Kertokaas paljon klapeja tehneet yks perustieto, ei ainakaan internjet osannu kertoa:
Mikä on paras halonhakkuu aluspöllin korkeus? Suhteutettuna hakkaajan pituuteen? Siis korkeus. Ja ulkona pilkon.
Itse olen tyvipöllistä leikannu 50 cm korkean ja siinä päällä teen yleensä 35 cm klapeja. Kirveen iskukohta on siis 85 cm maasta. Itse olen 180 cm pitkä. Niin ja kirves ollu x17, x25 tai x27 - kaikilla on tuohon osunu. Hieman joutuu olemaan polvet koukussa.
Mikä olisi turvallisin / ergonomisin pölkkykoko jos kymmeniä motteja pilkkoo? Onko väliä?
Jotkut pilkkoo maassa, jotkut jopa pitää iskukohdan lähempänä metriä jne. Hirveästi en ole testaillu, ajattelin jos jollain olis parempaa tietoa.
Oikean kokoinen halon hakkuu alusta
5
123
Vastaukset
- Anonyymi
Minä käytän omakotitontilla klapin teossa kaadetun puun kantoa. Se on "melko" tukeva hakkuupölkky. Pituus tietysti oman pituuden mukaan. Lopuksi sahaan kannon pois ja niin matalalta kuin on mahdollista.
- Anonyymi
Kanto on tukevuudessaan hyvä, mutta sitä ei voi siirtää sellaisenaan ja se lahoo lopulta.
Itselläni on ollut milloin minkäkikin korkuinen aluspölkky. Turvallisuuden vuoksi sen on kuitenkin oltava jykevä. Horjakka alusta aiheuttaa herkemmin ohilyönnin tai ainakin "lopiskan" eli puolittaisen ohilyönnin, ja silloin voi haljeta jotain muutakin, kuin puuta.
Alustan korkeus on vähän hankalampi määrittää, koska halkaistavan aihion pituus (jos halkaistaan pystyyn) vaikuttaa kirveen iskemäkorkeuteen. Iskemäkorkeus on pölkyn ja aihion kokonaiskorkeus. Itselläni se on n. 40-42% omasta pituudestani (n. 170).
Lyödessä kirves lähtee liikkeelle päälaen kohdalta tai aavistuksen sen takapuolelta, sille annetaan vauhtia ihan rivakasti ja molemminkätinen ote on ponnen tuntumasta.
Antaa mennä ihan "ujostelematta".
Havupuun voi halkaista sellaisenaan, mutta ainakin isommista koivuista otan terveen tuohen talteen ennen kirvestämistä, koska tuohi on kohtalaisen hyvää kauppatavaraa. Tosin taitamaton voi sen pilata mm. varastoidessa.
On se pölli tähän saakka haljennut vaikka pitkällään ja myös maantasalla, kunhan alla on ollut rotipuu.
Nyt on rakenteilla käsikäyttöinen halkaisulaite kertopuusta ja 5 tn pullotunkista. Kaveri teki jo itselleen, mutta siinä oli liian hento runko ja sehän repesi heti kättelyssä.
- Anonyymi
Vain klapipituista puuta halotaan pölkyn päällä. Halot halkaistaan maassa pitkällään olevaa pöllin pätkää vasten.
- Anonyymi
Niin voi tehdä, mutta myös toisin. On noita tullut pilkottua, sekä kirveellä, että koneella. Polttopuuta on myyty 70-luvulta alkaen, mutta aina löytyy joku joka osaa "ojentaa"😃
- Anonyymi
Oon miettinyt samaa asiaa ja ei tässä oikein sitä parasta tapaa ole vielä löytynyt. Olen pilkkonut pöllejä n. Puolen metrin pöllin päällä ja sitten sen klapimitan 34 päällä. Viimeksi maassa. Näyttäisi että kaksi viimeisintä on vähätöisempiä. Varsinkin maassa niin ei tarvi nostella pöllejä. Lyön kirveellä vain esihalkaisun että mahtuu koneeseen jolla loput.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673447- 152096
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231490Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701241- 441211
- 371121
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381063Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 47994
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.39974