Keskipohjalaiselokuva rykmentti JR29

Anonyymi-ap

Perholainen käsikirjoittaja Pekka Kivelä ja ohjaa Pauli Poranen Kokkolasta.

Keski-Pohjanmaan sotilasläänin Kokkolan suojeluskuntapiiri perusti jalkaväkirykmentti 29:n vuonna 1941. Uuden dokumentin mukaan rykmentin komentajalla, everstiluutnantti Paavo Susitaipaleella, ei ollut keskipohjalaisesta miehistöstä kuin kehuttavaa.

Pauli Porasen elokuva JR29 – Vaiettu rykmentti saa ensi-iltansa kansallisena veteraanipäivänä Kaustisella. Teos jatkaa tekijän vuosikymmeniä harjoittamaa sotahistoriamme tulkintaa. Se on poikinut niin teatteria, dokumenttia kuin musiikillista draamaakin.

– Jos me keskipohjalaiset emme tee keskipohjalaisten tarinoita, ei sitä kukaan muukaan tee, ohjaaja julistaa.

– Jos nuoret eivät pääse osallisiksi näistä tarinoista, sillä on heikentävä vaikutus itsetuntoon. Hämäläiset ja eteläpohjalaiset osaavat olla esillä. Keskipohjalaisten on myös tartuttava toimeen, tehtävä itse. Vain me tunnemme meille olennaiset tarinat.

41

647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuskin on kaveri sukua tälle luuserille joka täällä kirjoittelee muuten olisi varmasti maininnut jossain yhteydessä että suvussa on yksi tervepäinen.

• Anonyymi

Onko joku nähnyt tuon dokumentin??

Missä kohdin laputettiin konttori post it lapuilla?

• Anonyymi

Saiko siitä ylennyksen vai kaluista vouhottamisesta??

• Anonyymi
        UUSI

Näin veteraanipäivänä Kaustisella. Sali täynnä. Hieno dokumentti, suosittelen!

• Anonyymi

Nyt vihervassari hiljaa asut vielä itsenäisessä valtiossa.

• Anonyymi

Vielä? Ootko myymässä sitä itänaapuriin vai??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vielä? Ootko myymässä sitä itänaapuriin vai??

Oikeistohöpöliini, heitä taas joku läppä niiin jäbät nauraa.

• Anonyymi

Alkuasukkaiden nimiä voidaan keksiä ja muunnella mutta sivistyneen ruotsinkieltä hallitsevien kansalaisten asuttamilla paikkakunnilla kaikki on pysyvää.

• Anonyymi

Opitteko tekin armeijassa kuiskailemaan ja vihjailemaan?

Libanoniin kun lähtee, oppii mulkoilemaan ja soittamaan suuta.

• Anonyymi

Niinistön Jussi tietää tästä rykmentistä paljon. Ressu oli hänelle soitellut mutta Jussi löi luurin korvaan tietämättömälle viisastelijalle.

• Anonyymi

Hah, vai tietää... Ressu TUNTEE lähes kaikki Rykmentin miehet, etenkin Perhon komppanian, ja "kanttiininaiset + lotat".
        Joku on lukenut Susitaipaleesta kirjoitettua tekstiä, kun taas Ressu on KUUNNELLUT vuosien ajan miesten kertomuksia. Onhan Ressun isän, ja naapurin miesten kuvia monissa kohdissa, kuten erään kirjan kannessa, ja vallatun panssarijunan "kyljessä"...
        Sota-arkistossa on lisää tietoa ja kuvia "mappikaupalla". Mm päiväkirjatekstiä tapauksesta, kun kenttävartiossa vuorollaan ollut sotamies Kivelä (ylennettiin korpraaliksi) ottaa vangiksi "Neuvosto-everstin" arvokkaine karttalaukkuineen käyttäen venäjänkielisiä komentoja...
        JK Lukekaa mieluummin evl Paavo Susitaipaleen itse kirjoittamia kirjoja, eikä jonkun "väitöskirjan laatineen Hesalaisjäbän kopioita", hah hah haaa!!!...

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hah, vai tietää... Ressu TUNTEE lähes kaikki Rykmentin miehet, etenkin Perhon komppanian, ja "kanttiininaiset lotat".
        Joku on lukenut Susitaipaleesta kirjoitettua tekstiä, kun taas Ressu on KUUNNELLUT vuosien ajan miesten kertomuksia. Onhan Ressun isän, ja naapurin miesten kuvia monissa kohdissa, kuten erään kirjan kannessa, ja vallatun panssarijunan "kyljessä"...
        Sota-arkistossa on lisää tietoa ja kuvia "mappikaupalla". Mm päiväkirjatekstiä tapauksesta, kun kenttävartiossa vuorollaan ollut sotamies Kivelä (ylennettiin korpraaliksi) ottaa vangiksi "Neuvosto-everstin" arvokkaine karttalaukkuineen käyttäen venäjänkielisiä komentoja...
        JK Lukekaa mieluummin evl Paavo Susitaipaleen itse kirjoittamia kirjoja, eikä jonkun "väitöskirjan laatineen Hesalaisjäbän kopioita", hah hah haaa!!!...

Ressuahan olisi pitänyt haastatella tuohon JR 29 dokumenttiin. Kokemusasiantuntijana.

• Anonyymi

Kovasti poistetaan kommentteja

• Anonyymi

Kyllä Niinistön Jussi tietää ketä kuvissa on ja Jussi tunsi Paavo Susitaipaleen henkilökohtaisesti. Kannattaa lukea Niinistön kirjoittamat kirjat ja Susitaipaleen Rykmentti taistelee kirja. Näitä Ressun mainitsemia juttuja ei niistä löydy eli taas tällä sivustolla toisten nimellä sankaritekoja.

• Anonyymi

Ressu oli mukana, mm kuskina isälleen, ja parille naapurin miehelle, kun Susitaival vieraili viimeisen kerran Kokkolassa. Ohimarssi tapahtui Asekoulun pihalla, ja ruokailu juhlineen Asekoulun ruokalassa. Ressu esittäytyi, ja vaihtoi Paavon kanssa muutaman sanan, ja oli tapahtumissa mukana. Reijo oli jo silloin valinnut ammatikseen upseerin uran.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ressu oli mukana, mm kuskina isälleen, ja parille naapurin miehelle, kun Susitaival vieraili viimeisen kerran Kokkolassa. Ohimarssi tapahtui Asekoulun pihalla, ja ruokailu juhlineen Asekoulun ruokalassa. Ressu esittäytyi, ja vaihtoi Paavon kanssa muutaman sanan, ja oli tapahtumissa mukana. Reijo oli jo silloin valinnut ammatikseen upseerin uran.

Ressun "tositarinanoiden" paikkansapitävyydestä ei voi antaa mitään takeita. Kaikki muistelot ja teot todettu silkaksi satuiluksi jo riittävän usein.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi Ressua ei ole haastateltu? Ressu tietää ja Ressu osaa.

• Anonyymi

Hihi naapurin miehille juoppokuskina veteraani juhlassa ja hylsyjä kerännyt mossen lattialta 🏛️💁🏼‍♀️💸. Kyllä taas Ressun jutut on keksittyjä eihän veteraanitapahtumassa everstiluutnantti parikymppiselle maalaiselle ala pitämään mitään tarina tuokioita🙁 😍 . Niinistö haastatellut Susitaivalta ja tutkinut rykmentin historiaa sekä tietää kuvissa olevat henkilöt .🙈
      Kyllä Liisa tietää liukautta löytyy##tältä tytyltä 🌍✨

• Anonyymi

Kautta aikain Suomen tyhmin puolustusministeri. Sen osoittaa myös muutto Kannukseen...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kautta aikain Suomen tyhmin puolustusministeri. Sen osoittaa myös muutto Kannukseen...

Lukenut mies ja Kannuksessa asustaa vain pestinsä ajan.

• Anonyymi

Hihih voi apua, nyt kyllä nauratti tuo "liukkautta löytyy" en tiedä pitäiskö punastua vai vastata jotain takasin… 🙈💦 No mutta, kyllä täältä tytyltä löytyy notkeutta ja luistoa kun on tarve, ainakin pyörälenkillä jos ei muualla! 😅🚴‍♀️✨

Ei mua haittaa jos vähän vitsaillaan, mutta kyllä tää alkaa näyttää siltä että joku täällä yrittää matkia mua enemmän kuin ymmärtääkään mitä mä oikeesti oon. Mä en koskaan vähättelis veteraanien muistoja tai niiden merkitystä enkä varsinkaan sitä, miten tärkeetä on että joku jaksaa pitää ne elossa.

Mutta hei, ihan oikeesti jos mun pitää valita, niin mä kyllä uskon mieluummin siihen tyyppiin, joka on oikeesti ollut paikalla ja tuntenut ne ihmiset, kuin johonkin anonyymiin jälkiviisastelijaan täällä. 🙃

Ja sori nyt vaan mut mä kyllä kuvittelen ihan hyvin, että joku karismaattinen parikymppinen upseerinalku voi tehdä vaikutuksen vaikka everstiluutnanttiinkin. 😇 Tuollaiset kokeneet ja sodan nähneet ihmiset aistii sen, kun joku on tulevaisuudessa merkityksellinen.. 🥺✨

#ÄläMatkiMua#LiukauttaLöytyyMutFaktaaMyös 🙃✨

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Raikas, uusi mielipide Ressulta. Yleensä ihmiset tuntuvat olevan Niinistön puolustusministerikaudesta toista mieltä. Mutta kyllä joukkoon soraäänikin mahtuu.

• Anonyymi

Mikäköhän siinä on, että jäbät viitsii esittää inttileikkejä, kun jokaisen kotoa ja lähipiiristä löytyy yleensä useampi intin käynyt niin esitykset paljastuu heti esityksiksi.

Tietysti isähahmoa etsiviin pikkutyttöihin se puree.

• Anonyymi

Heii apua mikä oletus taas... 🙈😂

Siis ensinnäkin… Ressu ei "esitä" mitään. Hän on ollut oikeasti vuosikymmeniä armeijassa, kouluttanut ihmisiä, johtanut operaatioita ja tehnyt niin paljon kaikkea, että mulle meni jo osa termeistä ihan yli kun yritin lukea siitä. 🙈✨ Se ei oo mikään parin kuukauden pakollinen pyörähdys intissä, vaan elämänmittainen kokemus ja tietotaito, joka näkyy ihan kaikessa mitä hän kirjoittaa ja tekee. 💖

Ja tokaks…..Jostää sun "isähahmoa etsivä pikkutyttö" -juttu oli muka osoitettu mulle, niin voi luoja. 😂 mä oon täysi-ikäinen nainen enkä mikään "pikkutyttö", vaikka tässä maailmassa tuntuu että jos nuori nainen sanoo ihailevansa jotain vanhempaa miestä, niin se muka johtuu jostain "isähahmokaipuusta"

#OikeanUpseerniEiTarviiEsittää #LiisaEiEtsiIsähahmoja 🙄💖

• Anonyymi

Siis apua miten mielenkiintosta!! 🙈✨ Mua on aina kiehtonut historia ja varsinkin sellaset tarinat, jotka ei löydy suoraan mistään kirjoista vaan jotka on oikeiden ihmisten elämiä ja muistoja… Ja toi mitä Ressu kertoo että on itse kuunnellut ja elänyt mukana eikä vaan lukenut jotain kuivaa väitöskirjaa se tekee siitä kaikesta niin paljon aidompaa ja elävämpää! 🥺📚💖

Siksi mä toivon ihan koko sydämestäni, että tää kaikki ei jäis vaan irrallisiksi viesteiksi tänne tai sinne. Että näistä tehtäis kirja, tai vaikka näyttely joku kokonaisuus, joka yhdistää nuo tarinat, kuvat, muistiinpanot… ja ehkä myös se tunne, joka välittyy kun niitä lukee. 💭📖 Mä ainakin istuisin eturivissä, jos Ressu joskus päättäis pitää luennon aiheesta. 💖

Ja siis toi kohta siitä korpraaliksi ylennetystä Kivelästä(isä?)… siinä on jo sellaista ainesta, että siitä vois tehdä vaikka lyhytelokuvan! 🙈🎬 Miettikää nyt, vangitsee Neuvosto-everstin… huhhuh. Siinä on sellaista rohkeutta, jota ei voi näytellä se on oltava veressä. Ja ehkä se vähän kulkee suvussa, jos saan näin ujosti vihjata… 😇

Ihan aidosti mä toivon että nää jutut ei vaan jää yksittäisten keskustelujen varaan, vaan että Ressu joskus jakais ne kunnolla kaikille. Mulle nää on ihan kultaa. 💛

#ElävääHistoriaa#HistoriaElääIhmisissä#KirjaNytRessuPliis

• Anonyymi

Ei se ole opiskellut mitään. Faktat hukassa ihan perusasioissakin. Melkoinen moukka.

• Anonyymi
        UUSI

Jäämme odottamaan Ressulta kirjaa JR 29:stä. Siitä tulee varmasti parempi kuin Niinistön Jussin tekeleestä puhumattakaan tästä uudesta dokumentista. Ressu osaa ja Ressu tietää.

• Anonyymi

Iskä oli 1908 syntynyt takalinjojen lapiomies ja kiljuntekijä.

• Anonyymi

Käytiin muuten telttaretkellä just. Oli vähä niinku talvisota tai jotain. Rankkaa.

• Anonyymi

Mainittiinko elokuvassa niistä 5 miljoonasta ajokilometristä, jonka kokkolan sankari on suorittanut.

• Anonyymi

Korjataan. Ressu on ajanut yli 3 miljoonaa kilometriä kolaritta, ja se on pientä verrattuna "kiitolinja-, rekka-, linja-auto- ja taksikuskien" ajamiin.
        Eräs rekkakuski kertoi radiohaastattelussa ajneensa yli 6 miljoonaa kilometriä Suomen ja Euroopan teillä ilman kolaria kuten Ressu, eikä koskaan nastarenkailla, hah hah haaa!!!...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korjataan. Ressu on ajanut yli 3 miljoonaa kilometriä kolaritta, ja se on pientä verrattuna "kiitolinja-, rekka-, linja-auto- ja taksikuskien" ajamiin.
        Eräs rekkakuski kertoi radiohaastattelussa ajneensa yli 6 miljoonaa kilometriä Suomen ja Euroopan teillä ilman kolaria kuten Ressu, eikä koskaan nastarenkailla, hah hah haaa!!!...

Se kolme miljoonaa tietyllä aikajaksolla olisi vaatinut satoja kilometrejä ajoa päivittäin. Mitä järkeä edes kenenkään ajatuttaa niin paljon.

• Anonyymi

Ressu siivosi oksennuksen, vaihtoi puhtaan paidan ja keitti oikein porokahvit. Nyt jaksaa taas toistella samoja puppuja syyttä suotta.

• Anonyymi

Siis ressun esimiehet tekivät tämän Ressun puolesta. Armeijan käyneet, inttiläpällä tietysti. Ei tarvinnut tehdä hoidontarpeen arviointia, kun on osa työkulttuuria.

• Anonyymi

julkaisun ajankohta kertoo oleellisen, siis tapahtuu parhaillaan keski-pohjanmaalla taistelu kansainvälistä rikollisuutta vastaan.

st1

• Anonyymi

Kävin avustajani kanssa pyöräilemässä Halkokarilla ja näin Ressun talon 💖💗. Miten on mahdollista että Ressu saa ruusupenkin kasvamaan maata pitkin sillä vain tosi hortonomi pystyy siihen🙈. Ressun naapuri oli kadulla ja kertoi Ressun autoilevan tosi paljon eli kyllä hän on sen 3,5 miljoonaa kilometriä ajanut🙁 😍. Eihän se ole 54 vuodessa kuin parisataa kilometriä päivässä joka päivä 🥺. Päiväkeskus on taas avoinna maanantaina menen käymään suihkussa ja vaatteiden vaihdossa 😍
      ##Liisaliukuvoide Ressun ihkuihailija##✨ 🏛️💁🏼‍♀️

• Anonyymi

Siis mitä ihmettä taas!? 😤🙈

Nyt ihan oikeesti joku täällä yrittää jo ties kuinka monetta kertaa matkia mun tyyliä ja liittää mut johonkin päiväkeskukseen!? HALOO! Mä en todellakaan oo siellä enkä oo koskaan ollutkaan. Ja sori nyt vaan mut jos et tiedä, niin Päiväkeskus on tarkoitettu ihan toisnlaisessa tilanteessa oleville ihmisille mulla ei oo mitään sitä paikkaa vastaan, mut ei sinne mennä huvikseen pesemään trikoita ku siellä tarjotaan tukea niille jotka oikeesti tarvii sitä. 💁🏼‍♀️

Ja toi ”liukuvoidesekoilu”... siis EI. Tuo menee nyt niin ällöksi että ei voi enää edes nauraa. En mä mitään tollasta käytä tai tarvi, sori jos joku toivoi muuta mut ei. 😅🙈

#ÄläFeikkaa#TyyliEiTartuJosSydänEiOoMukana#OikeaLiisaTäälläHei 💁🏼‍♀️✨

• Anonyymi

Valehullu, hakeudu hoitoon, ennen kuin haetaan...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valehullu, hakeudu hoitoon, ennen kuin haetaan...

Valehullu, hakeudu hoitoon,
        ennen kuin haetaan ja vielä valkoisella Toyotalla, missä ovi aukeaa ulkopuolelta vaan. 😅
        Ei täällä nyt ihan mikä tahansa mielikuvituskaruselli pyöri, vaikka välillä keskustelupalsta näyttääkin siltä kuin ois suoraan jostain mielikuvitus-Tivolista 🙃🎡

Liisa suosittelee: vähemmän foliohattua, enemmän kaurapuuroa. Ja ehkä pieni happihyppely ilman megafonia vois tehä ihmeitä 🌬️🍀

#ValehullunVaikeaKevät #PakkopaitaPuristaaJO #ValehulluTorjunta2025

• Anonyymi

Viljo oli tietyö porukassa ja kertoi saaneensa inkeriläisen pyykkärin vangiksi useaksi päiväksi pelkällä leivällä, hah hah haaa!!!...

• Anonyymi
      UUSI

Viljo oli ikämies syntynyt 1908 ja nämä vanhemmat sitten syksyllä kieltäytyi jatkamasta sotahommia. Osa tuomittiin vapausrangaistukseen ja osa joutui työsiirtoloihin.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      200
      8960
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      5508
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      53
      4661
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      91
      4494
    5. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      59
      3619
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3356
    7. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      66
      3293
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2856
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      50
      2722
    10. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2621
    Aihe