ABB sai 20 miljoonaa vetyekosysteemin tutkimiseen! Lopputulos tiedetään jo!

Anonyymi-ap

Tiedetään, että VETYJÄRJESTELMÄT vaativat miljardinvestoinnit infraan. Nyt tuulivoimainvestointen rahoitus on romahtanut, koska nykyinen sähkön hinta ei takaa riittäviä tuottoja.

Samalla tuulivoimaloiden hinnat ovat jyrkästi nousseet, sekä kaikki muut kustannukset. Sähkön käyttö lisääntyy. On selvää, että tuulivoimaa tullaan rakentamaan lisää, kun sähkön hintanousu tekee sen kannattavaksi.

Ylijäämäsähkö osataan hyödyntää lämmöksi minimi-investoinneilla ja korkealla hyötysuhteella. Vety on virhe!


"markkinat"

43

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vety on jo hävinnyt!

      https://yle.fi/a/74-20107609

      On selvää, että näillä kuormilla sähkön ylituotannon aiheuttamat hintakuopat leikkautuu. Se tarkoittaa pienempää hintavaihtelua.


      "markkinat"

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        "Se tarkoittaa pienempää hintavaihtelua."

        Tarkoitat, että hinta pysyy korkealla kellon ympäri. Sähköntuottajan märkä uni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se tarkoittaa pienempää hintavaihtelua."

        Tarkoitat, että hinta pysyy korkealla kellon ympäri. Sähköntuottajan märkä uni.

        Vaikeuksia tulee.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Vedenkeittimet eivät ratkaise energian varastointiongelmaa. Pitää löytää keino varastoida sähköä tai sähköksi helposti muunnettavaa energiaa. Veden kiehuttaminen ei tässä auta ja lämpövarastojen hyöty on kyseenalainen muutenkin. Kesällä sähköä olisi yllin kyllin, mutta kaukolämmön tarve minimissä. Talvella tilanne on päinvastainen.

        Vety on tarjolla olevista vaihtoehdoista eniten toiveita herättävä. Kyllä, vedyllä on ongelmansa ja tämän päivän elektrolyysi kallista. Mutta vaikeudet on voitettavissa paljon, todella paljon nopeammalla aikataululla kuin fuusioenergia on kaupallisessa käytössä.

        "Johan O"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedenkeittimet eivät ratkaise energian varastointiongelmaa. Pitää löytää keino varastoida sähköä tai sähköksi helposti muunnettavaa energiaa. Veden kiehuttaminen ei tässä auta ja lämpövarastojen hyöty on kyseenalainen muutenkin. Kesällä sähköä olisi yllin kyllin, mutta kaukolämmön tarve minimissä. Talvella tilanne on päinvastainen.

        Vety on tarjolla olevista vaihtoehdoista eniten toiveita herättävä. Kyllä, vedyllä on ongelmansa ja tämän päivän elektrolyysi kallista. Mutta vaikeudet on voitettavissa paljon, todella paljon nopeammalla aikataululla kuin fuusioenergia on kaupallisessa käytössä.

        "Johan O"

        https://afry.com/fi-fi/uutiset/uutinen/10-kysymysta-ja-vastausta-lammon-kausivarastosta

        Saksassa, Ruotsissa ja Suomessa nämä mahdollisuudet ymmärretään. Vety on huomattavasti kalliimpi vaihtoehto ja siinä häviöt ovat huomattavasti suuremmat!


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://afry.com/fi-fi/uutiset/uutinen/10-kysymysta-ja-vastausta-lammon-kausivarastosta

        Saksassa, Ruotsissa ja Suomessa nämä mahdollisuudet ymmärretään. Vety on huomattavasti kalliimpi vaihtoehto ja siinä häviöt ovat huomattavasti suuremmat!


        "markkinat"

        Toivottavasti vantaalainen allianssi onnistuu hankkeessaan ja vihreää kaukolämpöä riittää vuoden ympäri.

        Mutta edelleen: Ensimmäistäkään sähköautoa ei tuolla ratkaisulla ladata, eikä jouleakaan varastoida mm. kotien, kauppojen, tehtaiden, datakeskusten jne. jne. sähköenergian tarpeisiin.

        Sen sijaan vedenkeittimien myötä pörssisähköasiakkaat voivat heittää hyvästit sattumasähkön halvoille tunneille ts. varteille. Sähkö on pian vain joko kallista tai erittäin kallista, mistä etenkin ulkomaiset tuulipuistosijoittajat kiittävät.


    • Anonyymi

      Nämä tuovat välilliseti yritykseltä verotuloja valtiolle! Kaikki hyötyy!

      • Anonyymi

        Välilliset verotulot on usein investointituen motiivi. Investointitukiin on poikkeuksetta kirjattu omarahoitusosuus. Ketjussa yleensä osa palautuu aina takaisin valtiolle...


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välilliset verotulot on usein investointituen motiivi. Investointitukiin on poikkeuksetta kirjattu omarahoitusosuus. Ketjussa yleensä osa palautuu aina takaisin valtiolle...


        "markkinat"

        Taseesta on huolehdittava.


    • Anonyymi

      Nämä päättömät päättäjät eivät tiedä vedystä ja sen valmistamisen kalliudesta ja hankaluudesta yhtään mitään. Sama kuin ostaisi kaljaa koska tölkeistä saa 15 senttiä takaisin. Kansahan meille äänesti nykyhallituksenkin jonka hallitusohjelman tuloksia olemme nytkin mm. konkurssien ym. lisääntymisessä nähneet.

      • Anonyymi

        Voi, voi sitä kansaa, kuinka se nyt äänesti TAAS väärin. Melkein harmittaa...


    • Anonyymi

      Fuusioenergian käyttöönoton jälkeen vetyekosysteemi yleistyy.

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä.

        https://theicct.org/the-price-of-green-hydrogen-estimate-future-production-costs-may24/


        "markkinat"

        Artikkelissa arvioidaan vihreän vedyn tuotantokustannusta vuonna 2030. Arvion haarukka on ymmärrettävästi laaja, noin kahdesta kahdeksaan dollaria kilolta.

        "The ICCT’s central estimates of 2030 hydrogen production costs of $3.7 per kg in the United States and $5.6 per kg in the European Union fall within the range in the literature."

        Kilo vetyä sisältää 39,4 kWh energiaa. Tuotantokustannus v. 2030 olisi siten 12,7 c/kWh (USD) vedyn viiden dollarin keskimäärisellä kilohinnalla.

        Polttokennon hyötysuhde on luokkaa 50 % (lämmön talteenotolla korkeampi), joten hinta jopa tuplaantuu, kun varastoitu vety muunnetaan sähköksi. Hyötysuhteeseen vaikuttavat muutkin tekijät, mm. paineistus, varastointi ja muuntaminen edelleen polttokennosta esimerkiksi jakeluverkkoon.

        Yhtälö on taloudellisesti vaikea, muttei mahdoton. Vetyteknologian kehitys on vielä kaukana päämääristään ja työtä tehdäänkin kiivaasti ympäri maailman. ABB:n 20 miljoonaa edustaa vain murusta tästä työstä, mutta on askel oikeaan suuntaan kuitenkin.

        "Johan O"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Artikkelissa arvioidaan vihreän vedyn tuotantokustannusta vuonna 2030. Arvion haarukka on ymmärrettävästi laaja, noin kahdesta kahdeksaan dollaria kilolta.

        "The ICCT’s central estimates of 2030 hydrogen production costs of $3.7 per kg in the United States and $5.6 per kg in the European Union fall within the range in the literature."

        Kilo vetyä sisältää 39,4 kWh energiaa. Tuotantokustannus v. 2030 olisi siten 12,7 c/kWh (USD) vedyn viiden dollarin keskimäärisellä kilohinnalla.

        Polttokennon hyötysuhde on luokkaa 50 % (lämmön talteenotolla korkeampi), joten hinta jopa tuplaantuu, kun varastoitu vety muunnetaan sähköksi. Hyötysuhteeseen vaikuttavat muutkin tekijät, mm. paineistus, varastointi ja muuntaminen edelleen polttokennosta esimerkiksi jakeluverkkoon.

        Yhtälö on taloudellisesti vaikea, muttei mahdoton. Vetyteknologian kehitys on vielä kaukana päämääristään ja työtä tehdäänkin kiivaasti ympäri maailman. ABB:n 20 miljoonaa edustaa vain murusta tästä työstä, mutta on askel oikeaan suuntaan kuitenkin.

        "Johan O"

        Onhan se.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpa sähkö on vetyinvestoinneissa välttämätöntä.

        https://yle.fi/a/74-20048410

        "markkinat"

        Suuruuden hulluutta! Rahaa ei yksinkertaisesti ole! Eikä sitä tule, koska sijoitetulle pääomalle ei saada tuottoa!

        https://yle.fi/a/74-20014811 EI OLE!

        Halpa ylijäämäsähkö leikataan lämpökuormissa! Sähkön hintavaihtelut alas vähenee. Tilalle tulee kohtuullisen hintaista ja kallista sähköä.

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuruuden hulluutta! Rahaa ei yksinkertaisesti ole! Eikä sitä tule, koska sijoitetulle pääomalle ei saada tuottoa!

        https://yle.fi/a/74-20014811 EI OLE!

        Halpa ylijäämäsähkö leikataan lämpökuormissa! Sähkön hintavaihtelut alas vähenee. Tilalle tulee kohtuullisen hintaista ja kallista sähköä.

        "markkinat"

        Sähkörekat yleistyvät!

        https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/6258546

        https://metsatrans.com/artikkeli/4886/postnordin-uusi-sahkorekka-ajaa-maantiella-700-km-paivassa

        "markkinat"


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei, onhan lentokoneitakin jo akkukäytöllä.

        Akkutekniikka toimii jo rekoissa. Vety nähtiin ylivoimaisena polttoaineena rekkaliikenteessä. Se oli väärää tietoa. Akkusähkörekat toimivat erinomaisesti .

        Lentoliikenteessä kerosiinia ei korvaa vety eikä akut.


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkutekniikka toimii jo rekoissa. Vety nähtiin ylivoimaisena polttoaineena rekkaliikenteessä. Se oli väärää tietoa. Akkusähkörekat toimivat erinomaisesti .

        Lentoliikenteessä kerosiinia ei korvaa vety eikä akut.


        "markkinat"

        Pienlentokoneet joissa n. 20 matkustajaa lentelee jo nyt, isompia ei vielä ole.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Tätä vielä möyhitään kauan.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Riku Huttunen ymmärtää. Vedyllä on käyttötarve prosessiteollisuudessa Suomessa!
        Siirtolinjat ovat täysin epärealistisia.
        Suomi ei ole banaanitasavalta.

        "markkinat"


    • Anonyymi

      Minua on työpaikkiusattu abb yrityksessä.

      • Anonyymi

        Työpaikkakiusattu tarkoitin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kaikki ovat skeptisiä. Aina.


    • Anonyymi

      Strömberg loi hyvinvointia, jatkoon.

      • Anonyymi

        Romppa on yksi suurista Vaasassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      222
      6286
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      187
      5866
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      15
      5454
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      74
      4134
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      139
      3482
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      130
      3303
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      21
      2996
    8. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      6
      2467
    9. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      240
      2361
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      130
      2244
    Aihe