Olen melko järkyttynyt oltuani viikon sairaalahoidossa tänä talvena. Ainakin puolet osaston henkilökunnasta oli kielitaidottomia tai erittäin heikosti suomea puhuvia. Niin lääkärit,hoitajat kun laitosapulaiset. Eteen kannetaan lääkkeitä, mutta kun kysyt mikä lääke on, hoitajalla ei mitään tietoa asiasta. Eikä sitä tule kukaan jälkikäteenkään selvittämään. Samana päivänä saattaa olla aamukierto ja iltapäivällä toinen. Aamulla hoono soomi Irina "lääkäri" sanoo voit lähteä tänään kotiin ja ei tarvitse kontrolli labroja myöhemmin ja ekg normaali. Iltapäivällä tilanne täysin päinvastainen ja tehdäänkin lähete angiografiaan, koska olikin poikkeava ekg. Tämän sairaalakokemuksen jälkeen ei pelota yhtään 3 maailmansota tai Putin. Pelottaa suomalainen sairaalahoito, jos satut sairastumaan.
Kokemuksia sairaalahoidosta
16
388
Vastaukset
- Anonyymi
Eniten tympii se, että kun luet omia kanta.fi kirjauksia, siellä on erittäin usein asiavirheitä. Esim ihan päinvastoin kirjoitettu asia kun potilas on sen sanonut. Ja niitähän ei millään tavalla korjata vaikka sanot asiasta. Joko henkilökunnan keskittymiskyky ei riitä kirjauksien tekoon tai huono kielitaito estää sen. Joskus olen törmännyt myös siihen, että hoitaja on itse alkanut tulkita tilannetta ja kirjannut tekstin, joka on ihan diipadaapaa. Eikö kirjauksien pitäis olla faktatietoa, eikä mitään tulkintoja!? Opetetaanko lh tai sh opiskelijoille tälläsiä asioita enää nykypäivänä vai eikö ne vaan osaa työtään?
- Anonyymi
Kyllä ne virheet korjataan, kun teet kirjallisen ilmoituksen tuosta. Jos eivät tee niin uutta ilmoitusta perään ja lopulta vaikka aviin asti ilmoitus. Olen joutunut tekemään muutaman kerran ja korjaukset on tehty ilman avia.
- Anonyymi
Joku aika sitten olin päivystyksessä keskussairaalassa. Siellä oli 4 hengen naisporukka, noin 3 kymppisiä. Olivat ottaneet parhaimmat lepotuolit ympyrän muotoon ja olivat siinä leppoisasti iltaa viettämässä. Kukaan ei näyttänyt sairaalta. Puhuivat venäjää tai Ukrainaa. Ympärillä esim huonokuntoinen vanhempi nainen joka hädin tuskin pysyi kovalla puutuolilla huonon kunnon takia. Tämä huonompikuntoinen nainen oli keuhkokuumeessa ja melkein dumpattiin ulos päivystyksestä kun aika oli vasta huomiseksi. Osaisiko joku viisas kertoa millä perusteella ihminen saa tulla päivystykseen? Ja mikä on se peruste millä nämä ei suomea puhuvat illanviettäjät otetaan päivystykseen?
- Anonyymi
Pitkään ollu toi tilanne, et pääse hoitoon. Ketä ne siellä sitten hoitaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkään ollu toi tilanne, et pääse hoitoon. Ketä ne siellä sitten hoitaa?
Vasemmistoliiton kanta ulkomaalaiset ensin ja jos nyt jotain murusia jää niin ehkä sitten kantasuomalaiset tälläinen mielikuva jäi vassareitten vaaliteltalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vasemmistoliiton kanta ulkomaalaiset ensin ja jos nyt jotain murusia jää niin ehkä sitten kantasuomalaiset tälläinen mielikuva jäi vassareitten vaaliteltalla.
Mieluummin ystävällinen Kiinalainen kuin kiukutteleva Suomalainen.
Valitettavasti.
- Anonyymi
Ihmisten pitäis jokakerta tehdä valitus kun päivystyksessä tai terkkulassa on epäasiallista kohtelua tai jätetään hoitamatta.
- Anonyymi
Samoin vaadittava korjausta omiin tietoihin jos huomaa siellä virheitä. Käykää hyvät ihmiset lukemassa mitä teistä on kirjoitettu sinne kantaan. Omalla kohdallani olen vaatinut korjauksen kahdesta väärästä diagnoosista sekä lääkeannosvirheestä. Joku "Irina" lääkäri oli kirjannut nuo väärät diagnoosit ja virheellisen lääkeannoksen joku suomalainen lääkäri. Minulla ei ollut edes tuollaisia sairauksia mitä oli kirjattu. Virheellinen lääkeannos olisi johtanut pahimmassa tapauksessa kuolemaan jos olisin joutunut sairaalaan enkä olisi kyennyt puhumaan ja lääkettä olisi annosteltu noin. Tämä on hyvin huolestuttava suuntaus terveydenhoidossa. Ei voi juurikaan enää luottaa tuohon toimintaan, ainakaan perusterveydenhuollossa.
- Anonyymi
Vähättely on aika tätäpäivää päivystykseen soitettaessa. Ensimmäinen kysymys saattaa olla että eikö sinulla ole työterveyshuoltoa. Sen jälkeen tympääntynyttä huokailua. Ja pitkin hampain suhtautumista.
- Anonyymi
No jos sinne soitetaan sen takia että aivastus tuli niin kyllä ymmärrän täysin tuon tympääntymisen. Nykyihminen kun koronavouhkaamisen jäljiltä menee paniikkiin jokaisesta räkätipasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos sinne soitetaan sen takia että aivastus tuli niin kyllä ymmärrän täysin tuon tympääntymisen. Nykyihminen kun koronavouhkaamisen jäljiltä menee paniikkiin jokaisesta räkätipasta.
Onkohan näitten koronaan tympääntyneiden hoitajien esimiehet kehoittaneet suhtautumaan potilaisiin vähätellen? Sitä voi myös kysyä hoitajilta seuraavaksi, kun soittelee terkkulaan.
- Anonyymi
Noin 5 vuotta sitten luin jostain, että Suomen terveydenhoito on samaa tasoa Puolan kanssa. Nykyään varmaan samaa tasoa kun kehitysmaissa. Ihmettelen, että vieläkin löytyy lääkäreitä ja hoitajia, jotka suostuu työskentelemään näissä olosuhteissa ja kyseenalaisella hoitomoraalilla. Alan ammattilaisilla on valta käsissä, mutta eivät tee asialle mitään. Raha ratkaisee.
- Anonyymi
Hoitajat kommunikoi keskenään kirjoittelemalla rivien väliin. Jollekin annetaan parasta hoitoa ja toiselle pakolliset.
- Anonyymi
Omalla kohdalla kokemusta siitä, että suomalainen hoitaja toi minulle ainoan lääkkeen jota käytän. Kysyin häneltä, että mikä tämä on. Hän kertoi mikä lääke kyseessä. Jestas, se oli ihan väärä lääke! Minulla on kilpirauhasen liikatoiminta ja hän toi vajaatoiminta lääkkeen. Hän säikähti aikalailla tuota. Näinköhän teki haipron tuosta? Kyllä saa olla potilas tarkkana mitä lääkkeitä hänelle tuodaan ja syökö sitten niitä. En suostuisi ottamaan tuntemattoman ihmisen tuomaa lääkettä, varsinkaan jos tämä ei osaa kertoa mitä hän on antamassa. Voi hyvänen aika, entäs ne, jotka eivät kykene/jaksa tuossa kohdin kysymään asiasta? No yllättäviä kuolemia sattuu ja on sattunut. Jaksavatko kaikki omaiset alkaa näitä selvittämään surunsa keskellä? Voimia meille kaikille ja toivottavasti pysytään terveinä.
- Anonyymi
Parasta asiakaspalvelua terveydenhoidossa olen saanut aasialaisilta. Suomalaisista harva yltää samalle tasolle.
- Anonyymi
Huonon kielitaidon takia voi tulla täysiä väärinymmärryksiä. Asia ymmärretään päinvastoin. Ja toinen iso ongelma on se, että jos potilas sanoo yhdenkin poikkipuoleisen sanan saamastaan hoidosta tai kohtelusta, hänet leimataan aggressiiviseksi tai epäasialliseksi. Vaikka tarkemman tutkimisen jälkeen olisikin niin, että potilas olikin oikeassa. Kyllä se on myös paljon kiinni henkilökunnan asenteista. Jos olet valmiiksi työhösi tympääntynyt, ei voi odottaa kovin kummoista asiakaspalvelu tai hoitokokemusta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006374
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303813törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283190Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46969Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42869