Asuntoalueiden segregaatio

estettävissä?

Muualla maailmassa ei ole voitu välttää asuinalueiden eriytymistä slummeihin ja parempiin alueisiin, vaikka mitä erilaisempia keinoja on varmasti yritetty. Erilaisin sosiaalipoliittisin keinoin ja hajauttamalla ongelmaryhmiä ympäri maata on Suomessakin yritetty pitää lähiöitä samanarvoisina, paikkoina jossa ns. tavallinen ihminen uskaltaa liikkua ilman Colttia povitaskussa.

Tulokset kuitenkin ontuvat. On muodostunut pahamaineisia ongelmalähiöitä, joista mainittakoon esim. Helsingin Kontula ja Jakomäki, Vantaan Korso ja Koivukylä ja Espoon Soukka. Ongelmajengi hakeutuu näille alueille siitä huolimatta, että heidät on alunperin asutettu muualle - Suomessa saa asua missä haluaa.

Pahimpana esimerkkinä alueen slummiutumisesta on tietenkin Helsingin Vuosaari, jota leikkisästi Mogadishuksikin kutsutaan. Ongelmat kasautuvat, eikä kehitykselle näytetä voivan tehdä yhtään mitään. Jopa Aurinkolahtikin, tuo bättre folkin (sikäläisessä mittakaavassa) asuinalue on alkanut slummiutumaan kiihtyvää tahtia. Asuntoja on paljon myynnissä ja kaikista kauniista puheista huolimatta alueelle nousee myös vuokrataloja - eli tulevaisuuden ongelmapesäkkeitä.

Voidaanko segregaatiota välttää millään keinoin? Onko Vuosaari alueena lopullisesti mennyttä? Romahtavatko Aurinkolahden asuntojen hinnat muun Vuosaaren tasalle jo tänä vuonna, vai pystytäänkö kehitystä hidastamaan vuodella parilla? Kas tässä kysymyksiä, joihin ehkä joku teistä, hyvät palstalaiset, osaa vastata.

16

3453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 909+´9+0´+09´+90

      Esim Kannelmäki, Malmi, Soukka, Siltamäki, Jne. listassa löytyy kohta kaikki paikat.
      Muuten samat pummit liikkut päivisin Hesan keskustassa, joten ei niitä alueet pidättele.

      • notkott

        taisi menna hieman asian vieresta


      • estettävissä?

        Aivan, mutta voidaanko eriytymiselle tehdä mitään? Tuskin ongelmajengi koskaan tulee parveilemaan valtoimenaan Eiran kaduilla, toisin kuin esim. Leikosaarentiellä Vuosaaressa, joka on oikea varsinainen ongelma-avenue.


      • samoin kirkkojärvi....koko ...

        näkee humalaista tai muuten sekaisin olevaa porukkaa :(


      • Yes yes
        samoin kirkkojärvi....koko ... kirjoitti:

        näkee humalaista tai muuten sekaisin olevaa porukkaa :(

        sielläkin örinää piisaa.


    • tajusin sen

      jo pikkupoikana junan ikkunasta ja nyt isompana oon käyny siellä 2 kertaa, molemmilla kerroilla jouduin uhkaavaan tilanteeseen. Vittu mikä paikka!

      • Kanta-Kundi

        Vuosaari on pemyt paikka, kallion ja sörkän rinnalla, kulmilta löytyy ,aseita, huumeita, ilotyttöjä, olen nähnyt sörkan nakarilla kun kp-vedettiin esiin, oli tulla paskat housuun, ei ihme, että kalliossa asuu vain sinkut ja juopot, uskon,että kallion alueen hintataso putoaa hurjasti, porukka muuttaa vuosaareen isompiin ja uudempiin kämppiin.
        Kalliossa asuusuurin osa asukkasiat vuokra-asunnossa ja illalla pitää olla luotiliivit megessä.


      • Remontti-Rane
        Kanta-Kundi kirjoitti:

        Vuosaari on pemyt paikka, kallion ja sörkän rinnalla, kulmilta löytyy ,aseita, huumeita, ilotyttöjä, olen nähnyt sörkan nakarilla kun kp-vedettiin esiin, oli tulla paskat housuun, ei ihme, että kalliossa asuu vain sinkut ja juopot, uskon,että kallion alueen hintataso putoaa hurjasti, porukka muuttaa vuosaareen isompiin ja uudempiin kämppiin.
        Kalliossa asuusuurin osa asukkasiat vuokra-asunnossa ja illalla pitää olla luotiliivit megessä.

        Ai jai, kuinka Mogadishun miestä kismittääkään se tosiasia, että tuli ostettua kupla-asunto sieltä hevon perseestä, keskeltä ei mitään. Yritä nyt vain, ehkä joku ostaa sinunkin asuntosi - rommaushinnalla tosin.


      • estettävissä?

        Kyllä, Korso on paha paha paikka. Sen ympärille pitäisi vetää piikkilanka-aita ja laittaa 1000 volttia jännitettä.


      • ´+´+0´+0´+0´+0´+
        estettävissä? kirjoitti:

        Kyllä, Korso on paha paha paikka. Sen ympärille pitäisi vetää piikkilanka-aita ja laittaa 1000 volttia jännitettä.

        Mielestäni Kannel eli paskamäki on paljon pahempi paikka kuin Korso.
        Molemmissa ollaan oltu, joten todellista kokemusta asiasta on, eikä mitään minusta tuntuu että...


      • estettävissä?
        ´+´+0´+0´+0´+0´+ kirjoitti:

        Mielestäni Kannel eli paskamäki on paljon pahempi paikka kuin Korso.
        Molemmissa ollaan oltu, joten todellista kokemusta asiasta on, eikä mitään minusta tuntuu että...

        Ei huvita mennä käymään kylään. Sen verran levotonta touhu on ainakin iltaisin.


      • 0+´+0´+0´+0´+0´+0
        estettävissä? kirjoitti:

        Ei huvita mennä käymään kylään. Sen verran levotonta touhu on ainakin iltaisin.

        Kannelmäessä mustalaiset hajoittivat puhelinkoppia asemalla ja kivet lensivät ilmassa.
        Korsossa en ole vielä vastaavaan törmännyt.


      • estettävissä?
        0+´+0´+0´+0´+0´+0 kirjoitti:

        Kannelmäessä mustalaiset hajoittivat puhelinkoppia asemalla ja kivet lensivät ilmassa.
        Korsossa en ole vielä vastaavaan törmännyt.

        Totta on, että Kannelmäki on myös paha. No Vuosaarta ei kyllä voita mikään... harmi niille, jotka ostivat Aurinkolahdesta kupla-asunnon.


      • +09+09+09+00+9
        estettävissä? kirjoitti:

        Totta on, että Kannelmäki on myös paha. No Vuosaarta ei kyllä voita mikään... harmi niille, jotka ostivat Aurinkolahdesta kupla-asunnon.

        Ei Korsossa ole montaa asuntoa myynnissä kerrostalossa.
        Eikö huonolla alueella pitäisi olla ylitarjontaa asunnoista?


      • rauhatonta
        +09+09+09+00+9 kirjoitti:

        Ei Korsossa ole montaa asuntoa myynnissä kerrostalossa.
        Eikö huonolla alueella pitäisi olla ylitarjontaa asunnoista?

        turha Korsoa lyttyyn haukkua sen takia että Minkkitiellä ynnä muissa mestoissa heilutaan häirisevästi. Korsossa sijaitsee sitä paitsi suomen SUURIN yhteinäinen omakotitalo-alue.
        Sitä ei kukaan tunnu tietävän. Täällä lintu-aleella ei puukot heilu!


    • Anonyymi00016

      Minusta voitaisiin ulkomaalaisista tietty prosentti sijoittaa kullekin Helsingin kaupunginosaan. Näin estettäisiin yhdelle alueelle keskittyminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      39
      2070
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      846
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      844
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      721
    5. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      701
    6. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      66
      626
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      610
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      43
      487
    9. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      479
    10. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      78
      477
    Aihe