimatta tiedostan olevani mies. Tiedostan myös, että toisen sukupuolen vessaan meneminen on vastoin sääntöjä. Ihan kuten miesten vessaan konserteissa menevät naisetkin tiedostavat tekevänsä väärin.
Mutta joskus sinne naisten vessaan on vaan pakko mennä. Miesten wc on tavallaan suljettu tila ja tiittinä sinne meneminen voi johtaa välikohtaukseen. Tää on valitettavaa ja liittyy siihen, ettei transvestiitit ole Suomessa yhteiskunnallisesti hyväksyttyjä.
Silloin kun olen kohdannut naisia naisten vessassa he ovat suhtautuneet minuun ymmärtäväisesti. Ainuttakaan kertaa ei ole annettu ymmärtää että olen väärässä paikassa. Siitä kiitos kaikille naisille!
- Anonyymi
Ketju on vähän masentava lukea mutta hyvä että tästä kirjoitetaan. Itselläni tuli surku kun seurasin lähikaupungin pridea paikallislehden streamista. Erilaisia ihmisiä käveli pienissä ryhmissä pitäen hauskaa ja heilutelleen viirejä. Löysin joukosta kaksi tv-tyttöä joista toinen käveli transnaiselta vaikuttavan henkilön kanssa erillään muista. Toinen tv käveli kahden pienen ryhmän välissä aivan yksin ja vaikutti alakuloiselta. Minulla kävi sääliksi näitä kolmea. Priden pitäisi olla iloinen ja kaikki mukaan ottava tapahtuma mutta se ei välittynyt näiden kolmen kohdalla. Ei ole mukavaa jos pienissä vähemmistöpiireissäkin jotkut ovat toisen luokan kansalaisia.:(
- Anonyymi
Todella ikävää että seksuaalivähemmistöjen tasa-arvoa ja yhtäläisiä oikeuksia tapahtuvassa kulkueessa ilmenee tuollaista. Tämäkin kertoo osaltaan, miksi transvestiiteista lähes 100% joutuu olemaan kaapissa.
- Anonyymi
Claudia Barsk oli aiemmin transvesttiitti ja on nyttemmin muuttunut transnaiseksi. Alettuaan pukeutua naiseksi hän menetti käytännössä koko ystäväpiirinsä ja myös hänen syvästi uskonnollinen äitinsä ja siskonsa hylkäsivät hänet.
Claudia myös kertoo, millä tavalla häneen suhtaudutaan. Ihmiset tuiottavat, lapsiperheet osoittavat sormella.
Aika hyvä kuvaus siitä, millaista on Suomessa transvestiitinkin kohtelu, jos ei kuulu siihen pienehköön vähemmistöön, joka kokonsa ja kasvonmuotonsa ansiosta kykenee menemään naisesta läpi.
https://www.youtube.com/watch?v=_19tJGvME8k - Anonyymi
Haluaisin esittää transnaisille avoimen kysymyksen: Kuinka ihmeessä te voitte vaatia hyväksyntää itsellenne, jos samaan aikaan olette halukkaita sulkemaan toisen vähemmistön kokonaan kaappiin?
Transvestiittien pahinta syrjintää harjoittaa nuoremmat transnaiset, jotka eivät ole käyneet läpi transvestiittivaihetta vaan muuttuneet suoraan nuorista miehistä transnaisiksi.
Luin joku aikaa sitten erään transnaisen avautumisen, jossa hän soimasi taannoin TV:ssä pyörinyttä Lidl:n mainosta. Mainoksessa Lidl-kaupassa kaupan toimintaa vakoilee valeasuun naiseksi sonnustautunut mies. Hahmo oli omasta mielestäni sympaattinen, eikä pilkannut ketään. Transnainen kuitenkin vaati Lidl:ä vetämään mainoksen pois, koska se on "trans-ja homofobinen".
Eli toisinsanoen tämä transnainen halusi estää, ettei televisiossa näytettäisi naiseksi pukeutuvaa miestä. Tämä ei ole todellakaan ensimmäinen kerta, kun transnaiset hyökkäävät tällä tavalla.- Anonyymi
En ole nähnyt kyseistä mainosta enkä usko, että mainitsemasi nainen hyökkäsi tiittejä vastaan.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi minun pitäisi vaatia keneltäkään mitään hyväksyntää. Kävin läpi prosessin saadakseni elää omana itsenäni, eli tavallisena heterona. Siihen en tarvitse kenenkään hyväksyntää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole nähnyt kyseistä mainosta enkä usko, että mainitsemasi nainen hyökkäsi tiittejä vastaan.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi minun pitäisi vaatia keneltäkään mitään hyväksyntää. Kävin läpi prosessin saadakseni elää omana itsenäni, eli tavallisena heterona. Siihen en tarvitse kenenkään hyväksyntää.Transnaiset haluavat estää naiseksi pukeutuvien miesten näkyvyyden ja olemassaolon helpottaakseen heidän omaa elämäänsä. Heidän omien sanojen mukaan "on transnaisia loukkaavaa ja syrjivää, kun mies pukeutuu ja käyttäytyy kuin nainen, koska heidät nähdään töllöin 'miehinä mekoissa'". Eli transnaiset ovat halukkaita sulkemaan kaikkein syrjityimmän vähemmistö kaappiin, jotta voisivat itse paremmin...:-(
Ei se ole ihme, miksi Setaa transvestiittien asia ei kiinnosta palaakaan, eikä Suomen televisiossa ei ole nähty oikeastaan koskaan järkevää transvestiitti-hahmoa. Suomessa näkyvyyttä transvestiitille voi antaa ainoastaan silloin, kun kyseessä on Spede-shown Tyyne tai sitten jonkinasteinen kylähullu.
Suomessa tiitit on aivan tietoisesti haluttu sulkea yhteiskunnan ulkopuolelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Transnaiset haluavat estää naiseksi pukeutuvien miesten näkyvyyden ja olemassaolon helpottaakseen heidän omaa elämäänsä. Heidän omien sanojen mukaan "on transnaisia loukkaavaa ja syrjivää, kun mies pukeutuu ja käyttäytyy kuin nainen, koska heidät nähdään töllöin 'miehinä mekoissa'". Eli transnaiset ovat halukkaita sulkemaan kaikkein syrjityimmän vähemmistö kaappiin, jotta voisivat itse paremmin...:-(
Ei se ole ihme, miksi Setaa transvestiittien asia ei kiinnosta palaakaan, eikä Suomen televisiossa ei ole nähty oikeastaan koskaan järkevää transvestiitti-hahmoa. Suomessa näkyvyyttä transvestiitille voi antaa ainoastaan silloin, kun kyseessä on Spede-shown Tyyne tai sitten jonkinasteinen kylähullu.
Suomessa tiitit on aivan tietoisesti haluttu sulkea yhteiskunnan ulkopuolelle.Ei (trans)naisia kiinnosta mitä tiitit tekevät. He voivat ja varsinkin Suomessa usein pukeutuvatkin vaikka saappaisiin ja tuulipukuun, koska naisen naiseus kumpuaa sisältä eikä sitä tarvitse korostaa meikein. Samoin kuin transmiehet relaavat esitettyään vuosia maskuliinista lesboa ja voivat olla vaikka kuinka femmeä, koska yhteiskunnan silmissä ovat miehiä joka tapauksessa. Jos tämä ilmiö aiheuttaa tiitille tai lesbolle epämääräistä kateutta tai vihaa, ehkä kannattaa miettiä omaa identiteettiään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei (trans)naisia kiinnosta mitä tiitit tekevät. He voivat ja varsinkin Suomessa usein pukeutuvatkin vaikka saappaisiin ja tuulipukuun, koska naisen naiseus kumpuaa sisältä eikä sitä tarvitse korostaa meikein. Samoin kuin transmiehet relaavat esitettyään vuosia maskuliinista lesboa ja voivat olla vaikka kuinka femmeä, koska yhteiskunnan silmissä ovat miehiä joka tapauksessa. Jos tämä ilmiö aiheuttaa tiitille tai lesbolle epämääräistä kateutta tai vihaa, ehkä kannattaa miettiä omaa identiteettiään.
Jos teitä transnaisia ei kiinnosta mitä transvestiitit tekevät, niin miksi te haluatte poistaa kaikki transvestiitit pois näkyviltä, poislukien kylähullut tapaukset ja Spede shown sketsihahmot?
Vuonna 2020 Helsingin kaupunginteatteri aikoi esittää "Kaikki äidistäni" näytelmän, jossa päähahmo oli transvestiitti. Transnaiset hyökkäsivät voimallisesti teatteria vastaan ja vaativat, että hahmo muutetaan transnaiseksi ja sen esittäjäksi valitaan transnainen. Homma meni niin yläkierteille, että teatteri päätyi hetkellisesti erottamaan hahmon rooliin valitun näyttelijän Janne Reinikaisen.
Minä en viitsisi nillittää pitkin medioita omaa kaltoinkohteluani, jos samaan aikaan syrjisin minkä kerkeän jo muutenkin päähän potkittua vähemmistöryhmää, joka joutuu jo muutenkin olemaan kaapissa. Kyllä hävettää joitenkin puolesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos teitä transnaisia ei kiinnosta mitä transvestiitit tekevät, niin miksi te haluatte poistaa kaikki transvestiitit pois näkyviltä, poislukien kylähullut tapaukset ja Spede shown sketsihahmot?
Vuonna 2020 Helsingin kaupunginteatteri aikoi esittää "Kaikki äidistäni" näytelmän, jossa päähahmo oli transvestiitti. Transnaiset hyökkäsivät voimallisesti teatteria vastaan ja vaativat, että hahmo muutetaan transnaiseksi ja sen esittäjäksi valitaan transnainen. Homma meni niin yläkierteille, että teatteri päätyi hetkellisesti erottamaan hahmon rooliin valitun näyttelijän Janne Reinikaisen.
Minä en viitsisi nillittää pitkin medioita omaa kaltoinkohteluani, jos samaan aikaan syrjisin minkä kerkeän jo muutenkin päähän potkittua vähemmistöryhmää, joka joutuu jo muutenkin olemaan kaapissa. Kyllä hävettää joitenkin puolesta.Tuossa näytelmässähän kyseessä oli väärinkäsitys, minkä taidat itsekin tietää? Alunperin kun kyse oli transnaisesta ja ongelma oli, että esittäjä oli mies. Kun selvisi, että hahmo siis olikin oikeasti tiitti asia oli täysin ok.
Vaadittiinko todella, että transnaista esittää nimenomaan transnainen? Aika vaikeaa varsinkin Suomessa, jossa transtaustaisia näyttelijöitä on hyvin vähän. Jos itsestäni joskus tehdään elokuva - niin varmaan - itselleni on sama kuka sitä esittää, kunhan on hyvännäköinen... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa näytelmässähän kyseessä oli väärinkäsitys, minkä taidat itsekin tietää? Alunperin kun kyse oli transnaisesta ja ongelma oli, että esittäjä oli mies. Kun selvisi, että hahmo siis olikin oikeasti tiitti asia oli täysin ok.
Vaadittiinko todella, että transnaista esittää nimenomaan transnainen? Aika vaikeaa varsinkin Suomessa, jossa transtaustaisia näyttelijöitä on hyvin vähän. Jos itsestäni joskus tehdään elokuva - niin varmaan - itselleni on sama kuka sitä esittää, kunhan on hyvännäköinen..."Kaikki äidistäni" elokuvassa päähenkilö on transnainen, mutta britanniassa käsikirjoitettuun alkuperäiseen teatteriversioon hahmoksi on määritetty transvestiitti. Alkuasetelma oli jo lähtiessä tämä, mutta siltikin siitä nostettiin valtava haloo ja vaadittiin näyttelijän vaihtamista transnaiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kaikki äidistäni" elokuvassa päähenkilö on transnainen, mutta britanniassa käsikirjoitettuun alkuperäiseen teatteriversioon hahmoksi on määritetty transvestiitti. Alkuasetelma oli jo lähtiessä tämä, mutta siltikin siitä nostettiin valtava haloo ja vaadittiin näyttelijän vaihtamista transnaiseen.
Ainakin mitä itse olen kuullut ja lukenut, ongelma oli siinä, että porukka luuli, että transnaista esitti mies. Ei kai nyt kenellekään oikeasti olisi ongelma siinä, että transvestiitista tehdään näytelmä tai että transvestiittimiestä esittää mies.
En ole muuten itse transnainen. - Anonyymi
Siinäpä sitä taas tuli...
Jos Suomessa mikään muu seksuaalivähemmistö valittaa kohtelustaan ja olostaan, niin ei sinne mene muut vähemmistöt naureskelemaan, että koitas nyt transnainen/transmies/muunsukupuolinen/homo/lesbo/bi lopettaa se valittaminen ja uhriutuminen.
Seksuaalinen Tasa-arvo Suomessa on yksi suuri vitsi. Sitä ei ole.
Miten tietyt vähemmistöt Setassa voi vaatia itselleen parempia oloja, kun samaan aikaan toista poljetaan alas? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinäpä sitä taas tuli...
Jos Suomessa mikään muu seksuaalivähemmistö valittaa kohtelustaan ja olostaan, niin ei sinne mene muut vähemmistöt naureskelemaan, että koitas nyt transnainen/transmies/muunsukupuolinen/homo/lesbo/bi lopettaa se valittaminen ja uhriutuminen.
Seksuaalinen Tasa-arvo Suomessa on yksi suuri vitsi. Sitä ei ole.
Miten tietyt vähemmistöt Setassa voi vaatia itselleen parempia oloja, kun samaan aikaan toista poljetaan alas?Millä tavalla heteromiehet kuuluu seksuaalivähemmistöön?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla heteromiehet kuuluu seksuaalivähemmistöön?
Anteeksi, transvestiitit kuuluvat sukupuolivähemmistöön.
Onkohan sinulla jotakin muuta annettavaa keskusteluun, kuin semantiikkaan ja terminologiaan liittyvät kommentit?
- Anonyymi
Muistakaa transvestiitit, te itse määrittelette millaisena olette. Ihan sama jos käytät vain kosteusvoidetta kasvoilla ja kevyttä ripsiväriä tai olet mainittu old-school perukkeineen ja korkosaappaineen. Kukaan muu ei voi määritellä millaisia me tiitit saamme olla tai minkä näköisiä olemme.
Nauttikaa tiittiydestänne, niin minäkin.
Kehä III on eräille raja, itse olen pärjännyt pelkillä muiden tuijotuksilla muualla Suomessa.- Anonyymi
Olet oikeassa siinä, että transvestiitit joutuvat määrittämään täysin itse itsensä, koska mitään apua emme ole koskaan saaneet mistään ilmansuunnasta. Meidät on jätetty täysin yksin, toisin kuin muut vähemmistöt.
2000-luvun alkupuolelta lähtien TV-ohjelmissa alkoi esiintä niin sanottuja kiintiöhomoja ja lesboja, jotka tasoittivat tien näille vähemmistöille. Tänä päivänä homoutta ja lesboutta katsotaan kieroon korkeintaan Lapuan Esson kahvipöydän parlamentissa.
2010-luvun loppupuolelta TV-ohjelmat ovat normalisoineet transnaiset ja transmiehet. Heidätkin hyväksytään nykyään kohtalaisesti Suomessa.
Transvestiiteista on oltu joko hiljaa tai sitten tehty karkeaa pilaa jopa verorahoitteisen YLE:n toimesta. Siinähän sitten kärsitään tuijottajia ja kännykamerakuvaajia.
- Anonyymi
Taidat vain kuvitella.Ei ketään kiinnosta pienimissäkään kaupungeissa millaisena siellä kulkee.Joskus 15 v sitten saattoi joku vähän enemmän kiinnittää huomiota,muttei enää .
- Anonyymi
En tiedä kuka täällä on kirjoittanut mitäkin, kun kaikki anonyymeja, mutta saanen silti kommentoida.
Oikeaa väkivallan ja isomman konfliktin vaaraa pienemmissä ja keskisuurissa kaupungeissa ei ole, mutta pienempää voi tapahtua jos ei ole läpimenevä, mitä harva meistä on. Musta on esimerkiksi luotu joskus oma tuhat lukukertaa saanut keskusteluketju Suomi24lle, kun työreissulla kävin tiitteilemässä vähän perinteisemmässä keskisuuressa kaupungissa. Ei siellä keskustelussa kukaan varsin paheksunut mutta kiinnostusta oli.:-)
Tuijotusta voi tulla. Onneksi erittäin harvoin joku kuvaa tai heittää jonkun hölmön kommentin.
Näiden juttujen takia ulos menemistä ei kannata pelätä. Ei myöskään kannata ajatella, että käykö näin vain mulle. Tätä tapahtuu meille kaikille, mutta osa meistä ei vaan välitä muiden mielipiteistä.:-) - Anonyymi
Kävin eilen kävin pitkästä aikaa tyttöilemässä kaupungilla illalla. Kaksi parikymppistä naista tuli vastaan. Mentyäni heistä ohi takaa kuului tuhahdus "tuo nyt ei ainakaan korkkareita tarvitse". Minulla oli matalapohjaiset kengät.
Kävin sitten marketissa tekemässä ostoksia. Mies tuli hyllyvälin päähän vahtaamaan, kun valitsin juomaosastolta cokis-pulloa.
Tällästä se on pääkaupunkiseudun ulkopuolella, mutta varmaan se on sitten vain mun kuvittelua, eikä tapahdu oikeasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävin eilen kävin pitkästä aikaa tyttöilemässä kaupungilla illalla. Kaksi parikymppistä naista tuli vastaan. Mentyäni heistä ohi takaa kuului tuhahdus "tuo nyt ei ainakaan korkkareita tarvitse". Minulla oli matalapohjaiset kengät.
Kävin sitten marketissa tekemässä ostoksia. Mies tuli hyllyvälin päähän vahtaamaan, kun valitsin juomaosastolta cokis-pulloa.
Tällästä se on pääkaupunkiseudun ulkopuolella, mutta varmaan se on sitten vain mun kuvittelua, eikä tapahdu oikeasti.Öö, täh? Siis sinua kohdeltiin kuten ketä tahansa pitkää naista ja se oli siis ongelma?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öö, täh? Siis sinua kohdeltiin kuten ketä tahansa pitkää naista ja se oli siis ongelma?
Valtaosa aikuisista ihmisistä on sen verran sensitiivisiä, ettei toisen ihmisen kuullen kommentoida toisen pituutta, lyhyyttä, paksuutta, laihuutta, miehen naismaisuutta jne.
Valitettavasti nämä käytöstavat tuppaa unohtua, kun vastaan kävelee ilmestys jota ei ole koskaan aiemmin nähnyt, eli naiseksi pukeutunut mies. Suomalaisessa yhteiskunnassa transvestiitti on ihminen, jonka tunteilla ei ole merkitystä.
Tällaiset sutkautukset, sekä sekunteja kestävät tuijotukset, voi tuntua pikkujutuilta, mutta kun niihin törmää kehä-kolmosen ulkopuolella jokaisella tyttöilyreissulla, niin kyllä se pistää mielen matalaksi.
- Anonyymi
Suomessa valitetaan miten kauheasti transihmisiä kohdellaan Trumplandiassa eli Yhdysvalloissa.
Totuus tästä "kauheasta syrjinnästä" selviää videolta, jossa melkoisen räikeästi minihameeseen ja stilettikorkoihin sonnustautunut meikitön keski-ikäinen transvestiitti seisoo kadulla, eikä ohikulkevat kiinnitä häneen käytännössä minkäänlaista huomiota. Ja tämä siis jossakin pikkukaupungissa.
Paljon parjatussa Trumplandiassa transvestiitteja tuotiin TV-ohjelmiin jo 80-luvulta lähtien, minkä seurauksena ihmiset tottuivat ilmiöön, eikä transvestiiteissa ole ollut ihmisille mitään kiinnostavaa enää yli vuosikymmeneen.
Suomessa vastaava esiintyminen ei onnistuisi edes Helsingissä. Osa ohikulkijoista alkaisi kuvaamaan TikTokkiin ja osa kuittailisi jotain.
https://youtu.be/jtJhzQzMbvk - Anonyymi
Joo.. valitettavasti tiittien ymmärtämisessä Suomi on lähempänä Venäjää kuin "trumplandiaa".:-(
Oon seurannut varmaan yli 10 vuotta femulate.org sivua, jota pitää videon kaveria huomattavasti uskottavammin laittautuva tiitti. Hän on kuitenkin 6 ft 2 in (187 cm) pitkä ja käyttää vielä usein korkkareita liikkuessaan!
Tiitin omien sanojensa mukaan hän tuskin koskaan saa huonoa kohtelua tai kukaan joku tekee jotaki hölmöä. Hän on käyny mm työpaikkansa juhlissa, radio-amatööritapaamisissa, tavannut vaimonsa kanssa perhetuttavia, luokkakokouksissa, vaatekaupoissa, ravintoloissa, museoissa, matkustanut Yhdysvalloissa jne jne. Eikä oikeastaan koskaan mitään negatiivista!!- Anonyymi
Hyvä että nostit femulate.orgin. Olen ajoittain itsekin lukenut sitä. Muistan sivuston ylläpitäjän Stanan muistelleen monesti ristiinpukeutumisensa alkuaikoja joskus 70-ja 80-luvun alkupuolella, kun transvestiittisuutta ei Yhdysvalloissa ymmärretty ollenkaan.
Noihin aikoihin transvestiitit Yhdysvalloissa sopivat tapaamisia muilta suljettuihin tiloihin, joihin osa saapui mies-moodissa ja pukeutui vasta paikanpäällä. Transvestiittisuus Yhdysvalloissa oli hyvin salaista ja suurimpia miljoonakaupunkeja lukuunottamatta se oli täysin näkymättömissä yhteiskunnassa.
Verratkaapa tätä Suomeen: vuonna 2025 salaisia tapaamisia sovitaan jonnekin Setan tiloihin, eikä oikeastaan kukaan liiku julkisilla paikoilla muutamaa pääkaupunkialueella asuvaa transvestiittia lukuunottamatta.
- Anonyymi
Oon fundeerannut jo jonkin aikaa, että onko transvestiiteilla oikeutta olla edes olemas Suomessa??
Aika moni vanha tiitti on viime vuosien aikana vaihtanut transnaiseksi. Oon miettiny, että onko tämä muutos tehty tavallaan pakon edes jotta voisi tulla hyväksytyks naisen olemuksessa?
Suomes voi toki tiitteillä esim stockalla naisten vaatteita katellen, eikä sieltä ajeta pois. Mutta tuttujen ihmisten keskuudes hyväksyntää ei oikeen tuu, eikä duunipaikalle tod voi mennä naisena. Tiittiyttä ei vaan ymmärretä.- Anonyymi
Asia ei kyllä ole ihan noin yksinkertainen. Aito tiitti ei edes halua menettää toimintakykyistä penistään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia ei kyllä ole ihan noin yksinkertainen. Aito tiitti ei edes halua menettää toimintakykyistä penistään.
Nykyään voi tehdä sukupuolenvaihdoksen naiseksi ilman lääketieteellisiä operaatioita. Tiedän transnaisia jotka ovat säilyttäneet peniksensä. Osa heistä teki transition ennen kuin lakimuutos tuli voimaan.
Mun alkuperäinen kysymys kuuluu, että onko tää todellakin ainoa tapa tiitille tulla Suomessa hyväksytyksi muuallakin kuin Helsingin Stockan vaateosastolla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään voi tehdä sukupuolenvaihdoksen naiseksi ilman lääketieteellisiä operaatioita. Tiedän transnaisia jotka ovat säilyttäneet peniksensä. Osa heistä teki transition ennen kuin lakimuutos tuli voimaan.
Mun alkuperäinen kysymys kuuluu, että onko tää todellakin ainoa tapa tiitille tulla Suomessa hyväksytyksi muuallakin kuin Helsingin Stockan vaateosastolla?Kyllähän sen voi tehdä, mutta herää kysymys onko tällainen henkilö todella identiteetiltään nainen vai juurikin tiitti. Sosiaalista naiseutta on lähes mahdotonta saavuttaa ilman hormonihoitoa ja testojen blokkausta, ja herää todella kysymys miten jollain voi olla naisidentiteetti, jos henkilölle on elintärkeää säilyttää penis ja sen toimintakyky.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän sen voi tehdä, mutta herää kysymys onko tällainen henkilö todella identiteetiltään nainen vai juurikin tiitti. Sosiaalista naiseutta on lähes mahdotonta saavuttaa ilman hormonihoitoa ja testojen blokkausta, ja herää todella kysymys miten jollain voi olla naisidentiteetti, jos henkilölle on elintärkeää säilyttää penis ja sen toimintakyky.
Eihän kyse oo siitä, millaisen naiseuden tason tiitti saavuttaa muuttumalla paperilla naiseksi. Kysehän on siitä, ettei tiitillä Suomessa oo mitään muuta mahdollisuutta saada muiden ihmisten hyväksyntää ja tukea naisidentiteetilleen!
Tää on hyvin valitettava juttu, mutta tähän pisteeseen hommat on ajettu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän kyse oo siitä, millaisen naiseuden tason tiitti saavuttaa muuttumalla paperilla naiseksi. Kysehän on siitä, ettei tiitillä Suomessa oo mitään muuta mahdollisuutta saada muiden ihmisten hyväksyntää ja tukea naisidentiteetilleen!
Tää on hyvin valitettava juttu, mutta tähän pisteeseen hommat on ajettu.Kuin muuttumalla paperilla naiseksi, joka on kaikkien silmissä naista esittävä mies?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuin muuttumalla paperilla naiseksi, joka on kaikkien silmissä naista esittävä mies?
Joo-o... Totuuden nimessä: moni transnainen ei oikeasti mee läpi tavallisesta cis-naisesta. Heidän ulkoisesta olemuksesta, äänestä ja/tai käyttäytymisestä huomaa, että he ovat olleet aikaisemmassa elämässä miehiä.
Yhteiskunnan käytössääntöjen mukaisesti valtaosa ihmisistä kuitenkin kohtelee heitä naisina, eikä paheksu heitä siksi että he rumasti sanottuna "esittävät naista".
Naisellisilla geeneillä siunattu tiitti voi olla naisena uskottavampi kuin valtaosa transnaisista. Tiitti Suomessa ei kuitenkaan koskaan saa hyväksyntää kanssaihmisiltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo-o... Totuuden nimessä: moni transnainen ei oikeasti mee läpi tavallisesta cis-naisesta. Heidän ulkoisesta olemuksesta, äänestä ja/tai käyttäytymisestä huomaa, että he ovat olleet aikaisemmassa elämässä miehiä.
Yhteiskunnan käytössääntöjen mukaisesti valtaosa ihmisistä kuitenkin kohtelee heitä naisina, eikä paheksu heitä siksi että he rumasti sanottuna "esittävät naista".
Naisellisilla geeneillä siunattu tiitti voi olla naisena uskottavampi kuin valtaosa transnaisista. Tiitti Suomessa ei kuitenkaan koskaan saa hyväksyntää kanssaihmisiltä.On muuten aika kumma, että juuri tiiteillä on ne naiselliset geenit, ja blendataan naisena toisin kuin transnaiset.
Toisaalta kumma, jos tiitti on kerran niin uskottava naisena tätä ei silti hyväksytä, eli kaipa hänkin sitten on kuitenkin ihmisten silmissä naista esittävä mies, kuten transnainenkin. - Anonyymi
Tästähän tässä ketjussa on nimenomaan kysymys!
Suomen yhteiskunnassa ei ole lokeroa transvestiitille. Mies ei voi tulla kaapista ulos ja sanoa sukulaisilleen, naapureilleen, tuttavilleen ja työkavereilleen olevansa transvestiitti, koska sellaista roolia ei ole olemassa tässä yhteiskunnassa! Kaikki aikuiset ihmiset ovat kuulleet termin, mutta valtaosa ei ymmärrä mitä se tarkoittaa. Valtaosalle sana "transvestiitti" tuo mieleen ainoastaan erilaisia negatiivisia mielleyhtymiä. Tämä vuoksi lähes 100% Suomen transvestiiteista joutuu jäämään kaappiin piiloon ja salaamaan ominaisuutensa hautaan asti.
Näin ollen ymmärrän aivan täysin, miksi osa transvestiiteista haluaa muuttua naiseksi, vaikka eivät välttämättä koe olevansa naisia. Se on miehelle ainoa tapa tässä maassa tulla hyväksytyksi naisen identiteetissä: tulee ymmärrystä ja tukea monelta suunnalta, eikä juuri kukaan tuomitse. Transvestiittina työpaikalla mekossa pyörivää miestä ei tule ymmärtämään ja tukemaan oikeastaan kukaan.
On täysin mahdotonta ymmärtää, miten yksi suurehko vähemmistö on Suomessa jätetty yhteiskunnan ulkopuolelle... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On muuten aika kumma, että juuri tiiteillä on ne naiselliset geenit, ja blendataan naisena toisin kuin transnaiset.
Toisaalta kumma, jos tiitti on kerran niin uskottava naisena tätä ei silti hyväksytä, eli kaipa hänkin sitten on kuitenkin ihmisten silmissä naista esittävä mies, kuten transnainenkin.Tranvestiitin suurin mahdollinen hyväksynnän taso Suomessa on se, että tulee jollakin tavalla hyväksytyksi siellä "Stockmannin vaateosastolla". Jos super-rohkeasti haluaa rietastella, niin ehkäpä jopa voi käydä Mannerheimintien Sokoksella, ja sitten CityKäytävän kahvilassa! Kaikkein rohkeimmat jopa kertovat vaimolleen ja parhaalle kaverilleen olevansa transvestiitteja!!
Siihen se hyväksyntä sitten Suomessa loppuukin.
Kaippa tämä on sitä, mitä Seta, transnaiset ja muut suvaitsevaisuuttaan julistavat tahot ovat ovat halunneetkin.
- Anonyymi
Suomen televisiossa transvestiiteista kertominen on kielletty (poislukien pilkkaava materiaali), koska "tasa-arvoa vaativat ihmiset" ovat halunneet sulkea tämän vähemmistöryhmän kaappiin.
Jopa kehittyvissä maissa ollaan Suomea paljon suvaitsevaisempia.
Oheisessa meksikolaisessa saippuasarjassa äidin poika paljastuu transvestiitiksi. Äiti torjuu aluksi poikansa, mutta äidin miesystävä päättää tukea poikaa, koska hänen lapsuuden kaverinsa oli samanlainen ristiinpukeutuja. Sisäisen taistelun jälkeen äiti hyväksyy poikansa ja alkaa tukea tätä.
https://youtu.be/dN8sa-8XybM- Anonyymi
No siis viime vuosikymmenellä Yle näytti pari dokumenttia tiiteista ja sitten pari kokonaista sarjaa ns romutransua.:-)
Nää kaikki loppui ku seinään, kun Marinin hallitus aloitti. Koko tällä vuosikymmenellä ei oo tietääkseni tullu ainuttakaa dokumenttia tiiteistä. Kaikista muista on kyllä tullu. Useita transnais, transmies, muunsukupuolinen jne dokumentteja.
Ehkä äärioikeisto esti Marinin hallitusta toimimasta meidän hyväksi, mutta onneksi he sitte onnistu kaikkien muiden vähemmistöjen kohdalla.;-D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siis viime vuosikymmenellä Yle näytti pari dokumenttia tiiteista ja sitten pari kokonaista sarjaa ns romutransua.:-)
Nää kaikki loppui ku seinään, kun Marinin hallitus aloitti. Koko tällä vuosikymmenellä ei oo tietääkseni tullu ainuttakaa dokumenttia tiiteistä. Kaikista muista on kyllä tullu. Useita transnais, transmies, muunsukupuolinen jne dokumentteja.
Ehkä äärioikeisto esti Marinin hallitusta toimimasta meidän hyväksi, mutta onneksi he sitte onnistu kaikkien muiden vähemmistöjen kohdalla.;-DTällä vuosikymmenellä YLE on julkaissut nettisivuillaan yhden uutisen transvestiitista joka toimii Suomessa pelifirman johtajana. Varmaan joku kesätyöntekijä, joka ei ole tiennyt YLE:n vähemmistösäännöistä, pääsi vahingossa julkaisemaan tuon uutisen.
Mutta taidat olla oikeassa siitä, että ainuttakaan dokumenttia tai muuta ohjelmaa YLE ei ole kuluneella vuosikymmenellä transvestiiteista näyttänyt. Noh, onneksi muille vähemmistöille on riittänyt ruutuaikaa ja normalisointia senkin edestä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä vuosikymmenellä YLE on julkaissut nettisivuillaan yhden uutisen transvestiitista joka toimii Suomessa pelifirman johtajana. Varmaan joku kesätyöntekijä, joka ei ole tiennyt YLE:n vähemmistösäännöistä, pääsi vahingossa julkaisemaan tuon uutisen.
Mutta taidat olla oikeassa siitä, että ainuttakaan dokumenttia tai muuta ohjelmaa YLE ei ole kuluneella vuosikymmenellä transvestiiteista näyttänyt. Noh, onneksi muille vähemmistöille on riittänyt ruutuaikaa ja normalisointia senkin edestä...Katso yle areenasta Markus vs. maailma ja ja Markus vastaan kansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katso yle areenasta Markus vs. maailma ja ja Markus vastaan kansa.
Markus sarjat on kaikki viime vuosikymmenen tuotantoa ja esitetty viime vuosikymmenellä. Nämäkin sarjat oli transvestiiteille aika kyseenalaista julkisuutta, eikä vastaavaa olisi ikinä esitetty muista seksuaali-ja sukupuolivähemmistöistä, rodullisista vähemmistöistä puhumattakaan.
Transnaiset ovat onnistuneet canceloinnissaan ja nyt ei tule transvestiiteista enää yhtään mitään. On tämä Suomi "suvaitsevainen maa".
- Anonyymi
Kyllä Tiittinä nykyään voi olla ihan rauhassa;ei kukaan tuijota tai huutele
Malliksi vuosien takaa..
Ei,en tunne kuvaajaa.
https://henry54.kuvat.fi/kuvat/Korkkarijuoksu+5.7.2014+Imatralla/
CD Katariina- Anonyymi
Onkohan se sitten niin, että minussa on vika, kun minua tuijotetaan? Joskus minulle myös naureskellaan ja heitetään joku hölmö kommentti. Erittäin vähän Suomessa näkyy missään transvestiitteja jos vertaa vaikka Tukholmaan tai Berliiniin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan se sitten niin, että minussa on vika, kun minua tuijotetaan? Joskus minulle myös naureskellaan ja heitetään joku hölmö kommentti. Erittäin vähän Suomessa näkyy missään transvestiitteja jos vertaa vaikka Tukholmaan tai Berliiniin.
Ehkä he blendaavat niin hyvin, ettei heitä huomaa?
- AnonyymiUUSI
Ketjun inspiroimana laitoin instanssa viestiä muutamalle Vihreiden vaaliehdokkaalle.:-) Kerroin että Suomessa on transvestiitit vähän ahdingossa ja kysyin, että voiskos asiaa vähän auttaa. Ei oo tähän mennes tullu vastauksia eikä oikein jaksuhalejakaan. Muihin viesteihin kyl on peukuteltu ja kysymyksiin vastailtu. Varmaan heitä ei sitte vaan kiinnosta tai on tärkeämpiä asioita.:-( Kaikki ehdokkaat Setan sivuilla kyllä mainosti puolustavansa yhdenvertaisuutta.
- AnonyymiUUSI
Vielä lisää, että jos tämä asia on tärkeä ja äänestämistä miettii, niin kannattaa vähän miettiä ketä äänestää. Setan ehdokassivuilla olevat julistukset ei näytä merkkaavan mitään.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1101641- 1691594
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1681485Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise231298Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys901174Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c70961Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su146953- 92851
Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr185805Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud207759