Miksi ei.......?

Anonyymi-ap

Moni tuntee toriumreaktorin periaatteen. Miksi niitä ei rakenneta eli mikä asia on esteenä? Uraanistahan on jo pitkään ollut pulaa, toriumia väitetään olevan lähes rajattomasti.
Onko missään edes koelaitosta?

13

809

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei ole. Tanskassa pitäisi valmistua koelautos 2028 ja Kiina tähtää täysimittaiseen 2030 alkuvuosina.

• Anonyymi

Uusi ja kokeellinen juttu. Kallis rakentaa, kallis käyttää ja huoltaa verrattuna perinteiseen. Ei kokemusta isossa mittakaavassa. Eli kustannukset ja riskit.

• Anonyymi

Kiina tekee, kun muut vain soittavat suutaan: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/maailman-ensimmainen-toimiva-toriumreaktori-rakennettiin-aavikolle-tuottaa-2-mw-lampotehoa/cfc37fef-4720-4160-b4cd-cc1d8fb3bc89
      Valitettavasti maksumuurin takana, mutta itse lehti saattaa olla kirjastossa. Pitäisi vain tietää lehden numero tai ilmestymispvm.
      Kummaa touhua muulla maailmalla, kun uusia ideoita ei edes kokeilla vaan keskitytään suunsoittoon ja rahastamaan vanhalla tekniikalla.
      Koskee kaikkia aloja!
      Ei ihme, että Kiina pärjää. Toimintamallit ovat kaikille päivänselviä, mutta poliitikot ahneuksissaan ja kateuksissaan estävät kaiken kehityksen haaliessaan itselleen lyhyen aikavälin hyödyt näkemättä yhtään pitemmälle.

• Anonyymi

Hmmm. Mitenkähän kävisi, jos jo uuteen polttoaineeseen sekoitettaisi toriumia?
        Joku lukijoista voisi tietääkin ja kertoa, miksi ei näin tehdä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hmmm. Mitenkähän kävisi, jos jo uuteen polttoaineeseen sekoitettaisi toriumia?
        Joku lukijoista voisi tietääkin ja kertoa, miksi ei näin tehdä.

Vai tarkoittaako tuo uutinen: https://www.kansalainen.fi/ruotsi-investoi-uuteen-ydinvoimateknologiaan-jossa-polttoaine-kaytetaan-yha-uudelleen-ja-uudelleen/ sitä, että käytetty polttoaine rikastetaan toriumilla yhä uudelleen ja uudelleen, jolloin sen alkuperäisen U238:n pitoisuus hiljalleen laskee ja haitalliset fissiotuotteetkin samalla palavat vähemmäksi? Energia saadaan toriumista ja toriumfission tuottaman "ylimääräisen" neutronisäteilyn U238:sta tuottamasta plutoniumista, kuten nykyisissäkin atomivoimaloissa. Ketjureaktioon tarpeeton "ylimääräinen" neutronisäteilyhän muuttaa osan U238:sta plutoniumiksi jonka ainakin yksi isotooppi käy polttoaineeksi U235:n rinnalla jo nykyisissäkin reaktoreissa. Tällaisella polttoainekierrolla alkuperäinen U238 palaa hiljalleen pois tuottaen energiaa .
        Ehkä vähän kökkö selostus, mutta periaate lienee valjennut ainakin ydinvoimalan polttoainekierron ymmärtäville.
        Paljonko muuten jo nykyistenkin kevytvesireaktoreitten energiasta saadaan käytössä U238:sta syntyvän plutoniumin fissiosta? Luultavasti olen sen joskus kuullut, mutta oltuani yli 20 v poissa alata on muistini alkanut pätkiä. Oliko se noin 25-30 %?
        Saattaa olla, että ruotsalaiset uskaltavat tutkia ja kokeilla meitä enemmän eli tuollaistakin polttoainekiertoa eivätkä sen takia hautaa käytettyä polttoainetta "ikuisiksi" ajoiksi kallioon.
        Olen muuten jo alusta asti ollut sitä mieltä, ettei käytettyä polttoainetta saisi haudata huonosti uudelleen käyttöönotettavaan muotoon, koska se saattaa tulevaisuudessa olla arvaamattoman arvokasta tuotetta eikä mitään jätettä. Nyt näyttää siltä, että olen koko ajan ollut oikeassa!
        Kommentteja, arvoisat minua enemmän asiaan perehtyneet fyysikot, please!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai tarkoittaako tuo uutinen: https://www.kansalainen.fi/ruotsi-investoi-uuteen-ydinvoimateknologiaan-jossa-polttoaine-kaytetaan-yha-uudelleen-ja-uudelleen/ sitä, että käytetty polttoaine rikastetaan toriumilla yhä uudelleen ja uudelleen, jolloin sen alkuperäisen U238:n pitoisuus hiljalleen laskee ja haitalliset fissiotuotteetkin samalla palavat vähemmäksi? Energia saadaan toriumista ja toriumfission tuottaman "ylimääräisen" neutronisäteilyn U238:sta tuottamasta plutoniumista, kuten nykyisissäkin atomivoimaloissa. Ketjureaktioon tarpeeton "ylimääräinen" neutronisäteilyhän muuttaa osan U238:sta plutoniumiksi jonka ainakin yksi isotooppi käy polttoaineeksi U235:n rinnalla jo nykyisissäkin reaktoreissa. Tällaisella polttoainekierrolla alkuperäinen U238 palaa hiljalleen pois tuottaen energiaa .
        Ehkä vähän kökkö selostus, mutta periaate lienee valjennut ainakin ydinvoimalan polttoainekierron ymmärtäville.
        Paljonko muuten jo nykyistenkin kevytvesireaktoreitten energiasta saadaan käytössä U238:sta syntyvän plutoniumin fissiosta? Luultavasti olen sen joskus kuullut, mutta oltuani yli 20 v poissa alata on muistini alkanut pätkiä. Oliko se noin 25-30 %?
        Saattaa olla, että ruotsalaiset uskaltavat tutkia ja kokeilla meitä enemmän eli tuollaistakin polttoainekiertoa eivätkä sen takia hautaa käytettyä polttoainetta "ikuisiksi" ajoiksi kallioon.
        Olen muuten jo alusta asti ollut sitä mieltä, ettei käytettyä polttoainetta saisi haudata huonosti uudelleen käyttöönotettavaan muotoon, koska se saattaa tulevaisuudessa olla arvaamattoman arvokasta tuotetta eikä mitään jätettä. Nyt näyttää siltä, että olen koko ajan ollut oikeassa!

Ihan hyvä ratkaisu Vattenfallilta. Tekniikka on kyllä kaupallinen, ei ruotsalaisten omaa kehitystä. Lopullinen valinta tehdään GE:n ja Rolls-Roycen välillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Wikipediasta luin, että pitkään reaktorissa olleen käytetyn polttoaineen tuottamasta energiasta jopa 40 % on tullut U238;sta plutoniumkierron kautta.
        Muutenkin: Suomitsuhna hautaa käytetyn polttoaineen kallioon, fiksummat ottaa siitä vielä paljon energiaa sähköksi samalla vähentäen sen radioaktiivisuutta. Samoin se on unohdettu tahallaan, että ruotsalainen materiaaliviisas kertoi parisen vuosikymmentä sitten, että se kuparikapseli mihin käytetty polttoaine sijoitetaan, syöpyy puhki jo 200 vuodessa.
        Suomalaiset materiaaliviisaat voisivat kommentoida tätäkin ja tälläkin palstalla.

• Anonyymi

Asaian vierestä:
      Nyt puuhataan pienreaktoreita lämmöntyuotantoon.
      Miksi ei käytettäisi kaupallisista ydinvoimaloista poistettua polttoainetta tähän? Siitä saataisiin vielä valtavasti energiaa lämmityskäyttöön. Polttoainehan poistetaan sen takia, ettei siitä saada enää noin +300 C:n lämpötilassa täyttä tehoa. Pienemmässä lämpötilassa saataisiin paljonkin lisää lämpötehoa ja näissä suunnitelluissa lämmitysvoimaloissa voitaisiin aivan hyvin käyttää reaktokäytöstä poistettuja polttoaine-elementtejä, koska niitten käyttö tapahtuu paljonkin alle tuoin noin +300 C:n. Energia olisi näin käytettynä lähes ilmaista.
      Jenkkiohje sanoo: "Seuraa rahaa!". Seuraisin, vaan en osaa. Joku tästä tahallisesta tyhmyydestä kuitenkin rikastuu, se on päivänselvä asia.

• Anonyymi

Torium reaktorin rakentamiseen liittyviä tekstejä ja linkkejä sitten.
      Kerro esimerkkejä niistä reaktoreista. Mitä olet nähnyt?
      Mistä saamme torium ainetta?
      Kerrotko verkkokaupan ja osoitteet ja mahdolliset Euroopan laajuiset lähteet.
      Ota aikaa itsellesi ja kerro meille.

Oletko itse alan harrastaja ja ydinfysiikkaa paremminkin tutkinut? Kävitkö jonkun koulutuksen alalta?

• Anonyymi

Ota itse selvää. Edes vähän alkua. Teitä mistään mitään tietämättömiä tolloja on enemmän kuin riittävästi. Ja itse itsenne tolloiksi todistatte!

• Anonyymi

Mihin joutui se eilinen kommentti ja linkki ydinvoimalasta, missä käytetään lämmönsiirtimenä lyijyä? Oliko se idea edes totta vai huuhaata?

• Anonyymi

"Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä."
      Minun kommenttejani on poistettu kaksi. Molemmissa oli linkki juttuun uudesta ideasta, jossa lämmönsiitimenä olisi sula lyijy. Oliko se idea huuhaata ja jos, niin miksi siihen eiu vastattu vaan poistettiin linkki?
      Panenko sen tänne kolmannen kerran?

• Anonyymi

Ja vielä seuraavakin kommenttini plus linkki poistettiin.
        Kummaa touhua, kertakaikkiaan!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      66
      5812
    2. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      30
      4725
    3. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      124
      3740
    4. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      6
      3562
    5. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      63
      3530
    6. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      68
      3409
    7. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      100
      2764
    8. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      85
      2637
    9. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      23
      2552
    10. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      89
      2010
    Aihe