luopuako koirastani?

rakastunut koiranomistaja

Hei! Kertokaas mulle, mitä te tekisitte mun tilanteessa, kun mulla on ihana Berninpaimenkoira, 10kk...asumme kerrostalossa
ja nyt minulle on tuttavat sanoneet ettei berni sovellu kerrostaloon. Itse pidän kamalasti koirastani. Ja sitten on sellainen ongelma kun, tuttavallani on pieni koira, jackrussell, ja minun koirani kun on sitä paljon isompi, ja kovin leikkisä, eivät he voi yhdessä leikkiä...joten sinne on vaikea viedä koiraani hoitoon. Vanhemmillani on koko ajan pentuja...ja sinnekkin on silloin mahdotonta viedä isoa koiraa hoitoon. Meillä on pieni auto, ja koira joutuu olemaan takapenkillä, mikä on sinänsä aika kehnoa, koska kukaan muu sinne ei silloin mahdu, ja koira tuppaa sieltä ajaessakin tulemaan eteen.

Kannattaisiko minun myydä siis koirani pois?

Pidän koirastani paljon, mutta on näitä ongelmia...kertokaa mitä te tekisitte minun tilassani!

Kiitos kaikille!

19

1519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenni

...että jos koira vaan saa tarpeeksi liikuntaa ja sillä on muutakin tekemistä, kun nurkassa kyhjöttäminen, niin se pärjää vähän pienemmässäkin asunnossa. Tädilläni on pyreneitten koira, eli jos tiedät niin suurempi kuin berni, ja hänellä on PIENI auto. Koira kuitenkin matkaa hänen kanssaan Keuruulta Jyväskylään ja takasin, ilman ongelmia, takapenkillä. Ajamalla paljon, ja kun koirasi vanhenee, hän varmasti tyytyy takapenkkiin. =)Koiranhoito on kysymysmerkki, mutta mielestäni paljon pienempi ongelma kuin esimerkiksi tilanpuute. Rakastamalla koiraasi pärjäät kyllä hyvin!!! Minä pitäisin koirani ja olisin ylpeä siitä päätöksestä!

• Mariia

siis, miksi ihmeessä et ajatellut kyseisiä asioita ENNEN koiran ottamista???ja toiseksi, MIKSI koiran tulee olla hoidossa?? siis toki ymmärrän matkat yms.. mutta kyllä harvemmin koiran tulisi tarvita hoitoa, siis vieraassa paikassa..Tai olenkin sitten itse liiankin tiiviisti koirieni kanssa..
      no oli miten oli, nämä selitykset siitä, mikset voisi koiraasi pitää, tuntuvat kyllä aika omituisilta..no nyt kyllä mulla tulee mieleen, että kannattaisi varmaan luopua koirasta, koska itse olet sitä noin miettinyt.. koirasi on vielä erittäin nuori ja sopeutuminen uuteen kotiin helpompaa kuin myöhemmin..
      kuitenkin koira tarvitsee huolehtivan kodin, jossa kuljetus, hoito jne.. ei ole niin ongelmallista kuin sinulle tuntuu olevan..

ymmärrän sen, että koiraan olet kovasti kiintynyt, mutta tosiaan, joku varmasti voi tarjota koirallesi hyvän kodin.

• Niina

miettiä kymenen kertaa ennenku ottaa koiran ja kuunnella ne tuttavien varoitukset.
      Toisaalta en ymmärrä ongelmaasi, luultavasti olet vaan kyllästynyt isoon koiraasi joka ei ollutkaan nalle kuten luulit.
      Kaverillani oli berni ja mulla lapinkoira, eli kokoero oli iso mutta kavereita olivat ja riehuvat yhdessä.
      Kannattaa muistaa että vaikka ottaisit kaloja niin aina on ongelmia lemmikkien kanssa.
      Et asu yksin?
      On tuttavia ja vanhempia, eli sulla on asiat paljon paremmin kun monella muulla.
      Minä en ole ollut koirieni luota pois kahta päivää kauempaa ikinä, eli yli 20 vuoden aikana.
      Kun ottaa koiran pitää muistaa että se on kuin lapsi, mutta lapsi kasvaa ja itsenäistyy mutta koira pysyy aina "pienenä" hoivattavana, mutta niin ihanana.
      Mieti onko sinusta siihen ja hommaa koirallesi HYVÄ uusi koti jos ei.

• mq

Jos todella harkitset luopuvasi koirastasi sen takia, ettei se voi leikkiä ja kyläillä ystäväsi luona koirien kokoeron takia, tai siksi, että se vie tilaa takapenkillä, LUOVU SIITÄ HETI! Sanot välittäväsi ja pitäväsi koirastasi paljon. Jos tämä pitää paikkansa, et edes murehdi tällaisia asioita.
      Aika pieniä ja maallisia tuntuu ongelmasi olevan.

• Variant

Koirasi sopii kerrostaloonkin, kunhan hoidat ja ulkoilutat sitä kunnolla. Luonnollisesti tekisit niin omakotitalossakin, eikö niin? Ainakin toivon niin.
      Isojen koirien kanssa saa aina olla vahtimassa, etteivät ne telo pienempiään. Vastaavasti pienien koirien kanssa saa aina olla varomassa, etteivät ne joudu telotuksi. Etsi vastaavan kokoisten koirien rotukerhoja, saat koirallesi kavereita.
      Voisit vaikka hankkiutua eroon kinneristäsi ja hommata oikean auton. Sellaisen, johon koira mahtuu. Vaikkapa jonkun saksalaisen farmarin. Sellaiseen saa kalterin tai häkinkin. Rahalla, jos omat kädentaidot eivät riitä. Kalterikin estää jo penkkien yli kiipeilyn, mutta häkki estää myös koiran sinkoutumisen ikkunasta ulos kolaritilanteessa.

4H-kerhosta voi kysellä dogsittereitä, ettei tarvitse kavereita tai vanhempia vaivata. Dogsitterin liksakaan ei kummoinen menoerä ole.

Tulithan harkinneeksi koiran hankinnan sataprosenttisesti, perin pohjin ja aivan loppuun saakka? Koiran ostajan täytyy olla varma, että on koiran kanssa sen elinkaaren loppuun saakka. Asiallisimmat käyvät allergiatesteissäkin ennen koiran hankintaa. Ottavat selvää rodusta kerhoista ja kasvattajilta. Aina saattaa tulla ongelmia; luonnevikoja, omistajan sairastuminen tai kuolema ja sitä rataa, mutta koirasta luopuminen siksi, ettei sen kanssa elo olekaan kuvitelmien mukaista, on syistä surkein.

Onhan se pentu söötti ja lutunen, mutta tuppaa kasvamaan. Kiintyy sinuun, luottaa sinuun, on sinusta riippuvainen. Jos 'on näitä ongelmia' ja olet sitä mieltä, ettet niistä yli pääse, suosittelisin valitettavasti koirasta luopumista. Parempi stressata koiraa kerran kodinvaihdolla, kuin jatkuvasti omistajan stressatessa. Koira nimittäin vaistoaa sen koko ajan.
      Olen kennelin omistajan puoliso, joten tee minulle palvelus: Myy koirasi jonkun rotuun erikoistuneen kennelin, mieluiten sen josta koiran ostit, tai rotukerhon kautta. Otaksuisin heiltä löytyvän ainakin tietoa 'pitovaikeuksisten' jeesaamisesta.
      Jos nimittäin myyt sen itse saattaa koira päätyä seuraavalle sellaiselle, joka olettaa koiran olevan huoltovapaa ja vaivaton seuralainen.

• Minä vaan

Jos tuo on sinulle niin suuri huoli, niin miksi ihmeessä et ajatellut sitä ennen kuin menit hankkimaan koiran? Totta se on että koira ei liiemmin nauti kerrostalossa elämisestä, mutta ei se ole mahdotontakaan...

• Aikuinen

Voi että pistää vihaksi, kun lukee näitä viestejä! Olisikohan kannattanut miettiä asioita ennen kuin otit pennun??? Kovin väkisin keksityiltä tuntuvat nuo syyt, ettei vaan olisi kyllästyminen yllättänyt??? Anna ihmeessä koira pois, aivan varmasti sille löytyy parempi koti.
      Tämän palstan jutut alkaa olla jo sitä luokkaa, että minä en enää viitsi edes lukea, saati sitten kommentoida.

• mie

musta tuntuu että oot joutunu väkisin miettiin noita syitä et saisit luopua koirastas!!! voiko koiran luopumiseen olla tyhmempää syytä kuin se kun on pieni auto tai kun se ei voi leikkiä kaverin koiran kans!!! voi jeesus että oikeen karvat nous pystyyn!! jos todella rakastaisit koiraa et luopuis siitä mistään hinnasta!!!

• justiina

Luulen kanssa että koirasi saa vielä hyvän kodin joltakin joka on harkinnut ja tiedostaa etukäteen ongelmat. Tuskin nuo ongelmat yllättäen tulivat..kai tiesti että berni on iso koira kun otit sen. Näitä syitä saa sit aina lukea...kun yritetään omaa huonoa omatuntoa helpottaa saamalla tukea täältä.
        Anna kora hyvään kotiin ja nauti vapaudestasi!

• Taveners

Minulle heräsi epäillys että taidat olla rakastunut kaksilahkeiseen "kintunnostajaan".
      Sillä nimimerkkisi on: rakastunut koiranomistaja.
      Olettaisin että tarkoitat tällä kertaa ihmistä etkä koiraasi.

Onko ongelman syvin olemus se että olet rakastunut ja onnesi huumassa olekin huomannut että koiralle ei ole aikaa, mies/naisystävän viedessä aikasi? Tämä on aika "yleistä" ja siksi itse olen hyvin varovainen myydessäni nuorille aikuiselle koiraa, sillä näihin tapauksiin tulee törmättyä...

Anna koirasi sitä arvostavaan kotiin.

• -L-

Hmmm... Kyllä berninpaimenkoira menee kerrostalossa siinä missä vaikka papillon, kunhan vaan saa liikuntaa riittävästi, niin aika sisällä menee lähinnä nukkumiseen. Ja auto ei todellakaa saa olla este koiranpidolle, meillä myös pieni auto ja 3 suurta koiraa, kyllä sopu sijaa antaa. Tekstistäsi saa vain jotenkin sellaisen käsityksen että keksit väkisin syitä koirastasi luopumiselle ja nyt haet hyväksyntää täältä. Jos todellakin itsestäsi tuntuu että et voi antaa sille mitä tarvitsee niin siinä tapauksessa etsi todellakin sellainen ihminen joka haluaa, jaksaa ja voi antaa sille hyvän ja rakastavan kodin!!

• meitsi

No tässä nyt tuntuu olevan kaikki sillä kannalla,
      että luovu koirasta, mutta josko minäkin sanoisin
      sanasen: Tosihan on, että koirasta on vaivaa, koska
      se on lapsi, siinä missä ihmisvauvakin, ja vauvojenkin
      (ja lasten)kohdalla tulee noita ajatuksia, että pystynkö
      huolehtimaan ja kasvattamaan kunnolla. Se on ihan normaalia
      ja tervettä. En tiedä oletko miettinyt tuota jo pitkään, vai
      oliko se vain sellainen "ajatus" kuten edellä mainitsin.
      Nyt kannattaa miettiä tarkkaan, että oletko valmis
      huolehtimaan seuraavat yli 10 vuotta koirasta. Koira voi
      ihan hyvin oppia kerrostaloon, ja jos joskus muutat
      omakoti/rivitaloon, se on koiralle vaan mukava, kun saa
      lisää liikkumatilaa. Ovatko nämä jackrusselin omistajat
      sanoneet ettei berni sovellu kerrostaloon? Mistä he sen
      tietävät ja oletko varma, ettei ole "oma lehmä ojassa"
      viitaten heidän pieneen koiraansa? Kyllä pieni ja iso koira
      voivat olla kavereita, pentuna vaan pitää muistaa opettaa
      ja kieltää, ettei vahinkoja tapahdu. Ja onhan sinulla varmasti
      muitakin tuttuja, jotka voivat ottaa koiran? Ja voit myös palkata
      hoitajan, kuten joku jo mainitsikin. Ja voihan koira tottua pentuihinkin,
      joita on vanhempiesi luona. Koiraa voi ihan hyvin kuljettaa
      takapenkillä, jotkut koirat (kuten meidän) suorastaan rakastavat
      autoilua! Mutta jos koiraa kuljetetaan takapenkillä, on syytä
      hankkia sille turvavyö, voit kysyä lemmikkikaupasta, koska kolarin sattuessa
      autossa irti oleva koira on tappavan vaarallinen niin
      itselleen kuin edessään istujalle.
      Mutta nyt otat ja pohdit tarkkaan tätä asiaa, ja päätät vasta sitten
      että pidätkö koiran vai et. Äläkä anna tuttujen ja vanhempien sanoa, että
      pitää luopua, asia on SINUN eikä heidän päätettävissään. Mutta jos todella
      rakastat koiraasi, selviät kyllä vaikeuksista. Itselläni on 4 koiraa, joten
      joten kokemusta näistä "ongelmanratkaisuista" on.

• mara

Tuon perusteella on sanottava, että koirasta on parasta luopua joko myymällä tai lopettamalla se.
      Se on selvästi jo sinullekin vaivaksi.

• Jepa

Ajattelisin ensix, et mix ylipäätään olen ottanut koiran, koska en pysty kuin rakastamaan sitä. En antaa aikaa sille (ainaskin lukemani perusteele ym...) Ja sitten, kun olen saanut vastauksen....(hetken mielijohde...?????) Niin päättäisin vaihtaa suuntaa. MIHIN? Antaisin koiralleni aikaa ja leikkisin sen kaa. Alkaisin harrastaan tottista tai jotain muuta kivaa. JOS matkustelisin ottaisn (tottakai) koirani mukaan. Tueksi ja turvaksi ja myös koiran kannalta. KOIRALLASi on oikeus ihannaa elämään......toivottavasti sinä sen pystyt antamaan, eikä joku muu. Koirallasi on myös oikeun...täysi oikeus asua kerrostalossa niin kuin sinäkin. Vaihda suuntaa....päätää oikein....anna sinä, koirallesi elämä....niin minäkin olen antanut kahdelle upealle saksanpaimenkoiralle. He ovat iloisia, nytkin makaavat, toinen tuolin vieressä ja toinen vähän kauempana. Nyt on kyl pakko lähtee lenkille....

• hotdog

oisit miettiny vähän enemmän kun hankit sen koiran sillon. ois myös sillon kannattanu miettii että kun vaihdat asuntoo niin sopiiko se koira sinne taloon. Ja ihan tuttavat oli sanonu että se ei sovi onkos ne nyt niin viisaita. ottaa päähän tollaset. meillä on kyllä ihan hyvin mahtunu tähän päivään saakka iso koira takapenkille ilman mitään hankaluuksia. niinkun joku jo mainitsi niin taitaa tosissaan olla joku poika/tyttöystävä siinä sen vika. kyllä minustakin pienet ja isot koirat selviää ihan hyvin kahestaan. kun vaan opettaa mitä saa tehä ja mitä ei....

• hippiegirl

Jos koiralla ei ole tarpeeksi tilaa, on koiran hyväksi hoitaa sille parempi paikka. Lyhyesti..

• pia

jos olet tosissasi ei voi kun valittaa, ymmärsin kirjoituksestasi että olisit "täysikäinen". anna koira pois heti sillä luulen ettei yläkertasi käy täysillä. pia

• ex.koiranomistaja

mun mielstä sun kannattais ettii koirallesi joku kennelpaikka, jostain maalta tai silleen.missä olisi tilaa leikkii.tai sitten vie se kerran viikosa väh.paikkaan jossa se saa juosta kovasti!
      ja laita ilmoitus jonnekin kaupan seinälle yms(eläinkaupan seinälle) että leikkikaveria halutaan.on paljon isoja koirii, joilla on puute kamusta.Ja koirakouluissa jne.on kamuja.

• zimbah

jos sulla rakastunut on tommosia ihme syitä harkita koiran luopumisesta nii ei sulle koiraa!!! pah,rakastunut...kukaan koiraansa rakastunut ei luopuis koirastaan tai ei edes harkitsisi jos todella rakastaisi!! mä ehdotan et ettisit nyt nopeesti koiralles KUNNON kodin kun se kerta on vielä nuori!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      256
      8518
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      286
      5777
    3. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      176
      1915
    4. Vihjeitä kaivatusta

Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      76
      1800
    5. Niin pettynyt

Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      190
      1362
    6. Rakas mussukka

anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      78
      1324
    7. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1207
    8. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      55
      1088
    9. Martina Jeopardyssa

Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      219
      1053
    10. Lieksa missä syy?

Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      131
      1037
    Aihe