Koskettaako sinua joku näistä aforistikko Nuutti Hiltusen ajatuksista ja millä lailla ?

Anonyymi-ap

1. Elämä on kysymys - luopuminen on vastaus.
2. En tiedä, onko hyvä vai huono asia, etten tiedä mitä olen unohtanut.
3. Muistaminen on ajan omistamisen ainoa muoto.
4. En olisi minä, jos olisin syntynyt jonnekin toisaalle tai toiseen aikaan,
niihin syntyi joku muu.
5. Aivan sama mitä minulla on päälläni. Pukeudun pyörätuoliini.
6. En käytä pyörätuolia siksi, etten voi kävellä, vaan sen vuoksi, että voisin liikkua.
7. Syyttäjä on poissa. On itsetarkkailijan vapaapäivä.
8. Joutenolon voittaa vain joutenolo ilman tunnontuksia siitä.
9. Uusi aamu - taas päivä elettäväksi viimeisen kerran.

34

283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tässä on ajatusta:

>>Uusi aamu - taas päivä elettäväksi viimeisen kerran.<<

• Anonyymi

Se oli havahduttavin ajatus, vähän surullinenkin ja kohtalonomainen.
        Jokainen kohta pisti ajattelemaan jotakin.
        Esimerkiksi jos nirsoilee mitähän nyt päälleen laittaisi tuntuu vähän turhamaiselta,
        kun ajattelee, että se tarkoittaa jollekin toiselle ihan eri asiaa.

Kohdasta 8 ei ole oikein koskaan päässyt irti. Aina, kun on jouten
        on ainakin vähän huono omatunto siitä. Aina pitäisi olla muka jotain
        hyödyllistä tekemässä, vaikka ei enää edes jaksa koko ajan tehdä mitään.

• Anonyymi

Seiska taisi kolahtaa kohdalle.

• Anonyymi

Kerro tarkemmin !

• Anonyymi

Joo, ymmärrän mitä tarkoitat.
        On löytynyt sisäinen tyyneys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerro tarkemmin !

Voin koko loppuelämäni syyttää vain itseäni. Ehkä se on ihan oikeinkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voin koko loppuelämäni syyttää vain itseäni. Ehkä se on ihan oikeinkin.

Mitä, jos et syyttäisi ? Olet varmaan parhaasi tehnyt. Itse kukin voi tehdä valintoja,
        joita myöhemmin katuu tai myöhemmin valitsisisi toisin, mutta silloin kun sen
        valinnan on tehnyt sen on tehnyt silloisen tilanteen mukaan ja katsonut sen parhaaksi vaihtoehdoksi.
        Etukäteen ei voi tietää valitseeko oikein, siksi katumatta oleminen on kaiken
        viisauden alku.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä, jos et syyttäisi ? Olet varmaan parhaasi tehnyt. Itse kukin voi tehdä valintoja,
        joita myöhemmin katuu tai myöhemmin valitsisisi toisin, mutta silloin kun sen
        valinnan on tehnyt sen on tehnyt silloisen tilanteen mukaan ja katsonut sen parhaaksi vaihtoehdoksi.
        Etukäteen ei voi tietää valitseeko oikein, siksi katumatta oleminen on kaiken
        viisauden alku.

Kiitos lohdusta. Ehkä en kuitenkaan kadu mitään. Virheittensä tunnistaminen ja tiedostaminen ovat aika raskas homma. Ja sekin, ettei ole edes osannut tehdä valintoja ja päätöksiä. Antanut mennä vain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos lohdusta. Ehkä en kuitenkaan kadu mitään. Virheittensä tunnistaminen ja tiedostaminen ovat aika raskas homma. Ja sekin, ettei ole edes osannut tehdä valintoja ja päätöksiä. Antanut mennä vain.

Sekin on valinta jos on antanut mennä vaan. Tuskin kenenkään elämän on
        ollut täydellistä eikä aina ole voinut vaikuttaa elämäänsä.
        Jos esimerkiksi jo lähtökohdat on huonot se heijastuu pitkälle ihmisen elämään.
        Se harmittaa, että jos jälkeenpäin ajatellen jossain kohtaa olisi valinnut toisin elämä
        olisi voinut olla paljon parempaa, mutta aina ei tiedä miten suuri merkitys elämässä
        jollakin valinnalla tulee olemaan.
        Jälkiviisaus on kuitenkin turhinta viisautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sekin on valinta jos on antanut mennä vaan. Tuskin kenenkään elämän on
        ollut täydellistä eikä aina ole voinut vaikuttaa elämäänsä.
        Jos esimerkiksi jo lähtökohdat on huonot se heijastuu pitkälle ihmisen elämään.
        Se harmittaa, että jos jälkeenpäin ajatellen jossain kohtaa olisi valinnut toisin elämä
        olisi voinut olla paljon parempaa, mutta aina ei tiedä miten suuri merkitys elämässä
        jollakin valinnalla tulee olemaan.
        Jälkiviisaus on kuitenkin turhinta viisautta.

No jooo, mutku jos ei ole mitään muuta viisautta. Hah.

• Anonyymi

Kolmonen kertoo siitä, että aikaa ei voi pysäyttää, vaikka toivoisi,
      että olisi jossain vaiheessa voinut ainakin hidastaa aikaa.
      Siinä onnellisessa vaiheessa.

• Anonyymi

Muistoissa koko eletty elämä on aina (lähes) "kokonaisuudessaan" läsnä.

• Anonyymi

9. Uusi aamu - taas päivä elettäväksi viimeisen kerran.
      Tämä sopii omaan ajatteluun. Jokaisesta päivästä haluan tehdä ainutlaatuisen vaikka se toistaisi samaa kaavaa pikku menoineen. Ei se koskaan ihan samanlainen ole kuin eilinen. Tälle päivällekin on oma uusi asia, valmistelen itseäni uusien ihmisen, ennestään tuntemattomien, tapaamiseen maanantaina.

• Tämä yhdeksäs puhutteli minuakin eniten, ja mieleen nousee paljon siteerattu virsi : Joka aamu on armo uus, miksi murhetta kantaa. Kun ennen nukkumaanmenoa pyrkii rauhoittamaan mielensä , sopimaan asiat jos on jotain sovittavaa ja anteeksipyydettävää, voi uusi päivä alkaa ilman eilisen painolastia. Päivien rutiinit antavat "ryhtiä", mutta aina on virkistävää niistä poiketakin, vaikka ei ihan omalla mukavuusalueella olisikaan - jotain haastetta ja uusia näkökulmia ainakin minä kaipaan näin vanhanakin. Juuri tuo uusien ihmisten tapaaminen on mahdollisuus itsekin hiukan uusiutua.

Mietin tuota viitosta, pyörätuoliin pukeutumista. Googletin vähän, Hiltunen on pyörätuolilla liikkuva selkäydinvammaninen, toimii alan järjestössä ja neurologisena fysioterapeuttina. Mielestäni ei ole sama, miten liikuntavammainen pukeutuu, sillä onhan hän myös persoona, ei vain vamman kantaja. Tietysti käytännöllisyys täytyy ottaa huomioon, mutta voihan sekin olla tyylikästä ja persoonallista. Hienoa, että hän ei näe pyörätuolia kuitenkaan sitovana vaan mahdollisuutena liikkua, ja varmaankin näissä aforismeissa pyörätuolin voi ajatella olevan jonkin meitä rajoittavan mutta myös auttavan vertauskuva.

Tuntuu hyvältä, että aforismikirjallisuuttakin pidetään esillä ja sitä palkitaan.

• Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

Tämä yhdeksäs puhutteli minuakin eniten, ja mieleen nousee paljon siteerattu virsi : Joka aamu on armo uus, miksi murhetta kantaa. Kun ennen nukkumaanmenoa pyrkii rauhoittamaan mielensä , sopimaan asiat jos on jotain sovittavaa ja anteeksipyydettävää, voi uusi päivä alkaa ilman eilisen painolastia. Päivien rutiinit antavat "ryhtiä", mutta aina on virkistävää niistä poiketakin, vaikka ei ihan omalla mukavuusalueella olisikaan - jotain haastetta ja uusia näkökulmia ainakin minä kaipaan näin vanhanakin. Juuri tuo uusien ihmisten tapaaminen on mahdollisuus itsekin hiukan uusiutua.

Mietin tuota viitosta, pyörätuoliin pukeutumista. Googletin vähän, Hiltunen on pyörätuolilla liikkuva selkäydinvammaninen, toimii alan järjestössä ja neurologisena fysioterapeuttina. Mielestäni ei ole sama, miten liikuntavammainen pukeutuu, sillä onhan hän myös persoona, ei vain vamman kantaja. Tietysti käytännöllisyys täytyy ottaa huomioon, mutta voihan sekin olla tyylikästä ja persoonallista. Hienoa, että hän ei näe pyörätuolia kuitenkaan sitovana vaan mahdollisuutena liikkua, ja varmaankin näissä aforismeissa pyörätuolin voi ajatella olevan jonkin meitä rajoittavan mutta myös auttavan vertauskuva.

Tuntuu hyvältä, että aforismikirjallisuuttakin pidetään esillä ja sitä palkitaan.

Taitaa olla pieni menekki tällaisella kirjallisuudella, ei se varmaankaan hyvin myy ja kustantajia vaikea löytää. Mutta hyvä minustakin että on tällaista syvällisempää tarjolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taitaa olla pieni menekki tällaisella kirjallisuudella, ei se varmaankaan hyvin myy ja kustantajia vaikea löytää. Mutta hyvä minustakin että on tällaista syvällisempää tarjolla.

Aikoinaan ostin hyvin usein juuri aforismikirjoja lahjaksi, kun lahjan saajan lukumieltymyksistä ei ollut tietoa. Muistan yhden kirjan, jonka melkein jokainen juhlaan osallistuja luki jo juhlatilaisuudessa. Se oli niiin hyvä ja tosi.

• "Aforismi on assosiaation orpolapsi", kertoo Nuutti haastattelussa youtube-videolla.

Ihan hyviä kaikki listatut, mutta minulle erityisesti tuo kolmonen on tärkeä.

• Anonyymi

Maapallon pyörimisnopeus on kiihtynyt, pyörimisnopeudessa on tapahtunut odottamaton muutos, päivät ovatkin nyt yhtäkkiä lyhyempiä. Nyt kun päivien pituus alkoi lyhentyä, tämä tarkoittaa myös sitä että eletty elämä lyhenee.
        Toisaalta jos aika hidastuisi, silloin kuolemakin pitkittyisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maapallon pyörimisnopeus on kiihtynyt, pyörimisnopeudessa on tapahtunut odottamaton muutos, päivät ovatkin nyt yhtäkkiä lyhyempiä. Nyt kun päivien pituus alkoi lyhentyä, tämä tarkoittaa myös sitä että eletty elämä lyhenee.
        Toisaalta jos aika hidastuisi, silloin kuolemakin pitkittyisi.

Miten se kuoleman pituuteen vaikuttaa todellisuudessa ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se kuoleman pituuteen vaikuttaa todellisuudessa ?

Kuolinhetki on melko nopea hetki. En myöskään tiedä, voiko kuolemanhetki venyä. Se itse kuolemaa edeltävä aika, mutta itse kuolemaan myös osana liittyvä, on toisilla pidempi toisilla lyhyempi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuolinhetki on melko nopea hetki. En myöskään tiedä, voiko kuolemanhetki venyä. Se itse kuolemaa edeltävä aika, mutta itse kuolemaan myös osana liittyvä, on toisilla pidempi toisilla lyhyempi.

Kuolema voi kestää kauan. Ajattelepa syöpä- ym. sairaita, jotka
        ovat tuskissaan viikkoja/kuukaisiakin ennen varsinaista kuolemaa.

• Anonyymi

Tämä aforistikko on minulle tuntematon. On ilo tutustua. Aforismit on vaikea laji.
        Uudet ovat tervetulleita, koska vanhat ovat niin tunnettuja, että ne osaa melkein ulkoa.
        Myös fragmenteista pidän.

• Anonyymi

Maapallon pyörimisnopeus on kiihtynyt, pyörimisnopeudessa on tapahtunut odottamaton muutos, päivät ovatkin nyt yhtäkkiä lyhyempiä. Nyt kun päivien pituus alkoi lyhentyä, tämä tarkoittaa myös sitä että eletty elämä lyhenee

jäävuorien sulaminen vähän muuttaa hitausmomenttia ja väliaikaisesti pyöriminen hiukan kasvaa, Kuu jatkaa Maan jarruttamista vanhaan malliin

Olen jo varannut paikan Uranuksesta jossa vuosi on 80 vuotta siellä voi elää vanhaksi jos vuosia riittää

• Anonyymi

Kaikki he jotka uskovat ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen, heidän pitäisi alkaa juoksemaan suurella joukolla myötäpäivään Maapallolla ja tällä massallaan hidastaa Maapallon pyörimistä jotta Maapallo pelastuu ilmastonmuutokselta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki he jotka uskovat ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen, heidän pitäisi alkaa juoksemaan suurella joukolla myötäpäivään Maapallolla ja tällä massallaan hidastaa Maapallon pyörimistä jotta Maapallo pelastuu ilmastonmuutokselta.

Olet vissiin persu ? Persut ei usko tieteeseen. Ainoa mihin ne uskoo on horoskoopit.

• "Joutenolon voittaa vain joutenolo ilman tunnontuksia siitä."
      Alan oppia elämään juuri noin.

• Anonyymi

Aforismeista minua säväytti nelonen. Olen paljon pohtinut sitä, miten paljon elämästämme on jo valmiina ennen kuin synnymmekään. Emme voi valita aikaa, ei paikkaa mihin synnymme, Emme voi valita vanhempiamme, emme koti- ja elinolojamme. Emme voi valita synnymmekö loistoon vai kurjuuteen.
        Näitä pohtii myös Eino Leino runossaan "Virta venhettä vie" :
        Toinen syntyy riemuun ja toinen murheeseen,, .. ja kullakin on kellonsa pohjass sydämen; kun se seisahtaa, niin kuolon aika alkaa ... Virta venhettä vie.

Saara.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Aforismeista minua säväytti nelonen. Olen paljon pohtinut sitä, miten paljon elämästämme on jo valmiina ennen kuin synnymmekään. Emme voi valita aikaa, ei paikkaa mihin synnymme, Emme voi valita vanhempiamme, emme koti- ja elinolojamme. Emme voi valita synnymmekö loistoon vai kurjuuteen.
        Näitä pohtii myös Eino Leino runossaan "Virta venhettä vie" :
        Toinen syntyy riemuun ja toinen murheeseen,, .. ja kullakin on kellonsa pohjass sydämen; kun se seisahtaa, niin kuolon aika alkaa ... Virta venhettä vie.

Saara.

Tämä on niin totta.

• Anonyymi

Tykkään aforismeista. Niitten kirjoittaja osaa kiteyttää suuria ajatuksia
      lyhyeen muotoon.

• Anonyymi

Keikun kanssasi samoilla aalloilla. Lyhyt, ytimekäs, asia kuin se on.

• Anonyymi

Aforismi. Jos eläkeverotus kevenee, niitä verotetaan vähemmän
      Amtti Ynkänen

Eläkkeiden verotus kevenee ensi vuonna hieman monella eläkeläisellä, kun hallituksen kehysriihen päätökset astuvat voimaan, ilmenee Veronmaksajain Keskusliiton laatimasta arviosta.

Veroasteet laskevat ensi vuonna useimmissa eläketuloryhmissä, Veronmaksajat kertoo laskelmassaan.

• Anonyymi

Onko rikkaitten eläkeläisten veroale aforismi ?

• Anonyymi

Köyhät ei veroja maksa, siiksi heille ei voi antaa alennuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Köyhät ei veroja maksa, siiksi heille ei voi antaa alennuksia.

Pienituloisetkin maksava veroja.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      212
      2908
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      213
      1289
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      118
      1259
    4. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      359
      1166
    5. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      111
      1063
    6. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      92
      1033
    7. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      402
      991
    8. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      914
    9. Oot nainen kaunis

muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46