Merten suuret nisäkkäät, seireenieläimet ovat joko kuolleet sukupuuttoon tai sitten rajusti vähenemässä.
Seireeni (sireenieläimiä) merimiehet luulivat meressä uiskenteleviksi pyrstöllisiksi naisihmisiksi (pitkät oleskelut merellä ilman naisseuraa, keripukki ja alkoholijuomien käyttö selittänevät asiaa).
Suurin niistä, Stellerin merilehmä tapettiin sukupuuttoon jo 1700-luvulla; merimiehet söivät sen suihinsa.
Neljä lajia jäljellä, kolme lajia manateeita jotka uiskentelevat Floridan rannoilla ja MEKSIKON lahdella ja dugong, jota on pari kappaletta jäljellä jossain Intian valtamerellä.
Itämeren hylje ja Saimaan norppa eivät kuulu samaan heimoon, mutta suojeltavia ja suloisia eläimiä nekin.
Voitais puhua sitten vaikka merilehmistä
13
115
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Aha. Mikä oli tämän kirjoituksen niinkuin tarkoitus?
Ajattelin saada aikaan keskustelua luonnonsuojelusta, aikamme tärkeimmistä asioista,
- AnonyymiUUSI
Nythän täytyy jo käydä läpi kukkamullat ja puutarhamullatkin vaikka ne ostaisi kasvihuoneilta. Niiden mukana voi tulla limainen matoklöntti ja se syö kastemadot.
Se limainen matoklöntti käsketään tappaa laittamalla mato purkkiin ja kaataa päälle kiehuvaa vettä.
- AnonyymiUUSI
En osaa merilehmistä kirjoittaa, mutta jos muut osaa, luen kyllä sujuvasti.
Minä suosin maanviljelystä ja puhun metsästä, josta juuri tänä aamuna puhuimme sisaren kanssa, hän lähinnä, asuu alueella jossa on viljelijöitä, peltoja ja metsiä. Ei itse enää ikänsä huomioiden tee kun täkänöitä ja poppanaa.
Metsiä on nyt jätetty hoitamatta että luonnossa ja puissa saisi kaikki ötökät rellestää rauhassa. Ja kirjanpainaja on sen viimeisen päälle tehnyt ja tuhonnut lukemattomia kuusia, isoja alueita. Hoidettuun talousmetsään toukka ei iske. Sitäkö on Jumala tarkoittanut meidät luodessaan, kun lupasi meidän luonnon antimia käyttämän, että istumme ja katsomme kun metsät häviävät taudin kimpussa ja luulemme sen olevan tarkoitus. Ei ole.
Yleensä eläimistä olen sitä mieltä että määrättyjen lajien häviäminen on evoluutiota ja se kuuluu mennä niin. Ihan niin kuin me suomalaiset vaaleat ihmiset tulemme häviämään maailmasta. Niin ovat tiedemiehet ennustaneet. En tiedä mikä tässä tapauksessa on Jumalan tarkoitus ollut. Jumala on antanut ihmiselle aivot ja sanonut että otsasi hiessä sinun pitää leipäsi syömän. Se tarkoittaa että kehitytään ja keksitään uutta silläkin uhalla että vanha häviää. Että hakataan metsästä ja pellosta tuottoa että itse saisimme mahdollisuuden elää ja tuottaa uutta. Että sillä lailla tätä tajunnanvirtaa pukkasi tähän aloitukseen, joka ei toki ole huono. Kuten sanoin, luen mielelläni kommentteja, enkä solvaa vaikka olisivat erilaisia kuin omani.Hyvä kommentti, josta saa paljon ajattelemisen aihetta.
Minua jää vaivaamaan pari asiaa tässä pohdiskelussa:
En ole koskaan ollut tietoinen siitä että metsän omat, siellä luonnostaan asuvat hönteiset tuhoaisivat metsää, muuten kuin joitakin puita, joillakin alueilla. Metsä uudistuu luonnollisella tavalla, toistuvat, salaman sytyttämät metsäpalot eivät ole harvinaisuuksia ja luonnollinen, hoitamaton metsä ei ehkä tuota rahallisesti omistajalleen, mutta on ei kai metsää olekaan tarkoitettu ensisijaisesti tuottamaan omistajalleen rikkauksia? En usko oikein tuohon teoriaan että Jumala loi metsän että me saisimme siitä tuloja itsellemme. En voi nähdä metsäkoneen raiskaamaa aluetta, jossa mivet ja kannot on kaivettu maan pinnalle törröttämään kuin dinosauruksen luut osoituksena mistään jumalaisesta suunnitelmana, ainoastaan ihmisen ahneuden ja voitonhalun osoituksena..
Minä ajattelen evoluutiosta eri tavalla, en usko että Darwin tarkoitti teoriallaan lajien synnystä ihmisen aiheuttamaa lajien sukupuuttoon tappamista. Sanotaan vaikka Tyynen meren itärannan merisaukot, jotka tuhottiin turkismetsästäjien ja merkantilismin toimesta monilla alueilla jo parisataa vuotta sitten.. Nyt niitä on suojeltu ja palautettu takaisin pohjoiselle Tyynen meren rannalle ihmisen toimesta. Esimerkkejä ihmisen lähes sukupuuttoon metsästämistä eläimistä on monia, ei kai se voiolla Juamalan tarkoitus?
Evoluutio tarkoittaa lajien kehittymistä ja sopeutumista elinympäristöönsä, ei niiden tuhoamista ihmisen ahneuden takia. Ei ainakaan minun mielestäni.
Ei-uskovaisena minua häiritse tuo sanamukainen tulkinta luomishistoriasta, jossa Jumala antoi kaikki valtuudet ihmiselle ottaa, käyttää ja tuhota tätä meidän yhteistä kotiamme ja sen eläinkuntaa ja kasvillisuutta mielensä mukaan. Lisääntykää ja täyttäkää maa on vastoin ihmisen omaa etua , siinä on ihmisrodun siemen kylvetty.
Teollisen metsänhoidon ja maanviljelyksen sijaan voisimme toki palata aikaan, jossa maasudun yhteisöt toimivat hyvin ilman miljardi-investointeja. Täällä Ruotsissa maanviljelijöiden keski-ikä aina vain kohoaa, nyt jo kolmannes viljelijöistä ovat eläkeiässä ja nuoria pelottaa maanviljely jätti-investoinneineen. Koneita pitää olla paljon ja kalliita, mikään pienessä mittkaavassa tehty viljely ei ole kannattavaa. Perityt maatilat menevät konkurssiin ja myyntiin. Silti omavaraisuus olisi toivottavaa, etenkin näinä levottomina aikoina, jolloin sodan ja kriisien uhka leijuu päämme päällä kuin Damokleen miekka. Onko kaikki kehitys sittenkään edes hyväksi?
Ei minulla mitään ratkaisuja ole, jokainen ilmaston kriisi, jokainen luonnonkatastrofi aiheuttaa minulle vaiin lisää kysymyksiä.Paloma.se01 kirjoitti:
Hyvä kommentti, josta saa paljon ajattelemisen aihetta.
Minua jää vaivaamaan pari asiaa tässä pohdiskelussa:
En ole koskaan ollut tietoinen siitä että metsän omat, siellä luonnostaan asuvat hönteiset tuhoaisivat metsää, muuten kuin joitakin puita, joillakin alueilla. Metsä uudistuu luonnollisella tavalla, toistuvat, salaman sytyttämät metsäpalot eivät ole harvinaisuuksia ja luonnollinen, hoitamaton metsä ei ehkä tuota rahallisesti omistajalleen, mutta on ei kai metsää olekaan tarkoitettu ensisijaisesti tuottamaan omistajalleen rikkauksia? En usko oikein tuohon teoriaan että Jumala loi metsän että me saisimme siitä tuloja itsellemme. En voi nähdä metsäkoneen raiskaamaa aluetta, jossa mivet ja kannot on kaivettu maan pinnalle törröttämään kuin dinosauruksen luut osoituksena mistään jumalaisesta suunnitelmana, ainoastaan ihmisen ahneuden ja voitonhalun osoituksena..
Minä ajattelen evoluutiosta eri tavalla, en usko että Darwin tarkoitti teoriallaan lajien synnystä ihmisen aiheuttamaa lajien sukupuuttoon tappamista. Sanotaan vaikka Tyynen meren itärannan merisaukot, jotka tuhottiin turkismetsästäjien ja merkantilismin toimesta monilla alueilla jo parisataa vuotta sitten.. Nyt niitä on suojeltu ja palautettu takaisin pohjoiselle Tyynen meren rannalle ihmisen toimesta. Esimerkkejä ihmisen lähes sukupuuttoon metsästämistä eläimistä on monia, ei kai se voiolla Juamalan tarkoitus?
Evoluutio tarkoittaa lajien kehittymistä ja sopeutumista elinympäristöönsä, ei niiden tuhoamista ihmisen ahneuden takia. Ei ainakaan minun mielestäni.
Ei-uskovaisena minua häiritse tuo sanamukainen tulkinta luomishistoriasta, jossa Jumala antoi kaikki valtuudet ihmiselle ottaa, käyttää ja tuhota tätä meidän yhteistä kotiamme ja sen eläinkuntaa ja kasvillisuutta mielensä mukaan. Lisääntykää ja täyttäkää maa on vastoin ihmisen omaa etua , siinä on ihmisrodun siemen kylvetty.
Teollisen metsänhoidon ja maanviljelyksen sijaan voisimme toki palata aikaan, jossa maasudun yhteisöt toimivat hyvin ilman miljardi-investointeja. Täällä Ruotsissa maanviljelijöiden keski-ikä aina vain kohoaa, nyt jo kolmannes viljelijöistä ovat eläkeiässä ja nuoria pelottaa maanviljely jätti-investoinneineen. Koneita pitää olla paljon ja kalliita, mikään pienessä mittkaavassa tehty viljely ei ole kannattavaa. Perityt maatilat menevät konkurssiin ja myyntiin. Silti omavaraisuus olisi toivottavaa, etenkin näinä levottomina aikoina, jolloin sodan ja kriisien uhka leijuu päämme päällä kuin Damokleen miekka. Onko kaikki kehitys sittenkään edes hyväksi?
Ei minulla mitään ratkaisuja ole, jokainen ilmaston kriisi, jokainen luonnonkatastrofi aiheuttaa minulle vaiin lisää kysymyksiä.""" En usko oikein tuohon teoriaan että Jumala loi metsän että me saisimme siitä tuloja itsellemme."""
Ei toki, sillä maksajan paikallahan sinä oletkin.
Tiedätkös sinä, mistä paperia tehdään?
Luulisi sinun jämpsäläisenä tietävän. Mukava se on sinunkin peppuasi pyyhkiä paperilla.
- AnonyymiUUSI
Norppalive alkaa 2.5. eli ylihuomenna.
On kesäksi monta eläinkuntaa seurattavaksi.
Ja lisänä oman pihapiirin luonnon eläimet sekä naapurien koirat. Valaat, delfiinit, hylkeet ovat sukua lehmille ja sijoille, siis nisäkkäitä jotka alunperin käppäilivät maalla. Siirryttyään takaisin veteen esim. Valaat pystyivät kasvamaan rajattomasti koska vesi kannattaa kehoa.
Ihminen lajina sen verran uusi tulokas ettei ole vielä siirtynyt takaisin veteen, merenneidoista tarinoita ehkä ihminenkin palaa juurilleen ei kuitenkaan ahveneksi.- AnonyymiUUSI
Itse koen sukulaisuutta susiin ja koiriin.
- AnonyymiUUSI
Hyvin moni haluaa suojella luontoa, kuhan nämä suojelutoimet ei koske itseensä, siis kielteiset toimet.
Esimerkkinä lentoliikenne.
Lentoliikenteen ilmastopäästöt on pyhä lehmä, josta ei puhuta, vaikka niiden vaikutus on pahinta, kun ne jäävät yläilmoihin.
Lentopetrooli on verotonta.
Muuaĺla vaaditaan rantojensuojelua, mutta kaupunkien rannat rakennetaan kerrostaloja vesirajaan.
Susi ja karhu ovat vaarattomia asiantuntijoiden mukaan maaseudulla, mutta kaupungissa ne ammutaan vaarallisina.
Kyllä minä luonnosta huolehdin, ehkä keskivertoa enemmän, mutta tämä kaksimielisyys ärsyttää. - AnonyymiUUSI
Onko leskel ainoa henkiinjäänyt rodustaan,joka varpaitaan rantakivellä uittaa miettien tukka savuten mitä hölömöä taas aloittaisi.
- AnonyymiUUSI
varmuuden vuoksi
KAIKKI elolliset ovat sukua toisilleen ihmiset ameeballe jne
6331 yhteistä geeniryhmää
USAn terveysvirasto
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5928047/
Our analyses infer the LCA of extant metazoans contained a total of 6331 Ancestral HG (4929 HG if ctenophores are sister group to metazoans, Supplementary Data 3 and 4).- AnonyymiUUSI
Esi-isänne. Eli ikä 650 miljoonaa vuotta sitten
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1304061/Ancient-sea-sponge-fossils-push-existence-animal-life-90million-years.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi584035Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1431714Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html131422Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351188Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau166969- 51833
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en53750Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.155750- 37725
- 76725