Tervehdys kaikille!
Omistan Bluebird 2.0 slx:n kattiversio TwinSpark vm.90 ja olen lukenut ja kuullut, että vaihteisto on se heikoin lenkki tässä mallissa. Ja niinhän se tuntuu olevan. Mulla huutaa jo laatikko ja pitää pienillä vauhdeilla jurnutusta. Siinä 60km/h vauhdissa kuuluu ihan pahiten ulinaa ihan sama ajaako kolmosella, nelosella vai vitosella.
Siispä oisin kysyny laatikko remontista.
Mitä osia menee? Kannattaako vaihtaa kaikki vaihteiston laakerit vai vaan poskilaakerit? Mahtuuko laatikko pois ilman moottorin nostamista tai laskemista? Kannattaako ruveta ite tekemään? Joutuuko laatikosta purkamaan koko sisällön poskilaakerien vaihtamisen ollessa kyseessä?
Siinäpä olisi aluksi visaisia kymysyksiä ratkottaviksi.
Ja kiitos jo etukäteen vastauksista.
Vaihteisto
8
787
Vastaukset
- Datsunisti
heikoin lenkki kyseessä. Mutta kun sen kerran korjaa, sitten kestää "ikuisesti"??
Laakereita vaihdan vain vialliset jos öljyn seassa ei ole vielä paljoa metallijauhoa. 2-4 kpl menee yleensä vaihtoon.
Aina hajalla oleva laakeri on pääakselin päässä pienen vetopyörän vieressä oleva ja useimmiten toinen poskilaakeri.
Vaihteisto sopii ihan hyvin irtoamaan sieltä välistä, taitaapa olla helpoin irroitettava etuvetoisten Nissanien laatikoista, on kylläkin aika painava.
Olet tämän päivän keskitasoa parempi autonasentaja jos korjaat itse sen laatikon.
(Tässä on kylläkin vähän ironiaa mukana tämän päivän autonkorjaajia kohtaan.)
Työkaluja tarvitsee vähän enemmän kuin jokamiehen pakista löytyy, ei kuitenkaan mitään merkkikohtaisia. Lähinnä laakerien irroitus akseleista ja varsinkin kytkinkotelosta on hankalaa.
Huom! Lopuksi tarvitsee säätää laakerivälykset(esijännitykset) kohdalleen ja se on aika työlästä.
Laatikon joutuu purkamaan kokonaan, vetopyörästön saa kyllä irti irroittamatta akseleita, mutta poskilaakerien vaihto ei riitä.- BB:n omistaja
Kiitos tiedoista. Olisin vielä kysynyt miten vaihelaatikon säädöt siis esijännitykset säädetään. Joillakin aluslevyillä vai miten?
- primera
BB:n omistaja kirjoitti:
Kiitos tiedoista. Olisin vielä kysynyt miten vaihelaatikon säädöt siis esijännitykset säädetään. Joillakin aluslevyillä vai miten?
Paljonko BB:lläsi on ajettu? Ihan vaan mielenkiinnosta. Itelläni on vm. 91 1.6 Primera ja näissä on ilmeisesti sama laatikko??
- BB:n omistaja
primera kirjoitti:
Paljonko BB:lläsi on ajettu? Ihan vaan mielenkiinnosta. Itelläni on vm. 91 1.6 Primera ja näissä on ilmeisesti sama laatikko??
Juuri pyörähti mittariin 198000km. Ei mielestäni hirveästi tuon ikäiselle autolle.
- primera
BB:n omistaja kirjoitti:
Juuri pyörähti mittariin 198000km. Ei mielestäni hirveästi tuon ikäiselle autolle.
juu saman verran on ajettu minun primeralla. Ei ole ainakaan vielä alkanu pitää vaihdelaatikko ääntä. Voikohan laatikon "hajoamista" ennaltaehkästä esim. käyttämällä täysisynteettisiä öljyjä tms.? Tietääkö datsunisti tai joku muu?
- Datsunisti
BB:n omistaja kirjoitti:
Kiitos tiedoista. Olisin vielä kysynyt miten vaihelaatikon säädöt siis esijännitykset säädetään. Joillakin aluslevyillä vai miten?
jotka tulevat laakeriskoolien alle. Jos käyttää Nissanin alkuperäislaakereita, on harvoin tarvis säätää. Tarvikelaakereilla kuulemma tarvii aina säädön, on näköjään vähän eri mittaiset, mutta tietysti paljon halvemmat.
- Datsunisti
primera kirjoitti:
juu saman verran on ajettu minun primeralla. Ei ole ainakaan vielä alkanu pitää vaihdelaatikko ääntä. Voikohan laatikon "hajoamista" ennaltaehkästä esim. käyttämällä täysisynteettisiä öljyjä tms.? Tietääkö datsunisti tai joku muu?
Primerassa on saman tyylinen vaihteisto, mutta ei sama. Minulle ei ole tullut vielä vastaan yhtään laakerivauriohommaa, sen sijaan 5:s vaihteen päältähyppimisiä sattuu. Minä ainakin käytän aina synteettistä vaihteistoöljyä ja vaihdan noin 100 000 km välein. Oman Primerani (1.6 l) laatikko toimii vielä hyvin, ajettu yli 500 000 km ja Bluebirdiini piti tehdä vaihteistoremppa 150 000 km lukemissa. Bluebirdin (2.0 l) laatikoita korjattiin jo noin 60 000 km ajettuina. Minun käsitykseni mukaan syynä on liian suuri laakereiden esijännityskireys tehtaan jäljiltä ja niinpä säädänkin ne aina noin 1/3 kireyteen annetusta ohjearvosta, eikä ole kertaakaan mennyt uudelleen laakereita.
- EX-Nissanisti
Mulla oli edellinen menopeli vm.-91 Sunny 1.6LX N14.
Mittariin tuli 190tkm ja vaihdelaatikko sanoi sopimuksensa irti varoittamatta.
Nissanin heikoin lenkki on kyllä vaihteisto, pitempään pakki temppuili mut ei mittään karahtamisia ainoastaan ei meinannu mennä päälle ollenkaan.
Myöskin kokemuksia vanhemman mallisesta Sunnystä N13. Samanlaisia ongelmia vaihteiston kans. Muuten tekniikka toimii todella loistavasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21968Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist174872Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19806- 75752
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101675