Leipomista Thaimaassa ja Suomessa

Anonyymi-ap

Saman miehen suusta:

En koskaan tee ruokaa kotona, syömme aina ravintolassa. Vaimokaan ei tee ruokaa.

Eipä ole tullut opeteltua ruoanlaittoa, kun Thaimaassa ravintolassa on järkevämpää syödä.

Kuka hullu leipoo kotona? Se on naisten hommaa ja meillä ei leivota mitään.

Miten tuo voitaikina ja sen tekeminen, muut on helppoja... mistä saat sitä thaimaasta, en ainakaan minä sitä missään nähnyt... Mutsi teki tuota joskus, se oli varsin maukasta.

Kiinnostaa tuo lihapiiras resepti.

Makrossa voi taikinaa ei ole, mutta sellaisia pieniä muutaman sentin kanalla täytettyjä piirakoita löytyy, niin kaiketi löytyy, itse en viitsi voitaikinaa ala väsäämään pakasteena saa edukkaasti.
_____________________________________________________________________________________________

Hän eikä vaimo siis tee ruokaa eikä leivo ja vain hullut tekee ja leipoo, mutta äiti teki voi taikinaa ja se oli varsin maukasta. Mutta Thaimaassa ei myydä voi taikinaa eikä nähnyt sellaista missään.

Pieni kysymys. Jos ei tee ruokaa eikä leivo, eikä vaimokaan, niin miksi etsiskelee voi taikinaa (yhdyssana) ylipäätään ja kuinka vaikeaa on laittaa voi ja jauhot sekaisin eläkeläisellä, jolla ei ole mitään muuta kuin aikaa?

Mitä merkitystä on valmispakasteen edukkuudella jos ei leivo ja leivonta on hullua?

Voitaikina ei itsessään ole ruokalaji, eikä se maistu oikeastaan muulta kuin voilta. Tuskin se äiti on pelkkää voitaikinaa leiponut? Voitaikinaa käytetään piirakoiden pohjana. Voitaikina toimii suolaisten tai makeiden leivonnaisten pohjana, tortut yms.

Lehtitaikina poikkeaa voitaikinasta siten että se on tehty margariinista. Lehtitaikina kohoaa hieman paremmin ja on helpompi kaulittava.

18

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen melko varma että Pasasen äiti laittoi siihen lehtitaikinan päälle jotakin tuomaan makua sille voitaikinalle ja epäilen sitä että Pasasen mutsi olisi tehnyt pojalleen voitaikinaa Thaimaassa.

    • Anonyymi

      Voi hyvänen aika sentään taasen nyt nämä paikkakuntarakastuneet joukoin on kiinnostuneet voi- ja lehtitaikinasta, tättärää, piipaa, tuut tuut ja rahtilaiva peitti auringon.

      Tuleeko seuraavaksi vaikkapa aiheeksi tippaleipien teko Eedenin tapaan?

      • Anonyymi

        Siinäpä hyvä ajatus, tippaleivät, miten teet niitä... se on vaikeaa... enemmänkin lusikkamunkkeja.


      • Anonyymi

        Tiko tiko reamatiko, sentään.


    • Anonyymi

      "Kuka hullu leipoo kotona,
      mutsi teki tuota voitaikinaa joskus, se oli varsin maukasta"

      Vihdoinkin suora tunnustus että Pasasen mutsi oli hullu.
      Hyvät geenit. Isä oli sentään kunnon työmies, varastomiehenä sontalaivan ruumassa Kotkan ja Porvoon välillä. Pasasen kovakuntoinen vartalo on siis rakennettu voitaikinalla.

      • Anonyymi

        Niinkö äitini oli kotona kun olimme lapsia, faija oli ylikonemestari suomen höyrylaiva Oy:llä eli effoa nykyinen Silja koko ikänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö äitini oli kotona kun olimme lapsia, faija oli ylikonemestari suomen höyrylaiva Oy:llä eli effoa nykyinen Silja koko ikänsä.

        Hienoja titteleitä on kaikenlaisia. Aina se titteli ei kerro koko totuutta varsinaisesta toimenkuvasta.

        Muistan vuonna 1991 kun meidän savolainen pomo jakeli arvonimiä nakittaessaan miehiä milloin mihinkin hommaan.

        Valkkasi miehistä kaikkein kilteimmän, joka ei osannut sanoa ei ja kertoi tälle että hän on nyt sitten tästä päivästä eteenpäin yhtiön epoksipuolen päällikkö.

        Kuulosti hienolta johtotehtävältä, mutta todellisuudessa se tarkoitti sitä että hän laskeutui maan alla oleviin kaupungin varavesisäiliöihin / puhdistamoihin, joissa oli hyvin vähän happea ja mädäntyneen tuoksu.

        Kun epoksipuolen päällikkö sitten meinasi sinne pyörtyä, osti pomo vanhan kompressorin, jolla säiliöön pumpattiin ilmaa. Vanhoissa kompuroissa oli se huono puoli tuohon tehtävään että se pukkasi myös öljynkatkua siinä ohessa ja varsin reippasti.

        Siellä sitten epoksipuolen päällikkö oli vesisäiliössä jossa oli heikosti happea, öljynkatkua ja karmea lemu, ja tehtävänään oli vetää kaksikomponenttimyrkyt kaikille pinnoille rissalla.

        Kun pomo ei sitten raaskinut hankkia kunnon suojavarusteita, niin ne hommat loppui siltä firmalta työsuojeluviranomaisten puolesta. Pelättiin että epoksipuolen päällikkö kuolee sinne säiliöön.

        Näin meni sitten samalla vastaavan päällikön virka häneltä.

        2010


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoja titteleitä on kaikenlaisia. Aina se titteli ei kerro koko totuutta varsinaisesta toimenkuvasta.

        Muistan vuonna 1991 kun meidän savolainen pomo jakeli arvonimiä nakittaessaan miehiä milloin mihinkin hommaan.

        Valkkasi miehistä kaikkein kilteimmän, joka ei osannut sanoa ei ja kertoi tälle että hän on nyt sitten tästä päivästä eteenpäin yhtiön epoksipuolen päällikkö.

        Kuulosti hienolta johtotehtävältä, mutta todellisuudessa se tarkoitti sitä että hän laskeutui maan alla oleviin kaupungin varavesisäiliöihin / puhdistamoihin, joissa oli hyvin vähän happea ja mädäntyneen tuoksu.

        Kun epoksipuolen päällikkö sitten meinasi sinne pyörtyä, osti pomo vanhan kompressorin, jolla säiliöön pumpattiin ilmaa. Vanhoissa kompuroissa oli se huono puoli tuohon tehtävään että se pukkasi myös öljynkatkua siinä ohessa ja varsin reippasti.

        Siellä sitten epoksipuolen päällikkö oli vesisäiliössä jossa oli heikosti happea, öljynkatkua ja karmea lemu, ja tehtävänään oli vetää kaksikomponenttimyrkyt kaikille pinnoille rissalla.

        Kun pomo ei sitten raaskinut hankkia kunnon suojavarusteita, niin ne hommat loppui siltä firmalta työsuojeluviranomaisten puolesta. Pelättiin että epoksipuolen päällikkö kuolee sinne säiliöön.

        Näin meni sitten samalla vastaavan päällikön virka häneltä.

        2010

        Ilmeisesti sinulla on kokemusta vain noista ns. hanttihommista, ja et ole ollenkaan perillä miten menee laivojen hierarkia työelämässä, siispä kerron sinulle

        Laivalla on kaksi pomoa, toinen on kippari hän määrää minne mennään, toinen on konepäällikkö joka kertoo miten sinne mennään, kumpikin on korkeakoulutasoisia hommia.

        Mutta koska isäni oli syntynyt 1928, hän lähti 15 vuotiaan merille kun sai merimiespassin käteensä, ja oli pääosin etelä amerikassa koko sodan ajan, hän aloitti lämmittäjänä, ja yleni siitä ylikonemestariksi, mutta seilasi viimeiset vuotensa ms. siriuksen kakkosmiehistön konepäällikkönä.. kunnes pääsi sairaseläkkeelle samasta syystä kuin minäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti sinulla on kokemusta vain noista ns. hanttihommista, ja et ole ollenkaan perillä miten menee laivojen hierarkia työelämässä, siispä kerron sinulle

        Laivalla on kaksi pomoa, toinen on kippari hän määrää minne mennään, toinen on konepäällikkö joka kertoo miten sinne mennään, kumpikin on korkeakoulutasoisia hommia.

        Mutta koska isäni oli syntynyt 1928, hän lähti 15 vuotiaan merille kun sai merimiespassin käteensä, ja oli pääosin etelä amerikassa koko sodan ajan, hän aloitti lämmittäjänä, ja yleni siitä ylikonemestariksi, mutta seilasi viimeiset vuotensa ms. siriuksen kakkosmiehistön konepäällikkönä.. kunnes pääsi sairaseläkkeelle samasta syystä kuin minäkin.

        Samat mielenterveysongelmat isällä ja pojalla, ja työkyvyttömyyseläke!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti sinulla on kokemusta vain noista ns. hanttihommista, ja et ole ollenkaan perillä miten menee laivojen hierarkia työelämässä, siispä kerron sinulle

        Laivalla on kaksi pomoa, toinen on kippari hän määrää minne mennään, toinen on konepäällikkö joka kertoo miten sinne mennään, kumpikin on korkeakoulutasoisia hommia.

        Mutta koska isäni oli syntynyt 1928, hän lähti 15 vuotiaan merille kun sai merimiespassin käteensä, ja oli pääosin etelä amerikassa koko sodan ajan, hän aloitti lämmittäjänä, ja yleni siitä ylikonemestariksi, mutta seilasi viimeiset vuotensa ms. siriuksen kakkosmiehistön konepäällikkönä.. kunnes pääsi sairaseläkkeelle samasta syystä kuin minäkin.

        Kyllähän se kakkosmies laivassa on perämies.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se kakkosmies laivassa on perämies.

        Ei ole kuin konepäällikkö chief engineer... konemestari on engineer, konepäällikön ja kipparin tutkinto on ajaltaan samanmoinen, kippari vastaa kannesta, ja konepäällikkö konehuoneesta, kummallakin on neljä nauhaa konepuolella vielä potkuri... ylhäällä ennen nauhoja. Oikeastaan kippari ja konepäällikkö vastaavat kummatkin omasta alastaan, eivät ymmärrä mitään toistensa työstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kuin konepäällikkö chief engineer... konemestari on engineer, konepäällikön ja kipparin tutkinto on ajaltaan samanmoinen, kippari vastaa kannesta, ja konepäällikkö konehuoneesta, kummallakin on neljä nauhaa konepuolella vielä potkuri... ylhäällä ennen nauhoja. Oikeastaan kippari ja konepäällikkö vastaavat kummatkin omasta alastaan, eivät ymmärrä mitään toistensa työstä.

        Perämiehellä on yksi kaksi tai kolme nauhaa... virkapuvussa, se vastaa konemestareita joilla on samat mutta konepuolella on potkuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perämiehellä on yksi kaksi tai kolme nauhaa... virkapuvussa, se vastaa konemestareita joilla on samat mutta konepuolella on potkuri.

        Kapteeni on laivan päällikkö, aivan kuten lennosta vastaava kapteeni on lennon kapteeni.
        Kapteenista seuraava on perämies sekä laivoilla että lennoilla. Se voi olla yliperämieskin.
        Perämies on kapteenin tuuraaja, silloin kun kapteeni ei ole vuorossa. Isossa laivassa voi olla useita perämiehiä.

        Konepäällikkö vastaa aluksen koneiston toiminnasta, ja kommunikoi vain koneisiin liittyvistä asioista kapteenin kanssa, mutta päätökset tehdään kapteenin toimesta siellä komentosillalla, eikä konehuoneessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapteeni on laivan päällikkö, aivan kuten lennosta vastaava kapteeni on lennon kapteeni.
        Kapteenista seuraava on perämies sekä laivoilla että lennoilla. Se voi olla yliperämieskin.
        Perämies on kapteenin tuuraaja, silloin kun kapteeni ei ole vuorossa. Isossa laivassa voi olla useita perämiehiä.

        Konepäällikkö vastaa aluksen koneiston toiminnasta, ja kommunikoi vain koneisiin liittyvistä asioista kapteenin kanssa, mutta päätökset tehdään kapteenin toimesta siellä komentosillalla, eikä konehuoneessa.

        Tämän aloituksen otsikkoon viitaten kuka leipoo laivalla, voisiko siitä väitellä tällä PATTAYAN MATKAILUPALSTALLA?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kuin konepäällikkö chief engineer... konemestari on engineer, konepäällikön ja kipparin tutkinto on ajaltaan samanmoinen, kippari vastaa kannesta, ja konepäällikkö konehuoneesta, kummallakin on neljä nauhaa konepuolella vielä potkuri... ylhäällä ennen nauhoja. Oikeastaan kippari ja konepäällikkö vastaavat kummatkin omasta alastaan, eivät ymmärrä mitään toistensa työstä.

        Ei jumankekka mikä puupää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapteeni on laivan päällikkö, aivan kuten lennosta vastaava kapteeni on lennon kapteeni.
        Kapteenista seuraava on perämies sekä laivoilla että lennoilla. Se voi olla yliperämieskin.
        Perämies on kapteenin tuuraaja, silloin kun kapteeni ei ole vuorossa. Isossa laivassa voi olla useita perämiehiä.

        Konepäällikkö vastaa aluksen koneiston toiminnasta, ja kommunikoi vain koneisiin liittyvistä asioista kapteenin kanssa, mutta päätökset tehdään kapteenin toimesta siellä komentosillalla, eikä konehuoneessa.

        Tottakai on useita perämiehiä jos ajavat kolmessa vuorossa, ihan samoin kolme konemestaria, joista kaksi nukkuvat, ne on kolmivuoro hommia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai on useita perämiehiä jos ajavat kolmessa vuorossa, ihan samoin kolme konemestaria, joista kaksi nukkuvat, ne on kolmivuoro hommia.

        Ne muuten ajaa kahdessa vuorossa, kuusi töitä ja kuusi vapaata!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti sinulla on kokemusta vain noista ns. hanttihommista, ja et ole ollenkaan perillä miten menee laivojen hierarkia työelämässä, siispä kerron sinulle

        Laivalla on kaksi pomoa, toinen on kippari hän määrää minne mennään, toinen on konepäällikkö joka kertoo miten sinne mennään, kumpikin on korkeakoulutasoisia hommia.

        Mutta koska isäni oli syntynyt 1928, hän lähti 15 vuotiaan merille kun sai merimiespassin käteensä, ja oli pääosin etelä amerikassa koko sodan ajan, hän aloitti lämmittäjänä, ja yleni siitä ylikonemestariksi, mutta seilasi viimeiset vuotensa ms. siriuksen kakkosmiehistön konepäällikkönä.. kunnes pääsi sairaseläkkeelle samasta syystä kuin minäkin.

        "kunnes pääsi sairaseläkkeelle samasta syystä kuin minäkin."

        eli sekosi päästään... on sulla pallomahalla hyvät geenit, on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3803
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      38
      2598
    3. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      36
      2102
    4. Jalkapalloa

      Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      23
      1832
    5. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      17
      1739
    6. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

      Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      100
      1672
    7. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1608
    8. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1496
    9. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1477
    10. En ymmärrä miksi minä

      Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      25
      1464
    Aihe