Vuonna 2022 julkaistu Toyota bZ4X osoittautui kummalliseksi yhdistelmäksi mainiota ajettavuutta ja hyviä tiloja, mutta samalla alamittaisia sähköominaisuuksia. Facelift vie kaikki murheet mennessään.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toyotan-huima-harppaus-korjasi-kaikki-sahkoautonsa-ongelmat-kertaheitolla/3be65bdb-bf61-4a92-8c4a-4e432dd20edb
Toyotan huima harppaus: Korjasi kaikki sähköautonsa ongelmat kertaheitolla.
44
258
Vastaukset
- Anonyymi
Toyotalla on herätty. Vuoden 2026 bZ4X:ään tulee vakiovarusteeksi akun esilämmitys, jonka siis saa päälle joko navigaattorilla pikalaturilta toiselle ravattaessa automaattisesti, tai sitten manuaalisesti päälle kytkettävänä versiona.
Toinen lataukseen liittyvä uutuus on se, että vakiovarusteena olevan 11-kilowattisen sisäisen laturin vaihtoehtona on 22-kilowattinen painos.
Pikalatausteho on edelleen 150 kilowattia, mutta tämä voidaan anteeksi antaa sillä, että akussa tosiaan on se esilämmitys.
Akkujen bruttokapasiteetit on pistetty uusiksi. Osa tästä menee uuden mittaustavan piikkiin, mutta joka tapauksessa pienempi akku on 57,7-kilowattituntinen, suurempi 73,1-kilowattituntinen. Pikkuakkupainoksen saa vain etuvetona, isoakkuisen valitseva voi raksia tarpeiden mukaan joko etu- tai nelivedon.
Toyotan ilmoituksen mukaan bZ4X:n pisin toimintamatka vastaisuudessa on 573 kilometriä,- Anonyymi
Toyota on pistänyt ensimmäisen varsinaisen ”oman” sähköautonsa tyystin uusiksi.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2f11eb18-8298-4883-a793-33ecd44d0f80 - Anonyymi
Milloinkahan Toyota saa autoihinsa ruittävän kokoisen akun. Nykyisillä ei pääse edes mökille lataamatta välillä. Niillä parhaiten myydyillä, Polestar 2:lla ja id4:llä se onnistuu reilulla marginaalilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloinkahan Toyota saa autoihinsa ruittävän kokoisen akun. Nykyisillä ei pääse edes mökille lataamatta välillä. Niillä parhaiten myydyillä, Polestar 2:lla ja id4:llä se onnistuu reilulla marginaalilla.
Nyt syksyllä tulevassa on sellainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloinkahan Toyota saa autoihinsa ruittävän kokoisen akun. Nykyisillä ei pääse edes mökille lataamatta välillä. Niillä parhaiten myydyillä, Polestar 2:lla ja id4:llä se onnistuu reilulla marginaalilla.
Riittävyys on kiinni tarpeesta. Myydään niitä ID.3 pieniakuisiakin ja kovasti pukkaa markkinoille alle 30ke sähköautoja ja niiss on kaikissa pieni akku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt syksyllä tulevassa on sellainen.
Ei tuo Toyotan 71,3kW brutto akku ole vielä riittävä. Sehän vastaa muiden 64kW netto akkuja, joilla ei ajeta yli 300 km taitaleita lataamatta välillä. Omassa id4:ssä on 82kW brutto akku, eli 77kW netto, ja sillä pääsee 350km mökkimatkan ilman välilatausta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riittävyys on kiinni tarpeesta. Myydään niitä ID.3 pieniakuisiakin ja kovasti pukkaa markkinoille alle 30ke sähköautoja ja niiss on kaikissa pieni akku.
Kuulema pikkuakkuiset kelpaavat käytettyinä Tanskaan. Suomessa eivät oikein vaihda omistajaa. Kaikki haluavat isommalla akulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt syksyllä tulevassa on sellainen.
Ei ole!
Toyotan "isompi" akku on bruttokapasiteetiltaankin pienempi kuin ID.4:n nettokapasiteetti.
Kai tiesit ettei korkeajänniteakun bruttokapasiteetti ole käytettävissä missään sähköautossa.
Ajoakun bruttokapasiteetin ilmoittaminen on saman tasoinen huijaus kuin muinoin hevosvoimien ilmoittaminen SAE-normin mukaisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole!
Toyotan "isompi" akku on bruttokapasiteetiltaankin pienempi kuin ID.4:n nettokapasiteetti.
Kai tiesit ettei korkeajänniteakun bruttokapasiteetti ole käytettävissä missään sähköautossa.
Ajoakun bruttokapasiteetin ilmoittaminen on saman tasoinen huijaus kuin muinoin hevosvoimien ilmoittaminen SAE-normin mukaisesti.Siitähän nuo japanin ponit olivat kuuluisa esimerkki, kun muut käyttivät hevosvoimia.
- Anonyymi
Hienosti tojo tulee vain jokusen vuoden länsiautojen perässä. Ihan totuttu juttu.
- Anonyymi
Ei enää missään kohdin jäljessä.
- Anonyymi
Volkawagenilta meni pitempi aika ennenkuin se sai sähköautoihinsa akun lämmityksen. Että se siitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Volkawagenilta meni pitempi aika ennenkuin se sai sähköautoihinsa akun lämmityksen. Että se siitä.
Ei pidä paikkaansa!
Akun lämmitys ID-sarjalaissa on ollut alusta saakka, jonka teho on 5,3 kW. Lämmitys on toiminut latauksen alussa ja aikana.
ESILÄMMITYS navigaatio- ja käsikäyttöisenä tuli vuosimalliin 2024 eli autoihin jotka on valmistettu elokuusta 2023 alkaen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa!
Akun lämmitys ID-sarjalaissa on ollut alusta saakka, jonka teho on 5,3 kW. Lämmitys on toiminut latauksen alussa ja aikana.
ESILÄMMITYS navigaatio- ja käsikäyttöisenä tuli vuosimalliin 2024 eli autoihin jotka on valmistettu elokuusta 2023 alkaen.Nyt kyllä tuli pelkkää valetta. Lehdet kirjoittavat aivan muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa!
Akun lämmitys ID-sarjalaissa on ollut alusta saakka, jonka teho on 5,3 kW. Lämmitys on toiminut latauksen alussa ja aikana.
ESILÄMMITYS navigaatio- ja käsikäyttöisenä tuli vuosimalliin 2024 eli autoihin jotka on valmistettu elokuusta 2023 alkaen.Aivan kuten BZ:ssakin lämmitys on alusta asti toiminut latauksen aikana ja Tojolla jopa plugarissa on latauksen aikana tapahtuva lämmitys.
Nyt tuli ajon aikana tapahtuva esilämmitys ja Tojolla kesti sen saamiseen pari vuotta vähemmän kuin volkkarilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kyllä tuli pelkkää valetta. Lehdet kirjoittavat aivan muuta.
Ei mikään valhe, vaan fakta.
Akun lämmitys ja esilämmitys ovat eri asioita, joita lehdet jutuissaan ovat sekoittaneet. Jokainen vanhemman ID.4:n omistaja on nähnyt lämmityksen käytännössäkin jos on seurannut pakkasilla akun vastaanottaman lataustehon kehittymistä pikalaturilla. Aluksi latautuminen on hitaampaa koska osa tehosta menee lämmitykseen. Jonkin ajan kuluttua latausteho nousee merkittävästi ja jatkuu melko tasaisena lähes 80%:iin saakka, kunnes lähtee laskemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan kuten BZ:ssakin lämmitys on alusta asti toiminut latauksen aikana ja Tojolla jopa plugarissa on latauksen aikana tapahtuva lämmitys.
Nyt tuli ajon aikana tapahtuva esilämmitys ja Tojolla kesti sen saamiseen pari vuotta vähemmän kuin volkkarilla.bZ4x:n akun lämmitys latauksen aikana oli alkupään tuotannon autoissa vaivaiset 1 kW! Eli yhtä tyhjän kanssa, joka tuli selväksi talvitesteissä ikävällä tavalla. Akku ei kertakaikkiaan latautunut pikalatureilla pakkasilla kuin korkeintaa murto-osalla ilmoitetusta lataustehosta. Sen päälle vielä latauskertojen rajoitus kahteen vuorokaudessa.
- Anonyymi
Vasta viime vuonna bsxt:n ostaneella nyt alahuuli väpättää kun ehti jo esson nurkkapöydässä todeta ihan turhiksi kaikki länsiautojen kotkotukset kuten akun esilämmitykset, ja nyt, vain pari vuotta myöhemmin ne tulevat tohjoonkin.
- Anonyymi
No yllättävän nopeasti tällä kertaa Toyota saa autoonsa sen mitä muilla on ollut jo vuosia.
- Anonyymi
Paitsi, että länsiautoissa ei ollut vuosiin akun lämmitystä.
- Anonyymi
Volkswagen ID.3: toimintamatkan mittaus talvikelissä osoitti, että akun esilämmitys olisi tarpeen.
https://moottori.fi/testi/volkswagen-id-3-rangetesti-talvikelissa-osoitti-akun-esilammitys-olisi-tarpeen/ - Anonyymi
Volkswagenilta meni ikuisuus että sai autoihinsa akun esilämmityksen.
Autotoday 4.5.2024
Nyt ID.3-mallissa on esimerkiksi parannettu reittisuunnittelu ja mahdollisuus akun esilämmitykseen ennen pikalatausta.
https://autotoday.fi/merkittava-paivitys-volkswagen-id-3-malliin/
- Anonyymi
Paljos se maksaa?
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn koska sitä uutisoitiin että Toyota toi markkinoille 13000 maksavan auton jo Kiinassa. Koska ei muuten enään saanu mitään myytyä.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/409b6ed0-1677-452d-95fd-d4ed8fc5ac2b
13 000 euron sähkö-Toyotasta tuli välitön hitti – Myynti alkoi Kiinassa ja ensimmäisen tunnin aikana myytiin 10 000 autoa
Bozhi 3X:n tilauskirjat avattiin Kiinassa ja kiinnostus oli valtavaa. Jo ensimmäisen tunnin aikana autoja tilattiin 10 000.
Taitaa olla paniikki päällä Tojoleirissä. - Anonyymi
Kesti kolme vuotta päästä samalle tasolle mitä muut olivat jo kolme vuotta sitten.
- Anonyymi
Se on sinun kuvitelmasi.
- Anonyymi
Volkswagenit saivat akun lämmityksen vasta puolitoista vuotta sitten vaikka niitä oli valmistettu jo 2010-luvun lopulta:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7244ec28-87ea-4b93-80db-eed277650eaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Volkswagenit saivat akun lämmityksen vasta puolitoista vuotta sitten vaikka niitä oli valmistettu jo 2010-luvun lopulta:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7244ec28-87ea-4b93-80db-eed277650eaaOliko Rav4 EV:ssä akun lämmitys? Taisi Toyotalla mennä moninkertainen aika saada akun lämmitys sähköautoon ja senkin vasta vuosia muitten perässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko Rav4 EV:ssä akun lämmitys? Taisi Toyotalla mennä moninkertainen aika saada akun lämmitys sähköautoon ja senkin vasta vuosia muitten perässä.
RAV4 plugarissa on akun lämmitys kuten BZ4X:ssä ollut koko ajan. Lämmittävät akkua kun latausjohto on kytkettynä.
Aika harvassa plugarissa on akun lämmittystä ylipäänsäkään.
Uusi BZ4X lämmittää akkua myös ajon aikana, sekä navilla että napilla.
- Anonyymi
Mites Toyota on saanut sisämelun kuriin?
Vai onko vielä pari kolme päivää äänieristyksessä normi Toyotan ostajalle?
Ruostesuojaus toki siihen päälle.- Anonyymi
Se on kaikissa Toyotoissa erittäin pieni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on kaikissa Toyotoissa erittäin pieni.
Uskon sokaisemana on hyvä elää.
- Anonyymi
Eipähän noita liikenteessä näe, jos tuon paikallisen liikkeen esittelyauton laskee pois.
- Anonyymi
Tiet ja kadut ovat täynnä niitä. Niitä on myyty viime vuoden loppuun mennessä 1.249 autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiet ja kadut ovat täynnä niitä. Niitä on myyty viime vuoden loppuun mennessä 1.249 autoa.
Juu juu...mistäs revit tuon luvun. Konsonanttihirviötä ensirekisteröitiin vuonna 2024 kokonaista 269 kpl. Vähän on myyty suosituimpiin söhkiksiin verrattuna, edellä on iso määrä muita merkkejä ja malleja. Yksistään Skoda Enyaqia meni rekisteriin 6 kertaa enemmän kuin Tojon kirjainyhdistelmää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu juu...mistäs revit tuon luvun. Konsonanttihirviötä ensirekisteröitiin vuonna 2024 kokonaista 269 kpl. Vähän on myyty suosituimpiin söhkiksiin verrattuna, edellä on iso määrä muita merkkejä ja malleja. Yksistään Skoda Enyaqia meni rekisteriin 6 kertaa enemmän kuin Tojon kirjainyhdistelmää.
Mitä sitten. Onko sinulla Enyaq?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu juu...mistäs revit tuon luvun. Konsonanttihirviötä ensirekisteröitiin vuonna 2024 kokonaista 269 kpl. Vähän on myyty suosituimpiin söhkiksiin verrattuna, edellä on iso määrä muita merkkejä ja malleja. Yksistään Skoda Enyaqia meni rekisteriin 6 kertaa enemmän kuin Tojon kirjainyhdistelmää.
BZ vain kertoo että kyseon sähköautosta ja 4X on auton koko ja tyyppi kuten eräällä saksalaismerkillä mutta toisin päin. Onko tuttuja X1, X2, X3, X4, X5 ja X6?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sitten. Onko sinulla Enyaq?
Ei ole, eikä edes sähkistä, mutta tuo Tojoteron jatkuva valehtelu vain häiritsee. Jos usko oman merkin hyvyydestä ja luottamus siihen on vahva, ei tarvitse laskea luikuria. Mutta Tojoterot käyvät agressiivisesti muiden merkkien keskustelusivuilla haukkumassa toisten merkkejä ja valehtelevat täällä Tojosta kaiken paremmaksi kuin oikeasti onkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole, eikä edes sähkistä, mutta tuo Tojoteron jatkuva valehtelu vain häiritsee. Jos usko oman merkin hyvyydestä ja luottamus siihen on vahva, ei tarvitse laskea luikuria. Mutta Tojoterot käyvät agressiivisesti muiden merkkien keskustelusivuilla haukkumassa toisten merkkejä ja valehtelevat täällä Tojosta kaiken paremmaksi kuin oikeasti onkaan.
No sehän johtuu vain huonosta itsetunnosta ja pettymyksestä siihen omaan Toyotaan.
Terot ovat sellainen lahko joka ymmärtää, että yhteinen kurjuus on voimavara siinä samassa kuin suomalainen kateus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sehän johtuu vain huonosta itsetunnosta ja pettymyksestä siihen omaan Toyotaan.
Terot ovat sellainen lahko joka ymmärtää, että yhteinen kurjuus on voimavara siinä samassa kuin suomalainen kateus.Katsohan tollo Terojen luku määrä tuosta:
https://dailykanban.com/2025/02/27/worlds-largest-automakers-1-25-toyota-edges-out-a-gain/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole, eikä edes sähkistä, mutta tuo Tojoteron jatkuva valehtelu vain häiritsee. Jos usko oman merkin hyvyydestä ja luottamus siihen on vahva, ei tarvitse laskea luikuria. Mutta Tojoterot käyvät agressiivisesti muiden merkkien keskustelusivuilla haukkumassa toisten merkkejä ja valehtelevat täällä Tojosta kaiken paremmaksi kuin oikeasti onkaan.
Oletko varma että kyse ei ole ammattitorlleista joiden tarkoitus on vain saada aikaan riitaa. Näillä on omassa elämässä kaikki ongelmat trollaaminen ristiin eri palstoilla ainoa sisältö elämästä.
Älä tulkitse faktaksi asiaa mistä et voi olla varma.
- Anonyymi
Tilaukseen menee uudistunut bZ4X. Kiitos. Tero
- Anonyymi
Otan osaa.
- Anonyymi
Monesko on tulossa?
- Anonyymi
Eipä taida. Odotan mieluummin uutta RAV4:ää. Siitäkin tulee sähköversio ilman sitä onnetonta mittaristo ratin yläpuolella ergonomiaa mikä sopii vain lapsen kokoisille.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."
Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu1033114Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...
...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä4992458- 891643
Vaikka pidät minua
Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on501346Nainen, tilanne on nyt tämä
että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä701218- 83976
Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."
Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa17965- 34925
Sheikki Laakso puolustaa poikaansa ja ilmeisesti tunnustaa itse nuorena syyllistyneensä samaan
Perussuomalaisten kansanedustajan Sheikki Laakson poika Nico Laakso on persujen kuntavaaliehdokas Kouvolassa ja aluevaal76852Tänään Uutisnuotassa !
Ähtärin valtuustoryhmien Kokoomus, Keskusta, SDP ja KD kannanotto 27.3.2025 Ähtärinjärven Uutisnuotassa: *Rakentavaa yh41777