Kaikille tosikysyjille ja provoilijoille tiedoksi. Sen aurinkovoiman varastointiin eli akuksi kannattaa ottaa LiFePo 4 akku. AGM akku ja muut lyijymurkulat ovat jo menneisyyttä.
Ei mulla muuta.
Akku akku akku akku akku akku akku akukkuakkukaak
11
302
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole menneisyyttä jos akkua ei voi pitää lämpimässä..
- Anonyymi
Just näin. Lyijyakku, jos tarkoitus säilyttää kylmällä mökillä talven yli.
- Anonyymi
Miksi säilyttää kylmällä mökillä talven yli, jos akun voi nakata syksyllä kyytiin ja säilyttää kotona.
12 voltin 200 Ah:n 20-25 kiloa painava akku on aika helppo kantaa autoon.
Minulla on tuolla varastossa LiFePo4-akku. Lokakuulla sen sinne toin ja purin varausta n. 65% tietämille. Muutama viikko sitten latasin hiukan ja purin taas tuonne 65 prossaan, ihan vaan pitääkseni sen "virkeänä".
Parin viikon päästä lähdetään mökille ja akku jää taas kesäksi sinne.
Voisihan sen jättää talveksi mökillekin ja irrottaa säätimestä, mutta kyllä se latautuukin, jos jättää kytkettynä, koska siinä on lämmityselementti (max. -20 c), ja muuta automatiikkaa.
Mutta minulle vaan nyt sattuu sopimaan, että tuon sen talveksi kotiin.
Antteeeeeksi kauhheeeesti, jos se loukkaa jotakuta lyijyakkumuseossa elävää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi säilyttää kylmällä mökillä talven yli, jos akun voi nakata syksyllä kyytiin ja säilyttää kotona.
12 voltin 200 Ah:n 20-25 kiloa painava akku on aika helppo kantaa autoon.
Minulla on tuolla varastossa LiFePo4-akku. Lokakuulla sen sinne toin ja purin varausta n. 65% tietämille. Muutama viikko sitten latasin hiukan ja purin taas tuonne 65 prossaan, ihan vaan pitääkseni sen "virkeänä".
Parin viikon päästä lähdetään mökille ja akku jää taas kesäksi sinne.
Voisihan sen jättää talveksi mökillekin ja irrottaa säätimestä, mutta kyllä se latautuukin, jos jättää kytkettynä, koska siinä on lämmityselementti (max. -20 c), ja muuta automatiikkaa.
Mutta minulle vaan nyt sattuu sopimaan, että tuon sen talveksi kotiin.
Antteeeeeksi kauhheeeesti, jos se loukkaa jotakuta lyijyakkumuseossa elävää.Mikäs ihmeen mökkeilijä oikein olet jos et talvella siellä käy?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäs ihmeen mökkeilijä oikein olet jos et talvella siellä käy?
No kun se on kesämökki. Tiedätkö sinä mikä on kesämökki?
Se on sellainen mökki, jossa vietetään aikaa KESÄLLÄ! Jännä juttu, eiks vaan... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi säilyttää kylmällä mökillä talven yli, jos akun voi nakata syksyllä kyytiin ja säilyttää kotona.
12 voltin 200 Ah:n 20-25 kiloa painava akku on aika helppo kantaa autoon.
Minulla on tuolla varastossa LiFePo4-akku. Lokakuulla sen sinne toin ja purin varausta n. 65% tietämille. Muutama viikko sitten latasin hiukan ja purin taas tuonne 65 prossaan, ihan vaan pitääkseni sen "virkeänä".
Parin viikon päästä lähdetään mökille ja akku jää taas kesäksi sinne.
Voisihan sen jättää talveksi mökillekin ja irrottaa säätimestä, mutta kyllä se latautuukin, jos jättää kytkettynä, koska siinä on lämmityselementti (max. -20 c), ja muuta automatiikkaa.
Mutta minulle vaan nyt sattuu sopimaan, että tuon sen talveksi kotiin.
Antteeeeeksi kauhheeeesti, jos se loukkaa jotakuta lyijyakkumuseossa elävää.Lyijyakku on yksinkertaisena toimintavarma ja halpa. Lifepo sisältää herkkää elektroniikkaa, on kallis, eikä siedä kylmää. Toki kestäessään pitkäikäinen ja kevyempi.
Molemmilla on käyttökohteensa. Minulla akkuporassa on lifepo-akku, mutta mökin paneelit on kytketty amg-lyijyakkuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lyijyakku on yksinkertaisena toimintavarma ja halpa. Lifepo sisältää herkkää elektroniikkaa, on kallis, eikä siedä kylmää. Toki kestäessään pitkäikäinen ja kevyempi.
Molemmilla on käyttökohteensa. Minulla akkuporassa on lifepo-akku, mutta mökin paneelit on kytketty amg-lyijyakkuun.Niinpä tuo LiFePo intoilija on hieman yksoikosen yksinkertainen, kun ei tätä ymmärrä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi säilyttää kylmällä mökillä talven yli, jos akun voi nakata syksyllä kyytiin ja säilyttää kotona.
12 voltin 200 Ah:n 20-25 kiloa painava akku on aika helppo kantaa autoon.
Minulla on tuolla varastossa LiFePo4-akku. Lokakuulla sen sinne toin ja purin varausta n. 65% tietämille. Muutama viikko sitten latasin hiukan ja purin taas tuonne 65 prossaan, ihan vaan pitääkseni sen "virkeänä".
Parin viikon päästä lähdetään mökille ja akku jää taas kesäksi sinne.
Voisihan sen jättää talveksi mökillekin ja irrottaa säätimestä, mutta kyllä se latautuukin, jos jättää kytkettynä, koska siinä on lämmityselementti (max. -20 c), ja muuta automatiikkaa.
Mutta minulle vaan nyt sattuu sopimaan, että tuon sen talveksi kotiin.
Antteeeeeksi kauhheeeesti, jos se loukkaa jotakuta lyijyakkumuseossa elävää.Jonkinlainen harrastus tuokin. - Kovasti näet vaivaa akun kanssa. meidän lyijyakut eivät ole tarvinneet mitään huomiota asentamisen jälkeen ja ovat olleet mökillä jo vuosia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jonkinlainen harrastus tuokin. - Kovasti näet vaivaa akun kanssa. meidän lyijyakut eivät ole tarvinneet mitään huomiota asentamisen jälkeen ja ovat olleet mökillä jo vuosia.
... ja ovatkin jo aikalailla loppuunkäytetyt.
Hehheh! Eihän sulla ole edes mökkiä.
- Anonyymi
Lifepo4 akulla on myös hyvä kuorman kestävyys.
100 A invertteri kuormalla 200Ah Lifepo4 akun jännite pysyy n. 12.4 V ja kestää
sitä kuormaa helposti tunnin ajan.
Miten onnistuu 200 Ah akulla sama? - AnonyymiUUSI
Lifepo4 akkujen käyttöikä voi olla noin 100 atausta ja purkua.
Sen se kesti eräällä ja laturi oli victron. Akussa yli 200 Euroa kiinni ja käyttöikä 2 vuotta. Ei ollut missään aurinkovoimajärjestelmässä vaan akkuna joka ladataan täyteen ja otetaan virtaa 12v laitteille.
Ilmeisesti kukaan ei tiedä niiden akkujen kuorien sisäistä laatua ja kun ne akut tulee kiinasta niin jokainen tietää että laatuun ja toimivuuteen ei luottamista. En ole nähnyt koskaan kunnollisia made in china akkuja miltään akkutekniikalta ja laitteen akulta.
Kaikkien kannettavien akkujen jotka kestävät todella pitkään ja sitkeästi on ollut sisällä japanin tai korealaisten firmojen kennot tai työkalu akkujen. Lyijyakut kaikki Euroopassa tehtyjä, 15 vuotta ollut traktorissa, on muuten kestävä. Akku voi olla -20c asteessa läpikotaisin ja vielä saan diesel traktorin käyntiin.
Kaikki markkinapuheet ja youtube ukkojen höpinät Lifepo4 akuista ja useiden tuhansien lataus/purku kyvyistä, ei mitään faktaa takana.
Oma varta LA95 lyijyakku on käytössä kohta 9 vuotta ikää ja kunto erinomainen. Käytän vuoden ympäri. 12v jäälaatikko nytkin kylmänä. Koko päivän aamusta ja yön.
Niin lyijyakku toimii riippumatta ulkolämpötilasta, myös kierrätettävyys on parasta. Materiaalin uusiokäyttö, jossakin oli että lyijyakku on kärjessä tuotteista joita voi kierrättää yli 90%.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1059483
- 494641
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021976Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html421921- 241630
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131391Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,381307Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk54927Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v30903Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31902