Millaisia eri sanoja on eri kielissä ja kulttuureissa, jotka tarkoittavat samaa kuin jumala?
- God, Wakan Tanka yms.
Jumalaa tarkoittavat sanat eri kielillä
7
199
Vastaukset
- Anonyymi
Suomessa olen törmännyt tuossa mielessä ainakin sanoihin "Sanna" ja "Tiede".
- Anonyymi
Allah?
- Anonyymi
Sensori toimi taas älyttömästi. On näköjään poistanut viestini, jossa kerroin, että ainakin inkkarikirjoissa esiintyi nimitys "Manitou".
- Anonyymi
Mitäpä jos vaikka hakisit netistä "god in different languages"?
- Anonyymi
Mielenkiintoista on lukea sanoja lopusta alkuun päin. Englannin sana God taipuu näin olemaan dog.
Suomen kielen Jumala sana on Almauj eli tulee englannin kielen sanasta Almighty = Kaikkivaltias.
Ei ole siis kovin omaperäinen tuo sana JUMALA.- Anonyymi
Ja tuolla logiikalla englannin God tulee väärinpäin ruotsin sanan "kuolla" imperfektistä - kuolihan se Jumalan poika ristillä...
- Anonyymi
Lähes kaikissa slaavilaisissa kielissä : bog (kroatia), buh (tsekki)
Näyttäisi tulleen kreikkalaisesta sanasta Theos sen kreikkalaisessa kirjoitusasussa. Nimittäin
Th = B
Eo = o tai u
S = g
Mutta hienosti on valittu tuo sana. Muistuttaa englannin ja Saksan sanaa KIRJA , book, buch
Tulee mieleen SANA.
Ja kun lukee tsekin kielisen buh lopusta alkuun saadaan HUB eli Korkein, kärki, kansi
Slaaviksi siis : kirja, sana, Korkein, theos
Melko varmasti sana on kyrillisten aakkosten kehittäjiltä lähtöisin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1848485
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264588- 504158
- 543632
- 513156
- 502910
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262616- 382394
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382083- 292056