Miksi Englantilaiset automerkit kuolivat.
Olivatko ne tosiaankin heikkoja autoja? Kaverilla
oli Morris Marina 1.3 jokunen vuosi sitten yhen
talven. Se toimi tosi hyvin. Koko talven aikana
ainut vika oli se, että startissa oli kerran joku
häikkä ja auto piti laittaa pukkaamalla käyntiin.
Mutta tämäkin vika oli vain hetkellinen ja yhden
kerran. Tavallisista kansan autoista ei oli kuin
Rover, Tvr, ja olikohan se MG, ja Leyland jollain
tavalla ja onko niitä enää muita? Eli lähes
kaikki perinteiset automerkit on kuolleet ja
kuopattu. Kertokaa.
Miksi Englantilaiset autot kuolivat?
33
5933
Vastaukset
- jk
Suunnittelu, materiaalin ja työn laatu oli
heikkoa, melkeinpä merkkiin katsomatta.
Esim. sähkölaitteet (Lucas) olivat herkkiä
kosteudelle. Tiivisteongelmat, moni englantilainen
merkkasi "reviirin" öljyllä. Nivelet, jarrut,
moottorin kestävyys jne olivat paikotellen
käsittämättömän huonoja. Myöskään peltiongelmat
eivät ole tuntemattomia.
Tämän takia ei ole ihme, että monet vanhemmat
kuljettajat kavahtavat kuullessaan auton
alkuperän. Jopa nämä uudet Nissanit, jotka on
kasatta britanniassa, ovat paikotelleen saaneet
kyseenalaista mainetta, toki laatu on
huomattavasti parempi kuin ennen.
Rolssi oli kaiketi sen ajan varmimpia autoja, jos
puhutaan vanhemmista autoista - NesteSpecial
Autot olivat suunnittelultaan usein vanhahtavia.
Suurin syy oli kuitenkin se, että työntekijät
huiskivat autot kokoon miten sattuivat ja
lakkoilivat jatkuvasti. Ja siksi tuotanto ei
yksinkertaisesti kannattanut. Kelvottomat
työntekijät ja heitä tukevat ammattiliitot
tuhosivat monta muutakin teollisuudenalaan
Englannissa.- vivapekka
Autot olivat suunnittelultaan usein
vanhahtavia,kirjoitti NesteSpecial.
Kuitenkin kuinka monessa vuoden -67 autossa oli
nokkaREMMIN pyörittämä yläpuolinen nokka-akseli?
Entä kierrejouset? Vauxhallissa oli.
Öljyvuodot ovat kyllä todellisuutta koska Vauxin
OHC moottoreissa ei ole kampiakselilla stefaa
ollenkaan! Stefan virkaa suorittaa grafiitti(?)
nauhan pätkä,'koiranpaska'.
Tosi on että englannissa lakkoiltiin kovasti ja
siitä seurasi ongelmia. Korviini on kantautunut
mm. huhu että Suomeen asti olisi ehtinyt Viva
(HC ?) , jossa olisi ollut etujarruina toisella
puolella rumpu ja toisella levy!
Tosin mielestäni 67-70(71) tehdyt Vivat (HB) ja
Victorit/Ventorat (FD) ovat edelleen 'lentävine
linjoineen' autoja jotka huomataan liikenteessä.
Monesti FD Victoria/Ventoraa on luultu jopa
jenkiksi!
Esim. vastaava Escort tai Kadett (B) on aika
kulmikas ja kohlon näköinen. Coupena Kadett on
taasen onnistuneempi kuin Vauxin 'coupe' eli
Firenza.
No makuasioista ei voi kuin kiistellä.
Syksyä t:viva-22-pekka vivapekka kirjoitti:
Autot olivat suunnittelultaan usein
vanhahtavia,kirjoitti NesteSpecial.
Kuitenkin kuinka monessa vuoden -67 autossa oli
nokkaREMMIN pyörittämä yläpuolinen nokka-akseli?
Entä kierrejouset? Vauxhallissa oli.
Öljyvuodot ovat kyllä todellisuutta koska Vauxin
OHC moottoreissa ei ole kampiakselilla stefaa
ollenkaan! Stefan virkaa suorittaa grafiitti(?)
nauhan pätkä,'koiranpaska'.
Tosi on että englannissa lakkoiltiin kovasti ja
siitä seurasi ongelmia. Korviini on kantautunut
mm. huhu että Suomeen asti olisi ehtinyt Viva
(HC ?) , jossa olisi ollut etujarruina toisella
puolella rumpu ja toisella levy!
Tosin mielestäni 67-70(71) tehdyt Vivat (HB) ja
Victorit/Ventorat (FD) ovat edelleen 'lentävine
linjoineen' autoja jotka huomataan liikenteessä.
Monesti FD Victoria/Ventoraa on luultu jopa
jenkiksi!
Esim. vastaava Escort tai Kadett (B) on aika
kulmikas ja kohlon näköinen. Coupena Kadett on
taasen onnistuneempi kuin Vauxin 'coupe' eli
Firenza.
No makuasioista ei voi kuin kiistellä.
Syksyä t:viva-22-pekkaJoo...britit olivat olevinaan kovia kapitalisteja ja maksoivat työntekijöilleen perin surkeita palkkoja. Sitähän se oli. Firma oli maksavinaan, työntekijät tekevinään. Mieleen tulee neukkutouhu. Ystäväperheen (jonka isäntä kuoli äkillisesti ja auteltiin heitä) Hankkijan huoltomies kertoi MF: ää huoltaessa että 70- luvun Ferguissa tai Massikoissa oikeammin oli joskus löydetty sanomalehtiä tai jopa jakoavaimia vaihteistojen pohjilta.
Samaa työnantajien omaa veren kaivamista nenästä oli havaittavissa Nokian renkaissa 80- luvulla. Kuulin tätä monelta taholta silloin. Ihmettelin että miksi kukaan autoilija, siis ammattiautoilija ei halua nokialaisia. No ne oli paskoja. Pompotti, rungot ratkeili ym. Syynä oli se sama kuin briteissä, kehnot palkat ja työolot. Myöhemminhän Nokia jäikin kiinni rengastestihuijauksista. Kyllä sitä ihmeteltiinkin kauan että miten noin keskinkertainen talvirengas on muka aina vaan paras...Gislaved ja Viking ja moni muu olivat ja ovat edelleen parempia. No sellasta on bisnes. Petosta.
- impala1968
...tappoi englantilaiset kansanautot.
Entinen työkaveri oli työasioissa vierailulla
Fordin tehtaalla joskus 60-70-lukujen vaihteessa,
tehdaskierroksella esiteltiin Cortinan
tuotantolinjaa. Koriosastolla äijät haki peltejä
ULKONA taivasalla olevasta pinosta, löivät
prässiin ja hitsasivat valmiiksi pintaruosteisen
lokasuojan kiinni koriin ja eikun eteenpäin!
On se ihme jos engelsmannit oli kovia ruostumaan!- King
myös, että eikö Englannissa rakenneta nyt
euroopan markkinoille tulevat toyotat !!!??? - nih
mutta olen kuullut, että myös joidenkin jenkkien
kohdalla meneteltäisiin noin. Eli etenkin Vanien
kohdalla kuulee usein kerrottavan,
että "raakakoreja" eli peltivalmiita koppia
tehdään pihalle varastoon, ja kunhan tekniikkaa
ehditään valmistaa, haetaan ulkoa jo hyvinkin
ruostumaan alkaneita koreja sitä mukaa. Kevyttä
hiontaa päälle ja sitten maali. - jk
nih kirjoitti:
mutta olen kuullut, että myös joidenkin jenkkien
kohdalla meneteltäisiin noin. Eli etenkin Vanien
kohdalla kuulee usein kerrottavan,
että "raakakoreja" eli peltivalmiita koppia
tehdään pihalle varastoon, ja kunhan tekniikkaa
ehditään valmistaa, haetaan ulkoa jo hyvinkin
ruostumaan alkaneita koreja sitä mukaa. Kevyttä
hiontaa päälle ja sitten maali.on ollut myös omat laatuongelmat. Tosin ne ovat
liittyneet enemmänkin viimeistelyyn. Paikoitellen
laatu on lähennellyt "neuvostolaatua", mitä tulee
repsottaviin koristelistoihin
jne.Moottoripuolella on myöskin ollut
jonkinverran ongelmia, enimmäkseen
suunnittelullisia.
Jenkkien ongelmia on silti turha verrata esim.
englantilaisiin ja surullisen kuuluisiin
puolalaisiin (Polski-Fiat ja Polonez) - nih
jk kirjoitti:
on ollut myös omat laatuongelmat. Tosin ne ovat
liittyneet enemmänkin viimeistelyyn. Paikoitellen
laatu on lähennellyt "neuvostolaatua", mitä tulee
repsottaviin koristelistoihin
jne.Moottoripuolella on myöskin ollut
jonkinverran ongelmia, enimmäkseen
suunnittelullisia.
Jenkkien ongelmia on silti turha verrata esim.
englantilaisiin ja surullisen kuuluisiin
puolalaisiin (Polski-Fiat ja Polonez)niin se taitaa olla. Olisikos suunnittelullisista
ongelmista kuuluisin tuo 5,7-litrainen diesel...?
Taitaa olla niin, että laatu on kasaajasta
kiinni.
Onhan Polski-Fiat kuitenkin entinen Fiat 124,
joka taisi tulla tunnetuksi suht. laadukkaana
pelinä, niin kauan kun oli italialaisten tekemä. - amcar
nih kirjoitti:
niin se taitaa olla. Olisikos suunnittelullisista
ongelmista kuuluisin tuo 5,7-litrainen diesel...?
Taitaa olla niin, että laatu on kasaajasta
kiinni.
Onhan Polski-Fiat kuitenkin entinen Fiat 124,
joka taisi tulla tunnetuksi suht. laadukkaana
pelinä, niin kauan kun oli italialaisten tekemä.>Olisikos suunnittelullisista ongelmista
>kuuluisin tuo 5,7-litrainen diesel
Kuuluisin varmaan suomalaisille - muutamalle.
Kotimaan markkinoilla ko. moottori oli alunperin
70-l lopun energiakriisin aikoihin lähinnä
kokeilu, vielä nykyäänkin melkoinen kummajainen
henkilöautossa - eikä mikään suurten sarjojen
vehje. Suomeen näitä talous-ihmeitä tietysti
laivattiin kymmenittäin. No ongelmia oli
ensimmäisissä versioissa, seuraavat DX mallit 80-
l alussa olivat jo ihan kelpo-moottoreita.
Toisaalta eihän mersukaan pysynyt pystyssä 90-
luvulla =) - nih
amcar kirjoitti:
>Olisikos suunnittelullisista ongelmista
>kuuluisin tuo 5,7-litrainen diesel
Kuuluisin varmaan suomalaisille - muutamalle.
Kotimaan markkinoilla ko. moottori oli alunperin
70-l lopun energiakriisin aikoihin lähinnä
kokeilu, vielä nykyäänkin melkoinen kummajainen
henkilöautossa - eikä mikään suurten sarjojen
vehje. Suomeen näitä talous-ihmeitä tietysti
laivattiin kymmenittäin. No ongelmia oli
ensimmäisissä versioissa, seuraavat DX mallit 80-
l alussa olivat jo ihan kelpo-moottoreita.
Toisaalta eihän mersukaan pysynyt pystyssä 90-
luvulla =)en ole ikinä 5,7-litraista nakua ajellut. Noita
kuus-kakkosia sentään pariin otteeseen. Ei noita
pienempiä tunnu enää olevan monessakaan paikassa,
eivätkä kaikki niistä todellakaan olleet
murheenkryynejä, kuten toteatkin. Eräs setä ajoi
ko. koneella varmaan puoli miljoonaa kilsaa,
kunnes korista alkoivat osat putoilla. Kone kesti
rauhallisessa ja pikkutarkassa käytössä kuitenkin
hyvin...
Ei pysynyt mersu pystyssä ei 90-luvulla. Itse
tunnustaudun mersu-mieheksi, mutta tuon A-sarjan
epäonnistuneisuudesta en kyllä lähde
kiistelemään. Kaikkia niitä on.
- J.
Brittiläinen työväenliike lakkoili ne hengiltä.
Britannian ay-liike piti 1970-luvulla autotehtaat
parhaimmillaan 100 päivää vuodessa lakossa.
Toimitusvarmuus kärsi, asiakkaat eivät tykänneet.
Autoja yritettiin sitten muina päivinä tehdä
siihen tahtiin, että saataisiin kiinni se vajaus,
joka oli syntynyt sillä aikaa, kun arvoisat
duunarit olivat viettäneet toimintapäivää.
Tyiukennettu työtahti ei oikein sopinut yhteen
laadun kanssa. Kun työmotivaatiokaan ei ollut
kohdallaan, alkoi hihnalta tulla sutta ja
sekundaa.
Saadakseen porukat edes jotain tekemään
työnantaja joutui korottamaan palkkakustannuksia
niin paljon, että lopulta oli jo raaka-
aineistakin tingittävä. Kojelautoihin ja
oviverhoiluihin alettiin käyttää mm. pahvia.
Lopputulos oli se, että paperilla ja kuvissa,
ehkä vielä liikkeessäkin hienot autot: Allegrot,
Marinat, Princessit ja jopa upeat Roverit ja
Jaguarit alkoivat kärsiä niin suurista
laatuongelmista, että menekki vaikeutui. Enää ei
ollut toimitusvaikeuksia.
Kun työväenpuolue vielä pääsi vallankahvaan
kriittisellä hetkellä, muuttui lainsäädäntö ja
työnantajan velvollisuudet vielä niin ankariksi,
että autojen valmistaminen ei kertakaikkiaan
lyönyt leiville. Autotehtaat joutuivat
vararikkoon. Alkoi uudelleenjärjestely.
Sosialistihallitus kansallisti aidot
brittiautotehtaat ja fuusioi ne yhdeksi
pullamössöksi, joka yritti vielä valmistaa
autoja, mutta toimintaa ei koskaan saatu
jaloilleen, kun isännätön firma ja laiskoiksi
opetetut työntekijät eivät edelleenkään saaneet
aikaiseksi laatua, vaikka hallitus pumppasi
tehtaisiin veronmaksajien rahoja miljoona
toisensa perään.
Ford ja GM virtaviivaistivat tuotantonsa. Britti-
Fordeista ja -Opeleista (Wauxhalleista) tuli
aivan samoja autoja kuin
mannereurooppalaisistakin. Brittiläinen
tuotekehittely lopetettiin ja tehtaista tuli
pelkkiä kokoonpanolinjoja, joita yritettiin
automatisoida mahdollisimman pitkälle, ettei
brittiduunarin huono työnjälki lopputuotteissa
turhaan näkyisi.
Isännättömällä British-Leyland Co:lla meni vielä
huonommin. Kun mallisto alkoi vanheta, oli koko
firma jo niin huonossa huudossa, ettei sinne
saatu enää päteviä suunnittelijoita. Autot olivat
huonomaineisia, huonolaatuisia ja nyt myös
vanhanaikaisia.
Konservatiivien ja Rautarouva Maggien päästessä
valtaan kaikki olivat jo saaneet tarpeekseen
sosialistien kokeiluista. Alkoi uusi aika.
Autotehtaat yksityistettiin, eipä ollut enää
kiinnostusta Brittein saarten sijoittajilta.
Uudet isännät tulivat USA:sta, Saksasta ja
Japanista. Jälleenrakennus on alkanut, mutta
entiset loiston päivät tuskin enää palaavat.- Morris
Jep, Austinin tehtailla sai kuulemma kultakellon
jos oli tunnin käymättä teellä... - XJ40
Niin,dark days of British-Leyland.No ei se mitään.
Itse oon ajellu Britti vaunuilla vuodesta -93 ja
paluuta ei ole! - jk
XJ40 kirjoitti:
Niin,dark days of British-Leyland.No ei se mitään.
Itse oon ajellu Britti vaunuilla vuodesta -93 ja
paluuta ei ole!Jaguariakin aikonaan nämä em.tuotanto-ongelmat
ovat kohdelleet pahoin. 60-70-luvun jagget ovat
sinällään hienoja autoja, mutta nämä
laatuongelmat. Ilmeisesti 90-luvulle tullessa
nämäkin asiat ovat korjaantuneet. Sama pätee
Rangeen.Ford pelasti Jaggen, kuten BMW pelasti
Rolssin, Roverin ja Minin.Laatu- ja tuotanto-
ongelmat ovat siltä kohdin menneitä, paitsi
maine. Tosin en itsekään tiedä näiden nykyisiä
omistussuhteita, koska Volkkari on pannut
näppinsä peliin. - nimenomaan
Morris kirjoitti:
Jep, Austinin tehtailla sai kuulemma kultakellon
jos oli tunnin käymättä teellä...vissiin
- 2 kpl keräily brittejä
Näinhän se oli 60 luvun britit oli vielä
laadullisesti hyviä kuin vertaa muihin sen
aikasiin autoihin sitä paitsi oli aika
kehittyneitä varsinkin paremmat mallit viimestely
oli hyvä ja sisustus oli tehty aidosta
nahasta,jalopuusta,kromin kera monessa 60 luvun
alun briteissä oli jo hammastankoohjaus,
levyjarrut edessä, jaettu taka akseli jne
sellaisia varusteita mitä tuli vasta myöhemmin
muihin autoihin ja sitäpaitsi kylla aidossa
vanhassa brittisportissa on aivan oma tunnelmansa
(ajonautinto,ulkonäkö)nämähän tietenkin ovat
makuasioita. Pitää myös muistaa että
legendaarinen cobra alunperin oli britti mihin
istutettiin fordin v8 tulokset kilparadoilla
varmaan muistetaan. onhan siellä vielä
toiminnassa muutaman legendaarinen
autonvalmistaja missä työt tehdään aika pitkälle
käsityönä tosin moni on isojen autotehtaiden
omistuksessa.niin se aika muuttuu - Timo
...johan historiikin raapaisit.
Ja naulan kantaan, yhdyn käsityksiisi kaikilta
osiltaan. Juuri näin se meni. Työväenmafian (jota
erheellisesti työväenliikkeeksi kutsutaan)
lyhytnäköinen mutta pohjaton ahneus tuhosi
brittiläisen autoteollisuuden. Sääli.
Mutta kukapa kertoisi tämän tarinan herra Lauri
Ihalaiselle? Vaikka tuskin hän siitä mitään
oppisi. Paitsi kenties ottamaan hetkeksi
unohduksissa olleen yleislakkoaseen taas esille. - VELMIESJABRU
NO EIKÖS NOITA AMMATTIYHDISTYS- LIIKKEITÄ OLLUT IHAN JOKA EUROOPAN MAASSA.NIIN SAKSASSA KUIN SUOMESSAKIN,ITSELLÄ PYÖRII KEITTIÖSSÄ JÄÄKAAPPI-ROSENLEW SEITKYTLUVULTA.LAHTI FINLAND.
- heh
Suomessa sokeat tekee harjoja mut Englannissa
autoja ja traktoreita...- J.
..ssa Japanissa...
Ilmeisesti Suomi on ainoa maa, jossa sokeat
tekevät jotain muuta kuin harjoja, mikä
selittynee sillä, että täällä ei tehdä autoja. - sokeva
J. kirjoitti:
..ssa Japanissa...
Ilmeisesti Suomi on ainoa maa, jossa sokeat
tekevät jotain muuta kuin harjoja, mikä
selittynee sillä, että täällä ei tehdä autoja.saksassa ,jenkeissä ja joka paikassa
- Timo
Kyllä kai se perimmäinen syy on siinä, että
engelsmannit elivät ja elävät yhä jonkinlaisessa
lintukodossa, vanhan siirtomaavallan aikojen
jälkimainingeissa. Ei ole tajuttu, ettei maa enää
pyörikkään koroillaan elelevien lordien ja
palvelusväen ympärillä, vaan jonkun olisi tehtävä
työtäkin, tuottavaa mieluiten. Ei ole kovinkaan
kauaa, kun muuan tuttuni kävi Englannissa
kirjapainossa. Siellä oli käytössä oikein
liukuhihna. Sen ääressä seisoi kaksi miestä,
toinen teki merkinnän ohi menevään painolaattaan,
toinen teki merkinnän kirjaan. Näin saatiin kaksi
miestä työllistetyksi. Tuottavuus kilpailijamaihin
nähden taas ei liene ollut kovin raju.
Nämä englantilaisten harhaluulot, että he edelleen
ovat suurvalta, ja tämä pysyy yllä tekemättä
mitään (mitä nyt kaivos- ja teollisuustyöläiset,
myös autoalan, ovat älynneet ruveta lakkoilemaan)
että maa sijaitsee etelä-euroopan sub-trooppisella
alueella eikä keskuslämmityksiä tarvita, jne ovat
se perimmäinen syy miksi autot katosivat. Tai
eiväthän ne kadonneet, nehän ovat nykyään Hondaa
ja Opelia, joita myydään Vauxhall ym. nimillä. Et
silleen!- HABA
Meillä oli 70-luvulla mainittu auto. Siinä oli
sen verran aina pikkuvikaa, että me pojat
nimettiin auto "helmeksi". Moottoritiellä se
kuitenkin pesi 240-volvon. Ei ole helmeä enää
näkynyt!? - uho
HABA kirjoitti:
Meillä oli 70-luvulla mainittu auto. Siinä oli
sen verran aina pikkuvikaa, että me pojat
nimettiin auto "helmeksi". Moottoritiellä se
kuitenkin pesi 240-volvon. Ei ole helmeä enää
näkynyt!?Minkä merkkinen auto oli?
- Masa
Meillä oli ennen Vauxhall Victor Super
(FB?)-62.Kun se ostettiin käytettynä,olin vielä
melko pieni,mutta sillä minä ajoin jopa
"inssin".Minulle on kyseisestä autosta jäänyt
myönteinen kuva,ei se jättänyt koskaan tielle,enkä
muista siinä olleen kovinkaan paljon
vikoja.Kardaanin nivel siihen taidettiin uusia ja
joku vaihteiston siirtäjävipu.Onko muilla
kokemuksia kyseisestä autosta?Oikein
harmittaa,ettei sitä enää ole.Niin ,siitä
muistinkin,että eräässä paikallisessa
autoliikkeessä on sellainen myytävänä,täytyypä
lähteä katsomaan onko peräti sama yksilö...- Anonyymi
Naapurin sukulaisella oli kyseinen vaunu. Piti oleman 112 hv, mutta vähemmältä tuntui. Merkkihuolto Oulussa ei löytänyt vikaa, kaikki OK. Minä satuin paikalle sopivalla hetkellä ja meillä oli teknillisessä koulussa sopivasti autolabrassa mahdollisuus dynamometrimittaukseen. Mitattiin. Takapyöristä löytyi 40 hv ja pakoputki oli puoliautoon asti punainen. Eli liian laiha seos kaiketi. Vanhasta ja melko romulta kuulostavasta Consulista löytyi takapyöristä 42 hv. Moottorille ilmoitettiin 65 hv.
Merkkihuolto ilmoitti lakoonisesti, ettei heillä ole isompia suuttimia VX:n kaasuttimiin...
Kirjoitin asiasta v -69 TM:n yleisönosastoon ja se julkaistiin.
Tätä se brittilaatu oli muutenkin. Minikin!
- Airikkala
Ois upeaa omistaa chevette ja cavalier
- Anonyymi
eikö ainaki 80-luvulla ja vielä 90-luvulla suomen teillä ollut ford cargoa joka oli mielestäni tyylikkäämpi kuorkki verrattuna esim scaniaan
- Anonyymi
Morris Marina. Surullinen tarina. Viva vapuksi, kesä vituiksi.
Brittiauto=Bubissa suunniteltu, sumussa tehty. Jne......- Anonyymi
Eiköhän tuo ole jo kysyjälle vuodelta 2001 selvinnyt.
opel vectra vauxhall cavalier
opel ascona vauxhall cavalier- Anonyymi
60-luvulle asti britti suostui tekemään taskurahalla töitä. Se oli sitä teollisuuden kulta-aikaa. 70-luvun inflaation myötä alkoi kansa jakaantua ja homma meni lakkoiluksi.
Kyllä britti osaa: ei ole pikkuvikoja Astoneissa, ja aika moni kilpa-auton moottori tulee briteistä.
Siellä maksetaan kuitenkin palkkaa eikä taskurahaa ja hinta on sen mukainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik195670- 173146
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1192916Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6352162Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1552049Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja701412Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421395Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31188Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061126Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641097