Kevään käännöskirjat jos haluat avartaa maailmankuvaasi

Anonyymi-ap

jos haluat avartaa maailmankuvaasi
https://yle.fi/a/74-20136467

Jon Fossen toistaiseksi ainoa suomeksi käännetty kirja, pienoisromaani,
on "Aamu ja ilta".
Luin sen, pidin siitä ja sen yksinkertaisen karusta kielestä avain valtavasti.
Se on pieni koskettava kirja, joka jää mieleen,
Fosse on kirjoittanut enimmäkseen näytelmiä.

23

284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Me persut ehrotamme kirjarovioita. Paitsi tuntematon ja main kamf

• Anonyymi

Sain loppuun Iida Turpeisen "Elolliset". Se on ainutlaatuinen kirja lajissaan,
      vaikka sen lukeminen otti koville, koska aihe ei kuitenkaanollut "omintani",
      mutta luin sen, koska sen kerrottiin olevan suosituin kirja viime vuonna (?).
      En oikein usko siihen, luulenpa, että harva sen on jaksanut sen kahlata läpi.
      Se on hyvin moniuloitteinen kirja, jonka pääsanoma ymmärtääkseni on
      ihminen, joka tuhoaa eläimiä sukupuuttoon.

Tuli mieleen ajatella, että onko tulevaisuudessa vain museot, joissa voimme
      käydä katsomassa millaisia eläimiä oli ennenkuin me tuhosimme ne kaikki.

• Anonyymi

Jos me tuhoamme kaikki eläimet sitten ei ole enää meitäkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos me tuhoamme kaikki eläimet sitten ei ole enää meitäkään.

Älä hätäile. Meitä koulutetaan nyt vegaaneiksi. Kaavailemassasi tulevaisuudessa ihmiskunta laiduntaa luonnossa kaikessa rauhassa. Tuhottua lihakarjaa ei tarvitse väistellä.
        Mkr.

• Anonyymi

Jos maailmankuvaa avarretaan jollain romaanilla, niin ahtaaksi se maailma käy. Yhden mielipide ei ole maailma! En lue suositeltuja, luen mitä haluan, enkä tule esittelemään omaani.

• Anonyymi

Ihan totta, meidän ihmisten olisi aika havahtua siihen mitä me teemme eläimille
        ja luonnolle, nehän ovat elinehtomme. Ilman niitä ei ole meitäkään tai
        jälkipolvia.
        Mitä väliä sillä on millä maailmankuvaa laajennetaan ? Minäkin luen mitä haluan.
        Ihan omasta halustani luen joskus arvostusta saaneita ja suositeltujakin kirjoja.
        Valinta on minun.

• Anonyymi

En tunne Anna Järvistä ollenkaan.
      Esittely kertoo;

"Ruotsinsuomalainen Anna Järvinen tunnetaan parhaiten muusikkona. Huhtikuussa ilmestyy Raija Rintamäen suomennoksena hänen toinen romaaninsa Arvaamaton. Autofiktiivinen teos kertoo äidin muistisairaudesta ja siitä miten roolit vaihtuvat.

Muutama vuosi sitten ilmestynyt esikoisromaani Uni viime yönä: on runollista proosaa, joka muistuttaa paikoitellen laulujen sanoituksia.

Suomessa syntynyt Järvinen on Ruotsin tunnetuimpia muusikoita. Hän on keikkaillut myös Suomessa ahkerasti koko uransa ajan."

Ehkä paloma saattaisi tietää hänestä ?
      Aion lainata kirjan ja Fossen kirjan, ensimmäinen hänen kirjansa,
      pienoisromaani teki syvän vaikutuksen minuun.
      Sitä ei kovin usein tapahdu.

• Anonyymi

Keväällä ilmestyy muuten kymmenittäin uusia kirjoja.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Kiitos linkistä ! En vain saanut sitä toimimaan. Valitsin ensin "tietokirjat"
        ja sitten ilmestymisjärjestyksessä niin alkoi tulla lastenkirjoja sekaan.
        Pitää kokeilla uudestaan, listalla näyttää olevan valtava määrä uutuuksia
        ja kiinnostavia aiheita laidasta laitaan.

• Kiitos listasta, Ano 20.05. En jaksanut kahlata listaa kokonaan läpi, skarppasin sieltä vain tuttuja nimiä: uusia käännöksiä, uusia painoksia...
        Minulle uusi kirjailija, Ann Napolitana löytyi listalta. Juuri luin hänen neljännen kirjansa: "Kaunokaisia" ja ihastuin siihen. Tutut - lähes 500 sivua tekstiä - mutta intensiteetti piti ja luin kirjan muutamassa päivässä. Lukeminen oli helppoa, koska kieli oli sujuvaa ja konstaitelmatonta, luvut nimettynä sen mukaan kenestä kerrottiin.
        Kuvauksen kohde oli tavallinen, arkinen perhe. Äiti, isä ja neljä naimaikäistä tytärtä, joista jokainen oli jo omillaan. Perhe piti kuitenkin poikkeuksellisella tavalla yhtä ja kun toiseksi vanhin tytär, Julia, toi yhteisöön poikaystävänsä, hänet liitettiin saumattomasti mukaan perheyhteisöön.
        Tietysti sattui ja tapahtui paljon, mutta keskinäinen side kesti hetkelliset ja pitemmätkin etäisyyden otot.
        Kirjaa lukiessa ajattelin, että jokaisen perheen perustajan ja perheessä elävän olisi syytä lukea tämä kirja, tällaisena aikana, missä sitoutuminen on taantumuksellista ja muutos edistyksellistä.
        Eli minusta kirja kertoo ennen muuta rakkaudesta ja sen voimasta, joka kantaa ja on pohjimmaisena silloinkin kun se näyttäisi kadonneen ja päättyneen.

Kirja on saanut hyvät arvostelut kotimaassaan - mikäpä tyrkyllä oleva kirja ei olisi niitä saanut? - mutta on varmasti kehut ansainnut . "Säkenöivä, nerokkaasti kerrottu" todetaan kirjan takakannessa...
        demeter1

• Anonyymi

Onko mitään "hittiä", bestselleriä ilmestymässä kevään kuluessa ?

• Anonyymi

Onko kukaan lukenut Pirkko Saision "Punainen ero" kirjaa ?
      Se on kuulemma 2000-luvun paras suomalainen romaani
      ainakin asiantuntijoitten mielestä ja varmasti monien lukijoittenkin.
      Jonkun mielestä joku muu.
      Mitähän tuokin nimi "Punainen ero" tarkoittaa ?

• Minä luin Punaisen erokirjan kauan sitten. Oli siinä kaksi isoa teemaa, joilla kai katsottiin olevan yhteiskunnallsita merkitystä: seksuaalisen vähemmistön "ahdinko" ja taistolaisuus ja ero siitä. Näin itse jälkeenpäin tulkitsin mutta lukiessa ne eivät tulleet erityisesti mieleen eikä kirja muutenkaan tehnyt kovin suurta vaikutusta. Siksi olin aika hämmästynyt tuosta valinnasta kuten kai moni muukin tavallinen lukija.

• Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

Minä luin Punaisen erokirjan kauan sitten. Oli siinä kaksi isoa teemaa, joilla kai katsottiin olevan yhteiskunnallsita merkitystä: seksuaalisen vähemmistön "ahdinko" ja taistolaisuus ja ero siitä. Näin itse jälkeenpäin tulkitsin mutta lukiessa ne eivät tulleet erityisesti mieleen eikä kirja muutenkaan tehnyt kovin suurta vaikutusta. Siksi olin aika hämmästynyt tuosta valinnasta kuten kai moni muukin tavallinen lukija.

Kiitos ! Pirkko Saision pintapuolisesti tietäen jotain tällaista aavistelinkin
        enkä tilaa kirjaa kirjastosta, vaikka ensin suunnittelin, koska sitä pidetään
        niin "merkittävänä" kirjana.

Kun on nuo ajat itsekin elänyt ei-taistolaisena ei ne suuremmin kiinnosta
        enää eikä tutuksi tullut vähemmistön ahdinko,
        jota sitäkin on saanut seurata vuosikymmeniä.
        Vähemmistöt ovat nyt vapautuneet onneksi ahdingostaan.

Kirja voi olla nuorille sukupolville kiinnostavampi, koska heille se on "uutta"
        esiintuova, aikaa jota he eivät ole eläneet.

Meidän ikäisillemme se on enemmän "kertauskirja" ?
        En suinkaan ole välinpitämätön ihmisten henkilökohtaisia kriisejä kohtaan
        tässäkään asiassa, mutta kohdallani "aika on ajanut aiheen ohi".

• Anonyymi

Fossesta ""Lauseet soljuvat ilman välimerkkejä ja tekstiä ympäröi omalaatuinen tunnelma""

Opi kirjottamaan mene koluun. T. Huomautteliaämmä

• Anonyymi

Hehhehheee, mitä jos menisit itse ensin kouluun ja opettelisit kirjoittamaan :)))))

• Anonyymi

Fossen teksti on ainutlaatuisen hienoa.

• Anonyymi

niimut huomauteliaämmä sillillä on hieno kielipieno jolla kilautaa korjausta

• Anonyymi

Karussa yksinkertaisuudessaan teksti oli "hienoa". Se on 2-3 tunnissa luettava kirja,
        jonka aion lukea uudestaan. Ensimmäisellä lukukerralla olin liina väsynyt huonon
        yöunen jälkeen. Haluan nauttia siitä aistit avoimena uuden kerran.

• Anonyymi kirjoitti:

Karussa yksinkertaisuudessaan teksti oli "hienoa". Se on 2-3 tunnissa luettava kirja,
        jonka aion lukea uudestaan. Ensimmäisellä lukukerralla olin liina väsynyt huonon
        yöunen jälkeen. Haluan nauttia siitä aistit avoimena uuden kerran.

Juuri noin minullekin kävi Fossen kirjaa lukiessa, Ano 11.38. Ei ollut oikea "viritys" päällä. Se olisi tarvinnut paljon tilaa ympärilleen ja itse luin sen arjen ja kiireitten keskellä.
        Ehkä luen sen myöhemmin "oikeassa" mielentilassa...))

• Anonyymi

Lainailen kirjastosta myös Parnassoja. Tykkään lukea niitä taustojen
      syventämiseksi.

• Anonyymi

Nostan tämän, kun hukkaan uutuuskirjaluettelon muuten.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      101
      1610
    2. 210
      1487
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1000
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      969
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      54
      777
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      755
    7. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      702
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      54
      702
    9. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      40
      696
    10. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      695
    Aihe