Oletteko te huomanneet tämmöistä? Omalla kohdallani huomaan tämän pitävän hyvin paikkansa. Lähti liikenteeseen jo kotioloissa. Omalla isällä lyttäävä ja pilkkaava kasvatustyyli, jossa lapsesta otettiin luulot pois. En tiedä mikä tässä oli ideana, varmaan joku omilta vanhemmilta opittu kasvatusmalli. Mutta opit jo lapsena ottamaan kaiken vastaan hammasta purren ja alistumaan osaasi. Onneton itsetunto rakentui jo tuolloin. Et opi puolustamaan itseäsi ja koet ansaitsevasi kaiken.
Sama homma sitten peruskoulussa. Ala-asteella oli vielä jonkinlaisia kavereita. Yläasteella täysin yksin. Ammattikoulu meni jotenkin. Työpaikoilla pudonnut taas siihen osaan, että tuolle saa tehdä ja sanoa mitä huvittaa. Ei tuota jaksa, vielä pahempaa kuin koulukiusaaminen.
Olen huomannut tämän vaikuttaneen ja vaikuttavan omaan itseeni sillä tavalla, että en kykene luomaan minkäänlaisia sosiaalisia suhteita. Suorastaan pakenen niitä. Vaikka tahtoa olisi, ei kykene henkisesti. Tämä se vasta kaiveleekin vielä vuosien jälkeen. Ei minkäänlaista uskoa itseensä, menee aina sieltä missä aita on matalin. Tavallaan koittaa olla huomaamaton. Miellyttää kaikkia. Välttelee konflikteja. Yrittää peittää kaiken huumorin alle, ottaa erinäisiä rooleja sosiaalisissa tilanteissa, koska oppinut sen, että omana itsenään joutuu kiusatuksi. Mutta tämä saa sinut vaikuttamaan vieläkin oudommalta, koska yrität olla joku muu.
En tiedä, yrittänyt kuntouttaa itseään omatoimisesti, mutta aina sama lopputulos. Työsuhteet päättyvät burn-outteihin jne. Aika paska elämä tämä on ollut.
Kiusatun osaan, kun kerran putoaa, niin siihen joutuu helposti aina
1
226
Vastaukset
- Anonyymi
Tunnistan hyvin kertomuksesi. Kannattaa tehdä töitä itsensä kanssa niin ettet enää alistu kiusatun rooliin. Opi puolustamaan itseäsi ja sano napakasti takaisin.Olen itse käynyt melkoisen myllyn läpi ja voin sanoa että olen tasapainossa kaiken suhteen mutta piti mennä toiseen päätyyn ensin kun elämä potki päähän. Tarkoitan että sietokyvyn yli härkittiin joka puolelta niin aloin pitää puolia ja taistella oikeutta. Tänä päivänä kukaan ei kettuile vaikka oikein odotan että saisin kuittailla takaisin,niin saan olla täysin rauhassa ja ihmiset kohdallani on oikein mukavia. Äläkä välttele konflikteja,kohtaa ne ennemmin koska maailma ei siihen kaadu.Leuka pystyyn ystäväin,mullakin on elämä ollut kovaa mutta en anna kenenkään nujertaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117245Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista625149- 954834
- 523985
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493946- 2173837
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283518- 413143
- 512791
- 412367