Sain siskoltani Suomesta pussillisen maltaita ja ruisjauhoja on kaapissa. Mietin mämmin tekemistä kotona. En oikeastaan ole mikään suuri mämmin ystävä, mutta haluaisin kokeilla sen tekoa. Miesväki tykkää mämmistä ja ajattelin tarjota sitä pääsiäislounaan jälkiruuaksi; luulen että lapseni eivät ole koskaan syöneet sitä, e myöskään tyttärepojat eikä tyttären mies.
Varmuuden vuoksi kaupan Schwarzwaldkakku pakkasessa...
Toivon keskustelua pääsiaispöydän ruokalistasta, perinteistä ja ruuanlaitosta yleensä.
Mämmiä vai eikö mämmiä?
46
440
Vastaukset
- Anonyymi
Tykkään perinteistä, vaikka en olekaan mämmiä syönyt aikoihin, ehkä innostun tänä vuonna.
- Anonyymi
Taidan jättää tämän aloituksen väliin.
- Anonyymi
Mikset jättänytkään?
- Anonyymi
Liity vain mämmijengiin sinäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikset jättänytkään?
Päätin vaan ilmoittaa, koska oletan, että se kuuluu palstan netti-etikettiin.
- Anonyymi
Minulla jo kaksi tuomiosta syötynä ja yksi jäljellä jääkaapissa , ostettu kaupasta
Fazerin tuotteita
Hyvää on- Anonyymi
Korjaus tuokkosta eikä tuomiota
- Anonyymi
Kuulin vinkin.
Kaakao.
Mämmi kuulemma melkein, kuin suklaamoussea.
=DW=Joo, ruotsalaisille sellaista mämmiä.
Ruotsalaiset mämminmaistajat ovat olleet pettyneitä, kun kuvittelevat ensin sen olevan jotain suklaajälkiruokaa, eikä se sit ollutkaan.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Joo, ruotsalaisille sellaista mämmiä.
Ruotsalaiset mämminmaistajat ovat olleet pettyneitä, kun kuvittelevat ensin sen olevan jotain suklaajälkiruokaa, eikä se sit ollutkaan.Siihen se mämmin huono maine varmaan perustuu. Odotat makeaa ja saatkin rukiista.
Mämmi ei ole ollenkaan pahaa, joten sen maine on aina ihmetyttänyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siihen se mämmin huono maine varmaan perustuu. Odotat makeaa ja saatkin rukiista.
Mämmi ei ole ollenkaan pahaa, joten sen maine on aina ihmetyttänyt.Paljon sokeria ja kuohukermaa sekaan, jo maistuu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljon sokeria ja kuohukermaa sekaan, jo maistuu
Paljon sokeria, ja mämmi ei ole enää mämmiä. Hyvänen aika!
Pitäähän pääsiäissesongin aikaan kerran mämmiä nauttia, mutta mielestäni se on liian tuhtia ison aterian jälkiruuaksi, välipalana sopiva vaikka tikkutiistaina, Eipä ole sen yhden tuokkosen takia tullut mieleen itse tuota perinneherkkua valmistaa, mämmimaltaita käytän kyllä saaristolaisleipään, joka on meillä suosittua graavikalojen kanssa. Kokeile toki, ja jos uusi uunisi on kiertoilmalla, sopii monta tuokkosta yhtä aikaa paistumaan. Onkohan Ruotsissa myynnissä sieviä koivuntuohta jäljitteleviä pahviropeita, alumiinivuoka ei sovi tyyliin.
Leivon kai ”tilauksesta” lusikkaleipiä viemisiksi , perinteisestä pullapohjaisesta rahkapiirakasta olen jo luopunut. Pääsemme vävyn lammasruualle, hän valmistaa yleensä karitsan karetta eli kyljysriviä . Omat pääsiäisruuat ovat kalapitoisia, lisäksi mädillä päällystetyt munanpuolikkaat sopivat juhlan teemaan ja vihreä parsa kevään henkeen. Pashaa voisi ostaa pienen rasian, se on tosi hyvää pullan päällä.- Anonyymi
Ostin kaupasta 700 g roven mämmiä 2:45 € .
Halpaa.- Anonyymi
Halpaa on. Ja hyvää.
- Anonyymi
Ostan kokonaisen kirjolohen ennen pyhiä. Siitä saa monta ruokaa. Mämmiä ostan yhden laatikon , muuten syön samaa kuin muulloikin. Lammas on pahaa.
- Anonyymi
Totta/valetta.
Nimittäin lammas voi kyllä maistua pahallekkin. Mutta silloin kehnosti kokattua. Kyllä siitä saa villasukankin makuista, mutta myös hiton hyvää murkinaa.
Mulla käsitys, lampaan rasva sen maun aiheuttaa. Se pitää kaapia tarkasti pois. Sitäpaitsi, karitsa ei muutenkaan maistu niin voimakkaalle. Ostaa karitsaa ja putsaa lihan huolella, varmasti maistuu hyvälle.
Lampaanlihassa on makua enenpi kuin naudanlihassa. Sianliha ja kanahan ei maistu oikein miltään. Useinkin lihassa maistuu lähinnä paistopinta ja mausteet. Siks lammas voi äkikseltään maistua oudolle. Vähän kuin riistakin, on jossain hirvenlihassa selkeä maku.
Joop, nyt hyvä aika suomessa, kaupoista saa hyvin lammasta. Savulammasta jo köntsä ostettu. Halpaa ja saa nyt lähikaupastakin. Tosi hyvää.
Lisäks pitää jonkinlainen paisti pyhiksi hommata. Ja mieluusti myös pakastimeen.
Mutta juu, älä syytä lammasta, syytön se makuunsa on. Syytä kehnoa kokkia.
=DW=
- Anonyymi
Vaikea rasti tuo lammas, kun ei ole kokemusta saati osaamista. Parasta lammasruokaa olen syönyt Kreikassa, kansankuppilassa.
- Anonyymi
Tee ennenkin rahkapiirakkaa kuin mämmiä.
Itsetehty mämmi ottaa kauan aikaa kun sen kanssa täytyy olla tarkkana haudutettaessa, immellttäessä, keittämisessä ja paistamisessa. Sitten sen täytyy vielä vetäytyä usean päivän ajan saadakseen makua myös pomeranssinkuorista. Olen tehnyt vähän galluppia suvun keskuudessa ja ei taida kannattaa alkaa itse väsäämään, varsinkaan kun niitä tuokkosiakaan ei taida löytyä mistään. Ostan kaupasta yhden tai pari mämmirovetta niille jotka haluavat maistaa (ugggh jouduin guuglettamaan miten 'rove' taipuu).
Alkuruuaksi briekakku leivän sisällä; leikataan suuresta pyöreästä leivästä kansi pois
koverretaan sisustaa pois siten että kokonainen pyöreä brie mahtuu sisälle, leikataan reunat siivuiksi melkein kakun reunaan saakka (kuin auringon säteet) sivellään yrttivoilla sekä briekakku että leipä ja laitetaan hetkeksi uuniin niin että brien pehmnee ja leipä paahtuu
Tarjotaan alkuruuaksi salaatin kera: jokainen syöjä murtaa reunasta palan leipää ja dippaa lämpimään juustoon. Eräänlainen yksinkertaistettu variantti juustofonduesta.
Kananmunanpuolikkaita, josissa koristeen aja täytteenä skagenröraa, katkarapuja, tilliä
Pääruuaksi grillattua entrecoteta, uunilohta, parsaa. Keitettyjä perunoita.
Jälkiruuaksi jäätelökakkua, mansikoita, mämmiä, kuohukerman ja koivusokerin kera.
Juomaksi vettä, mineraalivettä ja kahvia.- Anonyymi
Syötte varmaan ulkona kun on gtillattua lihaakin. Eikö tuo uunilohi riittäisi on on noin raskas alkupala? Eikö sinulla jo ollut joku kakku jälkkäriksi , nyt vielä kaksi uutta jälkiruokaa. Ja mitä tuo koivusokeri on?
Anonyymi kirjoitti:
Syötte varmaan ulkona kun on gtillattua lihaakin. Eikö tuo uunilohi riittäisi on on noin raskas alkupala? Eikö sinulla jo ollut joku kakku jälkkäriksi , nyt vielä kaksi uutta jälkiruokaa. Ja mitä tuo koivusokeri on?
Koivusokeri eli xylitol, suomalainen koivunmahlasta kehitetty sokeri. Käytän sitä makeutusaineena tarvttaessa. vain 40% tavallisen sokerin kaloreista, kiltimpi mun kakkostyypin diabetekselle.
Syödään varmaan verannalla tai sitten suuress pöydässä ruokailuhuoneessa. Ei ole oikein vielä ilmoja kattaa ulos.
Niin, Schwartzwaldskakku pakkasessa, sen voi tarjota mansikoiden kanssa. Mämmiä vaihtoehtoisena.
Meillä on tapana kun on isompi porukka syömässä tarjota "surf and turf"- ruokaa: kalaruoka ja liharuoka. Minä ja pari muuta syömme mieluimmin kalaa, loput ehkä nautaa.Paloma.se01 kirjoitti:
Koivusokeri eli xylitol, suomalainen koivunmahlasta kehitetty sokeri. Käytän sitä makeutusaineena tarvttaessa. vain 40% tavallisen sokerin kaloreista, kiltimpi mun kakkostyypin diabetekselle.
Syödään varmaan verannalla tai sitten suuress pöydässä ruokailuhuoneessa. Ei ole oikein vielä ilmoja kattaa ulos.
Niin, Schwartzwaldskakku pakkasessa, sen voi tarjota mansikoiden kanssa. Mämmiä vaihtoehtoisena.
Meillä on tapana kun on isompi porukka syömässä tarjota "surf and turf"- ruokaa: kalaruoka ja liharuoka. Minä ja pari muuta syömme mieluimmin kalaa, loput ehkä nautaa.https://www.kasvipohjainen.fi/paras-koivusokeri/
elikkä siis 40% vähemmän kaloreita- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Meillä on tapana kun on isompi porukka syömässä tarjota "surf and turf"- ruokaa: kalaruoka ja liharuoka. Minä ja pari muuta syömme mieluimmin kalaa, loput ehkä nautaa.Miten niin pieneen taloon mahtuu ruokasali?
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
https://www.kasvipohjainen.fi/paras-koivusokeri/
elikkä siis 40% vähemmän kaloreitaElikkä laihtua pitää. Mutta xylitolilla on myös riskinsä.
7.6.2024 15:40
Tuore yhdysvaltalaistutkimus on yhdistänyt suomalaisillekin tutun ksylitolin verihyytymien muodostumiseen.
Cleveland Clinic Lerner -instituutin tekemän tutkimuksen mukaan suurissa määrissä nautittuna ksylitoli voi nostaa sydäninfarktin, aivohalvauksen ja kuoleman riskiä jopa kaksinkertaiseksi. Asiasta kertoo CNN.
Mikäli verihyytymät päätyvät sydämeen, ne voivat aiheuttaa sydäninfarktin. Aivoihin päätyessään hyytymä voi aiheuttaa aivoinfarktin. Anonyymi kirjoitti:
Miten niin pieneen taloon mahtuu ruokasali?
ja wanhanajan liukuovet, olohuoneeseen ja keittiöön. Ja näköala Dalajoelle .
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Meillä on tapana kun on isompi porukka syömässä tarjota "surf and turf"- ruokaa: kalaruoka ja liharuoka. Minä ja pari muuta syömme mieluimmin kalaa, loput ehkä nautaa.No mutta entäs se jäätelökakku? Swartswsldinkakku ei ole jäätelökakku vaan ihan erilainen. Eikö mämmi ja kaksi kakkua jamansikat ole vähän liikaa yhdelläkertaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta entäs se jäätelökakku? Swartswsldinkakku ei ole jäätelökakku vaan ihan erilainen. Eikö mämmi ja kaksi kakkua jamansikat ole vähän liikaa yhdelläkertaa?
Niin ne kakut muuttuu hetkessä toisiksi, sellaisia taikakakkuja😆
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta entäs se jäätelökakku? Swartswsldinkakku ei ole jäätelökakku vaan ihan erilainen. Eikö mämmi ja kaksi kakkua jamansikat ole vähän liikaa yhdelläkertaa?
Ostin pääsiäiseksi mm. Dajm-jäätelökakun.
Mansikoitakin on, pieni rasia.
Pääsiäinen on uskonnollisesti katsoen sellainen surujuhla, kuin hautajaiset ja enemmänkin, että vaatii myös hiukan lohtusyömistä.
Ei tarvitse laihtua, painoin 52.8 kg tänä aamuna. Xylitol ei nosta verensokeria. Mutta en ole sen suurkäyttäjä, makeutan joskus marjakiisseliä tai laitan pienen lusikallisen kun teen kermavaahtoa. Kilon pussillinen riittää moneksi kuukaudeksi. Kaupan hyllyltä ei sitä löydy, joten tilaan apteekista.
- Anonyymi
Kuka toimii grillimestarina , etteivät naudanpihvit pala korpuksi?
Pojat grillailevat mielellään, mutta voi olla ettei tule grilli-ilmoja
Rahkapullia taidankin leipoa tällä viikolla. Pullahiiret olisivat mielissään. (Hil'lalle kiitos vinkistä)
- Anonyymi
To be mämmi, or not to be mämmi, that is the question.
- Anonyymi
Mämmi kahvikerman kanssa on hyyvää. Vain pienin annoksin meikämanolle. Mun vattansa ei kestä niin vahvoi safkoi isoina annoksina.
Mietaa tarvii pari rovetta kerrallaan. - AnonyymiUUSI
Ei enää myydä vanhan lampaan lihaa, joka kuulemma maistuu pahalle.
Se on entisaikojen juttuja.
Lampaanliha on todella hyvää yrteillä maustettuna.
Lampaanviulu on onnetonta, mutta lampaanniska on erinomaisen muhevaa
ja helppo kypsentää padassa,
se on siis samaa ruhonosaa kuin kassler possulla.- AnonyymiUUSI
Ei taida mikään liha maistua paljon miltään, jos ei mausta edes suolalla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida mikään liha maistua paljon miltään, jos ei mausta edes suolalla.
Vähän suolaa on itsestäänselvyys. Pitääkö se sinulle erikseen mainita ?
Ei taida olla lammasta meidän pääsiäislounaall. Lammas ei ole minunkaan herkkuani ja lampaan lasta en voi ajatella myöskään, tuntuu karseelta.
Anolle joka taivasteli niitä mun kakkuja: nää on vasta suunnitelmia: se jäätelökakku jäi kyllä kauppaan. Teenkin rahkapullia kahvin kaa, mansikoita en myöskään ostanut kun olivat tyyppi puoliraakoja, mutta ostin brietä, ananaksen ja viinirypäileitä. Lähikaupoissa on tähän aikaan niukasti hedelmiä ja nekinusein kylmäsäilytyksessä jämähtäneitä.- AnonyymiUUSI
Eikö ole yhtä kamalaa syödä kanan syntymätöntä lasta eli munaa? Tai broileria joka on kasvatettu ahtaassa umpiossa vailla auringonvaloa eikä sekää koskaan saa aikuiseksi elää, on pelkkä lihantuotanto kone. ? Lammas sentään kesät olla laitumella ja elää lajityypillistä elämää. Nipotatko turistina lampaan lapsesta , eihän eteläisisdä maissa nautaa tai possua syödä, vain kanaa ja lammasta.
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ole yhtä kamalaa syödä kanan syntymätöntä lasta eli munaa? Tai broileria joka on kasvatettu ahtaassa umpiossa vailla auringonvaloa eikä sekää koskaan saa aikuiseksi elää, on pelkkä lihantuotanto kone. ? Lammas sentään kesät olla laitumella ja elää lajityypillistä elämää. Nipotatko turistina lampaan lapsesta , eihän eteläisisdä maissa nautaa tai possua syödä, vain kanaa ja lammasta.
No syön mielummin aikuisen eläimen lihaa, kuin eläinten lapsia, en tykkää vasikastakaan erityisesti. Kanat munii joka päivä, mitä me kaikilla niillä kanoilla tekisimme jos ne annettaisi hautoa kananpojiksi?
Olen vähentänyt paljon lihansyöntiä yleensäkin, nautaa syön ehkä kerran viikossa, kanaa samoin, kerran viikossa, possua en juuri koskaan (etoo), kalaa joka toinenpäivä, tarvii vain katsoa ettei saa liikaa elohopeaa tai dioxidia kalasta.
En syö lammasta missään etelässä enkä edes pidä lähi-idän ruuista .
Olen tullut nirsoksi ja ronkeliksi kiitos ozempicin, teen ruokaa, mutta syön hyvin vähän sitä itse.- AnonyymiUUSI
Paloma.se01 kirjoitti:
No syön mielummin aikuisen eläimen lihaa, kuin eläinten lapsia, en tykkää vasikastakaan erityisesti. Kanat munii joka päivä, mitä me kaikilla niillä kanoilla tekisimme jos ne annettaisi hautoa kananpojiksi?
Olen vähentänyt paljon lihansyöntiä yleensäkin, nautaa syön ehkä kerran viikossa, kanaa samoin, kerran viikossa, possua en juuri koskaan (etoo), kalaa joka toinenpäivä, tarvii vain katsoa ettei saa liikaa elohopeaa tai dioxidia kalasta.
Olen tullut nirsoksi ja ronkeliksi kiitos ozempicin, teen ruokaa, mutta syön hyvin vähän sitä itse.Ei ole yhtään eettisempää syöttää ukolleen meetvursteja jotka on tehty kuolleesta ratsu hevosesta tai parman kinkkuja jotka on tehty söpöstä vaaleanpunasesta viattomasta pikku possusta..Vai valitsetko vanhan siitoskarjun?
Kyllä kalanviljelykin on kamalaa, yhdessä sumpussa kärsivät koko elämänsä ja syötetään penisilliiniä . Et kai sinä itse villikalaa kalasta.
Munituskanatkin elää vain vuoden ja jauhetaan sitten turkideläinten rehuksi. Kukkotiput tuhotaan heti kuoriutumisen jälkeen. Joten mieti tarkkaan kun kakkutaikinaan munia laitat. Minkä ikäisen lampaan karvaa se karvahattusi on? Ettei olisi karitsa tapettu lätsän takia, Mitäköhän teillä vielä loppujen lopuksi pääsiäislounaalla syödäänkään, kun aikasi suunnittelet ja pyörittelet edes takaisin.
Vai käykö niin, että päätättekin mennä ulos syömään, johonkin pikaravintolaan.- AnonyymiUUSI
Paloma.se01 kirjoitti:
Olen tullut nirsoksi ja ronkeliksi kiitos ozempicin, teen ruokaa, mutta syön hyvin vähän sitä itse.Ozempic on vaarallinen lääke, eikö voisi laihduttaa muutenkin kuin pahoinvoimalla lääkkeen sivuvaikutusten takia? Diabetekseen on vaarattomia lääkkeitä, kuten metforem ja insuliinia. Myös haimatulehdukset, vatsasairaudet ja jopa itsemurhariski lisääntyneet Ozembicin käyttäjillä.
https://yle.fi/a/74-20054043 Tellukka kirjoitti:
Mitäköhän teillä vielä loppujen lopuksi pääsiäislounaalla syödäänkään, kun aikasi suunnittelet ja pyörittelet edes takaisin.
Vai käykö niin, että päätättekin mennä ulos syömään, johonkin pikaravintolaan.Sekin mahdollisuus on olemassa, paitsi ei ehkä pikaravintolaan, mutta käymme aina joskus tuossa muutaman kilometrin päässä Läxölla lounastamassa kuohuvienkosken partaalla .
Ruokalistojen suunnittelu ja sitten toteuttaminen onmelkein yhtä hauskaa kuin pöytäänistuminen.- AnonyymiUUSI
Paloma.se01 kirjoitti:
Sekin mahdollisuus on olemassa, paitsi ei ehkä pikaravintolaan, mutta käymme aina joskus tuossa muutaman kilometrin päässä Läxölla lounastamassa kuohuvienkosken partaalla .
Ruokalistojen suunnittelu ja sitten toteuttaminen onmelkein yhtä hauskaa kuin pöytäänistuminen.Mitä hauskaa sinulla on pöytään istumisessa, kun et voi syödä juuri mitään? Tenttaat tarjoilijalta, onko lehmän pihvi varmasti aikuista vai kenties tapettua lehmän lasta. Syöt vain pienen osan annosta kun se otsenpikki oksettaa..
Paloma.se01 kirjoitti:
Sekin mahdollisuus on olemassa, paitsi ei ehkä pikaravintolaan, mutta käymme aina joskus tuossa muutaman kilometrin päässä Läxölla lounastamassa kuohuvienkosken partaalla .
Ruokalistojen suunnittelu ja sitten toteuttaminen onmelkein yhtä hauskaa kuin pöytäänistuminen.Onhan se varmaan sellaista hauskaa mielikuvitusleikkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 134357
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831649Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2641478Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä731465Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2371351Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121130Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341080Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041079- 931024
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65993