Puhukaa , kertokaa ,
koko päivänä en ole kuullu puhetta,
kukaan ei ole soittanu,
olenkohan vielä elossa , kysyn teiltä ?
PUHEET VÄHISSÄ !
21
162
Vastaukset
- Anonyymi
Hei, olet sinä elossa !
Älä huoli, minulle ei ole kukaan soittanut viikkoon
enkä ole tavannut ketään viikkoon,
jonka kanssa olisin voinut rupatella edes hetken.
Joskus tuntuu, että sekoaa yksinään.
Aamulla laitan telkkarin päälle hiljaiselle
aamu-uutisten aikaan,
että kuulisin ihmisten ääniä.
Juon samalla kahvia ja syön vähän aamiaista
ja luen lehden pöydän ääressä.
Sen jälkeen onkin miettiminen
miten koko päivän taas saisi kulumaan,
kun on liikuntarajoitteinen,
ei voi tukka putkella lähteä mihinkään.
Nyt on päivän paras hetki.
Pääsee nukkumaan.
Ei tarvitse tietää yksinäisyydestään mitään.
Palataan !
Huomiseen, jos Luoja suo !- Anonyymi
Huomenta,
ja kiitos helpotuksen huokaus,
sinä ainaki olet vielä hyvissä voimissa, kanssamatkustajana elämän virrassa,
meidän vanhusten ilona ja lohtuna,
olet vertaistuki palstalla,
meillä on aikapaljon samat huolet ja vaivat
on joku samassa " veneessä " matkalla samaan päämäärää,
matka voi olla vielä pitkä keikesta huolimatta,
eiköhän me kestetä pitempiki matka vielä
kun kirjoitelaan välillä tänne
ilot surut vaivat ja huolet
moikka taas joksiki aikaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Huomenta,
ja kiitos helpotuksen huokaus,
sinä ainaki olet vielä hyvissä voimissa, kanssamatkustajana elämän virrassa,
meidän vanhusten ilona ja lohtuna,
olet vertaistuki palstalla,
meillä on aikapaljon samat huolet ja vaivat
on joku samassa " veneessä " matkalla samaan päämäärää,
matka voi olla vielä pitkä keikesta huolimatta,
eiköhän me kestetä pitempiki matka vielä
kun kirjoitelaan välillä tänne
ilot surut vaivat ja huolet
moikka taas joksiki aikaa.Moikka !
Se on korkeemman kädes kauanko tässä pöllöillään vielä :)
Sydämeni on heikentynyt paljon viima aikoina.
Minulla on lähete sydäntutkimuksiin,
mutta niitä saa odottaa,
taidan kupsahtaa sitä ennen,
mutta jos niin käy niin sitten käy.
Minulla ei ole enää mitään menetettävää.
Kun ei melkein mihinkään pysty
ei näe tarkoitusta eikä merkitystä elämälleen.
Merkitystä tulee tekemisistä ja ihmisistä ympärillä.
Toisessa ketjussa kirjoitin,
että jos olisin aikaisemmin älynnyt
olisin ehkä hankkinut pienen söpön ystävällisen koiran seurakseni,
vaikka en nuorempana olisi välittänyt.
Nyt se on myöhäistä,
koska en pystyisi siitä huolehtimaan.
Robotti on minusta kauhea ajatus.
Kone.
Sekö muka korvaa ihmisen ?
Maailmasta on hävinnyt inhimillisyyden arvostus.
Ainakin iäkkäät arvostavat vielä inhimillisyyttä
ja iäkkäillä ihmisillä on kyllä vielä lämpöä ihmisiä kohtaan,
mutta nuoremmat polvet kuvittelevat,
että yhteiskunnan rahan säästämiseksi koneet korvaisivat ihmisen.
Vähänpä tietävät ja luulevat, että se kelpaa meille,
kun he ovat päättäneet,
että saa luvan kelvata.
Roboteilla korvataan hoitajat ? Ei kiitos !
Sehän on sama kuin sanoisi heinäseipäälle päivää.
Minä haluan sanoa päivää kotihoitajalle, ihmiselle,
jos siihen jamaan joudun.
Ollaanko samaa mieltä ?
- Anonyymi
Sanottasko, elävänä kuollu,
liian vähän ulkoilua, liikkumista,
ei ihme jos alkaa tuntutua elämä kuoleelta,
mitään ei tapahdu, kukaan ei käy katsomassa,
vanhuksen pitää vain jaksaa jaksaa ja jaksaa,
mielenkiintoista on nähdä oma kehitys , höh,
siis taantuma
kuinka elämänpiiri pikkuhiljaa kapenee
voimien hiipuessa,
usein olen muistellu omia vanhuksiani,
he ei valittaneet mutta kyllä heidän täytyi olla kipeitä ja uupuneita,
vaikka eivät sitä sanoneet,
näki vain kuinka he kuihtui pieneksi hennoksi hauraaksi,
maailman ihanin mummoni jotain 1800 luvn lopulla syntyneenä
hän eli jotain yli seitenkymppiseksi maalaistalon emäntänä,
muista kuinka hän vielä haurailla käsillään tiskasi astioita,
likkminen oli jo hidasta ja kivuliasta,
hän kuoli syd. vajaa toimintaan aika nopeesti loplta,
samoin oma äitini kuihtui hyvin hauraaksi,
loppuun asti puuhasteli pieniä kotihommia, tiskasi ym, pientä,
-- raskaampia siivouksia kävi siivoojat tekemässä,
kuolin päivän aamuna äitini noin klo 8 kieppeillä oli soittanu mun nuorimalle tyttärelle elämänsä viimeisen puhelun,
hän kuoli sinä aamulla pölyluutu käsessä ,
oli sinä aamuna pökrähtäny olohuoneen lattialle,
isäni löysi kun oli tullut ulkoa asioitaan sisälle,
äitini sai nopean poislähdön
tavallaan saappaat jalssa,
-- samoin isäni pääsi seisovilta jaloiltaan pois muutaman vuoden kuluttua äitini kuolemasta,
joten hartaasti toivon itselleni myös armeliasta äkki-lähtöä
sitten kun sen aika on,
olettaisin se aika ei ole enään kovinkaan kaukana,
sama syd.vajaatoimintaa sairastan kuin kaikki lähisukulaiseni,
harmi van kun tämä loppuelämä on tämmöstä ajan viettämistä ja odottelua kun voimia ei ole suurempaan liikkmiseen,
vain samoin piempää kevyttä puuhastelua jaksan kuin omat vanhempani loppu aikoinaan,
toivoisin vain itselleni hieman vilkaampaa kanssa-ihmisten seuraa
ja kontaktia,
kun nykyiset kontaktit ovat vain puhelimella seurustelua,
vanhemmillani oli sentään eläviä ihmisten kontakteja ihan loppuun asti,
nyt politikot suunittelevat ropotteja meidän hoitajiksi ja kavereiksi, nyyyyyh,
missä elävät ihmiset ovat ,
ikävä on koneitten kanssa seurustella,
kun kaikki fyysisesti rakkaat ihmiset ovat jo aikoja sitten kuoleet , pääseet ikuisen lepoon,
ikävä on nyky yhteiskunnassa avuttomien yksin elävien vanhusten loppuelämä,
aikoinaan hankin omille vanhemmilleni kotipalvelun siivoojineen ja kotisairaanhoitajaki kävi kerran viikossa äitin luona mittamassa verenpaineita samalla seurusteli ja juttelia aina noin vähintään puolitunia
hän viipyi äitini luona tai jopa tunnin,
en enään muista tarkemmin,
mutta sen aikaiset sotaveteraani vanhempani saivat parempaa vanhuspalvelua
kuin me nykyiset vanhukset yhteiskunnassamme.
anteeksi kirjoitus virheet,
ei jaksa korjata , kone on vanha ja jättää kirjaimia oma-aloiteisesti pois sori,
tuli turhan pitkä juttu ,
mutta täällä yksinäisyydessä kun ei ny paljoo oo muutakaan tekemistä
eikä puhekaveriakaan , kuin vain noi TV: ja radio,
niin kirjoittelee edes ajatuksiaan
lukee ken jaksaa,
hyvää yötä kohtalotovereille,
koitetaan nukkua vaikka nukkumineneki on nykyisin sitä sun tätä,
huomenna on varmaan parempi päivä
kirjoitellaat kuitenki kuulumisia ! - Anonyymi
Huomenta,
kaunis aamu ,
pääsiäis sunnuntai ,
Jumalanpalvelus kuuluu radiosta,
laulavat uusia virsiä tai uutta kirkollista musiikkia,
vanha ihminen ei osaa niitä ollenkaan laulaa mukana,
menneitten aikojen virret oli aivan erilaisia myös sanojen puolesta,
on aina lohdullista kuulla jumalan sanaa siis kirkollisia saarnoja ,
-- pidän enenmmän edellisten aikojen hartaasta kirkonmenoista,
joissa mies pappi pitää messun,
-- olen harras uskovainen,
en kuitenkaan pidä esm . helluntaisten tanssiesityksistä jumalanpalveluissa ollenkaan, muuten kyllä pidän heidän jumalan sanastaan kuten myls kirkollisista saarnoista,
se tanssi siis naisten heiluminen lippujen kanssa ei sovi ollenkaan jumalanpalveluksiin, se häiritsee ainaki minua pahoin,
myös häiritsee jos pappi huutaa ja riehuu jumalan sanaa puhuessaan,
pidän eniten normallisti puhuvasta vakaasta koulutetun papin saarmasta,
ihmettelen, onko noi käsillä huitojat ja kauheesti huutavat papit oikeita uskovaisia ollenkaan, sori,
mutta heidän esitys ei vakuuta jumalan sanaa , kun he huutavat ja huitovat liikaa,
raamattu ja jumalansana on arvokasta kuuneltavaa semmosenaan,
ei jumalan sanaa pidä huutaa eikä riehua siitä puhuttaessa,
--- mielipide,
jokatapauksesta Kristinusko ja kristillinen seurakunta on koko suomelle suuri lahja ja siunaus,
tietenki kaikki jumalan sanan esittäjät hyväksytään, toiveena on vain että sanaa esitettään asiallisesti huutamatta, ja ilman riehumatta,
moni ei jaksa huutamista seurata ja kuunella,
mä rakasta vakaata rauhallista totuutta ja totuuden puhumista,
kaikille luojan siunausta ja ihaa kevätpäivää.
tänään on ihana ulkoilupäiväki,
kirjotellaan taas mielipiteitä ja ajatuksia, loppuelämän vaiheista,
luojan siunaamana. - Anonyymi
Vanhempani eivät juuri valittaneet vaivojaan,
mutta he poistuivat tästä elämässä paljon alle 80 vuotiaina.
ei siinä iässä vielä kovin paljon vaivoja yleensä olekaan.
Heidän vanhempansa kuolivat vielä nuorempana.
Ei aina ehtinyt tulla sairauksia.
Onko se tämä eliniän piteneminen, joka tuo tullessaan vaivoja ja sairauksia ?
Kun tarpeeksi kauan elää elimistö ehtii rappeutua - ja muistikin.- AnonyymiUUSI
Vietin paljon aikaa lapsena mummolassa,
mun Vaari oli ehtiny käydä Ameriikassaki joskus 1899 -tai 1900 luvulla en tiedä tarkaan , siihen aikaan euroopasta ihmisiä muutti Ameriikkaan töihin, moni jäi loppuelämäkseen moni palasti suomeen taksi niin palasi om Vaariniki,
mutta hän kuoli jotain yli seitenkympisenä hänelle tuli jalkoihin kuolio siihen aikaa ei varmaan osattu semmosta vaivaa hoitaakaa, hän kuoli kiikustuoliin istuessaan siinä, mummoni kuoli myöhemmin syd.-vajaatoimintaa mustaakseni 78-tai 79 vuotiaana, ei kauaan virunu sängyssä noin viikon ehkä sitten nukkui pois, he ei valittaneet vaivojaan heillä oli vilkas työelämä takana suuren maatilan pariskunta heillä oli paljon hevosia ja lehmiä ym karjaa ja monipuolisnen maanviljelys, jopa pellava pellotoja, he myös tuotti pellava lankaa kutenmyös lampaista villa lankaa ja niistä tietenki tuotteita, meiehillä oli myös monipuolista " senaikaista teollisuutta kuten PAJA jossa tehtiin kaikenlaisia tarpeita maalaistalon elämääm, kuten hevosille ja pelloille viikatteita ja sirppejä ym mitä maalistalon kievari ammatti vaati,
ja Vaarini oli myös suutari, teki kenkiä koko kylän ihmisille ja lapsille,
olihan se aikakusi melkosta teollisuutta vaikka autoja ja polkupyöriä ei veilä suomessa juurikaan ollu olemassakaan,
tavallaan sen ajan ihmisten piti OSATA tehdä kaikenlaista siihen aikaan ei ollu tietokoneet apuna kaikki piti itse opiskella kirjastoista kirjoja lukemalla ja sitten työllään toteuttaa ne alkeelisissa oloissa maalla hevosten ja eläiten avustuksella. - AnonyymiUUSI
Ei se nykyaika ole syyllinen vaan se että silloin enne ei tunnettu sairauksia niin hyvin kuin nykään, eikä myöskään ennevanhaan tutkittu mistä mikäki vaiva jotuu, elämä oli enemmän luontaista, siis luonnon sanelemaa kuinka vanhaksi ihminen elää
oli silloinki syöpää sun muita vakavia sairauksia niitä ei vain silloin tunnettu ollenkaan,
yksi esimerkki jotain sota-ajalta tai jotain niihin aikoihin, eräski kylän ihminen oli kuollu ja kun sille oli tehty ruumiin avus niin lääkäri oli hämmästyny ja sanonu ettei ikimä ole nähny semmosta mahaa se oli olu ihan jotain mustaa mönjää, ilmeisesti joku syöpä oli peittäny koko mahan,
minunkaa mummo ja vaari ei koskaan valittaneet vaivoistaan vaikka selvästi näki että jokin vaivasi, he kuolivat tavalaan saapaat jalassa ilman suurempia hoitoja ,
muista sen aikaiset lääkkeet oli kanfferin tippoja ja valeriaajaa,
oli myös jotai hota-pulveria jota sen ajan ihmiset käytti kipu lääkkeenä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vietin paljon aikaa lapsena mummolassa,
mun Vaari oli ehtiny käydä Ameriikassaki joskus 1899 -tai 1900 luvulla en tiedä tarkaan , siihen aikaan euroopasta ihmisiä muutti Ameriikkaan töihin, moni jäi loppuelämäkseen moni palasti suomeen taksi niin palasi om Vaariniki,
mutta hän kuoli jotain yli seitenkympisenä hänelle tuli jalkoihin kuolio siihen aikaa ei varmaan osattu semmosta vaivaa hoitaakaa, hän kuoli kiikustuoliin istuessaan siinä, mummoni kuoli myöhemmin syd.-vajaatoimintaa mustaakseni 78-tai 79 vuotiaana, ei kauaan virunu sängyssä noin viikon ehkä sitten nukkui pois, he ei valittaneet vaivojaan heillä oli vilkas työelämä takana suuren maatilan pariskunta heillä oli paljon hevosia ja lehmiä ym karjaa ja monipuolisnen maanviljelys, jopa pellava pellotoja, he myös tuotti pellava lankaa kutenmyös lampaista villa lankaa ja niistä tietenki tuotteita, meiehillä oli myös monipuolista " senaikaista teollisuutta kuten PAJA jossa tehtiin kaikenlaisia tarpeita maalaistalon elämääm, kuten hevosille ja pelloille viikatteita ja sirppejä ym mitä maalistalon kievari ammatti vaati,
ja Vaarini oli myös suutari, teki kenkiä koko kylän ihmisille ja lapsille,
olihan se aikakusi melkosta teollisuutta vaikka autoja ja polkupyöriä ei veilä suomessa juurikaan ollu olemassakaan,
tavallaan sen ajan ihmisten piti OSATA tehdä kaikenlaista siihen aikaan ei ollu tietokoneet apuna kaikki piti itse opiskella kirjastoista kirjoja lukemalla ja sitten työllään toteuttaa ne alkeelisissa oloissa maalla hevosten ja eläiten avustuksella.Minullakin molemmat isovaarit kävivät Amerikassa 1900-luvun alulla, saman kylän miehiä. Tulivat yhdessä takaisin. Mummuni ei ollut koskaan nähnyt isäänsä ja oli sitten äitinsä helmoissa pelokkaana ihmetellyt "kuka tuo setä on?"
Toinen isovaarimme hylkäsi suomalaisen perheensä ja lähti yksin takaisin Amerikkaan, kuoli sinne.
- AnonyymiUUSI
Voihan olla
tämä vanhojen ihmisten yksinäisyys tuottaa vanhoja muistikuvia suomen vanhanajan historiasta,
vanhusten ikäluokka oli lapsia alkeesllisessa sota-ajan suomessa elossa on tietenki vilä jonkinverran myös ennen sotia syntyneitä,
jten meneitten aikojen muistikuviva varmasti pomppii vanhusen mieleen ja ne jotka vielä kykenee kirjoitteleen juttujaa ja muistikuivaan tuottaa varmaanki näille palstoille teksti,
tienki muistot sattaa olla aika varittyneitä pitkä sadan vuoden aikana,
mutta hauskaa viihdettä on ja kuitenki ne osittain on totta vaikkka ei ehkä tarkkoja koska muisti muistaa sen mikä on tosi tärkeää ollu ja vaikuttanu syvästi ihmisen elämään,
kuten lapsuus muistot sen ajan maalaisidyllissä,
1800-1900 oli monipuolinen maalais elämä sitä oikeaa
ihmisten elämää,
joiten jälkeläisiä me olemme. - AnonyymiUUSI
Ihan niin.elossa ollaan ja tarkastettu ettei puhelin Ole äänettömällä - ei ollut .
Eilen kävi yksi tuttu jättämässä jonkun tavaran mitä oli lainannut, ei jäänyt kahville oli kuulemma kiire , seisoi eteisessä kaksi minuuttia toinen käsi ovenkahvalla. No sainpahan edes ne minuutit nähdä eläviä ihmisiä,, olen kiitollinen. Siitäkin vähästä.
Keitin kahvit ja sen kanssa olit suklaa kakkua. Kaksi palaa. Ja hyvää oli .- AnonyymiUUSI
Minä kävin suihkussa, olihan seki työläs reissu, samalla kuuntelin kansanradiota kylppärissä, otin pienen radion mukaan kylppäriin kun olin suihkussa,
nyt keitän muutaman perunan kohta syömään voinokareen ja sipulin ,
nyt mun herätyskello piipittää että perunat on valmiina, pistän aika kellon soimaan mutten en muista ollenkaan että keittiössä kiehuu joku,
no moikka vähäksi aikaa men laittamaan syömistä valmiiksi,
jatkuu myöhemmin,,,, jutut,,, - AnonyymiUUSI
Ei minullakaa puhekavereita näy eikä kuulu, radio puhuu jotain, ihan kiva kuunnella haastattelua sieltä,
ääneen en vilä ole alkanu puhua, mutta sehän olisi yksi keino kokeilla saanko ääntä enään kulumaan jos jollekki yllättäin pitäisi jotain sanoa
söin keittämäni perunat voin kera, mutta sipuli maistui pahalle, söin silti senki,
miksi sipulit nykyisin maituu pahalle, enenvanhaan ne oli herkkua ruokapöydässä, - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minä kävin suihkussa, olihan seki työläs reissu, samalla kuuntelin kansanradiota kylppärissä, otin pienen radion mukaan kylppäriin kun olin suihkussa,
nyt keitän muutaman perunan kohta syömään voinokareen ja sipulin ,
nyt mun herätyskello piipittää että perunat on valmiina, pistän aika kellon soimaan mutten en muista ollenkaan että keittiössä kiehuu joku,
no moikka vähäksi aikaa men laittamaan syömistä valmiiksi,
jatkuu myöhemmin,,,, jutut,,,Keitin toissapäivänä perunoita ja kuumennan niitä mikrossa, tänään esim. halkaistun uunimakkaran palan kanssa, jossa sulatejuustonokareet. Perunanpalojen päällä sulatin voinokareita. Juuston päälle leikkasin ikkunalla kasvattamaani vihanneskrassia.
- AnonyymiUUSI
Mua on alkanu huolestuttamaan, kuinka nuo pärjää kun minä kuolen,
kun jälkipolviki on yli kuusikymppisiä ja lapsenlapset osa yli nelikympisiä toiset siinä huiteilla,
voin vain sanoa omalta osaltani
" elämä on lyhyt kuin lapsella paita "
ja kova ikävä poisnukkuneita rakaitani,
sillä mun elämä on jo siella taivaassa, kaikki tärkeät ihmiset siellä.
- AnonyymiUUSI
Kerroin unestani, siinä tämän päivän puheeni.
En ole tavannut ihmisiä tänään, eilen kaupassa juttelin muutaman sana jopa kaupan vartijan kanssa.
Vaihdoin ostamani tuotteen ja hän anotoi neuvoja kun kysyin.
Nyt on luova tauko, vaikka sanat eivät ole lopussa on omassa olosaa pieni taantuma.
Puhuin äsken itselleni.
Luin kirjaa ääneen, kun muuten ei leuat liiku kuin leipää järsiessä!
Rauhallista Pääsiäissunnuntaita.- AnonyymiUUSI
minäki näin paljon unia aamuyöstä, mutta nyt en muista mitä ne oli, jotain hauskaa tekemistä ne oli,
kumma kun muistaa sen että on nähny unta mutta ei muista mitä se oli, mulle käy usein niin,
- AnonyymiUUSI
Tänään lepäillen vietän pyhäpäivää...
Makaan peiton alla, ikkuna raollaan, jotta kuulisin lintujen ääniä.
Välillä silmät kiinni.
Katselen telkkua pätkittäin, melko äänettömällä, myös omia tallenteitani.
Kynttilä palaa. 🕯- AnonyymiUUSI
Kirjoitat kuin minun puuhiani. Pidän myös tuollaisesta rauhallisesta elämästä.
Telkkarista katselen kaikenlaisia ohjelmia, myös tallenteitani.
Välillä vain katson ikkunasta elämää tuolla ulkona ja mietiskelen. Rauhallista ja omanlaistani on minun elämäni.
Käyn myös ottamassa pikkusia happihyppelyjä. En toki koko aikaa vietä sisällä. On kuitenkin päiviä, jolloin olen vain sisällä. Riippuu, mikä on mielialani.
- AnonyymiUUSI
Koko ketju uusia tämän päivän kirjoituksia !
Onpa ihanan paljon luettavaa ! - AnonyymiUUSI
Yökukkuu kaikille tähän ketjuun kirjoittaneille. Luin kaiken suunnilleen puolivälistä loppuun ja sanon Teitille, että kiitos seurasta! Ihania.
Sunnuntai oli minulla aivan hiljainen, kuten muutkin päivät. Hukutan hiljaisuuttani radiolla, televisiolla ja kaikkein eniten läppärillä, joka miltei koko päivän sylissäni tässä lepotuolissa. Netistä on kivaa ja antoisaa kurkkia katsomaan milloin mitäkin mieleen juolahtaa, tutkin sitä ja tätä, vaikken millään tiedoilla mittään teekään. - Hyvää aamuyötä kaikille! Nyt meikä menee petiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 263038
- 681487
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa761073Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää140998- 45921
- 61882
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.45858Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe171842- 42826
Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis135746