Nopeampi yhteys?

Kaistaa perhana =)

Ehkä tyhmä kysymys, mutta:

mulla koneena tällänen 5 vuotta wanha Compaq, AMD:n hikinen 500 Mhz:n prossu, 256 megaa muistia ja käyttiksenä Xp.

Laajakaistana Sonera 512/512.

Ihan hyvät nopeudet netissä näinkin, vaikkakin joskus hidastelee.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että jos ostaa tehokkaamman koneen, niin nopeutuuko myös netin käyttö?
Vai onko tämä hirveän pitkälle edes koneesta kiinni?
Onko eroa nopeuksissa netin käytön suhteen esim. prosessorien tehojen mukaan? Vai onko muisti tärkeämpi tekijä??

=)

6

1502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaaja-

      *Ihan mielenkiinnosta kysyn, että jos ostaa tehokkaamman koneen, niin nopeutuuko myös netin käyttö?*

      Kyllä ja ei.


      *Vai onko tämä hirveän pitkälle edes koneesta kiinni?*

      Kyllä ja ei.


      *Onko eroa nopeuksissa netin käytön suhteen esim. prosessorien tehojen mukaan?*

      Kyllä ja ei.


      *Vai onko muisti tärkeämpi tekijä?*

      Kyllä ja ei.


      Hehee, esitit semmosen kysymyksen mihkä ei voi vastata pelkästään kyllä tai ei ;) Sekä vastaukseen vaikuttaa paljolti mitä tarkoitat netin käytöllä.


      Kyllä koneesi on sen verta tehokas, että se pystyy käsittelemään (512/512)laajakaistan tuomaa dataa hidastelematta.

      Mutta sitten itse datan näyttäminen saattaa aiheuttaa hidastelua riippuen mitä se on. Esim flash, java sovellukset ovat useimmiten tehty nykykoneille, joten vanhemmat niissä todellakin hidastelee tai jumiavat kokonaan.


      Sekä suuret kuvat saattavat tuottaa ongelmia vähäisen muistin takia.


      Kyllä nopeampi kone tai enempä muistia näkyy myös nopeampana netin käyttönä, jos vierailet muuallakin kuin suurimmaksi osaksi tekstiä sisältävillä sivuilla.

      Mutta dataa saat koneellesi yhä yhtänopeesti. Siis tiedostojen lataaminen ei tapahdu yhtään sen nopeemmin. Tosin suurempa muistimäärä kyllä nopeuttaa tiedoston tallennusta, joten käytännössä nopeuttaa lataamistakin.


      Se että tarvitsetkos uuden koneen ja enemmän muistia riippuu siitä mitä teet netissä ja muutenkin koneella.

      Vinkki, klikkautappas alt gr ctrl delete ja katso paljonkos suorittimen käyttö on sinun normaalissa netin käytössäsi. Jos alkaa olemaan kokoajan lähemmäs 100% niin silloin todellakin nopeuttaa.


      Jos et tarvitse mielestäsi uutta konetta, niin lähtisin kasvattamaan muistinmäärää 512megaan sillä toi 256 megaa on vähän win xp:n kanssa. Tosin kun koneesi on vanha, niin muistin löytämisessä on omat pulmansa, keltasestapörssistä jne.... saattaa löytyä. Jotkin liikkeet myyvät vanhoihinkin koneisiin uusia muisteja, mutta ne ovatkin sit hinnaltaan todella kalliita verrattuna muistin määrään.

    • Edelliseen vastaukseen ei ole paljoa lisättävää, mutta tässä muutama seikka. AMD:n (K6-II ?) 500 vastaa ehkä Pentti 300-350:sta. On joitain emolevyjä, joille voi laittaa vain 384 MB. Kirjoittelen tätä juuri sellaisella koneella.

      Joillain operaattoreilla 1M/512 maksaa vain pari euroa enemmän, jolloin kannnattaa mielestäni vaihtaa.

      • Kaistaa perhana =)

        Prossu on juu AMD K6-2...
        Mutta Compaqin sivuilla sanottiin, että max. muistimäärä on 512 MB tähän malliin (Presario 7479), siitä huolimatta kun yritän laittaa 2 kappaletta 256 MB:n muistikampaa koneeseen (ja oikeaa tyyppiä, 133 Mhz SDRAM), niin muistin luku pysähtyy kohtaan 128 MB, vaikka tällä hetkelläkin on muistia 256...
        Mistä johtuu?? Mitä vois tehdä?

        Muistia varmaan tarttis, sillä prosessien mukaan, muistin varaus on n. 190000K / 600000K???

        Suoritinkäyttö on noin 20 % prosentin paikkeilla, kun on avoinna netti, palomuuri ja virustorjunta plus Winamp... Mutta välillä pomppaa jopa 100 % kun tekee jotain, esim. kun vaihtaa sivua..

        Hmm...mitäs muuta tarkennusta..
        Niin no sitä, että lähinnä käytän konetta perussurffailuun sivustoilla, joilla ei paljon grafiikkaa oo (esim. tämä, City, huuto.net yms), joskus myös latailen jotain...
        Plus pelailen The Sims ykköstä.

        Mutta lähinnä tuota muistia olis kiva saada päivitettyä, en vaan tajua miksi ei onnistu...
        Onko se Compaqin sivusto sittenkin väärässä, eikä tähän voi laittaa max. 512.. ??


      • Kaistaa perhana =) kirjoitti:

        Prossu on juu AMD K6-2...
        Mutta Compaqin sivuilla sanottiin, että max. muistimäärä on 512 MB tähän malliin (Presario 7479), siitä huolimatta kun yritän laittaa 2 kappaletta 256 MB:n muistikampaa koneeseen (ja oikeaa tyyppiä, 133 Mhz SDRAM), niin muistin luku pysähtyy kohtaan 128 MB, vaikka tällä hetkelläkin on muistia 256...
        Mistä johtuu?? Mitä vois tehdä?

        Muistia varmaan tarttis, sillä prosessien mukaan, muistin varaus on n. 190000K / 600000K???

        Suoritinkäyttö on noin 20 % prosentin paikkeilla, kun on avoinna netti, palomuuri ja virustorjunta plus Winamp... Mutta välillä pomppaa jopa 100 % kun tekee jotain, esim. kun vaihtaa sivua..

        Hmm...mitäs muuta tarkennusta..
        Niin no sitä, että lähinnä käytän konetta perussurffailuun sivustoilla, joilla ei paljon grafiikkaa oo (esim. tämä, City, huuto.net yms), joskus myös latailen jotain...
        Plus pelailen The Sims ykköstä.

        Mutta lähinnä tuota muistia olis kiva saada päivitettyä, en vaan tajua miksi ei onnistu...
        Onko se Compaqin sivusto sittenkin väärässä, eikä tähän voi laittaa max. 512.. ??

        Oma koneeni esimerkiksi tarvitsee ns. kaksipuoleista muistia. Kammassa pitää olla 8 piiriä puolellaan. Muuten vain puolet muistista on käytössä.


      • Kaistaa perhana =)
        EsaH kirjoitti:

        Oma koneeni esimerkiksi tarvitsee ns. kaksipuoleista muistia. Kammassa pitää olla 8 piiriä puolellaan. Muuten vain puolet muistista on käytössä.

        Joo elikkä tälläkin hetkellä mulla on 2 yksipuoleista kampaa (2 x 128) ja kyllä kone lukee ne ihan sen suuruisina kuin ne ovatkin...
        Mutta missä muussa vika?
        Asetuksissa?
        BIOS:ista en läydä muistiin liittyvää kohtaa :(


      • Kaistaa perhana =) kirjoitti:

        Joo elikkä tälläkin hetkellä mulla on 2 yksipuoleista kampaa (2 x 128) ja kyllä kone lukee ne ihan sen suuruisina kuin ne ovatkin...
        Mutta missä muussa vika?
        Asetuksissa?
        BIOS:ista en läydä muistiin liittyvää kohtaa :(

        Olettaisin, että kokeilemasi 256MB:n kampa on ollut liian "uutta" mallia. Joku vanhempi kampa saattaisi toimia paremmin. PC100 riittänee sille. Kingstonin ehdotti minulle tuntematonta tyyppiä KTC3088, jonka piireistä en tiedä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe