Miksi Englantilaiset autot kuolivat?

Englanti odottaa, että...

Miksi Englantilaiset automerkit kuolivat.
Olivatko ne tosiaankin heikkoja autoja? Kaverilla
oli Morris Marina 1.3 jokunen vuosi sitten yhen
talven. Se toimi tosi hyvin. Koko talven aikana
ainut vika oli se, että startissa oli kerran joku
häikkä ja auto piti laittaa pukkaamalla käyntiin.
Mutta tämäkin vika oli vain hetkellinen ja yhden
kerran. Tavallisista kansan autoista ei oli kuin
Rover, Tvr, ja olikohan se MG, ja Leyland jollain
tavalla ja onko niitä enää muita? Eli lähes
kaikki perinteiset automerkit on kuolleet ja
kuopattu. Kertokaa.

31

4097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jk

      Suunnittelu, materiaalin ja työn laatu oli
      heikkoa, melkeinpä merkkiin katsomatta.
      Esim. sähkölaitteet (Lucas) olivat herkkiä
      kosteudelle. Tiivisteongelmat, moni englantilainen
      merkkasi "reviirin" öljyllä. Nivelet, jarrut,
      moottorin kestävyys jne olivat paikotellen
      käsittämättömän huonoja. Myöskään peltiongelmat
      eivät ole tuntemattomia.
      Tämän takia ei ole ihme, että monet vanhemmat
      kuljettajat kavahtavat kuullessaan auton
      alkuperän. Jopa nämä uudet Nissanit, jotka on
      kasatta britanniassa, ovat paikotelleen saaneet
      kyseenalaista mainetta, toki laatu on
      huomattavasti parempi kuin ennen.

      Rolssi oli kaiketi sen ajan varmimpia autoja, jos
      puhutaan vanhemmista autoista

    • NesteSpecial

      Autot olivat suunnittelultaan usein vanhahtavia.
      Suurin syy oli kuitenkin se, että työntekijät
      huiskivat autot kokoon miten sattuivat ja
      lakkoilivat jatkuvasti. Ja siksi tuotanto ei
      yksinkertaisesti kannattanut. Kelvottomat
      työntekijät ja heitä tukevat ammattiliitot
      tuhosivat monta muutakin teollisuudenalaan
      Englannissa.

      • vivapekka

        Autot olivat suunnittelultaan usein
        vanhahtavia,kirjoitti NesteSpecial.

        Kuitenkin kuinka monessa vuoden -67 autossa oli
        nokkaREMMIN pyörittämä yläpuolinen nokka-akseli?
        Entä kierrejouset? Vauxhallissa oli.

        Öljyvuodot ovat kyllä todellisuutta koska Vauxin
        OHC moottoreissa ei ole kampiakselilla stefaa
        ollenkaan! Stefan virkaa suorittaa grafiitti(?)
        nauhan pätkä,'koiranpaska'.

        Tosi on että englannissa lakkoiltiin kovasti ja
        siitä seurasi ongelmia. Korviini on kantautunut
        mm. huhu että Suomeen asti olisi ehtinyt Viva
        (HC ?) , jossa olisi ollut etujarruina toisella
        puolella rumpu ja toisella levy!

        Tosin mielestäni 67-70(71) tehdyt Vivat (HB) ja
        Victorit/Ventorat (FD) ovat edelleen 'lentävine
        linjoineen' autoja jotka huomataan liikenteessä.
        Monesti FD Victoria/Ventoraa on luultu jopa
        jenkiksi!
        Esim. vastaava Escort tai Kadett (B) on aika
        kulmikas ja kohlon näköinen. Coupena Kadett on
        taasen onnistuneempi kuin Vauxin 'coupe' eli
        Firenza.
        No makuasioista ei voi kuin kiistellä.
        Syksyä t:viva-22-pekka


      • vivapekka kirjoitti:

        Autot olivat suunnittelultaan usein
        vanhahtavia,kirjoitti NesteSpecial.

        Kuitenkin kuinka monessa vuoden -67 autossa oli
        nokkaREMMIN pyörittämä yläpuolinen nokka-akseli?
        Entä kierrejouset? Vauxhallissa oli.

        Öljyvuodot ovat kyllä todellisuutta koska Vauxin
        OHC moottoreissa ei ole kampiakselilla stefaa
        ollenkaan! Stefan virkaa suorittaa grafiitti(?)
        nauhan pätkä,'koiranpaska'.

        Tosi on että englannissa lakkoiltiin kovasti ja
        siitä seurasi ongelmia. Korviini on kantautunut
        mm. huhu että Suomeen asti olisi ehtinyt Viva
        (HC ?) , jossa olisi ollut etujarruina toisella
        puolella rumpu ja toisella levy!

        Tosin mielestäni 67-70(71) tehdyt Vivat (HB) ja
        Victorit/Ventorat (FD) ovat edelleen 'lentävine
        linjoineen' autoja jotka huomataan liikenteessä.
        Monesti FD Victoria/Ventoraa on luultu jopa
        jenkiksi!
        Esim. vastaava Escort tai Kadett (B) on aika
        kulmikas ja kohlon näköinen. Coupena Kadett on
        taasen onnistuneempi kuin Vauxin 'coupe' eli
        Firenza.
        No makuasioista ei voi kuin kiistellä.
        Syksyä t:viva-22-pekka

        Joo...britit olivat olevinaan kovia kapitalisteja ja maksoivat työntekijöilleen perin surkeita palkkoja. Sitähän se oli. Firma oli maksavinaan, työntekijät tekevinään. Mieleen tulee neukkutouhu. Ystäväperheen (jonka isäntä kuoli äkillisesti ja auteltiin heitä) Hankkijan huoltomies kertoi MF: ää huoltaessa että 70- luvun Ferguissa tai Massikoissa oikeammin oli joskus löydetty sanomalehtiä tai jopa jakoavaimia vaihteistojen pohjilta.
        Samaa työnantajien omaa veren kaivamista nenästä oli havaittavissa Nokian renkaissa 80- luvulla. Kuulin tätä monelta taholta silloin. Ihmettelin että miksi kukaan autoilija, siis ammattiautoilija ei halua nokialaisia. No ne oli paskoja. Pompotti, rungot ratkeili ym. Syynä oli se sama kuin briteissä, kehnot palkat ja työolot. Myöhemminhän Nokia jäikin kiinni rengastestihuijauksista. Kyllä sitä ihmeteltiinkin kauan että miten noin keskinkertainen talvirengas on muka aina vaan paras...Gislaved ja Viking ja moni muu olivat ja ovat edelleen parempia. No sellasta on bisnes. Petosta.


    • impala1968

      ...tappoi englantilaiset kansanautot.
      Entinen työkaveri oli työasioissa vierailulla
      Fordin tehtaalla joskus 60-70-lukujen vaihteessa,
      tehdaskierroksella esiteltiin Cortinan
      tuotantolinjaa. Koriosastolla äijät haki peltejä
      ULKONA taivasalla olevasta pinosta, löivät
      prässiin ja hitsasivat valmiiksi pintaruosteisen
      lokasuojan kiinni koriin ja eikun eteenpäin!
      On se ihme jos engelsmannit oli kovia ruostumaan!

      • King

        myös, että eikö Englannissa rakenneta nyt
        euroopan markkinoille tulevat toyotat !!!???


      • nih

        mutta olen kuullut, että myös joidenkin jenkkien
        kohdalla meneteltäisiin noin. Eli etenkin Vanien
        kohdalla kuulee usein kerrottavan,
        että "raakakoreja" eli peltivalmiita koppia
        tehdään pihalle varastoon, ja kunhan tekniikkaa
        ehditään valmistaa, haetaan ulkoa jo hyvinkin
        ruostumaan alkaneita koreja sitä mukaa. Kevyttä
        hiontaa päälle ja sitten maali.


      • jk
        nih kirjoitti:

        mutta olen kuullut, että myös joidenkin jenkkien
        kohdalla meneteltäisiin noin. Eli etenkin Vanien
        kohdalla kuulee usein kerrottavan,
        että "raakakoreja" eli peltivalmiita koppia
        tehdään pihalle varastoon, ja kunhan tekniikkaa
        ehditään valmistaa, haetaan ulkoa jo hyvinkin
        ruostumaan alkaneita koreja sitä mukaa. Kevyttä
        hiontaa päälle ja sitten maali.

        on ollut myös omat laatuongelmat. Tosin ne ovat
        liittyneet enemmänkin viimeistelyyn. Paikoitellen
        laatu on lähennellyt "neuvostolaatua", mitä tulee
        repsottaviin koristelistoihin
        jne.Moottoripuolella on myöskin ollut
        jonkinverran ongelmia, enimmäkseen
        suunnittelullisia.
        Jenkkien ongelmia on silti turha verrata esim.
        englantilaisiin ja surullisen kuuluisiin
        puolalaisiin (Polski-Fiat ja Polonez)


      • nih
        jk kirjoitti:

        on ollut myös omat laatuongelmat. Tosin ne ovat
        liittyneet enemmänkin viimeistelyyn. Paikoitellen
        laatu on lähennellyt "neuvostolaatua", mitä tulee
        repsottaviin koristelistoihin
        jne.Moottoripuolella on myöskin ollut
        jonkinverran ongelmia, enimmäkseen
        suunnittelullisia.
        Jenkkien ongelmia on silti turha verrata esim.
        englantilaisiin ja surullisen kuuluisiin
        puolalaisiin (Polski-Fiat ja Polonez)

        niin se taitaa olla. Olisikos suunnittelullisista
        ongelmista kuuluisin tuo 5,7-litrainen diesel...?

        Taitaa olla niin, että laatu on kasaajasta
        kiinni.
        Onhan Polski-Fiat kuitenkin entinen Fiat 124,
        joka taisi tulla tunnetuksi suht. laadukkaana
        pelinä, niin kauan kun oli italialaisten tekemä.


      • amcar
        nih kirjoitti:

        niin se taitaa olla. Olisikos suunnittelullisista
        ongelmista kuuluisin tuo 5,7-litrainen diesel...?

        Taitaa olla niin, että laatu on kasaajasta
        kiinni.
        Onhan Polski-Fiat kuitenkin entinen Fiat 124,
        joka taisi tulla tunnetuksi suht. laadukkaana
        pelinä, niin kauan kun oli italialaisten tekemä.

        >Olisikos suunnittelullisista ongelmista
        >kuuluisin tuo 5,7-litrainen diesel

        Kuuluisin varmaan suomalaisille - muutamalle.
        Kotimaan markkinoilla ko. moottori oli alunperin
        70-l lopun energiakriisin aikoihin lähinnä
        kokeilu, vielä nykyäänkin melkoinen kummajainen
        henkilöautossa - eikä mikään suurten sarjojen
        vehje. Suomeen näitä talous-ihmeitä tietysti
        laivattiin kymmenittäin. No ongelmia oli
        ensimmäisissä versioissa, seuraavat DX mallit 80-
        l alussa olivat jo ihan kelpo-moottoreita.
        Toisaalta eihän mersukaan pysynyt pystyssä 90-
        luvulla =)


      • nih
        amcar kirjoitti:

        >Olisikos suunnittelullisista ongelmista
        >kuuluisin tuo 5,7-litrainen diesel

        Kuuluisin varmaan suomalaisille - muutamalle.
        Kotimaan markkinoilla ko. moottori oli alunperin
        70-l lopun energiakriisin aikoihin lähinnä
        kokeilu, vielä nykyäänkin melkoinen kummajainen
        henkilöautossa - eikä mikään suurten sarjojen
        vehje. Suomeen näitä talous-ihmeitä tietysti
        laivattiin kymmenittäin. No ongelmia oli
        ensimmäisissä versioissa, seuraavat DX mallit 80-
        l alussa olivat jo ihan kelpo-moottoreita.
        Toisaalta eihän mersukaan pysynyt pystyssä 90-
        luvulla =)

        en ole ikinä 5,7-litraista nakua ajellut. Noita
        kuus-kakkosia sentään pariin otteeseen. Ei noita
        pienempiä tunnu enää olevan monessakaan paikassa,
        eivätkä kaikki niistä todellakaan olleet
        murheenkryynejä, kuten toteatkin. Eräs setä ajoi
        ko. koneella varmaan puoli miljoonaa kilsaa,
        kunnes korista alkoivat osat putoilla. Kone kesti
        rauhallisessa ja pikkutarkassa käytössä kuitenkin
        hyvin...

        Ei pysynyt mersu pystyssä ei 90-luvulla. Itse
        tunnustaudun mersu-mieheksi, mutta tuon A-sarjan
        epäonnistuneisuudesta en kyllä lähde
        kiistelemään. Kaikkia niitä on.


    • J.

      Brittiläinen työväenliike lakkoili ne hengiltä.
      Britannian ay-liike piti 1970-luvulla autotehtaat
      parhaimmillaan 100 päivää vuodessa lakossa.
      Toimitusvarmuus kärsi, asiakkaat eivät tykänneet.

      Autoja yritettiin sitten muina päivinä tehdä
      siihen tahtiin, että saataisiin kiinni se vajaus,
      joka oli syntynyt sillä aikaa, kun arvoisat
      duunarit olivat viettäneet toimintapäivää.
      Tyiukennettu työtahti ei oikein sopinut yhteen
      laadun kanssa. Kun työmotivaatiokaan ei ollut
      kohdallaan, alkoi hihnalta tulla sutta ja
      sekundaa.

      Saadakseen porukat edes jotain tekemään
      työnantaja joutui korottamaan palkkakustannuksia
      niin paljon, että lopulta oli jo raaka-
      aineistakin tingittävä. Kojelautoihin ja
      oviverhoiluihin alettiin käyttää mm. pahvia.

      Lopputulos oli se, että paperilla ja kuvissa,
      ehkä vielä liikkeessäkin hienot autot: Allegrot,
      Marinat, Princessit ja jopa upeat Roverit ja
      Jaguarit alkoivat kärsiä niin suurista
      laatuongelmista, että menekki vaikeutui. Enää ei
      ollut toimitusvaikeuksia.

      Kun työväenpuolue vielä pääsi vallankahvaan
      kriittisellä hetkellä, muuttui lainsäädäntö ja
      työnantajan velvollisuudet vielä niin ankariksi,
      että autojen valmistaminen ei kertakaikkiaan
      lyönyt leiville. Autotehtaat joutuivat
      vararikkoon. Alkoi uudelleenjärjestely.

      Sosialistihallitus kansallisti aidot
      brittiautotehtaat ja fuusioi ne yhdeksi
      pullamössöksi, joka yritti vielä valmistaa
      autoja, mutta toimintaa ei koskaan saatu
      jaloilleen, kun isännätön firma ja laiskoiksi
      opetetut työntekijät eivät edelleenkään saaneet
      aikaiseksi laatua, vaikka hallitus pumppasi
      tehtaisiin veronmaksajien rahoja miljoona
      toisensa perään.

      Ford ja GM virtaviivaistivat tuotantonsa. Britti-
      Fordeista ja -Opeleista (Wauxhalleista) tuli
      aivan samoja autoja kuin
      mannereurooppalaisistakin. Brittiläinen
      tuotekehittely lopetettiin ja tehtaista tuli
      pelkkiä kokoonpanolinjoja, joita yritettiin
      automatisoida mahdollisimman pitkälle, ettei
      brittiduunarin huono työnjälki lopputuotteissa
      turhaan näkyisi.

      Isännättömällä British-Leyland Co:lla meni vielä
      huonommin. Kun mallisto alkoi vanheta, oli koko
      firma jo niin huonossa huudossa, ettei sinne
      saatu enää päteviä suunnittelijoita. Autot olivat
      huonomaineisia, huonolaatuisia ja nyt myös
      vanhanaikaisia.

      Konservatiivien ja Rautarouva Maggien päästessä
      valtaan kaikki olivat jo saaneet tarpeekseen
      sosialistien kokeiluista. Alkoi uusi aika.
      Autotehtaat yksityistettiin, eipä ollut enää
      kiinnostusta Brittein saarten sijoittajilta.
      Uudet isännät tulivat USA:sta, Saksasta ja
      Japanista. Jälleenrakennus on alkanut, mutta
      entiset loiston päivät tuskin enää palaavat.

      • Morris

        Jep, Austinin tehtailla sai kuulemma kultakellon
        jos oli tunnin käymättä teellä...


      • XJ40

        Niin,dark days of British-Leyland.No ei se mitään.
        Itse oon ajellu Britti vaunuilla vuodesta -93 ja
        paluuta ei ole!


      • jk
        XJ40 kirjoitti:

        Niin,dark days of British-Leyland.No ei se mitään.
        Itse oon ajellu Britti vaunuilla vuodesta -93 ja
        paluuta ei ole!

        Jaguariakin aikonaan nämä em.tuotanto-ongelmat
        ovat kohdelleet pahoin. 60-70-luvun jagget ovat
        sinällään hienoja autoja, mutta nämä
        laatuongelmat. Ilmeisesti 90-luvulle tullessa
        nämäkin asiat ovat korjaantuneet. Sama pätee
        Rangeen.Ford pelasti Jaggen, kuten BMW pelasti
        Rolssin, Roverin ja Minin.Laatu- ja tuotanto-
        ongelmat ovat siltä kohdin menneitä, paitsi
        maine. Tosin en itsekään tiedä näiden nykyisiä
        omistussuhteita, koska Volkkari on pannut
        näppinsä peliin.


      • nimenomaan
        Morris kirjoitti:

        Jep, Austinin tehtailla sai kuulemma kultakellon
        jos oli tunnin käymättä teellä...

        vissiin


      • 2 kpl keräily brittejä

        Näinhän se oli 60 luvun britit oli vielä
        laadullisesti hyviä kuin vertaa muihin sen
        aikasiin autoihin sitä paitsi oli aika
        kehittyneitä varsinkin paremmat mallit viimestely
        oli hyvä ja sisustus oli tehty aidosta
        nahasta,jalopuusta,kromin kera monessa 60 luvun
        alun briteissä oli jo hammastankoohjaus,
        levyjarrut edessä, jaettu taka akseli jne
        sellaisia varusteita mitä tuli vasta myöhemmin
        muihin autoihin ja sitäpaitsi kylla aidossa
        vanhassa brittisportissa on aivan oma tunnelmansa
        (ajonautinto,ulkonäkö)nämähän tietenkin ovat
        makuasioita. Pitää myös muistaa että
        legendaarinen cobra alunperin oli britti mihin
        istutettiin fordin v8 tulokset kilparadoilla
        varmaan muistetaan. onhan siellä vielä
        toiminnassa muutaman legendaarinen
        autonvalmistaja missä työt tehdään aika pitkälle
        käsityönä tosin moni on isojen autotehtaiden
        omistuksessa.niin se aika muuttuu


      • Timo

        ...johan historiikin raapaisit.

        Ja naulan kantaan, yhdyn käsityksiisi kaikilta
        osiltaan. Juuri näin se meni. Työväenmafian (jota
        erheellisesti työväenliikkeeksi kutsutaan)
        lyhytnäköinen mutta pohjaton ahneus tuhosi
        brittiläisen autoteollisuuden. Sääli.

        Mutta kukapa kertoisi tämän tarinan herra Lauri
        Ihalaiselle? Vaikka tuskin hän siitä mitään
        oppisi. Paitsi kenties ottamaan hetkeksi
        unohduksissa olleen yleislakkoaseen taas esille.


      • VELMIESJABRU

        NO EIKÖS NOITA AMMATTIYHDISTYS- LIIKKEITÄ OLLUT IHAN JOKA EUROOPAN MAASSA.NIIN SAKSASSA KUIN SUOMESSAKIN,ITSELLÄ PYÖRII KEITTIÖSSÄ JÄÄKAAPPI-ROSENLEW SEITKYTLUVULTA.LAHTI FINLAND.


    • heh

      Suomessa sokeat tekee harjoja mut Englannissa
      autoja ja traktoreita...

      • J.

        ..ssa Japanissa...

        Ilmeisesti Suomi on ainoa maa, jossa sokeat
        tekevät jotain muuta kuin harjoja, mikä
        selittynee sillä, että täällä ei tehdä autoja.


      • sokeva
        J. kirjoitti:

        ..ssa Japanissa...

        Ilmeisesti Suomi on ainoa maa, jossa sokeat
        tekevät jotain muuta kuin harjoja, mikä
        selittynee sillä, että täällä ei tehdä autoja.

        saksassa ,jenkeissä ja joka paikassa


    • Timo

      Kyllä kai se perimmäinen syy on siinä, että
      engelsmannit elivät ja elävät yhä jonkinlaisessa
      lintukodossa, vanhan siirtomaavallan aikojen
      jälkimainingeissa. Ei ole tajuttu, ettei maa enää
      pyörikkään koroillaan elelevien lordien ja
      palvelusväen ympärillä, vaan jonkun olisi tehtävä
      työtäkin, tuottavaa mieluiten. Ei ole kovinkaan
      kauaa, kun muuan tuttuni kävi Englannissa
      kirjapainossa. Siellä oli käytössä oikein
      liukuhihna. Sen ääressä seisoi kaksi miestä,
      toinen teki merkinnän ohi menevään painolaattaan,
      toinen teki merkinnän kirjaan. Näin saatiin kaksi
      miestä työllistetyksi. Tuottavuus kilpailijamaihin
      nähden taas ei liene ollut kovin raju.

      Nämä englantilaisten harhaluulot, että he edelleen
      ovat suurvalta, ja tämä pysyy yllä tekemättä
      mitään (mitä nyt kaivos- ja teollisuustyöläiset,
      myös autoalan, ovat älynneet ruveta lakkoilemaan)
      että maa sijaitsee etelä-euroopan sub-trooppisella
      alueella eikä keskuslämmityksiä tarvita, jne ovat
      se perimmäinen syy miksi autot katosivat. Tai
      eiväthän ne kadonneet, nehän ovat nykyään Hondaa
      ja Opelia, joita myydään Vauxhall ym. nimillä. Et
      silleen!

      • HABA

        Meillä oli 70-luvulla mainittu auto. Siinä oli
        sen verran aina pikkuvikaa, että me pojat
        nimettiin auto "helmeksi". Moottoritiellä se
        kuitenkin pesi 240-volvon. Ei ole helmeä enää
        näkynyt!?


      • uho
        HABA kirjoitti:

        Meillä oli 70-luvulla mainittu auto. Siinä oli
        sen verran aina pikkuvikaa, että me pojat
        nimettiin auto "helmeksi". Moottoritiellä se
        kuitenkin pesi 240-volvon. Ei ole helmeä enää
        näkynyt!?

        Minkä merkkinen auto oli?


    • Masa

      Meillä oli ennen Vauxhall Victor Super
      (FB?)-62.Kun se ostettiin käytettynä,olin vielä
      melko pieni,mutta sillä minä ajoin jopa
      "inssin".Minulle on kyseisestä autosta jäänyt
      myönteinen kuva,ei se jättänyt koskaan tielle,enkä
      muista siinä olleen kovinkaan paljon
      vikoja.Kardaanin nivel siihen taidettiin uusia ja
      joku vaihteiston siirtäjävipu.Onko muilla
      kokemuksia kyseisestä autosta?Oikein
      harmittaa,ettei sitä enää ole.Niin ,siitä
      muistinkin,että eräässä paikallisessa
      autoliikkeessä on sellainen myytävänä,täytyypä
      lähteä katsomaan onko peräti sama yksilö...

    • Airikkala

      Ois upeaa omistaa chevette ja cavalier

    • Anonyymi

      eikö ainaki 80-luvulla ja vielä 90-luvulla suomen teillä ollut ford cargoa joka oli mielestäni tyylikkäämpi kuorkki verrattuna esim scaniaan

    • Anonyymi

      Morris Marina. Surullinen tarina. Viva vapuksi, kesä vituiksi.
      Brittiauto=Bubissa suunniteltu, sumussa tehty. Jne......

      • Anonyymi

        Eiköhän tuo ole jo kysyjälle vuodelta 2001 selvinnyt.


    • opel vectra vauxhall cavalier
      opel ascona vauxhall cavalier

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jyrkissä nöyryytettiin naisia avoimesti!!!

      Marko Kulmala pomona vaati naisia kertomaan karvoistaan ja näyttämään karvansa. Tea Khalifa oli neekeri ja Marika Makaroff lesbo. Harjottelijatyttöjä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      9768
    2. Bile-Sanna vai pääministeri-Marin? Lue Ukkolan kolumni

      Bile Dani on saanut haastajan Bile Sanna. Seiska ja Iltalehti uutisoivat alkoholin huuruisista julkkisjuhlista, jollaisia pääministerimme Sanna Marin
      Maailman menoa
      364
      6043
    3. Tässä on tomaattipasta a la Sanna Marin - Tämä yksi ainesosa kruunaa pääministerin lempiruoan!

      Pääministeri Marin paljastaa suhteellisen tavallisen lempiruokansa, mutta siinä onkin yksi aika erikoinen ainesosa.... Unohda fetapiirakka, nyt tulee
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      2957
    4. Mikko Kuustonen paljastaa Hanna-rakkaan yllättävän teon kriisin keskellä: "Ne on rankkoja..."

      Mikko Kuustonen ja Hanna Brotherus on kyllä mielenkiintoinen pari. Rakastuneet kypsissä kymmenissä ja uusioperhettä pukkaa: https://www.suomi24.fi/vii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      2078
    5. Kepulaiset arvioivat Marinin ruumiinrakennetta

      Keskustan pää-äänenkannattajalehti Suomenmaa teki arvioita Marinin terveydentilasta muun muassa hänen siivousintonsa, ruumiinrakenteen ja juoksuharras
      Maailman menoa
      107
      1903
    6. Miehelle tiedoksi

      Haluan sinut. Haluan herätä vierestäsi, haluan antaa sinulle aamupusun, haluan jutella kanssasi kaikesta maan ja taivaan välillä, haluan käydä kanssa
      Ikävä
      93
      1833
    7. Suomesta mukaan lomalle mehupurkkia jotta saa Espanjasta käsin mainostaa

      On nämä huvittavia,kyllä kahvit pärskähti läppärille,ei voi olla nolompaa 😆😆😆
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      1201
    8. Miehelle ihanalle

      Tää meijän juttu on kyllä pakko selvittää,se ei jätä rauhaan.Onko minulle sydämessäsi paikka?Voisimmeko palata siihen hetkeen takaisin?Olisiko meille
      Ikävä
      51
      994
    9. Matkailumäen pääomitus kaatui hallintooikeudessa.

      Olisi pitänyt kysyä EU:a lupa, Veronmaksajien rahaa säästyi 2 miljoonaa euroa ei paha. Eiköhän nyt olisi aika selvitysmiehen tulla matkailumäelle ja
      Ähtäri
      36
      897
    Aihe