PUHEET VÄHISSÄ !

Anonyymi-ap

Puhukaa , kertokaa ,
koko päivänä en ole kuullu puhetta,
kukaan ei ole soittanu,
olenkohan vielä elossa , kysyn teiltä ?

180

1265

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hei, olet sinä elossa !
      Älä huoli, minulle ei ole kukaan soittanut viikkoon
      enkä ole tavannut ketään viikkoon,
      jonka kanssa olisin voinut rupatella edes hetken.
      Joskus tuntuu, että sekoaa yksinään.
      Aamulla laitan telkkarin päälle hiljaiselle
      aamu-uutisten aikaan,
      että kuulisin ihmisten ääniä.
      Juon samalla kahvia ja syön vähän aamiaista
      ja luen lehden pöydän ääressä.
      Sen jälkeen onkin miettiminen
      miten koko päivän taas saisi kulumaan,
      kun on liikuntarajoitteinen,
      ei voi tukka putkella lähteä mihinkään.
      Nyt on päivän paras hetki.
      Pääsee nukkumaan.
      Ei tarvitse tietää yksinäisyydestään mitään.
      Palataan !
      Huomiseen, jos Luoja suo !

• Anonyymi

Huomenta,
        ja kiitos helpotuksen huokaus,
        sinä ainaki olet vielä hyvissä voimissa, kanssamatkustajana elämän virrassa,
        meidän vanhusten ilona ja lohtuna,
        olet vertaistuki palstalla,
        meillä on aikapaljon samat huolet ja vaivat
        on joku samassa " veneessä " matkalla samaan päämäärää,

matka voi olla vielä pitkä keikesta huolimatta,

eiköhän me kestetä pitempiki matka vielä
        kun kirjoitelaan välillä tänne
        ilot surut vaivat ja huolet

moikka taas joksiki aikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomenta,
        ja kiitos helpotuksen huokaus,
        sinä ainaki olet vielä hyvissä voimissa, kanssamatkustajana elämän virrassa,
        meidän vanhusten ilona ja lohtuna,
        olet vertaistuki palstalla,
        meillä on aikapaljon samat huolet ja vaivat
        on joku samassa " veneessä " matkalla samaan päämäärää,

matka voi olla vielä pitkä keikesta huolimatta,

eiköhän me kestetä pitempiki matka vielä
        kun kirjoitelaan välillä tänne
        ilot surut vaivat ja huolet

moikka taas joksiki aikaa.

Moikka !
        Se on korkeemman kädes kauanko tässä pöllöillään vielä :)
        Sydämeni on heikentynyt paljon viima aikoina.
        Minulla on lähete sydäntutkimuksiin,
        mutta niitä saa odottaa,
        taidan kupsahtaa sitä ennen,
        mutta jos niin käy niin sitten käy.
        Minulla ei ole enää mitään menetettävää.
        Kun ei melkein mihinkään pysty
        ei näe tarkoitusta eikä merkitystä elämälleen.
        Merkitystä tulee tekemisistä ja ihmisistä ympärillä.

Toisessa ketjussa kirjoitin,
        että jos olisin aikaisemmin älynnyt
        olisin ehkä hankkinut pienen söpön ystävällisen koiran seurakseni,
        vaikka en nuorempana olisi välittänyt.
        Nyt se on myöhäistä,
        koska en pystyisi siitä huolehtimaan.

Robotti on minusta kauhea ajatus.
        Kone.
        Sekö muka korvaa ihmisen ?

Maailmasta on hävinnyt inhimillisyyden arvostus.
        Ainakin iäkkäät arvostavat vielä inhimillisyyttä
        ja iäkkäillä ihmisillä on kyllä vielä lämpöä ihmisiä kohtaan,
        mutta nuoremmat polvet kuvittelevat,
        että yhteiskunnan rahan säästämiseksi koneet korvaisivat ihmisen.
        Vähänpä tietävät ja luulevat, että se kelpaa meille,
        kun he ovat päättäneet,
        että saa luvan kelvata.

Roboteilla korvataan hoitajat ? Ei kiitos !
        Sehän on sama kuin sanoisi heinäseipäälle päivää.

Minä haluan sanoa päivää kotihoitajalle, ihmiselle,
        jos siihen jamaan joudun.

Ollaanko samaa mieltä ?

• Anonyymi

Minä tapaan aivoilla laatikoita silloin kun yksinäisyys on totaalinen. Nosta laatikon kerrakällaan keittiön pöydälle ja heittele roskiin tavaroita joi5a en tarvitse joten siinä menee aika mukavasti ja laatikot tukevat järjestykseen oikein ihmettelen toisinaanetyä millainen sika olen ; olen kun ne on niin sekaisin kun aloittaa siivoamaan niitä.
        No kaippa nyt pysyvät hetkisen järjestyksessä . Huomemma olohuoneen laatikot sitten siivoan. Kaikki vanhat valokuvat olen niputtanur eri nippuihin ja sitonut nipun kuminauhalla kun olivat isossa muovi laatikossa sikin sokin nyt kivasti järjestyksessä . Sitte noita vanhoja valokuva albumeita. Niitäkin on vuosien varrella keräöntynyt ja kun olisi vaan omi kpmutta kun on äitini ja anopinkin valokuva albumeita ja en usko että ketään lapsista ne kiinnostavat vaan en henno laittaa mitä poiskaan , muistoja ne sisältävät tietenkin vaikka ei oikein tunne ihmisiä jota esim anopin albumissa on.
        Voisin ehkä yrittää vaikka kutoa sukkaa jos enää osaan sellaista edes , vaan silloin on tilattava langat netistä koska kaupungissa ei ole yhtäkään kauppaa joka myy käsityö tarvikkeita ,
        Vaikka en ole mikään erikoisen hyvä sukan kutomisessq . Mutta kun tekee vaan sillä eniten yksinkertaisella tyylillä niin sen nyt luulisi osaava.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä tapaan aivoilla laatikoita silloin kun yksinäisyys on totaalinen. Nosta laatikon kerrakällaan keittiön pöydälle ja heittele roskiin tavaroita joi5a en tarvitse joten siinä menee aika mukavasti ja laatikot tukevat järjestykseen oikein ihmettelen toisinaanetyä millainen sika olen ; olen kun ne on niin sekaisin kun aloittaa siivoamaan niitä.
        No kaippa nyt pysyvät hetkisen järjestyksessä . Huomemma olohuoneen laatikot sitten siivoan. Kaikki vanhat valokuvat olen niputtanur eri nippuihin ja sitonut nipun kuminauhalla kun olivat isossa muovi laatikossa sikin sokin nyt kivasti järjestyksessä . Sitte noita vanhoja valokuva albumeita. Niitäkin on vuosien varrella keräöntynyt ja kun olisi vaan omi kpmutta kun on äitini ja anopinkin valokuva albumeita ja en usko että ketään lapsista ne kiinnostavat vaan en henno laittaa mitä poiskaan , muistoja ne sisältävät tietenkin vaikka ei oikein tunne ihmisiä jota esim anopin albumissa on.
        Voisin ehkä yrittää vaikka kutoa sukkaa jos enää osaan sellaista edes , vaan silloin on tilattava langat netistä koska kaupungissa ei ole yhtäkään kauppaa joka myy käsityö tarvikkeita ,
        Vaikka en ole mikään erikoisen hyvä sukan kutomisessq . Mutta kun tekee vaan sillä eniten yksinkertaisella tyylillä niin sen nyt luulisi osaava.

Korjaus SIIVOILLA eikä aivoilla
        Tömä kone muuttaa tekstin. Esim jos kysyn serkultanin netissä että onko terveys kunnissa, niin Netissä lukee onko teveyskeskus kunmossa ärsyttävää kun yksikään teksti ei mene oikein .

• Anonyymi

Sanottasko, elävänä kuollu,

liian vähän ulkoilua, liikkumista,
      ei ihme jos alkaa tuntutua elämä kuoleelta,
      mitään ei tapahdu, kukaan ei käy katsomassa,
      vanhuksen pitää vain jaksaa jaksaa ja jaksaa,

mielenkiintoista on nähdä oma kehitys , höh,
      siis taantuma
      kuinka elämänpiiri pikkuhiljaa kapenee
      voimien hiipuessa,

usein olen muistellu omia vanhuksiani,
      he ei valittaneet mutta kyllä heidän täytyi olla kipeitä ja uupuneita,
      vaikka eivät sitä sanoneet,

näki vain kuinka he kuihtui pieneksi hennoksi hauraaksi,
      maailman ihanin mummoni jotain 1800 luvn lopulla syntyneenä
      hän eli jotain yli seitenkymppiseksi maalaistalon emäntänä,
      muista kuinka hän vielä haurailla käsillään tiskasi astioita,
      likkminen oli jo hidasta ja kivuliasta,
      hän kuoli syd. vajaa toimintaan aika nopeesti loplta,
      samoin oma äitini kuihtui hyvin hauraaksi,
      loppuun asti puuhasteli pieniä kotihommia, tiskasi ym, pientä,
      -- raskaampia siivouksia kävi siivoojat tekemässä,
      kuolin päivän aamuna äitini noin klo 8 kieppeillä oli soittanu mun nuorimalle tyttärelle elämänsä viimeisen puhelun,
      hän kuoli sinä aamulla pölyluutu käsessä ,
      oli sinä aamuna pökrähtäny olohuoneen lattialle,
      isäni löysi kun oli tullut ulkoa asioitaan sisälle,
      äitini sai nopean poislähdön
      tavallaan saappaat jalssa,
      -- samoin isäni pääsi seisovilta jaloiltaan pois muutaman vuoden kuluttua äitini kuolemasta,
      joten hartaasti toivon itselleni myös armeliasta äkki-lähtöä
      sitten kun sen aika on,
      olettaisin se aika ei ole enään kovinkaan kaukana,
      sama syd.vajaatoimintaa sairastan kuin kaikki lähisukulaiseni,
      harmi van kun tämä loppuelämä on tämmöstä ajan viettämistä ja odottelua kun voimia ei ole suurempaan liikkmiseen,
      vain samoin piempää kevyttä puuhastelua jaksan kuin omat vanhempani loppu aikoinaan,
      toivoisin vain itselleni hieman vilkaampaa kanssa-ihmisten seuraa
      ja kontaktia,
      kun nykyiset kontaktit ovat vain puhelimella seurustelua,

vanhemmillani oli sentään eläviä ihmisten kontakteja ihan loppuun asti,

nyt politikot suunittelevat ropotteja meidän hoitajiksi ja kavereiksi, nyyyyyh,

missä elävät ihmiset ovat ,
      ikävä on koneitten kanssa seurustella,
      kun kaikki fyysisesti rakkaat ihmiset ovat jo aikoja sitten kuoleet , pääseet ikuisen lepoon,
      ikävä on nyky yhteiskunnassa avuttomien yksin elävien vanhusten loppuelämä,
      aikoinaan hankin omille vanhemmilleni kotipalvelun siivoojineen ja kotisairaanhoitajaki kävi kerran viikossa äitin luona mittamassa verenpaineita samalla seurusteli ja juttelia aina noin vähintään puolitunia
      hän viipyi äitini luona tai jopa tunnin,
      en enään muista tarkemmin,
      mutta sen aikaiset sotaveteraani vanhempani saivat parempaa vanhuspalvelua
      kuin me nykyiset vanhukset yhteiskunnassamme.

anteeksi kirjoitus virheet,
      ei jaksa korjata , kone on vanha ja jättää kirjaimia oma-aloiteisesti pois sori,
      tuli turhan pitkä juttu ,
      mutta täällä yksinäisyydessä kun ei ny paljoo oo muutakaan tekemistä
      eikä puhekaveriakaan , kuin vain noi TV: ja radio,
      niin kirjoittelee edes ajatuksiaan
      lukee ken jaksaa,
      hyvää yötä kohtalotovereille,
      koitetaan nukkua vaikka nukkumineneki on nykyisin sitä sun tätä,
      huomenna on varmaan parempi päivä
      kirjoitellaat kuitenki kuulumisia !

• Anonyymi

Huomenta,
      kaunis aamu ,
      pääsiäis sunnuntai ,
      Jumalanpalvelus kuuluu radiosta,

laulavat uusia virsiä tai uutta kirkollista musiikkia,
      vanha ihminen ei osaa niitä ollenkaan laulaa mukana,
      menneitten aikojen virret oli aivan erilaisia myös sanojen puolesta,

on aina lohdullista kuulla jumalan sanaa siis kirkollisia saarnoja ,
      -- pidän enenmmän edellisten aikojen hartaasta kirkonmenoista,
      joissa mies pappi pitää messun,

-- olen harras uskovainen,
      en kuitenkaan pidä esm . helluntaisten tanssiesityksistä jumalanpalveluissa ollenkaan, muuten kyllä pidän heidän jumalan sanastaan kuten myls kirkollisista saarnoista,

se tanssi siis naisten heiluminen lippujen kanssa ei sovi ollenkaan jumalanpalveluksiin, se häiritsee ainaki minua pahoin,

myös häiritsee jos pappi huutaa ja riehuu jumalan sanaa puhuessaan,

pidän eniten normallisti puhuvasta vakaasta koulutetun papin saarmasta,

ihmettelen, onko noi käsillä huitojat ja kauheesti huutavat papit oikeita uskovaisia ollenkaan, sori,
      mutta heidän esitys ei vakuuta jumalan sanaa , kun he huutavat ja huitovat liikaa,
      raamattu ja jumalansana on arvokasta kuuneltavaa semmosenaan,

ei jumalan sanaa pidä huutaa eikä riehua siitä puhuttaessa,
      --- mielipide,

jokatapauksesta Kristinusko ja kristillinen seurakunta on koko suomelle suuri lahja ja siunaus,
      tietenki kaikki jumalan sanan esittäjät hyväksytään, toiveena on vain että sanaa esitettään asiallisesti huutamatta, ja ilman riehumatta,

moni ei jaksa huutamista seurata ja kuunella,

mä rakasta vakaata rauhallista totuutta ja totuuden puhumista,

kaikille luojan siunausta ja ihaa kevätpäivää.

tänään on ihana ulkoilupäiväki,

kirjotellaan taas mielipiteitä ja ajatuksia, loppuelämän vaiheista,
      luojan siunaamana.

• Anonyymi

Vanhempani eivät juuri valittaneet vaivojaan,
      mutta he poistuivat tästä elämässä paljon alle 80 vuotiaina.
      ei siinä iässä vielä kovin paljon vaivoja yleensä olekaan.
      Heidän vanhempansa kuolivat vielä nuorempana.
      Ei aina ehtinyt tulla sairauksia.
      Onko se tämä eliniän piteneminen, joka tuo tullessaan vaivoja ja sairauksia ?
      Kun tarpeeksi kauan elää elimistö ehtii rappeutua - ja muistikin.

• Anonyymi

Vietin paljon aikaa lapsena mummolassa,
        mun Vaari oli ehtiny käydä Ameriikassaki joskus 1899 -tai 1900 luvulla en tiedä tarkaan , siihen aikaan euroopasta ihmisiä muutti Ameriikkaan töihin, moni jäi loppuelämäkseen moni palasti suomeen taksi niin palasi om Vaariniki,
        mutta hän kuoli jotain yli seitenkympisenä hänelle tuli jalkoihin kuolio siihen aikaa ei varmaan osattu semmosta vaivaa hoitaakaa, hän kuoli kiikustuoliin istuessaan siinä, mummoni kuoli myöhemmin syd.-vajaatoimintaa mustaakseni 78-tai 79 vuotiaana, ei kauaan virunu sängyssä noin viikon ehkä sitten nukkui pois, he ei valittaneet vaivojaan heillä oli vilkas työelämä takana suuren maatilan pariskunta heillä oli paljon hevosia ja lehmiä ym karjaa ja monipuolisnen maanviljelys, jopa pellava pellotoja, he myös tuotti pellava lankaa kutenmyös lampaista villa lankaa ja niistä tietenki tuotteita, meiehillä oli myös monipuolista " senaikaista teollisuutta kuten PAJA jossa tehtiin kaikenlaisia tarpeita maalaistalon elämääm, kuten hevosille ja pelloille viikatteita ja sirppejä ym mitä maalistalon kievari ammatti vaati,
        ja Vaarini oli myös suutari, teki kenkiä koko kylän ihmisille ja lapsille,
        olihan se aikakusi melkosta teollisuutta vaikka autoja ja polkupyöriä ei veilä suomessa juurikaan ollu olemassakaan,
        tavallaan sen ajan ihmisten piti OSATA tehdä kaikenlaista siihen aikaan ei ollu tietokoneet apuna kaikki piti itse opiskella kirjastoista kirjoja lukemalla ja sitten työllään toteuttaa ne alkeelisissa oloissa maalla hevosten ja eläiten avustuksella.

• Anonyymi

Ei se nykyaika ole syyllinen vaan se että silloin enne ei tunnettu sairauksia niin hyvin kuin nykään, eikä myöskään ennevanhaan tutkittu mistä mikäki vaiva jotuu, elämä oli enemmän luontaista, siis luonnon sanelemaa kuinka vanhaksi ihminen elää
        oli silloinki syöpää sun muita vakavia sairauksia niitä ei vain silloin tunnettu ollenkaan,
        yksi esimerkki jotain sota-ajalta tai jotain niihin aikoihin, eräski kylän ihminen oli kuollu ja kun sille oli tehty ruumiin avus niin lääkäri oli hämmästyny ja sanonu ettei ikimä ole nähny semmosta mahaa se oli olu ihan jotain mustaa mönjää, ilmeisesti joku syöpä oli peittäny koko mahan,

minunkaa mummo ja vaari ei koskaan valittaneet vaivoistaan vaikka selvästi näki että jokin vaivasi, he kuolivat tavalaan saapaat jalassa ilman suurempia hoitoja ,
        muista sen aikaiset lääkkeet oli kanfferin tippoja ja valeriaajaa,
        oli myös jotai hota-pulveria jota sen ajan ihmiset käytti kipu lääkkeenä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vietin paljon aikaa lapsena mummolassa,
        mun Vaari oli ehtiny käydä Ameriikassaki joskus 1899 -tai 1900 luvulla en tiedä tarkaan , siihen aikaan euroopasta ihmisiä muutti Ameriikkaan töihin, moni jäi loppuelämäkseen moni palasti suomeen taksi niin palasi om Vaariniki,
        mutta hän kuoli jotain yli seitenkympisenä hänelle tuli jalkoihin kuolio siihen aikaa ei varmaan osattu semmosta vaivaa hoitaakaa, hän kuoli kiikustuoliin istuessaan siinä, mummoni kuoli myöhemmin syd.-vajaatoimintaa mustaakseni 78-tai 79 vuotiaana, ei kauaan virunu sängyssä noin viikon ehkä sitten nukkui pois, he ei valittaneet vaivojaan heillä oli vilkas työelämä takana suuren maatilan pariskunta heillä oli paljon hevosia ja lehmiä ym karjaa ja monipuolisnen maanviljelys, jopa pellava pellotoja, he myös tuotti pellava lankaa kutenmyös lampaista villa lankaa ja niistä tietenki tuotteita, meiehillä oli myös monipuolista " senaikaista teollisuutta kuten PAJA jossa tehtiin kaikenlaisia tarpeita maalaistalon elämääm, kuten hevosille ja pelloille viikatteita ja sirppejä ym mitä maalistalon kievari ammatti vaati,
        ja Vaarini oli myös suutari, teki kenkiä koko kylän ihmisille ja lapsille,
        olihan se aikakusi melkosta teollisuutta vaikka autoja ja polkupyöriä ei veilä suomessa juurikaan ollu olemassakaan,
        tavallaan sen ajan ihmisten piti OSATA tehdä kaikenlaista siihen aikaan ei ollu tietokoneet apuna kaikki piti itse opiskella kirjastoista kirjoja lukemalla ja sitten työllään toteuttaa ne alkeelisissa oloissa maalla hevosten ja eläiten avustuksella.

Minullakin molemmat isovaarit kävivät Amerikassa 1900-luvun alulla, saman kylän miehiä. Tulivat yhdessä takaisin. Mummuni ei ollut koskaan nähnyt isäänsä ja oli sitten äitinsä helmoissa pelokkaana ihmetellyt "kuka tuo setä on?"

Toinen isovaarimme hylkäsi suomalaisen perheensä ja lähti yksin takaisin Amerikkaan, kuoli sinne.

• Anonyymi

Voihan olla
      tämä vanhojen ihmisten yksinäisyys tuottaa vanhoja muistikuvia suomen vanhanajan historiasta,
      vanhusten ikäluokka oli lapsia alkeesllisessa sota-ajan suomessa elossa on tietenki vilä jonkinverran myös ennen sotia syntyneitä,
      jten meneitten aikojen muistikuviva varmasti pomppii vanhusen mieleen ja ne jotka vielä kykenee kirjoitteleen juttujaa ja muistikuivaan tuottaa varmaanki näille palstoille teksti,
      tienki muistot sattaa olla aika varittyneitä pitkä sadan vuoden aikana,
      mutta hauskaa viihdettä on ja kuitenki ne osittain on totta vaikkka ei ehkä tarkkoja koska muisti muistaa sen mikä on tosi tärkeää ollu ja vaikuttanu syvästi ihmisen elämään,
      kuten lapsuus muistot sen ajan maalaisidyllissä,
      1800-1900 oli monipuolinen maalais elämä sitä oikeaa
      ihmisten elämää,
      joiten jälkeläisiä me olemme.

• Anonyymi

Ihan niin.elossa ollaan ja tarkastettu ettei puhelin Ole äänettömällä - ei ollut .
      Eilen kävi yksi tuttu jättämässä jonkun tavaran mitä oli lainannut, ei jäänyt kahville oli kuulemma kiire , seisoi eteisessä kaksi minuuttia toinen käsi ovenkahvalla. No sainpahan edes ne minuutit nähdä eläviä ihmisiä,, olen kiitollinen. Siitäkin vähästä.
      Keitin kahvit ja sen kanssa olit suklaa kakkua. Kaksi palaa. Ja hyvää oli .

• Anonyymi

Minä kävin suihkussa, olihan seki työläs reissu, samalla kuuntelin kansanradiota kylppärissä, otin pienen radion mukaan kylppäriin kun olin suihkussa,
        nyt keitän muutaman perunan kohta syömään voinokareen ja sipulin ,
        nyt mun herätyskello piipittää että perunat on valmiina, pistän aika kellon soimaan mutten en muista ollenkaan että keittiössä kiehuu joku,
        no moikka vähäksi aikaa men laittamaan syömistä valmiiksi,
        jatkuu myöhemmin,,,, jutut,,,

• Anonyymi

Ei minullakaa puhekavereita näy eikä kuulu, radio puhuu jotain, ihan kiva kuunnella haastattelua sieltä,

ääneen en vilä ole alkanu puhua, mutta sehän olisi yksi keino kokeilla saanko ääntä enään kulumaan jos jollekki yllättäin pitäisi jotain sanoa

söin keittämäni perunat voin kera, mutta sipuli maistui pahalle, söin silti senki,
        miksi sipulit nykyisin maituu pahalle, enenvanhaan ne oli herkkua ruokapöydässä,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä kävin suihkussa, olihan seki työläs reissu, samalla kuuntelin kansanradiota kylppärissä, otin pienen radion mukaan kylppäriin kun olin suihkussa,
        nyt keitän muutaman perunan kohta syömään voinokareen ja sipulin ,
        nyt mun herätyskello piipittää että perunat on valmiina, pistän aika kellon soimaan mutten en muista ollenkaan että keittiössä kiehuu joku,
        no moikka vähäksi aikaa men laittamaan syömistä valmiiksi,
        jatkuu myöhemmin,,,, jutut,,,

Keitin toissapäivänä perunoita ja kuumennan niitä mikrossa, tänään esim. halkaistun uunimakkaran palan kanssa, jossa sulatejuustonokareet. Perunanpalojen päällä sulatin voinokareita. Juuston päälle leikkasin ikkunalla kasvattamaani vihanneskrassia.

• Anonyymi

Mua on alkanu huolestuttamaan, kuinka nuo pärjää kun minä kuolen,
        kun jälkipolviki on yli kuusikymppisiä ja lapsenlapset osa yli nelikympisiä toiset siinä huiteilla,

voin vain sanoa omalta osaltani

" elämä on lyhyt kuin lapsella paita "

ja kova ikävä poisnukkuneita rakaitani,
        sillä mun elämä on jo siella taivaassa, kaikki tärkeät ihmiset siellä.

• Anonyymi

Kerroin unestani, siinä tämän päivän puheeni.

En ole tavannut ihmisiä tänään, eilen kaupassa juttelin muutaman sana jopa kaupan vartijan kanssa.
      Vaihdoin ostamani tuotteen ja hän anotoi neuvoja kun kysyin.

Nyt on luova tauko, vaikka sanat eivät ole lopussa on omassa olosaa pieni taantuma.
      Puhuin äsken itselleni.
      Luin kirjaa ääneen, kun muuten ei leuat liiku kuin leipää järsiessä!

Rauhallista Pääsiäissunnuntaita.

• Anonyymi

minäki näin paljon unia aamuyöstä, mutta nyt en muista mitä ne oli, jotain hauskaa tekemistä ne oli,
        kumma kun muistaa sen että on nähny unta mutta ei muista mitä se oli, mulle käy usein niin,

• Anonyymi

Tänään lepäillen vietän pyhäpäivää...

Makaan peiton alla, ikkuna raollaan, jotta kuulisin lintujen ääniä.
      Välillä silmät kiinni.

Katselen telkkua pätkittäin, melko äänettömällä, myös omia tallenteitani.

Kynttilä palaa. 🕯

• Anonyymi

Kirjoitat kuin minun puuhiani. Pidän myös tuollaisesta rauhallisesta elämästä.
        Telkkarista katselen kaikenlaisia ohjelmia, myös tallenteitani.
        Välillä vain katson ikkunasta elämää tuolla ulkona ja mietiskelen. Rauhallista ja omanlaistani on minun elämäni.
        Käyn myös ottamassa pikkusia happihyppelyjä. En toki koko aikaa vietä sisällä. On kuitenkin päiviä, jolloin olen vain sisällä. Riippuu, mikä on mielialani.

• Anonyymi

Koko ketju uusia tämän päivän kirjoituksia !
      Onpa ihanan paljon luettavaa !

• Anonyymi

Yökukkuu kaikille tähän ketjuun kirjoittaneille. Luin kaiken suunnilleen puolivälistä loppuun ja sanon Teitille, että kiitos seurasta! Ihania.
      Sunnuntai oli minulla aivan hiljainen, kuten muutkin päivät. Hukutan hiljaisuuttani radiolla, televisiolla ja kaikkein eniten läppärillä, joka miltei koko päivän sylissäni tässä lepotuolissa. Netistä on kivaa ja antoisaa kurkkia katsomaan milloin mitäkin mieleen juolahtaa, tutkin sitä ja tätä, vaikken millään tiedoilla mittään teekään. - Hyvää aamuyötä kaikille! Nyt meikä menee petiin.

• Anonyymi

Huomenta tai paremminki hyvää päivää,

herätty on ja elämä jatkuu,

nyt ulos ylös ja lenkille

mukavaa iloista kevätpäivää kaikille tv , alottaja

• Anonyymi

Tympii
      kun joku esti edellisen komentin lähtemästä, siinä kerroin kun aamulla klo9 kieppeillä joku soitti ovikelloa enkä uskaltanu mennä avamaan,
      mulle aina soitetaan ensin puhelimella jos joku on tulosaameille,
      äsken joku soitti ulko oven summeria mutta kamerassa ei näkyny ketään EN avannu ovea silloinkaan, koska jos kamerassa ei näy kyvaa EN hiippareille avaa ovea,
      kyllä jotkut ihmiset on sitten tyhmiä
      miksi ei voi olla rehellinen ja sanoa kuka on ovella, tai näkyä kamerassa rehellisesti kuten normaalit ihmiset tekee,

onkohan maailma tullu ihan hulluksi,
      ken tietää, vai onko maailma ollu aina hullujen huone,
      vain joitaki normaaleita sivistyneitä ihmisiä on vain vähän ?

• Anonyymi

Minulla on tukka kasvanu puolipitkäksi, aattelin jos jaksaisin kasvattaa pitemmäksi, saisin sen poninhännälle,
      kesällä olisi helppohoitonen,
      ainostaan olisi tukan pesu raskainta puuhaa,

kertokaa
      kasvatanko pitkän tukan
      vai
      otanko puolipäähän permanentin ja leikkutan oikein lyhyeksi,

jos kasvatan pitkän tukan SÄÄSTÄN RAHAA sillä kampaaja reissut ovat kallista puuhaa ja lyhyttä tukkaa pitää melkein kuukauden välein leikkuuttaa,

KIITOS mahdollisesta mielenkkinosta ja neuvoista etukäteen,
      terv. alotuksen tekijä !

• Mulla on pitkä tukka.
        Nuorenpana piti pestä, joka toinen päivä ainakin.
        Nykyään kun on ´´kuivunut´´ ei tarvitse, kun kerran tai kaksi viikossa.

Pidän ponihäntää ja kietaisen sen rullalle ja klipsillä kiinni. Ihan mukava arjessa.

Kesälämpimällä pesen usein ulkona tukan, istuen pikkupallilla. Toisinaan rannallakin järvivedellä.

Latvoja olen käynyt harvoin leikkauttamassa.
        Voithan kokeilla kasvattaa. Saahan sen sitten lyhyeksi, jos tuntuu siltä, ettei olekaan hyvä juttu.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Mulla on pitkä tukka.
        Nuorenpana piti pestä, joka toinen päivä ainakin.
        Nykyään kun on ´´kuivunut´´ ei tarvitse, kun kerran tai kaksi viikossa.

Pidän ponihäntää ja kietaisen sen rullalle ja klipsillä kiinni. Ihan mukava arjessa.

Kesälämpimällä pesen usein ulkona tukan, istuen pikkupallilla. Toisinaan rannallakin järvivedellä.

Latvoja olen käynyt harvoin leikkauttamassa.
        Voithan kokeilla kasvattaa. Saahan sen sitten lyhyeksi, jos tuntuu siltä, ettei olekaan hyvä juttu.

Työelämän ajan pidin lyhyttä tukkaa helppouden vuoksi,
        -- vanhempana olen välillä kasvattnu pitempää poninhäntä tukkaa,
        välillä väsyny sen pesemisen takia,

mutta välillä lähtee hiukset päästä että heilhtaa

taas välillä kasvatan kuten nyt on jo puolipitkä tukka,

olen ikuinen hupakko tukan suhteen,
        vaikka sata vuotta kohta takana ,

--- jospa kuitenki kasvatan ainaki jonkinaikaa,
        pidän kovasti nutturasta

kampaamo reissutki ovat kalliita
        hinnat nouseet aikalailla, pelkkä leikkaaminenki nykyisin 50 euro
        edellisellä kerrallaki oli,

• Anonyymi

Leikkauta oikein lyhyeksi, mutta älä ota permistä, niin pääset helpoimmalla.

• Anonyymi

Pyykki konekki oikuttelee,
      äsken kun menin katsomaa se ei ollu ottanu kaikkia pesuainetta lokerosta
      mutta oli jo huuhtelemassa pyykkiä,
      joten annoin tehdä sen loppuun ohjelman ja pistin kokonaan uudelleen eri ohjelmalla alusta asti käyntiin, se tavallaan pesee pyykin toiseen kertaan, mutta nyt en pannu ollenkaan pesuainetta jattelin että siinä oli entistä pesuaineen jäänää niin paljon että se tavalaan pesee pyykin kokonaan uudeleen,

kone on muuten ihan hyvä kone olis vaan pitäny vartioida että pesuaise pääsee vaivattaa liukumaan pyykin mukaan, siellä oli jokinpaakku edessä joka esti sen aikasemaan pesuaineen pääsyn pyykin pesuus,

ilmeisesti olisi ne nestemäiset pesuaineet turvallisempia käyttää, ne ei paakkuunnu missää vaihessa esteeksi , tämmönen juttu tälläkertaa täältä yksinäisyyden syövereistä,
      eipä näy ihmisiä juurikaan nyt edes kadulla,
      mikähän ihmisiä vaivaa
      kun ei vät liiku näin kauniina päivänäkään,
      sitä nyt miettimään,
      kirjoitelaan kuitenki.

• Muutin jo monta vuotta sitten nestemäiseen pesuaineeseen.
        Joku alan ammattilainen kertoi jossain, että jauhemaisissa on zeoliittia, joka ei ole koneelle hyvä.
        Joskus siitä jäi valkoisia raitoja joihinkin vaatteisiin.
        En tosin tiedä onko enää näin.

Kävin tuossa rantamökin kosteus/lämpömittariin laittamassa patterin. Näytti 11 plusastetta.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Muutin jo monta vuotta sitten nestemäiseen pesuaineeseen.
        Joku alan ammattilainen kertoi jossain, että jauhemaisissa on zeoliittia, joka ei ole koneelle hyvä.
        Joskus siitä jäi valkoisia raitoja joihinkin vaatteisiin.
        En tosin tiedä onko enää näin.

Kävin tuossa rantamökin kosteus/lämpömittariin laittamassa patterin. Näytti 11 plusastetta.

Sinullako ranta-mökki, varmaan ihana näin keväällä ja kesällä,

unelma olisi loppuelämän asunto jonkun vesistön läheisyydessä,

lapsuuteni koti oli sodan aikana ja jälkeen kauniin jouen rannalla,
        sen aikainen maalaistalo,

aikoinaan puolisoni kanssa muutimme työnperässä kaupunkiin
        sille reissulle jäätiin,

lapset tietnki lentäneet aikoinaan pois
        ja puolisoniki nukkunu ijäistä untaan jo toistakymmentä vuotta,

yksikseni haaveilen maalaismaisemasta,

esteenä on vanhuus, ei jkasa enään suurempia muutoksia elämäänsä.

• Anonyymi

Tyttäreni soitti, sanoi olevansa lenkillä, mutta ulkona oli kuulemma kylä ja kova tuuli, vaikka ikkunasta näkyy kaunis auringonpaiste,
      näyttäis olevan ihana ilma,,

muinoin sanottiin että kevät on petollinen

vaikka näyttää lämpimältä niin kylmä tuuli on paha,

• Anonyymi

Luettuani koko ketjun, tulin siihen tulokseen, että jos jään joskus yksin ja aika tietysti käy pitkäksi , eikä paljon kukaan soittele( jälkipolvea on vähän). Niin otan yhteyttä kaupungin vanhuskeskukseen ja pidän huolen ,että saan sieltä jonkun vapaaehtoistyntekijän., joka soittaisi ainakin juhlapyhinä ja muulloinkin.

Jos siis kaipaisin juttelua.

• Anonyymi

Apua on yksinäisyyteen
      https://www.punainenristi.fi/hae-apua-ja-tukea/apua-yksinaisyyteen/

• Anonyymi

Meille voi käydä niinki huonosti,
      kun kauan olemme yksin,
      emme osaakkaan enään
      tai haluakkaan enään lähepiä ystäviä
      kun eniset rakkaat läheiset ovat kuolleet,
      voi olla että vanhukselle riittää pinnalliset hyvän-päivän tuttavat, ja että riittää muutamat sanat ja hyvänpäivän toivotukset sekä ehkä uusimmat uutiset lähi ympärisöstä, tai sitten yelisellä tasolla keskustelua vaikka politiikasta,
      näin luulen itselleni jo käyneen,
      en kaipaa enään esm. saman veroista ihmistä kuin oli oma puoliso,
      joka kanssa elettiin yhteistä lapsiperheelämään yli viisikymmentä vuotta,
      ehkä luoja ei ole tarkottanukkaa ihmiselle muuta kuin sen ydinperheen
      näin luulen,
      tietenki on olemassa eriäviä mielipiteitä
      mutta
      tämä on minun mielipide !

• Anonyymi

Nyt nukkumaan
      on jo keski yö

kirjoitellaan sitten jos uni ei tulekkaan, vaan jää sängyssä pyörimiseksi, sitten voiki noutsta koneelle katsomaan onko muita huono unisia hereillä,

nyt hyvää yötä !

• Anonyymi

Täällä toinen, jos oot vielä hereillä.
        Heräsin, en saanut unta, tulin tänne. Oli tyhjä olo.

Näen unia, jotka toteutuvat, olen koko ajan tietoinen, missä mennään.
        Auttaa arjessa.

Menen minäkin nukkumaan, hyvää yötä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä toinen, jos oot vielä hereillä.
        Heräsin, en saanut unta, tulin tänne. Oli tyhjä olo.

Näen unia, jotka toteutuvat, olen koko ajan tietoinen, missä mennään.
        Auttaa arjessa.

Menen minäkin nukkumaan, hyvää yötä!

Huomenia huonosti nukutun yön jälkeen. Taas uusi päivä lusittavana. Aurinko nousee idästä. Kahvia pitäisi saada.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomenia huonosti nukutun yön jälkeen. Taas uusi päivä lusittavana. Aurinko nousee idästä. Kahvia pitäisi saada.

Voi, katselin netistä hirviohjelmaa, haaskalla oli paljon elämää ja kaunis luonto, utua ja hämärää.

Meillä on niin paljon kauniita maisemia, ettei elämäni riitä näkemään kaikkea sitä mitä haluaisin. Elävää kuvaa luonnosta. Mahtavaa!
        Puheita ei kaippaa kun rauhoituu lonnon keskelle, näkymiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi, katselin netistä hirviohjelmaa, haaskalla oli paljon elämää ja kaunis luonto, utua ja hämärää.

Meillä on niin paljon kauniita maisemia, ettei elämäni riitä näkemään kaikkea sitä mitä haluaisin. Elävää kuvaa luonnosta. Mahtavaa!

Ei viesti lähde, sanoo lähetä uudelleen, sitten tulee kolme viestiä peräkkäin.
        Jossain on nyt vikaa.vikaa.vikaa. Jätänpäs tämän nyt odottamaan, että lähtee kuin varkain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jossain on nyt vikaa.vikaa.vikaa. Jätänpäs tämän nyt odottamaan, että lähtee kuin varkain.

Mun konella on kanss häiriöitä
        noita mainoksia tukkii joka väliin, ne todella häiritee, niitä ilmestyy millepuolelle sattuu mun koneen sivuja, ja komentointien väliin ne jättää keskimääri 10 senti välin ettei ole mitään tekstiä
        pitääköhän mun ostaa uusi tietokone noitten häiriöitten takia, ne taitaa olla hakkereita tai urkkijoita,

huolestuttaa ainaki minua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

noita mainoksia tukkii joka väliin, ne todella häiritee, niitä ilmestyy millepuolelle sattuu mun koneen sivuja, ja komentointien väliin ne jättää keskimääri 10 senti välin ettei ole mitään tekstiä
        pitääköhän mun ostaa uusi tietokone noitten häiriöitten takia, ne taitaa olla hakkereita tai urkkijoita,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

nyt sitten hakkeri esti komentin kun sanoin että netti poliisi voisi puuttua noihin häriö tekijöihin ja syyttää rikoksesta kaikkia häiritseviä mainosten lähettäjiä , katsitaampa lähteekö tämä komentti eteenpäin,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

nyt sitten hakkeri esti komentin kun sanoin että netti poliisi voisi puuttua noihin häriö tekijöihin ja syyttää rikoksesta kaikkia häiritseviä mainosten lähettäjiä , katsitaampa lähteekö tämä komentti eteenpäin,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

nyt sitten hakkeri esti komentin kun sanoin että netti poliisi voisi puuttua noihin häriö tekijöihin ja syyttää rikoksesta kaikkia häiritseviä mainosten lähettäjiä , katsotaampa lähteekö tämä komentti eteenpäin

miksi komentointi ei lähde ,

on todella oikeita rikollisia näillä palstoilla urkkimasta vanhusten juttuja ja tietoja, miksi suomi EI ole enään rehellinen maa miksi nyt kiustataan jopa netissä vanhuksia ettei komentointi lähde kun epäilee olevan rikollisia palstalla ???
        vastatkaa !!!!

• Anonyymi

On kyllä kumma
      saako tommoset k i u s an t e k i j ä t hakkerit kiusata vanhusten koneita, tommonen häirintä luo turvattomuuden tunnetta
      kun vanhukset ei muutenkaan ole niin perillä tietotekniikasta ja näistä koneen ohjelmien suojauksista,
      eikö poliisi voisi noihin häiriötekijöihin puuttua,
      onhan olemassa netti-poliisiki,

toivoisin että tommoset häiritsevät mainokset poistettaisiin ja härinnästä tehtäisin rikos,
      joka häiritsee vanhusten nettiä ne saisi syytteen rikoksesta.

• Anonyymi

Nyt kiitos

mun kauhee paasaus näköjään kuultiin ja komentit lähti palstalle vaikka ensi ne näytti pitkään ei lähde on joku vika,
      sori mutta nyt nauratta olen iloinen jos todella netti-poliisi kuuli valituksen,
      suur kiitso ,

jatketaan mukavi juttuja
      se helpottaa vanhuksen yksinäisiä päivä, voi kuvitella että täällä palstalla on muitaki kavereita ei tarvi olla ihan yksin maailmassa,
      aurinkoista päivän jatkoa kaikille, helpotti kun hakkeri katosi ainaki joksikiaikaa pois kiusanteosta.

• Anonyymi

Tuskin kuitenkaan hakkeri, kun sma juttu oli monelle käynyt.
        ei vain viestit lähteneet, syy oli siinä.

Hakkerit ai anna sinun käyttää edes konettasi jos ne iskevät.
        ei ne välitä kirjoituksista, ne kyttää parempia tietoja

Kirjoitellaan ihan rauhassa.
        Puhutaan pilvisenä päivänä mukavia, kun ei paista aurinko

• Anonyymi

Ostakaa kunnon tabletti, esim i pad pro, ei tarvitse tapella koneen kanssa.

• Anonyymi

Jos Suomi 24 on häiriö, ei se muutu millään padilla.
        Työpöyttäkone on paras kotona. Merkki mikä merkki tahansa, kun osaa käyttää!

Ja mainosten esto Googlessa päälle, Suojaukset kuntoon!

Heipparalla, näin meillä mainostetaan, ei mitään , mutta pöytäkoneen
        puolustaja.
        Katsele vaikka elkuvaa, mitä siitä erotat vanhilla silmilläsi jostain padista,
        hei haloo!
        Sama siloin kun käytät puhelinta!

• Anonyymi

On niin tapahtumaköyhää,
      ettei ole piristävää kirjoitettavaa.
      Uutisissakaan ei ole enää koskaan
      mitää hyviä uutisia.
      Muutama hullu diktaattrori sotkee
      koko maailman ihmisten asiat-

• Anonyymi

Konmaritan eli heitän roinaa pois.
        Sitä on kertynyt. Olis vaikka minkä verran tekemistä. Sitten on kultanauhaa, nappeja,neuloja, kankaita, mitkä naapurin rouva jätti ja joista olisi voinut ommella vaikka mitä.
        Pitää viedä Punaiseen Ristiin, ei voi niitä heittääkään, olis monelle käyttöön. Tai jos veisi jonnekin päiväkotiin, saisivat lapset askarrella. Pyytää hakemaan, ei jaksa lähteä pitkälle.

Otin äsken näkkärin ja sen päälle chilisilliä, mukavan kirpakkaa.

No, kuluuhan se näinkin aika, ei viiti lähteä minnekään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Konmaritan eli heitän roinaa pois.
        Sitä on kertynyt. Olis vaikka minkä verran tekemistä. Sitten on kultanauhaa, nappeja,neuloja, kankaita, mitkä naapurin rouva jätti ja joista olisi voinut ommella vaikka mitä.
        Pitää viedä Punaiseen Ristiin, ei voi niitä heittääkään, olis monelle käyttöön. Tai jos veisi jonnekin päiväkotiin, saisivat lapset askarrella. Pyytää hakemaan, ei jaksa lähteä pitkälle.

Otin äsken näkkärin ja sen päälle chilisilliä, mukavan kirpakkaa.

No, kuluuhan se näinkin aika, ei viiti lähteä minnekään.

Kotipäivä on ollu minullaki,
        eilisen pyykin silitin ja jotain pientä puuhastelu enimmäkseen olen nukkunu sohvalla päikkäreitä monta tuntia,

ulkona on ollu viileä sateinen päivä vasta nyt illasta aurinko on pilkistelly pivien takaa,

ilta meneeki TV:tä katsoessa jos sieltä sattuu tulemaan jotain mielenkiintoista ja lueskelen näitä palstoja ja netti lehtiä sekä pelaan ilmais pelejä netissä,

tämmöstä tälläkertaa,
        huomenna ja myöhemmin lisää jos sanottavaa ilmaantuu,
        moikka,,,,

• Anonyymi

Aivan samaa olen ihmetelly, olen jo luullu että minä olen taantunu jo mykäksi,

toisaaltaan taidan piristyä taas tekemään käsitöitä, siinä saa istua hiljaa ja samalla kattoa TV:tä jos on jotain mielenkiintoista katsottavaa, tai sitten vain kuunella musiikkia ja samalalla kutoa jotain mielenkiintoista,
        eilen näin jo mielenkiintoa herättäviä lankoja en vielä ostanu kun ensin pitää löytää malli, ja ohjeet,
        tai ohjeet kyllä tiedän kuhan mallin löydän,
        täytyy alkaa selamaan käsityölehtiä, kyllä sieltä jotain aina löytyy.

• Anonyymi

OLI tarkotus hieman lähteä ulos sauvojen tukemana,
      seki into lopahti,
      läskiksi meni lähtö,

taitaa olla niin että tämä vanhus mätänee muumioksi yksin
      kivierämaan syleilemään kerrostalokotiinsa,

joku argeologi joskus löytää muumioituneen ruhon
      meneisyyden ihmisestä olohuoneen sohvalta ,

ja toimittaa asianmukaisesti loppu sijoitukseen ilmeisesti krematorioon
      ja tuhka jonnekki kasvillisuuden hyödyksi,
      olettaisin näin käyvän ,,,,, !

terv: tuleva fossiili muumio !

• Anonyymi

Masennus ja mökkiytyminen ei ole mikään ihannetila, sen moni kokenut tietää ja tuntee koko kehossaan.

Masennus, se on kuin huuto ilman ääntä ja ilmeitä.
      Katseessa ei ole eloa, silmät ikäänkuin katsovat sisään päin.
      Ei masentunut mieti ja murehdi mitä tästä elämästä jää jäljelle.
      Se on ajatuksien keskittäminen yhteen pisteesee, siihen joka masennukseen johti.
      Nuoreella se on koettu koulukiusaaminen, jääminen yhteisön ulkopuoliseksi.
      Vanhuudessa yksin jäämien, jos sen kokee taraumaattisena, vääränä kohtalona, eikä pääse siitä ajatuksesta irti.
      Siinä alkaa ajatukset pyöriä jo "omissa hautajaisissa" kuvannollisesti sanottuna.

Sanon kokeneena, jättäkää kuoleman ajatus ja eläkää, vaikka hetki kerrallaan, jos huominen tuntuu turhalta.
      Polkka soimaan ja veri kiertämään, vaikka vain kantapäitä lattiasta nostellen.
      Hymuyilethän edes kerran päivässä itsellesi?

• Anonyymi

Kiitos neuvosta
        nyt lupaan , hymyilen jokakerta peiliin kun sen ohi kuljen esm. kylppäriin,
        jospa se auttaisi

ja kesän odottelu olisi milekkäämpää,

toisaaltaan pelottaa jos tulee liian kuumat helteet,
        niistä voi vanhukselle muodostua uusi hankaluus.

• Anonyymi

Hienoa.

Uutta uskoa elämään.
      Hymy.

• Anonyymi

Mun t ä y t y y vaan lähteä ovesta ulos
        vaikka kuinka laiskansuonta vetääki

pakko pakko pakko pakko pakko mun on pakko piristyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mun t ä y t y y vaan lähteä ovesta ulos
        vaikka kuinka laiskansuonta vetääki

pakko pakko pakko pakko pakko mun on pakko piristyä.

Itsekuria(ko) ?

Jossain lehdessä oli tällä viikolla kirjoitus jossa kerrottiin , ettei se 6000 askeleen määritys ole mikään raja, jolla omaa kuntoa ylläpidetään.
        Riittää jos 30 minuuttia päivässä harrastaa kuormittavaa liikuntaa
        eikä sen tarvitse olla yhtäjaksoista, 5 - 10 minuutin jaksoissa riittää.

Kun imuroi asunnon, sekin on jo kuormittavaa,
        kun verrataan sohvalla kököttämiseen.
        Aamujumppaa tv Sofian kanssa, vaikka 10 minuuttia, siitä se lähtee.

Rappujen kävely, kerrosväliä edes takaisin, ei ola kaukana harjoitupaikka.
        Pirteää päivää, aurinko on hereillä ja pakkanen jo polvillaan, ainakin päivä ajan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsekuria(ko) ?

Jossain lehdessä oli tällä viikolla kirjoitus jossa kerrottiin , ettei se 6000 askeleen määritys ole mikään raja, jolla omaa kuntoa ylläpidetään.

Pirteää päivää, aurinko on hereillä ja pakkanen jo polvillaan, ainakin päivä ajan.

Mun kuntoilu on menneisyyttä
        nyt löhöilen itseni hautaan
        tykkään ett se on mun oikeuteni,
        olen riehkassu elämässäni ihan tarpeeksi nyt se on loppu,
        teen vain sen mitä vielä jaksan ja ne jaksamiset ovat vähäistä meneisyyteen verrattuna,
        usein olen sanonu itselleni,
        " olkoon se paska jää jokatapauksessa tänne kun kuolen "

joten tiedoksi vaan en yhtää yritäkkää enään kuntoilla, se mitä liikun tai ulkoilen
        on pelkkää oleskelua tai seisoskelua, kattelen kaunista luontoa
        ja ihmisten vilinää esm rannalla,

nyt on ihana aamu, auriko hellii kirkkaala taivaalla vanhanki sielua ,
        jospa tänään saisin ruhoni raahattua ulos
        kauniin meren rantaan kuuntelemaan lintujen iloista kevät riehaa, niillä on omat reviiri taistelunsa käynnissä,
        perheen perustaminen mielessä,
        heh

vanhalla se kaikki on menneisyyttä muisto vain jota harvoin edes muistelen,

elämä jatkuu toistaiseksi kohdallani
        kunnes luoja kutsuu pois,

kirjotelaan taas,,,,,,,,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsekuria(ko) ?

Jostain syystä pelkkä kävely ei minuakaan innosta.

Menen kävelylle silloin, jos voin yhdistää sen johonkin "hyöty toimintaan" kesällä esim..torilla käynti.
        Tai ihan normaali kaupassa käynti, sitten kävelen tänne 4. kerrokseen ostoskassit kädessä, jos enemmän painavat voin kerrosten välillä pienen hetken hengähtää. Joskus teen päivän aikana kaksikin kauppareissu. Huomaan kyllä tuosta saavani liikuntaa, huvi ja hyöty yhdistettynä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mun kuntoilu on menneisyyttä
        nyt löhöilen itseni hautaan
        tykkään ett se on mun oikeuteni,
        olen riehkassu elämässäni ihan tarpeeksi nyt se on loppu,
        teen vain sen mitä vielä jaksan ja ne jaksamiset ovat vähäistä meneisyyteen verrattuna,
        usein olen sanonu itselleni,
        " olkoon se paska jää jokatapauksessa tänne kun kuolen "

joten tiedoksi vaan en yhtää yritäkkää enään kuntoilla, se mitä liikun tai ulkoilen
        on pelkkää oleskelua tai seisoskelua, kattelen kaunista luontoa
        ja ihmisten vilinää esm rannalla,

nyt on ihana aamu, auriko hellii kirkkaala taivaalla vanhanki sielua ,
        jospa tänään saisin ruhoni raahattua ulos
        kauniin meren rantaan kuuntelemaan lintujen iloista kevät riehaa, niillä on omat reviiri taistelunsa käynnissä,
        perheen perustaminen mielessä,
        heh

vanhalla se kaikki on menneisyyttä muisto vain jota harvoin edes muistelen,

elämä jatkuu toistaiseksi kohdallani
        kunnes luoja kutsuu pois,

kirjotelaan taas,,,,,,,,,

Sinulla on oikea asenne!
        Jokainen valitsee sen mikä tuntuu hyvältä, ei sitä mikä olis toisten mielestä oikein.

Mukavaa ulkoiluhetkeä, olen tässä jo menossa, tulin päätteen sammutamaan.
        Tavataan taas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jostain syystä pelkkä kävely ei minuakaan innosta.

Menen kävelylle silloin, jos voin yhdistää sen johonkin "hyöty toimintaan" kesällä esim..torilla käynti.
        Tai ihan normaali kaupassa käynti, sitten kävelen tänne 4. kerrokseen ostoskassit kädessä, jos enemmän painavat voin kerrosten välillä pienen hetken hengähtää. Joskus teen päivän aikana kaksikin kauppareissu. Huomaan kyllä tuosta saavani liikuntaa, huvi ja hyöty yhdistettynä.

Tuo 4 kerrokseen kassien kanssa on melkosta kuntoilua,

mulla syd-vajaatoiminta, saa tommosen ajatuksenaki kauhistumaan,

mutta ittekki nuorena ja terveenä mielelläni noin ponnistelin
        portaissa kiipeilyhän on jopa suositeltavaa kuntoilu
        just sen takia ettei tulis syd. vaivoja ja kunto pysyisi pitkään hyvänä,

aikoinaan olin aktiivi likkuja
        sittemmin kun jouduin äkisti suureen syd- ohitusleikkaukseen
        niin lääkäri sanoi kun leikkaus oli ohi, että jos minun peruskunto ei olisi ollu niin hyvä kuin oli, olisin kuulemma kuollu siihen leikkauspöydälle,
        leikkaava lääkri sanoi että leikkaus oli harvinaisen vaikea,

joten yleiskunnon ylläpitäminen on erittäin tärkeää ja hyödyllistä varsinki jos jotain tommosta sattuu, keho kestää paremmin suuretki leikkaukset kun peruskunto onhyvä,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo 4 kerrokseen kassien kanssa on melkosta kuntoilua,

mulla syd-vajaatoiminta, saa tommosen ajatuksenaki kauhistumaan,

mutta ittekki nuorena ja terveenä mielelläni noin ponnistelin
        portaissa kiipeilyhän on jopa suositeltavaa kuntoilu
        just sen takia ettei tulis syd. vaivoja ja kunto pysyisi pitkään hyvänä,

aikoinaan olin aktiivi likkuja
        sittemmin kun jouduin äkisti suureen syd- ohitusleikkaukseen
        niin lääkäri sanoi kun leikkaus oli ohi, että jos minun peruskunto ei olisi ollu niin hyvä kuin oli, olisin kuulemma kuollu siihen leikkauspöydälle,
        leikkaava lääkri sanoi että leikkaus oli harvinaisen vaikea,

joten yleiskunnon ylläpitäminen on erittäin tärkeää ja hyödyllistä varsinki jos jotain tommosta sattuu, keho kestää paremmin suuretki leikkaukset kun peruskunto onhyvä,

Eikö teillä ole hissiä?
        Kyllä kassien kantamien alemmillekin kerroksille on melkoinen homma.

Ilman kantamuksia kuntoilua rapuissa, kerroksesta väli tasnteella ja takaisin, pari kolme kertaa aluksi, sitten kunnon mukaan, sain ohjeen kun jouduin makaamaan pitkän ajan ja jaloista hävisi voimat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö teillä ole hissiä?
        Kyllä kassien kantamien alemmillekin kerroksille on melkoinen homma.

Ilman kantamuksia kuntoilua rapuissa, kerroksesta väli tasnteella ja takaisin, pari kolme kertaa aluksi, sitten kunnon mukaan, sain ohjeen kun jouduin makaamaan pitkän ajan ja jaloista hävisi voimat.

Eikös ole kotiinkuljetusta kaupasta?

Olen vielä jaksanut käydä kaupassa ja kantaa autolta sapuskat sisälle, vaikka rupee tuntumaan, että olis aika pyytää kotiinkuljetusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös ole kotiinkuljetusta kaupasta?

Olen vielä jaksanut käydä kaupassa ja kantaa autolta sapuskat sisälle, vaikka rupee tuntumaan, että olis aika pyytää kotiinkuljetusta.

Se on kuule melkoinen helpotus elämään kun painava pahvilaatikko kannetaan eteisen matolle.

• Anonyymi

Onko kaikki yli 80+ paaliatiiviseessa hoidon piirissä ,

luultavasti ON ,

on epäily asiasta.

• Anonyymi

on tietenki,
        se on sitä nykyistä terveyspalvelun priorisointa
        vanhukset pririsoidaan ensimmäiseksi palliativisen hoidon piiriin,

• Anonyymi

Palliatiivisesti hoidan itse itseäni.
      Toistaiseksi asiani suht. hyvin.

• Anonyymi

Hiisi viekään palliaatiivset jutut.
        Nykyisin ei tiedä mihin joutuu kun tulee tarpeeksi huonoon kuntoon,
        minua ei hoita kukaan,
        Ei ole tuosta ovesta astunut tähän kotiin vierasta ihmistä minun kotona ollessani muut, kuin ambulassin tytöt pitkän aikaa sitten.
        Huoltomies oli käynyt, kun olin etelänmatkalla,
        oli asentanut palovaroittimen keittiön kattoon
        ja vaihtanut entisiin paristot. Oli kirjoittanutlapun eteisen pöydälle.

Siinä minun hoitajani ja huoltajani tällä havaa,

Tulin sanomaan muutaman sanan, mutta ääneen en ole tänään puhunut yhtään sanaa, yritin kyllä soittaa, mutta sillä hetkellä puhelimen virta oli 5% ja kun se oli ladattu, ei kukaan vastannut soittoni.

Kunhan menen nukkumaan ,sanon itselleni hyvää yötä, siinä käytän äänihuuliakin!

Puhettahan se on tämäkin.

Moikkailaan taas.

• Anonyymi

niin minäki ihan itse hoidan itseni hautaan, mutta en liian aikaisin,

meinasiavt viedä mun syd. lääkkeet
        siitä nostin melkosen mölyn,
        mä syön niitä niin kauan kuin ne tehoaa ja antaa mun jatkaa tätä kivuliasta loppuelämää, sitten kun niitten vaikutsu loppuu suostun kuolemaan suosiolla,

se on sitä palliatiivistä hoita, mutta meinasivat antaa eutanasia mulle vastoin minun tahtoani se ei kä sillä mä ITSE päätän milloin mä kuolen, ja PISTE.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

niin minäki ihan itse hoidan itseni hautaan, mutta en liian aikaisin,

meinasiavt viedä mun syd. lääkkeet
        siitä nostin melkosen mölyn,
        mä syön niitä niin kauan kuin ne tehoaa ja antaa mun jatkaa tätä kivuliasta loppuelämää, sitten kun niitten vaikutsu loppuu suostun kuolemaan suosiolla,

se on sitä palliatiivistä hoita, mutta meinasivat antaa eutanasia mulle vastoin minun tahtoani se ei kä sillä mä ITSE päätän milloin mä kuolen, ja PISTE.

Harmi jos ei saa läääkkeitä, mutta onneksi tilanne on kunnossa.

Minä olen saanyt nitro reseptin jo kaksi vuotta sitten, mutta en olehakenyt apteekist yhtään purkkia.

Jos joku lääkäri kysyis kuinka se on auttanutm sanoisin, että # hieroin sillä reseptillä naamaani, ja se meni rikki.#

Leikki sikseen ,mutta en todellakaan ole nitroa apteekista hakenut, en aio hakeakkaan.
        Yksi sydän lääkäri ihmetteli miksi sitä on määrättyy, kun ei miulla ole sellaista tautia johon se olis lääke.

Elämänhalu kasvaa, ja vastarinta pakkasille.
        Yöpaasia ja päivällkinn nollaa ja kahta plussaa, kun kiukuttaa tuuiletja pakkaset, pannaan toppiksia ylle ja mennään kuin kakarat hankeen.
        Kyllä täälläkin lumet vaan katoaa hiljalleen, mutta ei kuki krookukset eikä tulppaanit, ei edes leskenlehti, kun ei ruohokaan ole vihreää.

Eikös me näillä eväillä huomiseen.-

• Anonyymi

Kieli juuttunu kurkkuun,
      ei ole monologia kerrottvana päivän tapahtumista
      se on sitä vahuuden demettiaa .

• Anonyymi

Olen muissa ketjuissa kyllä tiedottanut mm. lakanahyllyjeni edistymistä, varpaankynsieni leikkuutani...

Päivällä posti toi ovelleni Gudrun Sjödeniltä tilaamani musta/harmaat, puiset kaula-"helmet" tai mitkä lie -"kolikot". Jotain koristusta kesämekkoihini.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen muissa ketjuissa kyllä tiedottanut mm. lakanahyllyjeni edistymistä, varpaankynsieni leikkuutani...

Päivällä posti toi ovelleni Gudrun Sjödeniltä tilaamani musta/harmaat, puiset kaula-"helmet" tai mitkä lie -"kolikot". Jotain koristusta kesämekkoihini.

Olet elämässä kiinni
        pirteä
        jaksat kaikenlaista

mä en aina jaksa yhtikäs mitään,

kuten nyt

olen ihan poikki väsyny, ei jaksasi mennä edes nukkumaan,

jospa huomenna olis paremmin minullaki,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet elämässä kiinni
        pirteä
        jaksat kaikenlaista

mä en aina jaksa yhtikäs mitään,

kuten nyt

olen ihan poikki väsyny, ei jaksasi mennä edes nukkumaan,

jospa huomenna olis paremmin minullaki,

Se on joku alle 80 v.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on joku alle 80 v.

Niin minäki aina luulen että noi piteät paljon aikaansaavat ovat huomattavasti meitä 80+++++ nuorempia,
        joskus ihan hävettää heidän juttujensa jäleen oma vanhuus ja saamattomuus,
        aivan kuin meillä ei olisi oikeutta olla väsyny ja uupunu,
        ja avun tarpeessa, meidän aina vaan pitäisi jaksaa jaksaa ja jaksaa,
        olla kuin ennenki paljon aikaansaava ihminen, mutta kun ei ole
        voimat on hukassa, yksinkertasesti ei jaksa edes kävellä kuin muutaman askeleen ja sitten onki haukottava henkeään ja odotellla että saa voimia senverran että jaksaa seuraavat askeleet asua,
        kepit tietenki tukena, kun pystyssäkää ei pysy enään ilman tukia.

jotenki tuntuu kuin meillä suomessa EI hyväksyttäis olenkaan että ihmisestä tulee vanha ja heikko,

omana mielipiteenä tahtoisin
        minutki hyväksyttäisiin jo vanhuksena avun tarvitsijana, ja
        yhteiskuntamme rakentaisi o i k e i t a vanhusten taloja , johin me yli 80+++ kaikki pääsisi asumaan loppuelämäänsä,
        ja asuminen olisi turvallista, ei tarvis pelätä väkivaltaa edes naapui
        vanhusten taholta , ja mietä vanhuksia pidettäisiin ihmisinä ,
        jos verrattaisiin esm. lapsiin-vauvoihin, että kun ihmisestä tulee vanhus ja heikkous vie toiminnaliset voimat niin
        NUORET terveet naiset ja miehet saisivat työpaikan semmosesta vanhainkodista ja he huolehtisivat vanhusten tarpeista kuten perheet huolehtii omista pienokaisistaan,
        sillä meillähän ei ole enään paljon elin-vuosia jäljellä, ja suomen vanhukset saisivat arvokkaan lopun turvallisessa ympäristössä,

ONKO LIIKAA TOIVOTTU mä jopa PYYDÄN POLITIKOITA suunittelemaan oikeesti turvallisen vanhushoivan suomen yhteiskuntaan,
        NYT suomen vanhukset ovat suurimmassa määrin HEITTEILLÄ,
        lähinnä priorisoitu toisenluokan kansalaisiksi yhteiskunnan haitta ja kuluerä jopa vaivana yhteiskunnalle,
        voiki kysyä KUINKA TÄSSÄ rakentamassa HYVINVOINTI suomessa KÄVIKÄÄN NÄIN MEILLE RIKKAAN SUOMEN RAKENTAJILLE ja jälkipolvet nyt ovat saattaneet rikkaan suomi-neidon SUURIIN TALOUDELLISIIN VAIKEUKSIIN ja omat vanhuksensa unohtaneet HEITTEILLE
        oman onnensa varaan, ajatuksella kuolkoon kotiinsa
        me ei ehditä teistä pitää huolta,
        rahankiilto silmissä raukat tekeväöt vain uutta velkaa, eivätkä muista
        esi-isiemme opetusta ja muistutusta

" SUU SÄKKIÄ MYÖTEN "
        oli mun mummoni neuvo 1950 luvulla,

" VELI ON VELKAA OTETTAESSA mutta VELIPUOLI MAKSETTAESSA "

kyllä sodan jälkeinen suuret ikäluokat osasi olla jämeriä, mutta mikä meni pieleen jälkipolvien moraalissa
        kuka manipuloi hunsvotiksi nuoret, vanhemistaan piittaamattomiksi oman edun tavoittelijoiksi, unohtuiko 10 KÄSKYN opetukset kouluissa ????????? vai missä vika ???????????

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on joku alle 80 v.

Kyllä. Mutta itselleni on ilonaihe, että jaksan kaikkia noita pieniä kotitöitä tehdä. Mulla on kalenterissa päivän suunniteltu työlista ja sen mukaan pakotan itseni päivittäin toimimaan. Muuten asioita alkais kaatua päälle tai muutoin jäisin paljosta paitsi.

Tänä kesänä olen suunnitellut kaksi kotimaan matkaa, eli täällä Stadissa: käydä sekä Korkeasaaressa että Suomenlinnassa. Suomenlinnassa en ole käynyt varmaan yli 20 vuoteen.

Meriristeilyillä Stadin edustalla olen joskus aiempina vuosina käynyt.

Mulla on noi kyynärsauvat, joten hitaasti kulkien en voi haukata koko saaria, mutta jonkin verran kierrellä, istuutua siellä kahville ja mahd. karjalanpiirakalle (munavoilla).

Korkeasaaressa muuten kammoan Karhulinnaa. 🐻🐻🐻 Vahvasti aistin suuren petoeläimen hajun, lähelläolon ja se pelottaa, vaikka onkin muurin takana. Menen kuitenkin aina sinne, pakotan itseni, mutta pysyn kaukana ikkunasta sekä muurista.

Hirvet ja muut eläimet eivät pelota. Pitääkin muistaa ottaa luonnonlinnuille (varpuset, varikset jne) siemeniä.

• Anonyymi

Suomen sisäisessä politiikassa on jokin pahasti pielessä,
      rahanjako on menny pahasti pieleen,
      nyt suomi suurissa vaikeuksissa
      hunsvotti sekopäät tuhonneet rikkaan suomen
      katsroffi konkurssiin ,
      eikö jälkipolville kouluissa opettu matematiikkaa
      unohdettiinko 10 käskyä myös opettamatta,
      siinä syy
      nyt suomi tuhoutuu näin sekavalla idioottimailsella politiikalla,
      kyllä nyky päättäjien pitäis palata tervejärkiseen politiikan tekemiseen, ja lopettaa tommone idioottimainen sekava sote politiika jossa ei ole päätä eikä häntää,
      ja tämä viimmenen hullutus, alue vaalit ja paikallis vaalit, täyttä idiotismiä
      suomi on kokonaisuus EI noin sekava kuin nyt on sekavat innokkaat valtaan pääseet huumehörhöt keksineet alueet ja paikkallis tervyspalvelut
      todella jo hipoo mielisairaan puuhilta koko systeemi.

PALATKAA TERVEJÄRKISEEN ITSESTÄÄN SELVÄÄN PALVELUYHTEISKUNTAAN

LOPETTAKAA SEKAVAT keksntönne,

huume hörhöt pois eduskunnasta

vain tervejärkiset edustajat eduskuntaan
      ja määrää vähentää huomattavasti,

nyt hallituksessa on sentään ministeri RANTA voiki kysyä onko hän ainoa TERVEJÄRKINEN,
      jos on niin hänen kaltaisia lisää eduskuntaan, suomi on saatava takaisin jaloilleen VAKAAKSI TURVALLISEKSI YHTEISKUNNAKSI
      myös vanhusten osalta !

MIELIPIDE !

• Anonyymi

Se on sitten vappuki,

kuka puhuu vappuna ja mitä,

vappu oli ennen työläiskansan juhla
      nyt taitaa kokoomuski pitää vappupuheen,

noooh
      seurataan kuinka tämä vappu vietetään nyt yhteiskunnassamme,

vanha seuraa vain TV: stä juhlaa,

maalla muinoin ei viettetty ollenkaan vappua, me nostettiin kellarista perunat itämään ja kun maa ili sunanu voitiin pellolle mennä istutettiin perunat peltoon,
      siitä kauan on , muisto vain.

• Anonyymi

Telkkarista aion Vappua seurata sekä, jos joku sytyttää tulen pihagrilliin, vien sinne lautasella myös oman makkaranpätkäni, sinappia, perunasalaattia, pullossa simaa. 🎈🌭🎉

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Telkkarista aion Vappua seurata sekä, jos joku sytyttää tulen pihagrilliin, vien sinne lautasella myös oman makkaranpätkäni, sinappia, perunasalaattia, pullossa simaa. 🎈🌭🎉

Heitinkin jo joitain serpentiinejä pöydille jne, niin ovat valmiina huomiseksi.

• Anonyymi

Näyttää olevan niin laajasti käsiteltyjä juttuja tänää, että menen pois vähin äänin.
      Sanoin vain moikat vaki kirjoittajalle, -jille.

• Anonyymi

Ulkona on niin kylmän tuntusta, kun ikkuna on tuossa raollaan, että tässä istuessaki palelee, mull on viltti niskassa suojana,
        ikkunaa pidän raollaan kun muuten huoneilmaan tukehtuu, pidää saada hengittää kuitenki raikasta ilmaa.

• Anonyymi

Tässä makoilen ja välillä pyrähtelen tekemässä jonkin pienen kotityön.

Korjailin huomista K-verkkokauppatilaustani.

On tää helppoa, kun ei tarvitse kaupassa aivojaan rasittaa, että mitä ostais ja mikä on turhaa. Pitkin viikkoa vaihtelen ostoksiani. Lisään, poistan. On tehtävä valmiiksi ed. iltaan klo 19 mennessä.

Huomasin, että munkkeja en ole tajunnut tilata, joten laitoin tilaukseen lisänä 6 possumunkkia (pakaste). En ole syönyt varmaan vuosikymmeneen. 🐖 x 6.

• Anonyymi

sinä se olet rohkea kun uskalla verkkokaupasta ostaa tavaraa, mä en uskalla,

mun pitää nähdä itse mitä olen ostamassa,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Verkkokaupassa on tuotteen kuva,
        Ja kyllä K-kaupan tunnetut tuotteet ovat aina hyviä.
        Eivät he pilaantunutta ruokaa lähetä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kokeile! Osta ensin vain jonkun verran ja näet kuinka asia toimii.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huoletta voit tilata verkkokaupasta. Olen tilannut Prismasta jo yli 10 vuotta.
        Sinä aikana on ollut pari pientä euron fibausta, jotka olisin itsekin voinut tehdä,
        jos en olisi ollut tarkkana kaupassa. Prisma laittaa myös jonkun kerran vuodessa mukaan pieniä ilmaisnäytteitä uutuuksista. Sanoisinko 3-4 kertaa vuodessa.
        Jos tilauksessa on joku virhe se hyvitetään.
        Itse teen joskus virheitä tilatessani, kun en ole aina ole niin tarkka.
        Kerrankin olin tilaavinani kuusi kappaletta perunoita, mutta olin klikannut
        väärää kohtaa ja tuli kuusi kiloa !!!

• Anonyymi

Prismassa ainakin toimii ruokalaatikoiden kotiintuonti loistavasti. Olen tilaillut aktiivisesti jo viisi vuotta. Mikään ei ole meillä koskaan pilaantunut. Täytyy olla järjestelmällinen ruuan laitossa. Pakasteessa ei mikään pilaanu . 3 vk välein tilaan kaikki.
      Lenkillä käydessä ostan salaattia ja tomaattia lähikaupasta tarvittaessa, mutta tomaatitkin säilyy kauan.
      On helppoa ja tulee edulliseksi. Mitään valmisruokia emme syö. Kaiken teen itse isoissa satseissa osan. Pääsee helpolla näinollen.

• Anonyymi

En ole kuullut muuta kuin linnun laulua Sääksilivessä.
      Se on mainio seuralainen, näkee ja kuulee, mikäs sen parempaa,kun luonnossa noita pesiä ei pääse katsomaan.

Harakan pesiä en rakasta. Lintu se on harakkakin, variksen rinnalla toinen sotkujen tekijä, eikä laulullaan hurmaa kuulijaa.
      Lähistöllä on parikin pesää, mutta onneksi vielä eivät lokit ole tulleet näille maille.

Tuota ruokien kotiinkuljetusta, mietin.
      En ole käyttänyt ja niin kauna kun jaksan 16 kilon painon nostaa olkani yli, pyrin kantamaan omat tavarani kaupasta kotiin.
      Kaupassa näkee magdolliset päivänntarjoukset ja voi suunnterlla keitoksensa niiden mukaan. Jos joka viikko syö vain pakkasesta vanhaa, ja sinne tunkee aina uutta litrakaupalla, tulee immuuniksi pakkasen jäänösannoksista.

Nyt laitan pakkaseen ruokaa, kun laitan ison annoksen, mutta määränsä silläkin. Jos päivän annoksesta jää syömättä, se menee pakkaseen ja koskaan niitä jäämäanniksa ei ole ollut liikaa, aina voi laitta vaikka pari annosta yhteen ja mahan täytettä syntyy.

En kiellä, ettikö kottintuotukin kannata, mutta kuten kerron, en tila mitään netistä. En selaile netin myynti ja tarjous sivuja.
      Tokmannin esite kolahtaa harva se päivä pstilaatikosta, mutta en juokse tarjousten perässä. En edes kahvin, tai tiskiaineen, vaikka niitä tarvitsen ihan joka päivä.

Puhuin taas, mutta ei kukaan vastaa, joten moikat.

• Anonyymi

Vaikka olen huonokuntonen,
        siitä huolimatta koitan hoitaa itse kauppareissut , siellä kuitenki näkee muita ihmisiä ja tuntee kuuluvansa vielä elävien joukkoon,
        vaikka ei enään jaksakkaa samanlailla soppailla ja katella tavaroita kuin teveenä
        minusta oli aina viihteelistä käydä soppailureissuilla aina jotain uutta vaatettaki saattoi löytää,
        nyt se on jo liian raskasta toimintan nykyisin vain välltämättömä asiat , onhan seki reissu melkein sama kuin ennen, hieman vain suppeampaa soppailua,

nyt aurinko kutsuu taas houkuttelevasti ulos, jospa tänään jaksasisin lähteä sauvakävelylle,
        olen jo ainaki pari viikkoa ollu kotona,
        nyt olisi pakko jo hieman liikkua pikkusen enmmän,

minäki kaipaisin maalaismaisemaan sinulla siellä luonto ja linnut seurana, minulla kaupungin kivierämää ja katu pöly
        eipä kaupunki elämä kesällä ole mitenekään mieluista , mutta kun tänne on kotinsa perustanu täällä sitä vaan pitää kesätki viettää,
        mitä nyt autolla lähden luonnon helmaan
        vaihtamaan välillä maisemaa,

kirjoitellaan kuulumisia taas.

• Anonyymi

Tällä palstalla ei kovin monta kirjoittajaa joten joskus voi tuntua siltä,
        että kukaan ei vastaa, mutta aina joku meistä käy täällä päivän ja illan mittaan.
        Jokaisella on kai vähän oma rytminsä mitä tekee milloinkin.

Esimerkiksi minä en ole aamuihminen.
        Jos vähän vireyttä enää tulee se tulee iltapäivästä tai alkuillasta.

Aamuisin istun pitkään aamiaista nauttimassa ja lehteä lukemassa
        ja piipahdan netissä katsomassa ihan uudet uutiset ja 80 palstallakin,
        mutta en ole silloin vielä vireä kirjoitellakseni.
        Saatan aamiaistuokion jälkeen mennä vielä vähäksi aikaa pitkäksenikin.

Kaikki on hidastunut, sekä liikkuminen että ajatustoiminta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka olen huonokuntonen,
        siitä huolimatta koitan hoitaa itse kauppareissut , siellä kuitenki näkee muita ihmisiä ja tuntee kuuluvansa vielä elävien joukkoon,
        vaikka ei enään jaksakkaa samanlailla soppailla ja katella tavaroita kuin teveenä
        minusta oli aina viihteelistä käydä soppailureissuilla aina jotain uutta vaatettaki saattoi löytää,
        nyt se on jo liian raskasta toimintan nykyisin vain välltämättömä asiat , onhan seki reissu melkein sama kuin ennen, hieman vain suppeampaa soppailua,

nyt aurinko kutsuu taas houkuttelevasti ulos, jospa tänään jaksasisin lähteä sauvakävelylle,
        olen jo ainaki pari viikkoa ollu kotona,
        nyt olisi pakko jo hieman liikkua pikkusen enmmän,

minäki kaipaisin maalaismaisemaan sinulla siellä luonto ja linnut seurana, minulla kaupungin kivierämää ja katu pöly
        eipä kaupunki elämä kesällä ole mitenekään mieluista , mutta kun tänne on kotinsa perustanu täällä sitä vaan pitää kesätki viettää,
        mitä nyt autolla lähden luonnon helmaan
        vaihtamaan välillä maisemaa,

kirjoitellaan kuulumisia taas.

Hei, aina se piristää, kun liikkuu ihmisten keskellä.
        Kuten kirjoititkin tuntee olevansa elossa vielä,
        mutta ei paljon jaksa kierrellä ja kaarrella.
        Ennen saattoi olla puoli päivää reissussa.
        Kaipaan niitä aikoja, kun nyt ei jaksa kuin välttämättömimmät asiat hoitaa
        eli ruuan ostaa.
        Joskus jos ei ole ruuhkaa kiertelen Tokmannilla hetken,
        kun se on melkein ruokakaupan vieressä.

Sinä olet kuitenkin kadehdittavan hyvässä kunnossa,
        kun autolla pystyt liikkumaan, se laajentaa aluetta, jolla voi käydä.

Minä en uskaltaisi auton rattiin.
        En pystyisi keskittymään liikenteeseen ja auton käsittelyyn.
        Olisin vaaraksi liikenteelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei, aina se piristää, kun liikkuu ihmisten keskellä.
        Kuten kirjoititkin tuntee olevansa elossa vielä,
        mutta ei paljon jaksa kierrellä ja kaarrella.
        Ennen saattoi olla puoli päivää reissussa.
        Kaipaan niitä aikoja, kun nyt ei jaksa kuin välttämättömimmät asiat hoitaa
        eli ruuan ostaa.
        Joskus jos ei ole ruuhkaa kiertelen Tokmannilla hetken,
        kun se on melkein ruokakaupan vieressä.

Sinä olet kuitenkin kadehdittavan hyvässä kunnossa,
        kun autolla pystyt liikkumaan, se laajentaa aluetta, jolla voi käydä.

Minä en uskaltaisi auton rattiin.
        En pystyisi keskittymään liikenteeseen ja auton käsittelyyn.
        Olisin vaaraksi liikenteelle.

Auto on ainoa pelastus minulle
        päästä näistä ympyröistä hieman eri maisemiin,
        kaupassakaan en jaksais käydä ilma autoa, lyhyen matkanki ajan autolla,
        mulla on ajokortti voimassa vielä neljä vuotta,
        siis saan ajaa 90v asti atoa,
        ja jos sitten vielä olen siinä kunnossa että jatkan autoilua niin se on taas tunnin lääkärin tarkastus ja muistin tarkastus testeineen,
        ja jos läpäisen ne niin taas saan ajo luvan muutamaksi vuodeksi,
        kyllä ne syynää tarkkaan ihmisen ja vanhan ihmisen refleksit ja huomio kyvyn onko riittävä terve jatkamaan autoilua,

olen huomannu
        moni jo seitenkymppinen ( 70+++) ei enään saa ajokorttti lupaa,
        niillä puuttuu havinokyky ja monella heittää muisti niin pahasti että saavat hylkäävän päätöksen, harmi heille, ajokortin menetys rajottaa monia
        asioita ihmisen ajen pyörityksessä
        autoilu antaa tilaa nähdä elämää ja ympäristöä vanhaki vielä,
        laajentaa jopa harrastus mahdollisuuksia ,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Auto on ainoa pelastus minulle
        päästä näistä ympyröistä hieman eri maisemiin,
        kaupassakaan en jaksais käydä ilma autoa, lyhyen matkanki ajan autolla,
        mulla on ajokortti voimassa vielä neljä vuotta,
        siis saan ajaa 90v asti atoa,
        ja jos sitten vielä olen siinä kunnossa että jatkan autoilua niin se on taas tunnin lääkärin tarkastus ja muistin tarkastus testeineen,
        ja jos läpäisen ne niin taas saan ajo luvan muutamaksi vuodeksi,
        kyllä ne syynää tarkkaan ihmisen ja vanhan ihmisen refleksit ja huomio kyvyn onko riittävä terve jatkamaan autoilua,

olen huomannu
        moni jo seitenkymppinen ( 70 ) ei enään saa ajokorttti lupaa,
        niillä puuttuu havinokyky ja monella heittää muisti niin pahasti että saavat hylkäävän päätöksen, harmi heille, ajokortin menetys rajottaa monia
        asioita ihmisen ajen pyörityksessä
        autoilu antaa tilaa nähdä elämää ja ympäristöä vanhaki vielä,
        laajentaa jopa harrastus mahdollisuuksia ,

Ehkä tärkein asia vanhukselle on säilyttää hyvä muisti, ettei ole dementia. Ja kun pää toimii hyvin voi olla loppuun asti toimintakykyinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä tärkein asia vanhukselle on säilyttää hyvä muisti, ettei ole dementia. Ja kun pää toimii hyvin voi olla loppuun asti toimintakykyinen.

Luulen
        ei ihminen ITSE voi säilyttää muistiaan
        mielestäni se on puhtaasti luonnon-lahja
        siis sattumalta perintötekijät ovat olleet siinäsuhteessa terveet,

tietenki on myös mahdollista jos viettää liihan hunsvotti elämää niin sairaudet voi vahingoittaa aivoja kuten jotkut viirukset ja pakteerit
        ehkä syfiilis on pahin joka vaurioittaa aivoja eniten,
        voi tietenki olla myös myrkyt kuten teollisuudessa jos työntekijät altistuu myrkyille tai kaasuille vuosia niin voi aivot vaurioitua,
        tämä on maallikon luuloa, osittain voi olla todellisuuttaki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulen

tietenki on myös mahdollista jos viettää liihan hunsvotti elämää niin sairaudet voi vahingoittaa aivoja kuten jotkut viirukset ja pakteerit
        voi tietenki olla myös myrkyt kuten teollisuudessa jos työntekijät altistuu myrkyille tai kaasuille vuosia niin voi aivot vaurioitua,

varsinki miehet kun ne juoksee kienlaisissa naisissa
        miehillä joilla on valtava määrä
        avioliiton lisäksi ulkopuolisia seksisuhteita
        ne sairastuu alzhaimeriin,
        johtuu just viiruksista ja pakteereista
        jotka ovat uineet ihan aivoihin asti,

tämä on vahva luulo ja mielipide !

on hähty omin silmin tapahtumia,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tuleeki mieleen
        alzhaimer on sukupuolitauti,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tuleeki mieleen
        alzhaimer on sukupuolitauti,

voi olla kaikki dementia muodotki sukupuolitauteja .

luulo !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

voi olla kaikki dementia muodotki sukupuolitauteja .

luulo !

Aikammoisia luuloja teillä. Minun tuttavan suvussa elävät 80-95 vuotiaaksi ja heillä seitsemästä viidellä on tullut muistisairaus kasikympin jälkeen. Alkoholia ja vieraita suhteita ei ole elämässä heillä ollut. Ai niin- yhdellä oli leskeksi jäätyään naisia ,mut hälläkin muisi alkoi pettämään vasta täytettyä 93 v,,,, normaalia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulen

Myös alkoholi on jonkinlainen myrkky, jos sitä vuosikymmeniä tissuttelee usein. Aiheuttaa alkoholi-dementiaa ja voi tulla jo keski-ikäiselle.
        Aiheesta oli kerran dokumentti telkkarissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin jos muu toimii. Jos jalat toimii. Jos sydän on suht'koht kunnossa jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulen

Ei ihminen itse voi ratkaisevasti muistinsa säilyttämiseen vaikuttaa
        eikä hunsvotti elämän välttämättä muistia pilaa.
        Eräskin hunsvotti oli terävä ja hyvämuistinen kuolemaansa asti,
        lähes 90 vuotiaaksi, mutta hänen "kunnollinen" puolisonsa sai
        muistisairausdiagnoosin alle 80 vuotiaana eli sairaus oli todennäköisesti
        alkanut 70 vuoden paikkeilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taitaa olla luulo vaan.

• Anonyymi

NO

siksi epäilyttää koska nämä alzhaimen politlaat ovat seksuaalisesti yli - seksuaalisia
        siis todistettavasti alzhaimet tautia sairastavat harrastaa seksiä lukuisten seksikumppnien kanssa
        jopa kymmeniä tai joillaki satoja kontakteja eri ihmisten kanssa elämän varrella
        siitä voi epäillä mahdollista sukupuolistautitartuntojaki
        elämän varrella voi olla ueitaki,

• Anonyymi

Viettänyt rauhassa omaa vappuani.
      Hiljaista on.

• Anonyymi

Siinä se vappupäiväki pikku hiljaa hupenee ilaa kohti,
      ihan turha muka juhlapäivä, kaikkia ne onki joskus keksineet,

oletteko käyneet vappumarsiilla,
      oliko siellä ihmisiä oikeesti vielä nykyisin,

meidän kadulla ei juuri ihmiset ole tänään liikkneet, tuulee ja pölylentää että sisälläki tukehtuu ,

TV:stäkää ei tule ainuttakaa mielenkiintoista katsottavaa, parasta näyttää tuleva TV7 kanavalta, niitten ohjelmiin ei kyllästy koskaan.

hyvää vappua kaikille,
      huomenna onki parempi päivä !

• Anonyymi

Hei. Hyvää Vappua!
        Yhtälaista puolipilvistä ja hiukan tuulista on meilläkin.

En ole lähtenyt vappumartsseja katsomaan. Aikoinaan tuli käytyä ja itsekin osallistuttua. Useina muinkain päivinä kuin vappuina, jos oli jokin mielenosoitusmarssi jonkin asian puolesta / vastaan.

Olen joskus n. 25-30 vuotta sitten osallistunut pariin Jeesus-marssiinkin, mutten siitä erityisemmin innostunut. Se tapahtuma on täysin muuttunut sen alkuperäisestä, nk. hengestä. Olen 200-luvulla käynyt siellä lähinnä moikkaamassa paria ystävääni, mutta lopetin siellä käynnit, kun se koko tapahtuma itsessään vaikutti muuttuneen sellaiseksi, etten enää pitänyt.

90-luvulla osallistuin naapurin naisen kanssa etenkin erilaisiin punaisten marsseihin ja olen itsekin kerran saanut kunnian kantaa Punalippua. Pidin sitä korkealla. Oli juhlavaa kun kauan sitten lähdimme Hakaniemen torilta ja soittokunta töräytti Vapauden kaihon. Se punalippu onkin muuten hennolle naiselle painava ja ojensinkin sen sitten lähinnä kulkeneelle miehelle. Viimeisin poliittinen vasemmisto-mielipidemarssini taisi olla Rauhanpuolustajien Irakin sodan vastainen marssi Helsingissä (v. 2001?). Huusin ainoastaan: "USA pois Irakista! Rauha! Rauha!"

Sen muun sosialistilauman käytös ympärilläni tuolla Irakin sodan vastaisella marssilla, teki mietteliääksi, kuuntelin ja koin siellä etten henkisesti kuulunut tuohon kiroilevaan haistattelijajoukkoon ja silloin päätinkin jättää nuo ympyrät ja minusta tuli jatkoksi isänmaallisuuttani vahvasti osoittava perSu (Soinin aikaa). Punalippu vaihtui Suomenlippuun.

Juu, olenhan minä taas näidenkin miekkareihin sittemmin osallistunut, mm. Naisrauhan puolesta ja Rajat kiinni!

Ukrainan sodan sytyttyä kypsyin tuohonkin joukkoon ja jätin jengin. Nyt olen vain liikkuva äänestäjä ja otan kantaa kulloisenkin tilanteen mukaan, olematta sitoutumaton puolueisiin nähden.

Kokoomusta ja Rkp:tä en voisi koskaan äänestää. Seuraavana hurmoskohteenani saattaakin olla Kepu tai LiikeNyt. Presidentin vaalien aikaan tykästyin Harkimoon, sitä paitsi ja etenkin koska hänen äitinsä muistutti omaa äitiäni. Ajattelin, että tuollaisen äidin poika ei voi olla kovin paha ihminen! 2-kierroksella en äänestänyt lainkaan, sillä en hyväksynyt, en Stubbia enkä Haavistoa, eri syistä. Jopa Jumala hengessäni varoitti minua äänestämästä Stubbia. Uskokaa tai älkää, ei ole pakko.

Tässä Vappupuheeni.
        "Veikot, siskot, barrikadein luo!"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei. Hyvää Vappua!
        Yhtälaista puolipilvistä ja hiukan tuulista on meilläkin.

En ole lähtenyt vappumartsseja katsomaan. Aikoinaan tuli käytyä ja itsekin osallistuttua. Useina muinkain päivinä kuin vappuina, jos oli jokin mielenosoitusmarssi jonkin asian puolesta / vastaan.

Olen joskus n. 25-30 vuotta sitten osallistunut pariin Jeesus-marssiinkin, mutten siitä erityisemmin innostunut. Se tapahtuma on täysin muuttunut sen alkuperäisestä, nk. hengestä. Olen 200-luvulla käynyt siellä lähinnä moikkaamassa paria ystävääni, mutta lopetin siellä käynnit, kun se koko tapahtuma itsessään vaikutti muuttuneen sellaiseksi, etten enää pitänyt.

90-luvulla osallistuin naapurin naisen kanssa etenkin erilaisiin punaisten marsseihin ja olen itsekin kerran saanut kunnian kantaa Punalippua. Pidin sitä korkealla. Oli juhlavaa kun kauan sitten lähdimme Hakaniemen torilta ja soittokunta töräytti Vapauden kaihon. Se punalippu onkin muuten hennolle naiselle painava ja ojensinkin sen sitten lähinnä kulkeneelle miehelle. Viimeisin poliittinen vasemmisto-mielipidemarssini taisi olla Rauhanpuolustajien Irakin sodan vastainen marssi Helsingissä (v. 2001?). Huusin ainoastaan: "USA pois Irakista! Rauha! Rauha!"

Sen muun sosialistilauman käytös ympärilläni tuolla Irakin sodan vastaisella marssilla, teki mietteliääksi, kuuntelin ja koin siellä etten henkisesti kuulunut tuohon kiroilevaan haistattelijajoukkoon ja silloin päätinkin jättää nuo ympyrät ja minusta tuli jatkoksi isänmaallisuuttani vahvasti osoittava perSu (Soinin aikaa). Punalippu vaihtui Suomenlippuun.

Juu, olenhan minä taas näidenkin miekkareihin sittemmin osallistunut, mm. Naisrauhan puolesta ja Rajat kiinni!

Ukrainan sodan sytyttyä kypsyin tuohonkin joukkoon ja jätin jengin. Nyt olen vain liikkuva äänestäjä ja otan kantaa kulloisenkin tilanteen mukaan, olematta sitoutumaton puolueisiin nähden.

Kokoomusta ja Rkp:tä en voisi koskaan äänestää. Seuraavana hurmoskohteenani saattaakin olla Kepu tai LiikeNyt. Presidentin vaalien aikaan tykästyin Harkimoon, sitä paitsi ja etenkin koska hänen äitinsä muistutti omaa äitiäni. Ajattelin, että tuollaisen äidin poika ei voi olla kovin paha ihminen! 2-kierroksella en äänestänyt lainkaan, sillä en hyväksynyt, en Stubbia enkä Haavistoa, eri syistä. Jopa Jumala hengessäni varoitti minua äänestämästä Stubbia. Uskokaa tai älkää, ei ole pakko.

Tässä Vappupuheeni.
        "Veikot, siskot, barrikadein luo!"

Sinä olet ollu aktiivinen osallistuja kukueisiin ja mielenosotuksiin,

meikäläinen vain nuorena on ollu korkeentaan yleisön joukossa katsomassa kulkueita, en koskaan osallistunu
        eikä minun puolisokaan osallistunu kulkeisiin eikä mielenosotuksiin,

tietenki jos työpaikalla oli lakko niin siihen tietenki osallistuttiin,
        koska kaikki työkaveritki osallistui,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä olet ollu aktiivinen osallistuja kukueisiin ja mielenosotuksiin,

meikäläinen vain nuorena on ollu korkeentaan yleisön joukossa katsomassa kulkueita, en koskaan osallistunu
        eikä minun puolisokaan osallistunu kulkeisiin eikä mielenosotuksiin,

tietenki jos työpaikalla oli lakko niin siihen tietenki osallistuttiin,
        koska kaikki työkaveritki osallistui,

Joo. Lapsesta asti olen ollut vahvojen aatteiden manipuloima, kahdelta eri suunnalta, myös uskonnollisesti ja milloin minkäkin poliittisesti.

Jo n. 5-vuotiaana isoisäni vei minut Vappuna Hakaniementorille ja mukaan marssiin. Muistan valtavan määrän punalippuja, banderolleja ja kummallista, vihaista huutoa, puheita "yön orjista". Minulle outoja lauluja, marsseja joissa huudettiin vapautta yön orjille! Kuuntelin synkkiä puheita. Muistan kuinka yön orjien ahdinko tuntui minusta kauhealta. Kun kysyin sitä siinä marssiessa, isoisäni sylissä, muuan mies katsoi minua ja sanoi, ettei heitä auttanut kukaan muu paitsi nuo muut orjat itse! Hän sanoi, että myös mekin olimme yön orjia ja meidän on aina autettava tovereitamme! Mietin sitä, Rukoilin vielä iltarukouksessanikin Jeesusta vapauttamaan kaikki, jossain vankeina olevat yön orjat.

N. 9-vuotiaana osallistuin ensimmäiseen omaan marssiini, partioparaatiin. Tässä kylvettiin isänmaallista mieltä. Kansakoulun juhlassa kun laulettiin "Siniristilippumme", opettaja kylvi meihin mielen, jossa mielessämme vannoimme uskollisuutta isänmaallemme. Muistan tuon kansakoulumme juhlasalin ja vihon, jonhon olin kirjoittanut nuo sanat ja värikynillä koristellut sivun reunat. Minäkin päätin silloin aina olla uskollinen Suomelle ja suomalaisuudelle. Vaaleat hiukseni olivat kahdella tiukalla palmikolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo. Lapsesta asti olen ollut vahvojen aatteiden manipuloima, kahdelta eri suunnalta, myös uskonnollisesti ja milloin minkäkin poliittisesti.

Jo n. 5-vuotiaana isoisäni vei minut Vappuna Hakaniementorille ja mukaan marssiin. Muistan valtavan määrän punalippuja, banderolleja ja kummallista, vihaista huutoa, puheita "yön orjista". Minulle outoja lauluja, marsseja joissa huudettiin vapautta yön orjille! Kuuntelin synkkiä puheita. Muistan kuinka yön orjien ahdinko tuntui minusta kauhealta. Kun kysyin sitä siinä marssiessa, isoisäni sylissä, muuan mies katsoi minua ja sanoi, ettei heitä auttanut kukaan muu paitsi nuo muut orjat itse! Hän sanoi, että myös mekin olimme yön orjia ja meidän on aina autettava tovereitamme! Mietin sitä, Rukoilin vielä iltarukouksessanikin Jeesusta vapauttamaan kaikki, jossain vankeina olevat yön orjat.

N. 9-vuotiaana osallistuin ensimmäiseen omaan marssiini, partioparaatiin. Tässä kylvettiin isänmaallista mieltä. Kansakoulun juhlassa kun laulettiin "Siniristilippumme", opettaja kylvi meihin mielen, jossa mielessämme vannoimme uskollisuutta isänmaallemme. Muistan tuon kansakoulumme juhlasalin ja vihon, jonhon olin kirjoittanut nuo sanat ja värikynillä koristellut sivun reunat. Minäkin päätin silloin aina olla uskollinen Suomelle ja suomalaisuudelle. Vaaleat hiukseni olivat kahdella tiukalla palmikolla.

Aika ällistyneenä katson näitä kuvia ja lukea tekstiä Partioliikkeestä:
        https://yle.fi/a/20-107308

Olin itse vain joidenkin vuosien ajan partiossa, olin lapsi. Ymmärsin isänmaallisuuden, mutta muutoin en muista kerhotilassamme kuulleeni kovinkaan kummoisesti oikeistopolitiikkaa. Partioparaatistakin muistan lähinnä vain, kuinka marssin Kekkosen ohi ja näytin hänelle kunniaa. Senaatintorin / Suurtorin oikeistopoliittisista kommervenkeistä en ole tajunnut mitään ja ilmeisesti noin suuressa laumassa tuskin kunnolla nähnytkään mitään. Hyvin hämärästi muistan olleeni mukana jossain tuollaisessa suuressa tapahtumassa.

Synnyin jälkeen Hitler Jugendin. En ole tajunnut, että tuollaisiakin yhteyksiä on Partiolla joskus ollut. Itselleni tuo kaikki oli vain jotain leikkiä ja harrastusta kerhotilassamme.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika ällistyneenä katson näitä kuvia ja lukea tekstiä Partioliikkeestä:
        https://yle.fi/a/20-107308

Olin itse vain joidenkin vuosien ajan partiossa, olin lapsi. Ymmärsin isänmaallisuuden, mutta muutoin en muista kerhotilassamme kuulleeni kovinkaan kummoisesti oikeistopolitiikkaa. Partioparaatistakin muistan lähinnä vain, kuinka marssin Kekkosen ohi ja näytin hänelle kunniaa. Senaatintorin / Suurtorin oikeistopoliittisista kommervenkeistä en ole tajunnut mitään ja ilmeisesti noin suuressa laumassa tuskin kunnolla nähnytkään mitään. Hyvin hämärästi muistan olleeni mukana jossain tuollaisessa suuressa tapahtumassa.

Synnyin jälkeen Hitler Jugendin. En ole tajunnut, että tuollaisiakin yhteyksiä on Partiolla joskus ollut. Itselleni tuo kaikki oli vain jotain leikkiä ja harrastusta kerhotilassamme.

Onko tuo Yrjönpäivä Hitlerin syntymäpäivä ? Ei tuosta oikein köynyt selville
        partiolaisten yhteys Hitler Jugendiin, mutta en jaksanut katsonut videoita
        olisiki niistä selvinnyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko tuo Yrjönpäivä Hitlerin syntymäpäivä ? Ei tuosta oikein köynyt selville
        partiolaisten yhteys Hitler Jugendiin, mutta en jaksanut katsonut videoita
        olisiki niistä selvinnyt.

Ei Yrjönpäivä Hitleriin liity. Eikä Hitler Partioon muutoin kuin tuon linkin takana kerrottiin, että 30-luvulla Suomen Partioliikkeellä oli "yhteyksiä" H. Jugendiin.

Tuolloinhan maailma ei vielä tiennyt minkälainen kolmas valtakunta siellä oli nousemassa. Suomessa isänmaalliset piirit vielä 1930-luvulla ihailivat Hitleriä. Jo itsenäistyessämmekin 1910-luvulla, Suomesta lähti sotilaita eli jääkäreitä Saksaan koulutettaviksi.

Sen muistan tuolloin partiossa kerrotun, että katolilainen pyhimys Pyhä Yrjö on "partiolaisten suojeluspyhimys". En muista miksi. Sankarillinen pyhimys, taisteli lohikäärmettä vastaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei Yrjönpäivä Hitleriin liity. Eikä Hitler Partioon muutoin kuin tuon linkin takana kerrottiin, että 30-luvulla Suomen Partioliikkeellä oli "yhteyksiä" H. Jugendiin.

Tuolloinhan maailma ei vielä tiennyt minkälainen kolmas valtakunta siellä oli nousemassa. Suomessa isänmaalliset piirit vielä 1930-luvulla ihailivat Hitleriä. Jo itsenäistyessämmekin 1910-luvulla, Suomesta lähti sotilaita eli jääkäreitä Saksaan koulutettaviksi.

Sen muistan tuolloin partiossa kerrotun, että katolilainen pyhimys Pyhä Yrjö on "partiolaisten suojeluspyhimys". En muista miksi. Sankarillinen pyhimys, taisteli lohikäärmettä vastaan.

Muutamat tunnetut suomalaisetkin ihastelivat Hitlerin aatetta ja nykyään persut.

• Anonyymi

En ota kantaa aiempiin, koska asioista ei ole kokemusta.
      Tämä puhumisen vähyys, ei kukaan ole minulle puhunut tänään, mutta sellaisia päiviä on monta viikossa.
      En kaipaa tyhjän puhujia, jollaisia ovat monet soittajat.
      Puhuvat omat ja sukulaisten, jopa kylänkin uutiset, kysyvöyt kuinka sinulla, kun sanon, tetei tässä ihmeitä, heille tuleekin kiire muihin hommiin.
      Miksi edes kysyit, teki eilenkin mieli soittajalle sanoa.
      Puhui puoli tuntia vanhoista asioista, ja sanoi, hei tuli jotain, soitellaan. Soita, kun sinulle sopii.
      Minulla olisi ollut yksi asia hänelle, tärkeää kerrottavaa, mutta enpä häiritse, laitan tekstarin.

Minä olen varmaan kuollut, kun ei löytynyt eräästä rekisteristä, haettiin toimistolla, no, toivottavasti ei tule verojakaan, vaikka, ne kyllä maksan, mutta missä minä olen? Virastosekaannuiksia, sanottiin keskiviikkona toimistolla.
      On minulla Passi ja ajokortti, on pankkikortitkin, mutta, aletaan selvittää missä olen, kun en rekisterissä.

Hyvä olla, kukaan ei tunne ja kukaan ei tiedä missä olen!

Mukavaa, sateen harmaannuttavaa pävää kansalaiset.
      Tässä olen, ja tiedän missä olen, ei heitä muistini.

• Anonyymi

Johan on merkillistä kun henkilötiedotki katoaa
        sehän merkitsee sinulla ei ole sukulaisia ei parillisiä olet ihan yksin maailmassa vieraitten ihmisten keskellä,
        ilmeisesti kun kuolet niin sinun jäämistö menee valtion omaisuudeksi, luulenpa niin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Johan on merkillistä kun henkilötiedotki katoaa
        sehän merkitsee sinulla ei ole sukulaisia ei parillisiä olet ihan yksin maailmassa vieraitten ihmisten keskellä,
        ilmeisesti kun kuolet niin sinun jäämistö menee valtion omaisuudeksi, luulenpa niin.

Onhan minulla henkilötiedot, kun on passikin.

Muita viranomaisten tallentamia tietoja on hukassa.
        niitä on mm. Patentti ja rekisteröintihallitus
        Maanmittaushallitus jne

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan minulla henkilötiedot, kun on passikin.

Muita viranomaisten tallentamia tietoja on hukassa.
        niitä on mm. Patentti ja rekisteröintihallitus
        Maanmittaushallitus jne

Ompa paha juttu, voitko mitenkää asiaa sada selville,

onko joku varastanu sinun tiedot ???????

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ompa paha juttu, voitko mitenkää asiaa sada selville,

onko joku varastanu sinun tiedot ???????

Kyllä joku taho selvittää minne tietoni ovat menneet., kun minä olen jättänyt ne ihan oikeaan pikkaan ja rekisreröitynyt omalla allekirjoituksellani.
        Kukaan ei voi esiintyä minuna, ( kun eräät paperit ovat kateissa, eivät kenenkään käytössä ).
        Ne ovat joissain tilanteessa tärkeää tietoa jollekin instansseille, että asian ja rekisteröintini voidaan varmistaa.

Ei joka päivä tärkeitä, en nyt selitä tarkemmin!

• Minäkin saatan olla mökilläni viikonkin että puhun vain kissani kanssa.
      En oikein tykkää puhua puhelimessa, soitan vain jos on asiaa.
      Kyllä puhelin soi joka päivä, joten puhun sentään puhelimeen. Kumma miten riippuvaiseksi siitä on tullut.
      Ei meillä ollut puhelinta kun olin lapsi, ei ollut naapureillakaan.
      Kirjeitä kirjoiteltiin.

• Anonyymi

Sama juttu.
        Kirjoitettiin kirjeitä maailmalta kotiin ja ystäville.
        Rakkauskirjeitäkin kiikutettiin postiautoon, joka jakeli postia -50 luvulla maaseudulla.
        Vanhemmillani oli puhelinliittymä -70 luvun lopulta alkaen, kännykkää ei koskaan.
        En tykkää kantaa taskussani laitetta jolla valvotaan koko ajan missä menen, jos se on mukana, se on siksi, että saan apua hälytettyä jos vaikka uppoan suohon.
        Asiallista asiaa hoidan puhelimella, seurustelut ja juorut sopivasti "nokikkain".

• Anonyymi

Keljuja kelejä luvassa. Meteorologilta koruton vastaus lämmön paluusta:
      Toukokuun ensimmäinen kokonainen viikko on hyytävä !

• Anonyymi

Eiköhän me tämä kestetä,

jos tulee kuuma kesä helteitä paljon sitä ei vanha niinkää kestä, tämä viileys kutenki kestetään vaikka kylläki hiukan tympii,

lupashan se säätieteilijä että huomenna jo aurinko paistaisi ainaki länsisuomessa, ehkä humenna päästään uloski,

kattsotaan jaksaako vanha lähteä, olisi kyllä hiuka asiantynkääki,

• Anonyymi

Kun tästä pari viikkoa päästään eteenpäin on jo varmaan ihanneilmat.
      Ei liian kuumaa eikä liian kylmää. Ei enää kestä hellettä. 18-20 astetta
      on mukava.

• Anonyymi

Puheet on vähissä, tänäänki ole ittekseni puhunu, joskus vastaan radionki juttuihin tai laulun sanoihin vastaan vastaväitteen
      mitänhän sivullinen aattelis kun kuulis kun keskustelen joskus musiin kanssa, vastaan laulun sanoihin vastaväiteitä heh heh, ääneen, '

• Anonyymi

Sama juttu täällä. Vain omaa ja telkkarin ääntä olen kuullut.
        Se on vähän paha juttu tavallaan,
        kun on tottunut höpöttelemään itsekseen ääneen kotona
        eikä ulkona muista, höpöttelee sielläkin.
        Sitten nolostuu, kun marketin hyllyn luona huomaa höpöttävänsä
        ottaisko tuon vai tuon tuotteen ja sitten huomaa, kun joku ihminen katsoo sivusta,
        että tuokin on jo ihan hullu.
        Sitten alkaa siinä naurattaa ittensä yksikseen ja näyttää vielä hullummalta.
        Kaikkea tämä elämä vanhana ja yksinäisenä teettää....

• Anonyymi

Saman tavan harrastaja täällä, riidatonta elämää ja yksinnaurua, jatketaan.

• Anonyymi

Yöpakkaset jatkuvat
      Taivaalla on kasvava kuperakuu
      Päivän pituuskin lähentelee 20 tuntia
      Valon määrä kasvaa yöllä ja päivällä
      Laura Haikala toimittaaYöradion Toiveiden yötä
      Matti Esko on hyvä laulaja, merestä siellä juuri lauleskelee
      Telkkaria ei näy
      Kukaan ei ole tänään minulle puhunut
      mutta puhun itse itselleni, eikä tule riitaa.
      Tämän päivän sää, tuskin paljon plussaa mittarit näyttää
      Sateet lunta ja räntää ennusteissa ainakin etelään
      Huomenna valitaan uusi Paavi
      Juha Vartiaisen Prahan kevät soi toivemusiikkina taustalla
      Aamuyötä ystävät.

• Anonyymi

Aamuaa

En tunne laulajaa radiossa, mutta laullaapas sopivaa sanaparia,; .. kyllä siellä tarkenee.."
        Just on mittarissa +- 0 mutta tarkenee.

Keitin aamukahvit kurkkasin Sääkset ja kaikkihyvin niillä rintamilla.
        Puoliksi väriä vaihtaneita Pupujusseja oli illalla jo 5 kappaletta.
        Ihan ikkunan alle ja autoni viereen osa asettui korvat pitkin selkää nukkumaan, osa nyppi kuivast nurmikkokohdasta joatin suuhunsa, ei se minun silmissäni yhtään edes viherrä, mutta jotain löysivät.

Nyt ei näkynyt ainoaakaan, mutt vielä ennättävät ennen kuutta saapumaan.

Yöradiossa on joskus ihan kelvollista kuultavaa, mutta tuostapuhemusiikisat en tykkä yhtään, ei saa edes sanoista selvää.
        Nyt radiossa soi; "Hei Huomenta Suomi" Matti Esko, laulaa kuin laulajan kuuluukin ja osaa sen!
        Tavataan taas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aamuaa

En tunne laulajaa radiossa, mutta laullaapas sopivaa sanaparia,; .. kyllä siellä tarkenee.."
        Just on mittarissa - 0 mutta tarkenee.

Keitin aamukahvit kurkkasin Sääkset ja kaikkihyvin niillä rintamilla.
        Puoliksi väriä vaihtaneita Pupujusseja oli illalla jo 5 kappaletta.
        Ihan ikkunan alle ja autoni viereen osa asettui korvat pitkin selkää nukkumaan, osa nyppi kuivast nurmikkokohdasta joatin suuhunsa, ei se minun silmissäni yhtään edes viherrä, mutta jotain löysivät.

Nyt ei näkynyt ainoaakaan, mutt vielä ennättävät ennen kuutta saapumaan.

Yöradiossa on joskus ihan kelvollista kuultavaa, mutta tuostapuhemusiikisat en tykkä yhtään, ei saa edes sanoista selvää.
        Nyt radiossa soi; "Hei Huomenta Suomi" Matti Esko, laulaa kuin laulajan kuuluukin ja osaa sen!
        Tavataan taas.

Hei huomenta Suomi on mukaansa tempaava ihana kappale, johon ei tunnu
        kyllästyvän koskaan !

• Anonyymi

Sanompa muutaman sanan,

sain aikaseksi laittaa pyykin koneseen, nyt se siellä pyörii,

nykyisn tahtoo unohtua jo pyykinpesuki, sitten huomaa kun avaa pyykkikaapin oven ja kori on täynny pestävääpyykkiä,

kyllä inhottaa olla vanha ihminen,

rutiini avituiset
      asiatki unohtuu jo tehdä

ei kiva .

• Anonyymi

korjaus edelliseen konemtiin, sanatki sekoilee vanhalla,

piti sanoa = vakituinen rutiini tehtävätki tahtoo unohtua,

sori

• Anonyymi

Hei, minä en jaksa mitään. Uupumus estää.

• Anonyymi

EN minäkää,
        tänne se pa,,ska,,, jää kuitenki kun kuolen,
        olen ihan poikki loppu,
        elämä maanpäällä on tosi tylsää, kivuliasta ja pelkkää vääryyttä joutuu kohtamaan aivan liikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

EN minäkää,
        tänne se pa,,ska,,, jää kuitenki kun kuolen,
        olen ihan poikki loppu,
        elämä maanpäällä on tosi tylsää, kivuliasta ja pelkkää vääryyttä joutuu kohtamaan aivan liikaa.

En minäkään välitä riuhtoa hullun lailla siivouksen ja muun tylsän homman kanssa.
        Olen vanhemmiten heittäytynyt boheemiksi. Olkoon miten on.

Silloin tällöin siivoskelen huitaisten, kun voimat ei enempään riitäkään.
        Ei ole huono omatunto yhtään. Tämä on minun kotini, jossa minun ei tarvitse
        "esittää" mitään siivoushullua ollakseni kunnollinen ihminen muitten silmissä.

• Anonyymi

Kaikki on jo kerrottu. Päivät vain toistavat itseään.

Tuota lakanaläjää makkarini nurkassa pitäisi vielä selvitellä. Kiivetä laittamaan kaappiin.

Seuraava siivouskohteeni on sänkyni alla olevat laatikot. Liinavaatteita kai sielläkin. Ja vanha pölynimuri pitäisi viedä kellariin. Tässä toukokuun projektini.

Kunhan ilmat lämpenee, siirryn ulkoilmaan. Vielä vietän aikaani sisällä, kotona.

• Anonyymi

Jos ei ole muuta tekemistä, vietän aikaani sääksien pesillä. Ympärillä rauhallinen suo.

• Anonyymi

Suolla minäkni asun.
      terv. vanha suokurppa

• Anonyymi

Varmasti onnellinen suokurppa!
        Kurp!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kurp!

Ei tullut uni, joten kuumensin tilkan kahvia, paahdoin leipäpalan ja tulin nettiä tutkimaan. Onnekas ostos tuo leivänpaahdin, muist. n. 30 euroa. Olinkin vuosia ilman.

"Intia iskenyt Pakistaniin", kertoo iltamedia. Nyt sitten siellä syttyy isommat kähinät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tullut uni, joten kuumensin tilkan kahvia, paahdoin leipäpalan ja tulin nettiä tutkimaan. Onnekas ostos tuo leivänpaahdin, muist. n. 30 euroa. Olinkin vuosia ilman.

"Intia iskenyt Pakistaniin", kertoo iltamedia. Nyt sitten siellä syttyy isommat kähinät.

Hyvää huomenta.
        Nousin, koska unet loppuivat.
        Ei väliäkään, katselin taas Sääksiliveä, suollahan niitä pesiä, mutta joillekin se on vain paikka joka aiheuttaa naurun hörähdyksiä ja inhon yskäisyjä,
        mutta suolta ne hillatkin kerätään, että höh horohörähdyksistä.
        Ilahduttavaa, koululaisetki opettajansa koko luokka on seuraajien joukossa.
        Elämän nautintoja, saa seurata luontoa sängyssä maaten.

Päivän alkua, aurinkokin on noussut paljon ennen minua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kurp!

Kyllä. Kotini on linnani sano suokurppa.

• Anonyymi

Labrassa käyty ja koettu taas tuo kova tuuli.
      Paksu toppatakki tarvitaan, jos tuolla tuulessaa ja kylmässä meinaa hetkeä kauemmin oleskella.
      Tuli sokerirasituskokeessa niin vahvat oireet, että' meinasivat keskyttää sen kokeen, mutta kestin oksentamatta ja päänsärynkin.
      On siis odotettavissa uutta tietoa.

Sokerimittarini ei eilen toiminut, tänään en sitä kokeillut, kun terkkarin tytöt eilen laittoivat sen kuntoon, tai ei sitä korjata tarvinnut, liuskoissa vikaa, vikaa, vanhoja.
      Tämän päivän tarkat mittaukset näkyvät sitten aikanaan.
      Sokeria en yleensä syö, en tykkää makeasta, enkä makeilusta.
      Sisko sanoi minulle eilen; "Sinulta on hyvä pyytää ohjeita, kun olet aina opastanut ja et suutu vaikka kymmeneen kertaan samaa ohjetta kaipaan, mitä sinä laitat siihen lohikeittoon kun se on niin taivaallisen hyvää, olet kultaa!"
      Sanoin heti, että suutunhan minä sinulle joskus, mutisen täällä itsekseni, kun et ymmärrä, ja kun usein "puhut päälle", ei kai siinä ohjeet jää päähän. Kielsin kultaan vertaamisen, koska me sisarukset olemme samaa verta ja parhaat toisillemme, tietenki puolisotkin kullekin omansa aikansa, mutta nyt ei meillä kellään ole elossa olevaa puolisoa. Leskiä kaikki.
      Poikkesin apteekissa. Yksi lääke on vähissä, mutta kun edelliskerralla otin 3 kk satsin, on resepti nyt nennyt vanhaksi.

Kun määräys lääkkeelle on, 1 tai valinnan mukaan puolikas tabletti päivässä, ellei tule mustelmia.

Kun ottaa puolikkaan 3 kk satsi kestää pitempään.
      Onneksi minulle ei apteekki määrää kuinka ja mitä,
      eihän apteekissa voida kieltäytyä lähettämästä reseptii lääkärille uusittavaksi.

Lääkäri se viime kädessä määrittelee lääkkeiden tarpeen

Toivottavasti olet nyt kiukkusi jäähjdytellyt, kun sait Nitrot.
      Kuollaan vasta sata vuotiina, eletään vaikka piruuttaan, kuin eräs 100 vuotias sanoi. Eivät pääse omaisuuteni käsiksi!

• Anonyymi

Suuresti helpotti kun nitrot uusittiin,
        olin eilen niinkuin maan nielly kun oli niin paha mieli jatkuvasta moiteista kun pysyn hengissä vain nitrojen avulla, eihän se lääke ole edes kallista apteekissa, vaikkei saiskaa kelan alennusta ,
        jotenki on vaan tullu mieleen että työikäiset sairaanhoitajat ja farmaseutit haluaa tappaa meidät vanhukset pois, kai ne on aivo.pesty siinä suhteessa, eivät yhtää ajattele että mekin ollaan oltu perheelisiä usita lapsia saatettu maailaan ja töitäki tehty just meidän ikäkäiset keskimääin 40 vuotta kaikki ja verot maksettu ja rakennettu rikas suomi, jonka nämä nioremmat ovat nyt politikallaan tuhonneet,
        ne ei anna arvoa meille omille vanhemmilleen vaikka me olemme hidät kouluttaneet ja perivät sentään jotain meiltäki kun kuolemme,
        meillä vanhuksilla ei näytä olenan mitää ihmisarvoa nykyisessä yheiskunnassamme,
        kulueräksi haukkuvat sodan aikana ja jälkeen syntyneitä vanhempiaan,

luojalle kiitos, sain nnitrot nyt elän niitten kiusallaki 100 ++++ vuotiaaksi, hyvällä lykyllä 150 vuotiaaksi hen kiusallaki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

olin eilen niinkuin maan nielly kun oli niin paha mieli jatkuvasta moiteista kun pysyn hengissä vain nitrojen avulla, eihän se lääke ole edes kallista apteekissa, vaikkei saiskaa kelan alennusta ,
        jotenki on vaan tullu mieleen että työikäiset sairaanhoitajat ja farmaseutit haluaa tappaa meidät vanhukset pois, kai ne on aivo.pesty siinä suhteessa, eivät yhtää ajattele että mekin ollaan oltu perheelisiä usita lapsia saatettu maailaan ja töitäki tehty just meidän ikäkäiset keskimääin 40 vuotta kaikki ja verot maksettu ja rakennettu rikas suomi, jonka nämä nioremmat ovat nyt politikallaan tuhonneet,
        ne ei anna arvoa meille omille vanhemmilleen vaikka me olemme hidät kouluttaneet ja perivät sentään jotain meiltäki kun kuolemme,
        meillä vanhuksilla ei näytä olenan mitää ihmisarvoa nykyisessä yheiskunnassamme,

luojalle kiitos, sain nnitrot nyt elän niitten kiusallaki 100 vuotiaaksi, hyvällä lykyllä 150 vuotiaaksi hen kiusallaki.

Käväisin kaupassa kaurahiutaleita, että saan iltapuuron.
        Samalla yhdestä ruokapaikasta, ( josta saa ostaa lounaan kotiin, maksu peritään painon mukaan ) ostin kotiin lounaan, kanaa ihanassa kastikkeessa ja merimiespihvi.
        Otin vähän molempia ja perunamuusia pikkuisen, maksoi 7 euroo, ja syön tuosta huomennakin.
        Olisin voinut poiketa terkkarissakin uusittamassa sen lääkereseptini, mutta jätin vielä, kun eivät ole viimeinen pilleri suussa tilanteessa.

Sinä lisäät kymmenen vuotta. Jaa ei se mikään mailmoja järkyttävä uutinen olisi. Pysytään hengissä kun voidaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

luojalle kiitos, sain nnitrot nyt elän niitten kiusallaki 100 vuotiaaksi, hyvällä lykyllä 150 vuotiaaksi hen kiusallaki.

Onki niin, että kohtelias puhetapa on jäänyt joillakin ikäluokilla oppimatta.
        Kuulin kuinka jossain kaupassa oli kassassa nuori neitonen huomauttanut vanhalle henkilölle, "lukutaito pitäis olla hallinnassa," kun asiakas oli nostanut kassanauhalle tuotteen joka oli tarjoustuote, "vain tällä " eli joku kantaasiakas, tai puhelinkoodi, tai mikä nyt olikaan, ja ilman sitä tuottella on kalliimpi, eli normaali hinta.

Olisi se neitokainen voinu tasian sanoa kauniimminki., kai siitä joku meni esihenkilölleen puhumaan, kuulin kerrottavan .

Sellaista se on ilmeisesti noilla tervydenhoitajillakin, sanovat "töksäyttäen" eivät kerro asiasta niin, että ihminen sen heti ymmärtäisi.

Asiakaspalvelussa vaaditaan silmää, kenelle puhuu milläkin äänenpainolla.

Eivät he meitä tappaa aio, eivät siihen tarkoitukseen ole tehtäväänsä palkatut.
        Ollaan ja eletään, kiusallakin.

Mukavia aikoja. On jo Toukokuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulin kuinka jossain kaupassa oli kassassa nuori neitonen huomauttanut vanhalle henkilölle, "lukutaito pitäis olla hallinnassa," kun asiakas oli nostanut kassanauhalle tuotteen joka oli tarjoustuote, "vain tällä " eli joku kantaasiakas, tai puhelinkoodi, tai mikä nyt olikaan, ja ilman sitä tuottella on kalliimpi, eli normaali hinta.

Olisi se neitokainen voinu tasian sanoa kauniimminki., kai siitä joku meni esihenkilölleen puhumaan, kuulin kerrottavan .

Sellaista se on ilmeisesti noilla tervydenhoitajillakin, sanovat "töksäyttäen" eivät kerro asiasta niin, että ihminen sen heti ymmärtäisi.

Tuo neitonen kassalla ilmeisesti EI ollu niinsanottu " koulutettu myyjä "

jos on kaupallisen koulutuksen saanu myyjän ammattiin
        taatusti olisi osannu muotoilla sanomisen asiallisesti ja ystävällisesti,

henkilö ehkä oli vasta harjiuttelija tai sitten ei todellakaanollu saanu koulutusta alelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kohtelias käytös on sivistynyttä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo neitonen kassalla ilmeisesti EI ollu niinsanottu " koulutettu myyjä "

jos on kaupallisen koulutuksen saanu myyjän ammattiin
        taatusti olisi osannu muotoilla sanomisen asiallisesti ja ystävällisesti,

henkilö ehkä oli vasta harjiuttelija tai sitten ei todellakaanollu saanu koulutusta alelle.

Pitääkö kohteliasta käytöstä varten oikein kurssi käydä ?
        Sehän on perustaito, jonka olettaisi oppivan jo hyvin hyvin nuorena.
        Lapsetkin osaa olla kohteliaita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitääkö kohteliasta käytöstä varten oikein kurssi käydä ?
        Sehän on perustaito, jonka olettaisi oppivan jo hyvin hyvin nuorena.
        Lapsetkin osaa olla kohteliaita.

kuten huomasi heh kyllä pitää opiskella myös käytöstaitoja,

kohtelias käytös ei välttämättä ole automaatisesti nuoreten tiedossa,

joten ,,,,,, niitä myös opettetaan kaupallisissa kouluissa se kuuluu asiakspalveluun osata käytäytyä,

• Anonyymi

Eipä ole paljon kerrottavaa. No, naapuri piipahti kaffelle. Viimeksi
      kävi viime vuonna. Meinaako se nyt joka vuosi rampata kaffella ?

• Anonyymi

Hehheh, hauska juttu.

• Anonyymi

Kiits päivän pyrskähdyksestä.

• Anonyymi

Huomenna puhutaa, kun voidaan paremmin.

• Anonyymi

Puhutaan puhki.
        Puhki, puhkesi, puhjennut, (tyhjä, meni tyhjäksi, ( rengas puhkesi, vuoti tyhjäksi ) tyhjentyi.

Puhutaan suut puhtaaksi, pestään pois pahat puheet, vai mitä se tarkoittaa kenenkin mielessä.
        Hallituksessa pestiin suitapuhtaaksi, v sanaa ei käytetä niissä piireissä.
        Puhumista olisi hyvä harrastaa, yksin puhumistakin, ettei naama venähdä, kun poskilihakset ovat laiskistuneet ja karkaavat kohti leukaperiä ja kaulaa.
        Kuiskaaja on teatterissa tärkeä, muttm,kuka kuulee jos kuiskaaja kuiskaa?

Nuo tuli mieleen puhumisesta, mutta yksin puhuen, menen lukemaan Pohjanpään runoja, tai mitä kirjahyllystä nyt käteen osuu, ja runonlausujan tavoin, lausun ne ääneen itselleni.

Hyvää puheharjoittelua, kun kukaan ei ple vastaamassa.
        Heipat taas, linjoilla ollaan,

• Anonyymi

Sanomapa jotain:

ostin villalankoja
      nyt alkanu kutomaan, ensimmäinen yritys meni pieleen, silmukoita oli 30 liikaa, purkasin ja nyt alotan uudelleen,
      on vaikea arvioida oikeaa silmukkamäärää, kun aikasemmin ei vastaavaa tekelettä ole kutonu, eikä ole ovalmista ohjetta vaan itse suunittelen koko jutun,
      teen hamentta,
      se on suuri tekele,
      saa nähdä onnistuuko, koitan tehdä nätin siistin ja maatittaidolla,
      vaikka koskaan en näin suurta tehtävää ole tehnykkää,
      vain töppösiä ja pipoja,
      hameesta tulee aika pitkä polven alapulelle
      jännä tehdä, ja mielenkiintoista,
      en tee sileää pintaa vaan siihenki keksin jotain nättiä,

kimmokkeen san villa hameesta, kun tänä talvena on mua kotonaki sisätiloissa aina palellu, ajattelin että hame suojaa jalkoja ja kun on villalangasta tehty on lämminki,
      ainaki pidän kotihameneena
      jos en keksi pukeutinistani niin tetä vain pitää pitkää hametta kauppareissuillaki, yleenkä käytän vain pitkiä housuja, hameita olen pitäny vain kesällä ja kotona.

• Anonyymi

Hameen kutominen on kiva idea, kun kutominen innostaa ja osaa.
        Minä kun en osaa, hankin itselleni pitkät villapöksyt kotihousuiksi pari vuotta sitten
        ja vanhanaikaisia raappahousujakin on vielä saatavana ! Vähän minua naurattikin,
        kun netissä näin raappahousut, vaikka ei niissä mitään nauramista ole,
        ehkä nimi herättää huvittuneisuutta vai mikä se on ?

• Anonyymi

Omasta mielestäni kirjoittaminen peittoaa puheen. Puhuminen on yliarvostettua, kun niiin harva osaa sen taidon kunnolla. Vai pitäisikö sanoa niiin päin, että toisen kuunteleminen on peräti paha paikka, harva jaksaa, kun omat sanomiset ovat niiin tärkeitä.

• Anonyymi

Olen kirjoittamisen kannalla.
        Saa kirjoittaa koko ajatuksen joka on " kielenpäällä ", eikä kukaan katkaise ajatusta. Yleensä kirjoituskin ymmärretään , kuin se on tarkoitettu.

Inhoan sellaista keskustelua, jossa kaikki puhuvat toistensa päälle.
        Puhutaan, eikä kuunnella mitä edellisellä puhujalla olisi ollut sanottavaa.
        Sisko on sellainen puhelin keskustelija, puhuu omia asioita kunnes toinen kyllästyy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen kirjoittamisen kannalla.
        Saa kirjoittaa koko ajatuksen joka on " kielenpäällä ", eikä kukaan katkaise ajatusta. Yleensä kirjoituskin ymmärretään , kuin se on tarkoitettu.

Inhoan sellaista keskustelua, jossa kaikki puhuvat toistensa päälle.
        Puhutaan, eikä kuunnella mitä edellisellä puhujalla olisi ollut sanottavaa.
        Sisko on sellainen puhelin keskustelija, puhuu omia asioita kunnes toinen kyllästyy.

Minulla on tuttava, joka on koko ajan äänessä. Vaikka olen se hiljaisempi keskustelija ja yritän puhua omiakin kuulumisiani, tuttava aina tällöin korottaa ääntään ja jatkaa omaa puhumistaan. Joten vaikenen usein ja vain nyökkäilen tuttavalle ja sanon 'juu, kyllä se niin on' ym. myötäillen hänen juttujaan. Hän on vasta vanhemmiten muuttunut tällaiseksi, juttu kavereita hänellä on kyllä runsaasti niin ettei pelkästään minun kanssa tarvitsisi jutella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on tuttava, joka on koko ajan äänessä. Vaikka olen se hiljaisempi keskustelija ja yritän puhua omiakin kuulumisiani, tuttava aina tällöin korottaa ääntään ja jatkaa omaa puhumistaan. Joten vaikenen usein ja vain nyökkäilen tuttavalle ja sanon 'juu, kyllä se niin on' ym. myötäillen hänen juttujaan. Hän on vasta vanhemmiten muuttunut tällaiseksi, juttu kavereita hänellä on kyllä runsaasti niin ettei pelkästään minun kanssa tarvitsisi jutella.

Työpaikan kahvihuoneessa ei tarvinnut ja / tai ehtinyt hiljaisempi sanoa yhtään mitään, kun moottoriturpia oli - ei vain yksi - vaan monta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyseessä on narsisti. Itseäni "terrorisoi" vuosikymmeniä tällainen yksinpuhelija, kunnes täysin väsyneenä katkaisin välit.

Kerran sairaalan osastolla, olin neljän hengen huoneessa. Yksi nainen alkoi puhua ja puhua, kehui miestänsä, puhui tauotta. Ei kuunnellut muita. Puhui ja puhui. Meitä muita nauratti ja hän vain siitä yltyi...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyseessä on narsisti. Itseäni "terrorisoi" vuosikymmeniä tällainen yksinpuhelija, kunnes täysin väsyneenä katkaisin välit.

Kerran sairaalan osastolla, olin neljän hengen huoneessa. Yksi nainen alkoi puhua ja puhua, kehui miestänsä, puhui tauotta. Ei kuunnellut muita. Puhui ja puhui. Meitä muita nauratti ja hän vain siitä yltyi...

Tuppisuut on paljon pahempia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei puheliaan ole pakko olla narsisti.

• Anonyymi

Kävin pihalla ja seurasin lintujen elämää. Pihaympäristössäni elää
      lintupopulaatio, enimmäkseen varpusia, mutta muitakin, pari västäräkkiä,
      varista ja lokkeja ja minulle harvinaisempia lajeja, joitten nimiä en enää
      muista. Aikamoinen sirkutus kuului. Varpuset on tehneet pesänsä vanhan
      kaksikerroksisen puutalon räystäälle ja ilmeisesti varis kävi niiden pesällä
      syömässä niiden munat. Koko lintupopulaatio hiljeni vähäksi aikaa
      ikäänkuin kaikki linnut olisivat ymmärtäneet tapahtuman ja hiljenneet
      järkytyksestä ja sympatiasta varpusparikuntaa kohtaan.

Varpunenkin on uhanalainen laji. Ennen niitä oli valtavasti.
      Joka pensaassa oli senpäiväinen sirkutus.
      Kaupunkivaris teki selvää jälkeä yhdellä pesällä.

• Saattoivat ymmärtääkin, onhan linnut eläinkunnan älykkäämpiä.
        Itse olen huomannut, että kun päästää kissan ulos alkaa tietyt ´´kvik-kvik-äänet kulkea puusta puuhun.
        Varoittelevat mahdollisesta vaarasta.

• Anonyymi

Hei, harvoin puhetta kuulee muuten kuin omassa päässä.
      Siellä kuuluu oma ääneni,
      oma keskusteluni itseni tai jonkun muun kanssa.
      Ihminen on vähän omituinen tai erikoinen.
      Kun seuraa ei ole voi onneksi sentään käydä yksinään mielikuvituskeskusteluja, höpötellä itsekseen,
      mutta höpötellään myös täällä !
      Täällä meistä on seuraa toinen toisillemme, ihminen kirjoittaa ajatuksiaan
      toiselle ihmiselle.

• Anonyymi

iHAN aurino tänään,

nyt ulos ennen kuin talohajoaa,

puhekavereita ei ole,
      kuuntelen kansanradiosta puhetta, ihan kivaa kuunneltavaa,

aika kuluu kivasti kutomista riittää, ja on todella nyt mielenkiintoinen tekele tehtävänä,

äitienpäivä juhlat HYPPÄÄN YLI en juhli,

yli kuusikymmentä vuotta sitten olin äiti,
      joyen äitiys on menneisyyttä,

hauskaa sunnuntaipäivää kaikille kanssa kulkijoille kansalaisille,
      jaksllaan
      vaikkka aina ei jaksakkaan, mutta tänään on kaikki hyvin toistaiseksi.
      MOIKKA nyt!

• Anonyymi

Mie äijä olen onnekas, jos kukaa ei ol kyselly viikkoihin. Olen näitä sivupersoonajutui.

Sosiaalipuolen tantta tuli pyytämättä mun luoksensa. Saatekirjeessään ilmoitti mun olevansa jotenkin sosiaalirajoitteisiin kuuluvaksi.
      Sitä vaan odottelen, että se laskuttaa vielä ajastaan ja kirjeestään.

lahomörskän omistaja.

• Anonyymi
      UUSI

Kovin on vähässä nämä omatkin puheet.
      Kenelle sitä puhuisi, kun voimat on muutaman päivän olleet kuin
      märjällä pölyhuiskalla, ei liiku niin ei liiku.

• Anonyymi
        UUSI

Jooo voimat on kadonneet, tänäänkä en saanu itteä ulos vaikka aurinko paistoi niin ihanasti,

huomenna pitäisi jaksaa hiukan lähteä asioille,
        saa nähdä kuinka onnistuu,

puheet on vähissä, radio on laulanu minulle koko päivän,
        vällillä olen nukkunu musiikin tahdissa sohvalla, heh,

tv:tä ole hyvin vähän kattonu
        sieltä ei nykyisin tule mitään mielenkiintoista katsottavaa,

kaikki naamatki tv:ssä tympii ei viitti niitäkää katella, mieluummin pidän tv:n kiinni ja kuuntelen radiosta kivoja ohjelmia tai musiikkia.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe