Kuinka tuo tapahtuu? Jotkut sanovat, että maalaus
tehdään entisen maalin päälle. Eli pohjamaali ja
maali. Niin no nimihän kyllä siihen viittaisi,
mutta...
Auton ylimaalaus
20
28435
Vastaukset
- active
..tarvitse pohjamaalia, jos entisessä maalissa ei
ole siinä määrin vikaa, että esim. pakkelointeja
tarvitaan tai autossa ei muuten ole erivärisiä
kohtia (uusittuja lokasuojia tms.). Pohjamaali
toimii normaalisti vain tartuntapohjana uudelle
maalille, ja sillä saadaan tasainen ja hyvät
peitto-ominaisuudet omaava pohjaväri, jottei
kirjavat kohdat mahdollisista pohjatöistä paista
päävärin läpi.
Ylimaalattavan auton vanha maali puhdistetaan ja
karhennetaan hyvin ja vedetään uusi pintaväri
suoraan vanhan pintavärin päälle.
En tiedä oletko tekemässä maalausta itse, vai
meinaatko teettää sen jollakin muulla, mutta jos
pohjamaalaus on tarpeen, suosittelen että siihen
käytetään ns. happopohjamaalia - on paras ja
varmin aine hyvään lopputulokseen. H.pohja
syövyttää itsensä tiukasti maalattavaan pintaan
eikä varmasti lähde hilseilemään esim. vahingossa
huonosti puhdistetusta kohdasta... - Grimhorn
Ensinnäkin auton iällä on aikalailla väliä
ylimaalauksessa...pari-kolme vuotta vanha auto on
huomattavasti helpompi maalta kun 10 vuotta vanha
ja aineita tarvitsee käyttää huomattavasti
vähemmän.
Jos vanhassa maalikerroksessa on virheitä,
epätasaisuuksia, tai muita niin ensin ne on
hoidettava pois, ja yleensä parit vesihionnat
pohjatyöksi tekevät pelkkää hyvää.
Sen jälkeen vanha maalipinta on hyvä vähintään
karhentaa, jotta pohjamaali tartuu siihen
paremmin.
Yleisesti pohjamaalina käytetään aika paljon
tuollaisia aineita, jotka toimivat sekä
pohjamaalina että täyttävät 1mm-2mm pienet kolot
maalattavassa alustassa. Tuo aine pitää kuitenkin
hioa ennen kun sen päälle maalataan.
Sitten pistetään päälle maalia pari kerrosta, ja
sen päälle lakkaa. Lakkaa kannattaa oikeastaan
pistää vaikkei kyseessä olisikaan mikään
metallinhohto-, tai helmiäisväri, se suojaa
maalipintaa ja saa sen näyttämään paremmalta.
Loppu vaiheessa maalatut pinnat yleensä vielä
vesihiotaan pari kertaa, jotta pinnat ovat
mahdollisimmat tasaiset ja nätit.
Tässä tuo prosessi nyt oli hyvin
yksinkertaistettuna. - lennu
älkää nyt sitten karhentako liian karheeksi,itse
hioin 400 vesihiomapaperilla ja ylimaalasin
punasen punasella,kun maali oli vielä märkää
näytti sikasiistiltä,seuraavana päivänä maalin
kuivuttua näkyi hiontajäljet läpi törkeesti eli
auto oli valmiiksi naarmuinen -(- autonasent.
... mitkä ihmeen koulupojat täällä oikein taas
vastailee ja on tietävinään kaikesta kaiken???
Eli siis jos maalipinnassa ei ole mitään muuta
vikaa kuin että se on haalistunut, riittää
pohjatöiksi pelkkä hionta esim. epäkeskolla
karkeudella 320 ja käsin 500 ja karhuntassu.
Kiveniskemät hiotaan niinikään epäkeskolla
peltikirkkaiksi ja "luiskataan" vanhaan maaliin
ettei jää selvää terävää kuoppaa.
Mikäli autossa on lommoja, hiotaan pinta
karheaksi, pakkeloidaan ja hiotaan (karkeudella
40).
Pahat ruostevauriot tulisi hiekkapuhaltaa ja
laittaa lasikuitua ohut kerros ennen pakkelointia.
Sopivat karkeudet lopulliseen hiontaan ovat
epäkeskolla 320 ja lopuksi käsin 500 sekä harmaa
karhuntassu.
Vesihionta on 70-lukua tai viimeisen päälle
tehtyjen show-autojen kikkailua... Ja pakkeloitua
kohtaahan emme ikinä vesihio, emmehän???
Ja sitten: pohjamaali, hiontaväri, ei todellakaan
peitä mitään naarmuja, se antaa ainoastaan
yksivärisen pohjan tulevalle maalaukselle! Sekä
estää ruostumista, eli pintaväriä ei vedetä
suoraan peltikirkkaalle pinnalle.
Ja maalejahan oli akryyli ja 2-kerros tyyppisiä.
Eli lakkaa ei vedetä "huvikseen" tai ainoastaan
metalliväreille, vaan 2-kerros maali vaatii lakan.
Autoa maalatessa pitäisi muistaa pari tärkeää
seikkaa:
Poista kaikki ruoste
Käytä hyviä aineita
Älä koskaan maalaa mitään kiillon päälle
Ja tärkein: ANNA AMMATTIMIEHEN MAALATA AUTOSI!!!
Vaikka se maksaakin muutaman tuhannen, niin
nuukuus ei tosiaankaan kannata tässäkään hommassa! - "Automaalari"
autonasent. kirjoitti:
... mitkä ihmeen koulupojat täällä oikein taas
vastailee ja on tietävinään kaikesta kaiken???
Eli siis jos maalipinnassa ei ole mitään muuta
vikaa kuin että se on haalistunut, riittää
pohjatöiksi pelkkä hionta esim. epäkeskolla
karkeudella 320 ja käsin 500 ja karhuntassu.
Kiveniskemät hiotaan niinikään epäkeskolla
peltikirkkaiksi ja "luiskataan" vanhaan maaliin
ettei jää selvää terävää kuoppaa.
Mikäli autossa on lommoja, hiotaan pinta
karheaksi, pakkeloidaan ja hiotaan (karkeudella
40).
Pahat ruostevauriot tulisi hiekkapuhaltaa ja
laittaa lasikuitua ohut kerros ennen pakkelointia.
Sopivat karkeudet lopulliseen hiontaan ovat
epäkeskolla 320 ja lopuksi käsin 500 sekä harmaa
karhuntassu.
Vesihionta on 70-lukua tai viimeisen päälle
tehtyjen show-autojen kikkailua... Ja pakkeloitua
kohtaahan emme ikinä vesihio, emmehän???
Ja sitten: pohjamaali, hiontaväri, ei todellakaan
peitä mitään naarmuja, se antaa ainoastaan
yksivärisen pohjan tulevalle maalaukselle! Sekä
estää ruostumista, eli pintaväriä ei vedetä
suoraan peltikirkkaalle pinnalle.
Ja maalejahan oli akryyli ja 2-kerros tyyppisiä.
Eli lakkaa ei vedetä "huvikseen" tai ainoastaan
metalliväreille, vaan 2-kerros maali vaatii lakan.
Autoa maalatessa pitäisi muistaa pari tärkeää
seikkaa:
Poista kaikki ruoste
Käytä hyviä aineita
Älä koskaan maalaa mitään kiillon päälle
Ja tärkein: ANNA AMMATTIMIEHEN MAALATA AUTOSI!!!
Vaikka se maksaakin muutaman tuhannen, niin
nuukuus ei tosiaankaan kannata tässäkään hommassa!Ensinnäkin, tietääkseni tämä on julkinen
KESKUSTELU eikä mikään maalariammatin koulutus ja
tietopalvelu!
Oletkos noussut väärällä jalalla vai oletko aina
yhtä kiukkuinen ja mikä tuottaa sinulle noin
kovan pätemisen tarpeen?
Jos olet _ammattimies_. niin selitäppä
rauhallisesti, mikä tekee vesihionnasta niin
huonon ja vanhanaikaisen tavan, ettei sitä voi
käyttää? Luulenpa, että se on maalareiden
ajansäästö juttu. Ja sanopa vielä miksi pakkelia
ei saa vesihioa? - autonasent.
"Automaalari" kirjoitti:
Ensinnäkin, tietääkseni tämä on julkinen
KESKUSTELU eikä mikään maalariammatin koulutus ja
tietopalvelu!
Oletkos noussut väärällä jalalla vai oletko aina
yhtä kiukkuinen ja mikä tuottaa sinulle noin
kovan pätemisen tarpeen?
Jos olet _ammattimies_. niin selitäppä
rauhallisesti, mikä tekee vesihionnasta niin
huonon ja vanhanaikaisen tavan, ettei sitä voi
käyttää? Luulenpa, että se on maalareiden
ajansäästö juttu. Ja sanopa vielä miksi pakkelia
ei saa vesihioa?No, oikastaan nyt sitten pari asiaa. Muistaakseni
alkuperäisessä viestissä kysyttiin kuinka auton
ylimaalaus tapahtuu ja viestini oli vastaus
siihen. Se ei todellakaan ollut mikään
"maalarikoulun oppitunti", vaan lyhyt selvitys
asiasta.
Jos olisit vaivautunut lukemaan kirjoitukseni
tarkemmin, niin olisit huomannut etten kieltänyt
vesihiomista, lukuunottamatta pakkeloituja kohtia.
Jokainen "maalari" tietää ettei pakkeli kestä
vettä, vaan imee sen sisäänsä ja alla oleva pelli
ruostuu. Siinämielessä olet oikeassa että
vesihionnan poisjääminen on toisaalta
ajansäästöjuttu, sillä epäkeskolla ja kevyellä
käsihionnalla 500 paperilla päästään samaan
lopputulokseen kuin vesihionnalla. Lisäksi
vesihionnan jälkeen auto pitää pestä ja antaa
kuivua pari päivää...
Jokainen saa toki tehdä autolleen mitä lystää.
Olen vaan viimeaikoina nähnyt niin monta itse
`maalattua´ autoa että ajattelin valottaa edes
hieman periaatteita. Edelleen olen tosin sitä
mieltä että ammattimiehen maalauksessa saa
paremmin vastinetta rahoilleen kuin itse tehdessä,
sillä eivät ne tarvikkeetkaan ilmaisia ole. - Urpo
autonasent. kirjoitti:
... mitkä ihmeen koulupojat täällä oikein taas
vastailee ja on tietävinään kaikesta kaiken???
Eli siis jos maalipinnassa ei ole mitään muuta
vikaa kuin että se on haalistunut, riittää
pohjatöiksi pelkkä hionta esim. epäkeskolla
karkeudella 320 ja käsin 500 ja karhuntassu.
Kiveniskemät hiotaan niinikään epäkeskolla
peltikirkkaiksi ja "luiskataan" vanhaan maaliin
ettei jää selvää terävää kuoppaa.
Mikäli autossa on lommoja, hiotaan pinta
karheaksi, pakkeloidaan ja hiotaan (karkeudella
40).
Pahat ruostevauriot tulisi hiekkapuhaltaa ja
laittaa lasikuitua ohut kerros ennen pakkelointia.
Sopivat karkeudet lopulliseen hiontaan ovat
epäkeskolla 320 ja lopuksi käsin 500 sekä harmaa
karhuntassu.
Vesihionta on 70-lukua tai viimeisen päälle
tehtyjen show-autojen kikkailua... Ja pakkeloitua
kohtaahan emme ikinä vesihio, emmehän???
Ja sitten: pohjamaali, hiontaväri, ei todellakaan
peitä mitään naarmuja, se antaa ainoastaan
yksivärisen pohjan tulevalle maalaukselle! Sekä
estää ruostumista, eli pintaväriä ei vedetä
suoraan peltikirkkaalle pinnalle.
Ja maalejahan oli akryyli ja 2-kerros tyyppisiä.
Eli lakkaa ei vedetä "huvikseen" tai ainoastaan
metalliväreille, vaan 2-kerros maali vaatii lakan.
Autoa maalatessa pitäisi muistaa pari tärkeää
seikkaa:
Poista kaikki ruoste
Käytä hyviä aineita
Älä koskaan maalaa mitään kiillon päälle
Ja tärkein: ANNA AMMATTIMIEHEN MAALATA AUTOSI!!!
Vaikka se maksaakin muutaman tuhannen, niin
nuukuus ei tosiaankaan kannata tässäkään hommassa!Mites sitten, jos auto on maalattu metallivärillä
eli päällä on lakka, joka on jo konepesuissa
naarmuuntunut, niin voiko pelkän lakan vetää
uudestaan? Vai onko lakka niin paksu että ns.
myllytys hävittää pintanaarmut? - "Automaalari"
autonasent. kirjoitti:
No, oikastaan nyt sitten pari asiaa. Muistaakseni
alkuperäisessä viestissä kysyttiin kuinka auton
ylimaalaus tapahtuu ja viestini oli vastaus
siihen. Se ei todellakaan ollut mikään
"maalarikoulun oppitunti", vaan lyhyt selvitys
asiasta.
Jos olisit vaivautunut lukemaan kirjoitukseni
tarkemmin, niin olisit huomannut etten kieltänyt
vesihiomista, lukuunottamatta pakkeloituja kohtia.
Jokainen "maalari" tietää ettei pakkeli kestä
vettä, vaan imee sen sisäänsä ja alla oleva pelli
ruostuu. Siinämielessä olet oikeassa että
vesihionnan poisjääminen on toisaalta
ajansäästöjuttu, sillä epäkeskolla ja kevyellä
käsihionnalla 500 paperilla päästään samaan
lopputulokseen kuin vesihionnalla. Lisäksi
vesihionnan jälkeen auto pitää pestä ja antaa
kuivua pari päivää...
Jokainen saa toki tehdä autolleen mitä lystää.
Olen vaan viimeaikoina nähnyt niin monta itse
`maalattua´ autoa että ajattelin valottaa edes
hieman periaatteita. Edelleen olen tosin sitä
mieltä että ammattimiehen maalauksessa saa
paremmin vastinetta rahoilleen kuin itse tehdessä,
sillä eivät ne tarvikkeetkaan ilmaisia ole.Itse olen ollut tekemisissä autonmaalauksen
kanssa melko runsaastikin 70-80 luvuilla. Olen
tuntenut useita eri automaalareita, myös tunnen
erään kuuluisan alan huippumiehen ja olen myös
itse tehnyt maalaustöitä pohjatöineen ja nyt
ensimmäistä kertaa kuulen jonkun kertovan, ettei
pakkelikohtia saa vesihioa! Selityskin on kyllä
ihan järkeenkäypä.
Mutta liekö tuo nyt teoreettinen asia, koska
missään pakkeloimassani ja vesihiomassani autossa
ei ole tullut siitä ongelmia.
Parasta aikaakin pihassani seisoo vuonna 79
maalaamani auto jossa taatusti on runsaita
pakkeloituja vesihiottuja kohtia ja maalipinta on
edelleen virheetön. Ja vesihionta on aika paljon
miellyttävämpää hommaa kuin pölyinen kuivahionta.
Ja entäs pesussa, miksi pakkeli ei siinä vetäisi
sisäänsä vettä?
Juu, kyllä ammattimies saa aikaan ihan varmasti
paremman tuloksen, mutta kannattaa hiukka miettiä
semmoistakin asiaa, että kannattaako muutaman
tonnin autoon uhrata kymppitonnin maalausta vai
alkaako itse harrastaa maalausta. Ei se niin
vaikeata kuitenkaan ole jos saa HYVIÄ neuvoja. - Pakkelispede
"Automaalari" kirjoitti:
Itse olen ollut tekemisissä autonmaalauksen
kanssa melko runsaastikin 70-80 luvuilla. Olen
tuntenut useita eri automaalareita, myös tunnen
erään kuuluisan alan huippumiehen ja olen myös
itse tehnyt maalaustöitä pohjatöineen ja nyt
ensimmäistä kertaa kuulen jonkun kertovan, ettei
pakkelikohtia saa vesihioa! Selityskin on kyllä
ihan järkeenkäypä.
Mutta liekö tuo nyt teoreettinen asia, koska
missään pakkeloimassani ja vesihiomassani autossa
ei ole tullut siitä ongelmia.
Parasta aikaakin pihassani seisoo vuonna 79
maalaamani auto jossa taatusti on runsaita
pakkeloituja vesihiottuja kohtia ja maalipinta on
edelleen virheetön. Ja vesihionta on aika paljon
miellyttävämpää hommaa kuin pölyinen kuivahionta.
Ja entäs pesussa, miksi pakkeli ei siinä vetäisi
sisäänsä vettä?
Juu, kyllä ammattimies saa aikaan ihan varmasti
paremman tuloksen, mutta kannattaa hiukka miettiä
semmoistakin asiaa, että kannattaako muutaman
tonnin autoon uhrata kymppitonnin maalausta vai
alkaako itse harrastaa maalausta. Ei se niin
vaikeata kuitenkaan ole jos saa HYVIÄ neuvoja.Kyllähän se nyt vaan on niin, että sitä pakkelia
voi vesihioa. Operoitujen kohtien tulee kuivua
kunnolla ennen päällemaalausta, itse olen
käyttänyt puhallinta välittömästi hionnan
jälkeen, eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut
vuosienkaan kuluttua. - gopher
autonasent. kirjoitti:
... mitkä ihmeen koulupojat täällä oikein taas
vastailee ja on tietävinään kaikesta kaiken???
Eli siis jos maalipinnassa ei ole mitään muuta
vikaa kuin että se on haalistunut, riittää
pohjatöiksi pelkkä hionta esim. epäkeskolla
karkeudella 320 ja käsin 500 ja karhuntassu.
Kiveniskemät hiotaan niinikään epäkeskolla
peltikirkkaiksi ja "luiskataan" vanhaan maaliin
ettei jää selvää terävää kuoppaa.
Mikäli autossa on lommoja, hiotaan pinta
karheaksi, pakkeloidaan ja hiotaan (karkeudella
40).
Pahat ruostevauriot tulisi hiekkapuhaltaa ja
laittaa lasikuitua ohut kerros ennen pakkelointia.
Sopivat karkeudet lopulliseen hiontaan ovat
epäkeskolla 320 ja lopuksi käsin 500 sekä harmaa
karhuntassu.
Vesihionta on 70-lukua tai viimeisen päälle
tehtyjen show-autojen kikkailua... Ja pakkeloitua
kohtaahan emme ikinä vesihio, emmehän???
Ja sitten: pohjamaali, hiontaväri, ei todellakaan
peitä mitään naarmuja, se antaa ainoastaan
yksivärisen pohjan tulevalle maalaukselle! Sekä
estää ruostumista, eli pintaväriä ei vedetä
suoraan peltikirkkaalle pinnalle.
Ja maalejahan oli akryyli ja 2-kerros tyyppisiä.
Eli lakkaa ei vedetä "huvikseen" tai ainoastaan
metalliväreille, vaan 2-kerros maali vaatii lakan.
Autoa maalatessa pitäisi muistaa pari tärkeää
seikkaa:
Poista kaikki ruoste
Käytä hyviä aineita
Älä koskaan maalaa mitään kiillon päälle
Ja tärkein: ANNA AMMATTIMIEHEN MAALATA AUTOSI!!!
Vaikka se maksaakin muutaman tuhannen, niin
nuukuus ei tosiaankaan kannata tässäkään hommassa!Mitäköhän pitää tehdä kun haluaa maalata auton
akryylimaalilla ja auto on maalattu alunperin
keinohartsimaalilla? - Pakkelispede
gopher kirjoitti:
Mitäköhän pitää tehdä kun haluaa maalata auton
akryylimaalilla ja auto on maalattu alunperin
keinohartsimaalilla?laittaa ns. eristeväriä ja maalata akryylillä sen
päälle. Voihan keinohartsin tietysti hioa pois. - Maalattukin on
"Automaalari" kirjoitti:
Ensinnäkin, tietääkseni tämä on julkinen
KESKUSTELU eikä mikään maalariammatin koulutus ja
tietopalvelu!
Oletkos noussut väärällä jalalla vai oletko aina
yhtä kiukkuinen ja mikä tuottaa sinulle noin
kovan pätemisen tarpeen?
Jos olet _ammattimies_. niin selitäppä
rauhallisesti, mikä tekee vesihionnasta niin
huonon ja vanhanaikaisen tavan, ettei sitä voi
käyttää? Luulenpa, että se on maalareiden
ajansäästö juttu. Ja sanopa vielä miksi pakkelia
ei saa vesihioa?Jos tietää edes vähän, ei tarvitse kysyä hölmöjä
ja suuttua jos ei ymmärrä kun asiaa vastataan. - Rami
autonasent. kirjoitti:
... mitkä ihmeen koulupojat täällä oikein taas
vastailee ja on tietävinään kaikesta kaiken???
Eli siis jos maalipinnassa ei ole mitään muuta
vikaa kuin että se on haalistunut, riittää
pohjatöiksi pelkkä hionta esim. epäkeskolla
karkeudella 320 ja käsin 500 ja karhuntassu.
Kiveniskemät hiotaan niinikään epäkeskolla
peltikirkkaiksi ja "luiskataan" vanhaan maaliin
ettei jää selvää terävää kuoppaa.
Mikäli autossa on lommoja, hiotaan pinta
karheaksi, pakkeloidaan ja hiotaan (karkeudella
40).
Pahat ruostevauriot tulisi hiekkapuhaltaa ja
laittaa lasikuitua ohut kerros ennen pakkelointia.
Sopivat karkeudet lopulliseen hiontaan ovat
epäkeskolla 320 ja lopuksi käsin 500 sekä harmaa
karhuntassu.
Vesihionta on 70-lukua tai viimeisen päälle
tehtyjen show-autojen kikkailua... Ja pakkeloitua
kohtaahan emme ikinä vesihio, emmehän???
Ja sitten: pohjamaali, hiontaväri, ei todellakaan
peitä mitään naarmuja, se antaa ainoastaan
yksivärisen pohjan tulevalle maalaukselle! Sekä
estää ruostumista, eli pintaväriä ei vedetä
suoraan peltikirkkaalle pinnalle.
Ja maalejahan oli akryyli ja 2-kerros tyyppisiä.
Eli lakkaa ei vedetä "huvikseen" tai ainoastaan
metalliväreille, vaan 2-kerros maali vaatii lakan.
Autoa maalatessa pitäisi muistaa pari tärkeää
seikkaa:
Poista kaikki ruoste
Käytä hyviä aineita
Älä koskaan maalaa mitään kiillon päälle
Ja tärkein: ANNA AMMATTIMIEHEN MAALATA AUTOSI!!!
Vaikka se maksaakin muutaman tuhannen, niin
nuukuus ei tosiaankaan kannata tässäkään hommassa!Voiko kukaan suositella hyvää ja halpaa (tarkoittaa
luultavasti hyvää hinta/laatu suhdetta) maalaria,
joka tekee myös pohjatyöt ja hitsauksen. Auto on MB
280 vuodelta -75, paikkapaikoin ruosteessa muttei
kumminkaan läpimätä. Missä hintahaarukassa moisen
laittaminen olisi, eli kannattaako muutaman tonnin
autoa edes lähteä laittamaan... - kopla
Urpo kirjoitti:
Mites sitten, jos auto on maalattu metallivärillä
eli päällä on lakka, joka on jo konepesuissa
naarmuuntunut, niin voiko pelkän lakan vetää
uudestaan? Vai onko lakka niin paksu että ns.
myllytys hävittää pintanaarmut?Jos pohjaväri on kunnossa, auton voi vesihioa 400-paperilla ja lakata uudestaan. Lakkakerroksia tuleee olla vähintään 2, ja pohjan hionta on tehtävä huolella, ettei jää naarmuja. Itse olen esim, konepellin ja sivut lakannut uudestaan ja nyt on aikomus vetää vähän tummaan sävyyn 1999 Astraan uusi lakka. Ruiskutus ei ole helppoa ja valumia tulee ei-ammattilaisellle helposti
- Jee jee
autonasent. kirjoitti:
... mitkä ihmeen koulupojat täällä oikein taas
vastailee ja on tietävinään kaikesta kaiken???
Eli siis jos maalipinnassa ei ole mitään muuta
vikaa kuin että se on haalistunut, riittää
pohjatöiksi pelkkä hionta esim. epäkeskolla
karkeudella 320 ja käsin 500 ja karhuntassu.
Kiveniskemät hiotaan niinikään epäkeskolla
peltikirkkaiksi ja "luiskataan" vanhaan maaliin
ettei jää selvää terävää kuoppaa.
Mikäli autossa on lommoja, hiotaan pinta
karheaksi, pakkeloidaan ja hiotaan (karkeudella
40).
Pahat ruostevauriot tulisi hiekkapuhaltaa ja
laittaa lasikuitua ohut kerros ennen pakkelointia.
Sopivat karkeudet lopulliseen hiontaan ovat
epäkeskolla 320 ja lopuksi käsin 500 sekä harmaa
karhuntassu.
Vesihionta on 70-lukua tai viimeisen päälle
tehtyjen show-autojen kikkailua... Ja pakkeloitua
kohtaahan emme ikinä vesihio, emmehän???
Ja sitten: pohjamaali, hiontaväri, ei todellakaan
peitä mitään naarmuja, se antaa ainoastaan
yksivärisen pohjan tulevalle maalaukselle! Sekä
estää ruostumista, eli pintaväriä ei vedetä
suoraan peltikirkkaalle pinnalle.
Ja maalejahan oli akryyli ja 2-kerros tyyppisiä.
Eli lakkaa ei vedetä "huvikseen" tai ainoastaan
metalliväreille, vaan 2-kerros maali vaatii lakan.
Autoa maalatessa pitäisi muistaa pari tärkeää
seikkaa:
Poista kaikki ruoste
Käytä hyviä aineita
Älä koskaan maalaa mitään kiillon päälle
Ja tärkein: ANNA AMMATTIMIEHEN MAALATA AUTOSI!!!
Vaikka se maksaakin muutaman tuhannen, niin
nuukuus ei tosiaankaan kannata tässäkään hommassa!Kiitos tästä! Ensimmäinen järkevä vastaus ´viimeiseeen viiten vuoteen' tällä saitilla.
- No dice
Rami kirjoitti:
Voiko kukaan suositella hyvää ja halpaa (tarkoittaa
luultavasti hyvää hinta/laatu suhdetta) maalaria,
joka tekee myös pohjatyöt ja hitsauksen. Auto on MB
280 vuodelta -75, paikkapaikoin ruosteessa muttei
kumminkaan läpimätä. Missä hintahaarukassa moisen
laittaminen olisi, eli kannattaako muutaman tonnin
autoa edes lähteä laittamaan...sorry, mutta ei täältä saa kuin mielipiteitä.
referenssit pitää edelleen kaivaa tutuilta? - joo.........
kopla kirjoitti:
Jos pohjaväri on kunnossa, auton voi vesihioa 400-paperilla ja lakata uudestaan. Lakkakerroksia tuleee olla vähintään 2, ja pohjan hionta on tehtävä huolella, ettei jää naarmuja. Itse olen esim, konepellin ja sivut lakannut uudestaan ja nyt on aikomus vetää vähän tummaan sävyyn 1999 Astraan uusi lakka. Ruiskutus ei ole helppoa ja valumia tulee ei-ammattilaisellle helposti
Liian karkea paperi käsihiontaan, tuohon riittää mainiosti p800-1000. Koneella(epäkesko) voit kyllä hioa p400, mutta pitää olla varovainen ettei syö reunoja puhki.Jos haluaa pelkästään lakata
- Jep Jep
eivoi kyllä sanoa kuin että huh huh. Kyllä eillä niinku ideoita riittää... ilmeisesti asialla Hurjat "PELLI"(eli PELTI)miehet pohojanmoalta... huh huh. ei oikeesti....
- Keijo88
Ei jumalauta että on junttia ja idioottia porukkaa. Alkuperäinen kaveri kysy neuvoa auton maalaamiseen, mutta ei täällä saa näköjään ku vittuilua ja turhaa pätemistä. On kyllä käsittämätöntä tämä maalareitten ammattikunta. Ei voi ku ihmetellä miten joillakin on asiat noin huonosti. Menkää vittu hoitoon!!! Tai voisiko joku antaa asiallisen vastauksen miten vanha auto kannattaa maalata? Eihän kukaan tonnin autoon osta kymppitonnin maalatutusta?
- Anonyymi
Non niin tinoos kaikesta siitä maalinkärystä nottei niitte hermot kestä.Vaikka onko se nii jottei ne enää nykyää ku on kaikki suatimet pääs nii tuu tarpeeksi pöllyyhi jotta elämä olis vähä valoosampaa.Kännishä nua kannattaa maalata tuloo paras jälki.Isäukko veti kadeti miranoolilla portinaluses kiljupöhniis ku ankka maaliihi.Valoa ei tullu ku lautoje välistä.Aamulla ku meni kattomaa jotta mitähä siitäki tuli nii olipa yllätys ku ei ainuttakaa valumaa ja muutenki ihan ok.Ei ukkokaa meinannu muistaa koko prosessia mutta meinas vaa jottoli rennot otteet ku oli vähä pohjia.Vähä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448109Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432151Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262062- 951688
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811627Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071071- 251066
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53985
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850