Lehdissä käydään leivän ja tomaatin säilytyksen oikeasta paikasta kovaa uutisointia, jopa kysely siitä, kumpaa leivälle ensiksi, kinkkua vai juustoa.
On ihan mieletöntä vaatia jotain pakko järjestystä leivän päällisille.
Itse laitan alle sen joka ensiksi on esillä, koska ilman haukkaamista ei kumpaakaan saa suupalaksi, ja pureksimatta ei syödä kumpaakaan.
Itse säilytän leivän ja tomaatit jääkaapissa.
Koskaan eivät leipäni jouda jääkappiin niin pitkäksi aikaa makaamaan, että hometta tulis, tai että leipä siellä kuivuis.
Leipä maistuu hyvälle jääkaapissa säilytettynä ja tomaateista ei ennätä tulla vetisiä jääkaapissa. Niitäkään ei tarvitse tukkukuormaa kotiin kantaa ja paras paikka ei aina ole keskellä pöytää
Tämä on vain minun tapani ja valintani.
Ostan sen mitä tiedän syöväni ennen seuraavaa kauppareissua ja syön aina tuoretta.
Kuinka teillä, kinkku ja juusto, vai juusto ja kinkku, meillä on useimmiten vain toista!
Tomaatin ja leivän säilytys
17
212
Vastaukset
Kaksi leipää, toisen päälle juusto-,toisen kinkkusiivu. Ja niiden päälle mieluusti jotain kasvista.
- Anonyymi
Juusto päälle.
Syy, sormet ei rasvotu leikkeleestä. Siistimpi järjestys.
Kysymys samaa sarjaa kuin"miten päin rulla vessapaperitelineeseen". Siinäkin kaks tiukasti erimielistä koulukuntaa.
Kolmas klassikko kysymys tieten ananas pitsassa....
Mutta juu, leipä ja tomaatti säilyy kyllä paremman makuisina huoneenlämmössä, itekkin kyllä säilytän niitä jääkaapissa. Ehkä säilyvät pitempään, maku kyllä kärsii, etenkin tomaateissa.
=DW= - Anonyymi
Kumpaa leivälle ensiksi? Siis ei ikinä molempia samalle leivälle, jotain rajaa, hei! Kumpaakaan ei maista kunnolla, jos yhtä aikaa mussuttaa.
Tomaatit säilyy, kuten kurkkukin kylmässä paremmin raikkaina, leipää en pidä kylmässä.- Anonyymi
Ostan joskus leipä isommissa paketeissa ja laitan puolet pakkaseen, sieltä leivänpaahtimessa sulatan pari viipaletta kerralla, ei se maku miksikään muutu, leipä on kuin just uunista otettua.
- Anonyymi
syön noin 75 kiloa tomaatteja vuodessa se kuuluu karotenoidipohjaiseen
ruokavaliooni
Komppa on kuuluisa kansainvälinen alan kemisti
https://suomalaistenkemistienseura.fi/kamferin-totaalisynteesi/ Tomaatit mahdollisesti säilyvät useamman päivän jääkaapissa, mutta maku ei parane siitä, pikemmin huonenee. Makeus säilyy tomaatissa huoneenlämmössä kaikkein parhaiten, vaikka tähän aikaan vuodesta tomaatit tulevat kauppoihin niin monen kylmässä säilytetyn päivän jälkeen, että ei ne enää maistu muutenkaan miltään.
Auringossa kypsyneen tomaatin maku on paras.
Kurkuissakin on talvinen, kylmässä pitkään säilytetyn maku. Minä ostan porkkanoita, teen suuren määrän porkkanaraastetta ja säilytän annospusseihin pakastettuna. Hyvää salaattia yhdessä ananasmurskan tai appelsiinn kanssa.
Leipää säilytän joko pakastettuna, kuivassa ja viileässä komerossa tai tuoreena ihan vain leipäkorissa pöydällä. Eikä minun jääkaappiini kyllä mitään leipää mahtuisikaan.
Kinkku vai juusto ensin? Yx hailee...minä en juuri käytä muita leivänpäällisiä kuin pöytämargariinia, matjessilliä, joskus juustoa ja appelsiinimarmeladia.
Miwes laittaa juuston aina ensimmäiseksi, sitten jonkun muun leikkeen päälle.
Mutta joo, jokainen saa valmistella ja säilyttää omat suuhunvietävänsä ihan niin kuin tykkää. Vapaa maa.- Anonyymi
En ikinä laittaisi tomaattia vetistymään jääkaappiin enkä leipääkään
sinne homehtumaan. Jääkaapissa leipä kerää kosteutta ja se nopeuttaa
homeentuloa. Homerihmoja on koko pakkauksessa jo ennen kuin ne silmällä
voi nähdä.- Anonyymi
Tomaatti ei vetisty ainakaan mun jääkaapissa, mut ei ne olekaan siellä viikkotolkulla, päivä pari, ja on paljon raikkaampia maultaan, kuin huoneenlämpöisinä. Outoa muuten, kun porkkana säilyy paremmin huoneessa, kuin kylmässä, sen olen huomannut.
- Anonyymi
Jokainen saa juuri sellaisen smögarinsa kuin haluaa.
- Anonyymi
korjaus: smörgarinsa
- Anonyymi
Eikö ihmisillä muuta kinaamista ole ? Kyllä on maailmanne pieneksi mennyt.
- Anonyymi
Kukaan täs kinaa, älä sinäkään ala.
- Anonyymi
Valmiiksi siivutetut leivät laitan pakastimeen, josta otan aina n. kolme siivua kaupan vihannespussissa koriin sulamaan. Tomaatit ja kurkut jääkaapissa, rasiassa.
Tomaattien säilytyksen ihannelämpötilaksi ilmoittaa mm. Martat +13 astetta. Säilytän niitä yleensä huoneenlämmössä, mutta talvitomaattia se ei maukkaaksi herättele. Kun haluan talvella vahvaa tomaatin aromia, ostan aurinkokuivattuna purkkiin säilöttynä, pienikin suikale sitä tuo kesän makunystyröille. Kirsikkatomaateissa on väriä ja makua talvellakin enemmän kuin suuremmissa,
Porkkanaraaste on suomalaisten perusvitamiinilähteitä jo lapsuusajalta. Äiti laittoi joskus rusinoita mukaan houkuttimeksi. tai höysti puolukoilla. Puolukoilla minäkin porkkana- ja kaaliraasteita rikastan, ja jo värit piristävät,
Mieluiten kipaisisin joka päivä tuoreet leivät pienestä lähileipomosta, jos sellainen ulottuvilla olisi, Pakastan ylimääräiset, sulatan ja usein lämmitän paahtimessa, saa tuoksuakin bonuksena. Leivällä käytetään meillä yleensä vain oivariinia ja juustoa, lihaleikkelettä ei samalle leivälle laiteta kilpailemaan. Väriksi jotain tuoretta vihreää , usein napsaistuna ikkunalaudan yrttipuskasta,
Tuskin on yksiselitteisen oikeaa tai väärää näissä asioissa, hävikkiä tietysti on hyvä välttää .- Anonyymi
Jätin muutaman leipäsiivun keittiön viileäkaappiin, ny menin ottammaan ja mitä näinkään, hometta, hometta joka viipaleessa.
Samasta viipaleiksi leikatusta leivästä osa on ollut jääkaapin alahyllyllä, sieltä otin ei hometta eikä kuivaa.
Ikinä en jätä leipää kaapin hyllylle, ei säily.!
Tomaattia en onneksi voi syödä, tulee rakkoja suuhun.
Paprikakin on jää kaapissa, raikasta ja mehevää, perunankuorimisveitsellä leikkaan ohuita siivuja, mehu ihan roiskuu.- Anonyymi
Leipomo lakot.
Tulossa uusia leipomoita lakon piiriin.
Ei haittaa, leivon enemmän kotona, ostoleipä on kallista kilohinnaltaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leipomo lakot.
Tulossa uusia leipomoita lakon piiriin.
Ei haittaa, leivon enemmän kotona, ostoleipä on kallista kilohinnaltaan.Pakastimes on muutamia, ei lakko kauaa kestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1011600- 2101487
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59990Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31969Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K54777Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49745The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut5702Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.36695Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉54692En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k40686