Vanhus on harmaa möykky

Anonyymi-ap

Olen tässä pohtinut sitä, miten ihminen menettää miehenä tai naisena olemisen tullessaan vanhaksi. Olen itse 62-vuotias. Kun käytetään sanoja mies tai nainen, kuulija automaattisesti alkaa ajatella aktiivista, terävää ja viriiliä henkilöä, joka on elämänsä kukoistuskaudessa. Sellaista, joka vahvasti edustaa maskuliinisuutta ja feminiinisyyttä.

Vähitellen ihminen menettää maskuliinisuutensa tai feminiinisyytensä. Vanhan miehen testosteronituotanto loppuu eikä vanha nainen ole enää synnyttäjä eikä lasten kasvattaja. Silloin ihmistä ei enää nähdä sukupuolensa edustajana, vaan hänestä tulee vanhus.

Vanhus on sukupuolineutraali yleisnimitys parhaan ikänsä ohittaneelle henkilölle. Siinä vaiheessa hän on vain kumarassa kulkeva, harmaisiin pukeutuva, huomiota herättämätön, hiljainen sukupuoleton harmaa möykky.

Ei vanhana enää olla jykeviä, bodattuja, tai triathlonistisia toimitusjohtajia eikä seksuaalisesti kiihottavia jakkupukuisia osastopäällikköjä. Rusinoita, sitä me olemme. Ja te.

47

570

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Höpöhöpö!

• Anonyymi

Totta tavallaan. Sen huomaa kun mm. puhelinoperaattorin tai sähkösopimuksen myyjä soittaa ja tarjoaa uutta sopimusta, kohdellaan kuin puolijauhoista. Näkevät syntymä-ajan asiakastiedoistaan.
      Tarkempia kysymyksiä esittäessä koskien hintaa ja muuta, vastaukset ovat hyvin alentuvia, ylimielisiä, ja jos ei heti ole valmis tilaamaan jatkoa, kiukku alkaa kuulua myyjän puheessa.
      Itse kilpailutan sähköni ja vertailen hintoja, myös perusmaksun. Sama puhelinoperaatorilla. Olen ehkä vanheneva mutta en pösilö, osaan hoitaa asiani, ja osaan käyttää nettiä. Osaan myös soittaa ja puhelimessa hoitaa asioita, olen tehnyt sitä työksenikin niin miksi en osaisi edelleen.
      En myöskään ota mitään maksullisia lisäpalveluja mitä en tarvitse, vaikka niitä aina tyrkytetään vedoten milloin mihinkin ilmaston lämpenemiseen, tai kotimaisuuteen.

• Anonyymi

Juuri näin! Kun minulle soittaa puhelinmyyjä DNA: lta, tapaan yleensä pistää jauhot kurkkuun. Alan esittää Elisan puhelinmyyjää ja markkinoin Elisan sopimuksia. Siinä vaiheessa lyödään yleensä aina luuri kiinni. Minulle ei vittuilla. Ap.

• Anonyymi

Aloittajalla on eeerittäin ahdas ajatusmuoalima. Kannattiko se esittää julkisesti? Iäkkäät(kin) ihmiset ovat yksilöitä, omanlaisiaan persoonoita ja toiset ovat viriileitä vielä vanhanakin. Ja jos eivät ole seksuaalisesti, niin jotenkin muuten vaikka sitten.

Ja jos eivät ole, niin mitä hlvt:ä asia kuuluu aloittajalle sen enempää kuin kenellekään muullekaan. Jospa hoitelisit vain oman osasi, oletan että siinä on enemmän kuin tarpeeksi.

• Anonyymi

Näköjään osui ja upposi!
        Entosin ole aloittaja ja olen jo vanhempikin, käyn töissä edelleen, mutta tottahan tuo turisi. Kyllä niitä vaivoja ja kolotuksia tulee ja jos ei muuten, niin ne vanhat, nuorena saadut kolhut, alkaa muistuttamaan olemassaolostaan. Mistä lie sekin johtuu? Rupsahtaahan sitä väkisin, kaikkihan me vanhetaan eikä kukaan oikeasti ole ikiliikkuja vaikka kuinka liikkuu. Sitä ei vain itse huomaa, kun vauhti muuttuu hitaammaksi. En ymmärrä, miksi vedit noin herneet nenään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näköjään osui ja upposi!
        Entosin ole aloittaja ja olen jo vanhempikin, käyn töissä edelleen, mutta tottahan tuo turisi. Kyllä niitä vaivoja ja kolotuksia tulee ja jos ei muuten, niin ne vanhat, nuorena saadut kolhut, alkaa muistuttamaan olemassaolostaan. Mistä lie sekin johtuu? Rupsahtaahan sitä väkisin, kaikkihan me vanhetaan eikä kukaan oikeasti ole ikiliikkuja vaikka kuinka liikkuu. Sitä ei vain itse huomaa, kun vauhti muuttuu hitaammaksi. En ymmärrä, miksi vedit noin herneet nenään?

Mikä "osui ja upposi" ? Jo pelkästään aloittajan otsikko on 'oikea inhimillisyyden ilosanoma'. Jos hän näkee iäkkäät ihmiset harmaina möykkyinä, niiin hänellä on ongelma, ei iäkkäillä ihmisillä. Fyysiset vaivat ja rupsahtaminen eivät tee kenestäkään möykkyä. Terv. ikiliikkuja tai ainakin iätön liikkuja.

• Anonyymi

Vuosi on lopulta aika lyhyt ajanjakso ihmiselämässä (365 vrk) Jos ihminen elää nykyisin esimerkiksi 90 vuotiaaksi se on melko korkea ikä jos sitä verrataan esim. pronssikaudella, 2500 vuotta sitten eläneiden ihmisten keskimääräiseen elinikään joka tutkimusten mukaan oli tuolloin noin 30 vuotta. Nykyisellään 90 vuotias on elänyt 3 kertaa pidempään mitä esi-isät pronssikaudella. Miltä se tuntuisi jos nykyäänkin ihmisten keskimääräinen elinajan odote olisi vain 30 vuotta?

• Anonyymi

On yksilöllisiä eroja.
      Miehen kunto kattaa kaikia toimintoja.
      Ensin heikkenee lähimuisti.

• Anonyymi

alotuksentekijä on vielä nuori,
      kuhan alkaa olla ysikymppinen sitten voi alkaa olettaa olevansa jo pikkusen harmaantunu ukkeli,
      jotkut vielä ysikympisenäki ovat vielä niin pirteitä ettei uskois ysikymppiseksi.

• Anonyymi

Pirteä voi olla, pää toimii, mutta kyllä ysikymppisen fyysinen kunto on pääsääntöisesti heikko. Joku harva voi olla liikkuvainen, mutta tuossa iässä se romahdus tulee äkkiä.

• Anonyymi

Kyllä jo 50+++ vuotiaitakin joskus vähätellään.
      Ja kyllä, tunnen olevani se harmaa kumara möykky. Olenkin sellainen, mutta mitäpä siitä onhan tuota ikääkin 66-v.

• Anonyymi

On totta että ikäihmisestä pelkän iän perusteella jotkut asiakaspalvelijat päättelevät että ei ymmärrä. Johtunee siitä että perheessä on nuhjaantunut tai flegmaattinen, itsestään huolehtimaton mummu tai pappa. Jos minun lapseni olisivat markkinoimassa palveluja, eivät todellakaan suhtautuisi 60-70 vuotiaisiin siten että nämä eivät ymmärrä. Pitää vain ymmärtää että kaikki eivät ymmärrä. Olen joutunut kusetetuksi jossakin kaupanteossa, harvoin mutta aina se harmittaa paljon.
      Mutta noin muuten naisena oloni ei ole loppunut. Mieli on sama, se ei vanhene. Kroppaa voi monella tavalla pitää kunnossa. Ennalta ehkäisy ja omatoiminen hoito ovat etusijalla.

• En kyllä koe olevani harmaa möykky. Ehkä tässä arvomaailma on muissa asioissa kuin feminiinisyydessä tai maskuliinisuudessa. Itse koen eläväni hyvää aikaa eläkkeellä ollessani. Terveyttä riittävästi, läheisiä ympärillä. Elämäntapahtumia,m kulttuuria ja viihdettä. Runkona arjen rutiinit.
      Olen ihminen, näkevä ja kokeva. Viriiliys ei ole päällimmäisenä mielessä.

• Anonyymi

60+ ikänenkö vanhus? Älä hupata. Vielä 7-kymppisetkin ovat suhteellisen hyväkuntoisia, virkeitä ja nauttivat elämästään. Minulla on monta ystävää jotka ovat jo yli 70 ja heidän kanssaan käydää aamulenkillä yhdistettynä aamukahvitteluun jossain kivassa paikassa, käydään illanistujaisissa ja jopa bilettämässä, pelataan porukalla lautapeleja ja laitetaan yhdessä hyväää ruokaa.

Huomenna lähdetään isommalla porukalla naapurikaupungin teatteriin ja reilun viikon päästä toiseen suuntaan konserttiin. Ikä ei ole este millekään, asenne on!

• Anonyymi

81v ikäpaalun jälkeen alkoivat ikävät puolet tulemaan esiin.
      Fyysisen kunnon hiipuminen vahdittui. Painoni laski vaudilla. 75v ikäisenä 86kg. 81v ikäisenä 77kg. Romahduksesta rasvan osuus 16,7% -> 10,8%. Läskikään ei ole ikuista! 77v ikäisen vaimoni aktiivisuus heikkeni nopeasti.
      Johan tämä koettelee elämänhalua.

• Anonyymi

Metusalem on Raamatussa mainituista henkilöistä pitkäikäisin ja näin ollen Raamatun mukaan maailman historian vanhin mies. Hän eli Raamatun mukaan 969 vuotta.
      Raamatussa mainitaan myös muita pitkään eläneitä.
      Jared 962 vuotta.
      Nooa 950 vuotta.

• Anonyymi

Toiset on sellaisia ”ikuisen nuoruuden” tavottelijoita. Ikäkriisin koin n. vuosi sitten syöpää sairastaessani, kun hoidoista puhuttiin ja sanottiin; kun on tota ikääkin jo. Tunsin itseni vanhaksi. Nyt, kun täytin 70v. ikäkriisi häipyi, kun ei mitään ihmeellistä tapahtunutkaan.

Muuten olen kyllä jo vanha!

• Anonyymi

Höpön höpön. Sokeako olet? Minä ainakin nään nais- tai mies ihmisen ikään katsomatta, enkä mitään harmaata möykkyä on hän sitten kumara tai ei.

• Anonyymi

Itse olen 59 enkä kyllä tunne itseäni läheskään vanhukseksi. Tiedostan kyllä ikäni ja työssäni joudun aika paljon tekemisiin sairauksien yms kanssa.

Itse tuntuu jopa pojumaiselta. "Taistelen" Itse aikaa vastaan olemalla aktiivinen. Kävelen joka päivä 4-25 km ja pyöräilen ympäri vuoden.

Jostain syystä olen heikkona vanhempiin naisiin. Seksikumppanini ovat pääasiassa 65-80 vuotiaita naisia. Kaikki ovat olleet hyväkuntoisia ja täydessä "seurustelukunnossa". Joskus vähän liukkaria.
      Monilla ikäneidoilla on useampikin rakastaja.
      Näitä naisia yhdistää aktiivisuus muutenkin elämässä, eikä heillä ole paljoa ylipainoa.

Olen tosi huolissani nykynuorien tulevaisuudesta. Ylipaino aiheuttaa valtavia terveysongelmia eikä mt-ongelmiakaan pidä väheksyä. Siis ylipainosta seuraavia.

• Anonyymi

”Seksikumppanit!” Seksi loppui neljäkymppisenä. Miten se nyt niin menikään? Kolmevuosikymmentä sitten. Olin silloin naimisissakin, mutta inhosin jo ajatustakin seksistä ns. mieheni kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”Seksikumppanit!” Seksi loppui neljäkymppisenä. Miten se nyt niin menikään? Kolmevuosikymmentä sitten. Olin silloin naimisissakin, mutta inhosin jo ajatustakin seksistä ns. mieheni kanssa.

Etkö sen koommin ole harrastanut? Olen monesti miettinyt miksi kaikille ei maistu.

Minun yksi salarakas on 76v rouva naapurustosta. Hänen mies ei enää pysty. Hänellekin käy koska vaan jos kysyn.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etkö sen koommin ole harrastanut? Olen monesti miettinyt miksi kaikille ei maistu.

Minun yksi salarakas on 76v rouva naapurustosta. Hänen mies ei enää pysty. Hänellekin käy koska vaan jos kysyn.

En ole ”harrastanut” en. En ole hyvä ihmistuntija ja olen tavannut vain vääriä ihmisiä ja pettynyt. Olen sitten antanut olla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole ”harrastanut” en. En ole hyvä ihmistuntija ja olen tavannut vain vääriä ihmisiä ja pettynyt. Olen sitten antanut olla.

Joo mun ex ei tykännyt kun puhuin harrastamisesta. Mulle se kyllä on oikeastaan harrastus. Harrastan sitä eri ihmisten kanssa, eikä se vaadi mitään tunnesiteitä.
        Ainoa ettei nainen ole kovin lihava tai miehekäs.
        Olen ollut myös apumiehenä pariskunnilla ja olen itsekin aisurihenkinen, eli nainen voi tavata muitakin.

• Anonyymi

Kuka elää mitenkin "vanhuuttaan" ja kuinka aktiivinen ja pitääkö terveydestään ja kunnostaan huolta vai tyytyykö vain liukumaan kiihtyvää vauhtia hautaan?
      Tietenkin terveys sanelee asioita aina enemmän kun ikää karttuu.

• Anonyymi

alottajalle :

lapset lapset
      te kuuskymppiset olette meidän 80+ -90+ v lapsia,
      EIPÄS nyt harmmaannuta vielä
      me äidit ja isät tällä koitetaan teitä siellä vielä kannutaa, pitäkää yleiskunto hyvänä liikkukaa käykää lenkillä niin meki teidän vanhemmat tehtiin ja siksi elämä kantaa näin vanhaksi, ehkä me nähdään vielä 100 vuotis päiväki, te tulette sitten kahville meitä tervehtimään,
      EIKÖS VAAN

terveisin sinun vanha äitisi ja isäki tuossa vielä hymyilee,

pidä huolta itsestäsi terveydestä, muista , äitisi on patistanu siuna liikkumaan pysyt paremmin terveenä LIIKE ON LÄÄKE muista se !
      Mukavaa vappua sinulle alottaja tv vanha äitisi. heh,

• Anonyymi

Toi on toi naurettava ”lääke”! Olen liikkunut koko ikäni, sekä ruumiillisessa työssä, että vapaa-aikana. Ei se ole mitään auttanut. Nyt seitsemänkymppisenä kuljen rollaattori apunani. Jonninjoutava vale; ”liike on lääke”😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toi on toi naurettava ”lääke”! Olen liikkunut koko ikäni, sekä ruumiillisessa työssä, että vapaa-aikana. Ei se ole mitään auttanut. Nyt seitsemänkymppisenä kuljen rollaattori apunani. Jonninjoutava vale; ”liike on lääke”😂

Ei ollenkaan naurettaa!
        Verenpaineet, sokerit, kolestrolit. Ainakin noihin voi vaikuttaa sopivalla kuormituksella harrastetulla liikunnalla.
        On omakohtainen kokemus.
        6-kymppisenä aloitettu viikottainen 5 x 2 tuntia lihaskuntotreeniä syketasolla 70% maksimista > yksittäisiin maksimisykkeisiin sekä palautusten mitoittaminen tuolla perusteella vapautti minut puolessa vuodessa verenpainelääkityksestä.
        Paasto- ja pitkä sokeri olivat viitearvoissa eikä kolestroli ollut stattiinien tarpeessa.
        Helpoimmin se näkyi leposykkeen laskuna +80 -> hieman alle 6-kympin.
        Paino ei tippunut yhtään mutta vyötärö oheni 6 - 7cm.
        Nyt parikymmentä vuotta myöhemmin on myönnettävä painon laskeneen yli 10 kiloa.
        Osa rasvaa ja osa, valitettavasti lihasta.
        Minulle liike oli hämmästyttävän tehokas lääke. Taustalla toki pentuna haja-asutusalueen köyhän työläistorpan työt. Ulkoharrastukset ja koulumatkat metsän kautta kulkien.
        77 vuotisen vaimon terveydentila asetti muutama kuukaus sitten stopin aviollisten velvollisuuksien täyttämiselle.
        Kuutena päivänä salilla mutta varsinaiset nostolavatreenit on täytynyt unohtaa.
        Koivet, pakarat, selkä ja vatsa ovat hyvinvoinnin kannalta tärkeitä.
        Viikkorytmitys on suunniteltava ja edelleen palautukset sykkeen mukaan.
        Miten moni tämän mahdollisista lukijoista tietää oman oikean maksimisykkeen?
        Liikunnan suhteellinen kuormitus ( verrattuna oikeaan sykemaksimiin ), rupeaminen kesto ja esiintyvyys. Ne ratkaisevat. Liikkuvuuden ja kehonhallinnan ylläpitäminen ei vaadi mitään salia.
        Ns. hyötyliikkujat tuskin harrastavat sitä hyötyä läpi vuoden riittävän usein ja pitkään, että sen varaan voi laskea kaiken. Hiivatin hyvä kenellä sellainen hyötymahdollisuus on.
        Kävelyllään kehujien pitäisi seurata omaa kuormittumistaan tuolla syke / oikea maksimi suhteella.
        Kävin tänään kuormittamassa koipia vaakahackissa, 5 x 10 toistoa ja siihen päälle selkään putkivempeleessä jonka lopussa on reidetkin mukana.
        Huomenna on vuorossa ojentelut.
        Jos pitäisi harventaa kertoja niin se vaatisi oman suunnittelunsa ettei hauraan vanhuksen lihasryhmien palautuminen treenikeikosta jäisi liian lyhyiksi.
        Uni ja sapuska maistuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se liike on jonkunsortin lääke, vaikuttaa myös mielialaan. Eikä se tarkoita, että pitäisi treenata kuntosalilla säännöllisesti vaan että ylipäätään liikkuu; kävelee ennemmin kuin istuu autossa, ainakin lyhyet matkat . Naapurissani asuu parikin rollaattorilla liikkuvaa ja kyllä he ulkoilevat sen minkä pystyvät, voisivat tosin olla sisälläkin nyhjöttämässä mutta eivätpä ole.

Itsellä on tosi kivuliaat nivelvaivat, silti liikun koska vaivat helpottuvat kun liikkuu; nivelet voitelevat itse itseään.

Jännä joka tapauksessa,jos olet pitänyt huolta kunnostasi ja harrastanut liikuntaa ja nyt olet rollaattorikunnossa, onhan siihen jokin selitys. Ja missä kunnossa olisit, ellet olisi liikkunut lainkaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se liike on jonkunsortin lääke, vaikuttaa myös mielialaan. Eikä se tarkoita, että pitäisi treenata kuntosalilla säännöllisesti vaan että ylipäätään liikkuu; kävelee ennemmin kuin istuu autossa, ainakin lyhyet matkat . Naapurissani asuu parikin rollaattorilla liikkuvaa ja kyllä he ulkoilevat sen minkä pystyvät, voisivat tosin olla sisälläkin nyhjöttämässä mutta eivätpä ole.

Itsellä on tosi kivuliaat nivelvaivat, silti liikun koska vaivat helpottuvat kun liikkuu; nivelet voitelevat itse itseään.

Jännä joka tapauksessa,jos olet pitänyt huolta kunnostasi ja harrastanut liikuntaa ja nyt olet rollaattorikunnossa, onhan siihen jokin selitys. Ja missä kunnossa olisit, ellet olisi liikkunut lainkaan?

Ei se ”liike on lääke” ole mikään takuu mistään! Se on yksi hokema muiden hokemien joukossa.
        Aikoinaan, kun tehtiin erilaisia liikuntatestejä ja liikuntakyselyjä, niin vastaus oli, että liikuin liian aktiivisesti. Vähempikin olisi tulosten mukaan riittänyt.
        Nyt liikun rollaattorilla aivoinfarktin ja syövän jälkeen. Että ei se ”liike on lääke” ole edelleenkään mikään takuu mistään!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole "jonninjoutava" todellakaan. Liikkeessä et pysy muuta kuin ... l i i k k u m a l l a .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se ”liike on lääke” ole mikään takuu mistään! Se on yksi hokema muiden hokemien joukossa.
        Aikoinaan, kun tehtiin erilaisia liikuntatestejä ja liikuntakyselyjä, niin vastaus oli, että liikuin liian aktiivisesti. Vähempikin olisi tulosten mukaan riittänyt.
        Nyt liikun rollaattorilla aivoinfarktin ja syövän jälkeen. Että ei se ”liike on lääke” ole edelleenkään mikään takuu mistään!

On se vaan kamalaa kun liikunnalla ei voi estää geneettisten sairauksien altistumiselle.
        Todennäköisesti oikealla liikunnalla ja muilla elintavoilla voi vaikuttaa positiivisesti niiden vaikutukseen elämänlaadun suhteen.
        Eräs geneettisen altistuksen uhri on nyt 77-vuotisena sairaalassa kuntoutuksessa.
        Ko. naishenkilö sai diagnoosin 52 vuotisena saatteena elinikäennuste 3v -12v.
        Kokenut hematologi piti 10 vuotta ainutlaatuisena onnena.
        Lapsuus- nuoruus- ja aikuisiässä harrastettu ja ympäristön sanelema fyysinen aktiivisuus lienevät sekoittaneet elinikäennusteet.
        Parhaaseen ennusteeseen nähden on eletty ylimääräisiä, täysipainoisia "lahjavuosia" yli 10 kpl.

• Anonyymi

Liike on lääke ei todista yhtään mitään, enemmän vaikuttaa geenit. Sen olen huomannut lähisukulaisesta joka on pitkäikäistä sukua , eikä ole vuosikymmeniin liikkunut muuta kuin lähinnä pakolliset. Nyt on jo yli yhdeksänkymppinen ja hyvin vähän elämässään sairastellut

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ei kai mikään ole takuu mistään jos peilataan asiaa tulevaisuuteen. Jos saa aivoinfarktin niin silloinhan se, miten siitä toipuu, on riippuvainen siitä, miten nopeasti saa avun.

En tiedä kuinka kirjaimellisesti tuon Liike on lääke olet ottanut mutta kyllä liikkuminen on lääkettä moneen asiaan, kuten täällä on tullut jo esille

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liike on lääke ei todista yhtään mitään, enemmän vaikuttaa geenit. Sen olen huomannut lähisukulaisesta joka on pitkäikäistä sukua , eikä ole vuosikymmeniin liikkunut muuta kuin lähinnä pakolliset. Nyt on jo yli yhdeksänkymppinen ja hyvin vähän elämässään sairastellut

Yeap, "geenit" ovatkin oiva ja helppo tekosyy olla huolehtimatta liikunnasta, kun polla on tarpeeksi tyhjä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Halooo minä täällä äitisi kuten tiedät olen vielä jonkiverra alle 90v eikä minullakaa vielä ole rollaattoria,
        mitä oikein olet puuhaillu kun noin huonoon kuntoon olet päästäny ittesi,
        soosooooo hyvä että rollaattorista on apua mutta mikä sinua oikein vaivaa
        kerro hyvä ihminen vanhalle äidillesiki,

täällä sua ikävöin yksikseni. isäski kuoli,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yeap, "geenit" ovatkin oiva ja helppo tekosyy olla huolehtimatta liikunnasta, kun polla on tarpeeksi tyhjä.

No oleta mitä oletat, mutta hän on ollut yksi suvun vähiten sairastanut vaikka on vähemmän liikkunut kuin muut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Halooo minä täällä äitisi kuten tiedät olen vielä jonkiverra alle 90v eikä minullakaa vielä ole rollaattoria,
        mitä oikein olet puuhaillu kun noin huonoon kuntoon olet päästäny ittesi,
        soosooooo hyvä että rollaattorista on apua mutta mikä sinua oikein vaivaa
        kerro hyvä ihminen vanhalle äidillesiki,

täällä sua ikävöin yksikseni. isäski kuoli,

Raskas ruumiillinen työ, työtapaturmat, aivoinfarkti, syöpä. Muutenkin tapaturma-altis; murtumia siellä sun täällä.
        Siinä muutamia selityksiä.

• Kunnat kannustavat yli 65 - vuotiaita lisää koko maan myöntämällä seniorikortin jolla liikunta- tai uintipaikkoihin pääsy on halvempaa ja muutoinkin senioreita kannustetaan liikkumaan jotta toimintakyky säilyisi mahdollisimman pitkään.
      Eihän se sairauksia estä mutta lihaskunnon säilyminen mahdollisimman pitkään omatoimisen selviytymisen tueksi on tavoitteena.

• Anonyymi

Meidän kunnassa tuo seniorikortti ollut jo vuosia käytössä. Maksaa tällähetkellä vajaa 90€/vuosi ja pääsee uimahalliin ja kuntosalille ilman eri maksua tiettyinä aikoina. Kuntosalille tosin pitää ensin suorittaa starttikurssi että voi sitten vapaavuoroilla käydä seniorikortilla.

• Anonyymi

Toiset käy säännöllisessä ohjelmoidussa liikunnassa. Itseäni ei todellakaan innosta säännölliset sitovat liikunnat. En muutenkaan pidä säännöllisestä elämästä minkään suhteen. Täytyy olla aina valmis uusiin suunnitelmiin.
        Aikoinaan työkaverit ihmettelivät, kun en pyöräillyt töihin ja kotiin. Sanoin heille, että on mahdotonta, kun en töiden jälkeen mennyt kotiin, vaan kaupunkiin kaffeelle, leffaan ym., ym. On kiva aina tehdä jotain sponttaanisti, ilman etukäteissuunnitelmia.

• Anonyymi kirjoitti:

Meidän kunnassa tuo seniorikortti ollut jo vuosia käytössä. Maksaa tällähetkellä vajaa 90€/vuosi ja pääsee uimahalliin ja kuntosalille ilman eri maksua tiettyinä aikoina. Kuntosalille tosin pitää ensin suorittaa starttikurssi että voi sitten vapaavuoroilla käydä seniorikortilla.

Meidän naapurikunnassa maksaa 30 euroa puoli vuotta. Sillä pääsee uimaan ja kuntosalille.

• Anonyymi kirjoitti:

Toiset käy säännöllisessä ohjelmoidussa liikunnassa. Itseäni ei todellakaan innosta säännölliset sitovat liikunnat. En muutenkaan pidä säännöllisestä elämästä minkään suhteen. Täytyy olla aina valmis uusiin suunnitelmiin.
        Aikoinaan työkaverit ihmettelivät, kun en pyöräillyt töihin ja kotiin. Sanoin heille, että on mahdotonta, kun en töiden jälkeen mennyt kotiin, vaan kaupunkiin kaffeelle, leffaan ym., ym. On kiva aina tehdä jotain sponttaanisti, ilman etukäteissuunnitelmia.

Seniorikor ei sido muutoin kuin siten että salilla tai uimassa on käytävä ennen klo 16.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä onko nuo korttiliikunnat jotenkin sitovia, ei kait? Kai jokainen voi itselleen sopivana aikana harrastaa vaikka olisi minkälainen kortti tahansa

AInakin itse käyn kuntosalilla juuri silloin kuin minulle sopii vaikka vuosikortti onkin. Tosin, tykkään rutiineista eritoten arkipäivinä, jotta voin erottaa viikonlopun tavallisesta arkipäivästä ja näin saan haluamaani rytmiä elämään.

Spontaanius on kiva lisä tämän ikäisen elämään ja onkin mahdollista luultavasti kenelle tahansa omien resurssien mukaisesti. Mutta siitäkin menee maku, jos ei ole mitään säännöllistä ja toistuvaa elämässä, ainakin minulla menisi

• Anonyymi kirjoitti:

En tiedä onko nuo korttiliikunnat jotenkin sitovia, ei kait? Kai jokainen voi itselleen sopivana aikana harrastaa vaikka olisi minkälainen kortti tahansa

AInakin itse käyn kuntosalilla juuri silloin kuin minulle sopii vaikka vuosikortti onkin. Tosin, tykkään rutiineista eritoten arkipäivinä, jotta voin erottaa viikonlopun tavallisesta arkipäivästä ja näin saan haluamaani rytmiä elämään.

Spontaanius on kiva lisä tämän ikäisen elämään ja onkin mahdollista luultavasti kenelle tahansa omien resurssien mukaisesti. Mutta siitäkin menee maku, jos ei ole mitään säännöllistä ja toistuvaa elämässä, ainakin minulla menisi

Minäkin tykkään siitä että elämässä on jotkut raamit jotka rytmittävät päivää. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö niistä tarpeen tullen voisi poiketa
        ts ne eivät millään tavoin rajoita.

Seniorikortin tarkoitushan on kannustaa yli 65- vuotiaita omaehtoiseen liikkumiseen itse sopivaksi katsomallaan tavalla ja edullisemmin. Itse en näe sitä rajoitteena vaan mahdollisuutena.

• Anonyymi

Käyn kuntosalilla tosi harvoin. Olen hankkinut kotiin käsipainoja, nilkkapainot ym. treenivälineitä. Myös nettiä käytän hyväkseni ja sieltä saankin hyviä kotitreenivinkkejä. Lisäksi juoksulenkit ja myös jonkin verran kävelylenkkejä. Käytän hyväkseni myös hyöty liikunnan eli käyn kävellen kaupassa hieman kauempana, ja kaikki mahdolliset portaat kävelen . Porraskävely on tosi tehokasta.
      Näillä mennään.

• No siinähän sinulla tuleekin liikuntaa riittävästi. Minä käyn vesijumpassa ja kävin tuossa kuntosaliohjauksessakin, nähtäväksi jää innostunko käymään salilla, tytär siihen kyllä kovasti kannustaa. Lisäksi kävelen koiran kanssa tunnin tai puolitoista päivässä.

Netistä kyllä löytyy kotijumppaohjeitakin joka lähtöön. Itsestä kai se vain on kiinni. Jos jää sohvalle sieltä ei kohta pääse ylös.

• Anonyymi

Vielä tuosta väitteestä, että vanhus olisi joku möykky. Ihmisen seksuaalisuus säilyy tosi pitkään ja tämä ei tarkoita sitä, että olisi tarve seksiin vaan ihmisen seksuaalisuus on paljon laajempi käsitys. Tarve läheisyyteen on myös vanhemmilla ihmisillä ja me 6-kymppiset emme ole vielä edes vanhuksia vaan keski-ikäisiä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90