Hei! Olisiko kokemuksia styroxin tai Finnfoamin sijasta Leca-soralla tehdystä routaeristyksestä? Tuntuu, että se olisi helpompaa, kun hiekan ei tarvitsisi olla tarkkaan siloiteltu ja pilarien ympärille se asettuisi luonnostaan. Taitaa olla kalliimpi kuin nämä muut?
Pitäisi pian valita perustustapa kesämökkiin, jota ei talvella käytetä kuin satunnaisesti. Eli olisi ilman peruslämpöä välillä kylmillään. Haluaisin tuulettuvat rakenteet, jolloin pilarit olisi ykkösvaihtoehto. Hirsi 120 mm ilman lisäeristyksiä, MS -ikkunat jne.
pilariperustuksen routaeristys
9
5452
Vastaukset
- Jocu_
Minun suurehko mökkini seisoo pilariperustalla kuivahkolla mäellä, ilman mitään routaeristeitä. Hyvin tuo on paikallaan pysynyt liki 15 vuotta.
- laitoin
yhden 50mm 100*120cm routalevyn aina yhden tolpan kohdalle, eli keskelle levyä harkonkokoinen reikä. Maaperä ei routivaa soraa. Ohjeet ja laskut suosittivat jopa 180cm ulottuva eristys ympäriinsä...
- reiska
laitoin kirjoitti:
yhden 50mm 100*120cm routalevyn aina yhden tolpan kohdalle, eli keskelle levyä harkonkokoinen reikä. Maaperä ei routivaa soraa. Ohjeet ja laskut suosittivat jopa 180cm ulottuva eristys ympäriinsä...
Miksi teit reiän routalevyyn? Itse olen laittanut 3 sentin finnfoamia (n. 80x80cm) pilarianturoiden alle hyvällä menestyksellä.
- Jocu_
laitoin kirjoitti:
Jos vetisellä paikalla ei tee monttuja liki 2 metrin syvyisiksi, ei styrox hirmuisesti auta. Pitkä pakkasjakso jäädyttää maan syvältäkin.
Kuivat mäet ovat hyviä rakennuspaikkoja. Mökkini ulkorakennus on perustettu alle metrin syvyiseen monttuun, mutta hyvin se pysyy paikallaan. - laittaa
reiska kirjoitti:
Miksi teit reiän routalevyyn? Itse olen laittanut 3 sentin finnfoamia (n. 80x80cm) pilarianturoiden alle hyvällä menestyksellä.
styroksin anturan alle ja toiset päälle, eli silloin tarvitaan harkonkokoinen reikä. Asennustapa riippuu maaperästä, paikasta ja kuunkierrosta...:)
- Juuno
laitoin kirjoitti:
tuossa käy. Jos suositukset ovat 180 cm ja sinä laitat 25 cm, ei päätä palella. Joka tapauksessa tuo levy oli tuhlausta, koska sillä ei ole minkään valtakunnan merkitystä.
En suosittele muiden kokeiltavaksi. - oikein
Juuno kirjoitti:
tuossa käy. Jos suositukset ovat 180 cm ja sinä laitat 25 cm, ei päätä palella. Joka tapauksessa tuo levy oli tuhlausta, koska sillä ei ole minkään valtakunnan merkitystä.
En suosittele muiden kokeiltavaksi.vaan harkon koko 24cm*24cm, joten reunoille jää kahdelle sivulle 48cm ja kahdelle 38cm.Pointti on se että maaperä on routimatatonta soraa/hiekkaa ja vesikään ei pääse kiusaamaan, joten routaeristykset tehdään paikan mukaan. Se suositus 180cm on styroksin valmistajan nettisivun laskurin mukaan joka suosittelee ja siihenkään ei ihan kaikki parametrejä voi syöttää alkutiedoiksi. Anyway, kukin tekee tavallaan.
Alkuperäisen kysyjän kysymykseen vastauksena että ihan hyvä idea, kannattaa vaan laskea tarve ja katsoa kuinka paljon tullee hinnaksi. Ainakin olisi helppo levitellä joka paikkaan tarvitta määrä.
- näinki
Eikö helpoin ole tehdä tasanen kakku jonka päälle pilarit
- HannuL
Kiitos kaikille. Leca on varmaan hyvä, mutta hintaa tulee enemmän kuin Finnfoamilla tai vastaavalla. Lecan eristevahvuus taitanee olla vähintään 200 mm ja 1000 litran suursäkki maksaa noin 90 e, joten neliökustannus olisi 18 eur. Työajan säästöä ehkä tulisi, mutta pienessä rakennuksessa ei ehkä merkittävästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358