Hei,
olen 47-vuotias esivaihdevuosien loppuvuosissa elävä nainen. Viime aikoina olen huomannut molempien rintojeni alaneljänneksen, kainaloiden puoleisella ihoalueella, hämähäkkimäistä pintaverisuonista koostuvaa punoitusta. Näyttää luutaihottumalta.
Olen miettinyt onko kyseessä hormonaalisten muutosten aiheuttamia verisuonimuutoksia, rintani kun E-kuppisina painavatkin paljon.
Huolestuisin jos kuviota olisi vain toisessa rinnassa, mutta sitä on tosiaan molemmissa ja täysin samalla kohdalla.
Onko muilla esiintynyt tällaista oiretta?
Kiitos mahdollisista vastauksista. :)
Hämähäkki-/luutaihottuma
3
156
Vastaukset
- Anonyymi
On normaalia, ainakin itse olen nyt törmännyt noihin lukiessani mahdollisista vaihdevuosiongelmista tai oireista, kun omaa unettomuuttani äskettäin mietin, ja osin jotain tuollaista on jo minulla reisissä, siellä suurin rasvakudos minulla, pohkeissa oli myös ilman rasvaa noita, ja siksi asiaan perehdyinkin, kun mietin jo suonikohjuja tai tukoksia niiden vuoksi. Eli varmasti on normaalia, minulla ei muita oireita ole, ikää nyt 48. Ja luutaihottuma on tuntematon termi, joten en tiedä mitä sillä tarkoitat. Mutta ainakin termi "spider veins" on sellainen mitä vaihdevuosi-ikäisten haulla löytyy iholta, myös rinnoista tai niiden seudulta, mutta enemmän pohje-/reisialueilta.
Ja toki jos pelkäät jotain muuta olevan syynä, sitten mammografiaan lisäksi. Itse ihan AA-kuppisena tuon siksi neuvon, kun en tiedä, voiko teillä E-rintaisilla, jos rasvaa on huomattavasti enemmän kuin rintarauhaskudosta (tai toisinpäin) olla oikeasti suurempi riski verenvuotohäiriöihin hormonimuutoksissa (jos vielä syöt jotain pillereitäkin). Lääkäri on parempi taho kuin kukaan täällä näistä kertomassa, mutta tuota samaa verenpurkaumaa on nyt minullakin jonkin verran jaloissani, ja on kuitenkin ainoa vaihdevuosista kertova oire unettomuuden lisäksi, vieläkin syön minipilleriä, joten jään seuraamaan edelleen vaihdevuosikeskusteluja täällä.- Anonyymi
Kiitos vastauksestasi. :)
En syö mitään pillereitä, mutta minulla on häiriötä sidekudoksissa ihan yleisellä tasolla, epäilynä ollut Ehlers-Danlosin oireyhtymä, joten mietin sitäkin kautta, että vaikuttaako sekin tähän. Mutta lääkärin kantahan se on vielä pyydettävä, valitettavasti lääkärin kanta ei ole ollut aina ihan autuaaksi tekevä, joten ajattelin koittaa alkuun ns. vertaistukea. Ja heti helpotti. :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. :)
En syö mitään pillereitä, mutta minulla on häiriötä sidekudoksissa ihan yleisellä tasolla, epäilynä ollut Ehlers-Danlosin oireyhtymä, joten mietin sitäkin kautta, että vaikuttaako sekin tähän. Mutta lääkärin kantahan se on vielä pyydettävä, valitettavasti lääkärin kanta ei ole ollut aina ihan autuaaksi tekevä, joten ajattelin koittaa alkuun ns. vertaistukea. Ja heti helpotti. :)Ärsyttävä äijä,lopeta se pahanteko!Naisten hakkaaminen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."
Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa593398- 1511748
- 1301497
Nyt katsokaa ihmiset tätä Mattilan showta
Missä näette räkimistä. Katsokaa tarkkaan. Miksi iltapäivälehdet halusivat oikeudelta videon muttei julkaissetkaan sitä.1291417- 931349
- 1111214
- 761041
Kansalaisaloite etenee
Eduskunta hyväksyi kansalaisaloitteen eheytyshoitojen kieltämiseksi.3221027Farmi-tippuja Kasper Strömman tilittää maatilan olosuhteista - Yllättävä vertaus ihmetyttää: "Me..."
Oho! Kasper Strömman on tuttu podcastista ja YouTubesta, sekä nyt Farmi Suomi -ohjelmasta. Lue lisää: https://www.suom71019- 45813