Mitä on sahaja yoga?

Kalki_Avatar

Terveisiä täältä "kesälaitumilta"..

Avaan tähän uuden aiheen. Suurimmalla osalla näiden keskustelujen ihmisillä tuskin on käsitystä että mitä on tämä "sahaja yoga"; ja tuntuu että itse olen ollut vaikeaselkoinen ja liian ironinen kirjoittelussani. Ehkä tarkoituksellakin joo. Siihen on syynsä.

Yoga, minun käsitykseni mukaan tarkoittaa "yhteyttä". Toiset väittävät että se tarkoittaa yhteyttä Jumaluuteen, tai "jumalaiseen energiaan"; toiset väittävät että se tarkoittaa yhteyttä omaan kehoon.

Sahaja yoga; en tiedä miten se pitäisi kääntää? Sisäsyntyinen yhteys; spontaani yhteys? Periaatteessa sen pitäisi olla näin.

Käytännössä kuitenkin lähes poikkeuksetta "sahaja yogalla" tarkoitetaan niitä ihmisiä jotka organisoivat sahaja yoga toimintaa, ovat aktiivisesti mukana organisointihommissa, osallistuvat pujiin, pitävät proggiksia, yms. Itse en käytä sanaa "sahaja yoga" tässä mielessä. Olen käyttänyt nimitystä "sisäpiiriklubilaiset", ja kritisoinut ´"sisäpiiriläisasenteita"; kritisoinut ihmisiä jotka kuvittelevat omistavansa sahaja yogan.

Miksi? Miksi hampaankolossani on "pahaa verta"? Johtuuko se siitä; kuten monet joogit ovat minulle sanoneet; että minulla on "henkilökohtainen ongelma"; että jos minulla on "paha olla" porukassa; niin se on vain oma ongelmani? Näitä syytöksiä on saanut kuulla vuosikaudet ja kyllästymiseen asti. Ja ne ovat vääriä; ensinnäkin mulla ei ole paha olla. Toiseksi, ongelma on kollektiivisessa egossa/superegossa: "joukossa tyhmyys tiivistyy".

Sahaja yoga on todellakin jokaisen ihmisen henkilökohtainen suhde Jumaluuteen; ja tuollainen on periaatteessa aika henkilökohtainen asia.

Sitten on ollut kiva kuunnella joogien väitteitä että tämä tai tuo ihminen ei ole sahaja yogi; tai ketä ei kutsuta pujiin. Kuka ei ole tervetullut ashrameihin. Kenet heitetään pois foorumeilta; - tätä poisheittämistä tapahtuu organisaatiossa koko ajan.

Shri Mataji on kieltänyt tälläisen estämisen selvin sanoin.

Sille ylimielisesti naureskellaan; ongelma kielletään; sitä vähätellään. Puja-ajathan ovat aivan julkisia! Kuka tahansa sahaja yogi voi tulla pujiin!!? Ja jos joku ei tule, se johtuu tämän henkilön "henkilökohtaisesti ongelmista", ei suinkaan siitä että joogit piilottelevat tapaamisaikoja ja paikkoja hihoissaan.

Onko tosiaan näin???

Kaksi tapausta...

Olin kerran yhdessä Itä-Euroopan maassa, asuin ashramissa, ja meillä oli puja pääkaupungissa. Mulla oli kivat fiilikset; olinhan ulkomailla, vaikka en niin kauheasti pitänyt kaikista joogeista. Joku oli kiva; jonkun kanssa kemiat täsmää; yleensä en ole kovin porukkahenkinen.

Pujan aikana vajosin syvään meditaatioon. Siis..ihan todella syvään, ja nautin siinä.. Nautin samadhista. Puja loppui, ja joogit alkoivat syödä ja juoda, ja mua ei haluttanut irtautua samadhista, vaan jatkoin meditaatiota. Niin eikö tämä liideri polvistu eteeni, ja katso minua huolissaan, ja ala napsuttelemaan sormiaan 5cm nenänpäästäni. Haluaa "herättää" minut... Miksi? Miksi sahaja yogassa ei ole oikeutta pysyttäytyä samadhissa? Miksi pitää palata arkipäiväiseen, triviaaliin jutustelutason tietoisuuteen?

Toinen tapaus.

Se oli Suomessa, erään kaupungin sahaja ashramissa. Olin ihan tuore joogi; ja mulla oli tapana silloin vielä pitää huomiota muissa ihmisissä. Silloinen "pomo" lopulta tuskastui ja alkoi saarnata että mun läsnäollessa alkaa huojua sellainen "epämiellyttävä musta varjo"; tarkoittaen huomiotani; ja ehkä..minua ihmisenä.

Ihmettelin sitä jo silloin. Myöhemmin luin mantrakirjasta, - ja kun tiesin enemmän, ymmärsin että Kundalini on olemukseltaan "musta". Tuota energiaa kuvataan yleensä mustana; - mustana käärmeenä, mustana äitinä, ja myäs "varjona". Ja myöhemmin koin meditaatiossa Kundalinin mustana varjona, johon vajosin; tosin silloin en enää pitänyt huomiotani kenessäkään ihmisessä. Opin irrottamaan huomioni.

Mutta mulle tuli käsitys että Kundalinia ei tunneta "sisäpiiriklubissa"; että varsinainen "kundalinikokemus" on vieras ja pelottava; jopa ei-toivottava sisäpiiriläisjoogeille. Aloin ajatella heitä agnostisina joogeina; ja se ajatus vahvistui kun olin yhteydessä ulkomaitten joogeihin; tajusin että sama kuvio minkä olin nähnyt Suomessa, ja Euroopassa; toistaa itseään lähes kyllästyttävän monotonisena Intian sahaja kollektiiveissa, Australiassa, Amerikassa.

Tosiasiassa joogit pelkäävät Kundalinia; ja Kundalinin kokemista henkilökohtaisesti, sisäisesti. Siksi he ovat niin tuomitsevia, siksi he organisoivat, ja ovat valinneet "Martan tien".

Mä haluaisin varoittaa tästä kuviosta; ja pyytää sahaja yogeilta, etteivät antaisi pelolle liikaa valtaa. Shri Mataji on sanonut että pelkääminen on synti.

Sahaja yoga on henkilökohtainen yhteys "jumaluuteen".

"Kollektiivisuus" on meditaatiossa olemista.

Kukaan yksittäinen ihminen ei voi väittää omistavansa sahaja yogaa; kukaan yksittäinen ihminen ei voi väittää puhuvansa kaikkien maailman sahaja yogien suulla.

Jokainen tie on erilainen.

Minulle tämä tie on toiminut.

Tänään istuin kuistilla, ja katsoin sateista puutarhaa; ja kuuntelin kuinka sisälläni hiljeni. Yksi kerrallaan haimassa, sympaattisen hermoston generaattorit suljettiin. Paramchaitanya ympäröi minut kuin pilvi, ja ihmettelin sitä ajatuksettomana. Tuli mieleen että koko homma on niin yksinkertaista.

Sahaja on spontaani yhteys. Mitään itsensä pakottamista ei tarvita; puhumattakaan siitä että pitäisi pakottaa muita; joko käännyttää väkisin, tai estää ihmisiä tulemaan proggiksiin ja pujiin.

Sahaja yoga on suuri, sanaton yksinkertaisuus.

10

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • donovan

      ..haahuilee ympääriinsä kuin kiljuva jalopeura etsien kenet niellä ja PELKO on yksi hänen aseensa.
      Arvatkaa kuka se on..arvatkaa arvoisat joogit?
      Demonien esimies saatana.

      Ollessani teidän joukossa tuon hengen voiman näki joka paikassa.
      Jättäkää yooganne ja antautukaa yksin Jeesukselle ei kenellekkään muulle häntä esittävälle,niin koette rauhan ja vapautuksen kaikista peloistanne.

      • aurinko

        Nyt on aika kohdata ilman pelkoa kundaliini.
        Sen hengen voiman todella tuntee joka paikassa.
        Eikö jeesustakin saatana koetellut??
        Ei ihme jos sinuakin koetellaan. Luovuitko pelkosi takia.
        Mulle helppoa on tuntea rauha ja vapautua kaikista peloistani, jos en meditoisi. Mutta en silloin näkisikään mitään "synneistäni". Meditaatio tilassa ,kyllä tunnen syvän rauhan. Mitä on totuus. Mutta en siinä pysy ikuisesti. Se sentään näyttää minulle kaiken. Itsestäni. Mutta sen pelon voittamainen tuo minulle todellisen rauhan. Minut voi heittää pois sahaja joogasta ihmiset, mutta itse en siitä ole lähtenyt.


      • Väinämöinen

        Joo selvää on että sun oman daimonin, eli suojelusenkelis, oot kadottanut noissa omissa hihhulihommelissas, sekä sielus antanu Pedon syödä.

        Jesse on OK, mutta teitin porukoitten pimeys on vielä kamalampaa kuin sahaajien. Pelkäät pelkoa, herrajestas, etkä tajuu suunnistaa suoraa sitä päin sen voittaakses!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • donovan
        aurinko kirjoitti:

        Nyt on aika kohdata ilman pelkoa kundaliini.
        Sen hengen voiman todella tuntee joka paikassa.
        Eikö jeesustakin saatana koetellut??
        Ei ihme jos sinuakin koetellaan. Luovuitko pelkosi takia.
        Mulle helppoa on tuntea rauha ja vapautua kaikista peloistani, jos en meditoisi. Mutta en silloin näkisikään mitään "synneistäni". Meditaatio tilassa ,kyllä tunnen syvän rauhan. Mitä on totuus. Mutta en siinä pysy ikuisesti. Se sentään näyttää minulle kaiken. Itsestäni. Mutta sen pelon voittamainen tuo minulle todellisen rauhan. Minut voi heittää pois sahaja joogasta ihmiset, mutta itse en siitä ole lähtenyt.

        ..olen saanut rauhan,mutta yksinomaan nimessä Jeesus,ilman mitään näkyviä maanpäällisiä edustajia.
        Jos siinä on joku "vale-jeesus" ei se minulle käy.

        Käyn aika-ajoin eri kristillisissä seurakunnissa kuuntelemassa,mutta ehtona seurakunnille on Jeesus-keskeisyys.Ei mitään muuta.


    • Väinämöinen

      Piähän suuta pienemmällä, Joukahainen, ettei siuta suohon lauleta. Ei tuossa siun tietämättömyydessä oo mittään vastaamisen väärtiä, kertakaikkisen arvotonta kaikki "tietosi" on.

      Matamista et voi muuta oppia kuin Arvoisan Vastustajan. Siun pittää se laulaa suohon ja oppii ite kaikki alusta uuvestaan. Ihan alusta, kaikki unohtaen.

      Ihan pikkuvinkkinä aluks, jooga tarkottaa simppelisti harjoitusta ja metodit menee jonnekin 4000 eaa, eikä oo ratkaisevasti muuttunu siitä. Matami ei oo keksiny mitään uutta, ainoastaan raha-Sammon miljoonatta kertaa vallanhimossaan jotain naurettavia temppuja hyödyntäen, temppuja joilla ei oo joogan/harjoituksen kanssa mitään tekemistä, vaan ovat vahingollisia vaan.

    • Max

      Kiva että selvensit mitä sahaja yoga tarkottaa. Mulle se kyllä tarkottaa tiettyä uskonlahkoa ja ehkä korkeintaan niiden markkinoimaa mietiskelytekniikkaa. Jos mä haluun puhua jumalyhteydestä, niin en tartte sanskriittia. Mut ok, kukin tyylillään.

      Ehdotan kuitenkin että jokanen vois selventää vaikka sulkujen kanssa mitä sahaja yogalla missäkin yhteydessä tarkottaa. Esim. lause "Sahaja yogassa harjotetaan sahaja yogaa joka johtaa sahaja yogaan" olis ollut mulle ihan käsittämätön vielä pari viikkoa sitten. Se ois paljon selvempi jos siinä lukis "Sahaja yoga uskonlahkossa harjotetaan sahaja yoga mietiskelyä joka johtaa sahaja yogaan (henkilökohtaseen jumalyhteyteen)"

      • Joogisti81

        Hei!
        Olet harvinaisen oikeassa kirjoituksellasi. Sahaja jooga myös parantaa terveyttä ja elämän laatua, kuten kaikki joogaaminen.


    • sami

      morjens Avatar

      Mulla ei yleensä ole aikaa vastailla näihin keskusteluihin mutta luin juttusi mielenkiinnolla ja olen iloinen että olet selvästikin saanut hyviä kokemuksia Sahaja Yogasta.

      Itse koen Sahaja meditaatiossa parhaimmillaan syvää rauhaa ja sisäistä puhdistumista. Rauhalla tarkoitan tilaa jossa olen täysin tyytyväinen ja ajatukseton. Mikään ei mua häiritse vaikka ulkoisia häiriölähteitä olisikin lähettyvillä (lasten äänet, tv, jne) Puhdistumisella tarkoitan tilaa jossa kehostani katoaa päivän touhuista aiheutuneet jännitykset ja stressi esim jalkakylpyä tehdessä.
      Olen todella iloinen tällaisesta mahdollisuudesta. Olen nähnyt paljon ihmisten tekevän raskasta fyysistä työtä ym. ja heillä näkyy olen paljon kuumuutta sisällään, joka purkautuu sitten esim aggressiivisuutena ulos. Olisi epämiellyttävää pitää sisällään huonoa oloa. Meditaatiossa se poistuu itsekseen.

      Puhut mustasta varjosta. SE tuo mieleeni lähinnä juuri jotakin sellaista ylimääräistä kuumuutta sisällämme josta olisi hyvä päästä eroon. Ehkä ne jotka ovat siitä päässeet eroon, huomaavat sellaista herkemmin kanssaihmisissään. ihminen on usein sokea omalle itselleen.

      Puhut kundaliinista. Minä en ainakaan pelkää kundaliinia enkä tiedä kenenkään muun tuntemani sahaja yogin pelkäävän. Kundalini on sisäinen äitimme. Miksi pelkäisit Äitiäsi. Ethän sekoita kundalinia tuohon mustaan josta puhuit, joka tod. näk. on vain ekstra kuumuutta. Kundalini ilmenee ja tuntuu viileänä 'tuulena' kämmenissäsi ja päälaellasi.

      on hienoa että koet meditaation kollektiivin ulkopuolella. Kollektiivi on kuitenkin myös oiva apuvälinen sisäiseen kehittymiseen. Jos joudumme ristiriitoihin toistemme kanssa, 'kantit' hiotuvat pois. Mutta kuinka paljon haluamme kehittyä ja nähdä itseämme. Voimme nähdä muut ja heidän ongelmansa, mutta emme voi muuttaa heitä. Voimme muuttaa vain itseämme. Jos kaikki muutamme itseämme niin maailmasta tulee parempi paikka meille kaikille.

      kesän jatkoja

      sami
      Sahaja Yoga on tosi jees!

      • Kalki_Avatar

        >>Mulla ei yleensä ole aikaa vastailla näihin keskusteluihin mutta luin juttusi mielenkiinnolla ja olen iloinen että olet selvästikin saanut hyviä kokemuksia Sahaja Yogasta.>>

        Tottahan toki. Positiivisen puolelle vaaka kallistuu :-)Enhän mä lopultakaan vaadi joogeilta paljon; vain että Shri Matajin opetusta ei käytettäisi oikeuttamaan henkistä väkivaltaa. Ettei tehtäisi pahaa sahaja yogan nimissä. Ettei lyötäisi, ja kutsuttaisi sitä "rakkaudeksi". Ja että "detachmentti" ei tarkoita julmuutta, - epäinhimillisyyttä, tunteettomuutta ihmissuhteissa.

        >>Itse koen Sahaja meditaatiossa parhaimmillaan syvää rauhaa ja sisäistä puhdistumista.>>

        Niin. Sitä kokee paramchaitanyan sellaisena sateena Sahasrarasta alas, vaibreissonit. Aika usein humahdan aivan spontaanisti samadhiin.

        >>Puhdistumisella tarkoitan tilaa jossa kehostani katoaa päivän touhuista aiheutuneet jännitykset ja stressi esim jalkakylpyä tehdessä. >Puhut mustasta varjosta. SE tuo mieleeni lähinnä juuri jotakin sellaista ylimääräistä kuumuutta sisällämme josta olisi hyvä päästä eroon.>>

        Ei, ei se varjo ollut kuuma. Se oli vaan jotain mitä en ymmärtänyt, se oli tosiasia. En ymmärrä kaikkia näkyjäni kyllä vieläkään; ehkä olen hullu, kenties.

        >>Ehkä ne jotka ovat siitä päässeet eroon, huomaavat sellaista herkemmin kanssaihmisissään. ihminen on usein sokea omalle itselleen. >>

        Joo. Hakkaava käsi ei huomaa tekevänsä väkivaltaa. Sitä imartelee itseään, että "onneksi me ollaan tällaisia oikeanpuoleisia sahaja yogeja", mutta oikeallahan sitä juuri vahingoittaa muita, ja se ei tunnu kipeältä itsessä. Päinvastoin, olo tuntuu ihan mukavalta ja onnelliselta, ja homma pyörii, aurinko paistaa.

        Mun mielestä henkinen väkivalta on pahempaa kuin fyysinen väkivalta, koska henkinen väkivalta usein on enemmän piilossa, ja salatumpaa. Äärimmäisen oikeanpuoleiset henkilöt usein ovat "luonnehäiriöisiä"; sahaja yoga ei sinänsä anna suojaa jos itse haluamme ylittää rajat.

        Ihminen ei itse tiedosta itseään; siksi pitelen peiliä tässä. Jeesailen introspektiossa.

        >>Minä en ainakaan pelkää kundaliinia enkä tiedä kenenkään muun tuntemani sahaja yogin pelkäävän.>>

        Hehee. Olen kuullut sahaja yogien kerrassaan sekoavan, tärisevän, alkavan solvaamaan, huutamaan raivosta; ja olen kuullut s.joogien juoksevan Kundalinia pakoon. Ei ole sun kohdalla sitten sattunut kohdalle. Vielä se päivä tulee.

        >>Miksi pelkäisit Äitiäsi.>>

        Koska salattu tulee ilmi; ja jos on paljon piiloteltavaa, niin tiettyjen juttujen ja luonteenpiirteiden ilmitulo voi sattua. Ihminen on jakaantunut olento. Itseoivallus on vain ensi askel, se ei vielä ole Nirvikalpa-tila. Ja Nirvikalpakin on pelkkä "odotushuone".

        Jos on keskellä, haluaa kuulla vain totuuden. Jos huomio on oikealla, pystyy kuulemaan vain "positiivista", elikkä imartelua.

        >>Ethän sekoita kundalinia tuohon mustaan josta puhuit, joka tod. näk. on vain ekstra kuumuutta. Kundalini ilmenee ja tuntuu viileänä 'tuulena' kämmenissäsi ja päälaellasi. >>

        Menee jankuttamiseksi; aa bee cee. Nämä jutut on sanottu niissä papereissa joita annettiin käsiisi silloin ekoissa proggiksissa vuosia sitten. Oli tarkoitus että edistyttäisiin. Oman itsen kanssa. Eikä rakennettaisi jotain instituutiota, "joka omistaa totuuden"; ei Shri Mataji sellaista sanonut.

        Totuus on Itse.

        >>on hienoa että koet meditaation kollektiivin ulkopuolella. >>

        En tiedä kuka on ulkopuolella ja kuka sisäpuolella. En usko että kukaan sahaja yoga voi omistaa "kollektiivisuutta" ja käyttää sitä lyömä-aseena toista sahaja yogia kohtaan.

        Kollektiivisuus on meditaatiossa olemista.

        Kollektiivisuuden piti ollla rakkautta. Nyt se sotaa ja ironiaa. Se on ok, olen hyväksynyt asian. Enkä ymmärrä mitä "kollektiivisemmat", tai seniorimmat joogit kuvittelevat hyötyvänsä mun kaltaisten joogien syyttelystä.

        Minä olen kollektiivisempi kuin sinä? Olen sahaja joogimpi kuin sinä?

        >>Kollektiivi on kuitenkin myös oiva apuvälinen sisäiseen kehittymiseen.>>

        Toivoisin vielä näkeväni että sahaja yoga kollektiivisuus toimisi niin kuin sen piti toteutua; niin että tuemme toistemme henkistä kasvua(ylösnousua), meditoimme yhdessä, vaihdamme vaibreissoneita, ja iloitsemme toisistamme.

        >>Jos joudumme ristiriitoihin toistemme kanssa, 'kantit' hiotuvat pois. >>

        No, on ollut varsinainen kivipesu tuo joogiego. meinaatko että aiotte päästä irti siitä? En oikein jaksa uskoa. Mun usko kuoli keväällä 2005 kun suuri kirves heilahti kansainvälisillä foorumeilla, ja sahaja joogi johtajat sanoivat kuorossa että sahaja yogaan EI VOI KUULUA MILLOINKAAN sananvapaus. ( yritin tuoda esille tiettyjä Kahlil Gibranin lausumia asioita seksuaalisuudesta, ja suhteuttaa sitä muutamiin syytöksiin.) Elikkä sahaja yoga on salailua. Miksi? En tarkoita sitä että aloittelijoille ei pitäisi heti kertoa kaikkea monimutkaista deiteistä, ym. Vaan sitä että vuosia s.yogassa olleet joogit eivät kommunikoi, paitsi aivan pinnallisella, sovinnaisella tasolla.

        Kuvittelin silloin alussa että meditaatio tosiaan muuttaisi ihmistä. Muutenkin kuin huonompaan ja epäitsenäisempään suuntaan. Vieläkin haluan olla vilpitön.

        >>Mutta kuinka paljon haluamme kehittyä ja nähdä itseämme. ><

        Niin. Siinä on kaksi tietä. Jumalatar on kutsunut ihmisiä; ja siitä kutsusta voi kieltäytyä. Tai kutsun voi ottaa vastaan. Kyllä kait sisäpiirinkin ihmiset tajuavat että Shri Matajin hahmo oli mahamamaya? Adi Shakti on muuta. Rukoilin silloin alussa että lopetettaisiin jo tämä mahamaya-pelleily, - rukoilin että Jumalatar ilmenisi sahaja yogassa Adi Shaktina.

        Toinenkin toive mulla oli; halusin jutella asioista Shri Matajin kanssa henkilökohtaisesti.

        >>Jos kaikki muutamme itseämme niin maailmasta tulee parempi paikka meille kaikille. >>

        Tosi on; tätä maailmaa ja sen ihmisiä ei voi muuttaa; jos se oma halu puuttuu. Viimeinen tuomio on viimekädessä yksilöllinen. Se ei koske ihmiskuntaa kokonaisuutena, tai edes enemmistöä; en jaksa uskoa että se koskettaa edes sahaja yogien enemmistöä. Toivon että koskettaisi.

        Itse tulin aikoinaan hulluksi sahaja yogan sisäisten ristiriitojen takia, ja sen jälkeen toivoni kuoli; olin haudattuna pitkän aikaa. Nyt toivon että tuo kuolema oli todellinen; että sympaattinen on kuollut, jotta Jumalatar voisi toimia.

        Mutta blaa, blaa - tämä kaikki on vaan puhetta ja kirjaimia. Kirjoitettu rakkaus ei ole sama kuin todellisuus.

        Tänään mä iloitsen ja tanssin Kalin kanssa tandavaa; Shri Mataji on krishnamaassa ja vaibreissonit katossa!!!

        Jay Shri Mataji!


    • Joogisti81

      Hei!
      Meilläkin on piiri ja minä en halua kuulua piiriin. Minä olen erinlainen kuin muut ja minua sanotaan epänormaaliksi ja huomautellaan ilkeästi: -Älkää te muut vain tehkö kuin tuo ja muutenkin tuntuu kuinka minua joogatunneilla haukutaan ja alistetaan. Olen tullut varovaiseksi! En ole tervetullut tietyille tunneille. Kokeneemmat ihmiset hyväksyvät minut ja ovat ylpeitä, kun käyn juuri heidän tunneillaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe