15-vuotiaalla koirallani todettiin juuri trakekollapsia ja yskii kovasti. Aloitettiin yskään kortisoonikuuri ja antibiootit. Toivoisin muilta kokemuksia tästä taudista. Onko kortisoni auttanut esim.. tai muita vinkkejä mitä voisi kokeilla tuohon yskään sitä hillitsemään..
Trakekollapsia
2
601
Vastaukset
- Anonyymi
Saitteko ihmisten astmasuihkeen vai pillerikuurin kortisonia? Nuo tabletit määrätään kyllä yleensä ensin, ja pitäisi niiden alkaa jotenkin auttamaankin, jos sydän ei ole osasyynä yskään/ nestettä keuhkoissa, mutta jos eivät auta, ihmisten avaava astmasuihkelääke voisi toimia paremmin, siihen on myös sellainen tötterö, johon suihkeannos suihkautetaan, ja koira hengittää sen siitä, ja tuo auttoi paremmin myös täsmähoitona meillä trakeakollapsikoiran pahoihin yskänkohtauksiin. Kortisonista kuitenkin kun kyse ja vanhasta koirasta, lääkärin seurannalla kaikki noiden lääkkeiden käytöt, reseptit myös sieltä, ei omasta lääkekaapista.
Lääkkeiden lisäksi meillä vanha koira sai juoda lämmintä hunajavettä, mikä auttoi hyvin yskän ärsytykseen (mutta ei käy välttämättä diabeetikolle tai allergiselle), eli sekoitettiin vain veteen vähän kunnon hunajaa, auttoi kyllä lievään köhään kylmällä ilmalla enemmän.
Keli vaikuttaa siis kanssa paljon, katupölyn keskelle ei kannata mennä ulkoiluttamaan, ja pahin keli oli meillä nollakeli mutta juuri plussan puolella (kylmää ja kosteaa), jo ulko-oven avaaminen aiheutti yskän. Joillain auttaa ilmankosteuttaja sisällä (näin ainakin pakkasilla tai jos on kuiva huoneilma), mutta helteillä liika kuumuus ja kosteus voi myös pahentaa, eli varmaan myös liittyy siihenkin, missä kohtaa se trakeakollapsi on tai mistä yskä laukeaa. Meillä laitettiin monesti kylpyhuoneessa kuuma suihku juoksemaan, annettiin kylpyhuoneen höyrystyä kunnolla, ja sitten koira sinne hengittämään sitä ilmaa puoleksi tunniksi (näin lähinnä pakkasilla ja katupölyn kanssa keväisin, saunomaan ei enää ikinä kuitenkaan päästetty).
Paljon lepoa, ei liikaa liikkumista tai leikkimistä, ei mitään mikä saisi koiran nyt vaikka haukkumaan tai käyttämään ääntään, eli koira pitää saada hiljaiseksi, kaikki liika haukkuminenkin tai juttelu pitää voida nyt alkuun ennaltaehkäistä. Ei pannan käyttöä ulkona. Nuo varmaan tiesitkin. - Anonyymi
Kiitos vastauksesta. Joo tablettina aloitettiin kortisoonikuuri nyt aluksi 3vkoa, sitten soitto eläinlääkärille ja mietitään jatkot. Pakkanen yskittää ulkona ja kuiva sisäilma sisällä. Valjaat ollu käytössä jo pitkään.. kiihtyessään yskii mutta ulkona lenkillä/liikkeessä ei niinkään. Pitää kysyä tuosta astmalääkkeestä vielä eläinlääkäriltä. Kiitos vinkeistä. -AP-
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131218
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1191062- 134959
- 96802
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten299763Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48579- 75514