"IL:n tiedot: Turun tunnin juna jumissa – Neuvottelut ovat poikki.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/aa6704a3-3ead-4e97-bb6d-d681616a9366
Länsiradan edistyminen on ollut vaakalaudalla, koska yksikään radanvarsikunnista ei ole halunnut lisätä omaa kustannustaakkaansa.
Kunnat ja valtio ovat käyneet vaikeita neuvotteluja kustannusten jakamisesta ja muista ehdoista. Helsingin jääminen rakennusvaiheessa pois on herättänyt muissa kunnissa kritiikkiä.
Länsirata-yhtiössä ovat osakkaana Helsinki, Espoo, Kirkkonummi, Vihti, Lohja, Salo ja Turku. Kuntien osuus on 49 prosenttia. Loput 51 prosenttia omistaa valtio.
Viime kesänä Helsinki jättäytyi ulos esisopimuksesta, joka koskee rakentamisvaiheeseen siirtymistä ja hankkeen rahoittamista. Näin ollen muut kuntaosakkaat joutuvat kantamaan Helsingin osuuden kustannuksista.
Meneeko Orpon tunninjunahanke kiville ? Orpon junaratahanke yskii....
14
140
Vastaukset
- Anonyymi
Lulukin on kääntänyt takkinsa. Monennenko kerran ? Lulu oli valmistelemassa
"investointipakettia", joka sisälsi tunninjunan. - Anonyymi
Orpon "investointipaketti" paljastui valtion omaisuuden myynniksi,
jolla rakennettaisiin korruptiojuna. - Anonyymi
Helsinki on livennyt koko hankkeesta ! Muitten maksuosuus kasvaisi.
Kunnat ei ole muutenkaan olleet innokkaita maksamaan bisnesmiehille,
(Orpon kavereille ?) koska eivät saa riittävästi hyötyä. - Anonyymi
Bisnesmiehet itkee, jos Orpon tarpeeton korruptiojunasta ei tulisikaan mitään.
Valtiolta säästyisi sen verran mitä bisnesmiehet menettäisivtä. - Anonyymi
Ainakin viivästyy.
Pitkässä juoksussa voi joskus toteutuakin. Tämän hallituksen aikana ei pystytä päätöstä tekemään. Sen verran iso juttu toi kuntien kieltäytyminen kustannuksista, nykyhallitus ei ehdi enää saada myönteistä päätöstä aikaan mitenkään.
Jos onnistuisikin tekeen jonkin hokkuspokkus-tempun, seuraava hallitus joutuisi sen torppaamaan. Syy, ei rahaa.
Mulla ei mitään rataa vastaan ole, kaikki infran parantaminen aina hyvästä. Vaan maan nykyisessäkin tieverkossa kunto-ongelmia. Lisäks pitäis saada rata ruotsiin ja tunneli eurooppaan ois välttämätön.
Oletan, rata pysyy kyllä vireillä ja mukana debateissa, mutta sen toteutuminen lähivuosikymmeninä epätodennäköistä.
Arvovaltatappio orpolle mutta ei sen kummempaa merkitystä.
=DW=- Anonyymi
Radanvarsikunnille tulisi yhteensä 400 miljoonan lasku.
Monet ovat ilmoittaneet että rahaa ei ole......
- Anonyymi
On asialla aika suuri merkitys. Jos hanke menee kiville,
säästyy neljä miljardia valtion omaisuutta menemästä tappiolliseen
hankkeeseen. Nii Orpo ei tiennyt mihin jamaan talous ajautuu, radasta on muodostunut kunnia kysymys. On tärkeämpiäkin rata kohteita kuin Turun rata, Itä-Suomen oikorata ollu vireillä ainakin puolivuosisataa.
- Anonyymi
Tunnin juna on todettu kannattamattomaksi kaikilla mittareilla.
https://energiatyhmyrit.real.fi/2021/04/vaylavirasto-turun-tunninjuna.html
Lataa ja lue......
http://www.real.fi/Energiatyhmyrit/Turun_tunninjuna_Hankearviointi_-_Vaylavirasto.pdf
- Anonyymi
Hitaampi elämäntahti on terveydelle parempi. Kolmen tunnin juna olisi paikallaan.
- Anonyymi
Ensimmäinen ratayhteys Helsinki - Hämeenlinna, matka kesti 6 tuntia suuntaansa.
''Hämeenlinnassa on tänäpänä ollut suuri riemu, ensimmäinen tulihevonen LEMMINKÄINEN tuli tänne kello 11 epp., tuoden seurassansa usiampia vaunuja. Kansaa oli asemahuoneessa ja sen vaiheilla ja pitkin tietä kokoontunut suuresti, tervehtimään tätä rautatien ensimmäistä junaa. Hurraahuudot kaikuivat iloisista sydämistä.
Kaupunkilaiset olivat asemahuoneissa toimittaneet sopivat tuliaiset ja ensimmäinen malja juotiin tälle ensimmäiselle tulihevoselle, omistain sen rautateiden päällikölle, kenraali Stjernwallille, sitten toinen rautatien upseeristolle.
Vilkas elämä syntyi, kaikki riemuitsivat ja malja ”Maallemme” tyhjennettiin varsin kilvan riemulla.
Kenraali Stjernwall kiitti sydämellisesti tästä kohtelusta ja lupasi taas ylihuomenna, jos ei esteitä satu, tuottaa tulihevosen tänne.''
Sanomalehti Hämäläinen 31.1.1862
- Anonyymi
EU:n Ursula von L sanoi että on täysin kannattamaton hanke, sellaiseen EU ei laita rahaa. Orpo tästä huolimatta yrittää vänkää edelleen hyväveljille jemmarahaa.
- Anonyymi
Lulunen ehtii vielä kääntää jakkunsa vaalien jälkeen, ei hätää
- Anonyymi
Tunninjuna on korruptiojuna. Massiivinen tulonsiirto Orpon bisneskavereille.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832294
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1722040Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I441983- 1281680
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia661622Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1961529Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771251Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321134Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni801130- 711083