Tässä on pihvi

EU:n yhteinen maatalouspolitiikkaa johtaa elintarvikkeiden rajuun ylituotantoon, mitä sitten pitää kaupitella alehintaan kolmansiin maihin. Eurooppalaiset kuluttajat maksavat luonnollisesti kuluttajahinnoissa tämän lystin.

Keskustan tavoite on pitää kiinni vähintään nykyisestä maataloustuesta. Mieluummin Keskusta haluaisi kasvattaa maataloustukien määriä. Jos siis maataloustukea lisättäisiin Suomessa 10 %, siitä seuraisi, että sitä lisättäisiin myös muissa EU-maissa 10 % ja siitä puolestaan seuraisi, että ylituotanto lisääntyisi entisestään 10 % tai eurooppalaiset alkaisivat lihoa 10 %. Ja kaikesta tästä seuraisi, että eurooppalaiset saisivat maksaa ruuastaan vähintään 10 % enemmän kuin nyt.

Englannin ehdotus on päinvastainen. Alennetaan maataloustukien määriä niin, että saavutetaan Englannin taso. Ylituotanto vähenisi, ehkä jopa poistuisi, mistä seuraisi kuluttajahintojen lasku, koska ylituotannon kauppaamista kolmansiin maihin ei tarvitse kustantaa.

Miksi Englannin ehdotusta sitten vastustetaan, vaikka se ei suinkaan vaarantaisi yhdenkään maan elintarvikeomavaraisuutta. Sitä vastustetaan siksi, että maatalous ja siitä elävä teollisuus ja kauppaa lobbaavat poliitikkoja koko ajan. Toinen syy on se, että eräissä maissa kuten Suomessa on suurehko puolue, joka haluaa ohjata rahavirtoja kuluttajilta maatalousyrittäjille ja elintarviketeollisuudelle sekä kaupalle.

Kun EU:n politiikka on erittääin maatalousystävällistä elintarviketeollisuus ja -kauppa mukaan lukien, se tarkoittaa samalla, että EU:n politiikka on hyvin kuluttaja- ja veronmaksajavihamielistä. Meillä Suomessa Keskusta on erityisen kuluttaja- ja veronmaksajavihamielinen puolue sen lisäksi, että se on myös kaupunkilaisvihamielinen puolue.

59

2101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielialapankki

      Heh hehheee!

    • anti keris

      lämmitysaineena, ettei meidän veronmaksajien tarvitsisi tukea myös jemmareiden tupailtojen lämmityskustannuksia?

      • Vastaisiko Oiva?

        Pitääkö tosiaan senkin viljan tuotannosta rokottaa veronmaksajia, joka menee viljelijän talon lämmitykseen?


      • ???

        Ei kai sitä nyt taivaalle savuna kukaan polta. Kyllä se tupailloissakin paremmin maistuu 96% kirkastettuna isojen poikien käyttöön tarkoitettuna hyötynesteenä.


      • anti keris
        ??? kirjoitti:

        Ei kai sitä nyt taivaalle savuna kukaan polta. Kyllä se tupailloissakin paremmin maistuu 96% kirkastettuna isojen poikien käyttöön tarkoitettuna hyötynesteenä.

        oikein televisio-ohjelma, jossa isäntä polleasti esitteli laitteistoa ja kertoili sen olevan kannattavampaa kuin öljyllä lämmitys.
        No totta helvetissä se on kannattavampaa kun me verorahoilla sitä tuemme.


      • verorahoilla
        anti keris kirjoitti:

        oikein televisio-ohjelma, jossa isäntä polleasti esitteli laitteistoa ja kertoili sen olevan kannattavampaa kuin öljyllä lämmitys.
        No totta helvetissä se on kannattavampaa kun me verorahoilla sitä tuemme.

        Millä verorahoilla sinäkin tuet,mies on päivät pitkät täällä jauhamassa paskaa.Epäilenpä vahvasti että elät yhteiskunnan tuella,kannattaisi hieman katsella mitä puhuu.
        Tai ajattele mitä puhut,eikä niin että puhut mitä ajattelet.


      • anti keris
        verorahoilla kirjoitti:

        Millä verorahoilla sinäkin tuet,mies on päivät pitkät täällä jauhamassa paskaa.Epäilenpä vahvasti että elät yhteiskunnan tuella,kannattaisi hieman katsella mitä puhuu.
        Tai ajattele mitä puhut,eikä niin että puhut mitä ajattelet.

        verojaan jo yli 40 vuotta ja maksaa edelleen. Lisäksi tuo viljanpolttojuttu on aivan totta. Kumoa, jos pystyt!
        Btw, paljonkokeris nostaa sossusta kuussa?


      • Ruokohelpi
        verorahoilla kirjoitti:

        Millä verorahoilla sinäkin tuet,mies on päivät pitkät täällä jauhamassa paskaa.Epäilenpä vahvasti että elät yhteiskunnan tuella,kannattaisi hieman katsella mitä puhuu.
        Tai ajattele mitä puhut,eikä niin että puhut mitä ajattelet.

        Ota mieluummin asiallisesti kantaa tuohon ihmettelyyn siitä, että isännät käyttävät tukirahalla tuotettua viljaa (esim. ohraa) lämmitysaineena.

        Onko siinä sinun mielestäsi jotain mätää?


      • mätää
        Ruokohelpi kirjoitti:

        Ota mieluummin asiallisesti kantaa tuohon ihmettelyyn siitä, että isännät käyttävät tukirahalla tuotettua viljaa (esim. ohraa) lämmitysaineena.

        Onko siinä sinun mielestäsi jotain mätää?

        jos ei kerran vilja ole pilaantunutta.


      • Minä, Jorma Tanner
        anti keris kirjoitti:

        verojaan jo yli 40 vuotta ja maksaa edelleen. Lisäksi tuo viljanpolttojuttu on aivan totta. Kumoa, jos pystyt!
        Btw, paljonkokeris nostaa sossusta kuussa?

        mäkättää. Heitä käpy voltti!


    • Vantaan-Vittuilija

      Olet kiitettävästi miettinyt asioita tänään. Silti harhailet yltiöliberalismissa ja jatkuvuutta väheksyvässä ylijäämämarkkinoiden utopiassa.

      Miksi edelleenkin vihaat suomalaista maataloutta mikä tuottaa suomalaisille ihmisille ruokaa?

      Kannattaisi pohtia vaikka punakapinaa, jolloin Mannerheim johti kansakunnan huoltoa ensijaisesti mitalien sijaan. Kuten punakaartilla oli tapana palkita aittojen ryöstäjiä.

      • tyrkytä

        Kyllä meillä on jo noita ennestäänkin vaan ei yhtään noin sekopäistä.


      • En ole tänään kovinkaan paljon miettynyt asioita. Olen vain kirjoitellut tänne jo aiemmin mietittyjä asioita. Olen seurannut asioita sen verran kauan, että miettimistä ei ole tarvinnut suorittaa yhden päivän aikana.

        Yltiöliberalismi on sinulle liian vaikea käsite, että sitä kannattaisi tässä tarkemmin pohtia. Sanotaan nyt vaikka näin, että se naisesi ei ole yltioliberalisti, vaan tuntee ihan normaalia vapauden kaipuuta, kun on joutunut sun naamaasi tarpeeksi tuijottamaan. Ja nyt se sitten käy vieraissa eikä edes salaa sitä sulta. Siinä on jo pikkasen sitä yltiömäisyyttä.

        Ylijäämää ei maataloudessa tunneta. On vain ylituotantoa, joka on saatava vaikka pilaantuneenakin jonkun muun maksettavaksi. Se ei ole utopiaa, vaan valitettavasti totisinta totta. Tätä jatkuvuutta en väheksy, se suorastaan kiusaa minua, kun tiedän, ketkä joutuvat maksamaan laskun.

        Suomalaista maataloutta en vihaa enkä ole koskaan vihannut. Olen itsekin harjoittanut pienimuotoista harrastelijamaataloutta ja olen jopa kerran ollut haastateltavana eräässä lehdessä tämän harrastuksen osalta, kun toimittaja ihmetteli kasvimaani tuotteiden komeutta. Erityisen ylpeä olen punajuuri- ja porkkanatuotantoni korkeasta laadusta. Tukea en ole saanut koskaan yhtään tähän viljelytoimintaani. Luulen, että kepulit ovat siinä syrjineet minua kuten monia muitakin pienviljelijöitä.

        En vihaa myöskään muiden maiden maataloutta, sillä ulkomailla oleskellassani en halua kuitenkaan tilata ruokaa Suomesta saakka. En ole vielä kertaakaan sairastunut ulkomaisesta ruuasta. Vain kerran on ripuli yllättynyt ulkomaanmatkalla ja sekin tapahtui kotimaassa Ruotsin laivalta jo palattuani. Ruoka lienee ollut suomalaista.


      • hakea
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En ole tänään kovinkaan paljon miettynyt asioita. Olen vain kirjoitellut tänne jo aiemmin mietittyjä asioita. Olen seurannut asioita sen verran kauan, että miettimistä ei ole tarvinnut suorittaa yhden päivän aikana.

        Yltiöliberalismi on sinulle liian vaikea käsite, että sitä kannattaisi tässä tarkemmin pohtia. Sanotaan nyt vaikka näin, että se naisesi ei ole yltioliberalisti, vaan tuntee ihan normaalia vapauden kaipuuta, kun on joutunut sun naamaasi tarpeeksi tuijottamaan. Ja nyt se sitten käy vieraissa eikä edes salaa sitä sulta. Siinä on jo pikkasen sitä yltiömäisyyttä.

        Ylijäämää ei maataloudessa tunneta. On vain ylituotantoa, joka on saatava vaikka pilaantuneenakin jonkun muun maksettavaksi. Se ei ole utopiaa, vaan valitettavasti totisinta totta. Tätä jatkuvuutta en väheksy, se suorastaan kiusaa minua, kun tiedän, ketkä joutuvat maksamaan laskun.

        Suomalaista maataloutta en vihaa enkä ole koskaan vihannut. Olen itsekin harjoittanut pienimuotoista harrastelijamaataloutta ja olen jopa kerran ollut haastateltavana eräässä lehdessä tämän harrastuksen osalta, kun toimittaja ihmetteli kasvimaani tuotteiden komeutta. Erityisen ylpeä olen punajuuri- ja porkkanatuotantoni korkeasta laadusta. Tukea en ole saanut koskaan yhtään tähän viljelytoimintaani. Luulen, että kepulit ovat siinä syrjineet minua kuten monia muitakin pienviljelijöitä.

        En vihaa myöskään muiden maiden maataloutta, sillä ulkomailla oleskellassani en halua kuitenkaan tilata ruokaa Suomesta saakka. En ole vielä kertaakaan sairastunut ulkomaisesta ruuasta. Vain kerran on ripuli yllättynyt ulkomaanmatkalla ja sekin tapahtui kotimaassa Ruotsin laivalta jo palattuani. Ruoka lienee ollut suomalaista.

        Kyllä me vain olemme saaneet,EU:hun liittymisen myötä vain jouduimme kaksinkertaistamaan tilakoon joka on nyt hieman runsas kaksi aaria.
        Rattorinkin voi vaihtaa kahden vuoden välein,leikkupuimurin myimme pois kun luovuimme viljanviljelystä.
        Nykyisin viljelemme vain luomua vai oliko se luumua,no oli miten oli niin koko tuotanto on nyt lähinnä marjoja.
        Tuosta valmistamme viiniä ja saat olla varma että tukea pitää ottaa ja välillä reilustikin.


      • Palstapoliisi
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En ole tänään kovinkaan paljon miettynyt asioita. Olen vain kirjoitellut tänne jo aiemmin mietittyjä asioita. Olen seurannut asioita sen verran kauan, että miettimistä ei ole tarvinnut suorittaa yhden päivän aikana.

        Yltiöliberalismi on sinulle liian vaikea käsite, että sitä kannattaisi tässä tarkemmin pohtia. Sanotaan nyt vaikka näin, että se naisesi ei ole yltioliberalisti, vaan tuntee ihan normaalia vapauden kaipuuta, kun on joutunut sun naamaasi tarpeeksi tuijottamaan. Ja nyt se sitten käy vieraissa eikä edes salaa sitä sulta. Siinä on jo pikkasen sitä yltiömäisyyttä.

        Ylijäämää ei maataloudessa tunneta. On vain ylituotantoa, joka on saatava vaikka pilaantuneenakin jonkun muun maksettavaksi. Se ei ole utopiaa, vaan valitettavasti totisinta totta. Tätä jatkuvuutta en väheksy, se suorastaan kiusaa minua, kun tiedän, ketkä joutuvat maksamaan laskun.

        Suomalaista maataloutta en vihaa enkä ole koskaan vihannut. Olen itsekin harjoittanut pienimuotoista harrastelijamaataloutta ja olen jopa kerran ollut haastateltavana eräässä lehdessä tämän harrastuksen osalta, kun toimittaja ihmetteli kasvimaani tuotteiden komeutta. Erityisen ylpeä olen punajuuri- ja porkkanatuotantoni korkeasta laadusta. Tukea en ole saanut koskaan yhtään tähän viljelytoimintaani. Luulen, että kepulit ovat siinä syrjineet minua kuten monia muitakin pienviljelijöitä.

        En vihaa myöskään muiden maiden maataloutta, sillä ulkomailla oleskellassani en halua kuitenkaan tilata ruokaa Suomesta saakka. En ole vielä kertaakaan sairastunut ulkomaisesta ruuasta. Vain kerran on ripuli yllättynyt ulkomaanmatkalla ja sekin tapahtui kotimaassa Ruotsin laivalta jo palattuani. Ruoka lienee ollut suomalaista.

        "Suomalaista maataloutta en vihaa enkä ole koskaan vihannut. Olen itsekin harjoittanut pienimuotoista harrastelijamaataloutta ja olen jopa kerran ollut haastateltavana eräässä lehdessä tämän harrastuksen osalta, kun toimittaja ihmetteli kasvimaani tuotteiden komeutta."


        Kerroit tuon aikoinaan kepupalstalla. Nyt jäit kiinni, mulkku. Haista vittu!


    • oivahärkönen

      ... maataloudesta. Hän ei tunne siihen liittyviä asioita, mutta propagandaa tulee monta avausta päivässä.

      Hän on varmaan hermostunut, kun minä tuossa täällääkin julkaisemassani lehtikirjoituksessa todistan, että tukiaiset ovat tosiasiassa subventiota elintarvikkeiden kulutushintojen alentamiseksi. Todistan myös, että Englanti on saanut väärin perustein takaisin suurimman osan unionille maksamiinsa jäsenmaksuihin sisältyvästä rahasta, joka on mennyt EU:n maksamiin maataloustukiaisiin. Nämä brittien palautukset on jaettu sitten muiden maksettavaksi. Suomen osuus on 130 milj. €.

      Mpp on erikoisen hermostunut siitä, että todistan, että juuri sosialidemokraatit ovat tuon tukiaissysteemin luoja. Lipponenkin kehui aikoinaan, että EU on sosialidemokraattinen projekti. Sitä se oli tässäkin suhteessa. Siellä oli tukiaisten taso kaksinkertainen meidän tukiaisiin verrattuna ja tuottajahinnat vastaavasti alempia. Subventointi oli tuossa sosialidemokraattisessa projektissa siis vielä pitemmällä kuin meillä. Näin tukiaiset kaksinkertaistuivat liittyessämme unioniin.

      Tukiaiset tosiaan johtavat maailmanlaajuiseen ylituotantoon. Se tosin ei ole kummoinenkaan ongelma enää Euroopassa. Ylituotannon vientitukiin osallistuvat nykyään myös tuottajat, mikä hillitsee ylituotantoa.

      Tukiaiset ovat maailmanlaajuinen ongelma, ne pitäisi lopettaa kaikkialla yhtäaikaa. Jos yksi maa lopettaa ne, siellä loppuu viljely sinä päivänä, sillä naapureista tuodaan tukiaisilla subventoituja tuotteita sen maan markkinoille.

      • anti keris

        miksi minun pitää veroillani tukea jemmareiden viljanpolttoa?


      • anti oiva

        vaan olet kirjoittanut mielipiteesi. Joka itseasiassa on ihan paskaa.


      • Minä, Jorma Tanner

        Palstan demarisiipi on niin typerää, ettei se halua uskoa mitään muuta kuin sossujen kepuvastaista propagandaa.


      • Lukenut

        Oiva on kyykyttänyt noita poikasia jo monta kertaa no Oivalle se on helppoa kun tietää paljon enemmän kun nämä räkänokka räkyttäjät.

        Oiva on tämän saitin kingi maatalous asioissa ja muissakin.

        Oiva vaikka asutkin siellä Hesassa jossa yleensä on vain räkyttäjiä,toivon,että jaksat puhua noille tietämättömille tietoa.


      • oivahärkönen
        anti keris kirjoitti:

        miksi minun pitää veroillani tukea jemmareiden viljanpolttoa?

        ... (subventiopolitiikan) mielettemyys näkyy tuossa, kun tuottajahinat ovat niin alhaiset, että viljan käyttäminen polttoaineena on edullisempaa kuin sen myyminen. Siitä on vain se etu, että ovatpahan nekin viljat pois markkinoilta alentamasta vielä enemmän hintaa.


      • oivahärkönen
        Lukenut kirjoitti:

        Oiva on kyykyttänyt noita poikasia jo monta kertaa no Oivalle se on helppoa kun tietää paljon enemmän kun nämä räkänokka räkyttäjät.

        Oiva on tämän saitin kingi maatalous asioissa ja muissakin.

        Oiva vaikka asutkin siellä Hesassa jossa yleensä on vain räkyttäjiä,toivon,että jaksat puhua noille tietämättömille tietoa.

        Olen koko ikäni seurannut politiikkaa ja lukenut paljon poliittisia ja historiallisia kirjoja. Olen asunut Ilomantsissa, Joensuussa, Kuopiossa, Lappeenrannassa, Helsingissä ja nyt Vantaalla.


      • www
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... (subventiopolitiikan) mielettemyys näkyy tuossa, kun tuottajahinat ovat niin alhaiset, että viljan käyttäminen polttoaineena on edullisempaa kuin sen myyminen. Siitä on vain se etu, että ovatpahan nekin viljat pois markkinoilta alentamasta vielä enemmän hintaa.

        Miksi senkin viljan tuotantoa täytyy veronmaksajan tukea, joka ei tule edes kuluttajan käyttöön, vaan palaa viljelijän uunissa?

        Eikö ne moninaiset tuet olekkaan tarkoitettu ruoan tuottamiseen kuluttajalle, vai miten tämä asia menee?


      • oivahärkönen kirjoitti:

        Olen koko ikäni seurannut politiikkaa ja lukenut paljon poliittisia ja historiallisia kirjoja. Olen asunut Ilomantsissa, Joensuussa, Kuopiossa, Lappeenrannassa, Helsingissä ja nyt Vantaalla.

        Yritä vaan jaksaa, koska nyt minun ja muiden lisäkseni myös Tony Blair ja brittihallitus on vain lisännyt maataloustukikritiikkiään. Lue myös tämän päivän Hesarista pääkirjoitustoimittaja Paavo Raution viisas kolumni. Ristiretkellesi on tullut yhä usemapia vastuksia.

        Monessa paikassa olet asunut. Käypä joskus vieraillakin mailla. Norjassa kannattaa kuitenkin vain piipahtaa, koska siellä on maailman korkein maataloustuki ja maailman kalleinta ruokaa.


      • keräämään..
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Yritä vaan jaksaa, koska nyt minun ja muiden lisäkseni myös Tony Blair ja brittihallitus on vain lisännyt maataloustukikritiikkiään. Lue myös tämän päivän Hesarista pääkirjoitustoimittaja Paavo Raution viisas kolumni. Ristiretkellesi on tullut yhä usemapia vastuksia.

        Monessa paikassa olet asunut. Käypä joskus vieraillakin mailla. Norjassa kannattaa kuitenkin vain piipahtaa, koska siellä on maailman korkein maataloustuki ja maailman kalleinta ruokaa.

        Anti-maataloustuki nimilistaa..
        Ainakin Kapi-ukko ja Wiljami kirjoittaa nimensä siihen "koruadressiin", jonka voitte sitten luovuttaa "kassi-almalle"!


      • käyttää..
        www kirjoitti:

        Miksi senkin viljan tuotantoa täytyy veronmaksajan tukea, joka ei tule edes kuluttajan käyttöön, vaan palaa viljelijän uunissa?

        Eikö ne moninaiset tuet olekkaan tarkoitettu ruoan tuottamiseen kuluttajalle, vai miten tämä asia menee?

        sitä tukea hyväksesi ja ostaa halvalla viljaa polttoaineeksi.
        Saat verorahoja takaisin sillä konstilla!


      • www
        käyttää.. kirjoitti:

        sitä tukea hyväksesi ja ostaa halvalla viljaa polttoaineeksi.
        Saat verorahoja takaisin sillä konstilla!

        Minulla on sähkö/puulämmitys, eikä kai minua voi pakottaa laittamaan viljan polttamiseen tarkoitettuja kattiloita?

        Kyse on siis edelleen siitä, millä perusteilla veronmaksajan täytyy maksaa viljelijälle tukea siitä viljasta, jolla viljelijä lämmittää taloaan?

        Siis tukea viljelijän läämmityskustannuksiin?


      • Wiljami
        keräämään.. kirjoitti:

        Anti-maataloustuki nimilistaa..
        Ainakin Kapi-ukko ja Wiljami kirjoittaa nimensä siihen "koruadressiin", jonka voitte sitten luovuttaa "kassi-almalle"!

        ..., koska Korkeaoja hoitaa tunaroillinnaan tuet pois ilman adressejakin. Vai muistatko edes JONKUN etuuden, minkä Korkoaoja on saanut maanviljelijöille järjestettyä.

        Wiljami


      • anti keris
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... (subventiopolitiikan) mielettemyys näkyy tuossa, kun tuottajahinat ovat niin alhaiset, että viljan käyttäminen polttoaineena on edullisempaa kuin sen myyminen. Siitä on vain se etu, että ovatpahan nekin viljat pois markkinoilta alentamasta vielä enemmän hintaa.

        että viljaa saa polttaa ja toisekseen, meidän muiden veromarkoilla tuttua viljaa kaiken lisäksi!
        Otetaas esimerkki, jos rakennat autosi toimimaan kaiken maailman rypsiöljyillä tai muilla luonnontuotteilla kuin noilla perinteisillä, joudut maksamaan dieselverot ja kaikki. Kun taas pistät kattilaasi TUETTUA viljaa, ei tule mitään kuluja.
        Ri varmasti ole demarien keksimää tai edes hyväksymää menettelyä yhteiskunnan varoin tuettujen ruokatarpeiden poltto lämmitykseen. Samaan aikaan tehdään mahdollisimman vaikeaksi ja jopa rikolliseksi nykyisin paljonkin harrastetun dyykkaamisen eli käyttökelpoisten elintarvikkeiden haku kauppojen roskiksista ja ökyisännät pistää viljaa lämmityskattilaan. Irvokasta!


      • keräämään.. kirjoitti:

        Anti-maataloustuki nimilistaa..
        Ainakin Kapi-ukko ja Wiljami kirjoittaa nimensä siihen "koruadressiin", jonka voitte sitten luovuttaa "kassi-almalle"!

        En usko tällaisten nimilistojen vaikutukseen. Tällä hetkellä hyvän asian eteen ponnistelle Britannian hallitus. Toivokaamme, ettei se anna periksi ja järki voittaa.


      • pääkirjoitukset
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Yritä vaan jaksaa, koska nyt minun ja muiden lisäkseni myös Tony Blair ja brittihallitus on vain lisännyt maataloustukikritiikkiään. Lue myös tämän päivän Hesarista pääkirjoitustoimittaja Paavo Raution viisas kolumni. Ristiretkellesi on tullut yhä usemapia vastuksia.

        Monessa paikassa olet asunut. Käypä joskus vieraillakin mailla. Norjassa kannattaa kuitenkin vain piipahtaa, koska siellä on maailman korkein maataloustuki ja maailman kalleinta ruokaa.

        Sinä päivänä kun Hesarin toimittajat kertovat lehdessään mikä on heidän isänsä älykkyysosamäärä, alan taas lukea lehteä vakavissani. Nykyisin Hesari on todellakin samantasoinen mielipidepankki kuin CIAn täkäläinen etäpääte, vantaalaisintellektuelleille suunnattu Valitut Palat, tai taannoinen Henkisen maanpuolustuksen suunnittelukunnan Suomalainen, "pakkomielle joka kotiin" (Haavikko).

        Hesari on aina ollut täkäläinen etäpääte atlantintakaisten kumipallopäämiesten elämänarvoista. Kun Hesarissa eri tavoin hyökätään Keskustaa ja sen edustamia etuja vastaan, siinä on aina astian maku. Tapaus Lipponen-Jäätteenmäen jälkeen Hesari on menettänyt loputkin uskottavuudestaan. Murdochjournalismi on vakiintunut Suomeen.

        Kuinka Hesarin pääkirjoitukset ensimmäisen kerran noteerasivat ilmastomuutoksen tosiissaan? No, kirjoituksessa kehotettiin rakentamaan enemmän tekojääratoja, koska talvien lämpeneminen on tosiasia. "Ilmastomuutos täytyy ottaa vakavasti", kirjoituksessa todettiin.


      • oivahärkönen
        www kirjoitti:

        Miksi senkin viljan tuotantoa täytyy veronmaksajan tukea, joka ei tule edes kuluttajan käyttöön, vaan palaa viljelijän uunissa?

        Eikö ne moninaiset tuet olekkaan tarkoitettu ruoan tuottamiseen kuluttajalle, vai miten tämä asia menee?

        ... tuottamiseen ne ovat tuottamiseen ne ovat tarkoitetut. Muttä EU:ssa, sosialidemokraattisessa projektissa, vain homma menee niin pitkälle, että ruokaa kannattaa polttaa. Se on vakava varoitus markkinoiden liian pitkälle menevässä ohjailuissa ja maailmanlaajuisesta tukiaisongelmasta.

        Olen monesti kirjoittanut yksityikohtaisesti, että suomalainen talonpoika ja yhteikunta kyllä pärjäisivät siinäkin tilanteeessa, että tukiaiset popetetaan kaikkialla.


      • oivahärkönen
        anti keris kirjoitti:

        että viljaa saa polttaa ja toisekseen, meidän muiden veromarkoilla tuttua viljaa kaiken lisäksi!
        Otetaas esimerkki, jos rakennat autosi toimimaan kaiken maailman rypsiöljyillä tai muilla luonnontuotteilla kuin noilla perinteisillä, joudut maksamaan dieselverot ja kaikki. Kun taas pistät kattilaasi TUETTUA viljaa, ei tule mitään kuluja.
        Ri varmasti ole demarien keksimää tai edes hyväksymää menettelyä yhteiskunnan varoin tuettujen ruokatarpeiden poltto lämmitykseen. Samaan aikaan tehdään mahdollisimman vaikeaksi ja jopa rikolliseksi nykyisin paljonkin harrastetun dyykkaamisen eli käyttökelpoisten elintarvikkeiden haku kauppojen roskiksista ja ökyisännät pistää viljaa lämmityskattilaan. Irvokasta!

        ... tuohon polttamiseen. Lisään vielä, että vaikea sitä on valvoa, poltetaanko vilja vai syödäänkö se.


      • oivahärkönen
        Wiljami kirjoitti:

        ..., koska Korkeaoja hoitaa tunaroillinnaan tuet pois ilman adressejakin. Vai muistatko edes JONKUN etuuden, minkä Korkoaoja on saanut maanviljelijöille järjestettyä.

        Wiljami

        ... puolustaa suomalaista talonpoikaa pahoja kepulaisia vastaan.


      • oivahärkönen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En usko tällaisten nimilistojen vaikutukseen. Tällä hetkellä hyvän asian eteen ponnistelle Britannian hallitus. Toivokaamme, ettei se anna periksi ja järki voittaa.

        ... näitä sosialistien subentioita eli maataloustukiaisia, jottei viljaa kannattaisi käyttää polttoaineena.

        Blairin vain on tajuttava, että olkoon tuet isot tai pienet unionin alueella, Britannian on maksettava niistä EU:n kassaan saman verran kuin muutkin.


      • ohjaavat
        www kirjoitti:

        Minulla on sähkö/puulämmitys, eikä kai minua voi pakottaa laittamaan viljan polttamiseen tarkoitettuja kattiloita?

        Kyse on siis edelleen siitä, millä perusteilla veronmaksajan täytyy maksaa viljelijälle tukea siitä viljasta, jolla viljelijä lämmittää taloaan?

        Siis tukea viljelijän läämmityskustannuksiin?

        mihin viljaa käytetään.

        Ja toiseksi viime syksynä osa viljasta oli sateen vuoksi sen verran huonolaatuista että se oltaisiin viety kaatopaikalle, jollei olisi ollut mahdollisuutta lämmittää esim kankaanpään asuntoja.

        Ja lisäksi vielä on ympäristön kannalta parempi käyttää viljaa polttoaineena kuin öljyä. Ei tule edes vaihtotaseen alijäämiä.

        Moraalisesti ajateluna viljan poltto on hankala asia, mutta onko moraalisesti oiken ettei viljalle anneta mitään rahallista arvoa?


      • hyvääkin
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Yritä vaan jaksaa, koska nyt minun ja muiden lisäkseni myös Tony Blair ja brittihallitus on vain lisännyt maataloustukikritiikkiään. Lue myös tämän päivän Hesarista pääkirjoitustoimittaja Paavo Raution viisas kolumni. Ristiretkellesi on tullut yhä usemapia vastuksia.

        Monessa paikassa olet asunut. Käypä joskus vieraillakin mailla. Norjassa kannattaa kuitenkin vain piipahtaa, koska siellä on maailman korkein maataloustuki ja maailman kalleinta ruokaa.

        Ja tuo on Norjan kuulumattomuus euvostoliittoon.
        Sillä ei ole mitään merkitystä mitä se ruoka ja muut perusedellytykset maksavat vaan sillä paljonko niitä ansioillaan saa.


      • oivahärkönen kirjoitti:

        ... näitä sosialistien subentioita eli maataloustukiaisia, jottei viljaa kannattaisi käyttää polttoaineena.

        Blairin vain on tajuttava, että olkoon tuet isot tai pienet unionin alueella, Britannian on maksettava niistä EU:n kassaan saman verran kuin muutkin.

        Maatalostuet ovat sosialistisia subventioita. Osuit kerrankin Oiva naulan kantaan.

        Tony Blair tajuaa kyllä asian. Hänhän on sanonut, että Englanti on valmis luopumaan jäsenmaksualennuksestaan, kun maataloustuet saadaan järkevälle tasolle. Englanti on aikoinaan nevotellut itselleen tällaisen alennuksen, joten sillä on oikeus se pitää kuten meilläkin on oikeus 142-tukeen, vaikka ministeri Korkeaoja päättikin ilman mitään EU:n vaatimusta alentaa sitä. Pohjoisen viljelijät olivat niin näreissään Korkeaojan tempusta, että kääntyivät jo kunnon kommunistin Esko Seppäsen puoleen oikeutta saadakseen.


      • anti keris
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... tuohon polttamiseen. Lisään vielä, että vaikea sitä on valvoa, poltetaanko vilja vai syödäänkö se.

        Jos kerran tuotetuista tonneista maksetaan tilalle tukea, tulee se pystyä myös näyttämään, paljonko siitä on myyty ulos! Ja tonneittain ei pysty "omaan käyttöön" syömään yksikään tila. Taas lipsui pahemman kerran puolustelusi, kas kun et laittanut, että Lipponen käskee polttamaan. Kaiken muunhan sinä olet jo Lipposen syyksi laittanutkin.


      • anti keris
        ohjaavat kirjoitti:

        mihin viljaa käytetään.

        Ja toiseksi viime syksynä osa viljasta oli sateen vuoksi sen verran huonolaatuista että se oltaisiin viety kaatopaikalle, jollei olisi ollut mahdollisuutta lämmittää esim kankaanpään asuntoja.

        Ja lisäksi vielä on ympäristön kannalta parempi käyttää viljaa polttoaineena kuin öljyä. Ei tule edes vaihtotaseen alijäämiä.

        Moraalisesti ajateluna viljan poltto on hankala asia, mutta onko moraalisesti oiken ettei viljalle anneta mitään rahallista arvoa?

        että viljaa poltetaan. Polttakoon vaikka reikäleipiä tai korvapuusteja, mutta se pistää vihoiksi, että tavalliset veronmaksajat verorahoillaan tukevat moista toimintoa. Jos noista viljatonneista joutuisi maksamaan takaisin tukirahat, ei poltto enää olisikaan perusteltavissa kannattavuudella. Otan itsekin mielelläni vastaan subventiota lämmityskuluihini, jos joku vaan keksii hyvän keinon siihen. Miten olisi maataloustukiaisten laajentaminen kaikkiin lämmitysmuotoihin?


      • perittäisiin takaisin
        anti keris kirjoitti:

        että viljaa poltetaan. Polttakoon vaikka reikäleipiä tai korvapuusteja, mutta se pistää vihoiksi, että tavalliset veronmaksajat verorahoillaan tukevat moista toimintoa. Jos noista viljatonneista joutuisi maksamaan takaisin tukirahat, ei poltto enää olisikaan perusteltavissa kannattavuudella. Otan itsekin mielelläni vastaan subventiota lämmityskuluihini, jos joku vaan keksii hyvän keinon siihen. Miten olisi maataloustukiaisten laajentaminen kaikkiin lämmitysmuotoihin?

        olisi viljan poltto näillä löpön hinnoilla kannattavaa.

        Sinähän saat silloin tuki hyödyn itsellesi jos ostat viljaa sen vuoksi että lämmittäisit sillä talosi. Tukien vuoksi itse viljan hinta on alhaalla.

        Mitenkäs suhtaudut sokerin käyttöön tien hoidossa suolan tilalla?


      • anti keris
        perittäisiin takaisin kirjoitti:

        olisi viljan poltto näillä löpön hinnoilla kannattavaa.

        Sinähän saat silloin tuki hyödyn itsellesi jos ostat viljaa sen vuoksi että lämmittäisit sillä talosi. Tukien vuoksi itse viljan hinta on alhaalla.

        Mitenkäs suhtaudut sokerin käyttöön tien hoidossa suolan tilalla?

        mitä väitteelläsi annat ymmärtää. Tai sitten olet kerimäki ja oiva samassa persoonassa.
        Toisaalta, olet lähellä ikiliikkujan keksimistä: ostetaan ylituotettua ja yliTUETTUA viljaa polttamista varten, josta seuraa ylituotannosta johtuva lisätuki, josta seuraa taas lisää ylituotettua ja yliTUETTUA viljaa, josta seuraa........


      • anti keris
        perittäisiin takaisin kirjoitti:

        olisi viljan poltto näillä löpön hinnoilla kannattavaa.

        Sinähän saat silloin tuki hyödyn itsellesi jos ostat viljaa sen vuoksi että lämmittäisit sillä talosi. Tukien vuoksi itse viljan hinta on alhaalla.

        Mitenkäs suhtaudut sokerin käyttöön tien hoidossa suolan tilalla?

        Et taida omistaa autoa, jos suosit suolan käyttöä muualla kuin ruoassa! Sitä varten on autoissa oltava asianmukaiset renkaat, että niillä päästään liikenteessä turvallisesti liikkumaan. Tuo suolaus vain näennäisesti parantaa turvallisuutta. Niillä tieosuuksilla, joilla suolausta on vähennetty, ei onnettomuuksi satu yhtään enempää. Sokerit kahviin, suolat ruokiin.


      • uusi asia
        anti keris kirjoitti:

        Et taida omistaa autoa, jos suosit suolan käyttöä muualla kuin ruoassa! Sitä varten on autoissa oltava asianmukaiset renkaat, että niillä päästään liikenteessä turvallisesti liikkumaan. Tuo suolaus vain näennäisesti parantaa turvallisuutta. Niillä tieosuuksilla, joilla suolausta on vähennetty, ei onnettomuuksi satu yhtään enempää. Sokerit kahviin, suolat ruokiin.

        tuo sokerin käyttö suolan asemasta tiellä.
        No sitähän on kokeiltu jo Ruotsissa.

        En suosi suolan käyttöä käytän vain kitkoja.


      • tuon ikiliikkujan keksijä
        anti keris kirjoitti:

        mitä väitteelläsi annat ymmärtää. Tai sitten olet kerimäki ja oiva samassa persoonassa.
        Toisaalta, olet lähellä ikiliikkujan keksimistä: ostetaan ylituotettua ja yliTUETTUA viljaa polttamista varten, josta seuraa ylituotannosta johtuva lisätuki, josta seuraa taas lisää ylituotettua ja yliTUETTUA viljaa, josta seuraa........

        muuten mikä on ylituotannosta johtuva lisätuki?

        etkö huomaa mikä on parasta viljanpoltossa se on bioenergiaa eikä fossiilista energiaa ja kaiken lisäksi ei tarvitse antaa rahoja öljysheikeille. Ja voi olla jopa niin että öljyn hinta laskisi ja autoilu halpenisi.
        Mietippä tätä asiaa myös tältä kannalta.

        Mutta Suomessa vaan ollaan toisille sen verran kateellisia että mielummin annetaan rahat ja hyöty muille kuin omalle kansalle.


      • anti keris
        tuon ikiliikkujan keksijä kirjoitti:

        muuten mikä on ylituotannosta johtuva lisätuki?

        etkö huomaa mikä on parasta viljanpoltossa se on bioenergiaa eikä fossiilista energiaa ja kaiken lisäksi ei tarvitse antaa rahoja öljysheikeille. Ja voi olla jopa niin että öljyn hinta laskisi ja autoilu halpenisi.
        Mietippä tätä asiaa myös tältä kannalta.

        Mutta Suomessa vaan ollaan toisille sen verran kateellisia että mielummin annetaan rahat ja hyöty muille kuin omalle kansalle.

        Eikö yhtä hyvin voida KAIKILTA alentaa sähkön, öljyn tai muiden lämpöenergialähteiden hintoja. Miksi meidän pitää verovaroin tukea vain yhtä kansanosaa. Osaa, joka jo muutenkin melkein sekoaa kaikkiin mahdollisiin tukiin ja lisätukiin.


      • ymmärtänyt lukemaasi
        anti keris kirjoitti:

        Eikö yhtä hyvin voida KAIKILTA alentaa sähkön, öljyn tai muiden lämpöenergialähteiden hintoja. Miksi meidän pitää verovaroin tukea vain yhtä kansanosaa. Osaa, joka jo muutenkin melkein sekoaa kaikkiin mahdollisiin tukiin ja lisätukiin.

        mutta laitat näköjään senkin viljelijän syyksi etttei viljasta makseta kuin muutama sentti markkinoilla.
        Etkö siis ymmärtänyt sitä kohtaa jossa mainitsin vaihtoehtoisen energialähteen mahdollisesti vaikuttavan myös alentavasti öljyn hintaan.


        Kerro silti mikä on tuo ylituotannon lisätuki se jäi vielä jokseenkin epäselväksi koska sellaisesta en ole ennen sinua kenenkään muun puhuvan.

        >Miksi meidän pitää verovaroin tukea vain yhtä kansanosaa.<
        valtran vaiko rehutehtaan miehiä tarkoitat?
        Vai tarkoitatko helsoft nimistä yritystä?


      • syömään
        anti keris kirjoitti:

        Jos kerran tuotetuista tonneista maksetaan tilalle tukea, tulee se pystyä myös näyttämään, paljonko siitä on myyty ulos! Ja tonneittain ei pysty "omaan käyttöön" syömään yksikään tila. Taas lipsui pahemman kerran puolustelusi, kas kun et laittanut, että Lipponen käskee polttamaan. Kaiken muunhan sinä olet jo Lipposen syyksi laittanutkin.

        meillä kuluu vuositasolla mitattuna noin 80 000 kg viljaa ja kaikki menee syömällä.


      • itgiutgigi
        ymmärtänyt lukemaasi kirjoitti:

        mutta laitat näköjään senkin viljelijän syyksi etttei viljasta makseta kuin muutama sentti markkinoilla.
        Etkö siis ymmärtänyt sitä kohtaa jossa mainitsin vaihtoehtoisen energialähteen mahdollisesti vaikuttavan myös alentavasti öljyn hintaan.


        Kerro silti mikä on tuo ylituotannon lisätuki se jäi vielä jokseenkin epäselväksi koska sellaisesta en ole ennen sinua kenenkään muun puhuvan.

        >Miksi meidän pitää verovaroin tukea vain yhtä kansanosaa.<
        valtran vaiko rehutehtaan miehiä tarkoitat?
        Vai tarkoitatko helsoft nimistä yritystä?

        Otsikossa kaikki.


    • viljelijät

      olisivat innoissaan siitä asiasta että laskettaisiin cap-tuki samalle tasolle kuin mitä englannissa on.

      Onhan eroa lähes 200 euroa.

    • Ylijäämä nälkää näkeville

      Minun mielestäni Euroopan ylijäämäviljaa ei pidä vain kaupitella alehintaan, vaan suorastaan lahjoittaa kehitysmaihin.

      Suuri osa maapallon asukkaista elää nälkäkuoleman partaalla. Miksi heille ei viedä ruokaa Euroopasta, jossa siitä on ylituotantoa?

      • anti keris

        mielummin polttaa ohransa kuin auttaa tarvitsijoita. Asista oli oikein televisiossa juttuakin, josssa isäntä esitteli laitteitaan.


      • per***stä

        Jossa rikkaiden maiden köyhät anravat köyhien maiden rikkaille.

        Viimeisessä luontokatastrofissakin lankesin itse tuohon miinaan.


      • oivahärkönen

        ... kehitysmaihin on myös se puoli, että se vaikeuttaa niiden oman maatalouden kehitystä. Sielläkin tuottajahinnat laskevat lahjaruuan takia, ja saattaa tehdä oman tuottamisen kannattamattomaki. Eikä niillä mailla ole mahdollisuuksia pitää tuotantoa yllä tukiaisten avulla siinä määrin kuin rikkailla.

        Ruokaa pitää lahjoittaa vain todelliseen tilapäiseen hätään.


    • neutraalitarkkailija

      Toisaalta se on vallan keskittämiseen pyrkivä ja siinä samalla rahaa uudelleen omasta mielestään oikealla tavalla jakava organisaatio, kaikkine erilaisine tukijärjestelmineen, projekteineen ja ohjelmineen.

      Sehän on kokoo Unionin sydän ja anatomia.

      • Ich, Jorma Tanner

        Otsikossa kaikki!


    • Keskustaporvari

      Vastaa nyt ensin entisiin kysymyksiin, ennenkö alat suoltamaan uusia, sisällöltään entisenlaisia viestejä.
      Tuolla alemmassa itse aloittamassassi ketjussa on sinulle kysymys, johon ei vieläkään ole tullut kunnon vastausta.

      EU:n maatalouspolitiikka ei myöskään taida muuttua, jos siitä tällä palstalla reklamoi.
      Minusta keskustan palsta on juuri kaikkein sopimattomin EU:n maatalouspolitiikasta marmattamiseen.
      Vai minkä muun suuren puolueen kannattajat sinun mielestäsi yrittivät tehokkaammin vastustaa EU:n maatalouspolitiikan käyttöönottoa Suomessa kuin keskustan kannattajat?
      Ja mainittakoon vielä, että keskustan kannattajista aivan erityisesti se maatalousvähemmistö vastusti EU:n maatalouspolitiikkaa kaikkein kiivaimmin.
      He kun olisivat niin kovin mielellään jatkossakin halunneet ansaita leipänsä mielekkääksi kokemallaan tavalla, eli myymällä pelloillaan ja navetoissa tuottamiaan maataloustuotteita.

      • Minä, Jorma Tanner

        Siltä loppui argumentit, jos niitä nyt aiemminkaan oikeasti oli.


      • ;-)
        Minä, Jorma Tanner kirjoitti:

        Siltä loppui argumentit, jos niitä nyt aiemminkaan oikeasti oli.

        Jorma Tannerin. Hän on huomattavasti paljon viisaampi kuin sinä. Hänen entinen ammattinsa kyllä liippaa läheltä sinun tarpeitasi. Ennen eläköitymistään hän oli vanginvartijana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe