HS:ssa oli asiaa koskeva juttu. Valitettavasti vain tilaajille, joten sain kaapattua siitä vain tämän:
"Vanheneminen vakituisen puolison kanssa kuulostaa turvalliselta. Mutta kiinteässä parisuhteessa tai avioliitossa eläminen voikin lisätä muistisairauden riskiä, väittää yhdysvaltalainen tutkimus.
Tulosta voi pitää yllättävänä, kun muistaa, että useat aiemmat tutkimukset ovat pikemmin osoittaneet avioliittoon liittyvän terveydellisiä hyötyjä."
Tuo kuitenkin taitaa sisältää kaiken oleellisen artikkelin sisällöstä.
Kiinnostuin siitä siksi, koska ilman mitään tutkimuksiakin olen ollut tuota mieltä jo pitkään.
Mahdollisesti artikkelissa yritetään selvittää ilmiön synnyt syvät, mutta minulla minun (mun) mutu perustuu ihan vain siihen mitä ympärilläni olen nähnyt.
En tiedä, onko tuttavapiirini jotenkin poikkeuksellinen, mutta kaikilla tuntemillani aviopareilla on eräs yhteinen piirre: puolisot ovat jatkuvasti ampumassa alas toinen toisensa tulevaisuudensuunnitelmia, juuri sellaisia haaveiksi leimattavia, jotka elähdyttävät nuoria ja pitävät vanhan pirteänä, jos osaa - ja saa - pitää niistä kiinni.
Näkemykselleni antaa merkitystä omat kokemukseni.
Olen tehnyt avioeroni jälkeen melkoisen karriäärin erilaisia temppuja, kuten laittanut moottoripyörän ja ajellut sillä pitkin ja poikin Eurooppaa, opiskellut 3 uutta kieltä, vaihtanut nuoruudessani opettelemani pianohaitarin näppäinhaitariin, opiskellut viulunsoittoa aivan alkeistä lähtien, purjeveneenkin laitoin ja tein monena kesänä pitkiä meripurjehduksia, hankittuani kipparin paperit jne.
Lentolupakirja olisi ollut seuraavana listalla, mutta se rupesi jo itsestäni tuntumaan haihattelulta, jota nuo edellämainitut eivät olleet, koskapa joka ikinen niistä toteutui.
Mutta juuri tuollaisiin asioihin mainitsemani aviosiipat näyttävät puuttuvan. Tietysti keskinäinen nälviminen on molemminpuolista, kerron vain miehen näkökulman.
Mietinpä vain millainen taivaan lahja oikeaan aikaan sattunut avioero minulle oli; sen jälkeen olin vapaa, ja onneksi osasin käyttää vapauteni muuhun kuin uuden kiviriipan etsimiseen.
Olen 84 v. ja meneillään on vielä projekti joka toteutuu istuma- ja aivotyönä tietokoneen äärellä, jos on toteutuakseen.
Mutta vain vapaus on antanut siihenkin projektiin avaimet.
Hyvää kevättä ! :)
Dementia ja avioliitto
20
249
Vastaukset
- Anonyymi
Noita asioita voi tehdä vaimon kanssa.
- Anonyymi
Hei JU1PP1
Tuo on just sitä mitä minä olen puhunut ja tehnyt.
Leskeys on antanut vapauden.
Hyvä liitto, mutta olisiko se kaikki nämä kymmenet vuodet säilynyt sellaisena, sitä ei kukaan tiedä, mutta minä tiedän, olen vapaa, olen ollut itsellinen ja omavarainen, eli ei ruokittavia, eikä ruokkijoita. Hyvälle puolisolle ei olisi ollut edes viisasta etsiä korvaajaa.
Ei sellaisia ole, kaikki hyvät ovat joko yksin, tai varattuja.
En tässä ala luettelemaan mitä olen tehnyt, kerron vain, että mikään ei ole rajana. Yritän ainakin, ellen selviä, se jää sitten kokematta.
Hyvä itsetunto ja utelias, huumorintajuinen, unelmia ja mielikuvia harrastava, niissä elävä ja kokeileva persoona, sitä se on.
Yläfemma samankaltaisuudelle!
Jatka unelmaasi, tee tosi siitä, niin olemme samalla viivalla.???? - Anonyymi
monet hesarin toimittajat ovat kun dementiassa ja aviolitossa
- Anonyymi
Ei sitten muuta ,kuin sääntö, että viimeistään nelikymppisenä kantsii erota. Ei haittaa mitään ,jos lapsukaisista tule mielenterveys sairaita, kun katselevat eron riitoja ja ramppaavat kahden kodin väliä. Bravoo ap!
- Anonyymi
Isän ja äitin pitää saada toteuttaa itseään, lapsista viis!!!
- Anonyymi
Parempi erota, kuin riidellä lasten kuullen!
Siitä ne mielenterveyden häiriöt ehkä syntyvätkin?
Hyvät liitot kestävät!
Huonoilla ei ole mitään merkitystä, vaikka kestävät 60 vuotta!
Siinä sitä onkin kestettävää, kun toinen saa hallita ja määrätä mitä teet ja mistä ent missään taoaujsessa saa kiinnostua.
Älä lue lehtiä, ne valehtelevat!, huutaa ukko nurkassa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parempi erota, kuin riidellä lasten kuullen!
Siitä ne mielenterveyden häiriöt ehkä syntyvätkin?
Hyvät liitot kestävät!
Huonoilla ei ole mitään merkitystä, vaikka kestävät 60 vuotta!
Siinä sitä onkin kestettävää, kun toinen saa hallita ja määrätä mitä teet ja mistä ent missään taoaujsessa saa kiinnostua.
Älä lue lehtiä, ne valehtelevat!, huutaa ukko nurkassa!muistan kun palstan pskasakki hörisi kaksi vuotta täällä koronaa
kunsitäpskaa oli lehdissä ja ylessä en katsonut mitään
- Anonyymi
Pitää käydä aikanaan vieraissa, piristää kummasti ummehtunutta liittoa.
- Anonyymi
Täytyy pitää huoli, ettei liitto ummehdu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy pitää huoli, ettei liitto ummehdu.
Melkoisen kypsien aikuisten kommentteja!
Aluksi nyt viittaan näihin kahteen tässä aiemmin tänään kirjoitettuja.
Ei mikään ihme, että täällä kysellään vanhasta seksistä?????
Harmittaa kehíttymättömyys ja normaali suhtautuminen asioihin,
tämä on todella uudelleen lapseksi tulleiden juttuja kokoava sivusto, jossa on asiaa, mutt sitten näitä ikuisten lapsien kommentteja! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkoisen kypsien aikuisten kommentteja!
Aluksi nyt viittaan näihin kahteen tässä aiemmin tänään kirjoitettuja.
Ei mikään ihme, että täällä kysellään vanhasta seksistä?????
Harmittaa kehíttymättömyys ja normaali suhtautuminen asioihin,
tämä on todella uudelleen lapseksi tulleiden juttuja kokoava sivusto, jossa on asiaa, mutt sitten näitä ikuisten lapsien kommentteja!meillähän on tämä hienosteiljoiden kerho tekopyhän tapaisia tätejä
täällä voi niitäkin katsoa vilttuilun lomassa
eräs tapa vilttuilla suomalaisille on valita primitiiviset kohteet
kuten mämmi ja akankanto ja korostaa niiden kulttuurimerkitystä
kansan luonteena ja korosaa Suomea maailman onneli simpana maana
joka on lähinnä ivaa
pikkuhullujen onnellisuutta kun asuvat sivussa mämmeineen
- Anonyymi
pönttölauma väänsi kuin pöntöllä täällä koronaa parivuotta ja hallituksen sitä kiurin tätä ja rokutus tota
korona oli oleellisesti ohi huhti- toukokuussa 2020 ja panin kaikki siään
tuotta viidessä vuodessa nyt yli 400 prosenttia ei koskaan ole ollut sellaista
kautta
en pskaakaan seurannut koronakeskustelua enkä pönttölauman jaaritteula täällä
sen tein että en ottanut ensirokotusta heti kun ostivat väärää laatua
ja yrittivät työntää sitä vanhempiin ikäluokkiin kun niiden kuolemisista
ei ole väliä, odottelin että annos vanhenee ja niiden on heitettävä pskat mäkeen
ja sitten vasta otin ensirokotteen muuta en seurannu pönttöhosumisesta koronan kanssa
hölö pois pskauutiset jne se on osaamista että erottaa ne- Anonyymi
Kuinka rokotus nyt tuli mieleesi?
Ei nyt rokoteta, tässä aloituksessa ol yhden miehen tarinaa ja kerrontaa elämästä, ei koronasta!
- Anonyymi
Riippuu ehkä vähän avioliitosta millainen avioliitto altistaa dementialle.
Onko avioliitto eheä vai toista arvostava vai risainen ja toista mollaava. - Anonyymi
Oikeassa on aloittaja. Kiinteä parisuhde voi lisätä dementian riskiä.
Siksi kannattaa liikkua myös muiden ihmisten parissa. Hyvät mahdollisuudet tähän antaa tanssi. Tansseihin ei kuitenkaan auta mennä sen höntin puolison kanssa. - Anonyymi
Tansseissa tdapaa tosiaan paljon virikekanoja.
- Anonyymi
Tansseissa saa ihan luvalla nojailla vieraaseen daamiin.
ja tietenkin usrospuoliseenkin, se toinen puoli.
Oliko tuo virikekana muka pilkkaamista,
et osunut,
se on kirjoittajan itselleen kehttäämä vertaus.
Huippu oivallus kun syö minua ravinnokseen.
- Anonyymi
Tapasin eräässä hoitopaikassa avioparin
joilla oli huomattava ikäero,
Vaimo yli 10 vuotta miestä nuorempi,
mutta hänellä oli vaikea muistiongelma.
Lapset olivat huomanneet, että äiti ei tee kotona mitään
komentaa vain isää passamaan .
Kun se oli hankaa, isä liikkui huonosti, eikä hänekään voinitisa kummoinen.
Äiti oli siis hoitolaitoksessa.
Isän kanssa he soittelivat toisillee,
isä osasi itse soittaa, mutta äiti tarvtsi apua puhelun valintaan.
Satuin paikalle kun he tapasivat noin kuukauden
erossa olon jälkeen.
Äiti kysyi kuka tuo mies on, mutta kun mies puhui hän muisdti äänen ja tunnisti äänen perusteella.
Kuinka hän ei muistanut miehensä kasvoja,
mutta tunnisti äänen?
Johtui ilmeisesti siitä, että he olivat jutelleet puhelimessa tuon erossa olonsa aikana.
Onko kellään mielikuvia tai tietoja vastaavista tapahtumista.
Sen tiedän, että muistisasiras vaimo terrorisoi miehensä elämää kun he olivat kokona kaksin.
Lastnenmukaan se oli jatkunut jo vuosia, siitä asti, kun äiti jäi eläkkelle. - Anonyymi
Muistisairaus ilmenee ihmisillä eri tavoin. On ihan tavallista, että kasvoja ei tunnista, mutta ääni on tuttu. Tänään voi muistisairas läheisesi tuntea sinut ja huomenna taas ei. Olotila vaihtelee päivittäin. On ns kirkkaita hyviä päiviä/ hetkiä ja sitten taas päinvastoin.
Lukekaa , tietoa löytyy netistä valtavasti.- Anonyymi
muistisairaus muuttaa peroonallisuuden
ihmisestä tulee joko arka, tai ahdistunut
tai suuttuu pienestäkin asiasta.
on tulisia ja tuppisuita, sanoi vanhuksia laitoksessa hoitava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1422453Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1101067Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743