Miten jaksaa henkilökohtaisen avustajan työssä

Anonyymi-ap

Olen ollut useamman vuoden samalla henkilöllä avustajana. Työnantajani on monessa asiassa mukava, mutta toisaalta usein myös tavattoman raskas persoona. Alan olla todella hermot kireällä tämän työn vuoksi. Avustettava on aina ollut hyvin kärkäs luonteeltaan eikä ole ikinä suuremmin miettinyt sanomisiaan , mutta viime aikoina hän on alkanut tiuskia ja puhua minulle hyvin rumasti. Hän kysyy minulta paljon eräistä asioista joissa hänen omat tietonsa eivät ole hyvät, en viitsi antaa esimerkkejä koska niistä voisi tunnistaa. Joka tapauksessa hän tarvitsee näissä apua ja sitä minulta hakee, mutta sitten kun vastaan hänelle, hän tiuskii minulle vastauksistani tyyliin "ole jo hiljaa, kyllähän minä nyt tuollaisen tiedän" ja ylipäänsä kommentoi hyvin rumasti ja halveksivia ilmaisuja käyttäen. No miksi sitten kysyt jos kerran tiedät, tekisi mieli vastata, mutta tämmöistä en tietenkään voi mennä pomolleni sanomaan.

Muutenkin minusta usein tuntuu, että avustettava on hyvin tyytymätön työhöni. Avustettava on voinut aikaisemmin sanoa, että joku asia pitää tehdä tietyllä tavalla, ja sitten kun teen niin se pitäisikin olla tehty juuri päinvastaisella tavalla.

En voi sanoa avustettavalle suoraan, että hän mielestäni puhuttelee minua sivistymättömästi ja epäreilusti. Hänhän on työnantajani ja aiheuttaisin vain itselleni harmia jos hän alkaisi pitää minua röyhkeänä avustettavaa pomottavana avustajana. Joudun olemaan tämän ihmisen kanssa kahden pitkät työpäivät, joten en halua huonontaa välejämme. Jos työnantaja olisi aivan todella asiaton ja haukkuisi vaikkapa ulkonäköäni tai muuta hyvin henkilökohtaista, niin silloin tietysti minun kannattaisi asiaan puuttua, mutta kun arvostelu periaatteessa koskee työsuoritustani niin en oikein voi sanoa.

Avustettava puhuu ylipäänsä todella, todella paljon, hän kertoo samat, yleensä negatiiviset asiat hänen elämänsä varrelta uudestaan ja uudestaan ja odottaa, että niihin jollain lailla reagoin, ja tämä on käynyt todella raskaaksi henkisesti. Tämä on varmasti empatiakyvytöntä minulta, mutta avustettavan samojen raskaiden asoiden kuuntelu päivästä toiseen vain uuvuttaa minua hirveästi. Ymmärrän kyllä häntä, hänellä on ollut vaikeaa elämässään, mutta silti.

En jaksaisi vapaa-ajallani enää kuunnella ketään ja huomaan, että minusta itsestäni on tullut henkilökohtaisessa elämässäni tyly ja helposti suuttuva kun työssä joudun niin paljon olemaan varpaillani ja tämä on tietysti kamalaa, en haluaisi itse olla töykeä ihminen.

Työpaikan vaihto ei ole realistista enää tässä vaiheessa, olen joskus hakenutkin useita uusia työpaikkoja mutta en ole saanut. Tässä on siis jaksettava. Itse olen tämän aiheuttanut kun en ole kouluja käynyt, mutta sitä on nyt myöhäistä katua, minulla ei ole rahaa jäädä pois työstä ja yrittää opiskelemaan.

Mitä tässä tilanteessa voisi tehdä? Miten te muut kauan avustajina olleet jaksatte?

4

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tämä työ on kirjaimellisesti henkilökohtaista avustamista, ja ollaan tiiviisti yhdessä toisen alueella, jopa iholla päivästä toiseen. Pohdintasi kuulostaa jossain määrin tutulta, eikä minulla oikeastaan mitään apukeinoja taida olla. Eikä ole edes työkavereita joille avautua.
      Mutta yritän pitää huolta itsestäni vapaa-ajalla, liikkua paljon, syödä terveellisesti ja nukkua. Minua on helpottanut se, että olen päätynyt olemaan avustaja kolmelle eri asiakkaalle. Työpäivät ovat välillä erilaisia niin henkisesti kuin fyysisestikin.
      Avustettavan kanssa voi yrittää pitää joskus jonkinlaisen " kehitys keskusteluun", miettiä yhdessä työtehtäviä, parannettavaa tai muutettavaa niissä, myös hyviä ja tärkeitä asioita.

• Anonyymi

Olen joskus aiemmin ollut henkilökohtaisena avustajana. Kuulostaa tutulta. Itse en ole kovin kauaa jaksanut kuunnella asiatonta kommentointia. Olen usein joko itse antanut palautetta tai äänestänyt jaloillani. Joskus edellinen on johtanut jälkimmäiseen.

Luultavasti kun työsuhde on kestänyt jo jonkin aikaa, niin avustettavakin on kyllästynyt avustajaan ja ehkä mielellään vaihtaisi tätä. Itsellä kävi joskus jo koeajalla niin, että avustettava muuttui todella ilkeäksi ja sitten itse irtisanoin itseni. Hänelle olisi kai tullut jotakin vaikeuksia, jos olisi itse minua alkanut irtisanomaan, kun tein kuitenkin työni suht hyvin.

Itse saattaisin nauhoittaa älypuhelimella epäasiallista keskustelua ja sitten laittaisin sen soimaan reilulla volyymilla niin, että avustettava saisi itse kuunnella puheitaan ja näitä jutusteluja voitaisiin sitten yhdessä kommentoida.

Jos aiot itse ottaa asiat puheeksi, niin mieti jo kotona etukäteen ja tee vaikka paperille suunnitelma, mitä otat puheeksi. Puhut rauhallisesti ja asiallisesti, etkä suutu vaikka avustettava saattaa suuttua kun hänelle kiusallisesta asiasta huomautetaan.

Onko avustettava suoraan työnantajasi vai oletko jonkun firman kautta avustajana? Jos olet firman kautta, niin sieltä mahdollisesti voisi löytyä jotakin kuuntelu- ja neuvonta-apua. Jos kovin rasitut työssäsi, niin voisitko vaikka jollekin ammattiauttajalle puhua, ettei tarvitsisi kaikkea hiljaa niellä nutun alle. Niin kuin jo olet itse todennut, niin epäviihtyisä työympäristö on jo päässyt vaikuttamaan sinuun. Kannattaisiko kuitenkin vielä vähän katsella työpaikkoja, jos sittenkin jotakin muuta löytyisi.

• Anonyymi

En ole minkään firman kautta avustajana vaan avustettava on työnantajani. Ja kuten sanottu, tätä on vaikea ottaa puheeksi kun kyse ei ole kuitenkaan mistään aivan törkyisestä työhön liittymättömiin henkilökohtaisuuksiin menevästä mikä olisi yksiselitteisesti täysin tuomittavaa työnantajalta. En tosiaan halua laittaa esimerkkejä, mutta kyseessä on töykeä, ruma ja tölvivä puhetyyli joka kuitenkin on sellaisissa rajoissa ettei sitä välttämättä kannata ottaa puheeksi koska seuraus sellaisesta olisi todennäköisesti vain avustajan aseman vaikeutuminen.

Todellakin haluaisin vaihtaa työpaikkaa ja aina välillä jotain haenkin, mutta ei ole tärpännyt. En tiedä haluaisiko avustettavakin minusta eroon, toisaalta hän tietää ja hänellä on kokemustakin, että avustajia on vaikea saada. Eipä tämä ole työ, jota ne joilla on paljon vaihtoehtoja, hakisivat, erittäin pieni palkka ja avustajan kannalta hyvin heikot työehdot sen aiheuttavat. Pidän kyllä avustajan työtä tärkeänä työnä, mutta em. asioista ja työn kuormittavuudesta johtuen en tätä itsekään enää tekisi jos saisin jotain muuta.

• Anonyymi
      UUSI

Hei! Aloittajan kertoma on kuin suoraan minun elämästäni.
      Itse "päädyin" pitkälle sairauslomalle...
      Olen pahoillani tilanteestasi, olen pahoillani meidän kaikkien avustajien puolesta.
      Sanonta; näitä töitä ei tehdä, näihin kuollaan, sopii hieman liioitellen monen tilanteeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      260
      1893
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      41
      1724
    3. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1619
    4. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      63
      1389
    5. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      79
      1274
    6. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1254
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1223
    8. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      210
      1078
    9. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      55
      1077
    10. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      161
      955
    Aihe