näin riista kamerassa jalankaisen, tosi lähellä kotia. pelottaa että tulevat pihhaan ku tytön lapset tässä välillä leikkii.
miten karkottaa
jalankaisten hätyyttäminen
43
837
Vastaukset
- Anonyymi
"Jalankainen on Kainuun metsissä liikkuva salaperäinen olento, joka muistuttaa kooltaan hobittia mutta on karvainen ja ketterä kuin isojalka. Se välttelee ihmisiä ja liikkuu äänettömästi metsän siimeksessä. Jalankainen tunnetaan erityisesti oudoista jalanjäljistään, jotka ilmestyvät lumeen tai mutaan ilman selkeää alku- tai loppupistettä. Paikalliset uskovat, että jalankainen on metsän suojelija, joka ilmestyy vain silloin, kun luonto on uhattuna."
Luultavasti siellä liikkuu karhu. Jalankainen yrittää varoittaa.- Anonyymi
pittää mehtuumiehille sanoa jos karhu on, tietäävät sitten
- Anonyymi
Älä pelkää, eivät nuo otukset yleensä aggressiivisia ole. Hyvällä säkällä tyttäres ja kaverit saa uuden leikkikaverin, mut saattaa kyl syödä istutukset.. oon kuullu et tyypit on karkottanu valuttamalla tomaattisosetta tontin rajoille, siin hajussa on jotain mistä jalankaiset ei vissiin tykkää. Kokeile sitä?
- Anonyymi
Kauan sitten, juuri sodan jälkeen, eräs nuori mies nimeltä Eero lähti Kainuussa metsätöihin syrjäiselle hakkuualueelle, jonka vanhemmat miehet kutsuivat Hiljaisuuden metsäksi. Nimi ei ollut sattumaa — siellä ei laulaneet linnut, ei havissut tuuli, ja joskus jopa oma hengitys tuntui katoavan puiden väliin.
Eero ei uskonut vanhojen miesten puheisiin. Hän nauroi tarinoille "metsän vartijasta", joka valvoi alueen rauhaa. Hän sanoi, että puut ovat puita, ei niissä henkiä asu.
Ensimmäinen yö sujui rauhallisesti. Mutta toisena yönä Eero heräsi siihen, että metsässä rasahti — ei oksa, vaan askeleet. Raskas, pehmeä, kuin märkä turkis olisi laahautunut sammalta vasten. Hän meni ulos taskulamppunsa kanssa, mutta valo ei kantanut pitkälle sumuisessa metsässä.
Aamulla hän löysi hakatun koivun viereen painuneet jalanjäljet. Ne olivat suuret, mutta ei ihmisen tai karhun. Varpaat erottuivat, kynsien painaumat näkyivät. Jäljet päättyivät keskelle polkua — kuin joku olisi vain kadonnut ilmaan.
Kolmantena yönä Eero kuuli ääniä: matalaa murinaa, joka ei tullut yhdestä suunnasta vaan kaikui puiden lomasta. Hän juoksi takaisin majaan, mutta ovi oli auki. Sisällä, seinään raapustettuna, oli sana: "POIS."
Eero juoksi yön halki takaisin kylälle, jättäen kaikki mukanaan olleet tarvarat mökkiin. Hän ei koskaan palannut metsään. Vuodet kuluivat, mutta hän ei puhunut kokemastaan kuin kerran. Vanhalle naapurille hän sanoi:
"Se ei ollut eläin. Se ei ollut ihminen. Se on vanhempaa perua kuin yksikään toinen. Ja se hyökkää, jos kaadat puita."
Siitä lähtien kukaan ei mennyt Hiljaisuuden metsään hakkaamaan puita. Ja kun joku joskus yritti — heidän jälkeensä löytyi vain reppu, ja sen vierestä jalanjälki, joka ei kuulunut yhdellekään tunnetulle olennolle.- Anonyymi
kunnes Eeron pojanpoika teki motolla päätehakkuun Hiljaiselle metsälle.
Sen pituinen se -satu.
- Anonyymi
Tuo täältä enää puuttukaan. Se on tuo avohoito, kun kaikenlaiset elävät vaeltaa vapaana räpyläkylällä.
Ja sit ihmetellään kun nuoriso nostaa kytkintä heti kun mahollista.- Anonyymi
älähän sinä sekoile. jollet oo nähnyt niin et oo mutta mihkään hoitoon ei tarvetta oo
- Anonyymi
Kannattaisi rueta satukirjailijaksi kun noin sujuvaa tekstiä suoltaa 😀
- Anonyymi
Oli kerran vanha metsämies, nimeltään Antti, joka kulki yksinään Kainuun korvessa. Oli myöhäinen syksy, ja metsä oli sumusta raskas. Hirviä hän oli lähtenyt etsimään, mutta saalis oli karttanut miestä koko päivän.
Kun ilta alkoi hämärtää ja taivas veti pilvet ylleen, Antti huomasi polun sivussa jotain outoa. Siellä, pehmeässä sammalessa, suuria jalanjälkiä, isompia kuin minkään hirven tai karhun. Ne olivat pyöreitä ja leveitä, mutta varpaat erottuivat selvästi, kuin ihmisen jalan, mutta suuremmat.
Antti seurasi jälkiä uteliaana ja varovasti. Hän kulki syvemmälle metsään, missä puut kasvoivat tiheässä ja ilma oli kylmä kuin kaivosta noussut. Silloin hän kuuli sen: matalan murahduksen, joka tuntui tulevan suoraan maan sisältä.
Yhtäkkiä sumun keskeltä ilmestyi hahmo — lyhyt, roteva ja kauttaaltaan harmaanruskean karvan peitossa. Antti jähmettyi paikoilleen. Olento ei näyttänyt vihaiselta, mutta sen syvällä loistavat silmät katsoivat suoraan hänen lävitseen. Jalankainen.
Olento nosti kätensä hitaasti ja osoitti syvemmälle metsään päin. Antti tunsi, että hänen pitäisi lähteä — ja nopeasti. Hän kumarsi kevyesti, kääntyi ja lähti takaisinpäin, varoen astumasta jälkien päälle.
Palatessaan kylälle Antti kertoi, että jalankainen oli varoittanut häntä: syvemmällä metsässä liikkui jotain muuta, jotain vaarallisempaa. Sen jälkeen hän ei enää koskaan metsästänyt samalta alueelta, ja hän kielsi muitakin menemästä sinne luvatta.
Vanhan kyläläistarinan mukaan jalankainen suojelee metsää — ja joskus myös varoittaa niitä, jotka ovat eksymässä pahempiin vaaroihin.- Anonyymi
Lopeta höpöily ja mene töihin
- Anonyymi
Antille kävi kuin minulle kun kaavoitettiin "tuulipuisto" pitkäaikaiselle hirvilupa-alueelleni.
Siihen lopetin hirvenmetsästyksen.
Nykyään jalankaiset kuulemma ajelevat autoillaan vahtimassa myllyjä - kaukovalvonnan hälyttäminä.
- Anonyymi
Kainuun syvimmissä metsissä, siellä missä puut kohoavat taivasta kohti ja varjot tanssivat hämärässä, kuljeskeli salaperäinen olento, jalankainen. Tarinat hänestä olivat kulkeneet suusta suuhun, mutta harva uskoi niihin oikeasti. Ne, jotka uskoivat, tiesivät kuitenkin, että jalankainen oli metsän suojelija. Mutta oli myös niitä, jotka kantoivat mukanaan pelkoa.
Eräänä talviyönä, kun kuu valaisi lumen peittämää maata hopeanhohtoisella valollaan, nuori nainen nimeltä Elina päätti ottaa riskin. Hän oli kuullut vanhuksilta tarinoita jalankaisesta, ja uteliaisuus oli voittanut pelon. Hän halusi nähdä tämän karvaisen olennon omin silmin. Elina pukeutui lämpimästi ja lähti matkaan, jättäen taakseen pienen kylänsä.
Metsän siimeksessä Elina huomasi, että oli täysin hiljaista. Lumi narskui hänen jalkojensa alla, ja tähtien valot loistivat taivaalla. Hän kulki syvemmälle metsään, kunnes tunsi kylmän tuulen puhaltavan kasvoilleen. Jossain kaukana kuului matalaa murinaa, mikä sai hänen sydämensä jyskyttämään. Elina pysähtyi, mutta päätti pian jatkaa eteenpäin.
Yhtäkkiä hän huomasi suuria jalanjälkiä lumen pinnalla. Ne olivat leveitä ja syviä, aivan kuin jokin valtava olento olisi kulkenut siitä ohi. Elina tunsi kylmien väreiden kulkevan selkärankaansa ylös, mutta uteliaisuus sai hänet edelleen liikkumaan. Hän seurasi jalanjälkiä, kunnes ne katosivat pimeään metsään.
Juuri silloin hän kuuli uuden äänen. Se oli syvä, matala murahdus, joka sai puut värähtelemään ympärillä. Elina käänsi päänsä ääntä kohti, mutta ei nähnyt mitään. Sydän pamppaillen hän jatkoi matkaansa, kunnes saapui avaralle aukealle. Siellä, kuun valossa, hän näki sen.
Jalankainen seisoi hänen edessään – karvainen, lyhyehkö, mutta niin voimakas, että se tuntui täyttävän koko aukean. Sen silmät loistivat hämärässä kuin kaksi hehkuvaa hiiltä. Elina jäi aloilleen, pelko ja ihastus sekoittuen hänen sisimmässään. Jalankainen katsoi häntä hetken, kunnes sen ilme muuttui uhkaavaksi. Se askelsi kohti häntä, ja Elina tunsi, kuinka kylmä hiki nousi hänen otsalleen.
"Älä häiritse metsää", jalankainen murahti matalalla äänellä. "Tämä on pyhä paikka, ja sinä et kuulu tänne."
Elina yritti puhua, mutta sanat takertuivat hänen kurkkuunsa. Hän ymmärsi, että jalankainen oli todellinen ja ettei se ollut ystävällinen. Se oli metsän puolustaja, ja hän oli astunut sen alueelle ilman kutsua. Jalankainen nosti kätensä ja viittoi, ja Elina tunsi äkkiä valtavan voiman ympärillään. Puut alkoivat liikkua, ja maa tuntui värisevän hänen jalkojensa alla.
Hänen oli pakko paeta. Hän kääntyi ja juoksi niin nopeasti kuin pystyi, jalankaisen murinan kaikuessa takanaan. Hän juoksi metsän halki, kunnes pääsi takaisin kyläänsä. Hengästyneenä ja pelokkaana hän lupasi itselleen, ettei koskaan enää tulisi metsään yöllä.
Kyläläiset kuuntelivat hänen tarinaansa hiljaisina. Nyt he tiesivät, että jalankainen oli todellinen – ja että se suojeli Kainuun metsiä kaikilta, jotka olivat valmiita rikkomaan sen rauhaa. Ja niin Elina oppi, että kunnioitus luontoa kohtaan on tärkeää, sillä joskus salaperäiset olennot voivat ilmestyä, kun vähiten odotamme.- Anonyymi
Kylällä varma tieto ettei jalankaisten valtuudet yllä rajoittamaan Metsähallituksen toimintaa.
Elinakin muuttanut kaupunkiin... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylällä varma tieto ettei jalankaisten valtuudet yllä rajoittamaan Metsähallituksen toimintaa.
Elinakin muuttanut kaupunkiin..."Kylällä varma tieto ettei jalankaisten valtuudet yllä rajoittamaan Metsähallituksen toimintaa"...
ja Terrafamen.
- Anonyymi
hyvä että joku vihdoin puhuu näistä!!! ovat olleet naapuruston riesa ja kissaakin kiusasivat... milloin viranomaiset herää että tälle pitäisi tehrä jotain??? mietinpähän vain...
- Anonyymi
Olen huomannut että tomaattikastikkeen lisäksi kalanperkkeet karkoittaa jalankaisia. Kesämökkiä kun rakennettiin niitä näkyi usein työmaan liepeillä mutta ahvenen päillä saatiin kartoitettua, että rakentaminen onnistui lopulta.
- Anonyymi
menkää töihin vihervassarit
- Anonyymi
minä oon työ urani tehny eikä enää tarvihe
- Anonyymi
Oon kuullut, että Sotkamossa uskotaan noitiin.
Miten on?- Anonyymi
Minä olen sotkamosta enkä usko näihin.
Näin on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen sotkamosta enkä usko näihin.
Näin on.minä olen sotkamosta enkä noitii usko
jalankaisen näjin niin pakko uskao - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
minä olen sotkamosta enkä noitii usko
jalankaisen näjin niin pakko uskaoNiinhän ne noidan näkijätkin väittää, nähneensä sellaisen ja siksi uskovat.
Ihminen näkee mitä hän uskoo näkevänsä ja sitten väittää uskovansa kun on nähnyt.
- Anonyymi
Kun kuu oli korkealla taivaalla ja tähdet tuikkivat kuin kadonneet sielut, kuului Kainuun metsissä lasten iloinen nauru. He olivat kokoontuneet nuotiolle kertomaan tarinoita ja jakamaan salaisuuksia salaisuuksia. Tuona yönä metsän levollisuuden rikkoivat oudot äänet, jotka kaikuivat puiden lomassa – kuiskauksia ja narinaa, kuin joku olisi liikkunut varjojen seassa.
Lapset päättivät ryhtyä rohkeiksi ja tutkia metsäpolkua, joka vei syvemmälle varjoihin. Jossain vaiheessa he huomasivat, että kaikki heidän takanaan maahan painuneet jalanjäljet eivät olleetkaan heidän omiaan – yhdet olivat suuremmat, kynnelliset ja pelottavat. Aivan kuin joku olisi seurannut heitä hiljaa, selän takana huohottaen.
Pelko valtasi lapset. Heidän iloinen naurunsa vaihtui hiljaisuuteen, ja he juoksivat pakoon, mutta jalankainen arvasi heidän liikkeensä. Metsän suojelija ei ollut ystävällinen; hän oli vihainen, sillä lapset olivat häirinneet hänen rauhaansa. Ja yksi lapsista oli pieraissut peloissaan, eikä jalankainen pitänyt kaasuista.
Lapset juoksivat polkua pitkin, mutta jokaisen askeleen kohdalla he tunsivat luissaan, että joku seurasi heitä. Kauempana he näkivät häilyvän varjon, jonka silmät hehkuivat uhkaavina. He käänsivät katseensa takaisin eteenpäin ja huomasivat, että metsän pimeys tuntui sulkeutui heidän ympärilleen. Yksi lapsista kompastui juureen ja kaatui maahan, mutta kun hän nousi, jalankainen seisoi jo häntä vastassa, karvaisena ja uhkaavana.
Heidän sydämensä hakkasivat, ja he juoksivat niin nopeasti kuin vain pystyivät, kunnes viimein pääsivät takaisin nuotion valoon. Kaukana metsän syvyydessä he kuuntelivat, kuinka jalankainen palasi takaisin varjoihin, ja he tiesivät, että Kainuun metsissä oli voimia, joita ei kannattanut herättää. He oppivat, että joskus on parasta kunnioittaa metsän hiljaisuutta ja sen salaisuuksia, ja ettei kaikki, mikä liikkuu varjoissa, ole ystävällistä.
Ai mitä sille juureen kompastuneelle lapselle sitten kävi? Häntä ei nähty enää koskaan. - Anonyymi
Hiidenportilla niitä on vaikka kuinka paljon.
- Anonyymi
Missä oon hiidenportti ja oletko itse nähnyt siellä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä oon hiidenportti ja oletko itse nähnyt siellä
sotkamossahan tuo, ootko sinä ryökäle ees täkäläisie? minen oo sielä nähnyt mutta pittää käydä
- Anonyymi
Nämä on näitä jotka herkimmät vaistoaa mutta suurin osa luonnista vieraantuneista ei niihin usko. Ei kannata kartoittaa, sulassa sovussa vaan elellä ja olla suututtamatta, aivan kuten ennenvanhaan....
- Anonyymi
niihän se taitaa olla ku näitä viestejä lujen
kuhan mehtuumiehet sen karhun kävisivät listimässä
- Anonyymi
JALANKAINEN ON TAIVAHAN TOSI!
- Anonyymi
Aamen, ystävä.
Hyvää vappua sinulle.
- Anonyymi
Käveleevät koipiensa välissä kun vastaan tulevat,hurttiensa kanssa
- Anonyymi
Jalankaisen väitettyjä jalanjälkiä on löydetty tuhansittain, joista suurimmat ovat olleet 60 cm pitkiä ja 20 cm leveitä, ja joitakin on voitu seurata kilometrikaupalla. Jalkapohjien kaarre, huokoset ja kulumat ovat saaneet jotkut tutkijat vakuuttumaan siitä, että jälkien polkija on ollut jokin ihmisapinaa muistuttava otus. Ensimmäiset jalanjäljet kuvaili ruotsalainen tutkimusmatkailija ja Kajaanin linnan vanki Johannes Messenius teoksessaan Scondia Illustrata, joka julkaistiin vasta vuosikymmeniä hänen kuolemansa jälkeen vuonna 1700.
- Anonyymi
"Scandia illustrata" (tai oikeammin Scandia illustrata sive gentium septentrionalium, tam Anglorum quam Gothorum, Suionum, Norvegorum, et Danorum historia) on laaja historiallinen ja maantieteellinen teos, jonka laati Johannes Loccenius (n. 1598–1677), saksalaissyntyinen historioitsija ja juristi, joka vaikutti Ruotsissa.
Teos on osa aikansa pyrkimystä rakentaa ja oikeuttaa ruotsalaista kansallista identiteettiä ja historiaa — erityisesti aikana, jolloin Ruotsi oli suurvalta ja halusi osoittaa historiallisia juuriaan ja kulttuurista merkitystään.
Monet tiedot ovat nykykäsityksen mukaan epätarkkoja tai mytologisia, mutta aikanaan Scandia illustrata oli vaikutusvaltainen ja käytetty lähde. Se liittyy 1600-luvun eurooppalaiseen kiinnostukseen antiikin ja kansojen alkuperän selittämiseen, usein kansallisylpeyden hengessä.
Suomen mytologiaa ja Kainuun kansallishistoriaa koskevassa "capitulassa" jalankaiset mainitaan heti ensimmäisen luvun loppupuolella. Jalankaisen uskomuksen oletetaan alkaneen rautakaudella Suomessa (huom. Suomi eli rautakautta vielä pitkään sen jälkeen, kun keskisessä Euroopassa oli siirrytty keskiaikaan). Nimi jalankainen juontaa juurensa sanasta "jalka" tai "jalkautua", ja sen mytologia muisuttaa muiden maanalaisen väen, kuten menninkäisten, mytologiaa, mutta on vaikutukseltaan paikallinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Scandia illustrata" (tai oikeammin Scandia illustrata sive gentium septentrionalium, tam Anglorum quam Gothorum, Suionum, Norvegorum, et Danorum historia) on laaja historiallinen ja maantieteellinen teos, jonka laati Johannes Loccenius (n. 1598–1677), saksalaissyntyinen historioitsija ja juristi, joka vaikutti Ruotsissa.
Teos on osa aikansa pyrkimystä rakentaa ja oikeuttaa ruotsalaista kansallista identiteettiä ja historiaa — erityisesti aikana, jolloin Ruotsi oli suurvalta ja halusi osoittaa historiallisia juuriaan ja kulttuurista merkitystään.
Monet tiedot ovat nykykäsityksen mukaan epätarkkoja tai mytologisia, mutta aikanaan Scandia illustrata oli vaikutusvaltainen ja käytetty lähde. Se liittyy 1600-luvun eurooppalaiseen kiinnostukseen antiikin ja kansojen alkuperän selittämiseen, usein kansallisylpeyden hengessä.
Suomen mytologiaa ja Kainuun kansallishistoriaa koskevassa "capitulassa" jalankaiset mainitaan heti ensimmäisen luvun loppupuolella. Jalankaisen uskomuksen oletetaan alkaneen rautakaudella Suomessa (huom. Suomi eli rautakautta vielä pitkään sen jälkeen, kun keskisessä Euroopassa oli siirrytty keskiaikaan). Nimi jalankainen juontaa juurensa sanasta "jalka" tai "jalkautua", ja sen mytologia muisuttaa muiden maanalaisen väen, kuten menninkäisten, mytologiaa, mutta on vaikutukseltaan paikallinen.Kyllä ollaan Sotkamossa aivan pihalla, kaikesta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ollaan Sotkamossa aivan pihalla, kaikesta!
Pedester cum terra ambulat.
Jalankainen kulkee maan kanssa.
- Anonyymi
Bockin perheen saagassa mainitaan, että Paavin armeija, joka koostui sveitsiläisistä ja saksalaisista sotilaista, nousi maihin Hankoniemellä 24. heinäkuuta 1050. Sotaretken seurauksena Uusimaa hävitettiin. Suomalaisten viimeinen kuningas Eerik pakeni paavin armeijaa rajujen taistelujen jälkeen ja heillä oli mukana kuninkaalliset vallan merkit jotka kätkettiin Kainuuseen. Tuolloin kerrotaan Eerikin tehneen liiton jalankaisten kanssa ja nyt jalankaiset vartioivat noita vallanmerkkejä. Tarinan mukaan se joka ne löytää ja pukee päälleen hallitsee koko Pohjolaa seuraavat 1000 vuotta!
- Anonyymi
Tarinan mukaan Eerikin paetessa paavin armeijaa pohjoiseen hänen mukanaan olleet kuninkaalliset regaalit haudattiin lyijylaatikossa silloisen linnan pihalla olleeseen kaivoon, missä ne olisivat vielä tänäkin päivänä. Kukaan ei kuitenkaan ole näitä regaaleja löytänyt, mutta alueella on tehty poikkeuksellisen paljon jalankaishavaintoja.
- Anonyymi
Tarinoissa kerrotaan, että jalankaiset liittoutuivat jatulien kanssa. Jatulit vetäytyivät koko ajan kohti pohjoista ihmisasutuksen levitessä. Vuokatinvaaran laella sijaitsevalla seitapaikalla elokuussa 1332 kokoontuivat 12 johtavaa Jatulia ja 7 jalankaista. Siellä sovittiin ikuinen pyhäliitto jalankaisten ja jatulien välillä. Nämä kaksi luonnossa viihtyvää kansaa vannoivat valan, jossa luvattiin suojella luontoa, uhrilehtoja ja muinaisia tapoja. Osa jatuleista jäi asumaan jalankaisten keskuuteen ja osa jatkoi kohti pohjoista.
- Anonyymi
Onko Sotkamossa yhtään jatulintarhaa?
- Anonyymi
Nukkuuko jalankaiset talviunta?
- Anonyymi
Eivät nuku. Jalankaiset ovat koko talven töissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät nuku. Jalankaiset ovat koko talven töissä.
Aivan kuin nämä kunnantalon räyhähengetkin. Vaikka Jalankaiset sentään yrittää pitää järjestystä yllä, toisin kuin riivaajattaret.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!2313245Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa162379Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi4461505Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1221396Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2161351Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa5441298- 1111267
- 1121212
- 46974
- 66954