Olen kysellyt täällä kaikenlaista, kun olen ihan pihalla kaikenmaailman lukoista.
Nyt tuli taas uusi.
Mikä härpäke on lattiakaivossa, ritilän alla.
Ja miksi se on?
Outo härpäke
38
209
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Se on joku vesilukko ja se kai estää monenlaista roskaa joutumasta sinne viemäriin.
Ok. Kylpyhuoneessa tämä siis on.
Onko minun tehtävä vuokralaisena ottaa se pois ja puhdistaa.
Vai huoltomiehen?- AnonyymiUUSI
Leskel70 kirjoitti:
Vai huoltomiehen?Asukkaan homma.
Nykyisin muuten lavuaarin hajulukon aukaisu kuuluu taloyhtiölle. Asukas saa kyllä käyttää kodin putkimiestä tms ainetta ote. Mutta ei saa alkaa ite putkimiehen hommiin.
Lattiakaivon putsaus kuuluu asukkaalle.
Noita vastuita muutellaan ajoittain ja yhtiöjärjestyksessäkin voi olla omia asioitaan. Se oli mun mielestä hyvä muutos, palovaroittimet siirtyy taloyhtiön vastuulle. Asukkaan tarvii vaan kerran kuussa kokeilla, että se toimii.
Joskus ollut vuokrakämpässä ohjekirja noista jutuista. Se ois hyvä asia määrätä pakolliseksi. Jotkut ei vaan tiedä miten net jakaantuu ja mitä nimenomaan ite pitää hoitaa.
=DW= Anonyymi kirjoitti:
Asukkaan homma.
Nykyisin muuten lavuaarin hajulukon aukaisu kuuluu taloyhtiölle. Asukas saa kyllä käyttää kodin putkimiestä tms ainetta ote. Mutta ei saa alkaa ite putkimiehen hommiin.
Lattiakaivon putsaus kuuluu asukkaalle.
Noita vastuita muutellaan ajoittain ja yhtiöjärjestyksessäkin voi olla omia asioitaan. Se oli mun mielestä hyvä muutos, palovaroittimet siirtyy taloyhtiön vastuulle. Asukkaan tarvii vaan kerran kuussa kokeilla, että se toimii.
Joskus ollut vuokrakämpässä ohjekirja noista jutuista. Se ois hyvä asia määrätä pakolliseksi. Jotkut ei vaan tiedä miten net jakaantuu ja mitä nimenomaan ite pitää hoitaa.
=DW=Pyysin huoltomiestä poistamaan kaksi palovaroitinta.
Yksi riittää, mitä en todellakaan ylety tarkistelemaan edes taloustikkaiden kanssa.
Vanhanaikainen systeemi.- AnonyymiUUSI
Leskel70 kirjoitti:
Pyysin huoltomiestä poistamaan kaksi palovaroitinta.
Yksi riittää, mitä en todellakaan ylety tarkistelemaan edes taloustikkaiden kanssa.
Vanhanaikainen systeemi.Odota vielä hetki...:))
''Vastuu palovaroittimien ylläpidosta ja toimivuudesta siirtyy asukkaalta taloyhtiölle 1.1.2026. Jatkossa asuinhuoneistojen palovaroittimien ylläpitovastuu on siis taloyhtiöillä.'' Anonyymi kirjoitti:
Odota vielä hetki...:))
''Vastuu palovaroittimien ylläpidosta ja toimivuudesta siirtyy asukkaalta taloyhtiölle 1.1.2026. Jatkossa asuinhuoneistojen palovaroittimien ylläpitovastuu on siis taloyhtiöillä.''Asunnossa on 53 neliötä. Siihen riittää yksi palovaroitin.
Siitä taloyhtiö pitää huolen.
Muut ovat omalla hoidolla.- AnonyymiUUSI
Leskel70 kirjoitti:
Vai huoltomiehen?Se on varmaankin lattiakaivon vesi/hajulukko, ettei viemärin hajut tule sisätiloihin.
Minulla on myös ammeen alla sellainen ja moskat menevät pesukoneesta, käsienpesualtaasta ja suihkutuksen/kylvyn jäljeltä sinne lattiakaivoon.
Onneksi vielä pääsee makuulle lattialle jotta ulosmenovesiputken ammeen alta pystyy ruuvaamaan irti sekä siirtämään ammeen jotta pääsee käsiksi puhdistamaan sen lattiakaivon ja poistamaan moskat.
Itse olen puhdistanut ja kaatanut viemäriputkeen viemärin puhdistusainetta, kiehuvaa vettä ja antanut vaikuttaa jonkin aikaa ennen huuhtomista.
Itse vesi/hajulukon poistoon olen tarvinnut muutaman kerran talkkarin apua. Anonyymi kirjoitti:
Se on varmaankin lattiakaivon vesi/hajulukko, ettei viemärin hajut tule sisätiloihin.
Minulla on myös ammeen alla sellainen ja moskat menevät pesukoneesta, käsienpesualtaasta ja suihkutuksen/kylvyn jäljeltä sinne lattiakaivoon.
Onneksi vielä pääsee makuulle lattialle jotta ulosmenovesiputken ammeen alta pystyy ruuvaamaan irti sekä siirtämään ammeen jotta pääsee käsiksi puhdistamaan sen lattiakaivon ja poistamaan moskat.
Itse olen puhdistanut ja kaatanut viemäriputkeen viemärin puhdistusainetta, kiehuvaa vettä ja antanut vaikuttaa jonkin aikaa ennen huuhtomista.
Itse vesi/hajulukon poistoon olen tarvinnut muutaman kerran talkkarin apua.Saako putkistoon laittaa kiehuvaa vettä?
- AnonyymiUUSI
Leskel70 kirjoitti:
Saako putkistoon laittaa kiehuvaa vettä?
Kukaan ei ole kieltänytkään. Eiköhän putkisto kestäne vähäistä määrää.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei ole kieltänytkään. Eiköhän putkisto kestäne vähäistä määrää.
Not.
Luemma vanhemmat viemärit ei kestä. Johtunee materiaaleista ja putkien ikääntymisestä.
Ei hajuakaan, minkä ikäisistä putkista kyse. Ihan uudet lukemani mukaan kestävät kyllä.
=DW= - AnonyymiUUSI
Hajulukko ja sitä ei saisi päästää kuivumaan ettei viemärin haju leviä asuntoon. Muuten sitä ei tarvii sorkkia kuin putsata välillä hiukset ym töhkä sieltä lattiakaivosta pois, ne saa sieltä vaikka vanhalla tiskiharjalla. Itse käytän lattiakaivosuodatinta siinä ritilän alla niin putsaus helpompaa kun ei tarvii niitä hiuksia ym kaivaa sieltä lattiakaivosta. Se suodatin kestää kuukausia kun puhdistaa säännöllisesti. Sini lattiakaivosuodattimia myydään kauppojen siivoustarvikeosastoilla 3 kpl:n paketeissa..
- AnonyymiUUSI
Leskel70 kirjoitti:
Saako putkistoon laittaa kiehuvaa vettä?
Saa. Itse laitan ruokasoodaa lavuaariin viemäriaukolle ja siihen kiehuvaa vettä vedenkeittimestä päälle. Poistaa rasvaa ym töhkää , eikä tarvii viemärinavauslitkuja ostella. Joskus myös klaitan ensin ruokasoodaa reilusti ja sitten kaadan etikkaa päälle, odotan kunnes kuohunta loppuu kunnolla ja siitä suunnilleen puolen tunnin päästä raanasta kuumaa vettä päälle hetken aikaa huuhtelua varten. Lavuaarissa käytän myös hiustenkerääjäharjaa jota myydään hiussieppari- nimellä, niin ei tarvitse hajulukkoa aukoa sen takia että tukkoon menisi hiusten takia.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Saa. Itse laitan ruokasoodaa lavuaariin viemäriaukolle ja siihen kiehuvaa vettä vedenkeittimestä päälle. Poistaa rasvaa ym töhkää , eikä tarvii viemärinavauslitkuja ostella. Joskus myös klaitan ensin ruokasoodaa reilusti ja sitten kaadan etikkaa päälle, odotan kunnes kuohunta loppuu kunnolla ja siitä suunnilleen puolen tunnin päästä raanasta kuumaa vettä päälle hetken aikaa huuhtelua varten. Lavuaarissa käytän myös hiustenkerääjäharjaa jota myydään hiussieppari- nimellä, niin ei tarvitse hajulukkoa aukoa sen takia että tukkoon menisi hiusten takia.
- "Hajulukko" olikin tuon oikeampi nimi.
- Kodin Putkimies tai vastaava Pirkka on myös hyvä. Mutta pitää varoa, ettei saa sitä iholle: on syövyttävää ainetta. Se saa vaikuttaa viemärissä ainakin pari tuntia, ennenkuin sitten hanasta runsaasti kuumaa vettä valutan päälle.
- Ruokasooda + etikka saattaa myös riittää. Näitäkin melko iso määrä, esim. puoli desiä ruokasoodaa sekä desilitra etikkaa. Antaa "kiehua" siellä putkistossa ja sitten kuumaa vettä hanasta päälle, joka vie roskat / mönjät.
Näin puhdistan etenkin keittiön lavuaareja.
- Tuo esim. lattiakaivon kannen alle laitettava pieni ritilä on hyvä. Meillä oli taloyhtiössä putkiremontti joitain vuosia sitten ja sinne kylppärin kaivon kannen alle taitaa olla sellainen ritilä olla laitettunakin. En ole nyt kumarrellut ja katsonut.
- Asunnossani on 40 neliötä (2 huonetta, keittokomero...) ja kaksi palovaroitinta. Makkarissa ja olkkarissa.
- AnonyymiUUSI
Edellisen asukkaan aikana huoltomiehen pakista vikavirtaasuojakytkin pudonnut sinne lattiakaivoon, se se on.
Ei sinun viisastelut nyt uppoa.
Se tuli tuolla alussa jo selväksi.
Vesilukko, jotkut kutsuvat hajulukoksi.
En ole ennen nähnyt tuollaista missään asumissani asunnoissa.
Sitä sitten putsaamaan ja asettamaan sen oikein paikoilleen.
Kaikkeen sitä joutuu vanhoilla päivillään.- AnonyymiUUSI
Leskel70 kirjoitti:
Kaikkeen sitä joutuu vanhoilla päivillään.Onko muovinen vesilukko, jossa lenkki ylösvetämistä varten? Jos, niin nosta lenkki pystyyn, katso missä asennossa vesilukko on, nosta pois ja pese vesilukko ja viemäri, laita vesilukko takaisin samaan asentoon missä se oli, ja laske lenkki alas niin, että kuuluu pieni napsahdus.
Siinä se. Ritilän alle voi laittaa vielä halutessaan hiussiepparin eli muovisen pyöreän sihdin. Niitä löytyy marketin siivousosastoilla. Helpottaa vesilukon siivoustarvetta kun hiukset ja pienet roskat jäävät siihen hiussieppariin. Se on helppo välillä ottaa ja pestä, tai tarvitessa vaihtaa uuteen. - AnonyymiUUSI
Leskel70 kirjoitti:
Kaikkeen sitä joutuu vanhoilla päivillään.Pidä kamppeesi pöksykesi suojassa saattaa nääs olla kamera jolla tekemisiäsi tarkkaillaan.
Anonyymi kirjoitti:
Pidä kamppeesi pöksykesi suojassa saattaa nääs olla kamera jolla tekemisiäsi tarkkaillaan.
On sinulla jutut?
Anonyymi kirjoitti:
Onko muovinen vesilukko, jossa lenkki ylösvetämistä varten? Jos, niin nosta lenkki pystyyn, katso missä asennossa vesilukko on, nosta pois ja pese vesilukko ja viemäri, laita vesilukko takaisin samaan asentoon missä se oli, ja laske lenkki alas niin, että kuuluu pieni napsahdus.
Siinä se. Ritilän alle voi laittaa vielä halutessaan hiussiepparin eli muovisen pyöreän sihdin. Niitä löytyy marketin siivousosastoilla. Helpottaa vesilukon siivoustarvetta kun hiukset ja pienet roskat jäävät siihen hiussieppariin. Se on helppo välillä ottaa ja pestä, tai tarvitessa vaihtaa uuteen.Kiitos neuvoista.
- AnonyymiUUSI
Leskel70 kirjoitti:
On sinulla jutut?
Se on varmaan jostain Tampereen läheltä. Siellä, etenkin Vaasan pikatien varressa, asuu noin viisasta kansaa.
Anonyymi kirjoitti:
Se on varmaan jostain Tampereen läheltä. Siellä, etenkin Vaasan pikatien varressa, asuu noin viisasta kansaa.
Luulin savolaiseksi vääräleuaksi.
- AnonyymiUUSI
Ei sitä lattiakaivoa kovin usein joudu putsaamaan. Jos sinulla nyt ei ihan mahdottoman paksu ja pitkä tukka ole ja hiuksia menee paljon. Tai roskia kylppärin lattialla.
Mutta tuosta palovaroittimen tarkastuksesta. Onkohan niitä erilaisia. En minä minnekään kiipeä tarkastamaan. Makaan sohvalla selälläni, tuijotan sitä värkkiä ja kun siinä välähtää valo, se on kunnossa. Kannattaa se itse katsoa, voihan siihen joku vika tulla yxkax. Eiköhän huoltomies käy tarkastamassa jotenkin määrävälein jos käy.Viimeksi tuli vika, kun se alkoi pitämään kimakkaa ääntä määrävälein.
Pyysin ottamaan pois koko varoittimen.
Yksi riittää.- AnonyymiUUSI
Leskel70 kirjoitti:
Viimeksi tuli vika, kun se alkoi pitämään kimakkaa ääntä määrävälein.
Pyysin ottamaan pois koko varoittimen.
Yksi riittää.Se ilmoitti, että patteri on lopussa!
Kun varoitin alkaa huutaa (ilman savua), se on patterinvaihto-ilmoitus. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se ilmoitti, että patteri on lopussa!
Kun varoitin alkaa huutaa (ilman savua), se on patterinvaihto-ilmoitus.Juuri siitä on kyse, patteri on heikko.
Anonyymi kirjoitti:
Se ilmoitti, että patteri on lopussa!
Kun varoitin alkaa huutaa (ilman savua), se on patterinvaihto-ilmoitus.Näin on.
Sen vaihtaa huoltomies.
- AnonyymiUUSI
Vanhanajan munalukko on syytä laittaa varastokomeron oveen, ettei voro vie tavaroita.
En ole käynyt edes katsomassa, missä täällä on varasto.
Mitä ihmettä säilyttäisin varastossa?
- AnonyymiUUSI
Harja varrella voi painaa sitä palovaroittimen tarkistusnappia, ei tarvi kiipeillä.
Minä kutsun paikalle pitkän, komean huoltomiehen.
Hän hoitaa homman.
Minulla ei edes ole harjaa- AnonyymiUUSI
Leskel70 kirjoitti:
Minä kutsun paikalle pitkän, komean huoltomiehen.
Hän hoitaa homman.
Minulla ei edes ole harjaaMinulla ei tarvitse kenenkään kiivetä palovaroittimen takia, ei edes patteria vaihtaessa kun patterikotelo on seinällä ja siitä piuha palovaroittimeen. Kun patteri loppuu ja pitää vaihtaa , tai patteri muuten irrottaa niin otan vain kotelon kannen pois ja patterin irti piuhoistaan. Helppoa ilman kiipeilyä. Ollut käytössä jo 25 vuotta . Tamrexilta aikoinaan tilasin kyseiset kotelot. https://tamrex.eu/fi/621-tamrex-palovaroittimen-paristokotelo-ja-jatkojohto-4-m.html
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei tarvitse kenenkään kiivetä palovaroittimen takia, ei edes patteria vaihtaessa kun patterikotelo on seinällä ja siitä piuha palovaroittimeen. Kun patteri loppuu ja pitää vaihtaa , tai patteri muuten irrottaa niin otan vain kotelon kannen pois ja patterin irti piuhoistaan. Helppoa ilman kiipeilyä. Ollut käytössä jo 25 vuotta . Tamrexilta aikoinaan tilasin kyseiset kotelot. https://tamrex.eu/fi/621-tamrex-palovaroittimen-paristokotelo-ja-jatkojohto-4-m.html
Itselläni palovaroittimet ovat hyllyillä. Helppo käsitellä. Ei kai niiden ole pakko ihan katossa olla?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei tarvitse kenenkään kiivetä palovaroittimen takia, ei edes patteria vaihtaessa kun patterikotelo on seinällä ja siitä piuha palovaroittimeen. Kun patteri loppuu ja pitää vaihtaa , tai patteri muuten irrottaa niin otan vain kotelon kannen pois ja patterin irti piuhoistaan. Helppoa ilman kiipeilyä. Ollut käytössä jo 25 vuotta . Tamrexilta aikoinaan tilasin kyseiset kotelot. https://tamrex.eu/fi/621-tamrex-palovaroittimen-paristokotelo-ja-jatkojohto-4-m.html
Sivusta.
Palovaroittimen käyttöikä on 10 vuotta. Liittyy jotenkin johonkin radioaktiiviseen aineeseen, joka vanhenee. Käsittääkseni näin kaikissa palovaroittimissa.
Elikkäs varoitin vaihdettava uuteen kymmenen vuoden välein. Kannattaa katsoa kaupassa, milloin varoitin valmistettu, myytävänä voi olla iäkkäitäkin.
Nykyisin varottimien patterit kestää kymmenen vuotta. Elikkäs pattereitta ei tarvi vaihdella, koko varoitin vaihdetaan uuteen, kymmenen vuoden välein.
Taloyhtiöön vaihdettiin just uudet varoittimet, homma kun kuuluu pian yhtiön vastuulle. Asia selvis tässä yhteydessä. Huoltomies käy seuraavan kerran asian takia asunnoissa aikanaan vaihtelemassa hälyttimet. Pattereita ei tarvi vaihtaa enää ollenkaan.
Varoittimen testaus kerran kuussa kuuluu edelleen asukkaan vastuulle.
=DW=
- AnonyymiUUSI
Palovaroittimien pariston vaihto on tehty tarkoituksella hankalaksi vanhuksille. Moni lievästäkin huimauksesta yms. oireista kärsivä vanhus on saatu putoamaan ja kaatumaan keittiöjakkaralta pariston vaihtoa tehdessään, humps ja klops ja se siitä.
Eläkemenot on pidettävä kurissa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan1285859- 174061
Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan463919- 1803268
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42401672Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631466Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj141327- 781122
Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän191093Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391089