Trakekollapsia

Anonyymi-ap

15-vuotiaalla koirallani todettiin juuri trakekollapsia ja yskii kovasti. Aloitettiin yskään kortisoonikuuri ja antibiootit. Toivoisin muilta kokemuksia tästä taudista. Onko kortisoni auttanut esim.. tai muita vinkkejä mitä voisi kokeilla tuohon yskään sitä hillitsemään..

2

601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saitteko ihmisten astmasuihkeen vai pillerikuurin kortisonia? Nuo tabletit määrätään kyllä yleensä ensin, ja pitäisi niiden alkaa jotenkin auttamaankin, jos sydän ei ole osasyynä yskään/ nestettä keuhkoissa, mutta jos eivät auta, ihmisten avaava astmasuihkelääke voisi toimia paremmin, siihen on myös sellainen tötterö, johon suihkeannos suihkautetaan, ja koira hengittää sen siitä, ja tuo auttoi paremmin myös täsmähoitona meillä trakeakollapsikoiran pahoihin yskänkohtauksiin. Kortisonista kuitenkin kun kyse ja vanhasta koirasta, lääkärin seurannalla kaikki noiden lääkkeiden käytöt, reseptit myös sieltä, ei omasta lääkekaapista.

      Lääkkeiden lisäksi meillä vanha koira sai juoda lämmintä hunajavettä, mikä auttoi hyvin yskän ärsytykseen (mutta ei käy välttämättä diabeetikolle tai allergiselle), eli sekoitettiin vain veteen vähän kunnon hunajaa, auttoi kyllä lievään köhään kylmällä ilmalla enemmän.

      Keli vaikuttaa siis kanssa paljon, katupölyn keskelle ei kannata mennä ulkoiluttamaan, ja pahin keli oli meillä nollakeli mutta juuri plussan puolella (kylmää ja kosteaa), jo ulko-oven avaaminen aiheutti yskän. Joillain auttaa ilmankosteuttaja sisällä (näin ainakin pakkasilla tai jos on kuiva huoneilma), mutta helteillä liika kuumuus ja kosteus voi myös pahentaa, eli varmaan myös liittyy siihenkin, missä kohtaa se trakeakollapsi on tai mistä yskä laukeaa. Meillä laitettiin monesti kylpyhuoneessa kuuma suihku juoksemaan, annettiin kylpyhuoneen höyrystyä kunnolla, ja sitten koira sinne hengittämään sitä ilmaa puoleksi tunniksi (näin lähinnä pakkasilla ja katupölyn kanssa keväisin, saunomaan ei enää ikinä kuitenkaan päästetty).

      Paljon lepoa, ei liikaa liikkumista tai leikkimistä, ei mitään mikä saisi koiran nyt vaikka haukkumaan tai käyttämään ääntään, eli koira pitää saada hiljaiseksi, kaikki liika haukkuminenkin tai juttelu pitää voida nyt alkuun ennaltaehkäistä. Ei pannan käyttöä ulkona. Nuo varmaan tiesitkin.

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksesta. Joo tablettina aloitettiin kortisoonikuuri nyt aluksi 3vkoa, sitten soitto eläinlääkärille ja mietitään jatkot. Pakkanen yskittää ulkona ja kuiva sisäilma sisällä. Valjaat ollu käytössä jo pitkään.. kiihtyessään yskii mutta ulkona lenkillä/liikkeessä ei niinkään. Pitää kysyä tuosta astmalääkkeestä vielä eläinlääkäriltä. Kiitos vinkeistä. -AP-

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      119
      1062
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      299
      763
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe