Ajokorttilakiin merkittävä muutos astuu voimaan jo ensi viikolla

Anonyymi-ap

"- astuu voimaan jo ensi viikolla" otsikoi Iltasanomat uutisensa.

Ajokortin uusimisessa tarvittavaa
lääkärintodistusta ei enää saa kunnallisessa terveydenhuollossa toimivalta lääkäriltä, kuten aki nyt on jossain saanut.

En ole edes yrittänyt terveyskeskuksesta sitä varten lääkärille aikaa tilata, sehän on sairaille tarkoitettua palvelua, eikä ajokortin uusiminen ole mikään tauti.

Viimeksi kävin silmälääkärillä, koska joku lääkäri oli merkinnytajokortin uusinta todistukseen, että näköni on tarkistattva 2 vuoden kuluttua, eikä minulle ole koskaan ollut ajokrtissa merkintää, että tarvitsen lasin ajaessa, koska en edelleenkään tarvitse. SE OLI SITÄ AIKAA, KUN LÄÄKÄRI LäHETTI TODISTUKSEN SUORAAN POLIISILLE..
Nyt se on itse sinne toimitettava. Nyt voi tarkistaa.

Kannattaa tarkistaa onko todistus kirjoitettu asianmukasesti, ettei tule turhia kustannuksia, Yksit. silmälääkärui ei ole ihan halpa.

Että tästäkin piti laki laatia, olisihan se voinut muutenkin kieltää ja periä isomman maksun.

10

142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Nojaa.

Mä olen käynyt jo useemman kerran ikätarkastuksessa. Eka kerran kun menin terkkariin kyseleen aikaa, antoivat monisteen, missä yksityisten yhteystietoja.

Olenkin siis tähän astikin käyttänyt yksityisiä.

Mun käsittääkseni tsadissa ei terkkarit ole ennenkään tehneet noita tarkastuksia. Eli ei mitään muutosta.

Hammaslekurista puolestaan kokenuksia, että yleiselle pääsee pitkään jonoon, ilman kipuja, tai lohkeemia. Lohjenneen kans johonkin päivystykseen.

Käyttävät kiireettömiin, jonojen purkuun yksityisiä hoitosetelillä. Jonkin kerran käynyt julkisella puolella, enenpi palveludetrlillä yksityisellä.

Mun käsittääkseni todistuksen kirjaa lekuri, kirjauksethan net menee eteenpäin sähköisesti. Paperia ei muistin mukaa tulosteta. Turhaa paperihaaskia.

Mulla oli nuorena kirjoitettu korttiin näöntarkastuksista. Kun vaihdoin muoviseen, siinä ei ollut muuta, kuin käytettävä laseja. Käyn kyllä ajoittain silmälekurilla. En nyt tiedä, onko julkisella puolella ennenkään kirjoiteltu lasireseptejä.

Mulla alkava kaihi. Kontrolli vuoden päästä. Se ei lue kortissa, se näkyy tiedostoissa. Sitä en tiedä, miten poliisi reagoi asiaan, tuskin mitenkään. Kun oli kortissa merkintä näöstä, muutaman kerran poliisi kysyi, olenko käynyt. Siihen aikaan ne ei pystyneet tarkistaan asuaa mitenkään, jos kortti oli voimassa.

Mun mielestä laki ei muuta nykykäytäntöä yhtään miksikään. Paikkakuntaiset erot ehkä tasaantuu, jos jossain suomessa on voinut käyttää julkisia.

=DW=

• Anonyymi

Joissain kunnissa ja kaupungeissa on saanut terv, keskuksesta ajokorttiuusinnan lääk.tod. Se ei vaadi erikoislääkäriä, mutta sieltä lääkäri voi lähettää silmälääkärille, jos hän toteaa näössä suuria muutoksia.
        Tuttavalle juuri tammikuussa kävi niin.
        Keskus sair, silmälääkäri määräsi optikolle ja sieltä hän sai ja haki silmälasit.

Mitä palveluseteleit?
        En ole kullut, en tarvinnut, enkä kysellytkäään, maksan kaiken itse, ilman kotitalousvähennyksiä.
        En käytä apuja, maksettujakaan, siivous on lempihommaa, pian pääsen ikkunan pesuun.
        Teen itse ja asun yksin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joissain kunnissa ja kaupungeissa on saanut terv, keskuksesta ajokorttiuusinnan lääk.tod. Se ei vaadi erikoislääkäriä, mutta sieltä lääkäri voi lähettää silmälääkärille, jos hän toteaa näössä suuria muutoksia.
        Tuttavalle juuri tammikuussa kävi niin.
        Keskus sair, silmälääkäri määräsi optikolle ja sieltä hän sai ja haki silmälasit.

Mitä palveluseteleit?
        En ole kullut, en tarvinnut, enkä kysellytkäään, maksan kaiken itse, ilman kotitalousvähennyksiä.
        En käytä apuja, maksettujakaan, siivous on lempihommaa, pian pääsen ikkunan pesuun.
        Teen itse ja asun yksin.

Palveluseteli.

Tarkoittaa käytänössä, kun on julkisella jonossa ja jono tukossa, purkavat ruuhkaa ohjaamalla yksityisella. Julkisen hinnalla, siis kallis ratkaisu yhteiskunnan kannalta.

Pikkasen sama ideahan nyt toi kelakorvattava yksityislekuri kolma kertaa vuodessa yli 65 vuotiaille. Koska resursseja ei ole, poltetaan hurjasti rahaa hoitojen korvaamiseen yksityissektorilla. Ero, palvelusetelit on paikallisia ratkaisuja, toi uus kokeilu koskee kaikkia yli 65 vuotiaita.

Helpolla käy niin, tulee niinkuin lisää tarpeettomia lekurikäyntejä, koska etu on etu. Ja pitäähän edut toki käyttää. Sotehommiin asia ei ole ratkaisu, mutta palaapahan verorahaa enenpi.

Seteli kai lähinnä maksusitoumus yksityishoitoon.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Palveluseteli.

Tarkoittaa käytänössä, kun on julkisella jonossa ja jono tukossa, purkavat ruuhkaa ohjaamalla yksityisella. Julkisen hinnalla, siis kallis ratkaisu yhteiskunnan kannalta.

Pikkasen sama ideahan nyt toi kelakorvattava yksityislekuri kolma kertaa vuodessa yli 65 vuotiaille. Koska resursseja ei ole, poltetaan hurjasti rahaa hoitojen korvaamiseen yksityissektorilla. Ero, palvelusetelit on paikallisia ratkaisuja, toi uus kokeilu koskee kaikkia yli 65 vuotiaita.

Helpolla käy niin, tulee niinkuin lisää tarpeettomia lekurikäyntejä, koska etu on etu. Ja pitäähän edut toki käyttää. Sotehommiin asia ei ole ratkaisu, mutta palaapahan verorahaa enenpi.

Seteli kai lähinnä maksusitoumus yksityishoitoon.

=DW=

Olen käyny kolme kertaa yksityisellä lääkärill, omasta kukkarosta kaikki olen maksanut, mitään ilmaista ei ole olemassa, kaikki meksetaan veroina ja korkeilla prosenteilla.

Ilonen veronmakasajahan tässä on pakko olla, ja maksaa lääkärinsä.

• Vuosi sitten uusin ajokortin.
      Terv.keskuksessa sairaanhoitaja teki tarvittavat testit, sitten menin lääkärille.
      Katsoi testitulokset, kysyi pari kysymystä ja kirjoitti hyväksyvän paperin.
      Sen jälkeen menin ajovarmaan. Sattuu olemaan tuossa tien toisella puolen ja pääsi ilman ajanvaraustakin.
      Kortti tuli postissa muutaman päivän päästä.

Seuraavalla kerralla pitää mennä yksityiselle.

• Näkyy olevan Suomessa tarkempaa ajokortin uusiminen kuin täällä meillä.

Minulle nyt helmikuussa tuli postissa valmiiksi präntätty paperi, johon oli merkattu uuden valokuvan paikka ja paikka allekirjoitukselle. Siihen vain liimasin uuden valokuvan, kirjoitin alle, laitoin mukana tulleeseen kirjekuoreen ja postilaatikkoon. Alle viikossa tuli uusi kortti, joka on taas voimassa seuraavat kymmenen vuotta.

Vain ensimmäistä korttia varten 50 vuotta sitten tarvitsi olla lääkärintodistus.
      Näkötarkastus tapahtui niin, että piti nähdä jonkun matkan päästä minnepäin E-kirjaimessa on ne sakarat. Siihen ei silmälääkäriä tarvittu.

Varmaan täällä uusitaan kortti sokeallekin, kunhan on kotona joku, joka ohjaa kättä kirjoittamaan nimen paperiin.
      Ammattikorteissa lienee (ainakin toivottavasti) eri säännöt. Olisi turvatonta nousta bussiin tai taksiin, jos kuljettajalla olisi valkoinen keppi.

• Anonyymi

Joo.
        Täällä minäkin asun.
        Sain uusittua ajokortin männä vuonna, ei ole tullut uutta ajokorttihakemusta.
        Täällä on tosiaan löyhemmät säännöt, hyvä.

Onpa hyvä, että saa ajella seuraavat 10 vuotta.
        En selviäisi ilman ajokorttia.

• Onpas siellä leväperästä touhua.
        Täällä uusitaan kortti 70-vuotiaasta alkaen 5 vuoden välein.
        70-vuotis uusinnan kun tekee, ennenkuin 70 täyttää, ei tarvitse lääkärintodistusta, sen jälkeen tarvitsee joka kerta.

Semmonen mutu, että ammattikorteissa on jotain vielä tiukenpaa.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Onpas siellä leväperästä touhua.
        Täällä uusitaan kortti 70-vuotiaasta alkaen 5 vuoden välein.
        70-vuotis uusinnan kun tekee, ennenkuin 70 täyttää, ei tarvitse lääkärintodistusta, sen jälkeen tarvitsee joka kerta.

Semmonen mutu, että ammattikorteissa on jotain vielä tiukenpaa.

Tietoa.

Läytyy traficomin saitilta. Kaikki ajokortit on määräaikaisia. Nykyisin myös vanhemmat kortit ovat lyhytikäisempiä, kuin korttiin ehkä alunperin määrätty vuosiluku. Se tulee yllättämään monia. Jokin eu-direktiivi.

Asiasta varmastikin trafi muistuttaa kyllä.

Itellä oli C-kortti. Se, kuten isommatkin, ammattikortit pitää uusia 55 vuotiaana. Siis lekurin todistus. Sen jälkeen kahden vuoden välein. Pudotin C:n pois, ilmoitusasia. Nykyisin uusimisväli 5 vuotta B- kortilla.

Ihan ok mun mielestä.

Ihminen voi rappautua huomaamattaan. Näkö, refleksit jne. Ihan hyvä, että tsekkaillaan.

Se mua huolestuttaa, dementiaa ei ehditä tutkia. Ok. Piirretään kellotaulu, kai se pahimmat tapaukset käryyttää. Mutta tarkastus lyhyt, näkö, kuulo, juttelua yleisestä terveydestä, juopottelusta tingataan. Ei siinä lekuri hokaa, kuin räikeimmät terveysongelmat.

Mutta jos kävelee, ei ole sokee tai kuuro, kortin uusiminen pelkkä rituaali.

Mulla syksymmällä taas käytävä lekurilla asian tiimoilta. Mikäpä siinä, oletan, en vielä ole liika dementoitunut rattiin. Kävelen omilla tolpilla, kuulen puheen ja tammikuussa kun kävin silmälekurilla kysyin, että näkökun riittää.

Mutta käytävä on ja se on hyvä asia.

Kaikki tiedot löytyy aiheesta kyllä viranomaisten saiteilta.

=DW=

• Anonyymi kirjoitti:

Tietoa.

Läytyy traficomin saitilta. Kaikki ajokortit on määräaikaisia. Nykyisin myös vanhemmat kortit ovat lyhytikäisempiä, kuin korttiin ehkä alunperin määrätty vuosiluku. Se tulee yllättämään monia. Jokin eu-direktiivi.

Asiasta varmastikin trafi muistuttaa kyllä.

Itellä oli C-kortti. Se, kuten isommatkin, ammattikortit pitää uusia 55 vuotiaana. Siis lekurin todistus. Sen jälkeen kahden vuoden välein. Pudotin C:n pois, ilmoitusasia. Nykyisin uusimisväli 5 vuotta B- kortilla.

Ihan ok mun mielestä.

Ihminen voi rappautua huomaamattaan. Näkö, refleksit jne. Ihan hyvä, että tsekkaillaan.

Se mua huolestuttaa, dementiaa ei ehditä tutkia. Ok. Piirretään kellotaulu, kai se pahimmat tapaukset käryyttää. Mutta tarkastus lyhyt, näkö, kuulo, juttelua yleisestä terveydestä, juopottelusta tingataan. Ei siinä lekuri hokaa, kuin räikeimmät terveysongelmat.

Mutta jos kävelee, ei ole sokee tai kuuro, kortin uusiminen pelkkä rituaali.

Mulla syksymmällä taas käytävä lekurilla asian tiimoilta. Mikäpä siinä, oletan, en vielä ole liika dementoitunut rattiin. Kävelen omilla tolpilla, kuulen puheen ja tammikuussa kun kävin silmälekurilla kysyin, että näkökun riittää.

Mutta käytävä on ja se on hyvä asia.

Kaikki tiedot löytyy aiheesta kyllä viranomaisten saiteilta.

=DW=

Joo kyllä siellä Trafin sivuilla tuli käytyä ja hyvissä ajoin se lähetti ohjeet ihan paperikirjeellä.
        Siinä lainmuutosvaiheessa tuli se, ettei se korttiin merkitty aika välttämättä pidä paikkaansa.
        Mulla se ei vaikuttanut.
        Kyllä se hyvä on, että asiaa seurataan. Näkökin on sellainen, joka sataa heiketä nopeastikin.

Minua on kerran yritetty Trafin nimissä huijata tekstiviestillä. En mennyt lankaan.
        Väittivät, että laskuni on menossa ulosottoon, on kiire.
        No kyseinen laskuni on suoramaksussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2348
    2. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      152
      1593
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      131
      1588
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      64
      1277
    5. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      1267
    6. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      12
      1144
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      234
      1022
    8. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      156
      936
    9. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      58
      849
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      839
    Aihe