Läppäri vaihtoon!

Anonyymi-ap

Uutisissa on nyt esillä vanhentumassa olevat tietokoneet. Yli 7 v ikäisiin ei voi päivittää uutta W11 ohjelmaa. Nykyiset vanhentuneet laitteet muuttuvat puolustuskyvyttömiksi mahd. hyökkäyksiä kohtaan. Tietomme saattavat joutua vääriin käsiin. On satsattava uusiin laitteisiin. W10 jää suojattomaksi 14.10.25. Pitääkö hankkia myös uudet kännyt?
Wanha saa taas opetella uutta!

37

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Not.

Kännyköitä ei winin vanhenemisen takia tarvitse vaihtaa, niissä eri käyttöjärjestelmät. Kännykät kylläkin vanhenee nopeemmin kuin tietokoneet, niissä vaihtuu käyttikset vähän väliä, samaten muu tekniikka kehittyy nopeesti.

Tietsikan uusimisesta sen verran. Toki voi vaihtaa jonkin muun käyttiksen, chromen, linuxin yms. Menee snadisti nörtteilyn puolelle, opetteluakin paljon.

Tohon ikään en ota kantaa, riippuu koneesta.

Mutta kun uusii, ehkä kannattaa olla nopea, hinnat tulevat nousemaan. Komponenttien hinnat nousussa maailmanpoliittisen tilanteen takia. Lisäks hinta nousee just siksikin, paljon koneita uusittavana, tulee pulaa komponenteista.

Ite uusittu jo yks läppäri, toista suunnitellaan. Ei kannata ostaa halvinta mahdollista, tekniikka kehittyy ja resurssien tarve kasvaa jatkuvasti. Paremmalla koneella pärjää pitempään. Työkoneen elinkaari on noin viis vuotta, taviskäytössä rlinkaari pitempi. Jossain vaiheessa kuitenkin aika ajaa aina ohi.

Juu, kun tietoturvapäivitykset lakkaa, viisainta toimia.

=DW=

• Anonyymi

Ei sillä ole merkitystä, onko koneen ostohinta kallis tai halpa. Samalla tavalla se käyttöjärjestelmän päivitys niihin tulee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sillä ole merkitystä, onko koneen ostohinta kallis tai halpa. Samalla tavalla se käyttöjärjestelmän päivitys niihin tulee.

On väliä.

Kalliimmat uudemmista, tehokkaammista osista tehty, kuin halvimmat marketkoneet, päivitysmahdollisuudet paremmat. Muistit ja tehotkin riityävät pyörittämään.

=DW=

• Anonyymi

Kyllä kännykänkin käyttöjärjestelmät vanhenee. Esim. pankit määrittelevät, kuinka vanha puhelimen ohjelmisto saa olla, että se on vielä turvallinen.

• Anonyymi

menepä nyt kiireesti lukemaan pankkien määritelmiä
        saat nollakorkotilin nolla lisää vuosittain pankkitilille ja sitä rataa

• Anonyymi

minä ajan sijoitukset 11 vuotta vanhalla W8.1 koneella
      tätä tosin kirjoitan w11

läppärin kestoikää voi kasvattaa lisänäppäimistöllä
      kun nappulat (tiedättekö edes mitä koskettimet ovat fysikaalisesti?) eivät enää
      toimi
      minulla on moni mykkä ja täällä yksi pskaämmä kirjoittelee opi kirjoittamaan
      kun nappulat ovat rajatut

• Anonyymi

vielä " ehkä kannattaa olla nopea, hinnat tulevat nousemaan."

kannattaa olla hidas eli ei osta mitään kuten sanoin 11 vuotta hp 7 prosessoria toimii
        vielä ja päivityksiä ei ole ollut vuosiin w8.1 koskettimet eivät kaikki toimi

elektroniikan hinta romahtaa lähivuosina koska AI muuttaa kaiken

• Anonyymi

vielä, en ole koskaan ostanut maksullista virustorjuntaa ja maksuttomatkin olen surkeina
        kokeilujen jälkeen poistanut. ei koskaan ole ollut virusta koneessa

täällä joku kertoi kerran ettei 1970-luvulla muka ollut nettiä kyllä oli minäkin käytin arpanetia ja bitnetia silloin kun te ette osannneet käyttää kirjoituskonetta

• Anonyymi

Täällä kirjoittelee moni. Kuka meistä on se pskaämmä?
        Mitkä nappulat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

vielä, en ole koskaan ostanut maksullista virustorjuntaa ja maksuttomatkin olen surkeina
        kokeilujen jälkeen poistanut. ei koskaan ole ollut virusta koneessa

täällä joku kertoi kerran ettei 1970-luvulla muka ollut nettiä kyllä oli minäkin käytin arpanetia ja bitnetia silloin kun te ette osannneet käyttää kirjoituskonetta

On halpa Elisan virustorjunta ohjelma sen jälkeen kun virus laittoi koneen sekaisin.
        Kuulemma kännykkä on turvallisinta käytössä, laitteena kehno, ole valistunut uhkien suhteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä kirjoittelee moni. Kuka meistä on se pskaämmä?
        Mitkä nappulat?

se on viltunakka joka kirjoittelee etä opetele kirjoittaman
        nappula on joku värnikki masi -sarjassa

• Olen aina tykännyt pöytätietokoneesta, 50" näyttö, langaton hiiri ja näppäin. En huolisi läppäriä ilmaiseksikaan.

• Anonyymi

Minä vaihdoin läppäriin, kun olin viikkokausia mökillä. Ei isoa pöytärohjoa sinne voinut raahata.
        Nyt sitten tämä murhe edessä!
        Mkr.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä vaihdoin läppäriin, kun olin viikkokausia mökillä. Ei isoa pöytärohjoa sinne voinut raahata.
        Nyt sitten tämä murhe edessä!
        Mkr.

Tabletti riitti mökille, veneeseen.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Tabletti riitti mökille, veneeseen.

tapletin voi käytää myös lääkärin määräyksestä ota lääkkees

• Anonyymi kirjoitti:

tapletin voi käytää myös lääkärin määräyksestä ota lääkkees

Aamu ja ilta lääke muuten ei selviä hengissä.

• Anonyymi

Aloituksen aihe oli käyttöjärjestelmä.
        Ohhoijaa….

• Anonyymi

alottajalle :

se että nyt on pakko hankkia uudet koneet
      ON politiikan keksintö saada rahaa kuluttajilta ja työpaikkoja tietotekniikan oariin, siis pelkkä tavallisten ihmisten RIISTO POLITIIKKAA TAAAS;

pikkusen vitttaa PAKKO SYÖTTÖ ostaa taas uudet kallit koneet pienellä eläkkeellä, VITTU sanan mä

koko touhu ON KIROJEN KEKSINTÖ taas rikastua köyhien kustannuksella

MIELIPIDE !

• Anonyymi

Ota Linux!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ota Linux!

Joo tässä iässä kerkiää opetella uudet kujeet, ei uudet koneet ole kalliita, nyt ostaa uuden se kestää ehkä kymmenen vuotta ehkä, Microsoft Windows 11 toimii.

• Anonyymi

Eiköhän tässä ole takana Windows eikä mikään poliitikko
        Vaikka mistä kahdeksankymppinen herrojen metkut tietäisi!

• Pojanpoika tsekkas mun tämän läppärin.
      Ei ole kaikkia niitä ominaisuuksia, mitä se 11 tarvis. Vaihtoi toisen ohjelman, mikä itsellään on ollu jo monta vuotta.
      Sanoi, että paljon voi vielä W muuttua ennen lokakuuta.
      Ihmiset ei kuulemma oikeen tykkää, että sen takia tulee lisää jätettä.
      Nyt jo tulee elktroniikkaromua, kun teräväpiirto tulee tais olla tämän kuun lopussa.
      Ihmiset joutuu ostaan telkkareita, kuka niitten uusien digiboksienkaan kanssa rupeaa pelaamaan.
      No itselläni on 1, 15v vanha telkku, jonka vien pois. Noissa parissa muussa näkyy lukevan se HD.

• Anonyymi

Hups, en ottaisi läppäriä tai pöytäkonetta , vaikka maksetaisiin. Olen käyttänyt Applen i pad pro tablettia jo 12 vuotta. Tämä uusin on hankittu 2018 ja toimii sekä päivittää loistavasti. Tällä voi tehdä kaiken mahdollisen. Koskaan ei mene jumiin ect.
      Päivitykset hoituu hipaisemalla ,sillä aikaa kun olen aamupesulla.
      Tukevat kovat kannet kun on niin voin vaan lökötellä sohvalla ja tämä näpöttää mahan ja sohvatyynyn päällä. . .
      Ei tarvi kannatella. Vaikka maksaa toista tonnia ,ni ei siinä päivän päälle paljon tule ,kun nytkin olen käyttänyt kohta 6 vuotta , eikä nikottele. Suosittelen!

• Käsittääkseni. kysymys ei ole mistään nikottelusta, vaan päivitysten saatavuudesta, tietoturvasta.

• Anonyymi

niin muta aminä en käy aamupesulla useinkaan

• Anonyymi

Onko koneesi turvallinen vielä lokakuun jälkeen?
        Voitko päivittää siihen W11?
        Siitä on ketjussa kysymys.

• Anonyymi

Joku toinen vaihtaa koneensa annettujen suositusten mukaan. Sinä et vaikka maksetaisiin.
        Asia selvä.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Käsittääkseni. kysymys ei ole mistään nikottelusta, vaan päivitysten saatavuudesta, tietoturvasta.

Näkee, että palstalaisten ymmärrys ei riitä.
        On koko kesä aikaa tutustua uusiin tuuliin.

• Anonyymi

Kuriksien vaihto on myös erittäin tärkeää. Hommissa. Jos rahat riittää tai antaa periksi.

• Anonyymi

Sujuvaa tekstiä. Kurikset kunnossa.

• Anonyymi

Olen ollut ilman ostettua tietoturvaa kaikille digilaitteilleni vuodesta 2006. Hyvin toimivat. Nykyinen läppäri w10 ja eikös se jo syksyllä 2024 mennyt tietoturvan osalta vanhaksi? Ei paljon huoleta. Ei mun koneella olevat tiedot arvokkaita ole.

• Anonyymi

Et sitten käytä verkkopankkia tietsikoillasi. Varsin pelottavaa puuhaa ilman tietoturvaa.

• W10 tuki loppuu lokakuussa 2025 tällä tietoo, eli ilmaisia päivityksiä, tietoturvan korjaamista ei saa.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

W10 tuki loppuu lokakuussa 2025 tällä tietoo, eli ilmaisia päivityksiä, tietoturvan korjaamista ei saa.

Totta.

Toisaalta virustutkat, palomuurit toimii kyllä senkuäin
        jälkeen.

Tosiasia kuitenkin on, win10 ei ole enää turvallinen. Toki voi mennä riskillä ja käyttää sitä vaikka loppuelämänsä. Vaan, ois hupaisa nähdä ilmeet niiltä, joitten pankkitilit tyhjänä ja pikavippejä jne maksettavana muutamakin raha.

Omalla vastuulla toki saa käyttää edelleenkin. Mutta se on oma riski ja itse vastaa, jos tulee ongelmia.

Järjetönta altistaa ittensä tahallaan

Pakko muistuttaa, olemassa muitakin, turvallisempia käyttiksiä. Net ei välttämättä vaadi erityistä nörtittämista, mutta pikkasen kyllä enenpi, kuin yleensä normi win käyttäjillä on. Etenkään vanhemmissa ikäluokissa.

Paree päivittää kone, jos joutuu vaihtaan, vaihtaa se. Muu typerää.

=DW=

• Anonyymi kirjoitti:

Totta.

jälkeen.

Tosiasia kuitenkin on, win10 ei ole enää turvallinen. Toki voi mennä riskillä ja käyttää sitä vaikka loppuelämänsä. Vaan, ois hupaisa nähdä ilmeet niiltä, joitten pankkitilit tyhjänä ja pikavippejä jne maksettavana muutamakin raha.

Omalla vastuulla toki saa käyttää edelleenkin. Mutta se on oma riski ja itse vastaa, jos tulee ongelmia.

Pakko muistuttaa, olemassa muitakin, turvallisempia käyttiksiä. Net ei välttämättä vaadi erityistä nörtittämista, mutta pikkasen kyllä enenpi, kuin yleensä normi win käyttäjillä on. Etenkään vanhemmissa ikäluokissa.

=DW=

Niinpä, kyllä näissä jutuissa ymmärtämistä vaaditaan, että kaikki pysyy ajan tasalla ja turvassa.
        Onneksi mulla on tuo pojanpoika tietotekniikan ammattilainen, se huolehtii nämä koneasiat.
        Itse olen kyllä ihan digitumpelo.

• Anonyymi

Mitäpä väliä, vaikka pankkitiedot joutuisivat vääriin käsiin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta.

jälkeen.

=DW=

Haloooo, onkohan se uusikaan sen turvallisempi,
        epäilen,
        voi olla vielä pahempi hakkeri kuin vanha kone,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      372
      2270
    2. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      58
      1681
    3. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      1395
    4. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      277
      1209
    5. Voisiko olla jopa niin

Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal
      Ikävä
      67
      979
    6. Pystyisitkö ottamaan kaivattuasi

Elämääsi miten pian
      Ikävä
      86
      975
    7. Varkaita kuhmossa

Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.
      Kuhmo
      33
      943
    8. Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota

2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-
      Maailman menoa
      118
      920
    9. Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."

Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks
      Suomalaiset julkkikset
      12
      896
    10. K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."

Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali
      Suomalaiset julkkikset
      8
      866
    Aihe