Vaikutukset radio- ja TV-verkkoihin
Tuulivoimapuisto voi aiheuttaa häiriöitä muun muassa vaikutusalueensa radio- ja TV-lähetyksiin ja mobiiliverkkoihin. Liikkumaton tuulivoimala ei sellaisenaan aiheuta merkittäviä häiriöitä radio- tai TV-vastaanottoon. Häiriön aiheuttavat tuulivoimalan liikkuvat lavat. Tuulivoimalat saattavat vaimentaa radiosignaalia, joka kulkee tuulivoimapuiston läpi tai suuritehoinen radiosignaali voi heijastua tuulivoimalan rakenteista ja häiritä signaalin vastaanottoa.
Suomen TV-lähetyksistä vastaa pääasiassa Digita, minkä lisäksi verkkotoimilupa on joillakin muillakin yhtiöillä osassa Suomea. Tuulivoimapuiston rakentajan on jo suunnitteluvaiheessa ja vaikutusten arvioinnissa syytä pyytää lausuntoa voimaloiden alueellisista vaikutuksista paikkakunnalla toimivien verkkotoimiluvan haltijoilta, jotta vaikutukset voidaan minimoida.
Vaikutusten kartoittamisen jälkeen tehdään tarvittaessa toimenpidesuunnitelma, jonka avulla vaikutuksia pienennetään. Mahdollisia toimenpiteitä ovat muun muassa antennien modernisointi, uudelleen suuntaaminen ja täytelähettimien asentaminen.
Viestintäviraston mukaan tuulivoimarakentajan on tärkeää ilmoittaa rakentamisesta kaikille tiedossa oleville radiojärjestelmien käyttäjille rakennusalueen lähialueella. Sopiva koordinointietäisyys on noin 30 kilometriä. Radiopaikannusjärjestelmien ja radiolinkkien käyttäjiä ja operaattoreita on aina informoitava etäisyydestä riippumatta.
Pimeneekö TV
Anonyymi-ap
2
103
Vastaukset
- Anonyymi
Hei. Luumäellä on ollut jo pitkään sellainen tekemisen meininki.
- Anonyymi
Hei, olen asunut Luumäellä 8 vuotta, joista 7 olen viettänyt kotonani neljän seinän sisässä. En ole tavannut aikoihin naapureitanikaan. He yrittävät toisinaan tulla sisään väkisin ovestani, mutta en avaa oveani heille. En koe sitä tarpeelliseksi. En koe tarvitsevani heidän neuvojaan mm siitä että lattiallani on jotakin roskia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.663132Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91841- 1111730
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2241239- 1251019
- 98978
- 60944
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil67926Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6855- 84849