Täysin poikki, ei jaksais mitään

Anonyymi-ap

Asun taloyhtiössä ja on ollut kevätsiivouksen aika.
Kun ei vain jaksais. Leikkasin pehkoa ja voimat loppui täysin.
Lapsenlapsi tuli auttamaan ja maksoin vähän liksaa hänelle siitä.

Miten kunto voi huonota niin paljon, että ei jaksa mitään?
Kai se on vain niin.

Pelkään, että joudun hoitokotiin.
Olen asunut tässä 45 vuotta, olisihan se muutos.

Mitä mietteitä muilla on?

35

303

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jospa olet vain talven ollut niin vähällä liikkumisella, että nyt otti voimille ?
      Eipä tässä itsekään paljon jaksa enää. Veto loppuu nopeasti.
      Jotkut suunnilleen ikäiseni näyttävät olevan paljonkin paremmassa kunnossa
      vielä. Se on niin yksilöllistä mihin ikään asti terveyttä riittää.
      En hoivakotiin lähde kotoani ennenkuin on viimeinen pakko.
      Niissä ei hoivata eivätkä ne ole koteja.
      Ne ovat laitoksia, jossa tehdään välttämättömin.
      Yritän saada kunnallisen kotihoidon käyntejä sitten, kun siihen jamaan menen.
      Toivottavasti heitän veivini ennemmin kuin laitokseen joutuisin.

• Anonyymi

Joo.
        Näin kulkee myös minun ajatuksenkulku.
        Onhan tässä olemisessa sentään vapaus, vaikka hitaasti meneekin toimitukset.

Laitan tässä linkin, tarttee yrittää:
        https://www.youtube.com/watch?v=1itPTiao8RM
        70+
        Nepin nettijumpat

• Anonyymi

Itse olen tuntenut kovaa väsymystä myös viikon verran , joten luulen että äkilliset ilman vaihdokset ja valon tuleminen luontoon tekee vanhempien kehossa tunteen ettei jaksa oikein kroppa si pysy mukana näissä äkki vaihteluissa . Samalla pelko josko olisi jotain vakavampaa ja se ajatus stressaa aika tavalla. .olin ajatellut tehdä sokerikakiun vaan anntehnyt koska tutuinettei voimat oiken riitä .
      Lapsenlapsi se minullakin käy usein auttelemassa ja aina sanoo että tehdään tänään sitä tai tätä joten ihanaa ettei tartte pyydellä vaan hän ottaa ohjakset käsiinsä,itse.
      Ei ole kivaa tämä vanheneminen kun tuntuu että mikään ei oikein mene kuten ennen , sitten on taas välillä hyviäkin päiviä olemassa joten kuten sää tiedotus vaihtelevaa pilvisyyttä
      Juotko nestettä. Tarpeeksi sekin saattaa aiheuttaa voimattomuutta kun on nestevajausta.
      Tsemppiä,sinulle,

• Anonyymi

Oletko sairastanut virustauteja talvella ?
      Sairastin kaksi pitkää korkeakuumeista tautia talven mittaan.
      Mahdollisesti A, B tai RS-viruksen. Ne aiheuttivat pitkän uupumustilan,
      josta en ole vieläkään kokonaan toipunut.
      Ei meinaa jalat kantaa hampaittenpesun aikaakaan.
      Ylimääräinen pitkä väsymys liittyy lukemani mukaan yleisesti
      talven virustauteihin, mutta alkaa jo epäilyttää tuleeko enää
      kesäksi mihinkään kuntoon.

• Anonyymi

Minkä ikänen olet alotuksentekijä,

minulla oli tommonen väsymystila pitkään, mutta sitten hoksasin ostaa vitamiineja
      B12- vitam. D-vitam. ON todella tärkeä näin keväällä , se piristää taatusti, mutta sitä ei tarvi syödä jatkuvasti minä syön silloin tällöin muutaman päivänä viikossa, semmosen ihan pienen pillerin ,
      apteekki sanoi että se i m e y ty y hyvin , ja todellaki tunsin itseni pitkästä aikaa pirteämmäksi, masennuski läheti tipotieheh,
      C- vitamiini Sinkki, on muuten tärkeä vitamiini vanhoille,
      Mangnesium , näitäkää en syö kuin muutaman päivänä viikossa,
      ettei maksa rasitu,

joten vitamiinit OLI minun pelastus, meinasin kuolla ja toivon jo eutanasiaaki olin ihan poikki ja uupunu,

koitappa hankkia vitamiinia syö jonkilainen kuuri kaikkia
      sen äkkiä huomaa kun alkaa piristämään.

• Anonyymi

Raudanpuute on pahemmin väsyttävää kuin vitamiinien.

• Anonyymi

Väittävät, että väsymyksen ja uupumuksen estämiseksi tärkeimmät ovat
      B-vitamiinit ja foolihappo.
      Eli voisi kokeilla B-monivitamiinia. Syön itse pitkävaikutteista Multivita
      Beko Long B-vitamiinia, jossa on kaikki, myös foolihappo,
      mutta asia ei ole tietenkään niin yksinkertainen.
      Väsymys voi liittyä moneen vakavaan asiaan esimerkiksi sydämen toimintaan.
      Ei kannata tuudittautua siihen uskoon, että vitaminit tekevät ihmeen.
      Voisi mennä lääkäriinkin.

• Anonyymi

Itse suunnittelen elämääni kännykän kalenteriin. Joka päivälle jotain, ehkä useampaakin pientä asiaa. Esim. siivoukset voi jakaa pieniin osiin, aloittaa ajoissa. Kaappien siivous: yksi hylly päivässä! Ja välillä lepoa. Sitten taas spurttaan tekemään jonkin suunnittelemani asian, esim. vessan pesun. Ja taas lepo, katson telkkaria...

Itsellä joulusiivous alkaa marraskuun alulla, joten itse joulukuu on sitten jo vapaata suuremmasta työnteosta. Kaikki on ajoissa valmista. Kinkunkin paistan joskus jo itsenäisyyspäivän aikoihin, paloittelen ja pakastan.

Ja sitten laitan % -merkin kalenteriin, kun kyseinen asia on tehty. Kännyn kalenterista näen jopa vuoden takaisia asioita. Pyrin joka päivä pysymään suunnitelmassani tai sitten vain siirrän sitä kalenterissa eteenpäin, mutta asia on kuitenkin odottamassa.

• Anonyymi

Hitaasti sujuvat hommat, eikä enää jaksa kaikkea. Siivooja käy kerran kuukaudessa ja ikkunat pesee pari kertaa vuodessa. On kyllä ihanaa. Itselle riittää vielä ihan tarpeeksi kotitöitä siivouskäyntien välissäkin.
        Haluan tehdä vielä paljon muutakin, kun pelkästään kotihommia, joihin menee älyttömästi aikaa. On ihan kiva vaan tsillaillakin ilman mitään tekemistä.

• Anonyymi

Suomalaisten naisten elämän pääsisältö on SIIVOUS !!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomalaisten naisten elämän pääsisältö on SIIVOUS !!!

Niin tuntuu näin vanhemmiten. Ennen hoitui huomaamatta, mutta nyt kun hommiin menee enemmän aikaa, niin tuntuu itsestäkin. Elämä on jatkuvaa ja iänikuista siivoomista, pyykinpesua ja ruuanlaittoa. Olen jo niin kyllästynyt koko hommiin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hitaasti sujuvat hommat, eikä enää jaksa kaikkea. Siivooja käy kerran kuukaudessa ja ikkunat pesee pari kertaa vuodessa. On kyllä ihanaa. Itselle riittää vielä ihan tarpeeksi kotitöitä siivouskäyntien välissäkin.
        Haluan tehdä vielä paljon muutakin, kun pelkästään kotihommia, joihin menee älyttömästi aikaa. On ihan kiva vaan tsillaillakin ilman mitään tekemistä.

Kuinka tuo ikkunanpesu-tapahtuma sujuu?
        - Auttavatko he ensin tyhjentämään ikkunanedustaa?
        - Pesevätkö kaikki ikkunat kerralla vai onko asiassa esim. aikajärjestely?

- Paljonko ikkunoiden pesettäminen maksaa?
        - Kuinka maksu suoritetaan, jollekin maksupäätteellekö?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tilisiirto tuli ikkunanpesusta viime syksynä.
        Siivoutin tyhjän asunnon ja se ei mennyt niin hyvin kuin luulin. Fuskasivat, saunan ja kph pesussa. Kettu! Vielä tunnettu yritys pikkukunnassa. Jäi kalkkeumia tänään ja letkuun. Olis pitänyt pyytää toista toisesta kunnasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin tuntuu näin vanhemmiten. Ennen hoitui huomaamatta, mutta nyt kun hommiin menee enemmän aikaa, niin tuntuu itsestäkin. Elämä on jatkuvaa ja iänikuista siivoomista, pyykinpesua ja ruuanlaittoa. Olen jo niin kyllästynyt koko hommiin!

Tänään saanut tehtyä monia pikkupuuhia. Makaillut, sitten jotain puuhannut ja taas makuulle nettiä lukemaan tai telkkua katsomaan.

Äsken putsasin kynnet jo hiukan kuluneesta kynsilakasta. Seuraavaksi pitäs kurotella ja leikata varpaankynsiä. Ostin Temusta pitkävartiset kynsisakset. On kyllä helpottanut varpaankynsien leikkuuta!

Temu on nykyinen yleistavarataloni. Pitää oppia mitä sieltä kannattaa tilata ja mitä ei. Kovin teknisiä tai sähkötuotteita en sieltä tilaa, mutta yksinkertaisia kotitalousjuttuja kylläkin, sellaisia, joiden ostossa ei voi erehtyä, eli mennä pieleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki siivoustyöt ja ikkunanpesut sujuvat firman kanssa sovitusti. Maksu taksan mukaan ja säännöllisesti kun käyvät, niin E-laskutus toimii.

• Anonyymi

Hyvää jumppaa tuossa videossa. Otan siitä muutamia mieleeni talteen, esim. tuo lapaluiden liikuttelu seinää vasten. Se on vähän vieraampi. Ryhti on tärkeä, vaikuttaa sekä mieleen että kehoon.
      Olen tosin juuri tehnyt aamujumpan sängyssä. Sen antoi fysioterapeutti kun olen pitkään potenut jäsensärkyjä enkä vielä tiedä johtuvatko vanhuudesta vai atorvastatiinistä. Olkapää johtuu kulumasta.
      Pahinta on jos vain jättää, joka päivä pitäisi tehdä jotain liikkeitä. Ihmeen äkkiä voimia palautuu hauiksiin, jo muutama päivän päästä se huomaa. Höpinää ettei muka vanhana kehity.
      Syön d-vit säännöllisesti. Otan rautatabletin kun tiedän etten syö päivällä lihaa, josta sitä helpoiten saa. Asiantuntijat tosin sanovat että rautaa syödään kuuri jos on puutetta. En vain ymmärrä miksei päivän rautatarvetta voi tyydyttää yhdellä tabletilla sinä päivänä kun tietää, ettei sitä muusta saa. Samoin b-vit. Otan tabletin jos en syö kokojyväruisleipää sinä päivänä. Otan c-vit tabletin (vai 10 migrogrammaa) sellaisella aterialla jossa sitä ei ole.
      On "varma käsitys" että tällä saan hiljaisen tulehduksen elimistöstä pysymään poissa. Se vaikuttaa kaikkeen ja iskee vanhana soluihin kun ne väsyvät ja veltostuvat, jos ei liiku ja saa monipuolisesti sitä mitä elimistö tarvitsee.

• Anonyymi

Meit on monen kuntoisia, tulemme toimeen kotona huonokuntoisenakin, arkipäivän toimet hoituu kun varaa niille tarpeeksi aikaa, arkipäivän toimista saa liikuntaa.

• Anonyymi

Näinpä tuo on. Ei kuntoisuutemmekaan ole meillä kaikilla samanlaista. Itse olen 71 v. ja melko naatti, mutta pakotan itseäni päivittäisiin töihin. Kun kalenterissa lukee, että "vie roskat!" niin tossut jalkaan ja ne on vietävä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näinpä tuo on. Ei kuntoisuutemmekaan ole meillä kaikilla samanlaista. Itse olen 71 v. ja melko naatti, mutta pakotan itseäni päivittäisiin töihin. Kun kalenterissa lukee, että "vie roskat!" niin tossut jalkaan ja ne on vietävä.

Kannattaa syödä ravitsevaa ruokaa ja juoda / nesteyttää riittävästi. Ja huolehtia, että vitamiinitasot ovat kohdillaan.

• Anonyymi

Jos ei mitään liikuntaa harrasta, on aivan selvää ettei jaksa juuri mitään tehdä. Hyvä kunto pitää rakentaa ajan kanssa hiljotellen, ei sitä voi ostaa marketista, punnerruksia, kyykkyjä ja voimistelua voi kotonakin tehdä, hiljaa hyvä tulee, ei maratoniakaan kylmiltään lähetä juoksemaan...

• Anonyymi

Punneruksia ?! Hyvä kun kävelemään pääsee terveydeltään, joka EI OLE
        huonontunut liikunnan puutteen takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Punneruksia ?! Hyvä kun kävelemään pääsee terveydeltään, joka EI OLE
        huonontunut liikunnan puutteen takia.

Tietysti jos on jokin sairaus ei saa kuntoilla, mut aloittaja ei sairaudesta mitään mainitse, vain huonosta kunnostaan.

• Anonyymi

D-vitamiinia suositellaan vanhoille käytettäväksi kesät talvet.

• Anonyymi

Aiheuttaa maksan kuormitusta, ei suositella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etenkin A-vitamiini kuormittaa maksaa.

Esim. maksalaatikoissa on liikaa A-vitamiinia. Niiden liika syöminen ei ole terveelliistä. Tästä on oma itselläni kokemusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valhe. 20 mikrogrammaa on hyvä annos D-vitamiinia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valhe. 20 mikrogrammaa on hyvä annos D-vitamiinia.

Ihan rauhassa voi ottaa isompaakin annosta. Ainakin talvella, kesällä ei tarvitse niin paljoa, jos on usein ulkona auringossa.

• Anonyymi

Se onkin kovaa hommaa pensaitten katkominen pensassaksilla. Itse kolhot saksetkin painavat jos kuinka paljon ja vielä enemmän kun pitäisi saada leikattua oksakin. Olikohan saksien teriä edes teroitettu viimekerran jälkeen...
      Sinulla vaan ei ollut tarpeeksi voimaa siihen hommaan. Ehkä haravoiminen olisi käynyt paremmin vanhemmalle ihmiselle.
      Nyt kun huomasit tuon kuntosi, niin alappa pikkuhiljaa nostamaan sitä. Tuleeko teillä kotijumppaa telkkarista?, Jaksaisitko kävellä ulkona vaikka puolenkilometrin matkan aluksi? Onko lähistölläsi kuntosalia jossa senioreille tarkoitettuja ohjelmia, entäs eläkeläisryhmää jossa olisi seniorijumppaa.

• Anonyymi
        UUSI

Jos on osteopeniaa tai vaikka jopa osteoporoosia ei raskaat liikkeet käy.

• Anonyymi

Kova väsymys voi olla sairauden oire. Kannattaa harkita lääkärilläkäyntiä.
      Kauhea vitamiinien tuputtaminen joka paikkaan ei ole ihmelääke,
      mutta terve ihminen voi niitä kestää.

• Anonyymi

Uupumus voi johtua fyysisestä tai psyykkisestä kuormituksesta, elimellisistä sairauksista kuten anemia, aliravitsemus, diabetes tai kilpirauhasen
      toimintahäiriöt, sydän tai henkisestä stressistä. Myös suru, ahdistuneisuus tai masennus voivat aiheuttaa väsymystä.

• Anonyymi

Joo, kiitti vinkeistä!

D- vitamiini ja B 12 saattaisi auttaa ja joskus rautatabletti, tulee syötyä huonosti.
        Pyydän lääkäriä tarkistamaan, jos olisi osteoporoosin tai kilpirauhasen ongelmia. Joskus tuntuu painostavalta syömmen seudulla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, kiitti vinkeistä!

D- vitamiini ja B 12 saattaisi auttaa ja joskus rautatabletti, tulee syötyä huonosti.
        Pyydän lääkäriä tarkistamaan, jos olisi osteoporoosin tai kilpirauhasen ongelmia. Joskus tuntuu painostavalta syömmen seudulla.

Minulla on sama vika. On todettu osteoporoosin esiaste eli osteopenia
        ja sydämen pumppausvoima on heikentynyt.
        En voi tehdä mitää rasittavaa käsilläni, se tuntuu kipuiluna rintarangassa
        ja etenkin rintalastassa tuntuu joskus kuin norsun jalka painaisi sitä.
        On vaikea tietää ottaako rasitus rintalastaan, joka selkeästi rasittuu
        vai onko rasitus liikaa sydämelle.

• Anonyymi
      UUSI

Leskel oloa helpottaa kun jättää aloityksien tekemisen muutamaksi viikoksi niin ei tule pakkomielteitä mitä tälle ja huomispäivälle sivulle söheltäisi.

• Anonyymi
        UUSI

Kyllä se tästä.
        Eteenpäin, sanoi mummo lumessa- tyyliin.

En vietä mitenkään erityisemmin vappua.
        Ostin alkosta samppanjat ja ne meinaan vetäistä tässä illan mittaan.

Ei tarvii miettiä turhaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      58
      4035
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      143
      1714
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      13
      1422
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1188
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      166
      969
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      51
      833
    7. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      53
      750
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      155
      750
    9. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      37
      725
    10. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76