Onko Sinulla Kansallispuku?
Missä tilanteessa olet käyttänyt sitä, tai missä se on mielestäsi sovelias asu?
Lapin puvussa on esiinnytty Itsenäisyyspäivän juhlissa, miehet ja naiset, mutta harvemmin omia maakuntien pukuja on siinä juhlassa näkynyt.
Olen esiintynyt kansallispuvussa monessa tilaisuudessa. Minusta se on kaunis ja edustava asu arvojuhlissa. Omistan sellaisen ja käytän kansallisina juhlapäivinä.
Joissain kouluissa on ollut tapana juhlia Kalevalanpäivää ja pukeutua kansallispukuihin. Sitä ei varmasti ole kaikilla, mutta onhan olemassa pukuvuokraamot.
Hyvää Kalevalanpäivää!
40
377
Vastaukset
- Anonyymi
Onko lappalaisilla kansallispukua?joka päivähän nuilla tuntuu olevan juhlapäivä.
- Anonyymi
Lapin puku on kansanpuku.
Peräpohjolassa eli pohjoisimmassa lapissa on Peräpohjola kansallispuku.
Kansallispukuja on monia malleja. Saamenpuku/ Lapinpuku malleja on useita,
Aloituksessa ei ole Lapin pukua nimetty kansallispuvuksi, se on kansanpuku jota he käyttävät, mutta siinäkin on malleista ollut omat sääntönsä, joihin on ilmennyt uusia tapoja.
Minulla on äitini käsin valmistama Kaukolan puku. Valitsin sen, koska pidin sen tummansinisestä väristä, punainen reunus helmassa, liivi monivärisesti kirjailtu, valkea esiliina ja pusero, valkea lyhyt huntu avioituneilla naisilla. Sukusiteitä ei Karjalaan ole, pidän vaan eniten nästä karjalaisista puvuista. Hame on täyspitkä ja siten juhlava.
Eniten olen kansalluspukuani käyttänyt kuoroesiintymisissä, joskus kesähäissä, juhannusjuhlissa ja ns. tuuletuspäivinä, joita järjestetään vuosittain 5.8.. Olen pukuani lainannutkin, uskon että se kelpaa hyvin perinnöksi myös.
Hyvää Kalevalanpäivää!
🇫🇮🇫🇮🇫🇮Minulla on peräpohjolan kansallispuku. Viimeksi käytin sitä yo-juhlissani.
Ei ole, mutta jonkun kannakselaisen kansallispuvun voisin hankkia, ja jopa pukea päälleni, mutta tilaisuudet alkavat olla vähissä.
- Anonyymi
Mallia Rihannasta
Rihanna Kannaksen puvussa
https://www.stara.fi/wp-content/uploads/2018/05/rihanna14052018a.jpg
Nokian Renkailla oli Kannaksella tehdas
ennen kuin rysät varastivat sen
Uutta rakennetaan hitaasti Romaniaan, hallitus avustaa siellä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mallia Rihannasta
Rihanna Kannaksen puvussa
https://www.stara.fi/wp-content/uploads/2018/05/rihanna14052018a.jpg
Nokian Renkailla oli Kannaksella tehdas
ennen kuin rysät varastivat sen
Uutta rakennetaan hitaasti Romaniaan, hallitus avustaa sielläVenäjällä tehdyt nokian renkaat olivat seguntaa, paikallinen rengasliike ei ottanut niitä enää myyntiinkään.
- Anonyymi
Suomalainen voi kai pitää kalevala-aiheista pukua, vaatetta ilman et saa syytöksiä kulttuurin omimisesta? Nykyään kun uhriudutaan niin kovin helposti lähes kaikesta.
- Anonyymi
Ei kai ole kielletty, Kalevalan vaikutuksista ja muutoksista oli radiossa tänään haastattelu, en ennättänyt ihan kaikkea kuulemaan, mutta asiaa tutkinut henkilö kertoi, että Kalevala elää muutoksissa ja uutta on aina tulossa. Puhui jopa naisten suuresta vaikutuksesta perinteiden vaalimisessa ja uudistumisessa. Kaikkea muuta kasi muutellaan, mutta sanoi Väinämöisen olevan niin vanha, ettei sitä kukaan muuta!
En ole tietoinen, mutta eiköhän Kansallispuku ;kin ole sallittu valmistaa uusia malleja. Vaikka pitäjän, tai kaupungin nimellä suunnittelemaan. Vuorelmahan niitä valmistaa teollisesti.
- Anonyymi
Joka päivä kuljen kansallispuku päällä. Minulla on niitä erilaisia eri tarkoituksiin.
S-Market kansallispuku, tori kansallispuku, terveyskeskus-kansallispuku,
pihanharavoimis-kansallispuku, kirpparikäynti kansallispuku,
teatteri kansallispuku, konsertti kansallispuku Dannya ja Erika konserttia varten,
uimaranta kansallispuku, hiihtämis kansallispuku (aika mustikkasopassa rinnuksista),
grillijuhla kansallispuku (aika sinapissa), camping kansallispuku (haisee kossulle).
Tottakai jokaisella kansallispuku on, useitakin. - Anonyymi
Minulla oli lapsena Munsalan kansallispuku. Äitini oli ihastunut siniseen väriin. Juhannuksena kävimme Helsingin Seurasaaren juhlilla.
En kummemmin vietä Kalevalanpäivää, mutta muistan kyllä päivän olemassaolon ja tämä edustaa itselleni aidon, muinaissuomalaisen kulttuurin juhlapäivää. Olen ylpeä suomalaisuudestani ja olen tarkka myös siinä mitä tunnustan suomalaisuudeksi ja mitä en.- Anonyymi
Katselin netissä kansallis- sekä muinaispukuja. Itseäni kiinnostaisi suoran äitilinjani paikkakuntien puvut, mutta en löytänyt. Kalanninpuku osui ehkä lähimmäksi.
Mahtavat kuitenkin olla kalliita pukuja ja missä niitä käyttäisin, kun en koskaan missään juhlissa käy?
- Anonyymi
Kevä !
Luonto riisuu kahleitaan
vesi virtana vilisee
lätäköt vettä räiskii
kastuu autot
kastuu kansa
kohat maa mustana möllöttää
lumisulaa solkenaan
ei pilkkimiehet jäälle pääse
rannalla kaihoten katsoo
kiinostaisi kala ruoka
kauppaan marssi mies raukka
lohen tiskiltä ostaaa
korvikkeeksi olutta kaataa
nesteeksi kuivaan kurkkun
iloiten iltaa viettää
saunan lauteille kapuaa,
puhtoisena poika
sänkyynsä yöksi köllahtää
untenmaille uneksimaan
elämän ihanuutta !- Anonyymi
Kevät !
- Anonyymi
Hyvin kalevalaista runonlausuntaa. 🫠
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin kalevalaista runonlausuntaa. 🫠
Hetken sana heilahti
kimmokkeen sai sateesta
mietteet kuulin ystävältä ,
---- jäällä vettä
pilkkimiehiä ei näkyny
sanan muutaman aattelin
kirjoitaa
sanoakseni muutaman sanasen
iltamme iloksi.
kirj. Suomi mummi* - Anonyymi
Mikä kumma kuljeskeli
tantereilla tallusteli
kostehilla koetteli
poskiani silitteli
kelmi kulki vierelläni
taidatkos sen tavoistaan
tässä kenties tunnistaa
Mikä tämä kummajainen
pakkasella kiusallinen
kelle laadin lausehet
kenen luota pakenet.
Tuntuvi immen iholla
heinän korren heiluttaja
kielon tuoksun kuljettaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä kumma kuljeskeli
tantereilla tallusteli
kostehilla koetteli
poskiani silitteli
kelmi kulki vierelläni
taidatkos sen tavoistaan
tässä kenties tunnistaa
Mikä tämä kummajainen
pakkasella kiusallinen
kelle laadin lausehet
kenen luota pakenet.
Tuntuvi immen iholla
heinän korren heiluttaja
kielon tuoksun kuljettaja.19:15:29 ken lienetkää ?
On elo ihmisen outo olla
salaisuutta kantaa poloinen,
ihmettelee seita-muori
- Anonyymi
Kansallispuku on osa kansallista historiaa.
Tietokirstu.fi kertoo pukuhistoriasta artikkelissaan mm;
-- " Suomessa on yli 400 erilaista kansallispukua - osa hyvinkin yleisiä, osa taas harvinaisempia ja hankalammin tavoitettavia. Niitä käytetään juhlapukeutumisessa mutta myös muihin asusteisiin tuunaamalla.
Suomalainen kansallispuku perustuu rahvaan eli maaseudun talonpoikien 1700-luvulla ja 1800-luvun alussa käyttämiin juhlapukuihin. Niissä on ollut alueille, jopa paikkakunnille tyypillisiä piirteitä, jotka nyt heijastuvat eri paikkakuntien kansallispuvuissa ."--
/www.ikaalistenkansallispuku.fi/historia/
Ikaalisten kansallispuvun Historian ja paljon muuta historiatietoa löytyy .
Mielenkiintoista tietoa luettavaksi heille joita asian kiinnostaa.
Kiitos osallistujille, mielipiteistä, lauseista, runoista ja mukanaolosta.
Sitten sitä laskiaista ja pullia leipomaan.
Viimeinen runo, omaa tuotantoa ja puhuu tietysti siitä joka voi hivellä, myrskytä ja kaataa.
Tuulihan se.- Anonyymi
Onko sulla juuria Ikaalisissa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla juuria Ikaalisissa?
Ei ole juuriani siellä, mutta lueskelin tässä talven aikana Lapin puvuista, sen taidekohun jälkeen ja kiinnostus kansallispukuihin on jo vanhaa perua.
Ikaalisten puvun vaiheissa oli mielenkiintoista tietoa kansallispuvun historiasta.
Eihän se ole koskaan ollut ylimystön asuste, he pukeutuivat kureliiveihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole juuriani siellä, mutta lueskelin tässä talven aikana Lapin puvuista, sen taidekohun jälkeen ja kiinnostus kansallispukuihin on jo vanhaa perua.
Ikaalisten puvun vaiheissa oli mielenkiintoista tietoa kansallispuvun historiasta.
Eihän se ole koskaan ollut ylimystön asuste, he pukeutuivat kureliiveihin.Itselläni on joitain juuria Ikaalisiin, siksi kysyin.
- Anonyymi
Kuinka olette lukeneet Kalevalan runoja, koulussako, vai ihan mielenkiinnosta Vienan karjalan historiasta ja runojen synnystä.
Kalevalaa on uudistettu, mutta Googlesta löytyy todella 1804 painetun runoteoksen näköispainatuksia ja alkuperäisiä runoja.
Mikäli sinulla on karjalaista sukuperää, soisit löytää teoksesta tuttujen pitäjien ja kylien keskuudesta kerättyjä runoja.
https://www.google.fi/books/edition/Kalevala/79gvAAAAYAAJ?hl=fi&gbpv=1&pg=PA1&printsec=frontcover
On mielenkiintoista kuinka Väinämöinen ja Joukahainen asettivat taivaankappaleitakin toimimaan kuinka he asian olivat ajatelleet.
Pohjolan emäntä pani; " Hirvet hiihtämähän, jalopeurat jaksamahan". . . jne.
Jos joku nyt noin sanoisi, leimattaisiin hulluksi, mutta runothan ovatkin kansantaruja.- Anonyymi
Teos on painettu 1894
Suomalaisen kirjallisuuden seuran Kirjapainossa.
Yllä olevaan tuli virhelyönti, ei siis 1804 vaan 1894
Tekstissä on - Alkulause - 1849 vuoden Kalevala laitokseen. - Anonyymi
Tunnustan, vain koulussa aikoinaan suomen tunneilla jonkinverran oli opetusta kalevalan kirjallisuudesta,
runoni on aivan sen hetken omasta päästä mielenjuolahdusta kuten Kevät ylempänä
olen vuosia sitten ennenki kirjoittanu myös kalevalan tyylillä pieniä runon muotosia
ilmaisuja
sen hetkisestä maisemasta tai jostain tapahtumasta,
ne vaan on täältä koneelta kadonneet jonneki arkistoihin
joita en jäkeenpäin enään ole löytäny,
paljon on jääny runoja sille tieleen ,kun en keksiny tallentaa alkuaikoina niitä itselle,
myöhemmin aloin tallentaa omia tekelmiä " pöytälaatikko runoutta " heh,
vanha kun olen niin tökeröähän se on,
mutta jonkinlaista ilmaisua omasta itseni sielunmaisemasta kaikesta huolimatta, erilaisia nimimerkkejä käyttäny myös paljon,
en ole kehannu omalla nimellä allekirjoittaa,
terv, Suomi-mummo* - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunnustan, vain koulussa aikoinaan suomen tunneilla jonkinverran oli opetusta kalevalan kirjallisuudesta,
olen vuosia sitten ennenki kirjoittanu myös kalevalan tyylillä pieniä runon muotosia
ilmaisuja
paljon on jääny runoja sille tieleen ,kun en keksiny tallentaa alkuaikoina niitä itselle,
mutta jonkinlaista ilmaisua omasta itseni sielunmaisemasta kaikesta huolimatta, erilaisia nimimerkkejä käyttäny myös paljon,
terv, Suomi-mummo*Kiitos Suomi- mummolle koskettavista runoista🌹
- Anonyymi
Kalevalan runostot ovat alkujaan lähtöisin merellisestä Länsi-Suomesta eivätkä mitenkään Karjalasta. Tämä nykyisellään jo tiedetään ja tunnustetaan. Muinaiseen osaan Länsi-Suomea alkoi kohdistua Itämeren yli tulevaa esikristillistä vaikutusvaltaa joka ajan myötä voimistui eikä yhä koventuessaan suvainnut enää suomalaista muinaisuskoa eikä sen perinteitä. Länsirannikon väestöstä osa oli pakotettu siirtymään aluksi kohti Pohjanmaata ja sieltä edemmäs kohti Keski-Suomea ja lopulta ajan kuluessa aina rajan takaiseen Karjalaan asti. Runot kulkeutuivat Länsirannikon väestön mukana aina rajantakaiseen Karjalaan ja vahva perinne säilytti ne siellä aina tähän päivään asti.
Kalevalaisen paikkanimistön vahvin keskittymä löytyy edelleen muinaisen Pohja-Suomen alueelta eli nykyisen Länsi-Suomeen kuuluvaan Vakka-Suomen alueelta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kalevalan runostot ovat alkujaan lähtöisin merellisestä Länsi-Suomesta eivätkä mitenkään Karjalasta. Tämä nykyisellään jo tiedetään ja tunnustetaan. Muinaiseen osaan Länsi-Suomea alkoi kohdistua Itämeren yli tulevaa esikristillistä vaikutusvaltaa joka ajan myötä voimistui eikä yhä koventuessaan suvainnut enää suomalaista muinaisuskoa eikä sen perinteitä. Länsirannikon väestöstä osa oli pakotettu siirtymään aluksi kohti Pohjanmaata ja sieltä edemmäs kohti Keski-Suomea ja lopulta ajan kuluessa aina rajan takaiseen Karjalaan asti. Runot kulkeutuivat Länsirannikon väestön mukana aina rajantakaiseen Karjalaan ja vahva perinne säilytti ne siellä aina tähän päivään asti.
Kalevalaisen paikkanimistön vahvin keskittymä löytyy edelleen muinaisen Pohja-Suomen alueelta eli nykyisen Länsi-Suomeen kuuluvaan Vakka-Suomen alueelta.Suomeen tuli ortodoksinen kristinusko jo 500-luvulla, tuolloiselta Venäjältä. Venäjälle, ohi nyky-Moskovan länsipuolen , ilm. nyk. Velikyi Novgorodin ympäristöihin - eli jopa muinaissuomalais-alueillemme asti! - sen toi Jeesuksen oma apostoli Andreas.
Ortodoksisuus on aina suvainnut myös paikallisia uskomuksia, ei vainonnut niitä, vaan jopa sulauttanut joitain niistä itseensä. Karjalaisessa ortodoksisuudessa on vieläkin monia muinaissuomalaisia piirteitä.
Goottien, eli "ruotsalaisten" hyökättyä maillemme (ensin Saksasta 900-luvulla nyky -"Ruotsin" ja -"Norjan" alueille, heimopäällikkömme Norrin maita), niin 1200-luvulla tänne, nyky-Suomemme alueille (Kainuun sekä Kalevalan kuningaskunnat) hyökättyään ja tuhottuaan vanhat kuningaskuntamme (joista ei kouluhistorioissamme ole saanut koskaan mitään kertoa), nämä toivat tänne jakaantuneen Katolisen kirkon riidat ja paavien harjoittamat vainot. Ruotsin Venäjän vastaisissa toimissa on edelleen sama, vanhan room.kat.kirkon valloitusmentaliteetti (monine historiallisine valheineen).
Voisi sanoa, että tämänkin hetkinen poliittinen tilanteemme Suomessa on tuota samaa, vanhaa, paavien hyökkäystä ortodoksikristillistä Itää (Bysanttia) vastaan. Samoin katolinen ja protestanttinen Eurooppa ja USA, Ukrainan kautta, ortodoksista Venäjää vastaan.
Itse olen lakannut uskomasta meille kerrottuihin, alatyylisiin "uutisiin", jälleen jo n. 10 vuotta sitten. Jopa n. 50 vuotta sitten, kun jo itse ulkomaille matkattuani ja uutispaikoilla itse oltuani, kuulin miten tarinat oli Suomen uutisoinneissa - päinvastoin - kerrottu, tai: ei ensin kerrottu lainkaan! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kalevalaisen paikkanimistön vahvin keskittymä löytyy edelleen muinaisen Pohja-Suomen alueelta eli nykyisen Länsi-Suomeen kuuluvaan Vakka-Suomen alueelta.Tuohon sanon,
olen täysin länsisuomalainen, pohjanmaalta,
olen ihmetelly kun en ole ollenkaan karjalinen sukujuuriltanikaan,
silti silloin tällöin ilmestyy yllättäin pikku runo
kalevalan muodossa,
kimmokeena on aina ollu kalevanpäivä almanakssa,
hassu juttu, ( olisko jotain alitajuista menneitten aikojen sielunvaelluksista )
kristinusko ei tunnusta sielunvaellusta,
mutta mistä johtuu joskus meneitten aikojen näkemykset ,
ihmettelee se Suomi- mummi*
-- mummo* höh, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ilmaisuja
terv, Suomi-mummo*Kiitos kysymästä ja kommentoinnista.
Maalla sikäli, että minulla on mahdollisuus kuivattaa pyykit ulkona.
Taloyhtiön pesutuvassa pesen pyykit, mutta kuivaushuoneessa en voi pyykkiä kuivattaa, koska ihmiset käyttävät hajusteisia huuhteluaineita ja olen ns. hajuherkkä, eli saan astmaoireita hajusteista.
Tänään innostuin, kun ulkona alkoi räntäsade, laittamaan jääkaapin sisältöä valmisruoaksi. Mukulasellerin ja porkkanat laitoin mehunpuristimen kautta hienoksi, eli sillä tulee mehu ja raakasose siitä massasta. Teinpäs vihannespihvejä, porkkanaa, selleriä, sipulia, mausteita ja pari kananmunaa taikinaan, tuli hyviä pihvejä, ei kaipaa tänään muuta
lautasruokaa. Kaurapuuroa illalla, kuituja suoliston hyvinvointiin. Runoja, aforismeja, satuja, lauluja, kertomuksia, ja mitä nyt kynällä voi tehdä, siinä minulla ajankulua ja vähän muutakin.
Tietokone on auki aamusta iltaan, mutta ei sentään netti auki koko päivää. Kirjoitan ja luen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon sanon,
olen täysin länsisuomalainen, pohjanmaalta,
olen ihmetelly kun en ole ollenkaan karjalinen sukujuuriltanikaan,
silti silloin tällöin ilmestyy yllättäin pikku runo
kalevalan muodossa,
kimmokeena on aina ollu kalevanpäivä almanakssa,
hassu juttu, ( olisko jotain alitajuista menneitten aikojen sielunvaelluksista )
kristinusko ei tunnusta sielunvaellusta,
mutta mistä johtuu joskus meneitten aikojen näkemykset ,
ihmettelee se Suomi- mummi*
-- mummo* höh,"( olisko jotain alitajuista menneitten aikojen sielunvaelluksista )"
Kuule, ei tarvitse muuta kuin mennä noille muinaisille paikoille joiden tiedetään olleen jo pronssikauden aikaan pyhiä ja joissa vieläkin on tunnistettavissa aikansa kivisiä kalmistoja. Oikealla mielen tyyneydellä ja empaattisuudella muinaisia kohtaan, ne tulevat ja ottavat sinusta kiinni. Mutta tämänhän sinä jo tiesitkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomeen tuli ortodoksinen kristinusko jo 500-luvulla, tuolloiselta Venäjältä. Venäjälle, ohi nyky-Moskovan länsipuolen , ilm. nyk. Velikyi Novgorodin ympäristöihin - eli jopa muinaissuomalais-alueillemme asti! - sen toi Jeesuksen oma apostoli Andreas.
Ortodoksisuus on aina suvainnut myös paikallisia uskomuksia, ei vainonnut niitä, vaan jopa sulauttanut joitain niistä itseensä. Karjalaisessa ortodoksisuudessa on vieläkin monia muinaissuomalaisia piirteitä.
Goottien, eli "ruotsalaisten" hyökättyä maillemme (ensin Saksasta 900-luvulla nyky -"Ruotsin" ja -"Norjan" alueille, heimopäällikkömme Norrin maita), niin 1200-luvulla tänne, nyky-Suomemme alueille (Kainuun sekä Kalevalan kuningaskunnat) hyökättyään ja tuhottuaan vanhat kuningaskuntamme (joista ei kouluhistorioissamme ole saanut koskaan mitään kertoa), nämä toivat tänne jakaantuneen Katolisen kirkon riidat ja paavien harjoittamat vainot. Ruotsin Venäjän vastaisissa toimissa on edelleen sama, vanhan room.kat.kirkon valloitusmentaliteetti (monine historiallisine valheineen).
Voisi sanoa, että tämänkin hetkinen poliittinen tilanteemme Suomessa on tuota samaa, vanhaa, paavien hyökkäystä ortodoksikristillistä Itää (Bysanttia) vastaan. Samoin katolinen ja protestanttinen Eurooppa ja USA, Ukrainan kautta, ortodoksista Venäjää vastaan.
Itse olen lakannut uskomasta meille kerrottuihin, alatyylisiin "uutisiin", jälleen jo n. 10 vuotta sitten. Jopa n. 50 vuotta sitten, kun jo itse ulkomaille matkattuani ja uutispaikoilla itse oltuani, kuulin miten tarinat oli Suomen uutisoinneissa - päinvastoin - kerrottu, tai: ei ensin kerrottu lainkaan!Rooman Vatikaanin ristiretki ja miekkalähetys sai riehua vapaasti tuolloin Pohjolassa ja Baltiassa. Vatikaanista löytyy vieläkin tuolloisen paavin kirjoittama käskykirje. Paavi, hän joka oli seuraava heti Jumalasta täällä maan päällä antoi tuossa kirjeessään verikoirilleen vapauden ja täyden synnittömyyden vuosiksi riehua Pohjolassa Jumalan armoa ja rakkaudellista sanomaa levittäen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rooman Vatikaanin ristiretki ja miekkalähetys sai riehua vapaasti tuolloin Pohjolassa ja Baltiassa. Vatikaanista löytyy vieläkin tuolloisen paavin kirjoittama käskykirje. Paavi, hän joka oli seuraava heti Jumalasta täällä maan päällä antoi tuossa kirjeessään verikoirilleen vapauden ja täyden synnittömyyden vuosiksi riehua Pohjolassa Jumalan armoa ja rakkaudellista sanomaa levittäen.
Nykyinen paavi Franciskus taitaa tehdä jo kuolemaa. Olen pitänyt hänestä. Hän kirkon vuoksi on joutunut olemaan aina solidaarinen kaikkia maapallon eri kärsimysalueita kohtaan.
Seuraava paavi on ilm. tuo kuuluisa 13. eli "Paha paavi". Kylmempää tekoa. On Raamatun ennustusten nk. "lopunaikojen" jonkinlainen henkilöhahmo. "Lopunaika" ei tarkoita vielä itse maailmanloppua, mutta kyllä maailmanloppua edeltävää päälle tuhatvuotista ajanjaksoa.
Saas nähdä kuinka hän tulee maailman rauhan / sota lll:n hoitelemaan. Anonyymi kirjoitti:
"( olisko jotain alitajuista menneitten aikojen sielunvaelluksista )"
Kuule, ei tarvitse muuta kuin mennä noille muinaisille paikoille joiden tiedetään olleen jo pronssikauden aikaan pyhiä ja joissa vieläkin on tunnistettavissa aikansa kivisiä kalmistoja. Oikealla mielen tyyneydellä ja empaattisuudella muinaisia kohtaan, ne tulevat ja ottavat sinusta kiinni. Mutta tämänhän sinä jo tiesitkin.Kuulutko siihen Karhun kansa uskontoon?
- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Kuulutko siihen Karhun kansa uskontoon?
nou nou nou ei ollenkaan
olen " puhdasverinen " kiristinuskoinen,
mutta
jostain syystä sielunvaellus on aiheuttanu aina jonkilaista epävarmuutta,
koska
raamatun sanan mukaan
kuoleman jälkeinen elämä on ihmiseltä salattu,
mahdollinen jonkiasteinen sielunvaellus kummittelee alitajunnassa, herättää kysymyksiä,
koska
raamatussa sanotaan jotenki näinki,
" joka uskoo Jeesukseen Kristukseen ei kuole koskaan "
toisaaltaan minun ei tarvikkaan tietää mikä tulevaa on,
riittää kun uskon mitä raamattu on sanonu,
kaikki muu on vain minun keksimiä mahdollisia ratkaisuja tuntemattomiin kysymyksiin.
ei olenkaan luojasta kotosi, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
nou nou nou ei ollenkaan
olen " puhdasverinen " kiristinuskoinen,
mutta
jostain syystä sielunvaellus on aiheuttanu aina jonkilaista epävarmuutta,
koska
raamatun sanan mukaan
kuoleman jälkeinen elämä on ihmiseltä salattu,
mahdollinen jonkiasteinen sielunvaellus kummittelee alitajunnassa, herättää kysymyksiä,
koska
raamatussa sanotaan jotenki näinki,
" joka uskoo Jeesukseen Kristukseen ei kuole koskaan "
toisaaltaan minun ei tarvikkaan tietää mikä tulevaa on,
riittää kun uskon mitä raamattu on sanonu,
kaikki muu on vain minun keksimiä mahdollisia ratkaisuja tuntemattomiin kysymyksiin.
ei olenkaan luojasta kotosi,Olen useinkin nähnyt enneunia, en lakkaa uskomasta, että ihmisellä on aisti jota ei tunneta, ei ole saatu selvyyttä mistä ne tulevat ja kuinka ne voivat osua oikeaan tapahtumassa, jota ei ole voinut ennakolta tietää.
En ole mikään uskovainen, vaikka kuulun kirkkoon ja tunnen raamattuni jota olen lukenut paljon.
Uskon kuitenkin, että meillä ihmisillä on erilaisia kykyjä ja taitoja hahmottaa tulevaa ja oppia menneestä.
Kissakaan ei hyppää kahta kertaa kuumalle hellalle, eikä normaali ihminen tee toistamiseen sellaista minkä on todennut vahingoksi itsellensä.
Normaali, sanon, koska on niitä poikkeavia yksilöitä, jotka lyövät päätä seinään, vaikka tietävät että se sattuu.
Ei ole siis mitään pysyvää, eikä mitään ainoaa oikeaa tapaa tehdä, tai uskoa tapahtuneeksi.
Mielikuvista sadutkin syntyvät, mutta kerrohan mistä syntyvät mielikuvat.
Sanoivat jo sata vuotta sitten, että kaikesta on jo puhuttu ja lauluja laulettu, mutta niin sanotaan joka vuosisata, koska uusia lauluja ja runonlaulajia näyttää aina löytyvän.
Ei kalevalan lauluissa kaikkea ole kerrottu.
- Anonyymi
Sanotaanhan :
ihmisellä on kuudesvaisto olemassa, mikä se on ?- Anonyymi
Ihmisellä on viisi aistia ja kuudes on vaisto ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisellä on viisi aistia ja kuudes on vaisto ?
No tuota,
väittäisin
vaito on tärkeä osa ihmistä, usein vaisto kertoo vaaran
usein vaisto on oikeassa kun on varonu vaistonsa neuvoa, ym.
joten vaistoa voisi sanoa myös aistiksi, vai mitä ?
- Anonyymi
Kalevalaan on päätynyt vain pieni osa kaikista tallennetuista kansanrunoista, paljon niistä olisi vielä lävitse käytävää ja mielenkiintoista löydettävää (skvr.fi).
Kalevalaisten runojen syntyaikojen enneunet, aistimukset kuten juuri tuo mainittu kuudesaisti. Lemminkäisen äidin tuvan orrelle asetettu harja alkaa enteellisesti vuotamaan verta, hurme harjasta norahtaa.
Mikä tämä ihmisessä näitä aistimuksia tuottava lähde perimältään sitten on? Mistä on kyse? Ilmeisesti suurin pelko ihmisellä jota ihminen ei kuitenkaan tietoisesti ajattele mutta joka ohjaa ihmistä alitajuisesti läpi koko hänen elämänsä on kuoleman pelko. Elämän säilyttäminen ja varjeleminen kaikissa olosuhteissa tarvitsee ihmisessä voimakkaan sisäisen hälyttäjän joka on jatkuvasti hereillä ja se tuntemuksien kautta ohjaa häntä. Se on niin voimakas ja laaja tuntemukseltaan että se kertoo ihmiselle hänelle läheistenkin elämän tuntemukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1011610- 2101487
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos591000Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31969Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K54777Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49755The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut5702Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉54702En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k40696Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.36695