Erityisopettajien työn sisältö

Anonyymi-ap

Opetan vaikeita aineita koulussa, jossa on paljon erityistä tukea vaativia oppilaita. Tämän takia kouluumme on palkattu myös erityisopettajia. Olen hieman ihmetellyt heidän käytöstään ja muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, he vain työllistävät minua lisää.

Jos linjoilla on erityisopettajia, niin olisin kiinnostunut kuulemaan teidän näkemyksenne tilanteeseen.

Minkä takia on niin vaikeaa luoda jo alkuvaiheessa suunnitelma oppilaan etenemisestä eri aineissa aineenopettajien kanssa ja tiedottaa aiheesta myös vanhempia? Joustan ja autan mielelläni, mutta minua suorastaan ahdistaa, kun oppilas itse ilmestyy kesken oppitunnin kertomaan, mitä on sovittu erityisopettajan kanssa sillä kertaa. Jätän sitten hetkeksi luokan yksin, kun haen papereita työhuoneesta.

Monet erityistuen piiriin kuuluvat oppilaat joutuvat opiskelemaan haastavan aineen itsenäisesti, koska erityisopettaja on nähnyt sen ilmeisesti tarpeelliseksi. Kaipaisin itse heiltä ammatillista näkemystä työnsä yksityiskohdista siinä, missä itse pidän huolen aineeni sisällöstä ja lopullisesta arvostelusta. Onko tukiopetus tarpeen jne.?

Lisäksi minua hieman ihmetyttää vastuun jakautuminen. Joka vuosi minulla on satoja oppilaita, joilla todella monella on tuen paperit. Jos olen oma-aloitteisesti lähtenyt ajamaan heidän asioita, niin en ole saanut erityisopettajien tukea. Olen sitten antanut heidän hoitaa asiat parhaalla näkemällään tavalla.

Mikä on oikeasti erityisopettajien vastuun muu kuin valittaa työmäärästään? (Itsellä on samat haasteet, mutta vastaan aina kaikkiin meileihin ja osallistun suunnitteluun).

0

191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
        Maailman menoa
        274
        2507
      2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
        Maailman menoa
        76
        2419
      3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
        Maailman menoa
        12
        1615
      4. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
        Ikävä
        120
        1598
      5. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
        Maailman menoa
        51
        1510
      6. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
        Maailman menoa
        65
        1397
      7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
        Ikävä
        133
        1359
      8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
        Ikävä
        71
        1250
      9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
        Ikävä
        82
        1049
      10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
        Ikävä
        73
        1029
      Aihe