Huhtikuu on kuukausista julmin

T.S. Eliotin kuolemattoman runon alkusanoilla

"Huhtikuu on kuukausista julmin, se työntää
sireenejä kuolleesta maasta, sekoittaa
muiston ja pyyteen, kiihoittaa
uneliaita juuria kevätsateella."
(Autio Maa)

Huhtikuu alkaa aprillipiloilla ja jatkuu kamppailuna elämästä ja kuolemasta, mutta jos kaikki merkit pitävät paikkansa, talvi väistynee ja luonto herää eloon, tänäkin vuonna.

Pandoran lippaassa kaikkein pohjimmaisena oli jotain, joka on tulkittu toivoksi. Olisiko näin?

33

409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Siitä en tiedä.

Mutta näihin aikoihin kevätvitutus on makeimmillaan. Sanotaan kai kevätmasiksekkin.

Linnut rääkyy. Aurinko häikäisee. On liian kuuma. Jokapaikka pölisee ja koiranpaska löyhkää.

Lisäks osa ihmisistä menee sekaisin. Puoleen vuoteen niitä ei ole tarvinnut katella, nyt niitä jokapaikassa parveilemassa. Tekopirteinä ja äänekkäinä. Grillit alkaa kärtsäämään halpaa makkaraa, jonka rasva palaa ja savuaa. Hah, nyt kahdellakin naapurilla harley davidson merkkiset moottoripyörät pärräämässä. Ihme homma, varaa maksaa vakuutukset ja ostaa pyörä, muttei varaa korjata viallisia äänenvaimentimia.

Skuutit tukkii kaikki kulkupaikat. Terassit täynnään känniääliöitä. Kakarat kulkee laumoina tekemässä ilkeyttä ja riehumassa.

Siis odottelen syksyä, mieluisin vuodenaika. Silloin palaa rauha ja elo paljon mukavampaa.

=DW=

• Anonyymi

Olen täysin samaa mieltä kanssasi keväästä ja valosta. Rakastan elokuuta, jolloin kesä alkaa olla ohitse ja illat alkavat pimetä.
        Olen 70+eläkeläismuori
        Onpa kumma, kun tämä kommentti ei meinaa lähteä ollenkaan!

• Anonyymi

Sun katsii muuttaa sinne pöndelle, taka-hikiääkö se oli.

• Anonyymi

Lainasin kiinalaisesta
      "Kateellinen tuuli naureskelee kuulle;
      Kauan se on pitänyt kevättä vankinaan.
      Paljon on ihania kevät runoja. Hauskoja ja hyvin vanhoja.
      Itse olen kokenut aina kevään hyvin voimakkaasti. Nuorena varsinkin tunsin luonnon heräämisen vahvasti.
      Monet masentuvat keväällä itse masennun marraskuussa.kumpikin masennus voi olla tosi rankkaa.
      Iloitaan keväästä "on karkelo kevään

• Anonyymi

Huhtikuu on ennemminkin toivon ja rakkauden aikaa, kaikki alkaa uudestaan, jännitystä ja odotusta aistii kaikkialla.
      Toim. M. Tyrkkö kertoo kirjassaan saaneensa ystävältään, pres. Kekkoselta mm. sellaisenkin kirjeen jossa UKK siteeraa ruotsiksi erästä filosofia; 'många flickor är vackrare än du, men ingen är så vacker som du.'
      äijä-

• Anonyymi

Ihana filosofi. Kauniisti sanottu

• T.S. Eliotin huhtikuun julmuutta on selitetty niin, että on vahingollista, kun nuori versova, kasvuunlähtenyt elämä kohtaa roudan ja kylmyyden. Aurinko lämmittää, antaa toiveita kesästä, mutta kasvualausta on vielä roudan vallassa. Huhtikuussa voi takatalvi yllättää, nuori kokematon ihminen ei ehkä luota, että se on vain väliaikainen vaihe ja luontoon kuuluva, siitä päästään yli.

Huhtikuu on vaikea monille mielenterveytensä haasteiden kanssa kamppaileville, kun ympärillä luonto herää ja versoo, mutta oma mieli on tummasävyinen. Valo paljastaa armottomasti myös likaisuuden, rikkonaisuuden, pölyn. Ilmankos ihmisiin iskee niin kova ikkunoiden pesuvimma ja haravointipuuska.

Itse odotan aina huhtikuuta ja innostun kaikista keväänmerkeistä: valosta, silmuista, kukista, jäiden lähdöstä, muuttolinnuista, jopa ensimmäisestä auringossa paistattelevasta kyystä.

Huhtikuun tunnelmaa kuvaa hyvin laulu Portugalin huhtikuu

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=d86771aaf9cd032d&q=Portugalin+huhtikuu+sanat&sa=X&ved=2ahUKEwiGsenjkbmMAxWzJRAIHfS0OF0Q1QJ6BAg8EAE&biw=1280&bih=539&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:696d3498,vid:bb3Om7axEuM,st:0

• Anonyymi

"Portugalin huhtikuu "
        on niitä vanhoja ihania kappaleita. Hyvä kun muistutit.
        Löysin uuden vuonna -35 tehdyn laulun Beiritin laulamana
        "Armaani on kuin huhtikuu"
        Onpa hauska,, olisi kivaa jos pystyisi tanssimaan

• Portugalin huhtikuu on vanha, hieno laulu, Julio Iglesian ilmavana tulkintana. Upea suomeksi laulettuna myös.
      Huhtikuun petollisuuteen tulemme taas tutustumaan kerran vielä. kun viikonlopuksi on luvattu lumisadetta meidänkin korkeudellemme. Tänään lämpömittari käväisi lähellä 20 astetta ja tulppaanit työntävät vartta. Krookukset kukkivat täysiään ja ensimmäinen pikkuinen narsissi koristaa jo kukkapenkkiä.

Runoilija kyllä varmastikin käytti luonnon heräämistä ja takatalven uhkaa symbolina siitä hauras ja haavoittuvainen on nuori ihminen ja miten ihmisen psyyke ei ole vielä ehtinyt karaistua äkillisiin vastoinkäymisiin.

Täällä palstallakin puhaltelevat aina välillä hyytävät pohjoistuulet, mutta japanilaisen Nobelin rauhanpalkinnon sanoin, että vaikka onkin ehkä vanhanaikaista ajatella näin uskokaamme että maailmassa on vielä hyvää.

• Anonyymi

• Ihana, odotettu huhtikuu, kohta muutan kesämaalle. Väinökin jo kiertää ikkunalta toiselle ja naukuu.

Tuosta kappaleesta ´´Portugalin huhtikuu´´ heräsi vanha muisto.
        Vuosikymmeniä sitten olin menossa aamuvuoroon, pakkasta oli ja olin laittamassa autoa lämmitystolppaan. Auton ovi auki, koska kyseinen kappale tuli radiosta Kari Tapion laulamana ja halusin kuulla sen.

Opiskelija, jonka ohjaaja olin ajoi viereeseen ruutuun ja kysyi, tykkäänkö tuosta KT:sta.
        Vastasin myöntävästi.

Eräänä päivänä, kun hänen käytännönjaksonsa oli ohi, sain sisäisessä postissa, kirjeen.
        Siellä oli itse poltettu CD-levy, Kari Tapion musiikkia.
        Kannen alle oli piirretty kuva, missä olin laittamassa pakua lämmitykseen ja kiitokset hyvästä ohjaamisesta. Tulimme kyllä hyvin juttuun.

Enpä ollut asiaa muistanut vuosikausiin.

Eilen näin kevään ensimmäiset leskenlehdet.

• Anonyymi

Mitäpä tässä voi kuin omassa ympäristössään yrittää tehdä hyvää ja yrittää olla
        inhimillisesti hyvä, koska muutamille verisile tai muuten hullulle diktaattoreille
        koko maailma ei mahda mitään. On se kumma. Muutaman miehen vallassa on
        maailman "hyvinvointi" tai tässä tapauksessa pahoinvointi, kuolemat ja kärsimykset.
        Myös ääriliikkeet tuottavat kasvaessaan jatkuvasti lisää henkistä pahoinvointia
        yhteiskuntiin on kevät tai syksy.
        Iloitkaamme tulevasta vihreydestä raa'an kevään jälkeen.
        Huhtikuu ja marraskuu ovat "raakoja" kuukausia.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Ihana, odotettu huhtikuu, kohta muutan kesämaalle. Väinökin jo kiertää ikkunalta toiselle ja naukuu.

Tuosta kappaleesta ´´Portugalin huhtikuu´´ heräsi vanha muisto.
        Vuosikymmeniä sitten olin menossa aamuvuoroon, pakkasta oli ja olin laittamassa autoa lämmitystolppaan. Auton ovi auki, koska kyseinen kappale tuli radiosta Kari Tapion laulamana ja halusin kuulla sen.

Opiskelija, jonka ohjaaja olin ajoi viereeseen ruutuun ja kysyi, tykkäänkö tuosta KT:sta.
        Vastasin myöntävästi.

Eräänä päivänä, kun hänen käytännönjaksonsa oli ohi, sain sisäisessä postissa, kirjeen.
        Siellä oli itse poltettu CD-levy, Kari Tapion musiikkia.
        Kannen alle oli piirretty kuva, missä olin laittamassa pakua lämmitykseen ja kiitokset hyvästä ohjaamisesta. Tulimme kyllä hyvin juttuun.

Enpä ollut asiaa muistanut vuosikausiin.

Eilen näin kevään ensimmäiset leskenlehdet.

Portugalin huhtikuu on kuin kesä meillä.

• Pohjoistuuli ppuhaltaa ja luvataan jopa lumikuuroja meidän korkeudelle. Eilen pesimme kasvihuoneen ja nyt odotellaan kunhan ilma lämpenisi niin päästään rustaamaan kasvualustoja. Kurkuntaimenet ovat vaaksan mittaisia aurinkoisella eteisen ikkunalla, kurpitsa, persilja ja mangoldi eivät ole vielä itäneet veranna parvekelaatikoissa.
      Kevään tuulet puhaltavat, vuoroin pohjoisesta, vuoroin etelästä.

Kevään kalenteri on täyttymässä nopeasti tapahtumista. Kirja on painossa, julkkareita kotikirjastossa ja Helsingissä, kulttuuriristeily ja esittelyjä toukokuussa, lapsenlapsen lakkiaiset kesäkuussa.

• Anonyymi

Suomessa taimenet ovat kaloja!

• Anonyymi kirjoitti:

Hehe, tuli typo!
        Korjaan: taimet.
        Enkä aio kouluttaa niitä, vaan koulata.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Hehe, tuli typo!
        Korjaan: taimet.
        Enkä aio kouluttaa niitä, vaan koulata.

Me Suomessa koulutetaan taimia , koulaa sinä vaikka karvahattusi muotoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Tai ehkä vain koulitaan....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikea sana on kylläkin koulitaan.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Tai ehkä vain koulitaan....

Juuri niin. Se oikea sana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on tänäänkin "ystävällisyyspäivä" ? Onko elämäsi mukavaa aina
        pahantuulisena ja ilkeänä ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen ostanut taimenia, kasveja. Taimen, taimi sama asia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taimen on myös kala.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuossa on orvokin taimi. Ostin orvokin taimen.

Taimen on kala. Ostin taimenen ja tein siitä soppaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Joo, me käytiin täällä kotona myös läpi tuo taimi, taimen, taimen, taimenen taivutukset ja samoin taimen koulimisen. Tämäntyyppisiä virheitä on alkanut vilahtelemaan puhekielessäni yhä useammin vuosien saatossa. Kuulostaa/kuullostaa, sinänsä/sinänänsä jne pieniä lipsumisia, jotka wordin oikolukuohjelma korjaa heti kun käytän ohjelmaa, mutta tällaisessa spontaanissa keskustelussa niitä tulee on hyvä, että niitä korjataan, vaikka ei ne varmaankaan vaikuta tekstin ymmärtämiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös taimen ole lohikala? 🐟

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Joo, me käytiin täällä kotona myös läpi tuo taimi, taimen, taimen, taimenen taivutukset ja samoin taimen koulimisen. Tämäntyyppisiä virheitä on alkanut vilahtelemaan puhekielessäni yhä useammin vuosien saatossa. Kuulostaa/kuullostaa, sinänsä/sinänänsä jne pieniä lipsumisia, jotka wordin oikolukuohjelma korjaa heti kun käytän ohjelmaa, mutta tällaisessa spontaanissa keskustelussa niitä tulee on hyvä, että niitä korjataan, vaikka ei ne varmaankaan vaikuta tekstin ymmärtämiseen.

alkanut vilahtelemaan 

Alkanut vääristyä eli kolmas infinitiivi ei tässä kelpaa

1 ... 4.3 První infinitiv (Ensimäinen infinitiivi) 46 4 ... toinen infinitiivi) a třetí infinitiv (kolmas infinitiivi)

https://is.muni.cz/th/mwfws/Bakalarska_prace_Burianova_Anita_7.12.2018.pdf

• Anonyymi

Kävin äänestämässä. Apteekissa.

Sitten kävin tarkistamassa kontin, johon voisi viedä vaatteita. On siellä kontti.

Tulin pihallemme istumaan. Nyt on krookuksia tullut esiin! Viileä ilma, +9°, tuulee. On toppatakki päällä.

• Anonyymi

Ajattelen päinvastoin, huhtikuu on kuuausista ihanin, "Kun kaikki suveen valmistuu, mut suvi viel on poissa, kun päättyy talven pitkä yö ja alkaa suven aika"; näin on mielestäni!

• Anonyymi

Eikös tilastojen mukaan kevättalvella kuole ihmisiä eniten ?

• Anonyymi

Ainakni entisinä aikoina kylmät talvet veivät voimat heikoilta vanhuksilta,
        keväällä kuolema korjasi.

• Anonyymi

Kirjastossa seuran vitseistä:

- Ostin ja luin tämän paljon mainostetun uutuuskirjan. Oli vähän sekava, en oikein pysynyt mukana, liian paljon henkilöitä.
      - Se on luettelo uutuuskirjoista ja niiden tekijöistä.

• Anonyymi

Ei pidä yleistää, yhtä kuukautta, että on julmin, typerä ja typerin joka tuota hokee!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3468
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2136
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1251
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1221
    6. 37
      1131
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1073
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      1004
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      41
      1000
    Aihe