sellasta oisin kyselly et miten vauvan pyllyn kakan jälkeen pesette: käytättekö jotain saippuaa? joskus (varsinkin yöllä/yön jälkeen) kakka on ehtinyt kunnolla tarttua vauvan peppuun ja pallukoihin että on sääli hangata harsolla. oisko joku vauvasarjan pesuaine hyvä tähän tarkoitukseen? ei kai vauvan pippeli saippuasta säikähdä?
entä mikä on paras hoitokeino/voide punoittavalle pyllylle? oletan että se on sitä vaippaihottumaa, tosi pientä syheröä melko isolla alueella pepussa, punottaa aika pahasti.
meidän vauva on puolitoista kuukautta vanha. mahtaako pyllyalueen punoitukset hellittää vai pahentua ajan myötä? onko vaippamerkeissä eroja, johtuisko punoitus/ihon ärtyminen jostain merkistä? oon käyttäny pampersia, muumia ja dailyä, on noita liberoitakin tainnu olla. mitä vaippaa suosittelette?
pyllyjuttuja...
10
2395
Vastaukset
- äet5
rasvaa reippaasti pehvaan vaipan alle, niin ei kokkareet jää kiinni, eikä pehva punota. Jos on siiti kakka, ei tartte pestä, pyyhit kosteella siistiks. Jos on vahvaa kakkaa, saattaa pehva punottaa.
Kakka ei haise pahalle jos on ruuansulatus kunnossa. - äippä3
sitä saa ihan maitokaupan hygieniahyllystä. Tummeli on hyvä voide vaippaihottumaan, sitä saa maatalouskaupasta. Perunajauho on hyvä, kun saat ihon kuntoon. Se pitää ihon kuivana ja hyvänä. Perunajauhoa olen käyttänyt, jos ei ole ollut Tummelia. (Tummeli on lehmien utarevoide virallisesti, mutta todella hyvä käsille ja vaippaihottumaan)
Jos on yösyöttö, kannattaa ennen syöttämistä vaihtaa kuiviin vauva (pesu, perunajauhoa ja puhdas vaippa).
Mikään vaippamerkki ei ole niin hyvä, että vauvan iho kestäsi koko yön samalla vaipalla noin pienenä. - Helga-neiti
Nyt, kun on kesä ja kaikkee... anna lapsellesi päivittäin ilmakylpyjä. Laita joku einiinhyvä filtti ja sitte vaikka pyyhe päälle ja lapsen kellitellä mahallaan hetki että takapuoli tuulettuu. Muista olla lähellä ja tarkkaavainen kokoajan ettei pikkuinen tukehdu jos ei jaksa kannatella tai kääntää päätä! Ja voihan hän selälleenkin olla, jalathan menevät vielä koukkuun joten kyllä se pyllykin ilmaa saa. Anna vaikka harso hypisteltäväksi tai päälle jos tuntuu että palelee. Pääasia että on päivittäin ilman vaippaa jonkun hetken - tekee ihmeitä iholle.
Rasvaa vasta sitten kun olet aikeissa laittaa vaippaa, rasvaa muutenkin kohtuudella herkkää ihoa. Ajankanssa opit kyllä huomaamaan mikä rasva ja miten usein on parasta lapsellesi. - ...
Mä suosittelen vauvan pyllylle ihan vesipesua, enkä laittaisi minkäännäköistä saippuaa, en edes vauvoille tarkoitettua.
Parhaana voiteena olen todennut Novalan perusvoiteen, apteekista. Tällä on hävinnyt punoitus pyllystä ja myös ihossa olevat kuivat läiskät ja ihopoimujen kosteudesta johtuvat punoitukset. Esikoisen paha vaippaihottuma parani tuolla rasvalla. - Minä
Minä olen käyttänyt pepun punoitukseen apteekista saatavaa Bepanthen-voidetta. Se on todella hyväksi havaittu.
Ilmakylpyjä otettaessa meillä on ollut alustana kaupasta saatavia kertakäyttöalustoja. Ei haittaa vaikka vauva pissaa, koska sen jälkeen alustan voi heittää roskiin. - minä vaan
Eli meidän pojun pylly on tosi hyvässä kunnossa kun antaa olla "paljaspyylsilleen" joka vaipanvaihdon jälkeen.
Aamulla ilmakylpyilyä ainakin tunnin.
Yhdesti on pylly punoittanut kun oltiin reissussa pari pvää ja ei sanut olla niin paljoa ilman vaippaa, ni ostin sitä sinkkivoidetta.
Oli ihan hyvä, parina pvänä kun laittoi, oli punotus hävinnyt.
Ja ihan vaan vedellä pyllyn pesu, ei mitään saippuoita.
Ja joo, kakka jää inhottavasti joskus pyllyyn kiinni mutta minä olen juoksevan veden alla huljutellut ja nätisti rapsuttanut sormin kakkakököt pyllykannikasta irti pyllynpesun yhteydessä. :) - äiti ja isi
Meillä ei oo peppua rasvailtu kuin vauvauinnin jälkeen. Vesipesu kakan jälkeen, jos on tiukasti kiinni. Kuivunutta kakkaa ei ole montaa kertaa tullut vastaan, mutta irrottelin Ceridal-ihonhoito öljyllä (suihkepullosta helppo annostella) yhtä hyvin voi käyttää äitiyspakkauksen vauvaöljyä. Ja pesen vain kädellä ja kuivaan pehmeään pyyhkeeseen, harsot on musta liian kovia.
Vauvan pesen n. kerran viikossa Lactacydilla, en käytä muita saippuoita. Taipeet punoitti talvella pari kertaa, rasvasin ne Bepantenilla ja vips vaiva katosi saman tien. Bepanten on meillä siis vain ensiapu, ei päivittäiskäytössä. Sama putkilo ollut yli puoli vuotta hoitopöydällä.
Ilmakylvyt kuuluu meillä iltarutiineihin, vauva nakuksi äidin ja isin sänkyyn ja vanhemmat ympärille ihastelemaan:). Liikkuvan ipanan alla ei mikään suoja pysy. Meillä käännyttiin 6 viikkoisena ja sen jälkeen pisut on tulleet sänkyyn. Imeytän ne heti pyyhkeeseen ja annan lakanoiden kuivahtaa syötön aikana. Lakanat vaihdan kuitenkin kerran viikossa, joten ei siellä parit vauvan pisut haittaa. Ja nyt kohta vuoden ikäinen lapsonen tietää että ilmakylpyilyn jälkeen laitetaan yöpuku ja syödään iltapala. Sitten hampi(siis se yksi ainoa hammas)pesu ja sänkyyn. Vauva tietää rutiinin ja nukkuu hyvin. Kolmekuisesta ainakin 8 tuntia putkeen, nykyisin 11 tuntia. - ....
Juu bepanthen on hyvä jos iho on ärtynyt. Pesut ihan veden alla ja tärkeintä on että pesu/vaipan vaihto tehdään heti kakan jälkeen. Jos vaipassa on ennestään ollut pisut niin niiden yhteisvaikuts ihoon on paljon rajumpi (rupeaa muodostamaan ihoa ärsyttäviä juttuja). Vaippamerkkinä meillä on Libero, ei sisällä niitä kosteusvoiteta (ärsyttävät joillakin ihoa) niin kuin esim. Pampersissa ja on paljon pehmeämpi ja imukykyisempi kuin muumi. Dailysta ei oo kokemuksia, mutta kuulopuheiden mukaan ei oo paras mahdollinen herkkäihoisille. Ilmakylvyt silloin tällöin on myös poikaa. Jos peppu oikein punoittaa niin laita yöksi vanhanajan sideharsovaippa (ja toinen imuksi, ei muovia päälle), Bepanthen rasvaksi ja alle vain pyyhkeitä että kun pisut tulee niin eivät mene sänkyyn asti. Jos pesuainetta tarvitset niin ihan perusvoide esim. Aqualan L toimii lapsilla parhaiten pesuaineena (suositellaan kuivaihoisille aikuisillekin kiperimpiin tilanteisiin, silloin kun iho on oikein herkkä ja kuiva).
Muistat vain että jos yöllä syötte ja vaipoissa on vaikka vain pisut niin vaihto kannattaa, ainakin silloin kun peppu on ärtynyt ja herkkä. Kakkavaipat vaihdettava heti kun huomaa. - on hyvä
punoitukseen päivittäiset ilmakylvyt ja bepanthen. pesuun käy hyvin esim lactacyd.
- äitee +4
en jaksa lukea noita muita..
pylyä suojaa parhaiten vaseliinipohjainen voide. on ole´massa mm nesesse merkillä apteekissa ihan suojavoide nimellä. todella hyvä tuote. bapanthen auttaa jos pahasti ärtynyt. niin ja ilmakylpyjä aina vaihdoilla; muovifrotee alle ja sideharso kolmioksi ja kolmion kärki eteen, sivuista rätti solmuun vatsalle; tuulettuu mutta ei koko maailma kastu!!
jos kakka kuivunut pyllyyn niin voit laittaa altaaseen vettä ja vaikka tippa kylpyöljyä tms ja antaa vauvan pyllyn hetken liota! tai sitten agvalanilla tms litkulla voiteella rasvata ja antaa tovi liuottaa. suosikkini olisi kuitenkin valmiit kaupan pyllypyyhkeet tai apteekista pesuvoidetta.
jos vauvan iho ärtyy vaipasta voi ihan mikä vaan olla sopiva! meillä herkkäpepulle sopi vaan huggies vaipat ja nehän on hajustettu sun muuta.. kokeilemalla löytyy teille hyvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201787
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991598Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy491134Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441010Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29939Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50866Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s46838Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37800Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56788Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760