Sähkönkulutus ja sähkömittari

Anonyymi-ap

Hei kaikille ja hyvää viikonloppua!
Pieni pulma on johon tarvitsisin mielipiteitä, neuvoja ja apua.

Tässä pohdiskelen, kun muutin juuri paritaloon (asuntoni on 80neliötä, kaukolämpö; eli minulle ei tule lämmityksestä kuluja vaan sisältyy vuokraan, tuulikaapissa ainoastaan yksi sähköpatteri mutta sekin on pienimmällä mahdollisella teholla päällä). Asunnossa on jääkaappipakastin. Saunaa ei ole.
Asunnossa on pörssisähkö ja minun kuuluu maksaa osuuteni sähkönkulutuksesta, sen siirrosta sekä sähköveroa.

Vuokranantajani joka asuu toisella puolella taloa väittää että arvioitu kuukausittainen sähkölasku on 120euroa (siis minun osuus).
Käytän sähköä erittäin säästeliäästi eikä minulla ole energiasyöppöjä laitteita omasta takaa poislukien iso televisio, sekä kannettava tietokone(liekö se edes kovin suuri syöppö on?).

Sulake/sähkökaapissa on Siemensin valmistama ”kolmivaihe-kilowattituntimittari” vuodelta 1984 ja näin pikaisella katsauksella se toimii mielestäni aivan normaalisti. Vuokranantaja väittää, ettei siihen voi luottaa ja että hänen puolellaan on mittarit joista näkee minun kulutukseni erikseen.

Tekoälyltä tiedustelin hieman asiaa kerrottuani kaikki tärkeimmät speksit ja se arvioi sähkölaskuni hinnaksi (kulutus, siirto ja vero) yhteensä jotakin 25-60€ väliltä.

Osaako joku valaista asiaa mitä voisin tässä tilanteessa tehdä selvittääkseni sähkönkulutuksen ilman vuokranantajaa jotta tiedän valehteleeko hän ja yrittää maksattaa minulla koko talon sähkölaskun? Kaikki muutkin neuvot ja ajatukset ovat tervetulleita. Kuvan olen sähkökaapin mittarilukemasta ottanut viimekuun lopulla kun aloin tavaroita asuntoon viemään.

Terveisin,
- Hämmentynyt

11

126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos vuokranantajallasi todelisuudessa on mittari sinun kulutustasi varten, niin sinulla on oikeus päästä katsomaan sen mittarin lukemia. Toisaalta, sähkölaitosta voi pyytää tarkistuttamaan sen sinun takamittarisi.

• Anonyymi

Ota kuva aina kuun vaihteessa. Ja laske kilowatit. Siitä pääset jyvälle kulutuksestasi. Tietenkin jos katsot vaikka sähkö.tk sivua, näet hinnan huiput ja pohjat. Vuokraisännälläsi saattaa myös olla aikasähkö, jossa klo 22-7 on puolta edullisempi siirtotaksa.
      Taloon on vaihdettu kai vain yksi etäluettava sähkömittari, joka jakaa sitten sähköä asukkaille. Näet kuvista, liikahtaako lukemat!
      Luultavasti veloittaa jollain laskennallisella keinolla sähkösi. Onkohan veden kanssa sama juttu.

• Anonyymi

Eipä tuosta ole apua, jos vuokranantaja sanoo, että asukkaan mittari ei näytä oikein.

• Anonyymi

Sähkön siirto maksaa ympäri vuorokauden aina samanverran.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä tuosta ole apua, jos vuokranantaja sanoo, että asukkaan mittari ei näytä oikein.

No sitten se on vaihdettava oikein näyttävään. Eli tarkistettava vuokraisännän piikkiin ja tarvittaessa vaihdettava uuteen.

• Anonyymi

Aikun tällainen vedätysaloitus tällä kertaa oli ihan jännä !

• Anonyymi

Jos sähköstä laskutetaan on mittarin oltava laskutukseen hyväksyttyä tyyppiä eli MID. Lisäksi laskutettavalla on oikeus saada tietoonsa mittarin lukema .

• Anonyymi

Jos talossa on pörssisähkö niin pelkällä mittarin kulutuslukemalla ei saa sähkön hintaa selville. Siihen vaikuttaa myös se minkä hintaista sähköä on kulutettu.

• Anonyymi
      UUSI

Tuohon ei olisi kannattanut tekoälyä vaivata, noin epämääräisen arvion olisit itse saanut vetäistyä hatusta.
      Siis sinulla on asunnossa oma mittari ja silti vuokraisäntä on katsonut oikeudekseen arvioida sinun kulutuksesi?
      Miten niin mittari ei näytä oikein, onko se tarkistettu. Minkä jakeluyhtiön alueella asut, tuo 120 € kuussa vaikuttaa lähtötietojen perusteella melkoisen korkealta.
      Mitä vuokrasopimus sanoo sähköenergian mittauksesta ja maksamisesta,

• Anonyymi
      UUSI

Minulla on omakotitalo, lämmitys suoralla sähköllä + ilmalämpöpumppu + puuta kuluu jotain 3 pinomottia vuodessa. Sähkö maksaa keskimäärin sen 120 euroa/kk.

• Anonyymi
      UUSI

Miksi helvetissä sinä teet sellaisen sopimuksen, jossa maksat sähköstä vuokranantajalle? Silloinhan sinä sitoudut maksamaan sähköstä tasan sen, mitä vuokranantaja vaatii. Jos se sanoo kilowattitunnin hinnaksi 5 euroa, sinä maksat 5 euroa, vaikka pörssisähkö maksaa sillä hetkellä 0 euroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5190
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2315
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1504
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      92
      1446
    5. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      204
      1406
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1396
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1145
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      8
      1090
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1027
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      267
      1025
    Aihe