Onko jollekin sattunut kohdalle, tai kuullut luotettavalta taholta? Kun kolesterolilääkkeestä tulee jäsensäryt, onko niistä lihaksistolle tai nivelille tai peräti luustolle jotain pysyvää vahinkoa. Mitä se kipu oikein aiheuttaa? Jos kivut kestää ilman särkylääkkeitä, eikä kivuista aiheudu mitään vakavampaa niin mikäs hätä kellään. Tiedän pari jotka ovat lopettaneet lääkkeen kipujen takia ja antavat kolesterolin nousta. Tiedän että lääkkeen voi vaihtaa, heillä ei ole auttanut sekään.
"Asiantuntija" jolta tätä kysyin, ei tiedä tai ei halunnut vastata. Olen kuullut, että lääkäri eivät mielellään kerro haitoista tai tunnusta haittoja. Voi olla että lääkkeen määräämiseen liittyy joku etu. Näillä perusteilla kysyn vertaistukea teiltä.
Kolesteroliläkkeesä jäsensäryt - mikä vaara
18
235
Vastaukset
- Anonyymi
Olen kuullut, että liikkuminen menee vähitellen huonommaksi kolesterolilääkkeitä syövillä, kokemusta ei ole. Itse puhuisin kolesterolia alentavan ruokavalion (mm. kaura) ja terveiden elämäntapojen, mm. liikunnan merkityksestä. Ruokavaliosta löytyy tietoa netistä. Lääkärit määräävät aina vain lääkkeitä, eiköhän itse voi tehdä päätöksen syökö vai ei.
- Anonyymi
Ohjeita en tarvitse - niin koppavalta kuin se kuulostaakin. Tähän kysymykseen vain haluan vastauksen ja tämä on yksi kanava jota yhtenä käytän. Mutta saa tänne toki kirjoitella lähes mitä vain. Kiitos kuitenkin kannanotosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohjeita en tarvitse - niin koppavalta kuin se kuulostaakin. Tähän kysymykseen vain haluan vastauksen ja tämä on yksi kanava jota yhtenä käytän. Mutta saa tänne toki kirjoitella lähes mitä vain. Kiitos kuitenkin kannanotosta.
annoin vahingossa ohjeen
kun en lukenut viestiketjua
älä lue allaolevaa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18899335/kolesterolilakkeesa-jasensaryt---mika-vaara#comment-134965326
unohda tämä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen pahoillani jos hyvää tarkoittava kirjoitukseni on käsitetty koppavaksi. Olen ollut tyytyväinen, kun näissä ikäryhmäkeskusteluissa on ollut ystävällisempää ja sivistyneempää keskustelua eikä toisten irvailua, mutta kyllä täältäkin hyökkäävää käytöstä löytyy, valitetavasti...
- Anonyymi
Ei lääkityksen tule aiheuttaa kipuja. Kolesterolilääkkeitä on useita ja lääkettä kannattaa vaihtaa niin kauan, että löytyy lääke, joka ei aiheuta kipuja.
Minulle vasta 5. lääke oli sopiva.
kylmätotuus - Anonyymi
En huomannut mitään vaikutusta aloitteassani kolestroni lääkitystä.
- Anonyymi
no joo,
statiini vaikuttaa reseptoriin joka säätää kalsiumin vuotoa lihaksessa
lihas supistuu kalsiumpeitteellä
reseptori on lihaksen tyypin 1 ryanodiinireseptori
https://say.fi/files/broman_anestesia.pdf
osa statiineista serivastatiini on kielletty lihastuhon takia
statiini häiritsee lihasta aiheuttamalla kontrolloimattoman kalsiumvuodon eli
seyraa myopatia joka on periaatteessa vaarallinen
osa ihmisistä kestää osa ei tätä vuotoa
Usan terveysviranomainen
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35703154/
jos käytät simvastatiinia vaihdata se toiseen halpaan atorvastatiini
joka on parempi molekyyli- Anonyymi
korjaus: annoin vahingossa ohjeen unohda ylläoleva
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18899335/kolesterolilakkeesa-jasensaryt---mika-vaara#comment-134955503
- Anonyymi
Kolestrooli lääkitys on aika yleistä eikä haitta normaali elämää.
- Anonyymi
Oma kokemukseni.
Minulle määrättyä Simvasatinia otin alkuun puolikkaan ja pidin myös joitakin välipäiviä.
Parin vuoden aikana meni kävelyni hankalaksi. Epäilin aikaisemmin todetun aortan läpän vuodon pahentuneen mutta siinä ei ollut tapahtunut muutosta.
Kävin urheiluhierojalla muutaman kerran mutta apu jäi pariin päivään.
En pystynyt enää ottamaan alkulämmintä ennen levytangon kyykky tai maastaveto treeniä.
Valitin ilmiöstä lekurille joka määräsi toisen lääkkeen. Atorvastatiinin.
Se tuhosi koipeni yhdessä vuodessa täysin. Maastavedot ja kyykyt loppuivat vuodessa.
Pidin seurantaa. Normitangon hack kyykky luhitui syyskuu -23 > syyskuu >24 kapeassa pyramidissa 150kg > joulukuu 140kg kevät 120kg loppukesä sarjoja 9-kympillä ja syyskuussa koko homma loppui.
Kaupan päälisiksi nävettyneet reidet tuhosivat jo aikoja sitten todetun liikerajoitteisen lonkan leikkauskuntoon.
Reisien kipuilu on olematon kiusa verrattuna reisien heikkouteen.
Lopetin myrkyn ottamisen 02.01. -25.
Olen yrittänyt kuntouttaa mutta havaittava tulos antaa odottaa itseään.
Lonkan leikkaus 30.04.
En ole kuullut, että hdeltäkään myrkyn märääjältä olisi peruutettu reseptien kirjoittamisen oikeus pois!!!- Anonyymi
hyvä
olet malliesimerkki hyvästä itsehoidosta kuten olen ennenkin sanonut
eli kunnon proteiinit (aminohapot) jne
kerropa se että kuinka SUURTA milligramma-tablettia atorvastatiinia
otit 10, 20, 40 ... kun kiepeydyit jne
sitten minkälainen LDL -arvosi on nyt suunnilleen (kokonaiskolestereroli on naistenlehtipuuhaa koska se lasketaan väärin)
kuvaat oireet oikein eli kyyseessä ei ole nivelasia vaan lihasasia ja vielä siis kalkkitasapaino
- Anonyymi
Anonyymi 2025-04-10 18:48:15, Luin nuo lauseet. Ensimmäinen linkki, tutkimustulos, oli aika vaikea ymmärtää, tankkasin sitä silti. Kiitos siitä.
Kiitos myös Anonyymille 2025-04-10 19:52:23
Näistä päättelen. Lääkkeen syönti pahentaa kipuja on pidemmän päälle vaarallinen, mahdollisesti tuhoaa pysyvästi lihaksistoa. Ei auta jumpat ja fyssarit.
Menen nyt heti verikokeeseen jossa saan tietää tämän hetken arvot. Kokeen jälkeen lopetan koko käytön kolmeksi kuukaudeksi. Se tarvitaan että elimistö tulee siihen tilaan mikä on ollut ennen lääkkeen aloittamista. Sinä aikana tiedän, helpottaako kivut, nehän saattavat johtua muistakin kuin lääkkeestä, vaikkapa iästä. Käyn itse maksamalla testauttamassa mitä arvot ovat sen 3 kk:n jälkeen. Sitten menen uudestaan lääkäriin vaihtamaan lääkettä jos sitä vielä määrätään eli jos aihetta on. Minulla ei ole ainuttakaan muuta riskitekijää kuin korkea LDL ja kokonaiskolesteroli, ei edes sukurasitetta. Kuulun tuonne 70+ palstalle. Laitoin tämän tänne poikkeuksellisesti siksi, että siellä joku pölhö iltayön aikana nostaa vanhat hallituksenhaukkumismeilit niin että aloitukseni hukkuu kauas ja jään saamatta vastauksen kun mahdolliset tietäjät eivät jaksa kaivaa monen sivun takaa tuoreita viestejä. Joten tämä asia selvisi nyt täällä. kiitos vielä. Palaan tekemään aloituksia omalle tontille. Näin sitä vaan asiat selviävät, Halleluja. - Anonyymi
Minulla on Hdl 2.1 ,,,LDL 1,8 j trig 1.1. No, hoikka liikkuva tosi terveellisesti syövä. Geeniperimänä sepelvatimotauti. Nostettiin statiini syksyllä 20 ng ,, 40mg:aan., jotta LDL SAATAISIIN 1,4,:ään. Lenkillä en jalsanut enää niin hyvin pikku matkoja juosta,kuin ennen.
Palasin takaisin 20mg . Mieluummin jaksava lyhyt elämä ,kuin pitkä väsy elämä,kiitos.
Kerron tämän lääkärilleni ,jos ihmettelee jatkossa ,kun ldl on 1,8.😄- Anonyymi
Oletko tehnyt Finriskitestin?
- Anonyymi
en voi kuin varoittaa
en pitäisi tuollaisia arvoja ellen olisi saanut infarktia
oikeasti sanon mutta vilttu en neuvo tällä palstalla enää
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18899335/kolesterolilakkeesa-jasensaryt---mika-vaara#comment-134965326 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko tehnyt Finriskitestin?
Olen tehnyt,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen tehnyt,
Uteliaisuuttani kysyn mutta ei tarvitse kertoa, jos et halua.
Minulla tuli 7.2, jolloin käypähoidon mukaan lääkärin ei saisi määrätä lääkettä lainkaan. Vasa yli 10 arvolla voi määrätä. Se nousee tuohon 7.2 jos LDL ja kokonaiskolesteroli ovat koholla, vaikka kaikki muut arvot ovat viitearvossa.
- Anonyymi
Olen käyttänyt kolestrooli lääkettä lähes kymmenen vuotta eikä mitään sivuoireita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 225111
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r24563- 1021324
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361320Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121220- 931094
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17933viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168855En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61803- 37779