Aivan uskomaton peltoauto!

Morten

Hejsan

Minulla on aivan erityinen ilo löytää tällainen peltoauto-keskustelupalsta, koska olen innokas peltoautoharrastaja itsekin.

Katsokaas, farssan pappa hankki sipoosta kunnioitusta herättävän metsä- ja peltopalstan 1800-luvun lopulla.
Vanhan Gustav:n aikoina maaseutuelinkeino oli monimuotoista. Tilalle tuli ensimmäisenä Sipoossa sähköt oman vesivoimalan ansiosta.
Tila rakensi myös paikallisen puhelinverkon ja olipa pienimuotoista ruukkitoimintaakin.

Nykyisin maata tehoviljellään. Metsää ja perunaa, pääasiassa.

Pitkän alustuksen jälkeen menen itse asiaan:

EU:n takia osa pelloista on kesannolla kaksi vuotta kerrallaan. Poikien kanssa klubilla mietittiin pitkien kesäiltojen ratoksi hauskaa harrastusta.

Nuori Jonashan sen keksi, aletaan ajamaan peltorallia. Hän ehdotti, että hankkisimme vanhoja N-ryhmän ralliautoja ja perustaisimme oman "puulaakin".

Mielestäni rallia on ajettu iät ajat. Niin kristallisoitui ajatus hieman herraskaisemmasta peltoautoharrastuksesta. Ja tähän ideaan nuori Jonaskin ihastui ikihyväksi.

Marssimme siis matkatoimistoon, tilasimme laivaliput Lyypekkiin koko konkkaronkka, juhlimme ankarasti, kutsuimme kauniita naisia jatkoille varustajahytteihin ja koimme aikamoisen krapulan päätesatamassa.

Ja kaikesta tästä sisuuntuneina ja kerrassaan loistavan hyväntuulisina, marssimme muuan hampurilaisen Mercedes-jälleenmyyjän pakeille.

Ankarien neuvottelujen tuloksena meillä oli valittuna puolentusinaa verovapaasti Suomeen tuotavaa edustusluokan käytettyjä autoja, jotka saimme hankituksi erityisen edukkaasti tukkualennuksella.

Asetimme hankittaville autoille seuraavat kriteerit:

Merkin on oltava saksalainen "paremman väen" edustaja. Siis MB, BMW tai Audi.

Väriltään auton tulee olla musta.

Auton tulee edustaa mallisarjan / malliston yläpäätä.

Autossa tulee olla vähintään 8-sylinterinen moottori.

Mersut ovat kestäviä ja suorituskykyisiä autoja, joten painotimme hakumme kyseiseen merkkiin.

Päädyimme myös rajoittamaan peltoautomme pelkästään takavetoisiin malleihin, sillä vetotavalla on erityisen suuri merkitys pellolla ajettaessa. Tämä rajoitti käytännössä Audin pois valikoimistamme, mutta kellään ei ollut alunalkujaankaan erityistä lukkarinrakkautta kyseistä merkkiä kohtaan.

Lopulliselle hankintalistalle päätyivät seuraavat autot:

MB:
1 * 500 SEL
1 * SL600 V12
1 * 560 SEC
1 * CLK 500
1 * S500

BMW:
1 * BMW 750iAL

Lisäksi meillä oli kiikarissa aito 600 Pullman, mutta hylkäsimme sen tolkuttoman kalliina ja museoautona soveltumattomana tarkoituksiimme.

Ekslusiivinen peltoautoklubimme on järjestänyt runsaasti vapaata ja ohjattua harjoittelua pelto-olosuhteissa.

Isot Mersut ovat osoittautuneet hämmästyttävän hyviksi peltoautoiksi.

Rengasvalina on ollut toistaiseksi vapaa. Olemme kaikki päätyneet karkeakuvioisiin maastorenkaisiin.

Oma autoni, erinomaisessa kunnossa oleva 560 SEC vuodelta -91, on raskas vaunu, mutta sietää kovaa ajoa röykkyisellä perunapellolla tuntikausia yhteen menoon.
Jousitus lyö läpi välillä rajustikin, mutta se toki kuuluu pelin henkeen.
Auto aliohjaa savisella pellolla aikalailla, mutta reipas kaasunkäyttö muuttaa tilanteen iloiseksi, helposti hallittavaksi peräluistoksi. Panssarivaunumainen olemus ja kattava turvavarustus luo miellyttävää turvallisuudentuntua reippaassakin ajossa.

Renkaan kuvio pysyy auki parhaiten yli 60 km/h:n nopeudella, joten hitaasti ajaen jää armotta rämäpäiden jalkoihin.

Ensimmäiset jäsentenväliset turnajaiset tapahtuvat kesäkuun alussa ja debyyttikilpailun pääpalkinnoksi olemme teetättäneet kultaisen perunan, jonka hinnalla saisi vaikka kaksi peltoautoa.

Vakioalustoja täytyy tulevaisuudessa kohentaa vastaamaan peltoajon haasteita, mutta ensimmäinen kausi kisaillaan vakiopalikoila.

Täytyy todeta, että nyt olen löytänyt elämäni tähän asti hauskimman harrastuksen!

Toivotan kaikille peltoihmisille antoisaa autoilukesää täältä Sipoosta!

12

3250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!

      Toivottavasti toi oli lahinna huono vitsi!

      • Pakana(M)

        En ymmärrä pointtiasi!


      • 8-ball

        onhan tuo siistiä mutta eikö noista autoista saisi osina paljon enemmän,no mutta kuitenkin minä omistan volvo 244 gl 2.1, vuosi mallia -76 ja on mukavaa vetää oikeen pitkää sladia lotjakkeella autolla,joten ymmärrän ilosi=)


    • jaa

      Mitä sitten?

      • Stenu

        Kaveri kertoo hauskan tarinan (tosi tai ei?), kielenkäyttö on laadukasta ja viihdyttävää. "Mitä sitten?" No mitä sitten pitäisi? Pelkkiä kysymyksiä vartenko nämä keskustelualueet ovat?

        Vaan itse touhu kuulosti kyllä reippaasti älyvapaalta :) Toisaalta jos lähtökohdat ovat isossa ja vanhassa tilassa Sipoossa, niin silloin linee mahdollisuus harrastaa mitä haluttaa. Minä lentäisin huvikseni helikoptereilla ja istuisin ikioman nostokurjen kopissa hämmästelemässä maailman menoa. Kukin tyylillään. Onnea hauskan kuuloisesta harrastuksesta! Jos järkkäätte yleisötilaisuuksia, niin infoa ihmeessä!

        Stenu


      • make
        Stenu kirjoitti:

        Kaveri kertoo hauskan tarinan (tosi tai ei?), kielenkäyttö on laadukasta ja viihdyttävää. "Mitä sitten?" No mitä sitten pitäisi? Pelkkiä kysymyksiä vartenko nämä keskustelualueet ovat?

        Vaan itse touhu kuulosti kyllä reippaasti älyvapaalta :) Toisaalta jos lähtökohdat ovat isossa ja vanhassa tilassa Sipoossa, niin silloin linee mahdollisuus harrastaa mitä haluttaa. Minä lentäisin huvikseni helikoptereilla ja istuisin ikioman nostokurjen kopissa hämmästelemässä maailman menoa. Kukin tyylillään. Onnea hauskan kuuloisesta harrastuksesta! Jos järkkäätte yleisötilaisuuksia, niin infoa ihmeessä!

        Stenu

        haha tollane peltoiautoilu ois jokapojan unelma!!!!!!!!


      • trd
        make kirjoitti:

        haha tollane peltoiautoilu ois jokapojan unelma!!!!!!!!

        mersut on saksalaisia palikkapelejä....


      • toyota
        trd kirjoitti:

        mersut on saksalaisia palikkapelejä....

        Kyllä! kyllä semmoset nokivasarat pähittää levin sprinter trueno apexilla Vi**u mikä raketti!!
        Oletko nähnyt moista vekotinta?


    • pelto

      Kiva kun löyttä veljeksen, Itse olen pihtiputaalainen maanviljeliä, joten peltoa riittää. Kyseiset mersut ovat erittäin hyviä peltoautoja 520 vm 95. Rallaan mersuilla pellolla ja kylillä käyn masseufercusonilla. Sen olen kuitenlkin huomannut etteivä rols roit sovi pelloille.

      • äijä

        No joo, kai te nyt tajuatte että toi on vitsi. Ja sisältää vittuilua suomenruotsalaisille. Vielä homoilu puuttui, sitten olis kaikki ainekset kasassa. Todennäköisesti jonkun kateellisen SDP:n jäsenen työtä. Mutta ei mitään, ihan "hauska" tarina. Pihtipudas on muuten hieno mesta, vai mitä pelto?


      • aha
        äijä kirjoitti:

        No joo, kai te nyt tajuatte että toi on vitsi. Ja sisältää vittuilua suomenruotsalaisille. Vielä homoilu puuttui, sitten olis kaikki ainekset kasassa. Todennäköisesti jonkun kateellisen SDP:n jäsenen työtä. Mutta ei mitään, ihan "hauska" tarina. Pihtipudas on muuten hieno mesta, vai mitä pelto?

        vaan tolle wwwwwwww jätkälle että käy ensin ite mersun ratissa ja sano sen jälkeen uudellee
        taijat ite olla melko palikka..:)


      • -----------------
        aha kirjoitti:

        vaan tolle wwwwwwww jätkälle että käy ensin ite mersun ratissa ja sano sen jälkeen uudellee
        taijat ite olla melko palikka..:)

        joo kerran menin ja koitin käynnistää niin koko paska ei käynnistyny, toisin kuin oma corollani


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe