Auton ylimaalaus

Nissan Sunny Evolution

Kuinka tuo tapahtuu? Jotkut sanovat, että maalaus
tehdään entisen maalin päälle. Eli pohjamaali ja
maali. Niin no nimihän kyllä siihen viittaisi,
mutta...

20

28435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • active

      ..tarvitse pohjamaalia, jos entisessä maalissa ei
      ole siinä määrin vikaa, että esim. pakkelointeja
      tarvitaan tai autossa ei muuten ole erivärisiä
      kohtia (uusittuja lokasuojia tms.). Pohjamaali
      toimii normaalisti vain tartuntapohjana uudelle
      maalille, ja sillä saadaan tasainen ja hyvät
      peitto-ominaisuudet omaava pohjaväri, jottei
      kirjavat kohdat mahdollisista pohjatöistä paista
      päävärin läpi.

      Ylimaalattavan auton vanha maali puhdistetaan ja
      karhennetaan hyvin ja vedetään uusi pintaväri
      suoraan vanhan pintavärin päälle.

      En tiedä oletko tekemässä maalausta itse, vai
      meinaatko teettää sen jollakin muulla, mutta jos
      pohjamaalaus on tarpeen, suosittelen että siihen
      käytetään ns. happopohjamaalia - on paras ja
      varmin aine hyvään lopputulokseen. H.pohja
      syövyttää itsensä tiukasti maalattavaan pintaan
      eikä varmasti lähde hilseilemään esim. vahingossa
      huonosti puhdistetusta kohdasta...

    • Grimhorn

      Ensinnäkin auton iällä on aikalailla väliä
      ylimaalauksessa...pari-kolme vuotta vanha auto on
      huomattavasti helpompi maalta kun 10 vuotta vanha
      ja aineita tarvitsee käyttää huomattavasti
      vähemmän.

      Jos vanhassa maalikerroksessa on virheitä,
      epätasaisuuksia, tai muita niin ensin ne on
      hoidettava pois, ja yleensä parit vesihionnat
      pohjatyöksi tekevät pelkkää hyvää.

      Sen jälkeen vanha maalipinta on hyvä vähintään
      karhentaa, jotta pohjamaali tartuu siihen
      paremmin.

      Yleisesti pohjamaalina käytetään aika paljon
      tuollaisia aineita, jotka toimivat sekä
      pohjamaalina että täyttävät 1mm-2mm pienet kolot
      maalattavassa alustassa. Tuo aine pitää kuitenkin
      hioa ennen kun sen päälle maalataan.

      Sitten pistetään päälle maalia pari kerrosta, ja
      sen päälle lakkaa. Lakkaa kannattaa oikeastaan
      pistää vaikkei kyseessä olisikaan mikään
      metallinhohto-, tai helmiäisväri, se suojaa
      maalipintaa ja saa sen näyttämään paremmalta.

      Loppu vaiheessa maalatut pinnat yleensä vielä
      vesihiotaan pari kertaa, jotta pinnat ovat
      mahdollisimmat tasaiset ja nätit.

      Tässä tuo prosessi nyt oli hyvin
      yksinkertaistettuna.

    • lennu

      älkää nyt sitten karhentako liian karheeksi,itse
      hioin 400 vesihiomapaperilla ja ylimaalasin
      punasen punasella,kun maali oli vielä märkää
      näytti sikasiistiltä,seuraavana päivänä maalin
      kuivuttua näkyi hiontajäljet läpi törkeesti eli
      auto oli valmiiksi naarmuinen -(

      • autonasent.

        ... mitkä ihmeen koulupojat täällä oikein taas
        vastailee ja on tietävinään kaikesta kaiken???
        Eli siis jos maalipinnassa ei ole mitään muuta
        vikaa kuin että se on haalistunut, riittää
        pohjatöiksi pelkkä hionta esim. epäkeskolla
        karkeudella 320 ja käsin 500 ja karhuntassu.
        Kiveniskemät hiotaan niinikään epäkeskolla
        peltikirkkaiksi ja "luiskataan" vanhaan maaliin
        ettei jää selvää terävää kuoppaa.
        Mikäli autossa on lommoja, hiotaan pinta
        karheaksi, pakkeloidaan ja hiotaan (karkeudella
        40).
        Pahat ruostevauriot tulisi hiekkapuhaltaa ja
        laittaa lasikuitua ohut kerros ennen pakkelointia.

        Sopivat karkeudet lopulliseen hiontaan ovat
        epäkeskolla 320 ja lopuksi käsin 500 sekä harmaa
        karhuntassu.

        Vesihionta on 70-lukua tai viimeisen päälle
        tehtyjen show-autojen kikkailua... Ja pakkeloitua
        kohtaahan emme ikinä vesihio, emmehän???

        Ja sitten: pohjamaali, hiontaväri, ei todellakaan
        peitä mitään naarmuja, se antaa ainoastaan
        yksivärisen pohjan tulevalle maalaukselle! Sekä
        estää ruostumista, eli pintaväriä ei vedetä
        suoraan peltikirkkaalle pinnalle.

        Ja maalejahan oli akryyli ja 2-kerros tyyppisiä.
        Eli lakkaa ei vedetä "huvikseen" tai ainoastaan
        metalliväreille, vaan 2-kerros maali vaatii lakan.

        Autoa maalatessa pitäisi muistaa pari tärkeää
        seikkaa:
        Poista kaikki ruoste
        Käytä hyviä aineita
        Älä koskaan maalaa mitään kiillon päälle
        Ja tärkein: ANNA AMMATTIMIEHEN MAALATA AUTOSI!!!
        Vaikka se maksaakin muutaman tuhannen, niin
        nuukuus ei tosiaankaan kannata tässäkään hommassa!


      • "Automaalari"
        autonasent. kirjoitti:

        ... mitkä ihmeen koulupojat täällä oikein taas
        vastailee ja on tietävinään kaikesta kaiken???
        Eli siis jos maalipinnassa ei ole mitään muuta
        vikaa kuin että se on haalistunut, riittää
        pohjatöiksi pelkkä hionta esim. epäkeskolla
        karkeudella 320 ja käsin 500 ja karhuntassu.
        Kiveniskemät hiotaan niinikään epäkeskolla
        peltikirkkaiksi ja "luiskataan" vanhaan maaliin
        ettei jää selvää terävää kuoppaa.
        Mikäli autossa on lommoja, hiotaan pinta
        karheaksi, pakkeloidaan ja hiotaan (karkeudella
        40).
        Pahat ruostevauriot tulisi hiekkapuhaltaa ja
        laittaa lasikuitua ohut kerros ennen pakkelointia.

        Sopivat karkeudet lopulliseen hiontaan ovat
        epäkeskolla 320 ja lopuksi käsin 500 sekä harmaa
        karhuntassu.

        Vesihionta on 70-lukua tai viimeisen päälle
        tehtyjen show-autojen kikkailua... Ja pakkeloitua
        kohtaahan emme ikinä vesihio, emmehän???

        Ja sitten: pohjamaali, hiontaväri, ei todellakaan
        peitä mitään naarmuja, se antaa ainoastaan
        yksivärisen pohjan tulevalle maalaukselle! Sekä
        estää ruostumista, eli pintaväriä ei vedetä
        suoraan peltikirkkaalle pinnalle.

        Ja maalejahan oli akryyli ja 2-kerros tyyppisiä.
        Eli lakkaa ei vedetä "huvikseen" tai ainoastaan
        metalliväreille, vaan 2-kerros maali vaatii lakan.

        Autoa maalatessa pitäisi muistaa pari tärkeää
        seikkaa:
        Poista kaikki ruoste
        Käytä hyviä aineita
        Älä koskaan maalaa mitään kiillon päälle
        Ja tärkein: ANNA AMMATTIMIEHEN MAALATA AUTOSI!!!
        Vaikka se maksaakin muutaman tuhannen, niin
        nuukuus ei tosiaankaan kannata tässäkään hommassa!

        Ensinnäkin, tietääkseni tämä on julkinen
        KESKUSTELU eikä mikään maalariammatin koulutus ja
        tietopalvelu!
        Oletkos noussut väärällä jalalla vai oletko aina
        yhtä kiukkuinen ja mikä tuottaa sinulle noin
        kovan pätemisen tarpeen?

        Jos olet _ammattimies_. niin selitäppä
        rauhallisesti, mikä tekee vesihionnasta niin
        huonon ja vanhanaikaisen tavan, ettei sitä voi
        käyttää? Luulenpa, että se on maalareiden
        ajansäästö juttu. Ja sanopa vielä miksi pakkelia
        ei saa vesihioa?


      • autonasent.
        "Automaalari" kirjoitti:

        Ensinnäkin, tietääkseni tämä on julkinen
        KESKUSTELU eikä mikään maalariammatin koulutus ja
        tietopalvelu!
        Oletkos noussut väärällä jalalla vai oletko aina
        yhtä kiukkuinen ja mikä tuottaa sinulle noin
        kovan pätemisen tarpeen?

        Jos olet _ammattimies_. niin selitäppä
        rauhallisesti, mikä tekee vesihionnasta niin
        huonon ja vanhanaikaisen tavan, ettei sitä voi
        käyttää? Luulenpa, että se on maalareiden
        ajansäästö juttu. Ja sanopa vielä miksi pakkelia
        ei saa vesihioa?

        No, oikastaan nyt sitten pari asiaa. Muistaakseni
        alkuperäisessä viestissä kysyttiin kuinka auton
        ylimaalaus tapahtuu ja viestini oli vastaus
        siihen. Se ei todellakaan ollut mikään
        "maalarikoulun oppitunti", vaan lyhyt selvitys
        asiasta.

        Jos olisit vaivautunut lukemaan kirjoitukseni
        tarkemmin, niin olisit huomannut etten kieltänyt
        vesihiomista, lukuunottamatta pakkeloituja kohtia.
        Jokainen "maalari" tietää ettei pakkeli kestä
        vettä, vaan imee sen sisäänsä ja alla oleva pelli
        ruostuu. Siinämielessä olet oikeassa että
        vesihionnan poisjääminen on toisaalta
        ajansäästöjuttu, sillä epäkeskolla ja kevyellä
        käsihionnalla 500 paperilla päästään samaan
        lopputulokseen kuin vesihionnalla. Lisäksi
        vesihionnan jälkeen auto pitää pestä ja antaa
        kuivua pari päivää...

        Jokainen saa toki tehdä autolleen mitä lystää.
        Olen vaan viimeaikoina nähnyt niin monta itse
        `maalattua´ autoa että ajattelin valottaa edes
        hieman periaatteita. Edelleen olen tosin sitä
        mieltä että ammattimiehen maalauksessa saa
        paremmin vastinetta rahoilleen kuin itse tehdessä,
        sillä eivät ne tarvikkeetkaan ilmaisia ole.


      • Urpo
        autonasent. kirjoitti:

        ... mitkä ihmeen koulupojat täällä oikein taas
        vastailee ja on tietävinään kaikesta kaiken???
        Eli siis jos maalipinnassa ei ole mitään muuta
        vikaa kuin että se on haalistunut, riittää
        pohjatöiksi pelkkä hionta esim. epäkeskolla
        karkeudella 320 ja käsin 500 ja karhuntassu.
        Kiveniskemät hiotaan niinikään epäkeskolla
        peltikirkkaiksi ja "luiskataan" vanhaan maaliin
        ettei jää selvää terävää kuoppaa.
        Mikäli autossa on lommoja, hiotaan pinta
        karheaksi, pakkeloidaan ja hiotaan (karkeudella
        40).
        Pahat ruostevauriot tulisi hiekkapuhaltaa ja
        laittaa lasikuitua ohut kerros ennen pakkelointia.

        Sopivat karkeudet lopulliseen hiontaan ovat
        epäkeskolla 320 ja lopuksi käsin 500 sekä harmaa
        karhuntassu.

        Vesihionta on 70-lukua tai viimeisen päälle
        tehtyjen show-autojen kikkailua... Ja pakkeloitua
        kohtaahan emme ikinä vesihio, emmehän???

        Ja sitten: pohjamaali, hiontaväri, ei todellakaan
        peitä mitään naarmuja, se antaa ainoastaan
        yksivärisen pohjan tulevalle maalaukselle! Sekä
        estää ruostumista, eli pintaväriä ei vedetä
        suoraan peltikirkkaalle pinnalle.

        Ja maalejahan oli akryyli ja 2-kerros tyyppisiä.
        Eli lakkaa ei vedetä "huvikseen" tai ainoastaan
        metalliväreille, vaan 2-kerros maali vaatii lakan.

        Autoa maalatessa pitäisi muistaa pari tärkeää
        seikkaa:
        Poista kaikki ruoste
        Käytä hyviä aineita
        Älä koskaan maalaa mitään kiillon päälle
        Ja tärkein: ANNA AMMATTIMIEHEN MAALATA AUTOSI!!!
        Vaikka se maksaakin muutaman tuhannen, niin
        nuukuus ei tosiaankaan kannata tässäkään hommassa!

        Mites sitten, jos auto on maalattu metallivärillä
        eli päällä on lakka, joka on jo konepesuissa
        naarmuuntunut, niin voiko pelkän lakan vetää
        uudestaan? Vai onko lakka niin paksu että ns.
        myllytys hävittää pintanaarmut?


      • "Automaalari"
        autonasent. kirjoitti:

        No, oikastaan nyt sitten pari asiaa. Muistaakseni
        alkuperäisessä viestissä kysyttiin kuinka auton
        ylimaalaus tapahtuu ja viestini oli vastaus
        siihen. Se ei todellakaan ollut mikään
        "maalarikoulun oppitunti", vaan lyhyt selvitys
        asiasta.

        Jos olisit vaivautunut lukemaan kirjoitukseni
        tarkemmin, niin olisit huomannut etten kieltänyt
        vesihiomista, lukuunottamatta pakkeloituja kohtia.
        Jokainen "maalari" tietää ettei pakkeli kestä
        vettä, vaan imee sen sisäänsä ja alla oleva pelli
        ruostuu. Siinämielessä olet oikeassa että
        vesihionnan poisjääminen on toisaalta
        ajansäästöjuttu, sillä epäkeskolla ja kevyellä
        käsihionnalla 500 paperilla päästään samaan
        lopputulokseen kuin vesihionnalla. Lisäksi
        vesihionnan jälkeen auto pitää pestä ja antaa
        kuivua pari päivää...

        Jokainen saa toki tehdä autolleen mitä lystää.
        Olen vaan viimeaikoina nähnyt niin monta itse
        `maalattua´ autoa että ajattelin valottaa edes
        hieman periaatteita. Edelleen olen tosin sitä
        mieltä että ammattimiehen maalauksessa saa
        paremmin vastinetta rahoilleen kuin itse tehdessä,
        sillä eivät ne tarvikkeetkaan ilmaisia ole.

        Itse olen ollut tekemisissä autonmaalauksen
        kanssa melko runsaastikin 70-80 luvuilla. Olen
        tuntenut useita eri automaalareita, myös tunnen
        erään kuuluisan alan huippumiehen ja olen myös
        itse tehnyt maalaustöitä pohjatöineen ja nyt
        ensimmäistä kertaa kuulen jonkun kertovan, ettei
        pakkelikohtia saa vesihioa! Selityskin on kyllä
        ihan järkeenkäypä.
        Mutta liekö tuo nyt teoreettinen asia, koska
        missään pakkeloimassani ja vesihiomassani autossa
        ei ole tullut siitä ongelmia.
        Parasta aikaakin pihassani seisoo vuonna 79
        maalaamani auto jossa taatusti on runsaita
        pakkeloituja vesihiottuja kohtia ja maalipinta on
        edelleen virheetön. Ja vesihionta on aika paljon
        miellyttävämpää hommaa kuin pölyinen kuivahionta.
        Ja entäs pesussa, miksi pakkeli ei siinä vetäisi
        sisäänsä vettä?

        Juu, kyllä ammattimies saa aikaan ihan varmasti
        paremman tuloksen, mutta kannattaa hiukka miettiä
        semmoistakin asiaa, että kannattaako muutaman
        tonnin autoon uhrata kymppitonnin maalausta vai
        alkaako itse harrastaa maalausta. Ei se niin
        vaikeata kuitenkaan ole jos saa HYVIÄ neuvoja.


      • Pakkelispede
        "Automaalari" kirjoitti:

        Itse olen ollut tekemisissä autonmaalauksen
        kanssa melko runsaastikin 70-80 luvuilla. Olen
        tuntenut useita eri automaalareita, myös tunnen
        erään kuuluisan alan huippumiehen ja olen myös
        itse tehnyt maalaustöitä pohjatöineen ja nyt
        ensimmäistä kertaa kuulen jonkun kertovan, ettei
        pakkelikohtia saa vesihioa! Selityskin on kyllä
        ihan järkeenkäypä.
        Mutta liekö tuo nyt teoreettinen asia, koska
        missään pakkeloimassani ja vesihiomassani autossa
        ei ole tullut siitä ongelmia.
        Parasta aikaakin pihassani seisoo vuonna 79
        maalaamani auto jossa taatusti on runsaita
        pakkeloituja vesihiottuja kohtia ja maalipinta on
        edelleen virheetön. Ja vesihionta on aika paljon
        miellyttävämpää hommaa kuin pölyinen kuivahionta.
        Ja entäs pesussa, miksi pakkeli ei siinä vetäisi
        sisäänsä vettä?

        Juu, kyllä ammattimies saa aikaan ihan varmasti
        paremman tuloksen, mutta kannattaa hiukka miettiä
        semmoistakin asiaa, että kannattaako muutaman
        tonnin autoon uhrata kymppitonnin maalausta vai
        alkaako itse harrastaa maalausta. Ei se niin
        vaikeata kuitenkaan ole jos saa HYVIÄ neuvoja.

        Kyllähän se nyt vaan on niin, että sitä pakkelia
        voi vesihioa. Operoitujen kohtien tulee kuivua
        kunnolla ennen päällemaalausta, itse olen
        käyttänyt puhallinta välittömästi hionnan
        jälkeen, eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut
        vuosienkaan kuluttua.


      • gopher
        autonasent. kirjoitti:

        ... mitkä ihmeen koulupojat täällä oikein taas
        vastailee ja on tietävinään kaikesta kaiken???
        Eli siis jos maalipinnassa ei ole mitään muuta
        vikaa kuin että se on haalistunut, riittää
        pohjatöiksi pelkkä hionta esim. epäkeskolla
        karkeudella 320 ja käsin 500 ja karhuntassu.
        Kiveniskemät hiotaan niinikään epäkeskolla
        peltikirkkaiksi ja "luiskataan" vanhaan maaliin
        ettei jää selvää terävää kuoppaa.
        Mikäli autossa on lommoja, hiotaan pinta
        karheaksi, pakkeloidaan ja hiotaan (karkeudella
        40).
        Pahat ruostevauriot tulisi hiekkapuhaltaa ja
        laittaa lasikuitua ohut kerros ennen pakkelointia.

        Sopivat karkeudet lopulliseen hiontaan ovat
        epäkeskolla 320 ja lopuksi käsin 500 sekä harmaa
        karhuntassu.

        Vesihionta on 70-lukua tai viimeisen päälle
        tehtyjen show-autojen kikkailua... Ja pakkeloitua
        kohtaahan emme ikinä vesihio, emmehän???

        Ja sitten: pohjamaali, hiontaväri, ei todellakaan
        peitä mitään naarmuja, se antaa ainoastaan
        yksivärisen pohjan tulevalle maalaukselle! Sekä
        estää ruostumista, eli pintaväriä ei vedetä
        suoraan peltikirkkaalle pinnalle.

        Ja maalejahan oli akryyli ja 2-kerros tyyppisiä.
        Eli lakkaa ei vedetä "huvikseen" tai ainoastaan
        metalliväreille, vaan 2-kerros maali vaatii lakan.

        Autoa maalatessa pitäisi muistaa pari tärkeää
        seikkaa:
        Poista kaikki ruoste
        Käytä hyviä aineita
        Älä koskaan maalaa mitään kiillon päälle
        Ja tärkein: ANNA AMMATTIMIEHEN MAALATA AUTOSI!!!
        Vaikka se maksaakin muutaman tuhannen, niin
        nuukuus ei tosiaankaan kannata tässäkään hommassa!

        Mitäköhän pitää tehdä kun haluaa maalata auton
        akryylimaalilla ja auto on maalattu alunperin
        keinohartsimaalilla?


      • Pakkelispede
        gopher kirjoitti:

        Mitäköhän pitää tehdä kun haluaa maalata auton
        akryylimaalilla ja auto on maalattu alunperin
        keinohartsimaalilla?

        laittaa ns. eristeväriä ja maalata akryylillä sen
        päälle. Voihan keinohartsin tietysti hioa pois.


      • Maalattukin on
        "Automaalari" kirjoitti:

        Ensinnäkin, tietääkseni tämä on julkinen
        KESKUSTELU eikä mikään maalariammatin koulutus ja
        tietopalvelu!
        Oletkos noussut väärällä jalalla vai oletko aina
        yhtä kiukkuinen ja mikä tuottaa sinulle noin
        kovan pätemisen tarpeen?

        Jos olet _ammattimies_. niin selitäppä
        rauhallisesti, mikä tekee vesihionnasta niin
        huonon ja vanhanaikaisen tavan, ettei sitä voi
        käyttää? Luulenpa, että se on maalareiden
        ajansäästö juttu. Ja sanopa vielä miksi pakkelia
        ei saa vesihioa?

        Jos tietää edes vähän, ei tarvitse kysyä hölmöjä
        ja suuttua jos ei ymmärrä kun asiaa vastataan.


      • Rami
        autonasent. kirjoitti:

        ... mitkä ihmeen koulupojat täällä oikein taas
        vastailee ja on tietävinään kaikesta kaiken???
        Eli siis jos maalipinnassa ei ole mitään muuta
        vikaa kuin että se on haalistunut, riittää
        pohjatöiksi pelkkä hionta esim. epäkeskolla
        karkeudella 320 ja käsin 500 ja karhuntassu.
        Kiveniskemät hiotaan niinikään epäkeskolla
        peltikirkkaiksi ja "luiskataan" vanhaan maaliin
        ettei jää selvää terävää kuoppaa.
        Mikäli autossa on lommoja, hiotaan pinta
        karheaksi, pakkeloidaan ja hiotaan (karkeudella
        40).
        Pahat ruostevauriot tulisi hiekkapuhaltaa ja
        laittaa lasikuitua ohut kerros ennen pakkelointia.

        Sopivat karkeudet lopulliseen hiontaan ovat
        epäkeskolla 320 ja lopuksi käsin 500 sekä harmaa
        karhuntassu.

        Vesihionta on 70-lukua tai viimeisen päälle
        tehtyjen show-autojen kikkailua... Ja pakkeloitua
        kohtaahan emme ikinä vesihio, emmehän???

        Ja sitten: pohjamaali, hiontaväri, ei todellakaan
        peitä mitään naarmuja, se antaa ainoastaan
        yksivärisen pohjan tulevalle maalaukselle! Sekä
        estää ruostumista, eli pintaväriä ei vedetä
        suoraan peltikirkkaalle pinnalle.

        Ja maalejahan oli akryyli ja 2-kerros tyyppisiä.
        Eli lakkaa ei vedetä "huvikseen" tai ainoastaan
        metalliväreille, vaan 2-kerros maali vaatii lakan.

        Autoa maalatessa pitäisi muistaa pari tärkeää
        seikkaa:
        Poista kaikki ruoste
        Käytä hyviä aineita
        Älä koskaan maalaa mitään kiillon päälle
        Ja tärkein: ANNA AMMATTIMIEHEN MAALATA AUTOSI!!!
        Vaikka se maksaakin muutaman tuhannen, niin
        nuukuus ei tosiaankaan kannata tässäkään hommassa!

        Voiko kukaan suositella hyvää ja halpaa (tarkoittaa
        luultavasti hyvää hinta/laatu suhdetta) maalaria,
        joka tekee myös pohjatyöt ja hitsauksen. Auto on MB
        280 vuodelta -75, paikkapaikoin ruosteessa muttei
        kumminkaan läpimätä. Missä hintahaarukassa moisen
        laittaminen olisi, eli kannattaako muutaman tonnin
        autoa edes lähteä laittamaan...


      • kopla
        Urpo kirjoitti:

        Mites sitten, jos auto on maalattu metallivärillä
        eli päällä on lakka, joka on jo konepesuissa
        naarmuuntunut, niin voiko pelkän lakan vetää
        uudestaan? Vai onko lakka niin paksu että ns.
        myllytys hävittää pintanaarmut?

        Jos pohjaväri on kunnossa, auton voi vesihioa 400-paperilla ja lakata uudestaan. Lakkakerroksia tuleee olla vähintään 2, ja pohjan hionta on tehtävä huolella, ettei jää naarmuja. Itse olen esim, konepellin ja sivut lakannut uudestaan ja nyt on aikomus vetää vähän tummaan sävyyn 1999 Astraan uusi lakka. Ruiskutus ei ole helppoa ja valumia tulee ei-ammattilaisellle helposti


      • Jee jee
        autonasent. kirjoitti:

        ... mitkä ihmeen koulupojat täällä oikein taas
        vastailee ja on tietävinään kaikesta kaiken???
        Eli siis jos maalipinnassa ei ole mitään muuta
        vikaa kuin että se on haalistunut, riittää
        pohjatöiksi pelkkä hionta esim. epäkeskolla
        karkeudella 320 ja käsin 500 ja karhuntassu.
        Kiveniskemät hiotaan niinikään epäkeskolla
        peltikirkkaiksi ja "luiskataan" vanhaan maaliin
        ettei jää selvää terävää kuoppaa.
        Mikäli autossa on lommoja, hiotaan pinta
        karheaksi, pakkeloidaan ja hiotaan (karkeudella
        40).
        Pahat ruostevauriot tulisi hiekkapuhaltaa ja
        laittaa lasikuitua ohut kerros ennen pakkelointia.

        Sopivat karkeudet lopulliseen hiontaan ovat
        epäkeskolla 320 ja lopuksi käsin 500 sekä harmaa
        karhuntassu.

        Vesihionta on 70-lukua tai viimeisen päälle
        tehtyjen show-autojen kikkailua... Ja pakkeloitua
        kohtaahan emme ikinä vesihio, emmehän???

        Ja sitten: pohjamaali, hiontaväri, ei todellakaan
        peitä mitään naarmuja, se antaa ainoastaan
        yksivärisen pohjan tulevalle maalaukselle! Sekä
        estää ruostumista, eli pintaväriä ei vedetä
        suoraan peltikirkkaalle pinnalle.

        Ja maalejahan oli akryyli ja 2-kerros tyyppisiä.
        Eli lakkaa ei vedetä "huvikseen" tai ainoastaan
        metalliväreille, vaan 2-kerros maali vaatii lakan.

        Autoa maalatessa pitäisi muistaa pari tärkeää
        seikkaa:
        Poista kaikki ruoste
        Käytä hyviä aineita
        Älä koskaan maalaa mitään kiillon päälle
        Ja tärkein: ANNA AMMATTIMIEHEN MAALATA AUTOSI!!!
        Vaikka se maksaakin muutaman tuhannen, niin
        nuukuus ei tosiaankaan kannata tässäkään hommassa!

        Kiitos tästä! Ensimmäinen järkevä vastaus ´viimeiseeen viiten vuoteen' tällä saitilla.


      • No dice
        Rami kirjoitti:

        Voiko kukaan suositella hyvää ja halpaa (tarkoittaa
        luultavasti hyvää hinta/laatu suhdetta) maalaria,
        joka tekee myös pohjatyöt ja hitsauksen. Auto on MB
        280 vuodelta -75, paikkapaikoin ruosteessa muttei
        kumminkaan läpimätä. Missä hintahaarukassa moisen
        laittaminen olisi, eli kannattaako muutaman tonnin
        autoa edes lähteä laittamaan...

        sorry, mutta ei täältä saa kuin mielipiteitä.

        referenssit pitää edelleen kaivaa tutuilta?


      • joo.........
        kopla kirjoitti:

        Jos pohjaväri on kunnossa, auton voi vesihioa 400-paperilla ja lakata uudestaan. Lakkakerroksia tuleee olla vähintään 2, ja pohjan hionta on tehtävä huolella, ettei jää naarmuja. Itse olen esim, konepellin ja sivut lakannut uudestaan ja nyt on aikomus vetää vähän tummaan sävyyn 1999 Astraan uusi lakka. Ruiskutus ei ole helppoa ja valumia tulee ei-ammattilaisellle helposti

        Liian karkea paperi käsihiontaan, tuohon riittää mainiosti p800-1000. Koneella(epäkesko) voit kyllä hioa p400, mutta pitää olla varovainen ettei syö reunoja puhki.Jos haluaa pelkästään lakata


    • Jep Jep

      eivoi kyllä sanoa kuin että huh huh. Kyllä eillä niinku ideoita riittää... ilmeisesti asialla Hurjat "PELLI"(eli PELTI)miehet pohojanmoalta... huh huh. ei oikeesti....

    • Keijo88

      Ei jumalauta että on junttia ja idioottia porukkaa. Alkuperäinen kaveri kysy neuvoa auton maalaamiseen, mutta ei täällä saa näköjään ku vittuilua ja turhaa pätemistä. On kyllä käsittämätöntä tämä maalareitten ammattikunta. Ei voi ku ihmetellä miten joillakin on asiat noin huonosti. Menkää vittu hoitoon!!! Tai voisiko joku antaa asiallisen vastauksen miten vanha auto kannattaa maalata? Eihän kukaan tonnin autoon osta kymppitonnin maalatutusta?

      • Anonyymi

        Non niin tinoos kaikesta siitä maalinkärystä nottei niitte hermot kestä.Vaikka onko se nii jottei ne enää nykyää ku on kaikki suatimet pääs nii tuu tarpeeksi pöllyyhi jotta elämä olis vähä valoosampaa.Kännishä nua kannattaa maalata tuloo paras jälki.Isäukko veti kadeti miranoolilla portinaluses kiljupöhniis ku ankka maaliihi.Valoa ei tullu ku lautoje välistä.Aamulla ku meni kattomaa jotta mitähä siitäki tuli nii olipa yllätys ku ei ainuttakaa valumaa ja muutenki ihan ok.Ei ukkokaa meinannu muistaa koko prosessia mutta meinas vaa jottoli rennot otteet ku oli vähä pohjia.Vähä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8109
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2151
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2062
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1688
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1627
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1071
    7. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      25
      1066
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      985
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    Aihe