Teoria:
Eräällä jampalla on museoajoneuvoksi katsastettu
auto, eli autoa saa käyttää vuodessa tuon 30
vuorokautta. Noh, tämä jannu onkin ovelasti
muuttanut tuon 30 vuorokautta tunneiksi ja aina
kun tämä ajoneuvo on liikenteessä, niin tunnit
otetaan ylös. Eli Teorian mukaan autolla saa ajaa
vaikka vuoden ympäri jokaisena päivänä kunhan nuo
tunnit ( 24x30 = 720h )eivät tule täyteen. Onko
tämä mahdollista?
Museoajoneuvo
16
10558
Vastaukset
- Pekka
sitten kun näitä Jamppoja on tarpeeksi itse
keksittyine "sääntöineen" ,varmasti verottaja
puuttuu asiaan ja sitten ei ole enää kellään
kivaa - impala1968
Kyllä kai sen noinkin voi käsittää. Itse olen
antanut itselleni ymmärtää että jos otan autoni
ajoon vaikka lauantaina klo. 13.00 ja palautan
sen talliin sunnuntaina klo. 12.00 on kulunut 1
vrk vaikkakin kahden eri päivän aikana.
Toinen juttu on mihin sitä aikaa tarvii,
nimittäin museoauto EI OLE käyttöauto! Sillä ei
käydä töissä, ei kaupassa eikä muutenkaan ajeta
käyttöajoa joten tuo 30vrk riittää kyllä kesän
tapahtumissa kiertämiseen.
Lisää aiheesta www.sahk.fi - Tietämätön
Valvooko sitä 30 päivän aikarajaa joku
viranomainen? Äkistään tuntuisi aika
mahdottomalta valvoa.- impala1968
Ottaessasi museovakuutuksen vakuutat
allekirjoituksellasi käyttäväsi autoa max. 30vrk.
Kukaan ei valvo todellista käyttöä paitsi ehkä
kateelliset naapurit. - old Timer
impala1968 kirjoitti:
Ottaessasi museovakuutuksen vakuutat
allekirjoituksellasi käyttäväsi autoa max. 30vrk.
Kukaan ei valvo todellista käyttöä paitsi ehkä
kateelliset naapurit.viitsinyt auton laittaa kuntoon niin tuskin
ajelet sillä suolavellissä.
Museoauton omistajat ovat pääosin kuitenkin
sieltä "vanhemmasta" päästä olevia harrastaja. - Tbird
impala1968 kirjoitti:
Ottaessasi museovakuutuksen vakuutat
allekirjoituksellasi käyttäväsi autoa max. 30vrk.
Kukaan ei valvo todellista käyttöä paitsi ehkä
kateelliset naapurit.Kyseinen 30 vrk perustuu ns. "herrasmies
sopimukseen", eli ei niitä juurikaan valvota.
Tosin on täysin varmaa, että jos kyseistä
etuisuutta ruvetaan käyttämään ainoastaan
kiertääkseen käyttöautoa koskevat vero ja
vakuutusmaksut, niin siihen tullan puuttumaan. MR-
katsastaminen vaatii yleensä ajoneuvon
harrastajalta paljon auton/moottoripyörän
kunnostamiseen liittyvää vaivannäköä (unohtamatta
taloudellisia investointeja) sekä todellista
kiinnostusta omistamansa laitteen historiaan yms.
Ei kai sitä muuten lähtisi koko entistämis
projektiin... SA-HK tuntuu nykyään muutenkin
kantavan kovaa huolta siitä, että museoajoneuvoja
olisi jo "liikaa". Typerimpiä ehdotuksia oli jopa
semmoinen, ettei enään saisi MR-katsastettua
vuoden ´60 jälkeen tehtyjä autoja. Joten enpä voi
muuta sanoa, kun että koitettaisiin pitää
sovituista pelisäännöistä kiinni, eikä pilattaisi
tätäkin etuisuutta. - impala1968
Tbird kirjoitti:
Kyseinen 30 vrk perustuu ns. "herrasmies
sopimukseen", eli ei niitä juurikaan valvota.
Tosin on täysin varmaa, että jos kyseistä
etuisuutta ruvetaan käyttämään ainoastaan
kiertääkseen käyttöautoa koskevat vero ja
vakuutusmaksut, niin siihen tullan puuttumaan. MR-
katsastaminen vaatii yleensä ajoneuvon
harrastajalta paljon auton/moottoripyörän
kunnostamiseen liittyvää vaivannäköä (unohtamatta
taloudellisia investointeja) sekä todellista
kiinnostusta omistamansa laitteen historiaan yms.
Ei kai sitä muuten lähtisi koko entistämis
projektiin... SA-HK tuntuu nykyään muutenkin
kantavan kovaa huolta siitä, että museoajoneuvoja
olisi jo "liikaa". Typerimpiä ehdotuksia oli jopa
semmoinen, ettei enään saisi MR-katsastettua
vuoden ´60 jälkeen tehtyjä autoja. Joten enpä voi
muuta sanoa, kun että koitettaisiin pitää
sovituista pelisäännöistä kiinni, eikä pilattaisi
tätäkin etuisuutta.Museoautohomma on muutenkin rajatapaus, eu-
pykälät ei tunne kyseistä käsitettä ja jos sitä
vielä aletaan käyttää väärin saattaa koko
systeemi kaatua.
Tarkennuksina edellisiin kirjoituksiini itse ajan
vain 10 - 20 päivää vuodessa, bensan hinta ja
muut kiireet on helpottaneet käytön vähentämistä.
- tumppi
Itselläni on kaksi mp:ää mr-vakuutuksessa ja ne
ovat kovalla työllä ja kohtalaisilla rahasummilla
siihen pisteeseen saatu. Tunnen myös useita
vanhojen autojen harrastajia, joilla on autoja
museorekisterissä. Mutta en ole törmännyt
yhteenkään sellaiseen harrastajaan,joka olisi
ostanut/rakentanut auton museorekisteriin sen
vuoksi, että saisi ajokin jokapäiväiseen ajoon
halvalla vakuutuksella. Ja jos joku saapuu
säännöllisesti työpaikalleen mr-kilpisellä
autolla, niin kyllä kateellinen suomalainen sen
ennenpitkää käräyttää. Aina silloin tällöin joku
entisöintiä ja muuta siihen liittyvää tuntematon
voi haaveilla museoauton väärinkäytöstä,mutta
kyllä se on lähinnä luullun kuvittelua.- Mini
Minä en ainakaan raski ajaa kaikilla keleillä MR-
autolla. Sen uusiksi rakentaminen maksaa! Tosin
autoa pitää tietenkin käyttää mutta ei joka
päiväisessä liikenteessä - 2
saahan sillä mr-autolla ajaa vaikka monta kertaa
päivässä töihin ja kotiin läpi vuoden, kunhan
maksaa siitä normaalin liikennevakuutuksen.
30pvän vakuutus on nimensä mukainen. - tumppi
2 kirjoitti:
saahan sillä mr-autolla ajaa vaikka monta kertaa
päivässä töihin ja kotiin läpi vuoden, kunhan
maksaa siitä normaalin liikennevakuutuksen.
30pvän vakuutus on nimensä mukainen.ei se sitten olekaan enää museorekisteröity ,vaan
siltä osin aivan kuten muutkin autot ja auton
status jotain muuta. - Big M
2 kirjoitti:
saahan sillä mr-autolla ajaa vaikka monta kertaa
päivässä töihin ja kotiin läpi vuoden, kunhan
maksaa siitä normaalin liikennevakuutuksen.
30pvän vakuutus on nimensä mukainen.Museorekisteröinnin ehtona on juuri tuo 30 pv
käyttöraja, eikä autolle tai mp:lle saa
museorekisteröitynä muuta liikennevakuutusta kuin
tuon 30 pv vakuutuksen. Jos haluaa tavallisen
vakuutuksen, on auto poistettava
museorekisteristä ja rekistöitävä tavalliseen.
Tällöin käyttömaksun suoritusvelvollisuuskin
palautuu. - Mr. Kling Klang
Big M kirjoitti:
Museorekisteröinnin ehtona on juuri tuo 30 pv
käyttöraja, eikä autolle tai mp:lle saa
museorekisteröitynä muuta liikennevakuutusta kuin
tuon 30 pv vakuutuksen. Jos haluaa tavallisen
vakuutuksen, on auto poistettava
museorekisteristä ja rekistöitävä tavalliseen.
Tällöin käyttömaksun suoritusvelvollisuuskin
palautuu.Niinpä niin. Aiemmin oli museoautoille sekametelisopparekkarit. Ne pystyi vaihtamaan valkoisiksi ja ajelemaan hyrysysyillä vaikka ympäri vuoden. Nyt mustat on M-alkuiset, joita ei valkeiksi saa.
Mulle on yhdentekevää jos joku rytyyttää museovehkeellään ympäri vuoden, en ilmiataisi. Itse en "uudenkarhealla" mersullani viitsisi moista touhottaa. Museo on museo ja se siitä.
- katulapsi
Käsittääkseni museoajoneuvolla saa ajaa vaikka huru mycket normivakuutuksella . Rajoitus koskee vain museovakuutusta ja tavallinen mp-vakuutus saattaa olla jopa halvempi nykykäytännön mukaan . .
- Greisii
Vanhalla mossella ei ole kiva ajella, kesäkuumalla.
- Anonyymi
Ei ole! Se jamppa on just niitä idiootteja jonka takia kaikki Suomessa on vaikeata. Jos ajat museovehkeellä vaikka tunnin, niin se päivä meni siinä, ja jäljelle jäi 29 kpl.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tehdä asialle?
Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill1602610Selänteiden kommentit
Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki2181736- 1821640
- 791311
Kirkon kuoronjohtajalle varoitus
Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais281055Nyt kun pride on ohi on siks
Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;297976Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!
Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal51961Muistatteko itsenne vuonna 1986?
Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t179870- 79853
- 65818