Miten 5 voltin USB-liittimestä voidaan ladata 7,4 V RC-auton akkua? Tuo USB-johto on joutunut kadoksiin ja pitäisi keksiä jotain tilalle.
Lithium-akun lataaminen
6
315
Vastaukset
- Anonyymi
Ylös-hakkaavalla hakkurilla(Step-up/Boost switching regulator).
https://scienceprog.com/switching-step-up-and-step-down-regulators/
Erilliskomponenteista ei kannattane enää vaivautua rakentamaan, koska n. 5 komponentilla saa valmiin IC:llä toteutetun tuotteen. Homma siis perustuu kelan induktanssiin, jonka avulla jännitettä saadaan nostettua.- Anonyymi
Lisäksi on sekin mahdollisuus, että "5 V" USB laturi pukkaa pyydettäessä paljon korkeampaa jännitettä.
Se 5 V on siis oletusarvoisesti käytössä mutta sopivan laitteen (vaikka kännykkä) ja kaapelin kera voikin olla mahdollista, että laturi suostuu pikalatauksen merkeissä pukkaamaan ulos vaikka 20 V.
https://www.uusiteknologia.fi/2023/01/13/nain-usb-liitanta-muuttuu-vauhtia-ja-nopeampaa-latausta/
Sama mahdollistaa senkin, että läppäri saa USB-letkun kautta virtansa (useamman kymmenen wattia) telakalta/näytöstä ja paluupostissa tulee samanaikaisesti ohjaussignaali näytölle.
- Anonyymi
Ikävä latistaa alkava elektroniikan harrastus, mutta arrasteakkujen kanssa tarvitsed olla tarkempi kuin normaaleitten "kuluttaja akkujen" kanssa. Vaikka kiinan rihkamasta puhutaan pahaa on ne kummikin aste turvallisempaan suuntaan. Muutamalla kympillä saa laturin joka osaa ladata useampaa akkutyyppiä. Osaa myös ladata esim ladata lipo akun varastotilaan. Raakavirtalähteeksi hankii vain riittävän turvallisen lähteen. Esimerkiksi joku läppärin virtalähde. On kuitenkin muistettava ettei akkuja ladata ilman valvontaa.
- Anonyymi
Eräs keino on rikki mennyt kännykän litium-akku. Siinä on sisäänrakennettuna latauslogiikka eli sen voi pummia sieltä. Kenno on joko 3.6V tai 3.7V - tuo pitää huomioida. Toisin sanoen RC-akussa on 2 kennoa kytkettynä sarjaan eli ne pitää irrottaa latauksen ajaksi.
- Anonyymi
Hei ihan oikeesti tosissaan. Lipojen latauksen kanssa ei ole leikkiminen. Ne tosiaankin tussahtavat väärästä latauksesta. Sammuttaminen erittäin hankalaa. Oikeanlainen laturi niin käyttö on huomattavasti turvallisempaa. RC autokäytössä käytetään tietysti niitä kovakuorisia akkuja etteivät syty rajussa kolarussa tuleen. Radan/kentän laidassa voi ladata pikanakin, mutta ennen sinne menoa lataus banasoiden kennojen tasaamiseksi. Jos ajoa ei tule viikon sisällä kannattaa varata varastolataukseen.
- Anonyymi
Akussa on sisäisesti usein vain suojapiiri, ei latauksen ohjausta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait223027- 392627
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381493- 841350
- 631251
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40999Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.125903- 32816
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi29663Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan59621