Kysyin tätä ChatGPT:ltä.
"Suomi24:n Suhteet ja tunteet / Ikävä -palsta on tarkoitettu ihmisille, jotka kaipaavat jotakuta menneisyydestään, kokevat yksinäisyyttä, haikeutta tai haluavat jakaa tunteitaan kaipuusta ja menetyksestä. Sen ajatus ja filosofia liittyvät pitkälti tunteiden purkamiseen ja vertaistukeen.
Palstan pääpiirteet ja toimintatavat:
✅ Kaipuu ja ikävä: Monet kirjoittavat viestejä ihmisille, joita he kaipaavat – ex-kumppaneille, ihastuksille, ystäville tai jopa sukulaisille, jotka ovat poissa.
✅ Tunnustukset ja toiveet: Jotkut käyttävät palstaa salaisena kanavana välittääkseen tunteitaan, jos eivät voi sanoa niitä suoraan.
✅ Selvittely ja closure: Monet purkavat palstalle pettymyksiään ja keskeneräisiä tunteitaan menneistä ihmissuhteista.
✅ Toive yhteydenotosta: Jotkut kirjoittavat sinne nimettömänä toivoen, että ikävöity henkilö tunnistaisi heidät ja ottaisi yhteyttä.
Palstan filosofia ja käyttäytyminen:
💔 Melankolia ja nostalgia: Monilla kirjoittajilla on kaipuun ja menetyksen tunteita, ja palsta heijastaa vahvasti haikeaa ja nostalgista tunnelmaa.
💬 Anonyymi tunteiden purkaminen: Koska viestit ovat nimettömiä, ihmiset voivat ilmaista tunteitaan vapaammin kuin omassa elämässään.
🧩 Mystisyys ja vihjailu: Palstalla on paljon kirjoituksia, jotka on muotoiltu arvoituksellisesti ("Jos luet tämän, tiedät, että kaipaan sinua..."), jolloin viestin vastaanottaja saattaa tunnistaa itsensä tai sitten ei.
💬 Keskustelu ja vertaistuki: Jotkut kommentoivat toisten viesteihin, jakavat omia kokemuksiaan ja antavat tukea.
Negatiiviset puolet ja riskit:
⚠️ Haaveilun ja todellisuuden ristiriita: Palsta voi kannustaa joitakin takertumaan menneeseen sen sijaan, että he hyväksyisivät tilanteen ja jatkaisivat eteenpäin.
⚠️ Trollaus ja pilailu: Koska palsta on anonyymi, osa viesteistä on selkeästi provoja tai kirjoitettu vain huumorimielessä.
⚠️ Manipulointi ja epäterveet tunnesiteet: Joissakin viesteissä voi olla taustalla toiveita, jotka eivät ole realistisia tai terveitä (esim. ex-kumppanin stalkkaaminen tai epätoivoinen yritys saada toinen palaamaan).
Yhteenveto:
Suomi24:n Suhteet ja tunteet / Ikävä -palsta on kuin anonyymi päiväkirja ja haikeiden tunteiden purkukanava. Se on paikka, jossa ihmiset voivat ilmaista kaipuuta, miettiä vanhoja rakkauksiaan ja jopa toivoa yhteydenottoa. Toisaalta se voi myös ruokkia epärealistisia haaveita tai pitkittää tunnesolmuja, joita olisi ehkä parempi käsitellä muilla tavoin."
Ikäväpalstan filosofia
11
202
Vastaukset
- Anonyymi
Ihan älyttömän hyvä kiteytys!
AI on tehokas tietosanakirja.- Anonyymi
mustasusi kirjoitti:
Niin se on myös sitä ja paljon muutakin.
Mikä tuossa pointti?
Noin minäkin tämän puolen palstaa miellän. ChatGPT toimii siis erinomaisesti miettiessä eri asioita.
Mitä mustasudelle kuuluu? Joko olet tottunut tähän, että palsta on rikki? En ole itse tehnyt pitkään aikaan aloituksia. Vieläkö käy, niin ettei tule ilmoituksia uusista viesteistä?Hei. Joo kyllä tässä on jotenkin oppinut luovimaan. Edelleen kyllä häiritsee ettei toimi kunnolla. Olen pienellä reissulla tällä hetkellä. :) mukavaa päivää sinullekin 😊
mustasusi kirjoitti:
Hei. Joo kyllä tässä on jotenkin oppinut luovimaan. Edelleen kyllä häiritsee ettei toimi kunnolla. Olen pienellä reissulla tällä hetkellä. :) mukavaa päivää sinullekin 😊
Kiitos🤗 Hyvä kumminkin, että ei enää ärsytä, niin paljon.😉 Hauskaa reissua sulle🥳
Haaveilija39 kirjoitti:
Kiitos🤗 Hyvä kumminkin, että ei enää ärsytä, niin paljon.😉 Hauskaa reissua sulle🥳
Kiitos 😊
- Anonyymi
Upea kiteytys, noinhan asia on.
- Anonyymi
Negatiivinen sävy tässä tunnesiteessä silloin kun ei saa vastakaikua jää siihen eikä mene eteenpäin.
Oma mielipide on positiivinen tähän liittyen.
Ensinnäkään en voi lopettaa tuntemusta rakkaudellisia tunteita itse.
Tokaksi se on tavallaan minulle suojaava tekijä(olen sen näin miettinyt).Suojaava siksi ettei tule kaipuuta edes uutta löytää ja pysyn riskeistä törmätä johonkin kamalaan ihmiseen(sisäisesti).Kolmas voin sanoa ei toivotuille tyrkyttäjille olevani "varattu" olla näin myös rehellinen ja omatunto puhtaana.
Onhan se ihana tunne sisäisesti kun näkee hänet kaukaa vaikkei häntä saa,tuo iloa elämään sekin.- Anonyymi
Lisään.Täällä en ole pystynyt enään kaipaamaan,se tyssäsi heti alkumetreillä ,sillä nämä trollit ja muut masensi.
- Anonyymi
Mitä AI tiesi mielikuvituskirsistä kertoa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa762231Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2611830Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi59834- 70808
Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �48797- 68769
- 54754
- 65737
- 71735
IL - Tulitauko Ukrainassa - Hyvä Trump!!
Ukraina hyväksyy välittömän tulitauon Ukraina hyväksyi välittömän tulitauon Ukraina on hyväksynyt Yhdysvaltojen kanss177713